מכבי תל אביב – כל בעיות העונה / הגולש ivs

צילום: עודד קרני, מינהלת ליגת העל

אלון, המכונה באתר ivs, הינו תלמיד בן 17 מאזור ירושלים. זהו מאמרו הראשון.

*

העונה האחרונה הייתה לא טובה למכבי בלשון המעטה (אך לא הגרועה ביותר, זו הייתה העונה שלפניה). מי שהתרגלה לקחת אליפויות אחת אחרי השניה הגיעה למצב בו היא לא מגיעה במשך שלוש שנים ברציפות לגמר וזה עוד אחרי שהיא זכתה באליפות היורוליג. לכן עולה השאלה איך מכבי תל אביב, "האימפריה הצהובה", הגיעה למצב בו היא עם רק עם שלושים ושלושה אחוזים של ניצחונות ביורוליג. על זה שהיא ירדה ליורוקאפ והפסידה גם שם? אני לא אפרט עד כדי כך מכיוון אפשר לכתוב על כך מגילות. מה שאני כן אעשה זה לנסות להצביע על הבעיות העיקריות שהיו למכבי העונה ואציע דרך לפתרון. אז בואו נתחיל:

הסגל:  אם נשאל את עצמנו מה הנהלת מכבי למדה מהעונות הקודמות לדעתי יש רק תשובה אחת (לצערי)-לא להתקמצן. מכבי פתחה השנה את הכיס והביאה שחקנים מהשורה הראשונה ביורוליג ושחקנים עם פוטנציאל והאמת, שאני האמנתי שהמצב ישתנה לחלוטין, מה שלא קרה ממש. אז בסופו של דבר מה קרה לסגל? סוני ווימס, דווין סמית', מאיק צירבס, סילבן לנדסברג, די ג'י סילי וגיא פניני הביאו תפוקה מינימלית ולא שיחקו טוב. אנדרו גאודלוק וקווינסי מילר נפצעו בתורות ג'ו אלכסנדר לא היה להיט יחד עם ויקטור ראד שעשה את כל מה שהוא לא צריך לעשות (לרכז, לזרוק שלשות, שביתות איטלקיות וכ'ו) ונמרוד לוי… רגע, מי זה בכלל? היחידים שאפשר לומר עליהם ששיחקו טוב הם קולטון אייברסון, יוגב אוחיון שאין ספק שנחלש משנה לשנה, איתי שגב וגל מקל שלא קיבל מספיק קרדיט. אני חושב שבסופו של דבר הסיבה לרוב הבעיות ביכולת של השחקנים היא שהסגל לא היה מגובש מספיק או חוסר התאמה לקבוצה ובנוסף חוסר ביכולת של השחקנים הוותיקים כדי שיובילו את הקבוצה.

סגל חסר: במקרים רגילים הייתי כולל את הסעיף הזה בסעיף הקודם אבל היות ודבר זה היה משמעותי ביותר. נתחיל עם הנתון הבא: כמעט ולא היה משחק העונה שכל הסגל היה כשיר בו לשחק. עובדה שניה היא שבאמצע העונה שני שחקנים שקלעו כעשרים נקודות במשחק הוצאו ואפשר לומר נחתכו מהסגל עקב תפקוד לקוי במשחקים. עכשיו אפשר להתווכח אם הם עשו יותר נזק מתועלת, אך כאשר שני שחקנים מהחמישה שחקנים שהיו אמורים להיות הכוכבים, לא נמצאים בחצי השני של העונה + שחקן מחמישייה זו פצוע (גאודלוק/מילר), אתה מקבל קבוצה שנשענת על השחקנים המחליפים, הפחות טובים. מה שקרה במכבי זה שהספסל לא הצליח לחפות על החיסרון הזה וכך כל הקבוצה שקעה והצליחה לאבד את המקום הראשון בליגת ווינר סל ולהגיע למקום הרביעי.

מאמנים: אני חושב כי אחת הטעיות הראשונות של מכבי העונה הייתה הפיטורים של ארז אלדשטיין בשלב מוקדם מדי (אגב, בדיוק ההפך ממה שקרה עם גיא גודס) דבר שפתח רכבת בעמדת האימון ולכל הדעות גרם אנדרלמוסיה בשיטת אימון ובתרגילים. אפשר להבין זאת מכך שבדרך כלל המנהלים משתמשים בקלף זה רק מתי שהמצב בלתי נסבל. רמי הדר הצליח יחסית אך ראו שהיה בלבול בהגנה בעיקר וגם בהתקפה. בנוסף ראו שהוא חסר ניסיון והתאמה ליורוליג. בגאצקיס לדעתי היה בלוף אחד גדול. עוזר מאמן בדרושפאקה שבדרך לא דרך נהיה לפתע המאמן של מכבי. כך מכבי חזרו על הטעות עם ז'אן טבק לפני שנה. (הערה: אם אין אף מאמן טוב ומעלה בסביבה, עדיף להביא מאמן ישראלי אפילו אם הוא קצת פחות טוב ממאמן זר.) אריק שיבק הגיע מאוחר מדי ואין מה לעשות, הוא גם לא התאים, אבל ייתכן ואם השיטה לא הייתה פיינל פור אז מכבי היו חוגגים זכייה באליפות.

אלה שלא על הפרקט (לפחות, לא אמורים להיות): בעיה נוספת היא ההנהלה של מכבי בעלת הראשים הרבים שוודאי גורמים לחוסר החלטיות בניהם אך יותר גרוע גורם לחוסר מקצועיות עקב ריבוי הקולות והאינטרסים בהנהלה שגורמים לטשטוש הקולות המקצועיים. בנוסף אני לא מצליח להבין איך יש כל כך הרבה פציעות במהלך העונה? אולי הגיע הזמן להחליף מאמן כושר ואת שאר הצוות הקשור מהכיוון הרפואי של הקבוצה?

הישראלים: מגיע לשחקנים הישראלים בסגל סעיף מיוחד היות ויש להם שתי נקודות בהן חייבים אותם (כמו בכל קבוצה ישראלית):

1) החוק רוסי: כמו שכולנו יודעים אסור שיהיו פחות משני שחקנים ישראלים בכל רגע נתון על המגרש מכל קבוצה. דבר שמחייב בסיס ישראלי טוב היות וארבעים אחוז לפחות מהשחקנים על המגרש בכל רגע נתון הם ישראלים.

2) חיבור: אין ספק כי השחקנים הישראלים (באמת) הם הגורם המחבר של האוהדים בארץ לקבוצה ולשאר השחקנים. ללא השחקנים הללו הם סתם יהפכו לקבוצה מקצועית בלי נשמה. בנוסף הם עוזרים לשאר השחקנים להסתגל היות והם מכירים את המדינה, את השפה ואת הקהל, דבר שרק מגבש את הסגל (דבר שכמו שנאמר לעיל, חסר למכבי מאוד).

הבעיה העונה עם הישראלים זה חוסר היכולת שלהם. מלבד פעם או פעמיים העונה, לא הישראלים היו אלה שהובילו את המהפך ובדרך כלל העדפתי שהשחקנים הזרים הם אלה שישחקו במקום הישראלים. גיא פניני גמר את הסוס, לנדסברג לא פוגע, אוחיון היה טוב בהכל חוץ מקליעה. לעומתם יש את ג'ו אלכסנדר שפתח רע מאוד אך בהחלט השתפר לקראת סוף העונה, איתי שגב שיחסית לצעיר ישראלי שלא מקבל הרבה דקות הביא תפוקה טובה ואתלטיות מרשימה וגל מקל שברגע שקיבל את הקרדיט נתן הופעות טובות בדרך כלל מכל הבחינות.

*

אז לאחר הסיכום המקוצר מאוד של הבעיות, מה הדרך לכך שמכבי תהיה קבוצה טובה שוב? בתור התחלה אני חושב שצריך לשנות בתודעה את ההתמקדות בתארים מכיוון ששני הליגות בהן מכבי נמצאת מתנהלות מבחינת אליפות פחות או יותר באותו אופן בו אתה יכול להשקיע עונה שלמה ואז להפסיד בפיינל פור לקבוצה לא טובה ביום טוב וכך להישאר בלי התואר. בנוסף, אם אתה מתמקד בתואר אתה בעצם מתמקד בעונה אחת ולא בשאר העונות וזו נוסחה לשנה אחת טובה לעומת כמה שנים רעות. לכן הגיע הזמן שמכבי תבנה קבוצה טובה לטווח הארוך שתיקח את המקומות הראשונים בעונה הרגילה ביורוליג ותשחק טוב באמת, דבר שלא קרה כל כך העונה. אם הקבוצה תשחק טוב אז יותר אוהדים יבואו לראות את הקבוצה וכך הקבוצה תרוויח יותר כסף במקום לבזבז אותו.

מכל מה שאמרתי עולה השאלה: כיצד יהיה אפשר לבנות קבוצה טובה לטווח הארוך? לדעתי, בתור התחלה צריך למחוק כמעט הכול ולנסות להתחיל כמעט מאפס. מנהלי מכבי צריכים לתת את אמונם בסמכות מקצועית אחת ולתת לה להתנהל בלי להפריע. החלטה נוספת שצריכה להתקבל היא טיפוח הצעירים במכבי מכיוון לפי מה שרואים עכשיו כרגע יש רק שחקן ישראלי אחד אותו ניתן לקבל בתור שחקן יורוליג לגיטימי אותו גם קבוצות יורוליג אחרות ירצו והוא גל מקל. כל השאר מבוגרים מדי וגל מקל כנראה כבר עבר חצי קריירה אז צריך להפיק לקחים ולתת לצעירים ישראלים שמראים הרבה פוטנציאל (כמו עמית עבו, תומר זלמנסון, אור לאומי ועוד ועוד)לראות כמה דקות פרקט כדי לעזור לפתח אותם וכך ליצור מעיין דירוג בגיל של שחקנים ישראלים כך שגם אם השחקן הישראלי עם הכי הרבה וותק פורש, עדיין יש לך עוד שחקנים ישראלים ברמה של היורוליג שיחפו על פרישתו. כך בסופו של דבר תיווצר קבוצה שהיא שחצי מהשחקנים בה הם ישראלים שיכולים להוביל את הקבוצה ברמה כזו ויישארו להרבה שנים וחצי שחקנים זרים שרק ישלימו את הסגל וכך מתי שהם יעזבו הבסיס לא ישתנה והקבוצה תוכל להמשיך לרוץ.

בנוגע להחלטות מכבי עד עכשיו: לדעתי מכבי הייתה צריכה להביא מאמן ישראלי צעיר שמראה הרבה פוטנציאל לטווח הארוך וכך הוא יוכל לעצב את הדרך של האימון שלו לקבוצה כמו מכבי. אך הם הביאו את נבן ספאחיה שלא הצליח מאוד במכבי ולכן לדעתי הם טעו בבחירת המאמן והיה עדיף לדעתי אם ההנהלה הייתה מקדמת את ליאור ליובין לתפקיד המאמן. גיא גודס לדעתי לא מתאים אבל ההחלטות הכי שערורייתיות של מכבי כרגע הן ההחתמות הפזיזות של אלכס טיוס וג'ייק כהן שבעונתם האחרונה במכבי לא שיחקו טוב ובכל זאת החתימו אותם ראשונים למרות שהם לא יהיו יותר ממחליפים.

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי
הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
18 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
משוב מוטבע
הצג את כל ההערות
THE KING RUSSELL
THE KING RUSSELL
30/06/2017 6:19:24

תודה נהדר.

ivs
ivs
30/06/2017 8:34:23
הגב ל  THE KING RUSSELL

תודה רבה

יוסי
יוסי
30/06/2017 6:46:28

הבעיה המרכזית היא הלחץ של המערכת שאוכלת את עצמה מבפנים…
צריך לתת למאמן לבחור שחקנים על פי פילוסופית משחק שמתאימה לו ולא להנחית מאמן לתוך אוסף של שחקנים שלא הוא אסף.
אם כל השחקנים יהיו "של המאמן" זה כבר יהיה נקה פתיחה יותר טובה…כל השחקנים ידעו שהם רצויים אצל מאמן-גם הביטחון העצמי יגבר וגם לא יהיו לך ממורמרים בסגל על תחילת העונה.

Mbk
Mbk
30/06/2017 7:18:51

איביס הפתרון של לשפוך כסף הוא ממש לא הפתרון אני רק מזכיר שהשנה שעברה הונח תקציב ה 100 מיליון הגבוה בתולדות המודעון
גל מקל שחקן יורליג ליגיטמי ?? באיזה ליגת יורליג ? הוא בקושי שחקן יורוקאפ לגיטימי
להבדיל מהמיתוס של קידוש השחקן הישראלי בדרך כלל מי שהביא למכבי הצלחות היו הזרים שם מכבי נכשלת שנה אחרי שנה

ivs
ivs
30/06/2017 13:30:37
הגב ל  Mbk

אני מסכים שאחת מהבעיות השנה הייתה בחירת שחקנים לא מושכלת, אך לפחות הייתה כוונה להביא שחקנים ברמה ולא מציאות. לגבי השחקן הישראלי, כמו שטענתי במאמר, גם אם לדעתך מקל לא שחקן טוב, עדיין צריך אותו לחוק הרוסי ולחיבור עם הקהל.

יניב
יניב
30/06/2017 7:58:05

אני מסכים עם מידן אתה נותן יותר מדי קרדיט למקל. נכון שהוא נתן כמה משחקים סבירים אבל הוא בגדול היה נורא השנה. מכדרר עצמו למוות ועוד בלי קליעה מהשלוש. טוב יעשו מכבי שישחררו אותו

ivs
ivs
30/06/2017 9:01:48
הגב ל  יניב

מקל קלע השנה ב 36% משלוש ואם תיקח את הממוצעים של מקל לאחר שרמי הדר הלך, תקבל ממוצעים מצויינים ולפי מה שראיתי במשחקים, הוא די נפטר מהבעיה של הכדרור. בנוסף הוא ישראלי וכמו שכתבתי רק בזכות זה צריך להשאיר אותו היות וכרגע אין שחקנים ישראלים עם ניסיון ויכולת כמו שלו שיגיעו למכבי.

אהרון שדה
אהרון שדה
30/06/2017 8:03:26

תודה רבה.
מכבי צריכה לעשות הרבה דברים אבל שני דברים בסיסיים ביותר .
וכתבת זאת גם לפני 6 שנים …כי גם אז זה היה נכון …..נכון במציאות של מכבי זה תמיד נכון .
בלי נדר אעשה על כך מאמר בקרוב.
אך אלו שני התנאים הכי חשובים להצלחה ….

בהנחה כמובן שייתנו למאמן לאמן (הנחה לא מובנית מאליה בכל הקשור למכבי ).

1. סגל אחד לכל המסגרות ….עם חמישייה דומה .

2. סגל יותר קצר ממה שהיה גג 12 שחקנים.

אסביר זאת הם נדר במאמר מפורט .

אהרון שדה
אהרון שדה
30/06/2017 8:05:55

בעניין מקל (ולנדסברג ואוחיון ).
אני עם אלון .
אני חושב שמקל יכול להיות שחקן יורוליג ובתנאי שיקבל קרדיט וזרים שמותאמים אליו (כמו למשל ביוון ) ולא הפוך

Mbk
Mbk
30/06/2017 8:24:09

למה להתאים סביבו ? הוא בשום פנים ואופן לא גארד ליורוליג
הוא כשל גם בכוכב האדום בלגרד
כשחתם אמרתי מייד שזו טעות פטאלית

אהרון שדה
אהרון שדה
30/06/2017 15:43:23
הגב ל  Mbk

מיידן ארשום הכל מסודר .
המאמר כבר מוכן אערוך ואשלח ביום ראשון בלי נדר

שמחי בן משה
שמחי בן משה
30/06/2017 17:11:05

הבעיות של מכבי תל אביב יפה , מי מרים את הכפפה למאמר תגובה בנושא הבעיות שך קבוצת הוקי קרח של הפועל הונולולו….
המתחיל במצוה אוקיי אז אתחיל :
יש בעית קרח קשה בהונולולו…. עם התחממות כדור הארץ הבעיה הולכת ומחריפה …
בעיה נוספת האופיני להונולולולו היא העסקנים שגונבים מהקופה הציבורית.
זקני הונולולו יודעים לספר כי לדעתם מנהל הקבוצה לא ראה מחבט הוקי מימיו ,
אז איך הקימו קבוצת הוקי קרח דוקא בהונולולו ?
ואיךזה שכל ילד בהונולולו מדקלם מתוך שינה את הסיסמא : הפועל הונולולו הקבוצה של המדינה , למרות שאיש בהונולולו לא ראה קרח מימיו ?
התשובה היחידה האפשרית לסיפור הזה של הפועל הונולולו היא הסיפור של אדי הנשר .
מסתבר כן גם בהונולולו ניתן להקים קבוצת הוקי קרח ….ותתפלאו הפועל הונולולוהקבוצה של המדינה ….

https://www.youtube.com/watch?v=L1aWsFpg3To

יאיר
יאיר
30/06/2017 21:25:33

תודה על הטור.

כל הדברים שכתבת הם סימפטומים של הבעיה האמיתית – מכבי ת"א צריכה ג'נרל מנג'ר אחד בלבד ושלא יהיה אחד שקוראים לו ניקולה וויצ'יץ', דני פרידמן, טל רקנטי או שמעון מזרחי.

כל מה שקרה למכבי ת"א בשנים האחרונות הוא שההנהלה שלה הגיעה למסקנה שהם מבינים בכדורסל או בניהול או בשניהם. ובכן, לא ממש.

רק טיפשים גמורים או זחוחים גמורים לא ראו שלמכבי ת"א השנה היה חסר רכז, רק כאלה שחושבים שהם ואפסם עוד לא מסוגלים לקלוט שלמכבי יש בעיית כושר גופני כמה עונות (אולי בכלל שהבן של הוא טאבו בתור מאמן כושר), רק חבורה מתנשאת ומנותקת מאשימה את כל העולם – שחקנים, אוהדים, מאמנים ולא מציבה את עצמה במרכז. כשלמכבי ת"א כדורסל יקרה מה שקרה למכבי ת"א כדורגל (מינוי מנג'ר מקצועי אחד ויחיד כאוטוריטה) היא תוכל לחזור להיות מה שהיא הייתה פעם.

בינתיים, אנחנו נהנים!

זיו
זיו
01/07/2017 8:30:23
הגב ל  יאיר

או במילים אחרות להוציא את הבעלים מהניהול השותף ולפצות את נפגעי פרשת מוני פאנן בצורה אחרת ולהחזיר את הקבוצה לפסים רק מקצועיים ולבעלי המקצוע הכי טובים..

ivs
ivs
01/07/2017 21:12:31
הגב ל  יאיר

לצערי הרב אתה צודק. הסיבה העיקרית בגללה כתבתי את המאמר היא שאני ראתי במהלך העונה כדורסל רע מאוד למעט משחקים בודדים. מכאן הגעתי למסקנה שלעונה כל כך רעה מבחינת המשחק עצמו, חייבת להיות הרבה סיבות שביחד הביאו את מכבי תל אביב למצב זה.

McLovin
McLovin
01/07/2017 1:25:38

כבר כמה שנים שכולם מנסים לנתח את הכשלונות של מכבי וחוץ מאיזכורים קטנים בדרך אגב אף אחד לא מדבר על מאמן הכושר (תודה יאיר).
האם זה צירוף מקרים שמאז החלפת מאמן הכושר יש רק כשלונות? שלא עוברת עונה בלי פציעות של חצי סגל? שהקבוצה קורסת ברבע הרביעי פעם אחר פעם? פיטרו מאמן כושר מנוסה, מוכח ומוצלח והביאו במקומו מאמן כושר צעיר, חסר נסיון וללא שום קבלות (שהוא במקרה גם בן של). ואף אחד במכבי ו/או בעיתונות הספורט לא רואה קשר?
בינתיים החליפו מאמנים, החליפו שחקנים, השתנה איזון הכוחות בהנהלה. ומה לא השתנה?

ivs
ivs
01/07/2017 21:06:13
הגב ל  McLovin

אני מסכים עם זה שייתען מאוד שיש בעיה עם המאמן כושר. אך אם זו הייתה הבעיה היחידה של מכבי במהלך העונה, היא לא הייתה מגיעה למצב הזה.

שיקלקרוגר פ.
שיקלקרוגר פ.
02/07/2017 21:45:53

איזה כיף לראות את מכבי שוב נופלים על הפנים. מגיע למועדון חסר נשמה, או עם נשמה אפלה, ששנים לא סופר שחקנים ומעודד תחרותיות לא בריאה.

אני לא אוהדי שמעון מזרחי, אבל הוא הבין במה שהוא עשה ונתן את כל הלב. גם פנאן נתן המון לב והכניס חום לאיגלו הצהוב.
בורת העניבות שהשתלטו על הקבוצה חיים במגדל שן, והשניאו את האוהדים האמיתיים עם מחירים לא שפויים והתעלמות מטיפוח צעירים. מגיע למועדון הזה להיות איפה שהוא היום, והם ישארו בביבים גם אם ישקיעו שוב סכומים מטורפים, עד שלא ישתנה שם היחס לשחקנים ולאוהדים.