מה עושים איתו? / יובל עוז

מה עושים איתו?

Posted on מרץ 2, 2013by 

תנו לייק להופס בפייסבוק

נדמה שהעונה יש יותר ויותר קבוצות שנאלצות להתמודד ללא הכוכב הגדול שלהן. אפשר לומר שזו תוצאה של האורך של העונה הרגילה, שמייצרת עומס בלתי אפשרי על הכוכבים שנמצאים דקות רבות על הפרקט. עם זאת, ספציפית, העונה ראינו יותר ויותר כוכבים יושבים על אזרחי. דרק רוז גורם לכל תושבי שיקאגו להתפלל לאלוהי הברכיים כבר 10 חודשים, קווין לאב לא היה פקטור העונה במינסוטה בעקבות השבר בידו, דני גריינג'ר חזר רק לאחרונה לסגל של הפייסרס והקורבן האחרון הוא ראג'ון רונדו, שהשאיר את בוסטון בלי רכז אמיתי. אבל אין ספק שהקבוצה שקיבלה את ה-Short end of the stick העונה בכל הקשור להיעדרות הכוכב שלה היא פילדלפיה.

תמונהנראה לא משהו גם מחוץ למגרש. ביינום

בניגוד לשיקאגו, מינסוטה, אינדיאנה או בוסטון, הכוכב של פילדלפיה לא שיחק במדיה שנייה אחת. אנדרו ביינום הגיע במסגרת הטרייד ששלח את דווייט האוורד במקומו ללייקרס, ומאז הדבר היחיד שעשה הוא לגרום לאלפי מעצבי שיער להתהפך בקברם. ביינום הגיע אחרי העונה הטובה בקריירה שלו בקליפורניה (18.7 נק', 11.8 ריב', 1.9 חס' למשחק אשתקד) ומעמד מבוסס כסנטר השני בטיבו בעולם אחרי האוורד. פילדלפיה נחשבה למנצחת הגדולה של הטרייד הזה אחרי הלייקרס, ונראתה ככוכב חדש וזורח בשמי המזרח עם ליבה צעירה שכוללת את ג'רו הולידיי, אוון טרנר ותאדיוס יאנג.

המסיבה בפילדלפיה מוכנה, כל האורחים הגיעו, התפאורה נמצאת במקומה, אבל דווקא אורח הכבוד מאחר להגיע כי הוא נתקע באולם הבאולינג. אמנם בהיעדרו ג'רו הולידיי הפך לכוכב המסיבה ונותן קייס מעולה לתואר השחקן המשתפר של העונה (19.1 נק', 8.6 אס', 4.2 ריב', 1.5 חט') והפך לאול-סטאר, אבל אסור לשכוח שפילדלפיה ויתרה על אול-סטאר אחר בדמות אנדרה איגודלה כדי להנחית את ביינום בעיר האחווה. בנוסף, הסיקסרס שלחו את ניקולה ווצ'ביץ' למג'יק, והוא בינתיים נקודת האור היחידה בקבוצה מפלורידה עם 12.2 נק', 11.4 ריב' ולא פחות מ-30 דאבל-דאבל העונה. בסופו של דבר פילדלפיה, הקבוצה שבעונה שעברה פלירטטה עם גמר המזרח, לקחה צעד אחורה, ומהווה תזכורת חיה לעובדה שמזל הוא חלק בלתי נפרד מהצלחה.

המצב בסיקסרס הופך להיות מורכב יותר ויותר לאור העובדה שביינום מסיים חוזה בקיץ. כרגע, אין עדיין תאריך משוער לבכורה של הסנטר והעונה אוטוטו מסתיימת. נכון לרגע זה, ביינום, שהיה אמור להיות אחד המלפפונים הלוהטים של הפרי-אייג'נסי, הפך למלפפון חמוץ. דווקא בעונה בה הוא היה אמור לפרוץ ולהוכיח כי הוא מסוגל להוביל קבוצה ולהפוך לפרנצ'ייז פלייר, הוא מוזכר יותר ויותר באותה נשימה עם אנדרו בוגוט. לכן, השאלה שצריכה להישאל היא האם הסיקסרס בכלל צריכים לתת לביינום הארכת חוזה?

יכול מאוד להיות שמעז יצא מתוק. ביינום הוא ממש לא גרג אודן. אמנם הוא פצוע סדרתי, אבל בתחילת העונה הבאה הוא יהיה בסך הכול בן 26, ומבחינת פילדלפיה, הוא בהחלט שווה את הסיכון. בנוסף, ההיעדרות שלו פינתה את הבמה להולידיי, שהפך לשחקן סופר-ורסטילי ודומיננטי, שספק אם הוא היה הופך אליו עם נוכחותו של ביינום העונה בצבע וכל הכדורים שהיו נכנסים אליו. מעבר לכך, לסיקסרס יש את המקום מתחת לתקרת השכר כדי לתת לביינום את החוזה של שחקן הפרנצ'ייז ולעשות מקצה שיפורים נדרש כדי להפוך לקבוצה באמת מאיימת.

כרגע, פילדלפיה זקוקה נואשות לביג-מן (הם מדורגים בשליש התחתון בכל הקשור לריבאונדים והקו הקדמי שלהם מדורג במקום ה-27 בליגה עם 52.5 נק' בלבד) וביינום הוא הביג-מן הכי טוב והכי זמין שיש. לעומת זאת, אל ג'פרסון, שמסיים חוזה ביוטה, יכול להיות אופציה מעניינת, אבל האפסייד שלו הוא יותר נמוך. הוא מבוגר מביינום בשנתיים, ועדיין לא הוכיח שהוא מסוגל להצעיד קבוצה לריצת פלייאוף איכותית. בקיצור, כל הדרכים מובילות לאקסטנשיין לביינום.

תמונההעתיד נראה יותר טוב איתו. הולידיי

רוב הקבוצות שמשחקות ללא השחקן המרכזי שלהן נראות כאילו הן רצות על אדים. בעוד ישנן יוצאות מן הכלל כמו שיקאגו של העונה, את הצד השני של המטבע מייצגת סן אנטוניו בעונה שבה דייוויד רובינסון נפצע. הספרס פחות או יותר הגו את המושג ירידה למען עלייה כשיצאו בעונה שלאחר מכן עם האדמירל בריא וטים דאנקן בבחירה הראשונה בדראפט, בדרך לשושלת הגדולה של שנות ה-2000. על הספקטרום שבין שיקאגו המודרנית לספרס ההיא, פילדלפיה נמצאת איפשהו באמצע. הם אמנם לא יגיעו לפלייאוף העונה ויזכו לראות מה ביינום שווה בפוסט-סיזון, אבל הרוסטר שלהם (שלא כולל את ביינום) נראה טוב יותר ומבטיח יותר ממה שהוא נראה ערב תחילת העונה.

הבאזז האחרון בפילדלפיה הוא סוגיית המאמן. מעמדו של דאג קולינס התערער בעקבות העובדה שהקבוצה לא הצליחה להציג איזשהו סוג של יציבות העונה ונמצאת מרחק לא קטן ממקום בפלייאוף. סוגיית המאמן היא קריטית בקבוצה כזו צעירה (הולידיי בעונתו הרביעית, טרנר בשלישית, יאנג בחמישית) ואם כבר טוני דילאו, הג'נרל מנג'ר של פילדלפיה, מתכוון לשחרר את קולינס, הוא צריך לכוון למאמן רציני שידע מה לעשות עם הסגל היחסית גולמי הזה. מישהו כמו ג'רי סלואן.

הקיץ האחרון היה אמור להיות המפץ הגדול עבור פילדלפיה, הרגע בו הם עוברים מקבוצה בעלת תקרה ברורה בראשות איגודלה לקבוצה גדולה במזרח בראשות ביינום. מיותר לציין שהפציעה של הסנטר שמה את כל העניין הזה על השהייה, אבל לסיקסרס עדיין יש מקום לגדול ובשום פנים ואופן אי אפשר לסתום את הגולל עליהם. אולי לא יהיה להם מזל כמו לסן אנטוניו בזמנו, אבל בטוח יהיה להם יותר מזל מפורטלנד של העשור הקודם.

באדיבות

yuvaloz.wordpress.com

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. מצטער אבל יש אי דיוקים בעובדות, ולדעתי גם טעות במסקנות:

    קודם כל, הסיקסרס לא יכולים לתת לביינום הארכת חוזה.
    המועד לזה עבר.

    הם רק יכולים לנהל איתו משא ומתן על חוזה חדש – כמו כל שאר קבוצות הליגה כשהוא יהפוך לשחקן חופשי בתחילת יולי, כשיש להם יתרון תיאורטי כי מותר להם להציע לו הכי הרבה כסף, אבל היתרון הזה לא יבוא לידי ביטוי כי הם לעולם לא יציעו לו חוזה מספיק גדול ל 5 שנים – שזה היתרון הכספי המשמעותי היחיד שלהם על פני קבוצות אחרות עם מקום תחת תקרת השכר.

    ואגב תקרת השכר – הסיקסרס תיאורטית לא צריכים מקום בתקרת השכר כדי להחתים את ביינום כי יש להם את הזכויות עליו, אבל מעשית, השמירה על הזכויות האלה נחשבת כחלק מחישוב המקום בתקרת השכר של קבוצה, ולכן אם הסיקסרס יבחרו להחתים את ביינום על חוזה גדול שקרוב למקסימום – לא יישאר להם שום מקום ל"מקצה שיפורים" כמו שנכתב בכתבה.

    אז בחזרה לעניינינו – למה שפילדפיה לא יממשו את היתרון היחסי שלהם ויציעו לביינום חוזה גדול ל 5 שנים ?

    בעיקר כי הוא לא שווה את זה במצבו הבריאותי הנוכחי, ומדובר בהתאבדות כלכלית ובעיקר מקצועית לקשור את המועדון ל 5 שנים של 20 מיליון דולר לעונה לשחקן שמי יודע אם בכלל ישחק שוב, או איך ישחק אחרי עוד ניתוח בברך שהוא כנראה צריך לעבור.

    האם תהיה קבוצה אחרת שתסכן מקום בתקרת השכר ותציע לביינום חוזה כזה שהסיקסרס יוכלו "לנצח" רק על ידי חוזה ענק ל 5 שנים ?
    קשה להאמין.

    אבל אולי הסיבה הכי חשובה שהם לא יתנו לו חוזה כזה היא שיש להם אופציות…

    כאמור, אם הם לא יחתימו את ביינום על חוזה חדש, יהיה להם בקיץ מקום תחת תקרת השכר לחוזה מקסימום, אז אין להם שום סיבה לקחת סיכון לא פרופורציונלי על חוזה ענק וארוך לביינום במקום ללכת על מניות יותר בטוחות מבחינת בריאות – אם זה בשוק השחקנים החופשיים, או אפילו בטריידים עם קבוצות שרוצות להיפטר ממשכורות גבוהות.

    אפשרות נוספת היא להחתים מישהו/הם על חוזה לשנה אחת ולחכות לקיץ הבא עם המקום בתקרת השכר.
    לדוגמא – טרייד תמורת גאסול ישיג בדיוק את המטרה הזו, וגם יתן להם סיכוי להיאבק על הפלייאוף בעונה הבאה (ויאפשר ללייקרס לצמצם את תשלום המס ההיסטרי שמחכה להם בעונה הבאה אם הווארד יישאר).

    וזו אופציה נוספת לקבוצה עם מקום בתקרת השכר כמו פילי – להשתמש בו בטריידים.

    אופציה אחרונה – סיין אנד טרייד של ביינום.

    לקבוצה עם כל כך הרבה אופציות, החוזה ההגיוני היחיד שהם עשויים לתת לביינום שהוא עשוי להסכים לו – זה חוזה גדול, אבל קצר טווח.
    למשל – חוזה מקסימום ל 3 שנים, כשהשנה האחרונה היא אופציה של הקבוצה.
    בצורה כזו, למרות שביינום מבטיח לעצמו לפחות שנתיים של שכר גבוה, הסיקסרס בעצם רק מסכנים את העונה הבאה, כי בקיץ לאחר מכן ביינום הופך לנכס בטרייד – בין אם הוא בריא או לא – בתור חוזה מסתיים (או לפחות חוזה עם אופציית קבוצה לסיום בתום השנה שזה הופך אותו אפילו ליותר אטרקטיבי כי יש יכול להיות סיכוי תיאורטי שהוא יחלים ויחזור לעצמו).

    אז זה מבחינת הערכת הסיכונים ודרכי הפעולה הסבירות של הסיקסרס, אבל כאן מגיעים לנתון קריטי שהתעלמת ממנו לחלוטין –

    מי אמר שביינום בכלל ירצה להישאר ???

    הסיקסרס יכולים להציע לו כל סכום שירצו – וזה עדיין לא מחייב אותו לקבל את ההצעה…

    כל הצעה שפילדלפיה יחשבו ששווה להם לתת לו – למה שקבוצה אחרת עם מקום בתקרת השכר תחשוב אחרת ?
    (בהנחה שאנחנו מסירים מהשולחן את האופציה הלא ריאלית של חוזה מקסימום או קרוב לזה ל 5 שנים שהסיקסרס לא יתנו לו)

    האלטרנטיבה של אותה קבוצה תיאורטית ושל פילדלפיה היא אותה אלטרנטיבה – להשתמש במקום תחת תקרת השכר למטרות אחרות, אז בעצם כולן משחקות באותו מגרש.

    וכאמור, זה רק הקייס לזה שביינום יקבל הצעה כספית לפחות זהה מקבוצה/ות אחרות.

    הוא גם יכול לבחור בהצעה יותר נמוכה אם מדובר בקבוצה שהוא מעדיף – בין אם זה בגלל שהיא יותר טובה, בגלל שהוא אוהב את העיר, או בגלל שסתם הוא לא אוהב את הסיקסרס.

    בשורה התחתונה – ההחלטה היא אך ורק שלו.
    פילדלפיה יכולים רק להחליט האם לתת לו בכלל הצעה, ואיזה הצעה לתת – אבל אין להם כבר שום שליטה לגבי איפה הוא ישחק, וזו נקודת מפתח בנושא הזה – בלשון המעטה…

    אולי הוא יישאר, אולי יבחר לעזוב ולחתום במקום אחר.
    אישית – אני חושב שהאפשרות של סיין אנד טרייד היא המעניינת מכולן, כי היא בעצם מכניסה לתמונה כל קבוצה בליגה שתהיה מוכנה לשלם לביינום ושהוא מוכן לשחק בה – ולא רק את הקבוצות עם המקום בתקרת השכר.

    1. אתה צודק בהרבה דברים שאתה אומר, אבל דבר ראשון, לפילדלפיה יהיה את הכסף גם להחתים את ביינום על מקסימום וגם להביא עוד שחקן משלים (הם עומדים על 40 מיליון משכורות שנה הבאה) וגם לא דיברנו על זה שביינום הוא יליד העיר. בקיצור, אני לא רואה אותו משחק במקום אחר.

      1. אז זהו – שלא יהיה להם את הכסף הזה.

        הם יעמדו על בערך 44 מיליון במשכורות (יש עוד דברים שנכנסים לחישוב תקרת השכר חוץ מהשחקנים שאתה רואה רשומים בסגל…

        התקרה תהיה בערך 60 (היום היא בכלל 58), ולשם חישוב, בוא נניח שיהיה להם מקום לחוזה מקסימום (מתחיל בערך ב 16.5 מיליון) – שזו הערכה די נדיבה.

        הנקודה היא שאין להם אפשרות גם להחתים את ביינום על חוזה כזה וגם שישאר להם מקום בתקרת השכר – אלא אם כן הוא חותם על חוזה נמוך מהמקסימום.

        אם הם יבחרו לשמור על הזכויות של ביינום – זה כבר "עולה" להם במקום בתקרת השכר שהוא יותר גבוה מאותם 16 מיליון שיהיו להם.

        זאת אומרת שזה בעצם כמעט לא משנה אם הם יחליטו לשמור את הזכויות עליו או לא – יהיו להם כ 16 מיליון "לבזבז" עליו + על שחקנים נוספים.
        כדי לשמור על גמישות, אולי עדיף להם בכלל לוותר על הזכויות שלו, אבל אז הם גם מאבדים את האפשרות לסיין אנד טרייד…

        בכל אופן, בגלל המשכורת הגבוהה שלו כיום, אם פילדלפיה יבחרו לשמור על הזכויות שלו (אולי באמת כדי לבדוק אפשרויות סיין אנד טרייד) – לא יהיה להם אפילו דולר אחד נוסף מקום בתקרת השכר, אלא רק את ה-מיד לבל אקספשן – 5 מיליון דולר ל 3 שנים – שיש לכל קבוצה שהיא מעל לתקרת השכר, אבל מתחת לתקרת המס, להציע לשחקנים חופשיים.

        אם הם יחתימו את ביינום על 10 מיליון למשל, אז יישארו להם עוד 6 להחתמת אחרים.

        אם יחתימו אותו על מקסימום – בין אם זה למעט שנים כמו שאני חושב שאולי יקרה, או להרבה שנים – לא יהיה להם בכלל מקום להוסיף אף אחד אחר – חוץ מאקספשן נוסף של 2.5 מיליון דולר שניתן לכל קבוצה עם מקום בתקרת השכר אחרי שהיא משתמשת בו.

        אז בקיצור – אם ביינום מקבל מקסימום – הסיקסרס לא יכולים להוסיף אף אחד אחר חוץ משחקן ב 2.5 מיליון + שחקנים שמרוויחים את המינימום שעליהם אין הגבלה.

        אם הוא מקבל פחות – זה חייב להיות משמעותית פחות כדי שיישאר לפילדלפיה מספיק מאותם 16 מיליון כדי להחתים מישהו.

        לדוגמה, אם הם מחתימים את ביינום על 13 מיליון ל 4 שנים, אז כבר כנראה שווה להם להחתים אותו על כל ה 16 ל 3 שנים, כי ממילא לא יוכלו להוסיף אף אחד משמעותי בכסף שיישאר, ועדיף להקטין בשנה את ההתחייבות לביינום בגלל סימני השאלה הבריאותיים.

        אז זו אחת הסיבות הגדולות לזה שבכלל לא בטוח שפילדלפיה יבחרו להשאיר אותו (בלי להיכנס בכלל לאיפה הוא יבחר לשחק…)
        – כי כל דולר שהם נותנים לו, זה דולר פחות להוציא על שחקנים חופשיים (או על טריידים) אחרים – כמו ג'פרסון שציינת, ושחקנים נוספים "בריאים"…

        1. קראתי את התגובה שלי, ואני רק רוצה לחדד משהו –

          גם אם פילדלפיה יתנו לביינום פחות מאותם 16 מיליון (נגיד 10 כמו בדוגמא שנתתי), וישארו להם כאמור 6 מיליון להחתמת אחרים – הם עדיין יהיו זכאים גם לאותה אקספשן של 2.5 מיליון שהזכרתי כדי להחתים שחקן נוסף, אבל זה אקספשן נפרד שאי אפשר "לחבר" עם המקום בתקרת השכר כדי להחתים למשל שחקן של 8.5 מיליון לפי הדוגמה שלי…

          מצטער על החפירות, אבל רציתי לכסות הכל…

  2. דדי, אני מסכים עם רוב הדברים שכתבת, ואני חייב להודות לך על השעורים שאני מקבל ממך בקשר לחוזים, משכורות, ותקרת שכר!

  3. כתבה מצויינת!!!
    אבל אני גם אני מסכים עם מה שדדי אמר
    דדי הוא ללא ספק המומחה מספר אחדלחוזים, משכורות, ותקרת שכר באתר הזה
    אבל בקשר לכדורסל…אין לא ממש קשר לענף…אין מה לעשות,אוהד לייקרס…

    1. חח ניק זאת בדיוק הייתה התגובה שהייתי צריך אחרי מה שדדי כתב.
      ודדי, תודה רבה, למדתי הרבה. רוב הדברים שאני כותב בכל הקשור למשכורות זה ממקורות אינטרנטיים, ידע בסיסי וניחושים מושכלים, אז זה מרענן לקרוא על זה ממקור ראשון.

  4. חחח תודה שאתה קורא לי מקור ראשון… 🙂

    לא צריך להגזים, אבל בהחלט אפשר להגיד שחוקי השכר, הטריידים, וכל מה שמסביב זה סוג של אובססיה שלי, אז כשאני מחליט להיכנס בנושא הזה באיזו תגובה – זה יוצא מגילה…

  5. 1. זאת מקלעת. סבתו של ביינום שוזרת אניצים כריפוי בעיסוק והשביעה אותו שזה יביא לו מזל עם ההחלמה מהפציעה.

    2. זה דורבן. כך ביינום מוחה נגד היחס לחיות בארה"ב. (למי שלא יודע, ביינום הוא טבעוני אדוק).

    3. ביינום בונה על תפקיד סיידשואובוב בהצגה שתועלה באוףאוףאוף ברודוויי בקרוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט