הטור של לס ליום א': כמה שווה לברון? (אזהרה: רק לבעלי עצבים חזקים)

טור זה עלול לפגוע בכמה אנשים, זה כמעט בטוח. אז אם אתה דתי מסורתי, או בעל נפש עדינה המאמינה שאדם הוא יותר מעצמות ושרירים,  ויותר מ-"אל עפר תשוב", או אתה מתחת לגיל 18, הצעתי היא שלא תיקרא מאמר זה. מטרת המאמר היא להראות כמה "שווה" אדם – נניח לברון ג'יימס – כשחקן כדורסל נגד ערכו הכימי למשל. או כנגד ערך אבריו הפנימיים. אז עם אזהרה זאת, ההחלטה אם להמשיך לקרוא או לא היא שלך.

אני לא הראשון, ובוודאי לא האחרון לדסקס סוגיות אלה. אם תיכנסו לגוגל תמצאו אלפי מאמרים בנידון. ה-INCENTIVE שלי לכתיבתו היתה חתימת חוזהו המהמם החדש אתמול של ג'ו פלאקו בפוטבול, וערכו של לברון ג'יימס בשוק השחקנים אילולא היה סף משכורת – הנושא לדיון אמש ב-ESPN בין מג'יק, ג'לין רוז, וביל סימונס!

תנו לייק להופס בפייסבוק

כמה שווה אדם (חי או מת)?

בואו נתחיל עם אדם מת. כמה הוא שווה?

ערכו הכימי

תלוי כיצד אתה מוכר אותו. הבה ונתחיל עם ערכו הכימי. אני חוזר למה שלמדתי בבסמ"ת, חיפה, בשנת 1952: האדם מורכב מ-65% חמצן, 18% פחמן, 10% המוגלובין, 3% חנקן, 1.5% סידן, 1% אשלגן, וכך הלאה. לא לשכוח 0.004% ברזל, 0.0009% צינק, וכמובן  טיפונת אלומיניום, טיפונת נחושת, וכו'. כימאי בקנזס סטייט יוניברסיטי חישב פעם שאם כל הכימיקלים הללו היו מוצעים למכירה, הם היו מכניסים בשוק החופשי $3.976. כימאית אחרת חישבה את המחיר בסביבות  $4.50 וטענה שאילו נימכר ב-COWHIDE זה היה מכניס אולי $5.85.

לי ישנה שאלה לכל הכימאים הללו: אילו הייתי אוכל סטייק 'שרבונה' ב-$50 לחצי קילו, ושותה כוסית קוניאק יקר בעוד $8 דולארים, האם מחירי היה עולה ב-$30? (אני מוריד איזה 50% כי גם המסעדה צריכה להרוויח)!

ערכו בשוק הרפואי

אילו חישבו את ערך האדם בשוק הרפואי ערכו היה מגיע לחצי מיליון בערך. כבד בריא, צעיר, וטרי עולה $157,000 (ברוסיה המחיר הוא בסביבות 60 אלף, ובאפריקה 12,000). לב עולה $117,000 בארה"ב, 40,000 ברוסיה, ו-6,000 באפריקה.  מעתה המחירים רק בארה"ב: שק עיניים – $1,250. גולגולת ושיניים – $1,200.  טחול כאלף דולאר. קיבה כאלף דולאר. כליות? הרבה-הרבה כסף: $262,000 בארה"ב. וכך הלאה.

ערכו בשוק השחור

כאן אין לקבוע ערכים קבועים: תלוי היכן מספסרים, באיזה אברים, באיזו מדינה, וכו'.

ערך האדם כיצרן דם

בשנים האחרונות נתגלו כמה מקרים של חטופים באפריקה, מרכז ודרום אמריקה, ואפילו כמה מקרים בארה"ב של אנשים שנחטפו, ו-"נימכרו" כבתי חרושת לדם: היו מאכילים אותם מזון עשיר בברזל, ומשתמשים בדמם כל שבועיים-שלושה כמכונה יוצרת דם. המחיר של אדם כזה? תלוי אם שוחרר בתום השימוש, או נירצח בתום 'השרות' למכירת חלקי גופו.

צורך בחלקי "חילוף": כשהביקוש עולה על ההיצע

בארה"ב בלבד מחכים היום 246,000 איש ל-ORGAN TRANSPLANT. הביקוש עולה על ההיצע. תמיד כשהביקוש לא מסופק, מתחיל שוק שחור. ב-6 השנים האחרונות "נעלמו" בארה"ב בלבד 897 איש ללא TRACE. פשוט נעלמו ואינם. ברוב המקרים החקירות הגיעו למסקנה שהם נעלמו לצרכי חלקי גוף. זה עסק של מיליונים רבים. בארצות נחשלות חטיפת אנשים ומכירת אברים הפכו למגיפה.  בארה"ב נפטורים כל יום 29 איש בציפייה לאברים פנימיים שהיו יכולים להצילם ממוות.

 

********************

עכשיו, כמה שווה האדם חי, ומתפקד? כמובן שאנו עוסקים רק בספורטאים:

לאן יגיעו משכורות שחקנים מקצוענים בספורט העולמי?

אתמול הבולטימור רייבנס החתימה את הקוורטרבק שלה ג'ו פלאקו לחוזה על 120 מיליון דולארים ל-6 שנים. זה עושה ממנו שחקן הפוטבול עם המשכורת הגבוהה בהסטוריה של הפוטבול. מאחר ועונת הפוטבול כה קצרה, הוא ישתכר $168,908 עבור כל יום בעונת הפוטבול בשש השנים הבאות.  הוא כמובן היה הקוורטרבק שהוביל את הרייבנס לנצחון בסופרבול. פלאקו, איש שנה החמישית, הוא בין מובילי הרייטינג "PER" בפוטבול. בעונה האחרונה הוא זרק ל-22 טאצ'דאונים עם ס"ה 10 אינטרספשיונס משך כל העונה.

מי הם המרוויחנים הגדולים ביותר בין כל הספורטאים, כולל הכל? לפי פורבס, המתאגרף  פלויד מריוות'ר הוביל את כולם בשנת 2012 עם הכנסה של 85 מיליון. שני היה המתאגרף מני פאקיו עם הכנסה כוללת של 62 מיליון. שלישי טייגר וודס עם 59. אחריו לברון (53), רוג'ר פדרר (52), קובי (51), פיל מיקלסון (גולפאי) עם הכנסה של 48, דוויד בקהאם עם 46, כריסטיאנו רונלדו עם 42, ופייטון מנינג, הקוורטרבק של דנבר , עם הכנסה של 41 מיליון. מה בקשר למשכורות? המשכורת הגבוהה ביותר בשנת 2012 שולמה לאלכס רודריגז מהניו יורק יאנקיס (27.5 מיליון לשנה). אחריו באים 18 שחקני בייסבול נוספים, לפני שבמקום ה-20 נמצא ליונל מסי עם משכורת של 21.8 מיליון. עתה ג'ו פלאקו יהיה מס' 25 (ישנם 3 שחקני בייסבול בינו לבין מסי) עם 20 מיליון. אחריו במקום 26 נמצא קובי עם משכורת של 19.82 מיליון. לברון ג'יימס נמצא במקום 48 עם משכורת של 18.07 מיליון לעונה (להזכירכם, הוא הסכים לקיזוז במשכורתו על מנת לשחק במיאמי!).

השאלה היא היכן העסק ייעצר. תלוי את מי שואלים. תשובה תינתן בהמשך.

כמה באמת "שווה" שחקן? מה היה קורה למשכורות ללא "סף משכורת"?

אמש, ב-ESPN בשעת שידור המשחק של ממפיס במיאמי התפתח ויכוח בין שלושת מארחי התכנית והאנליסטים של המשחק – מג'יק ג'ונסון, ג'לן רוז (המנחה, והאנליסט שהמוניטין שלו פרח העונה אל-על, והוא נחשב פתאום היום לאחד הגדולים בכדורסל, NBA או מכללות), וביל סימונס, יוצר  GRANTLAND  היקרתי של ESPN. הויכוח היה על שוויו  האמיתי של לברון ג'יימס לעונה, אילולא היה סף משכורת.

ביל סימונס העריך את שוויו לקבוצה לעונה ב-70 מיליון, וזאת היתה משכורתו אילו היה שוק חופשי. מג'יק העריך שמשכורתו היתה בסביבת 50 מיליון. ג'לן העדיף לא להיכנס לזה.

כיצד העריך ביל סימונס – אחד המוחות הבהירים בספורט מדיה – את ערכו של לברון? פשוט מאד: כשלברון שיחק בקליבלנד, ערך הקבוצה נאמד ע"י מגזין פורבס – וכן היה ערכה בשוק אם מישהו חפץ היה לקנות אותה – ב-438 מיליון דולארים. ביום שלברון הודיע שהוא עוזב למיאמי, ערכה ירד ל-350 מיליון.  עשו את החשבון בעצמכם.

ערכן של קבוצות כדורסל

מאז שלברון עזב את קליבלנד, קרתה עלייה מטאורית בערך קבוצות. ערכה של הניקס למשל עלה ב-41% מאז (ותאמינו לי שלא רק בגלל כרמלו אנטוני!). ערכה של הניו יורק ניקס  היום – קבוצה הבנוייה מ-15 שחקנים שערכו הכימי של כל אחד מהם במקרה הטוב הוא 6-7 דולארים – אז נניח סך הכל $100 דולארים, שווה 1.1 מיליארד דולארים. אמנם היא בוכה שהיא 'מפסידה', אך פורבס דיווח השנה שבשנת 2012 רווחי הניקס היו 83 מיליון דולארים. אין עסק בעולם ששווה מיליארד דולארים המכניס רק 83 מיליון רווח. כאן באים כל עורכי החשבון ועורכי הדין ומשתמשים בכל מיני הכנסות כ-"הוצאות עסק". איש לא היה משקיע מיליארד כדי להסתפק ב-83 מיליון רווח לשנה (בעצם? זו הכנסה לא רעה כלל, אבל בכל זאת!).  הניקס עברה את הלייקרס בערכה בגלל החידושים באולם ותוספת תאים למולטי-עשירים. ערך הלייקרס הוא 1.04 מיליארד, עלייה של 11% מהעונה שעברה. ערכה היה גדול בהרבה מערך הניקס אילולא ה-LUXURY TAX העצום שלה. במקרה שלה אולי פאו גאסול שווה "מינוס 15 מיליון": תן אותו במתנה, וערך הקבוצה יעלה, ולא יירד!!!

הסתכלו על סקרמנטו קינגס: האחים מולוף בוכים על הפסדים אבל הם הסכימו למוכרה לקבוצת CEO'S ממיקרוסופט עבור 525 מיליון. קבוצה 'מפסידה' לכאורה, שכל שחקניה ביחד בשוק למוצרי כימייה שווים $100 נמכרת ב-525 מיליון? משהו לא מסתדר בראש, נכון?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. 1.מאיפה השגת הנתונים על איברים? ובנוסף, לברון אדם בכושר מדהים ולא אנושי, והאיברים יהיו שווים יותר (רגליים, ידיים, ועיניים אחרי ניתוח לייזר)

    2.זה לא רק השחקנים. הם הלכו לזה בשביל הכנסות עתידיות ממרצ׳נדייז, הצלחה, רווח מאולם, ושיפור תדמית אישית (אם יש לזה קשר).

  2. מנחם, 83M רווח נקי על שווי של 1G?
    זה המון!!!
    8.3% רווח נקי על ההון זו השקעה מצויינת!
    רק ע"מ להשוות, כך בערך מרוויחים בנקים. חברות תעשייתיות לעיתים נדירות ביותר מתקרבות בכלל לשיעור רווח שכזה.

  3. 1.למה כליות עולות אצלכם כל כך יקר. אצלנו בגרוזיה רבע מחיר.
    2. למה שחקני בייסבול מקבלים כל כך הרבה בענף שרמת ביצוע של 35% היא משהו אלוהי?
    3. למה שני מתאגרפים שכמעט איש אינו מכיר הם ראשוני המרוויחים? הם לא יסכימו להתאגרף בחצי כסף?

    1. 1. הצרה שבגרוזיה הכליות התקלקלו מיותר מדי כרוב ות"א

      2. רמת הביצוע בכדורסל היא לא גבוהה הרבה יותר – 40%. ולחבוט בכדור הטס 100 מייל לשעה ועוד בסיבוב זה המבצע הקשה ביותר בספורט

      3. כי ה-PAY PER VIEW משלם את זה

  4. גם לא לבעלי קיבה מלאה
    הגעתי לסאו פאולו ברזיל הבוקר
    חזרתי מארוחת צוהריים בבשריה( שוחסקריה )
    לפי מה ששילמת במסעדה פרה שווה יותר והערך שלי ( כמו גם הכולסטרול ) עלה .

    אגב משכורתו של קובי לעונה הזו הוא :$27,849,149.
    אלכס רודריגז לא שווה דולר מה 27 מיליון שלו כמו שהוא משחק
    אני לא מבין את רמות ההכנסה בגולף , פשוט לא יאמן , זה המשחק היחיד שאני לא מתחבר אליו בכלל.
    ככל שהרווח יהיה גדו ליותר כך גם השכר , רק לאחרונה ( פוהלוס , ופליקס רודריגז ) חתמו על חוזים עצומים וארוכי תווך , אבל אלו השחקנים הטובים ביותר לתפקידם. אם יפצעו או ירדו ביכולת ….( ראה א-רוד ) הלך הכסף.

    1. דברתי על משכרות העונה שעברה וכתבתי זאת בברור!
      חוץ מזה, אני נוטה להאמין לפורבס יותר מאשר לכל פרסומת אחרת של משכורות כי הם הולכים לפי טופסי מס הכנסה, ולא לפי מה ששימי ריגר ממציא.

      1. ברור ולכן ציינתי – אגב משכורתו של קובי לעונה זו
        זהו נתון רשמי לגבי החוזה של קובי, שצפוי להרוויח 30 בעוד עונה
        שימי ריגר עדין מנסה להזכר בקולג' של קובי.
        אני עדין חושב שגולף זה ספורט שמרתק בערך כמו סרט פורנו בכיכוב קשישות , זכותם של האמרקיקים לאהוב גולף. זכותי לא.

  5. הנקודה, מנחם, היא שאנחנו מאמינים שהאדם הוא יותר ממצבור כימיקלים או איברים. הוא, מה שנקרא, שלם שגדול מסך חלקיו. ואם כבר מודדים חלילה את ערכו של אדם, צריך לבדוק לא רק את כושרו הגופני אלא גם את יכולותיו הקוגנטיביות. לדעתי בכלל הכי חשוב כושר השיפוט המוסרי שלו.
    אבל רק בעולם קפיטליסטי ציני וחזירי אפשר למדוד אנשים בכסף! 🙂

    ניקח את כל זה בהומור:)

    [מותר לי להגיב כי היה לי יום הולדת 18 ממש אתמול (אני חוגג בתאריך העברי). יאי!]

  6. מנחם את כל הטקסט קראתי בציפייה לקצת זימה וכל מה שיש לך להגיד לנו שטחול משומש עולה 220 אלף דולר במזומן.

    בשביל מה ה-18 +?

  7. בעיניין של הקבוצות צריך לקחת בחשבון שלפעמים אדם קונה קבוצה לא מתוך שיקול כלכלי אלה יותר מקטע קיגשי ואז לא אכפת לו הכסף שהוא מרוויח או שהוא מפסיד…(כמו אוליגרכים מוזרים)

  8. מנחם אני מוריד בפניך את הכובע שוב

    באותה נשימה צריך לחשוב כמה כסף שווה מייקל אילו היה משחק היום אין לי ספק שלברון היה כסף כיס לעומתו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט