על טילים ואסירים / יובל עוז

 

על טילים ואסירים

 

דילמת האסיר מדברת על שני עצורים שביצעו פשע משותף. המשטרה מפרידה ביניהם לצרכי חקירה ומנסה להביא להרשעתם. עם זאת, למשטרה אין מספיק ראיות כדי להרשיעם ולכן מציעה לכל אחד מהעצורים להעיד נגד חברו. במידה ושני האסירים ישתקו, הם ייכנסו לכלא לשנה אחת בלבד. במידה ושניהם יעידו, הם ייכנסו לכלא ל-5 שנים, ובמידה שאחד יעיד והשני ישתוק, האחד יצא לחופשי בעוד לשני יצפו 15 שנה מאחורי סורגים.

לפי תורת המשחקים, האסטרטגיה השלטת של שני האסירים תהיה להעיד, מכיוון שללא קשר לאסטרטגיה של האסיר השני, הם ירוויחו (יוצא לחופשי במידה והשני שותק, 10 שנים פחות במידה והשני גם מעיד). לעומת זאת, ברור שלשניהם עדיף לשתוק, ובכך להימנע מעונש מאסר ארוך עבור שניהם. זהו הפרדוקס של דילמת האסיר, שאומר שההחלטה הרציונלית לא בהכרח תביא אותך לתוצאה הטובה ביותר.

דריל מורי, ה-GM של יוסטון רוקטס, לקח החלטה רציונלית בשבוע שעבר לקראת סיום הדד-ליין. הוא העביר את שני הפאוור-פורוורדים הפותחים שלו (פטריק פטרסון ומרכוס מוריס) ביחד עם הרכז המחליף שלו (טוני דאגלס) בתמורה לשני שחקנים משניים (פרנסיסקו גארסייה וטיילר האניקט) ושחקן אחד שיהיה מרכזי יום אחד, תומאס רובינסון, הבחירה ה-5 בדראפט האחרון. ההחלטה הזו הביאה את קווין מקהייל לפתוח עם קרלוס דלפינו בחמישייה כפאוור פורוורד, הרכב שנוסה לפני כן 9 דקות בלבד במהלך כל העונה.

הדילמה מאחורי ההחלטה הזו די ברורה. במצב בו יוסטון נמצאת (מקום 8 עם יתרון קטן על הלייקרס בקרב על הכרטיס האחרון לפלייאוף) רוב המנהלים לא מבצעים שינויים ונותנים לקבוצה לרוץ. עם זאת, למורי נפלה ההזדמנות להנחית כשרון צעיר נוסף לחבורה המבטיחה שלו, הזדמנות שלא נקרית בדרכו של ג'נרל מנג'ר כל יום, וכמו שפיני גרשון אמר פעם "כשנופל לך סוס מהשמיים, אתה לא בודק לו את השיניים".

james_harden_rockets_display_image

ההחלטה של מורי ללחוץ על ההדק מתבהרת כשמבינים שגם ללא השחקנים שעזבו את טקסס בטרייד, הרוקטס עדיין קבוצה חזקה בזכות היכולת המדהימה של ג'יימס הארדן העונה (26.4 נק', 5.7 אס', 4.8 ריב'), עונת הפריצה של עומר אסיק (10.5 נק', 11.6 ריב') והעובדה שחודש פברואר הגיע וג'רמי לין חתם שנה ללינסניטי דווקא בחודש יציב ופורה (14.5 נק', 6.7 אס', 1.5 חט'), והם בהחלט יכולים להדוף את נסיונותיה הנואשים של הלייקרס לעקוף אותם בישורת האחרונה של העונה הרגילה. בנוסף, האפסייד העתידי מהבאת רובינסון הוא עצום. הפורוורד מקנזס משלב אתלטיות עם אגרסיביות, יכול לתת את העזרה הדרושה לעומר אסיק מתחת לסלים (הוריד למעלה מ-11 ריב' בממוצע בקריירת המכללות שלו) ולהגיע כטריילר לאינסוף המתפרצות של יוסטון (מקום 2 בליגה בנק' ממתפרצת). הטרייד עליו אמנם פוגע בסיכויי הקבוצה להשתחל לפלייאוף העונה, אבל משפר את הצ'אנס להפוך לקונטנדרית בעתיד הקרוב.

מורי כרגע מסתכל רחוק. פחות מעניין אותו ברגע זה לעוף בסוויפ מול סן אנטוניו בסיבוב הראשון, הוא עסוק בלהכין את הקרקע לעתיד ורוד. הבאת רובינסון הפכה את יוסטון לקבוצה הצעירה בליגה, וביחד עם הגעת הארדן בתחילת העונה, שהפכה אותה לאחת האטרקטיביות בליגה, מורי ינסה להנחית פרי-אייג'נט גדול בקיץ עם כל הכסף הפנוי שיש לו מתחת לתקרת השכר (יש לו מספיק כדי להחתים כל שחקן בליגה) כדי להפוך את המהפכה חסרת ההגיון שביצע בקיץ האחרון ברוסטר שלו, להצלחה מסחררת.

אין ספק שהוא נהנה גם מהרבה מזל, הרי היינו מדברים אחרת לגמרי אם אוקלהומה היו מחליטים לשחק עם הארדן עד שיגמר לו החוזה, אבל עדיין, עם הקלפים המפוקפקים שהיו לו ביד, מורי בדרך לפול האוס מסחרר.

הדרך לניצחון במשחק הפוקר הדמיוני הזה היא ע"י מימוש הפרדוקס של דילמת האסיר. ההחלטה הרציונלית שהביאה את רובינסון צריכה להיות הראשונה בסדרה של החלטות רציונליות נוספות, שלאו דווקא יביאו את יוסטון לתוצאה הטובה ביותר באותה נקודת זמן, אבל בעתיד ההחלטות האלה יישאו פרי. כהתחלה, היעד של יוסטון בקיץ צריך להיות להביא וטרן שידע להיות המנהיג של הקבוצה הזו גם מבלי להיות השחקן הכי טוב בה. תפקיד דומה לזה שצ'אנסי בילאפס מילא בדנבר בעונה בה הם הגיעו לגמר המערב. שחקנים כמו דייוויד ווסט, אל ג'פרסון וג'וש סמית' (כולם מסיימים חוזה בקיץ) יכולים להתאים למשבצת הזו.

צוחק מי שצוחק אחרון. מורי

מעבר לכך, המשחק של יוסטון צריך להתבגר. הקבוצה נמצאת במקום ה-2 בליגה בזריקות משלוש ומקום אחרון בזריקות בין הצבע לקשת. בעוד זה נורא מהנה לראות את הארדן טס למתפרצת ואת צ'אנדלר פרסונס מפציץ מבחוץ בדרך להיות קבוצת ההתקפה השנייה בטיבה בליגה (106.3 נק'), זהו סגנון משחק שמעולם לא הצליח ברמות הגבוהות. מול הגנות ברמה של ממפיס, קליפרס וסן אנטוניו יהיה בלתי אפשרי לנצח בריצה. לדוגמאות נא לפנות למייק דאנטוני.

בתחילת השנה, ביקרתי המון את אי-השפיות הזמנית בה לקה מורי בבניית הקבוצה שלו, אבל בעזרת שיפור ניכר של הרבה שחקנים (פרסונס, אסיק), ההוכחה שג'רמי לין הוא כבר לא גימיק, קצת עזרה מסם פרסטי ומחשבה לטווח ארוך בטרייד דד-ליין, הוא הולך להעמיד אותי על טעותי הרבה יותר מהר ממה שחשבתי.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 50 תגובות

  1. כרגיל, מאמר מצויין של יובל עוז. כבוד בשבילי להיות האחד שעוזר לפרסם את מאמריו ברבים, ולעניות דעתי הפוסטים שלו הם הטובים ביותר שניכתבים בישראל!

    הבעייה של הנושא בדיון היא הבעייה של MONEYBALL: המניבול מתעתד להיות מדע מדוייק בעת שהוא מדע המתבסס על בני אנוש. לאיש לא ידוע לאיזה מין שחקן יתפתח תומאס רובינסון להיות. כשכתבתי עליו לפני הדראפט של העונה שעברה הרעפתי עליו שבחים. כנראה שמוריי מתבסס על אותם יכולות שגם אני רוממתי, אבל כעת חייה הוא לא הוכיח את עצמו שחקן שחשבתי שיהיה.

    האם זה עניין זמני? רק לאלוהים פתרונים. מוריי יכול רק להתבסס על מה שאנחנו חושבים שיהיה. או שהוא ייצא גאון, או טיפש. נחכה ונראה.

  2. אחלה מאמר.
    לגבי רובינסון לדעתי הוא יצא טוב אפילו מאד.
    ראיתי אותו בעיקר בסקרמנטו השנה.
    הוא לא גבוהה המשחק שלו רחוק מלהיות מלוטש, אבל יש לו סוג של אינטנסיביות שהוא די נדיר.
    ראיתי את זה אצל גריפין וגם אצל פאריד וגם לרובינסון יש את זה.
    אין לי ספק שהוא שחקן שבתנאים נכונים האפסייד שלו מאד גבוהה.
    וכאן באמת החכמה של מורי להבין שהשנה , סיבוב ראשון זה המקסימום אבל אם הוא רוצה ללכת על האפסייד ובניה אמתית ועמוקה הוא צריך להמר.[יפה אמרת יובל]
    יהיה מרתק לראות אותו במשחק הקבוצתי של יוסטון, בתקוה שימריא כבר השנה.

  3. להזכיר לכם שפטריק פטרסון רק בן 23?
    והוא שחקן עם טווח שלא נגמר, חוזה קטן ומינימום אגו.
    לא מעט העונה מצפייה במשחקים של הרוקטס הוא היה סוג של הגו טו גאי שלהם. שחקן מצוין!

  4. דילמת האסיר מתבססת על העיקרון שלאסירים אין יכולת לתאם בינהם את הפעולות שלהם, זה מה שיוצר את הפער שבין הבחירה האופטימאלית של כל אסיר בנפרד לבין האפשרות האופטימאלית הכללית.
    אני לא רואה איפה מוריי עומד במצב דומה לזה.
    לדעתי מה שמייצג את מוריי יותר טוב היא דילמת הרווקה:
    את יכולה להנות מהחיים, לבלות לאכול במסעדות ולצאת עם החבר'ה הכי מגניבים,
    אבל עד שלא תשיגי את לברון או צ'ונסי, לא תקבלי טבעת.

  5. חסידה אהבתי את מטאפורה ומאוד… ובכל זאת אם אני מורי אני מנסה להביא גבוה טוב שיוסיף להם עומק בצבע. אל ג׳פרסון יהיה מצויין עבורם, חוץ מזה שהוא ריבאונד בחסד ושחקן שיודע לייצר נקודות מבפנים לבד, הוא גם פינישר מעולה שיהנה מהסוכריות של הארדן ולין.

  6. אם הם יכולים להחתים כל שחקן בקיץ למה להסתפק בדייוויד ווסט, אל ג'פרסון או ג'וש סמית'? אבל האמת שאני לא יודע מי…
    מה שבטוח צריך איזה פאוור פאוורד חזק וטוב.
    אני אישית מת על קאזינס מסקרמנטו ונראה לי שמבחינת כדורסל הוא יכול להתאים אבל נראה לי שהמנהלים די מפחדים מהאישיות שלו.

  7. Superb do the job! This is the sort of info which might be supposed to be distributed over the goal. Shame on bing in the meantime not necessarily positioning the following offered top! Think about it around and speak with my website. Appreciate it Equates to)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט