בגלל העניין בטייגר וודס והשאלה 'מה זה גולף' / סיפור מהתיבה של מנחם לס

בגלל מיעוט המאמרים היום בגלל החג, והעניין שהתעורר בגלל נצחונו של טייגר וודס, והשאלה "איזה משחק זה גולף" אני מכניס מאמר שנכתב למגזין 'סוף השבוע' של מעריב לפני איזה 25 שנה.

המשחק הראשון על הירח

 

טורניר ה"מאסטרס" בגולף

אוגוסטה, ג'ורג'יה, 1999

 

רק לפני שלוש שנים לא היה יכול חוזה מריה אולסבל ללכת על רגליו ונאלץ לזחול על ארבע. היה זה עינוי בשבילו לנדוד מחדר לחדר בבית המשפחה הגדול שבנה בפונטרביה, ספרד. גולף, המשחק שאליו נולד, היה לזיכרון עצוב. "המשחק שבשבילו חייתי עד אז היה להיסטוריה שלא תחזור. גולף הפסיק להיות משאלת חיי. משאלתי החדשה הייתה לשוב וללכת יום אחד כאדם רגיל", אמר אולסבל במסיבת עיתונאים מרגשת, מיד לאחר שקיבל את המקטורן הירוק של ה"מאסטרס" כשעיניו דומעות.

אולסבל סבל ממחלה שאובחנה כדלקת פרקים נדירה ממנה אין מרפא. הוא, מנצח המאסטרס של 1994, שכב שנתיים אחר כך בביתו, כמעט משותק. למזלו, רופא גרמני, חובב גולף מושבע, ביקש רשות לבדוק אותו. הרופא גילה עצב פגוע בעמוד השדרה התחתון, ובעזרת טיפול שכלל כמה זריקות קורטיזון, כירופרקטיקה ותרגול רב, עמד אולסבל על רגליו. בשנת 1998 הוא החל לחבוט בכדור הקטן, ובתחילת השנה כבר חזר לנצח בכמה טורנירים קטנים.

אין מקטורן יוקרתי יותר בעולם מזה הירוק שניתן למנצח המאסטרס, טורניר הגולף החשוב בעולם המתקיים באפריל בכל שנה באוגוסטה, ג'ורג'יה. 18 גומות בכל יום, "פאר" 72 (הניקוד בגולף הוא כמה חבטות אתה מעל הפאר, בפאר או מתחת לפאר – מספר החבטות הנדרש כדי להכניס את הכדור לגומה – בכל יום מארבעת ימי התחרות) בתחרות הנמשכת ארבעה ימים, כך שהפאר הכולל למאסטרס הוא 288. יש מגרשי גולף שהפאר שלהם הוא יותר מ-72 אם הם קשים במיוחד, או פחות מ-72 אם הם קלים מהרגיל, אך 72 הוא המספר הפופולרי ביותר.

במאסטרס צעד אולסבל ללא כל צליעה. הליכתו הייתה מהירה ואסתטית, במיוחד לאורך הדרך המובילה לגומה ה-18 האחרונה ביום הרביעי והאחרון, כשהוא מוביל בשתי חבטות והניצחון בכיסו. הוא סיים את 18 הגומות האחרונות של היום ב-71 – רק חבטה אחת מתחת לפאר – אך הסכום הכולל של ארבעת הימים, 280 (שמונה מתחת לפאר), נתן לו ניצחון נהדר על דייויס לאב (282) ועל חברו הטוב ביותר בטור, אהוד הקהל, האוסטרלי גרג נורמן (283).

משחק הגולף הוא ראשית כל מסע. כשהשחקן יוצא למשחק ועל גבו נרתיק המחבטים, הוא יוצא למסע לארץ לא נודעת. לניסיון חדש- בכל פעם מחדש. זהו מסע אל מטרה מיוחדת. יותר נכון, 18 מטרות קטנות שכל אחת מהן היא גומה בקוטר של ספל קפה גדול, שהשחקן אולי יודע בעל פה היכן הן נמצאות, אך בכל פעם מגיע אליה בדרך אחרת וממרחק אחר. גם כל אחד מיריביו מגיע לכל גומה בדרך אחרת.

ג'ק ניקולסון האגדי בנצחונו הראשון במאסטרס:

מאז בריאת האדם, הדחף לצאת למסעות בלתי נודעים הוא האדרנלין שבדמנו הסוער. בגולף, השחקן יוצא למסע העשוי להיות מסע תענוגות – כשכל כדור עף ישר, כל PUTT (הכדור שאתם חובטים במחבט מיוחד כשאתם על ה-GREEN – שטח הדשא החלק שבתוכו נמצא החור) נכנס לגומה, אבל ברוב המקרים זהו מסע עינויים ובלהות.

אני משחק גולף כבר 22 שנה, ואני מצהיר בלא כל היסוס שזה המשחק המתסכל מכולם. ואני בכל זאת ממשיך לשחק – ואני משער שכמוני מאות מיליונים ברחבי העולם – מכיוון שבין כל אלפי הפעמים של תסכול ואכזבה יש מדי פעם רגעי השראה ועונג כשמצליחים לשבור את הפאר עם כדור ארוך במיוחד או PUTT רחוק, נניח מ-12 מטרים. אתה חושב ומקווה אז שרגעי ההתעלות יחזרו במשחקך הבא. ותאמינו לי, הם כמעט אף פעם לא חוזרים כה מהר. אני משער שאותה הרגשה יש למהמרים בלאס-וגאס או כל קזינו אחר בעולם אחרי יד חמה בשולחן הקוביות או הרולטה.

בתיק המחבטים מחזיק הגולפאי תשעה מחבטי ברזל (מ-ONE IRON עד NINE IRON), כל אחד עם פלטת חבטה בסופו – תתארו לכם מחבט הוקי אבל מברזל ודק הרבה יותר – כשלכל אחד מהתשע יש זווית אחרת. הזווית קובעת את זווית המעוף: מזווית קטנה ביותר, כמו באיירון 1, כשהכדור בקושי מתרומם אך עף למרחק גדול, עד זווית המתקרבת ל-90 מעלות (איירון 9) כשהגולפאי זקוק לכדור קשתי גבוה למרחק קצר. לגולפאי יש גם שלושה מחבטים עם פלטת חבטה גדולה וכבדה יחסית הנקראים DRIVERS, והשימוש בהם הוא בדרך כלל בחבטה הראשונה. בתיק נמצא גם ה-PUTTER, המחבט לגלגול הכדור כשהוא כבר מצוי ב"אזור הירוק" שבו נמצאת הגומה.

התסכול בגולף גדול מבכל משחק אחר. הגולפאי מכה כדור נפלא באיירון 5 שעף גבוה וישר למרחק 90-80 מטר ונוחת, נניח, 30 סנטימטרים מהגומה, ואז ה"פאט" הארור לא נכנס והכדור הנפלא של האיירון 5 בוזבז. או שהוא מנסה לחבוט מעל אגם המים הקטן והכדור צולל היישר לתוכו.

אין משחק אחר בעולם שבו היחס בין גודל משטח המשחק וגודל המטרה גדול כל כך. בכדורגל משחקים על בערך שלושה דונם והמטרה היא שער ברוחב 7.40 מטרים. בטניס שולחן, שבו גודל הכדור הוא בערך כמו בגולף, המטרה היא חצי שולחן. בגולף, גודל המשטח הוא כמו פארק הירקון, ועליכם להכניס כדור לגומה בקוטר של כוס קפה. המסלול מכוסה עצים, בורות, חול, צמחים, פרחים, אגמים וגבעות. ומובן שיש רוח, ערפל, גשם או שמש המכה בחום אימים.

המשחק דורש יכולת גופנית, זה ברור, אך גם כוח מתפרץ למנוף ולדיוק הנדרשים. גולף דורש גם ידע טופוגרפי, הבנה באווירודינמיקה ויכולת החלטה על פי תנאי הטבע. המשחק דורש מכם להיות ספורטאים, חקלאים, חובבי טבע, גששים, מינרולוגים, אסטרולוגים ומהמרים. גולף אתם משחקים בעצם לבד. הספירה של מספר החבטות היא עצמית, והשופטים הם יותר "פקחים" מאשר "זברות". ואין כמעט חוקים המגבילים אתכם, פרט לצורך לחבוט בכדור מהמקום שבו נחת בחבטה הקודמת ללא אפשרות להזיז את הכדור או לגעת בו.

 

אז מה עושה את המשחק הזה לפופולרי ביותר בארה"ב אצל אנשים במחצית השנייה של חייהם? מה עושה את הגולף למשחק על פיו מתכננים עשרות מיליונים כאן את הפרישה לפנסיה ואת מקום מגוריהם כשיוצאים לגמלאות? זהו משחק שאתם יכולים לשחק לבדכם עד שרמתכם משתפרת ואתם מחפשים תחרות. ההנאה לא תלויה ביכולת. מצאו פרטנר השווה לכם ברמתכם, ואז סיבוב של 128 חבטות ייתן לכם סיפוק דומה לסיפוק של אלוף עם סיבוב 65 חבטות. אם המגרש הוא פאר-70  וממוצע שלכם הוא 108, הרי שיש לכם פער של 38 אותו אתם מנסים לצמצם במשך השנים.

גולף יכול לספק אתגרים גופניים קשים או אתגרים מינימליים, תלוי בבחירה. אתם יכולים לבחור ללכת ברגל את כל 18 הגומות, מרחק שיכול להגיע עד 15 קילומטרים עם תיק המחבטים על גבכם. אתם יכולים לשכור "קאדי" שיסחוב בשבילכם את נרתיק המחבטים, או שתעדיפו כרכרת גולף ממונעת שתסיע אתכם מחבטה לחבטה. שחקנים חובבנים ושחקני קאונטרי קלאב מסתפקים בסיבוב אחד של 18 גומות. אתם יכולים לבחור גם משחק של תשע גומות. הכל תלוי ברצונכם. המקצוענים מתחרים בארבעה סיבובי 18 גומות, סיבוב כל יום, לתחרות של ארבעה ימים. הם משתמשים ב"קאדי" כשנסיעה בכרכרת הגולף הממונעת אסורה עליהם.

בדרך מחבטה לחבטה ומגומה לגומה אתם משוחחים עם חבריך על הלייקרס ועל היאנקיס, או מבצעים עסקאות ענק עם אנשי עסקים שכמעט כולם מכורים לגולף. בתוכניות התואר השני היוקרתיות של אוניברסיטאות הרווארד, סטנפורד או וורטון מוצעים לסטודנטים קורסים מתקדמים בגולף, כי אין כיום איש עסקים רציני שלא מערב נסיעת עסקים עם כמה משחקי גולף. עסקאות ענק חובקות עולם מתקיימות במסלול הגולף. בעולם העסקים האמריקאי כבר ידוע שנים כי תמיד אפשר לרכך איל הון יפאני או סעודי בסיבוב איכותי של גולף.

הגולף הוא המשחק המועדף על כל הספורטאים המקצוענים בכל מקצועות הספורט האחרים. כשמייקל ג'ורדן (שחקן גולף מעולה) או צ'ארלס בארקלי מסיימים עונה, גולף הוא יעדם. כמעט כל שחקני ה-NBA עושים דבר דומה, וכך גם שחקני הפוטבול, הבייסבול וההוקי קרח. לא טניס ולא כל משחק אחר – רק גולף. כך גם ג'ו מונטנה (שחקן גולף מעולה), קאל ריפקין ג'וניור ורוב הטניסאים (ג'ון מקנרו, פיט סמפרס ואיוואן לנדל הם מהמכורים המובילים).

משום מה, ספורטאים מקצוענים בכל מקצועות הספורט האחרים מחשיבים את הגולף ל"'משחק המאצ'ו" שלהם. המכנה המשותף שבו יכול מייקל ג'ורדן להתחרות בג'ו מונטנה או וויין גרצקי.

בגולף אתם נמצאים לבדכם עם השמים הכחולים, מרחבי דשא ענקיים, עצי מנגוליה, לטאות מהלכות על העצים, דגיגים שוחים באגמים מלאכותיים, ברווזים ואווזים במים, סנאים המקפצים מענף לענף. יש שלוש תחנות טלוויזיה המשדרות גולף 24 שעות ביממה, מלבד הערוצים הראשיים המשדרים את כל התחרויות הגדולות. ביום ראשון שעבר, בזמן שידור טורניר המאסטרס על ידי CBS, שידרה NBC את הניקס נגד הנטס, ואחר כך לייקרס נגד סיאטל; תחנת פוקס שידרה את היאנקיס נגד דטרויט;  ESPN שידרה את מונטריאול נגד פיטסבורג בהוקי קרח, והמטס היו בערוץ 9. הרייטינג של שידור המאסטרס בגולף היה בראש ללא תחרות.

פיל מיקלסון, מנצח המאסטרס ב-:2004

בפלורידה בלבד יש יותר מ-1,500 מרכזי ומועדוני גולף, הממוקמים בעיירות מהודרות סביב מגרש (או מגרשי) גולף. אנשים עומדים שנים בתור כדי לקנות שם בית במיליון דולר רק כדי להיות במרחק יריקה ממגרש המשחקים האהוב עליהם. באזורים רבים בפלורידה היחס הוא מגרש גולף לכל 5,000 תושבים. במחוז "באוורד קאונטי" יש מגרש גולף לכל 3,750 תושבים. בעירי, ג'ופיטר, המונה 56,890 תושבים, יש 19 מגרשי גולף, 14 פרטיים בקאונטרי-קלאב (שכמה מהם מאפשרים ללא חברים לשחק תמורת תשלום) וחמישה ציבוריים.

בפלורידה, צפון קרוליינה, דרום קרוליינה, ג'ורג'יה ושאר מדינות הדרום, נבנים מגרשי גולף לפני שמוקמות ערים, כי בדרום ארה"ב – ועכשיו גם באיים הקריביים ומפרץ מקסיקו – גולף הוא הבונה עיר, ולא עיר בונה גולף. בצפון ארה"ב, למשל לונג איילנד, שבה האדמה יקרה ומגרשי הגולף יקרים, אנשים שאינם שייכים לקאנטרי קלאב חייבים להזמין תור שבועיים מראש למשחק במגרש ציבורי. מחיר חברות במועדון כזה נע בין 12 אלף ל-20 אלף דולר לשנה בקלאבים ממוצעים, ועד 200 אלף ביוקרתיים כמו "אוגוסטה", ורשימת הממתינים כמעט לא משאירה סיכוי למשפחה חדשה להירשם.

18 גומות, זה הכל, אך לכל גומה שם והיסטוריה משלה. על גומה מספר 15 באוגוסטה, שנקראת FIRETHORN למשל, נכתבו יותר שירים מאשר על ים כנרת, ואנא סלחי לי המשוררת רחל. זו גומה של 500 יארדים (כ-450 מטרים), פאר 5, והיא הייתה לחלום הבלהות של כל שחקן כאן, מבן הוגן האגדי ועד ג'ק ניקלאוס וארנולד פלמר. בגומה מספר 17, "ננדינה" שמה (425 יארדים, פאר 4), מצוי במרכזה עץ ענק הקרוי "עץ אייזנהאואר". ב"ספורט מגזין" נכתב עליה מאמר של 1,700 מילה, שכלל בין השאר משאל עם שחקנים, חוות דעת של מומחים ואחר כך צ'אט באינטרנט – כולם עסקו באיתור הדרך הטובה ביותר לעקוף את העץ, לדעת המשתתפים. רק בודדים הציעו לכרות אותו.

"ניו יורק טיימס" הקדיש מאמר שלם לגומה מספר 12 (GOLDEN BELL). זו גומה המרוחקת 155 יארדים מנקודת החבטה הראשונה, פאר 3. כלומר עליכם להגיע לרדיוס של בערך שני מטרים מהגומה בחבטה הראשונה כדי לבצע "בירדי" – חבטה אחת מתחת לפאר ה-3. כדי לסיים בפאר 3 בטוח, עליכם להנחית את הכדור על הגרין, ולא רחוק מדי מהגומה. חשבו שהגרין שלה יקשה על השגת "בירדיס", והנה הייתה זו אחת הגומות הקלות של המאסטרס. לך תדע.

על הגרין של גומות מספר 13 ("אזלייה", 485 יארדים, פאר 5) ו- 10 ("כרמליה", 485 יארדים, פאר 4) נכתבו יותר סיפורים מאשר על עמק יזרעאל, בכלל זה ביצות בית אלפא. בן הוגן, גדול שחקני הגולף בכל הזמנים, קילל אותן, וקן וונטורי אמר פעם כי הן נבנו על ידי ארכיטקט מהגיהנום. בכל גרין סביר (שהוא בערך בגודל של עיגול מרכז מגרש כדורגל ובו נמצאת הגומה, לאו דווקא במרכז), המשטח מסביב לגומה הוא תמיד בשיפועים קטנים או יותר גדולים. במאסטרס, בעיקר בגומות 10, 13, 15 ו-18, הכדור מגיע באטיות כמעט אל פי הגומה, ואז הוא מתחיל לרדת בירידה תלולה ומתסכלת חמישה מטרים למטה. כל ה"גרינס" של המאסטרס נחשבים קשים במיוחד. יש סיפורי זוועה ושירי עינויים על גולפאים מקצוענים שחטפו דיכאון בגלל גומות המאסטרס, או על כאלה שנזקקו לטיפול נפשי. היו כאלה שמרוב פחד פשוט ויתרו על ההשתתפות.

שני יריביו הגדולים של אולסבל היו לאב ונורמן. לאב סיים בין שלושת הראשונים פעמיים ונורמן שש פעמים. סיכויו של לאב לניצחון נעלמו עם הבירדיס של אולסבל בגומות ה-13 וה-16. נורמן השווה את מספר החבטות לאלו של אוזבל עם ארבע גומות לסיום אבל  הייתה זו הגומה ה-13 שהראתה ממה עשוי הספרדי.

ג'ורדן ספית' ב-2015:

 

נורמן, עם כל הקהל וגם כל השחקנים מאחוריו, המקווים שינצח סוף סוף אחרי כל האכזבות שנחל במאסטרס, הכניס כדור בפאט נפלא מ-8.5 מטרים. היה זה ה-"EAGLE" (שתי חבטות מתחת לפאר) הראשון שלו בטורניר. אולסבל, שהוביל עד לגומה ה-13 בחבטה אחת, עמד שבעה מטרים מהגומה. אם ייכנס הכדור, יהיה לו בירדי והוא ישתווה לנורמן. אם יזדקק לשני פאטים הוא יפגר אחרי נורמן בחבטה אחת. אולסבל שלח כדור בקור רוח מדהים, שבכוח ומהירות גדולים מהרגיל נכנס היישר לחור. הוא בחר להמר ולשלוח כדור "עם נשמה" ותנופה, שיושפע ויופרע פחות על ידי הדשא והרוח, אבל עם סיכוי די גדול לכך שבמקרה של החמצה ימשיך להתגלגל ויתרחק מהגומה. כשהכדור נחת בתוך הגומה ראיתם על פניו של נורמן את היאוש. זה היה הסיכוי הגדול שלו והספרדי לקח לו אותו.

נורמן עשה "BOGGIES" (חבטה אחת מעל פאר) בשני החורים הבאים, ובזה נגמר סיפורו. לאב, שחבט חור אחד לפני הצמד אולסבל-נורמן, פיגר כל הזמן בשתי חבטות וחיכה לטעות של אולסבל, אך זו מיאנה לבוא. הספרדי המשיך לחבוט בביטחון עם בירדי בגומה ה-16, וסיפור המאסטרס של 1999 נגמר.

טייגר וודס במאסטרס של 2011:

***

 

גולף הוא המשחק הראשון ששוחק בחלל. הכדורגל והכדורסל עדיין מצפים לשעתם. הגולף כבר היה שם. האסטרונאוטים אלן שפרד וג'ק הארדן תכננו את העסק בסודי סודות. אלן שפרד לקח אתו את ה-IRON SIXTH לירח, עם שלושה כדורי גולף לבנים קטנים. הפנטסיה להכות בכדור כששישית מכוח המשיכה של הארץ משפיע עליו הייתה גדולה מדי בשביל להחמיצה. הוא לקח את מחבט הגולף שלו לחללית "קיטי הוק" וחבט את שלושת הכדורים. הירח היה לקאונטרי קלאב הפרטי שלו, כשמשטחי הלבה שבו הם מגרש הגולף שבו עף הכדור הקטן למרחק של כמעט קילומטר.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
83 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Avri
Avri
06/04/2017 1:18:12

Fantastic, as always

Atlanta
Atlanta
06/04/2017 2:39:58

nice mell . better than u write about hoops. much much better.

מנחם לס
06/04/2017 16:49:08
Reply to  Atlanta

את הסדר אנחנו עושים אצל הבת באטלנטה, בבאקהד

עידו גילרי
עידו גילרי
06/04/2017 9:10:34

יפה!
מעבר לחשיבות התחרות אוגוסטה הוא גם אחד ממסלולי הגולף היפים ביותר.
הערה קטנה – המסלול בדרך כלל קשה יותר ככל שהפאר שלו נמוך יותר. כלומר הרבה מטורנירי הגראנד סלאם יהיו במסלולי פאר 71 ופאר 70 שיש בהם פחות גומות של פאר 5 שנוטות להוריד את התוצאה. טייגר וודס למשל ביסס את הקריירה שלו במאסטרס על דומיננטיות בגומות פאר 5.
לגבי השיפוט בגולף – זה קטע של מסורת וכבוד שהשחקנים מדווחים על עבירות של עצמם ומורידים לעצמם ניקוד. בשנים האחרונות נכנס קטע שלדעתי מעצבן – שצופי טלוויזיה יכולים לדווח על עבירות שנעשו ואז המארגנים נותנים עונשים בדיעבד. אצל הנשים ממש לפני שבוע מתחרה הפסידה ככה טורניר שהיא הובילה בו באופן ברור על הזזה של הכדור ב 2 ס"מ.
לגבי המאסטרס של השנה – דאסטין ג'ונסון הפייבוריט נפל במדרגות ונחבל (זה בערך כמו שלברון יחליק באמבטיה יום לפני פתיחת סדרת הגמר). הוא כנראה יתמודד אבל זה עלול לפגוע בסיכויו.

גיא הרשע
גיא הרשע
06/04/2017 9:18:06

תודה, מנחם.

https://www.youtube.com/watch?v=KZLl3XwlAIE
(גולף על הירח)

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 15:27:23

מצחיק:)
אתה אשכרה מאמין שזה צולם על הירח … גדול.

Ish
Ish
06/04/2017 15:35:33
Reply to  :גאפר

אשמח אם תסביר לנו איך לצלם את זה כאן על כדור הארץ. יש לנו סרט לעשות ותקציב מוגבל. אה, והמחשב עריכה שלנו לא סוחב CGI אז בלי זה בבקשה.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 15:43:13
Reply to  Ish

הממ… הייתי שולח אותך לסטלי קיובן … השמועה אומרת שהוא צילם את זה… כמובן שזה תלוי מה אתה רוצה להראות…. תנועה איטית? מים… שמים בלי כוכבים אפשר למצוא במחסן גדול או שוב… במים… אולי תתיעץ עם היוצרים של גרווטי… הם עשו עבודה מדהימה אם כי עם תקציב מטורף… בהצלחה…. 😉

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 15:45:08
Reply to  :גאפר

אם הוא היה בחיים… כמובן.

Ish
Ish
06/04/2017 15:45:15
Reply to  :גאפר

הכל ביחד, דא. יאללה הסבר מפורט, ניסינו כבר כל מיני הסברים באינטרנט והם כולם נכשלו. הזמן שלנו אוזל.

Ish
Ish
06/04/2017 15:46:44
Reply to  :גאפר

גרביטי לא רלוונטי, הם טחנו CGI שאין לנו תקציב בשבילו והם לא דרכו על הירח.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 16:14:38
Reply to  :גאפר

בסדר… אבל אפ אחד לא דרך על הירח…. תעשה כמו במדעיזם… תמצא אמונה… תחבר לה משוואה מתמטית ותגיד שזו עובדה… תלמד את זה מספיק שנים בבית ספר עד שזה יהפוך להיות "עובדה" גמורה שכל המפקק בה הזוי…
הממ… זה לא טוב… כי אתה מוגבל בזמן…. אחי… זה כמעט כמו עם הירח… הם גם היו מוגבלים בזמן רק שכסף לא היה חסר להם… צר לי… לא יכול לעזור לך….

Ish
Ish
06/04/2017 16:21:38
Reply to  :גאפר

למה אתה מקשה? אנחנו צריכים לשחזר בסרט שלנו את אותן תנועות שה"אסרטונאוטים" עושים "על" ה"ירח". כל ההדרכות שמצאנו בספרים ובאינטרנט נכשלות. אתה יודע איך אז תשתף. אל תשמור סודות כמו נאס"א הממשל האמריקני והרוסים והיפנים שמשתפים איתם פעולה.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 16:38:34
Reply to  :גאפר

אה…. מגניב…. את התנועה אתה רוצה… זה קל…. במים.

Ish (פרש #2)
Ish (פרש #2)
06/04/2017 16:41:56
Reply to  :גאפר

לא עובד, ניסינו.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 16:43:51
Reply to  :גאפר

אתה גם צריך להחליט למי אתה רוצה להאמין בקטע של השמים… כי חלק אמרו שחושך מוחלט וחלק כוכבים אפילו ביום…. אז זה באמת קל כי אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה והכל יהיה נכון…. אולי אלך ללמוד קצת קולנוע בשביל לעזור לך אבל זה יקח זמן..

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 16:45:43
Reply to  :גאפר

כשתנסה תראה שעובד יופי… ניסתם אולי במשוואה מתמטית פשוט ושכחתם לעשות גם ניסוי אמיתי?

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 16:51:37
Reply to  :גאפר

קונספרציות יש רק ב אנ בי אי… בחיים האמיתיים אין אנשים שמתכננים דברים בסודויות ומייסמים אותם בלי ידיעת הציבור …

Ish
Ish
06/04/2017 17:00:51
Reply to  :גאפר

הכנסנו את השחקנים שלנו למים וניסינו(אחד מהם החליט בסוף שאנחנו אידיוטים והתפטר). שמנו כל מיני משקולות שונות במקומות שונים בחליפה(בכל מיני סידורים שונים), אמרנו להם לנסות לזוז ככה ולנסות לזוז ככה אחר וכן הלאה. ניסינו לשחק עם המהירות של הוידאו בעריכה, נאדה. זה לא עבד. זה לא נראה אותו דבר.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 17:06:35
Reply to  :גאפר

וואלה…. לנאסא זה מצליח לא רע באימונים של האסטרונאוטים… תכנס לאתר שלהם ותבדוק… אולי תבין מה אתה עושה לא נכון…. ואוליתמכור אחת מהחליפות… תוכל לקנות כמה מחשבים חזקים מספיק בשביל ה סי גי אי… אנחנו מצליחים לעשות את זה בלי בעיה… אם אתה רוצה… אני מוכן לשחק בשבילך… נראה שהאנשים שבחרת קצת מוגבלים… כמה אתה משלם? אסתפק בחליפה… או ניקון p900…

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 17:10:50
Reply to  :גאפר

ולא נעים באמת… אבל אולי כדאי שתחליף את המפיק או לחלופין תקח אחד…

Ish
Ish
06/04/2017 17:11:01
Reply to  :גאפר

תן קישור לסרטון של נאס"א שהם מצליחים באימונים בבריכה לשחזר הליכה של אסטרונאוט על הירח. אני לא מוצא שום דבר כזה.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 17:32:21
Reply to  :גאפר

🙂 הצחקת אותי… בחיי… אתה גדול… אתה רוצה שאני יעשה עוד משהו על הדרך? מה אני אקבל כתובית? או שזה בקטע של להוכיח לך? כי אין לי צורך כזה….

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 17:40:17
Reply to  :גאפר

זה מעולה שלקחו מקל גולף וכדורים אבל שכחו לקחת טלסקופ…

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 18:28:47
Reply to  :גאפר

אני חושב שאני מבין למה לא הצלחת… לא הורדת מהירות …

Ish
Ish
06/04/2017 18:34:06
Reply to  :גאפר

נו ברצינות כתבתי לך כבר ב4.1.1.1.11 'ניסינו לשחק עם המהירות של הוידאו בעריכה'

אני לא מבין למה אתה אומר שנאס"א מצליחים בבריכה בלי שיש לך דוגמה לזה? זה כאילו אתה מנסה להקשות עלינו להצליח עם הסרט.

אתה מתחיל לגרום לי לחשוד שאתה עובד איתם בתור מסך עשן. יענו אחד שכביכול מציג את הצד השני אבל בכוונה עושה זאת גרוע בשביל לפגוע באמינות של הצד.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 21:51:55
Reply to  :גאפר

https://youtu.be/GelzkeiNOu8
אתה מעולה אחי ! 🙂
תראה… אפילו הם הצליחו… 🙂

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 21:57:59
Reply to  :גאפר

יש מלא סרטים כאלה… תעשה סרט על זה:
https://youtu.be/R0Q6MZVJc4Y

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 23:02:09
Reply to  :גאפר

הממ… באמת מקשים על הגישה… אפשר לבוא מהצד… למשל משם
https://youtu.be/6cwIeHpAUE0
שיהיה מעולה ובהצלחה! 😉

Ish
Ish
06/04/2017 23:34:44
Reply to  :גאפר

החברה האלה בכלל לא מנסים. כאלו צילומים יש לנו עוד מהיום הראשון, אבל זה בכלל לא קרוב למה שאנחנו צריכים להגיע אליו.

החברה שם בנאס"א מדמים בבריכה space walk(שזה כמו בנפילה חופשית) אנחנו צריכים לעשות moon walk (לא הריקוד)(יש גרביטציה פחותה), וזה פשוט מאוד לא עובד בבריכה.

נו ברצינות, אתה לא יכול לסמוך עליהם. הם יכולים לשקר לך בדיוק כמו התחמנים האלו מנאס"א. לך תדע איזה עיבוד ומניפולציית תמונה/וידאו הם עשו. כאילו בברור רואים שהם הדביקו את הסאונד בלי קשר הם הרי לא היו שם למעלה עם המצלמה. אתה צריך לעשות את זה בעצמך. ככה לא יוכלו לשקר לך או לספר לך סיפורים.

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 23:56:21
Reply to  :גאפר

צודק….. הבעייה שאני לא מצליח לצלם דרך הטלסקופ המעפן שלי….הממ… אתה המומחה בצילום… איך אני עושה את זה?

:גאפר
:גאפר
06/04/2017 23:57:27
Reply to  :גאפר

כי בעצמי כבר ראיתי את זה..

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:00:58
Reply to  :גאפר

אם יש לכם את הצילומים האלה…. והורדתם מהירות… אז אתם כבר יותר טובים מהחברה ליד הפסל של החללית…

Ish
Ish
07/04/2017 0:05:37
Reply to  :גאפר

איזה טלסקופ? נו כבר אמרתי לך מצלמת gopro ובלון מטאורולוגי. יש אפילו קיטים שמוכרים באינטרנט. קצת יקר אבל לא מחוץ להשגה. אני רק לא בטוח מה התקנות לשיגור בלונים מטאורולוגים בארץ.

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:07:21
Reply to  :גאפר

זה בעייתי… כי אני לא יכול להגיע לגבהים האלה ועל המים יש השתקפויות אז אני לא יכול ממש לסמוך על זה… אז יכול לשאול אנשים על ההתנסות שלהם…. למשל…על ספינה…. לאיזה מרחק רואים באמצעים לראיית לילה? רדאר? מודדים למינהם…. וכאלה. לא מוצא את העקומה…

Ish
Ish
07/04/2017 0:08:08
Reply to  :גאפר

אבל אם אנחנו לא מצליחים לעשות כמו שהם עשו בהליכות "ירח" ה"מקוריות" אנחנו לא מצליחים להראות שאפשר לעשות את זה כאן על כדור הארץ.

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:08:48
Reply to  :גאפר

מצחיק… גו פרו יעשה לי עקומה מכל דבר…

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:10:33
Reply to  :גאפר

אבל אפשר לעשות את זה… עובדה… עשו את זה…

Ish
Ish
07/04/2017 0:12:16
Reply to  :גאפר

טוב, אם אתה רוצה לעשות מדידות על הקרקע עם הטלסקופ שלך אז אתה יכול להשתמש באתר הזה לחשב מה אתה אמור להיות מסוגל לראות מהגובה בו אתה נמצא: https://www.metabunk.org/curve/

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:13:14
Reply to  :גאפר

הם התאמנו על ספייס ווק והתנועות אותן תנועות… כל אחד רואה מה שהוא רוצה לראות…. או עוצב לראות…. מכונה מעניינת… ללא ספק.

Ish
Ish
07/04/2017 0:13:22
Reply to  :גאפר

מי עשה את זה איפה? חוץ מהתחמנים של נאס"א?

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 6:40:08
Reply to  :גאפר

מכיר את המתמטיקה… 7.8 סמ. לקמ רבוע. תודה 🙂

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 7:07:36
Reply to  :גאפר

מגובה אפס זה 8 אינצ למייל… וזה לא בנמצא… אני רואה את רמבם מחוף ראש הנקרה למשל…. מגובה מטר שמונים רמבם היה אמור להיות 49 מטר מתחת לעקומה…. שאני מסתכל על הסרטונים של הליכה מתחת למים ומוריד מהירות זה נראה לי בדיוק אותו דבר כמו הסרטונים של נאסא…. אתה יודע שהם "איבדו" את כל הצילומים מהמסימה הראשונה?

Ish
Ish
07/04/2017 10:49:14
Reply to  :גאפר

אולי אני לא מבין למה אתה מתכוון כשאתה אומר רמב"ם או ראש הנקרה אבל אתה לגמרי צריך להיות מסוגל לראות את החלק העליון של רמב"ם מראש הנקרה. באיזה נתונים אתה משתמש?(מלבד הגובה צופה 1.8 מטר,מרחק,גובה הבניין) מה החישוב שלך?

נראה לי זה לא פרמטר מדידה. למומחה תנועה שלנו יש פרמטרים ותכנת השוואת תנועה והוא אומר לנו שאנחנו ממש ממש לא שם (אני גם רואה בעין למה הוא אומר את זה). אנחנו צריכים בול אחרת אנשים לא ישתכנעו.

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 12:06:44
Reply to  :גאפר

לשכנע אנשים? למה?
לתת להם "דת" חדשה?
היה נחמד אם.אנשים היו רוצים לדעת….
אבל הם.לא…
המרחק שחישבתי הוא 32 קילומטר… חישבתי מגובה 180 סמ למרות שהייתי נמוך יותר…. 32 קילומטר אני לא אמור לראות את הבניין… או אוניות בנמל… גם אם הבניין הוא 20 מטר מעל גובה הים… והוא לא.. ואני. לא אתחיל לדבר על כל התנועה. הזו…. 🙂

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 12:11:15
Reply to  :גאפר

ראיית לילה… על הים… אונייה מ 20 ו 30 קילומטר… קרן ל 40 קילומטר… אם אלו לא מרימים לאנשים גבה אז אני בטח לא ארים…. לקפוץ על היען ולמשוך לה חזק חזק בצואר… יוציא לה אותו מהחול אולי אבל סביר להניח שהיא תסתובב אלי ותקרע לי את הצורה…. בעידן של אנחנו חופשים לעשות. מה שאומרים לנו…. זה יכול להיות מסוכן…. 🙂

Ish
Ish
07/04/2017 12:30:58
Reply to  :גאפר

מה גובה הבניין? אתה לא יכול לעשות את החישוב של מה אתה אמור לראות מהבניין ומה לא בלי זה.

Ish
Ish
07/04/2017 12:32:22
Reply to  :גאפר

לשכנע שנאס"א תחמנים. אבל נראה שאתה לא מעוניין או לא מסוגל לעזור עם זה.

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 12:35:51
Reply to  :גאפר

אתה צודק…. אני מפשל בפרטים הקטנים והם יכולים לשנות את כל התמונה… עבודת המחקר של מספרים קצת כבדה לי… השלב הבא הוא מדורה גדולה על החוף ולבדוק אם נראית מ20 קילומטר… זה יסגור לי את הפינה סופית….

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 12:53:27
Reply to  :גאפר

אחי… אשמח לעזור בכל פרוייקט שתעשה במידה ואני מאמין שזה לטובה ומאהבה… אני לא יכול לעזור לך בעצות על דרכי צילום… אם אתה באמת רוצה אני מוכן לנסות לברר… אם כי לא מבין למה אני אצליח בזה יותר ממך… והרי אני רואה משהו אחר ממך בסרטונים בכל מקרה… 🙂

Ish
Ish
07/04/2017 13:01:58
Reply to  :גאפר

פשוט הנחתי מהתגובה הראשונה שאתה כבר יודע איך לעשות את זה. אחרת לא ברור לי למה שזה יהיה מצחיק שמישהו חושב שצילמו את זה על הירח?

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 13:10:32
Reply to  :גאפר

לא חושב שכל נאסא שקרנים…. האסטרונאוטים רואים הכל דרך זכוכית מקומרת… האדשות מקמרות וכשלא, רואים משטח… נראה לי שרובם בטח אנשים נחמדים ותמימים שגדלו לתוך שקר שניסתר מעינהם… מדעי התנהגות…

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 13:14:00
Reply to  :גאפר

הבנתי אותך… כשאתה מציג את זה ככה זה לא מצחיק בכלל….אבל מנקודת המבט שלי… זה מצחיק… אני מניח שזה באמת לא היה במקום…:-/ יש לי מוגבלות חברתית מסוימת… 🙂 עובד על זה…..

אפלטון
אפלטון
25/09/2018 20:50:37
Reply to  :גאפר

ג'אפר לא הסברנו לך כבר איך חישוב האופק עובד?
בתור אדם שמאמין שכדור הארץ שטוח לא הייתי מצפה שתאמין שנחתו על הירח, אבל לפחות לגבי חישוב קו האופק סגרנו לך כבר את הפינה הזו.

גאפר
גאפר
25/09/2018 21:19:54
Reply to  :גאפר

לא… לא סיפרתם… אבל סיפרו לכם…;)

מנחם לס
06/04/2017 16:50:09

תודה גיא. פעם ראשונה שאני רואה

רועי ויינברג
Admin
06/04/2017 11:01:11

נהדר

מוטי
מוטי
06/04/2017 12:40:28

יפה כרגיל מנחם.
שאלת בור (BOOR)
היה איזה סיפור עם דונלד טראמפ ומקילרוי? שמעתי איזה חצי משפט על התנצלות או הסבר של רורי. אשמח לשמוע פירוט.
עד כמה טובים טראמפ ואובמה בגולף? הם עושים 90-100 במגרש תקני, או משחקים במגרשים של חובבים?

מנחם לס
06/04/2017 16:53:53
Reply to  מוטי

כולם משחקים על אותו משטח. לפעמים מקצרים לחובבנים את חבטת הפתיחה. אובמה הרבה יותר טוב מטראמפ בגולף. אבל עד כמה שידוע לי ביל קלינטון היה טוב יותר אבל הוא תמיד היה מבלף.

על טראמפ ומקלרוי לא שמעתי. מה שכן אני יודע זה שטראמפ עבד על כל הסקוטים ובנה להם GOLF RESORTS על שפת הים במיליארדים שעומדים היום שוממים והרוסים. הוא פשוט שדד אותם.

עידו גילרי
עידו גילרי
06/04/2017 21:30:28

דאסטין ג'ונסון פרש בעקבות הנפילה שלו.

:גאפר
:גאפר
07/04/2017 0:14:51

הבנתי אותך…. 🙂 מצחיק.

מנחם לס
24/09/2018 17:37:44

מי זה הגאפר הזה ולאן הוא נעלם? (זהו המסר הראשון מה-24 לספטמבר 2018)

עידו גילרי
עידו גילרי
24/09/2018 17:41:21
Reply to  מנחם לס

הוא עבר לגור בעולם שטוח.

קרע במיניסחוס
קרע במיניסחוס
24/09/2018 20:06:05

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

גאפר
גאפר
25/09/2018 20:28:41

אכן גר בעולם שטוח ונייח… גם אתה…:)

Ljos
Ljos
25/09/2018 20:56:06
Reply to  גאפר

אבל רגע, יש אוסטרליה או שמישהו משלם לעידו מוריה להגיד שהוא גר בארץ דמיונית בקצה השני של "כדור" הארץ ואני צריך לפטר את הסוכן שלי?

גאפר
גאפר
25/09/2018 21:21:32
Reply to  גאפר

ברור שיש אוסטרליה…
ניכר שלא עשית שיעורי בית…;)

עידו גילרי
עידו גילרי
25/09/2018 21:37:35
Reply to  גאפר

ללא ספק, הבן אדם היה גאון.

גאפר
גאפר
25/09/2018 21:40:40
Reply to  גאפר

מגמתי… נראה שנועד לעשות בדיוק את מה שעושה… להפוך לדיון לגיטימי ללא לגיטימי… יש אוסטרליה… יש ניוזילנד… העולם לא נמצא בתאוצה כלפי מעלה… הוא חסר תנועה… על זה אני מדבר כשאומר שלא עשית עבודת בית… פשןט לקחת מה שהגישו לך… מה שיגרום לך להרגיש בנוח עם הרעיון שהשתילו במוח שלך עוד לפני שלמדת לקרוא ולכתוב…

גאפר
גאפר
25/09/2018 21:51:52
Reply to  גאפר

https://beyondhorizons-eu.cdn.ampproject.org/v/s/beyondhorizons.eu/2016/08/03/pic-de-finestrelles-pic-gaspard-ecrins-443-km/amp/?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQECAFYAQ%3D%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=%D7%9E%D7%90%D7%AA%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fbeyondhorizons.eu%2F2016%2F08%2F03%2Fpic-de-finestrelles-pic-gaspard-ecrins-443-km%2F
קישור לאתר של כדוריים דווקא… הצילומים מהמרחקים הגדולים ביותר… זה למשל מ 432 קמ… תמונות מרהיבות… חלקן יכלו להתקיים בכדור… כמובן.. הרבה מהן לא… אבל למה שניתן לעובדות לבלבל אותנו… אמונה הרבה יותר חשוב… מה גם שלא צריך שכל בשביל זה.. רק להיות תוכי…;)

Ljos
Ljos
25/09/2018 22:18:15
Reply to  גאפר

תמונות מרהיבות… חלקן יכלו להתקיים בכדור… כמובן.. הרבה מהן לא… אבל למה שניתן לעובדות לבלבל אותנו… אמונה הרבה יותר חשוב… מה גם שלא צריך שכל בשביל זה.. רק להיות תוכי…;)
רק להיות תוכי…
רק להיות תוכי…

אני עושה את זה נכון?

גאפר
גאפר
25/09/2018 23:39:32
Reply to  גאפר

אתה מעולה!…
רק על הקווים…:)

מנחם לס
24/09/2018 18:52:28

בקרית טבעון בית הקברות הוא על הגבעה. הוא לא שטוח

גאפר
גאפר
25/09/2018 21:25:07
Reply to  מנחם לס

העולם לא שטוח פלטה… יש הרים ועמקים… פשוט לא כדור שמסתובב לא בחלל במאות אלפי קמש… אנחנו לא חיים על אשך מרקד…

no funny shtuff
no funny shtuff
24/09/2018 19:25:40

מנחם תודה על הפוסט.
הפגרה השכיחה ממני את יכולתו של ish לתפוס קורבן ולשרשר ולהשתרשר עד קץ הזמנים או לכל הפחות לאורך רצועה סטנדרטית של אום כולתום.

עידו גילרי
עידו גילרי
24/09/2018 20:18:40

תודה שאתה מתגעגע, תודה!

no funny shtuff
no funny shtuff
24/09/2018 20:22:23

יאללה שיתחיל.

IBL
IBL
24/09/2018 21:46:16

כתבה מעולה. תודה

עודד
עודד
24/09/2018 23:58:32

פודקאסט מעניין של מלקולם גלדוול על גולף ולמה זה כל כך רע לאנושות. לא חייבים להסכים אבל כדאי להקשיב
http://revisionisthistory.com/episodes/11-a-good-walk-spoiled

עגל שסבור שיש לפרק את ג״ס
עגל שסבור שיש לפרק את ג״ס
25/09/2018 14:10:08

משהו קטן לאנשי הקונספירציה שחושבים על צילום גולף באמבט מים – זה לא יעבוד. עם מים אתה יכול להקטין את המשקל באופן מלאכותי, אבל מה עם החיכוך? חבטה בכדור לא תראה כמו חבטה בחלל. במילים אחרות, המים משנים את החשיבות היחסית של שני הכוחות הפועלים על הכדור, כוח המשיכה וכוח החיכוך. בנוסף, החשיבות היחסית של החיכוך משתנה עם עוצמת החבטה בצורה לא לינארית, אין את זה בחלל. מ.ש.ל

גאפר
גאפר
25/09/2018 20:34:35

גולף באמבט? מצחיק…:)
אין לי מושג איך זה יראה בחלל… וגם לך… כמובן שאפשר לדמיין… דמיון הוא הכרחי כשמגיעים לשטח ה"חלל"…

אפלטון
אפלטון
25/09/2018 20:51:48

תודה מנחם פוסט נהדר וחשוב.
יום אחד תהיה לי סבלנות לשחק גולף