אופניים – קצת על קלאסיקות האביב, וכמה עדכונים מהענף / דוד "פאקו" סעדה

המירוצים הגדולים של מרץ, פריס-ניס וטירנו-אדריאטיקו, מאחורינו. פריס-ניס היה אחד המירוצים הטובים ביותר שראינו בתקופה האחרונה, בו הזוכה, סרחיו הנאו הקולומביאני, גבר על אלברטו קונטאדור בשתי שניות סה"כ. הנאו הוא מטפס מצויין שהפך שלא בטובתו לסוג של איוב בענף (בגלל פציעות, החמצות זכייה חוזרות ונשנות ופסילות בלתי מוצדקות על רקע הדרכון הביולוגי), והזכייה במירוץ הזה תביא לו את ההכרה לה הוא ראוי. במירוץ המקביל טירנו-אדריאטיקו, נאירו קינטאנה שלח מסר מאיים לקראת הגרנד טורים המתקרבים, כאשר גילה עליונות מוחלטת על ועידת הפסגה של המטפסים שהגיעה למירוץ. לזכייה הקולומביאנית הכפולה אפשר לצרף גם את הזכייה של פרננדו גביריה בקטע המיאוץ האחרון של הטירנו, ואת המהלך של חרלינסון פנטאנו שפירק את המובילים בפריס-ניס, ונקבל עוד הוכחות לכך שמדובר במדינה הדומיננטית ביותר כרגע בענף, אימפריה של ממש.

קינטאנה והנאו. קולומביה על המפה.

 

החל מסוף השבוע הקרוב, הפוקוס עובר למה שמכונה "הקלאסיקות של האביב". זוהי סדרה של מירוצים חד יומיים, בקצב של אחד בשבוע לפחות, ועד לסוף אפריל. המתווה הייחודי של רוב המירוצים, הנופים הכפריים הפסטורליים שבדרך, והעובדה שאין פה מקום לטקטיקה ולשמירת כוחות, הופכים אותם לחובה עבור כל חובבי הענף. הקלאסיקות (שחלקן נקראות מונומנטים) הן בדרך כלל חגם של האול-אראונדרים, אותם הרוכבים שמצד אחד חזקים למדי במיאוצי סיום, אך מצד שני מסוגלים לצלוח גם טיפוסים לא פשוטים במידה רבה של הצלחה. הנה כמה מהמעניינים שבהם:

מילאנו-סאן רמו:  המירוץ, שאותו נוכל לראות בסוף השבוע הקרוב, הוא כמעט היחיד מבין הקלאסיקות המתאים למאיצים הטהורים. למרות שהתוואי שלו לא שטוח לגמרי, הסיום המישורי שלו יביא לכאן את השמנא והסלתא של המאיצים.

הטור של פלנדריה: המירוץ הבלגי (חלק גדול מהקלאסיקות נערכות בבלגיה) הוא הידוע ביותר בין אלו הכוללים קטעי פאבה, הלא הם קטעי האבנים המשולבות הידועים לשמצה. הקטעים, שבחלקם הגדול משופעים, הם שוברי רגליים רציניים, והופכים את המירוץ לכאוטי ומענג במיוחד לצפייה.

פריס-רובה: המקבילה הצרפתית לטור של פלנדריה, הנערכת שבוע אחריו ומכונה "הגהינום של הצפון". בנוסף לקטעי הפאבה, המירוץ מסתיים בוולודרום של העיירה הצפונית רובה, בו הרוכבים צריכים לעשות שני סיבובים. קרה בעבר לא פעם שרוכבים הגיעו יחדיו לוולודרום, וקיימו שם את מיאוץ הסיום – טוויסט יפה למירוץ.

מראה נפוץ במירוצים האלו.

אמסטל גולד: מירוץ הנערך בהולנד (כפי שאפשר לנחש), והוא הראשון בשבוע הסוגר של הקלאסיקות. מירוץ הכולל טיפוסים מעט יותר קשים מהקלאסיקות הרגילות, והזוכים בו מגיעים מבין המטפסים לאול אראונדרים.

לה פלש וואלון: הראשון מבין קלאסיקות הארדנים שבבלגיה. זה המירוץ בעל הסיום הקשה מבין כל הקלאסיקות, הנקרא Muur de Huy – קיר אימתני באורך 1.3 ק"מ עם שיפוע של 10% ממוצע, המגיע נקודתית ל-26%. זהו מירוץ המתאים מן הסתם לפאנצ'רים מסוגו של אלחנדרו ואלוורדה, שכבר זכה בו בשלוש הפעמים האחרונות.

ליאז'-בסטון-ליאז': השני מבין קלאסיקות הארדנים בבלגיה, והקלאסיקה האחרונה של האביב. זהו המירוץ הוותיק מבין כל אלו שהוזכרו. גם הוא משופע למדי, מה שהופך גם אותו לאטרקטיבי למטפסים ולאול אראונדרים כאחד.

בשנה האחרונה נעשה סוג של "העברת שרביט" מהרוכבים הגדולים של הקלאסיקות לדור החדש יותר. פביאן קנצ'לארה, מהקלאסיקנים הגדולים של כל הזמנים, פרש בסוף העונה הקודמת, וטום בונן, עוד קלאסיקן אגדי, יפרוש בסיומה של תקופת הקלאסיקות הנוכחית. מי שנראה מוכן לתת את הטון במירוצים אלו הוא אלוף העולם, פטר סאגאן, שמירוצים מהסוג הזה תפורים למדי ליכולותיו.

 

והנה כמה מהנושאים המעסיקים את הענף בתקופה האחרונה.

המחלוקת על מעצורי הדיסק: כפי שכבר קרה מזמן באופני השטח, יצרני האופניים שואפים להפוך את מעצורי הדיסק לסטנדרט גם באופני הכביש. למעצורים אלו יש יתרונות על מעצורי ה-V הפשוטים יותר, בעיקר בתנאי כביש רטובים או אם הרוכב רוצה לבצע עצירה מדורגת. ה-UCI (איגוד האופניים הבינלאומי) דוחף להכניס את המעצורים האלו לאופניים במירוצים השונים, אלא שכאן קמה אופוזיציה רבתי לעניין, בעיקר מצד רוב הרוכבים. חלקם פוחדים מאפקט הסכין של הדיסק (אם כי השוליים של הדיסק מעוגלים), וחלקם חוששים מהעובדה שפלוטון המוני הכולל מעצורים מסוגים שונים הוא סכנת נפשות. טענות אחרות היו שהחלפות הגלגלים יהיו יותר קשות, שחוסר הסטנדרט בגדלי הדיסק לא יאפשר לצוותי סיוע ניטרליים להחזיק גלגלים שיתאימו לכולם, ואפילו שזה סתם מכביד על האופניים. העניין מעורר מחלוקת שיצאה מעט מפרופורציה, ונראה שהדיסקים ייכנסו למירוצים כסטנדרט, במוקדם או במאוחר.

זה מה שמפחיד אתכם? באמת?

 

קבוצת סקיי והחומרים המפוקפקים: סיפרנו כבר בפוסט סיכום 2016 על שערוריית ה-TUE שסיבכה את קבוצת סקיי. בקצרה נזכיר שמדובר על אישורים שהקבוצה קיבלה מרשויות החוק לתת חומרים אסורים לזוכה הטור דה פרנס, בראדלי וויגינס. הפרשה די מסרבת לדעוך, זאת כיוון שה-UKAD (הרשות הבריטית למלחמה בחומרים אסורים) החליטה לחקור את הנושא בהרחבה. אחד הממצאים שנחשפו היה תיק עם תרופות מסתוריות בכמויות גדולות, שהועבר לידי הקבוצה לפני מירוץ דופינה-ליברה ב-2011. למנהל הקבוצה, דייב בריילספורד, לא היו הסברים מניחים את הדעת לעניין, והוא נצלב ע"י הוועדה החוקרת את הנושא. בריילספורד הוא למעשה הדמות האחרונה המעורבת בפרשה, שעדיין נושאת בתפקיד בקבוצה, והוא סופג את האש מכל עבר על רקע הנסיונות בענף להתנער מהתדמית הבעייתית שלו בעבר. בקבוצת סקיי עצמה מספר רוכבים פרסמו הודעת תמיכה במנהל, בעוד אחרים דרשו בעילום שם שיתפטר מתפקידו. כוכב הקבוצה, כריס פרום, נעטף בשתיקה במשך זמן רב, עד שפרסם הודעת תמיכה משלו בבריילספורד, באומרו ש"ללא בריילספורד, אין קבוצת סקיי". בריילספורד עצמו מסרב לרדת מהבמה, אבל הסיפור הזה רחוק מלהסתיים.

בריילספורד ופרום. ומה בדיוק יש בכוסות?

 

 

 

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 34 תגובות

    1. אם אתה מתכוון לאלו המתמודדים על הניצחון בגרנד טורים (קרי מתמודדי ה-GC), אזי אלו בדרך כלל מעדיפים את שלוש הקלאסיקות האחרונות של העונה – האמסטל גולד, פלש וואלון וליאז׳ באסטון ליאז׳. זה כי המירוצים האלו מתאימים יותר למטפסים מאשר האחרים. פה ושם תראה מטפסים במירוצים האחרים, לפעמים כדי לעזור למובילי הקבוצה שלהם (למשל אלאפיליפ הולך לעזור במילאנו סן רמו הקרוב לגאביריה). חוץ מזה שבשבוע הבא מתחיל הוולטה קטלוניה, טור למטפסים פרופר, וזה קצת מתנגש.

  1. תודה דוד.
    ליאז'-בסטון-ליאז' היא המועדפת עלי.
    מודה שבטווח הקרוב יותר מעניין אותי הטור של קטלוניה. בשנה שעברה טובי רוכבי ה-GC הגיעו אליו והיה מעניין (אם כי חובה להודות שעידן כבר אז אמר שאי אפשר ללמוד מזה כלום לגבי הכושר בו יגיעו הרוכבים ל-GT והוא צדק).
    לגבי סקיי – מקווה שיצאו עם מסקנות כמה שיותר מהר ובעיקר לגבי לרוכבים ספציפיים. או שיגידו שהם אשמים או שהם לא קשורים למקרה. חוסר הוודאות פוגם בחוויה.

    1. הרוכב הספציפי היחיד שעליו דובר בהקשר הפרשה הזו היה וויגינס, והוא מזמן כבר לא בסקיי (או בענף בכלל). האש מופנית בעיקר לבריילספורד.
      וקטלוניה הולך להיות מטורף גם השנה, עם פרום, קונטדור, ואלוורדה ועוד רבים וטובים. אחד המירוצים האדירים.

      1. בהחלט למחייתו. הוא חידש את החוזה שלו בסקיי בסוף העונה הקודמת, ואם זכרוני אינו מטעני דובר שם על חמישה מיליון יורו לשנה. כל הרוכבים ברמה הזו רוכבים למחייתו – אי אפשר לעשות שום דבר אחר במקביל.

    1. לא ממש. בשולי פרשת ה-TUE דובר על זה שהוא לקח קצת טיפולים נגד אסטמה, אבל זה היה במינון קטן, ויותר חשוב, לא ממש בסמיכות למירוצים חשובים. כל הפרשה הזו התפוצצה על רקע זה שוויגינס לקח קורטיסטרואידים במינונים גבוהים שחפפו בדיוק לתקופות של שלושה מירוצים גדולים שבהם השתתף. אף אחד לא יפסול אותו על זה, כי הוא קיבל אישור מרשויות החוק למען השימוש, אבל זו הייתה סוג של פירצה שהוא והקבוצה ניצלו, ועל זה יוצא הקצף.

      1. בוא לא נעצום עיניים. גם ה-TUE של פרום הגיעו בעיתוי קצת חשוד. הוא גם החמיץ בדיקה מחוץ לתחרות ויש עוד כמה דברים מחשידים. עשן ללא ספק יש.
        לזכותו אבל חייב להיאמר שהוא חושף את כל הנתונים שלו, ויותר מכך חשיפת המסמכים של ה-UCI לא העלתה איזה משהו שלא ידענו עליו.

    1. בעיקר הרים… אבל ברגע שמתפתחת מסורת זה כמו כדור שלג.
      קינטאנה לא יגיע לקטלוניה. העימות היחיד (כנראה) השנה בין פרום לקינטאנה יהיה בטור דה פראנס, וזה אחרי שקינטאנה ישתתף בג׳ירו ויהיה כנראה הרבה יותר חלש. קצת חבל.

        1. מוקדם לומר. אני משער שכן. יש לו חשבון פתוח עם המירוץ הזה, והשנה קינטאנה כנראה לא ישתתף בו, מה שיגדיל את הסיכויים של פרום. אבל באמת מאד מוקדם לדבר על זה.

  2. תודה פאקו, אתה עושה מלאכת קודש בנושא האופניים.
    לא ידעתי שבאופני כביש ישנה התלבטות בנושא בלמי דיסק, בשטח זה מזמן סטנדרט.

    1. תודה. כן, זה די לא ייאמן כמה שזה מסעיר את הענף. אתה יכול גם להתרשם מהתמונה על ההבדל בין איך שזה נראה יחסית לאופני השטח. זה ברדיוס של הסוגר של ה-quick release.

      1. כן, שמתי לב כמה שהרדיוס של הדיסק קטן. בכביש באמת אין ירידות מסוכנות עם דרדרת וכ"ו ובנוסף שני החברה האלה לא בולמים, רק דוחפים קדימה בפול ספיד 🙂

    1. ערוץ הספורט משדר את הטור דה פראנס ובשנה שעברה הוסיף גם את הטור של בריטניה (אבל זה טור מדרג שני שנופל על הוואלטה). חוץ מזה אין שידורי אופני כביש בעברית שידוע לי עליהם.

      1. מה שמתן אמר. בנוסף, ריבוי האירועים שיורוספורט משדר מביא לכך שחלק מהמירוצים משודרים בערוץ יורוספורט 2, שלא נקלט בארץ (הוט פעם שידרו אותו וכמובן הורידו אותו). לכן את חלק מהמירוצים אפשר לראות רק דרך הרשת (בדרך כלל מפרסם לזה לינקים בדיומא).

  3. אם החברה הנחמדים יוכלו לפתוח פינת הוקי מליגת ה-NHL בקטגוריית "ספורט אחר". ועכשיו מכיוון שאין איפה לפרסם אני יפרסם פה את רשימת המשחקים בליגת ההוקי להיום(29/3)

     Chicago –  Pittsburgh
     Los Angeles –  Calgary
    Washington – Colorado
     St. Louis –  Arizona

כתיבת תגובה

סגירת תפריט