מעורב הופס ליום ששי: (הידעתם שג'וליאן אדלמן גיבור הסופרבול הוא יהודי?) / מנחם לס

 

1. הפציעה של ג'ברי פרקר

 

בערב בו מילווקי קאבס קיבלה בזרועות פתוחות ואהבה גדול אחרי ציפייה די ארוכה את שחקנה כריס מידלטון שסבל מקריעה בשריר ההמסטרינג, אותה קבוצת אנשים נאלצה לחזות בחרדה נפילה של ג'ברי פרקר כשהוא נחת בצורה לא נוחה ובעייתית על רגלו השמאלית, נחיתה דומה לזו שקרתה לו.

בדקה החמישית של הרבע השלישי נגד הקבוצה החמה ביותר בליגה, מיאמי היט, פרקר אחז בכדור מחוץ לקשת ה-3 והחליט ללכת 'אחד-על-אחד' נגד הפורוורד של מיאמי לוק בביט. כשהוא בתנעת חדירה מהירה, הוא נחת על רגלו השמאלית ויצר מגע גוף עם בביט, כשהוא מתכונן לאסוף את הכוח המתפרץ הדרוש מיישור רגלו השמאלית. העקב – מפרק המרשה תנועה בשני מישורים – גרם למומנטום שעבר לברך, מפרק המרשה תנועה רק במישור אחד. המומנטום שעבר לברך היה במישור שמפרק הברך לא מאפשר. הרצועות המצטלבות מרשות רק כיפוף הברך ויישורה, אבל כשהמומנטום הוא בכיוון סיבובי (TWIST או SWING) והוא גדול מיכולת הרצועות להכיל אותו, קורה קרע, ובד"כ הוא לרצועה המצטלבת הקדמית.

 

 

(ה-ACL והתנועה הסיבובית הקורעת אותו)

בדצמבר 2014 הוא קרע בדיוק אותה רצועה, פציעה שגרמה לו להחמיץ 11 חודשים עד שיכול היה לחזור לשחק.

 .

 

אלה מקרים נדירים ביותר בספורט כשאתלט עליון קורע אותה רצועה פעמיים, באותו מקום. בגלל ה-SCAR TISSUE שהניתוח הראשון משאיר (בשנים האחרונות השתמשו ברצועה מגוף האדם (לרוב רצועה משריר ההמסטרינג), או רצועה מתורם או מגווייה (אז משתמשים בטיביאליס אנטריור, או רצועת הפטלה, או רצועת אכילס).  בגלל ה-SCAR TISSUE הניתוח השני פחות מוצלח, וברוב המקרים האתלט לא מסוגל לחזור לקפיציות שהיתה לו, וכן בעיות אחרות.

בשנתיים האחרונות פיתחו ACL RECONSTRUCTION שאולי – אולי – יעזור לג'ברי. לשיטת הריפוי החדשה קוראים BEAR. הנה ההגדרה של ה-BEAR:

Bridge-Enhanced ACL Repair (using a sponge filled with the patient's blood to stimulate healing and reconnection of the ACL).

קראתי על השיטה והיא מעניינת ביותר. מי שמעוניין לקרוא את הפרטים תמצאו חומר רב על שיטת הריפוי שהיא בת פחות משנה וחצי.

אין מספיק מחקר סטטיסטי בנושא אבל ריאיונות אם אתלטים למיניהם שעברו אותה פציעת ACL פעמיים דיווחו שהבעייה הגדולה יותר מהחזרה הגופנית לכושרם היתה הבעייה המנטלית. אתלטים הגדירו את הפציעה השנייה כ-"CRUSHING BLOW" והסבירו שבפציעה הראשונה הם לא ידעו את אורך הזמן והסבל שיידרש לריהביליטציה, אבל בפציעה השנייה הם ידעו מה מצפה להם, ולכן ה-'קראשינג בלו'. השאלה כמובן היא גם כמה שחקן שכוח פריצה (EXPLOSIVENESS) הוא נישקו מס' 1 יכול לחזור ליכולתו אחרי פציעה שנייה למפרק שיישורו הוא המשתנה מס' 1 ביכולת הניתור.

*
המכה לפרקר היא אנושה ממש. היא קרתה בעונה בה הוא ייצב את עצמו כאחד השחקנים הצעירים הטובים בליגה, שהיה עונה אחת מ-ELIGIBILITY לכסף הגדול. אני לא בטוח אם הבאקס מאמינים שהוא שווה חוזה מקסימלי, אך בוודאי קרוב לזה. למעשה, הדיבורים בבאקס נטו לכיוון הצעת "FIVE YEAR MAXIMUM DESIGNATED PLAYER", הצעה שהבאקס הציעו ל- Giannis Antetokounmpo  שהוא סרב לה כי הוא העדיף חוזה לארבע שנים עם מעט מתחת למקסימום.עתה לבאקס ישנה שנה שלמה – הריהביליטציה הפעם תימשך לפחות 12 חודשים – לחשוב ולהחליט כמה הם מוכנים להשקיע בשחקן שקרע את אחת הרצועות החשובות והפרובלמטיות ביותר בספורט – פעמיים!

2. ג'ברי פרקר – קריעת רצועת ACL שנייה, 8/2/2017

*

*

3. ג'רברי פרקר – קריעת רצועת ACL ראשונה (דצמבר, '14)

*

*

4. וואללה שאני מתבייש. רק היום נודע לי שג'וליאן אדלמן הוא יהודי טהור

 5. ספורטס אילוסטרייטד במאמר ראשי על "LITTLE MAN, BIG SHOT"

הכוונה כמובן לאייזיה תומאס, אותו מגדיר המגזין כשחקן ההתקפה הנמוך מתחת 1.80 מ' הטוב בהסטוריה!

(13/2/2017, ספורטס אילוסטרייטד)

ממש עתה, בשעת כתיבת ה'מעורב', הוא כמעט לבדו צימצם דפיציט של 16 של פורטלנד ל-6 נקודות בלבד, בסיום החצי הראשון!

6. ספורטס אילוסטרייטד מגלה את NICO MANNION

 
 אולי אתם מכירים את אביו האמריקאי  – PACE – ששיחק 6 שנים כשחקן ספסל ב-NBAואח"כ כיכב 13 שנים באיטליה, שם פגש את גיאה (GAIA), שחקנית כדורעף מנבחרת איטליה.
*
ניקו בן ה-15 – ג'ינג'י עם שער מטולטל – מככב  בתיכון בפיניקס. הוא 1.85 מ' ומנבאים לו 1.95-2.00 מ' (אביו הוא 1.97; אימו 1.82). אביו לבן, אימו לבנה, הוא ג'ינג'י שהמגזין מכנה "PRODIGY" (ילד פלא) כבר קיבל מילגות מאוניברסיטאות שהחלו לחזר אחריו אבל ישנם דברים שאסור בינתיים לכתוב על נייר, והכל בינתיים בטלפונים לאביו, ולשני מבוגרים הדואגים לו (אסור שיהיו לו 'סוכנים' כמובן).
*
 
העתון הקדיש לו 8 עמודים (100-108, .13/2/2017 שם המאמר "IN THE MIDDLE".  טוענים שהוא משהו מיוחד ביותר. המאמר מלא ניסים ונפלאות על הילד. אותו סוג מאמר שפעם עשו על לברון ג'יימס כשהיה בן 14. ספורטס אילוסטרייטד לא מבזבז 8 עמודים סתם ככה. בין לברון לבין ניקו לא היה ספור על אף ילד אחר.
*
 
נירשום את שמו ונחכה.
 
 

 7. ווסטברוק נגד קיירי. מי ניצח בדו-קרב ובמלחמה אתם יודעים

 

8. עשרת הפלייז הטובים של ה-8/2

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 62 תגובות

  1. הפציעה של פארקר קורעת לב.אחרי שחזר שנה שעברה מהפציעה הראשונה והשנה נותן עונת שיא שוב פעם פציעה שמי יודע איך הוא יחזור ממנה אם בכלל יחזור.כל כך הרבה פוטנציאל במילווקי שהיה אמור להתפרץ בשנים הבאות[היו בפלייאוף כבר השנה אם מידלטון לא היה פצוע]

      1. מנחם, אדלמן לא יהודי כהלכתו מה שנקרא, אמא שלו נוצריה. אבל כמו הרבה 'חצי' יהודים בארה"ב הוא מזדהה כיהודי.
        הבעלים של הפטריוטס, רוברט קרפט הוא יהודי שהגיע ממשפחה אורתודוקסית ותורם הרבה לישראל. השנה מגיעים לא מעט שחקני פוטבול לישראל להשתתף במין קידום לליגת הפוטבול הישראלית.
        אדלמן ביקר בארץ בזמנו כחלק מהתכנית הזאת.

          1. ב-18 לפברואר ישחקו באיצטדיון על שם קרפט בירושלים נגד נבחרת ישראל. לא יודע על שעה אבל בטח יהיה אירוע נחמד

  2. האבא של הג'ינג'י, אלמוני לחלוטין עבורי.
    בדיקה קצרה בוויקיפדיה מגלה שב-91' , הוא הוביל את קאנטו האיטלקית לזכייה בגביע קוראץ', כולל הצטיינות במשחק הגמר נגד ריאל מדריד.

    כנער, יצא לי לראות את קאנטו משחקים בקוראץ' נגד הפועל,
    אבל למיטב זיכרוני, השחקן הזר של קאנטו באותה עונה היה אפרו-אמריקאי, לא ג'ינג'י.
    (לא שזו חוויה רעה להיזכר באותה קבוצה נהדרת עם פרוויס שורט והשריף.)

    1. צמד הזרים הכי טוב שהיה פה בארץ אי פעם גיא ,בעיניי כמובן.
      כואב הלב גם על פארקר כמובן וגם על הבאקס חסרי המזל שעד שקיבלו את החוליה שכה הייתה חסרה להם בחזרה מפציעה איבדו במקביל אחת אחרת חשובה לא פחות.

  3. כואב הלב על פארקר.
    נתן שנה אדירה, וכאשר סוף סוף נראה שלמילווקי יש את מלוא הארסנל בשביל להתחרות על מקום בפלייאוף –
    הוא נפצע.

  4. כששמעתי שפארקר נפצע נזכרתי שגם בעונת הרוקי שלו הוא נפצע פציעה מסיימת עונה. לא ידעתי שזה אותה פציעה. באמת עצוב שזה קורה.

    בקשר לאדלמן, ששמעתי פעם ראשונה את השם חשדתי שהוא יהודי ואכן מתברר שאביו יהודי ואימו נוצריה. הוא אוהב ישראל גדול והגיע לכאן לביקור בקיץ הקודם.

    באמת תתבייש מנחם שלא ידעת 🙂

    ראיתי בעבר את סוגיית "מיהו יהודי" עולה באתר וברשותכם אשאיר את השאלה הזאת פתוחה.

  5. כל כך כואב על מילווקי ופארקר, מאחל לו החךמה מהירה וחזרה למגרשים.
    אגב, בנושא אחר, דריק וויליאמס שיחק הלילה במדי הקאבלירס. מישהו יודע מתי ואיפה דווח? ואיזה חוזה זה, 10 ימים?

  6. חבל מאוד על ג'בארי, אבל אני רוצה לדבר דווקא על איזייאה תומאס. הוא שחקן מעולה וסקורר טוב מאוד, אבל אני חושב שמחזיקים ממנו יותר מדי. ב-ESPN קווין פלטון, כתב רציני בד"כ, הושווה בינו לבין האיזייאה תומאס מדטרויט.

    כאילו עם כל הכבוד, אי אפשר להשוות בין אול-סטאר עם חצי עונה ממש טובה (ברמה של מקום שני במזרח) לבין מישהו עם 3 גמרים ו-2 אליפויות NBA. אפילו גוגל מציע בתיקון האוטומטי את ההוא מבוסטון שמחפשים Isiah Thomas.

    1. הדברים שלך לא הוגנים כי אייזיה ת'ומאס השני רק בתחילת דרכו.
      השאלה היא למה הגיע אייזיאה ת'ומאס המקורי בשלב כזה של הקריירה.

      1. ישראל איזאה תומאס המקורי בשמונה העונות הראשונות שלו בליגה היה עם ממוצע של בערך 20 נק' וקרוב ל-10 אס' למשחק, 7 הופעות אולסטאר (פעמיים אולסטאר mvp), הופעות בחמישית הנבא הראשונה: 3, 2 הופעות החמישייה השנייה ותמיד היה משחקני ההגנה הטובים בליגה.
        אם תכלול גם mvp של טורניר המכללות וזכיה באליפות המכללות תראה שרועי די צודק שיש כאן הגזמה פרועה בהשוואה הזו.
        עדיין ריספקט לאיזאה הקטן ששמו שורבב בטעות להשוואה הזאת.

          1. אין מקום להשוואה הזאת אלן אייברסון היה השחקן הנמוך הטוב ביותר שראיתי (11'"5 ולא יותר בתרגום 1.80). הסגל שהוא הוביל לגמר נגד הלייקרס היה כל כך מוגבל התקפית שזה מדהים.באותה עונה הייתה מלחמת דמים במזרח שבסופה ה76s זכו בעונג להישחט על ידי הלייקרס.

  7. מסכן ג'ברי, רק נקווה שלא תגמר חו הקריירה עקב הפציעות.

    ואיזה מדהים ווסטברוק. עם קבוצה של נגרים ואולדיפו, שהוא חצי מוכשר, מנצח קבוצות כמו הקאבס. הוא מסתכל לכל יריב בלבן של העין בלי למצמץ, כמה אופי פשוט לראות ולא להאמין.
    ריספקט לשחקן עם הביצים הכי גדולות בליגה.

  8. 1. ג'אברי היה בעונה מצויינת מבחינתו. הראה שהוא כוח עולה וכוח התקפי חשוב במערך של הבאקס. כל כך חבל על הפציעה הזו. "המזל" שלו זה שהוא יחסית צעיר, ככה שגם הגוף מחלים ביותר קלות ועדיין הוא יכול להתאים ולשנות את סגנון משחקו למצב הפיזי שבו הוא יהיה.
    2. עדיין מוקדם מאוד להשוות בין שני האייזיה תומאס. אחד הוא שחקן היכל התהילה ואחד מה-PG הטובים של ה-NBA אי פעם והשני עדיין חובת ההוכחה עליו. מה שהבחור הקשוח מדטרויט עשה, הבחור מבוסטון צריך לצחצח לו את הסניקרס.
    3. ג'ינג'י מהתיכון – תמיד יש איזה ילדד פלא שמשחק מול צ'וצ'יקים שכל ארה"ב מתלהבת ממנו ובסוף הוא נשאר רק סיפור בגיל 15. הרי היה אפילו אחד משלו, תמיר גודמן – "ג'ורדן היהודי", שהחליט לא לחתום במרילנד (בגלל המשחקים בשבתות) בעונה שהם לקחו את ה-NCAA

    1. לעולם לא אשכח את משחק מספר 6 נגד הלייקרס, כשאייזאה תומאס המקורי קלע 25 נקודות ברבע כשהוא מדדה על רגל אחת. לא מאמין ששחקנים היום היו ממשיכים לשחק עם פציעה כזו ובטח לא במשך רבע שלם ובטח לא עם תצוגת כדורסל מדהימה שכזו. הצגה לפנתיאון של ה NBA

      1. הרמה עלתה פלאים, האינטנסיביות ואתלטיות השליטה בכדור….. האתלטיות שנדרשה בשנות ה80 ו90 רחוקה שנות אור ממה שנדרש היום. מבחינת הרמה זו אבולציה של משחק אבל כאשר מדברים על גדולה הגמד מדטרויוט לוקח.

  9. יש דוגמאות ספורטאיו שחזר משתי פציעות ברצועה באותה ברך? אולי בפוטבול שם לקרוע את הרצועה זה אירוע שבוע?

    אין ספק שמגיע קרדיט ענק לאיזאה השני אבל הגיע הזמן שנשפוט אותו בלי קשר לגובה שלו כי הוא טוב מספיק.
    ולעצם העניין – אם הגנה והתקפה היו מקבלות אותו יחס אנדרה רוברסון ותומאס היו על אותה סקאלה – אחד שומר אדיר ומתקיף חלש והשני בדיוק הפוך. לא מדברים מספיק על ההגנה החלשה של תומאס ולטעמי זה בעיקר מה שמפריד בינו ובין הטופ של הרכזים (למרות שהארדן ווסטברוק לא שומרים טובים ולטעמי גם קארי לא, קיירי שומר יותר טוב מהמוניטין שלו).

  10. עוד נתון מאוד חשוב – אייזיאה של דטרויט היה פעם וזה כבר מקנה לו לא מעט נקודות זכות. אייזיאה של בוסטון הוא נחמד ויפה אבל הוא של ימינו וזה בטוח פחות טוב
    חברים אני מזכיר לכם שמחמוד עבדול ראוף הוא בר השוואה לקרי על פי פיל ג'קסון ובאופן כללי שפעם היה הרבה הרבה יותר טוב מהיום.

  11. מנחם, אולי תרצה לחזור בך ממה שכתבת בזמנו על הדפקטיות של דאלאס בנוגע לחוזה של בארנס ועל האובריאייטד… של המאמן שקורא לו המנהיג שלנו.

    נו נו.. הבחור כבר תקופה ארוכה הביג סקורר של הקבוצה ולא שמעתי ממך מילה וחצי מילה…..
    לא אתי.

    1. אלו תהיה קטנוני mj. רוב הגולשים לא האמינו שבארנס ייתן עונה טובה כמו שהוא נותן. אני ממש לא חשבתי שיש לו את האופי לההניג קבוצה אבל הופתעתי בגדול, הוא לוקח עליו אחריות ומשחק מצוין.

  12. כואב הלב על ג'בארי שחקן מצוין עם פוטנציאל שמאוד מזכיר את בארקלי
    מנחם יש ספורטאים שחזרו מפציעה כזו?
    בכלל מה אתה חושב? יש סיכוי שהוא יחזור לעצמו או שקללת די רוז דבקה בפונדקאי אחר?

  13. תודה מנחם. פרקר באמת טרגדיה ספורטיבית. חבל.

    ניקו נראה נחמד מאוד, אבל לא ראיתי אתלטיות יוצאת דופן. הוא גם כבר כמעט בן 16, כך שסיכוי טוב שלא יעבור את ה-1.90. צריך לחכות ולראות, אבל לדעתי לא יהיה לו קל להגיע ל-נבא עם נתונים כאלו. מה לעשות, הסטיב נאשים של העולם הם FEW AND FAR IN BETWEEN.

  14. ג'רי ווסט יעזוב את הווריורס בסוף העונה.

    יש ספקולציה שאולי הוא יבוא לעזור למג'יק בלייקרס, אבל זו סתם ספקולציה בגלל שהוא עוזב, והוא עוזב בלי קשר לזה.

    1. נראה לי שמגולדן סטייט זה רק לפנסיה. אין לו שום סיבה אחרת לעזוב את המועדון הזה. בטח לא להתחיל תפקיד חדש בגיל 80

    2. אתה לא יודע על הסיבות שלו.

      ועכשיו אני שומע שבאמת יש מחשבות בלייקרס לנסות להביא את ווסט למערכת באיזה שהוא תפקיד. זה חדשות טובות במיוחד אם זה כנראה מרמז שלא מתכוונים להיפטר מהבן שלו ריאן שעושה עבודה מצויינת.

  15. אדלמן תופס בחכמה בגלל הצד היהודי שלו (צחקתי)
    לא מובנת התפיסה שלו אדירה
    כמו שוויט הצליח לדחוק 3 מגנים ענקיים לטאצ דאון

  16. דדי לשאלתך על ידידתי התיימיניה שסיפרה שכינתה שחורים
    בשם כושים, היא עצמה כמוקאית בצבעה לא תחשד בגזענות,
    בארץ אין כוונה רעה בשימוש במילה כושי
    יש פה אפילו תמימות של ישראלים

  17. לווסט מתאים נשיא כבוד בלייקרס,תפקיד חלומי שאיני יודע אם קיים.
    הרבה אהבה אמיתית פנימית לכולם,
    (חושב לפרוש בגלל חוסר עניין שלי וחוסר זמן, אך אוהב וזה יהיה קשה)

  18. סרטון אבטחה תפס את מנהל יחסי הציבור של הניקס אחרי ששמע על הפארסה האחרונה – ההרחקה לכל החיים של אחד השחקנים הכי פופולריים בהסטוריה של הניקס – צ'ארלס אוקלי – ממדיסון סקוור גארדן.

    http://i.imgur.com/7EcN2N9.gif

כתיבת תגובה

סגירת תפריט