אנטומיה של נס שייזכר לדורות (כולל היילייטס) / מנחם לס

 

 

 

(ג'יימס ווייט – 3 טאצ'דאונים)

היה זה משחק שייזכר לעד. לפחות כל זמן שמשחקים פוטבול.
*
משחק מלא ניסים ונפלאות, ותהפוכות שרק משחק הפוטבול יכול להעניק בגלל שיטת הנקודות שלו המאפשרת נקודה, שתי נקודות, שלוש נקודות, ושש נקודות, במבצעי משחק שונים, ובגלל שבמשחק ניתן לנצח בריצה, בתפיסה, ואפילו בתאקל.
*
הניו אינגלנד חזרו מהקבר. עם כל הנפלאות והקסמים של ביל ביליצ'ק והקוורטרבק שלו תום בריידי בעבר, אף אחד מהם לא היה מטרף חושים וקורע עצבים כמו ה-COME FROM BEYOND אמש של הניו אינגלנד פטריוטס על אטלנטה פלקונס, במשחק הסופרבול ה-51 שהסתיים בתוצאה 28-34 לטובת ניו אינגלנד.
*ביל ברנוול חישב את סיכויי ניו אינגלנד לחזור מהדפיציט שהם חפרו לעצמם כשניים מאלף. הם היו במצב לנצח ב-99.8% סכויים עם 21 דקות לסיום. אבל הפאטס שמו יחד קומבינציה של מהלכים שאתמול, כשחזינו, נראו כחלק ממשחק פוטבול, אבל עם השנים הם יהפכו יותר ויותר לניסים ונפלאות, ודברים שקורים רק אחת לדור, אם בכלל.
*
כשהפטריוטס פיגרו 28-3 עם 6 דקות לסיום הרבע השלישי, סיכויי הפטריוטס לחזור ולנצח היו קרובים לאפס. אילו היו ב-NFL אלף משחקים בהם קבוצה מפגרת 28-3 עם 21 דקות לסיום, רק בשניים מהאלף היתה חזרה לנצחון.
ואחד מהשניים האלה קרה לנגד עינינו הצופות בחוסר אמון ובפליאה שלא היתה כדוגמתה.
אני הייתי באטלטה כשזה קרה. עד אותו רגע האירו את השמיים זיקוקין (בלתי לגליים) ורעשים של FIRECRACKS עם כל נקודה נוספת של הפלקונס שנראו נפלא עם קבוצה צעירה, הגנה צעירה מאד, וקוורטרבק וותיק בעל נסיון שהיה ה-MVP של העונה – מאט ריאן.
*
אבל אז בריידי השלים מסירה בדאון רביעי ו-3 יארדס טו גו לדני אמנדולה – אחד משלושת הרסיברס הלבנים הנמוכים והלא מהירים של הפטריוטס – מסירה ל-17 יארדס שהקטינה את סיכויי הפלקונס לנצח ל-99.5% מ-99.8%.
*

הדרייב הזה נמשך והסתיים עם מסירה קצרה לג'יימס יאנג ל-TD מ-5 יארדס. התוצאה הפכה ל-28-9 כשביליצ'ק החליט ללכת על 2 נק' במקום בעיטה לנקודה אחת. כשזה קרה לא נראה כאילו סתם להכניס מעט גאווה לקבוצה שבורה, אבל בדיעבד זאת היתה הנקודה הקריטית.

*

הכדור עבר לפלקונס. הם הגיעו לאזור משם בעיטה ל-3 היתה אפשרית ביותר, ואיתה היה בא הנצחון. אך ב-SECOND AND ONE ג'ייק מת'יוס ביצע HOLDING שהחזיר את הפלקונס חזרה 10 יארדים ומחוץ למרחק האפשרי לבעיטה.

*

לפי ביל בנוול זה הוסיף עוד חצי אחוז סיכוי לנצחון.

בריידי החל להצעיד את קבוצתו ברבע הרביעי, 9:48 דק' בשעון, התוצאה פלקונס 28, פטריוטס 9.

דאון רביעי, 15 יארדס ב-FOURTH AND GOAL. גוסטובסקי בועט בעיטה מ-33 יארדס. 28-12. סכויי הפלקונס לנצח ירדו ל-98.7%. עדיין הסיכוי לפאטס לנצח הוא פחות מאחוז וחצי, או יותר נכון 1.3%.

אבל מבחינה פסיכולוגית ה-16 נקודות היו יתרון אדיר כי תום בריידי ידע שהוא צריך את הכדור בידיו רק פעמיים עם סיכוי להשוות. בכדורסל קוראים לזה " TWO POSSESSIONS".

הפאטס ידעו שכדי לנצח עליהם לעשות "רק" ארבעה דברים:

  1. עליהם למנוע מהפלקונס נקודה אחת עד סיום המשחק ויהי מה.
  2. עליהם לעשות 2 טאצ'דאונים.
  3. עליהם לעשות 'TWO-POINT CONVERSION' בכל TD.
  4. עליהם לנצח ב- OT (בהארכה).
  1. סיכוי הידוע ב-NFL על 2-POINT CONVERSION הוא 50%, והסיכויים לנצח ב-OT הם גם 50%, ז"א שסיכוייהם לעשות את ה-2 פוינט קונברשיון ולנצח ב-OT לבד (ללא הטאצ'דאונים) מוריד את סכוייהם ל-12.5%. וזה כמובן עם מניעת הפלקונס אפילו פילד גול.

ז"א שפיגור ב-16 נק' הוא הרבה יותר מסתם TWO SCORE CONTEST כי ישנם עוד כל כך הרבה משתנים!

The win expectancy model developed by ESPN's Brian Burke suggests the Patriots' chances of winning with a touchdown on fourth-and-15 would have leaped to 3.6 percent, producing that 9 percent break-even rate. It's not a perfect parallel, since teams would likely be willing to settle for field goals, but since 2006, teamg s have converted third-and-goal from the 15-yard line five times in 45 tries. That's a 10.6 percent rate, and it's reasonable to think the Patriots are better than your standard offense. I suspect the numbers leaned narrowly toward going for it, although it would have been a much stronger case had the Patriots managed to pick up a few yards on third down in lieu of taking a sack.

עם 8:31 ב-3 ו-1 דונטה הייטאור עושה סאק של ריאן ואלן בראנץ' מהפטריוטס נופל על הכדור. הסיכויים של הפאטס לנצח עולים ל-98.2%!). הסאק הזה עלה לפלקונס גם בשתי דקות שהם היו מורידים מהשעון אם היו הולכים על דאון שלישי ויארד אחד אפילו אם לא היו עושים פירסט דאון, ואילו עשו פירס דאון, הסיכויים לנצחון היו חוזרים להיות 99.98% אם לא יותר גבוהים.

רבע רביעי. 6:00 דק' בשעון. פלקונס  28, פאטס 12.

הסיכויים עכשיו של הפאטס לנצח עלו ל-6.1%. בריידי מצא את אמנדולה ל-TD מ-6 יארד'ס (היה כנראה איטנטרפירנס של מלקולם מיצ'ל שלא נשרק), ואז 2-POINT CONVERSION בכניסה עזה של ווייט.

28-20!!!

הפאטריוטס בהיי. הפלקונס מתחילים להזיע.

אבל הפאטס חייבים לעצור את הפלקונס, לעשות TD ולעשות קונברשיון של 2 נקודות, הכל ב-4 דקות.

הפאטס נראו מפסידים כשהם לא הצליחו לעצור את פרימן לריצה ארוכה ואז תפישה של חוליו ג'ונס ל-27 יארד'ס.

עכשיו לפלקונס יש "SECOND AND 11" על היארד ה-23 של הפאטס. כל מה שהיו צריכים לעשות עכשיו עם 3:56 שניות לסיום זה ליפול עם הכדור פעמיים, לחלוב את השעון, ולבעוט פילד גול. המשחק היה אז גמור.

אבל במצב Fourth quarter, 3:56 left — Falcons 28, Patriots 20 מאט ריאן בחר ללכת אחורה למסירה וטריי פלאורס עשה עליו SACK להפסד 12 יארדס!!!

תום בריידי נעמד על רגליו על הספסל. עכשיו:

Third-and-23, Patriots' 33: מתיוס נתפס בהולדינג לעונש של 10 יארד'ס!

ואז במצב

Third-and-33, Patriots' 43, ריאן זורק זריקה שלא נתפסה.

האשמה היא של מאט ריאן אבל גם של מאמן ההגנה קייל שנהאן. הוא טען אחרי המשחק שהוא היה בכזה לחץ שהוא אפילו לא זוכר את התרגיל שהוא קרא!


(הסאק ההולדינג של מת'יוס על של טריי פלאור על מאט ריאן שהוציא את הפלקונס מאזור הבעיטה לפילד גול)

ההולדינג של מתיוס על כריס לונג היה קריטי ביותר.

אבל עדיין

Fourth quarter, 2:28 left — Falcons 28, Patriots 20

הסיכויים של הפאלקוס לנצח ירדו ל-91.3, ולפאטס, עדיין, יש רק 8.7% לנצח.

First-and-10, Patriots' 36.

בריידי משלים מסירה של 23 יארדס לאדלמן. היתה זו בוודאי תפישת הכדור הגדולה בכל הזמנים שהיה בה 51% מזל, ו-49% ריכוז ואקרובטיקה, והכל  מה שקורה בנס, בתעתוע, בטרוף של חיזיון. אלפורד כמעט תפש את הכדור שלא נזרק טוב, אבל במקום לתופסו הוא רק חבט בו, ובדרך למטה בין גופות ורגליים, אדלמן הקטן איכשהוא תופש את הכדור הבלתי יאומן הזה. היה זה חיזיון תעתועים. אולי אחת התפיסות הבלתי יאומנו ביותר אי פעם בתולדות הפוטבול!!!

Fourth quarter, 1:00 left — Falcons 28, Patriots 20

הפאטס עדיין חייבים TD.

Second-and-goal, Falcons' 1)

הסיכויים של הפלקונס לנצח ירדו ל-61.2%

עכשיו ווייט עושה RUSH מיארד אחד ל-TD. 28-26

הסיכויים של הפלקונס לנצח ירדו ל-סביבות 56%.

הפאטס עושים את הקונברשיון ל-2 נק' והמשחק מסתיים ב-28-28.

הסיכויים חוזרים עכשיו להיות מה שהיו כשהמשחק החל: הפטריוט ב 53% לנצח, הפלקונס 47%. אבל הטלת המטבע יכולה לשנות את הסיכויים.

הפטריוטס זוכים בהטלת המטבע.

Second-and-13, Falcons' 40

בריידי מוצא את אדלמן ל-15 יארדס. הסיכויים עכשיו גדלים ל-58.5% לפאטס נגד 41.5% לפלקונס.

4 פלייז אח"כ הפאטס הם אלופים. לפי חוקי ה-NFL אם אתה עושה TD בפוזשיוןן הראשון, ניצחת.

הפאלקונס המומים. בריידי לא יכול לעצור ברגשותיו ונשכב על הדשא, בוכה.

אין ספק: תום בריידי – הקוורטרבק הגדול מכולם! (לפחות בפלייאוף, ואולי בכלל)

 

משחק היסטורי שייזכר לשנים על גבי שנים רבות מאד. אולי כל עוד משחקים פוטבול.

 היילייטס של המשחק:

******************************

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. אני עדיין לא התאוששתי מהמשחק של אתמול.אפילו שראיתי את כולו בלייב נפלתי על שידור חוזר בערוץ הספורט מאמצע הרבע השלישי ועדיין הייתי כולי מרותק ונרגש כאילו אני רואה את המשחק בפעם הראשונה.

  2. ושוב הקיבעון האמריקאי בפוטבול "נותן" ניצחון לקבוצה השניה (ואני בכלל לא מדבר על השיטה המפגרת של האוברטיים שרק שער הזהב אולי מתחרה בחוסר ההגינות שלה).
    פעמיים יכלו ללכת לשער שדה קליל ולגמור את הסיפור, פעמיים!!! לא מבין את זה.

  3. ראיתי את המשחק בשידור חוזר. הרבה פחות כיף.
    ברור שםוטבול הוא משחק של מומנטום ומזל (רבאק התפיסה של אדלמן היתה כישוף לא מזל), אבל זה באמת נראה יותר כמו שביקה מוחלטת של אטלנטה מאשר הירואיות אגדית של הפטס.
    הם פשוט נראו כמו צבי עומד על הכביש קפוא ומסתכל על המשאית באה לכיוונו. זה היה יותר עצוב ממרגש.

  4. מנחם כתיבה נהדרת .
    אחד הקמבקים המופלאים בהיסטוריה בכל ספורט שהוא .
    כשהתעוררתי בבוקר ישר נזכרתי בקמבק של ליברפול 2005 …מאוחר יותר הבנתי שאני לא היחיד שחושב כך.

  5. מעבר לסיכויים זה גם לא היה מישחק שכיף ליראות אותו והרגיש גמור מההתחלה ועד סוף הרבע הרביעי.

    מבחינה פסיכולוגית אולי גם היתרון הזה הוא מה שגרם לריפיון בהתקפה של מאט ריאן אבל זה רחוק מלהיות רק זה כי היו פה יותר ממהלך אחד קריטי שהצילו את המישחק בהובלת העז טום בריידי.

  6. בלי לקחת מהפטס את מה שהגיע להם אך החוק הזה של ט"ד במהלך הראשון של ההארכה הוא לא ספורטיבי. צריך שהמתרחש בזמן ההררכה עד סופה יקבע את התוצאה הסופית.

  7. לא עף על פוטבול או בייסבול, אבל אני אצפה אם מתאפשר
    ב MAIN EVENT של כל ענף ספורט (חוץ מקריקט) או תחום אחר.

    הסופרבול של השנה מהווה פיצוי ענק על השעמומון של השנה שעברה.

    נותן פייט טוב לוורלד סיריס, ובמיוחד לגיים 7.

  8. ובנושא אחר לגמרי:

    היה אחלה מופע מחצית. אני רחוק מלהיות מעריץ של ליידי גאגא, אבל שואו גדול. לדעתי אפילו בשורה של ביונסה מ-2013 וכמה דרגות מעל המופע של שנה שעברה. עדיין מתחת לפרינס של 2007 ו-U2 של 2002

      1. אחד לאחד. נראה כאילו היא זו ששאבה השראה מהפרק.

        והפרסומת של בריידי… גם לברון לא היה מעז להיכנס ככה חזיתית בקומישנר שלו..

  9. אין מה להגיד,פוטבול זה ענף ספורט מדהים,אולי הטוב ביותר,
    אני נכנסתי לעניינים לפני כ-5 שנים ומאז כל שנה אני רק נהנה יותר.
    אין ספק שהמשחק אתמול היה רגע בלתי נשכח,
    עוד חשבתי ללכת לישון כשהיה 28-3 אבל אמרתי סופרבול יש פעם בשנה ונשארתי ער,אין ספק שבדיעבד עשיתי בחכמה,לא הייתי סולח לעצמי אם הייתי מפספס את זה בלייב.

    1. הסופרבול הראשון שראיתי היה הזכייה הראשונה של בריידי (כשעוד היה אנדרדוג…)
      הרגשתי בול כמוך ביום ראשון
      מזל שנשארתי ער, הייתי חותך וקידום אחרת…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט