יום עצוב לי הוא היום. עם כל מה שאומרים על אובמה, וכל הדיבורים עליו כנשיא ששנא את ישראל, אני לא מאמין בכל הדיבורים האלה. הוא-הוא הנשיא שאישר לישראל 39 מיליארד דולארים לארבע השנים הבאות, והאנטי הישראלי שלו מקורו – ואולי אפילו הסיבה היחידה – בבנייה בשטחים. ההתנחלויות. אני אפילו מחבב אותו.
כמו הרוב הגדול של אזרחי ארה"ב שהם אוהדי ישראל, גם הוא היה נגד ה-SETTLEMENTS – בדיוק כפי שמרגישים רוב אזרחי העולם החופשי. אין ברצוני להביע דיעה כאן כי איני בקיא מספיק בנושא, אבל מקריאה נייטרלית בכל העתונות האמריקאית מהלוס אנג'לס טיימס ועד הוושינגטון פוסט והניו יורק טיימס, וכן TIME MAGAZINE (אוקיי. אחסוך לכם את המילים: "כל העתונות היא שמאלנית") – כולם מביעים את אותה סנטימנטיות: ההתנחלויות הן המעצור לאפשרות של שלום. וכך האמין אובמה, והתנהג בהתאם.
אני מחבב אותו בגלל האינטיליגנטיות שלו, והבנתו (ועניינו) בכדורסל.
הוא היה ה-HOOPSTER IN CHIEF של העולם. הנשיא/מלך/ראש ממשלה שידע והבין כדורסל לא רק טוב יותר מכל הפוליטיקאים בעולם (ביל בראדלי כבר לא סנטור!), הוא גם היה השחקן הטוב ביותר בין כל מושלי המדינות.
הוא היה ה-"BASKETBALL PRESIDENT" שלנו, עכברי ההופס.
ג'ף זיגיט מהיו.אס.איי טודיי כתב היום מאמר גדול על הקשר האמיץ של אובמה לכדורסל בכלל ול-NBA בפרט.
כשהלייקרס זכו באליפות ב-2010 ואובמה הזמין אותם לבית הלבן, הוא שוחח איתם על כמה מקרים שקרו במשחקים וקובי בריאנט אמר ש-"הנשיא אובמה זוכר כמה פרטים מהסידרה טוב ממני". בסיום הביקור אובמה אמר להם: "הדבר היחיד שהוא נעלה על להסתכל עליכם משחקים,זה לשחק בעצמי".
בספרו "DREAMS FROM MY FATHER" אובמה מתאר את הלהיטות שהתפתחה בו לכדורסל, וכיצד הוא פיתח את "הג'אמפ שוט המכוער שלי", ו-"את הקרוסאובר הלא-רע שלי".
אובמה היה מעורב גם ב-NCAA ומילא טופס טורניר הגמר כל שנה באדיקות, ומדי פעם היה הולך למשחק WNBA, ה-NBA היתה האהבה הגדולה שלו. הוא היה בסקוהוליק אמיתי.
לאובמה היה "GREAT AFFINITY" (חיבה) למייקל ג'ורדן, והתפתחה ביניהם ידידות של ממש כשאובמה גר בשיקגו משך האליפויות של הבולס כשאובמה עוד היה עורך דין צעיר ופוליטיקאי מתחיל.
יחסים מיוחדים התפתחו בין אובמה וכמה שחקני עבר והווה. היו עשרות ערבים רבים משך 8 שנות נשיאותו שארנה דנקן, ה-SECRETARY OF EDUCATION ('שר החינוך' האמריקאי) שהיה שחקן כדורסל מקצועני (אירופה ואוסטרליה) היה מארגן משחקי 3 על 3 או 5 על 5 עם שחקני NBA של העבר כארני גרנפלד, אחיה של מישל אובמה (שחקן מכללות מעולה והיום מאמן אונ' אורגון) וכאלה, ושחקני מכללות, ואובמה היה משתתף רגיל כמו כולם עם פאולים, קללות, ופקה-פקה.
גם בין לברון ואובמה התפתחה ידידות. "במיליון שנים לא הייתי מאמין שנשיא ארה"ב יזמין אותי לכוס תה, לזרוק קצת לסל, ולדבר על בעיות של INNER CITY, וכל מיני עניינים שקשורים ל-NBA וכדורסל בכלל" אומר לברון. "אחרי כמה פגישות הרגשתי נורמלי לחלוטין במחיצתו".
לאובמה היה "LEAGUE PASS" קבוע כי היו משחקים שהוא לא היה מפספס בשום אופן, אלא אם כן התחילה מלחמת עולם שלישית. בינו לבין אדם סילבר התפתחה ידידות עוד מלפני שאובמה היה לנשיא כשהוא – כסנטור – ניפגש עם סילבר, עורך דין אף הוא וסגנו של דייויד סטרן בימים ההם – לדסקס ענייני הסכמים קיבוציים, ועניינים אחרים שאובמה, כסנטור, היה מעוניין בהם. הידידות התחזקה כשסילבר הפך לקומיסיונר.
סוד שרק עתה נתגלה הוא שאובמה היה עוזר מאמן של קבוצת הילדות בה שיחקה בתו סאשה. המאמן היה בוגר דוק רג'י לאב." אובמה דאג לבוא לכמה שיותר אימונים שיכול היה, והיו פעמים שאני לא יכולתי להופיע לאימון והנשיא היה אומר, 'אני חופשי הערב. האימון עלי', והוא היה לוקח את הקבוצה לשעה וחצי של אימון", מספר לאב.
(ברק אובמה מאמן את קבוצת הכדורסל של בתו סאשה – מס' 21)
לפני חודש המינסוטה טימברוולבס ביקרו את הבית הלבן. אובמה שמע על כך ואמר לאחד מעוזריו שיעלו את הקבוצה ל-OLIVE OFFICE "לדסקס הופס". ריקי רוביו מספר שברק אובמה אמר לו שלדעתו הוא "יכול היה להיות אחד הפוינט גארדים הטובים ב-NBA אילו שיפר את הקליעה מ-3, ו'לעבוד קצת יותר על ההגנה'". כשתום ת'יבודו שמע מה שהנשיא אמר לריקי הוא ניגש ואמר, "כבוד הנשיא, היש לך עוד כמה הצעות עבורי? OBVIOUSLY, ('ברור') שאני יכול להשתמש בכל העזרה שאני יכול לקבל".
יחסי הידידות בין סטף קרי והנשיא ידועים. השניים משחקים גולף בכל הזדמנות, וכמובן שכולנו זוכרים מה שברק אמר עליו: "THE GREATEST SHOOTER OF ALL TIME”. סטף: "בתחילה זה היה מאד WEIRD. אני והנשיא? לא ידעתי מתי לדבר ועל מה. אבל אחרי 8-9 חורים השיחה החלה לזרום ודברנו חופשי-חופשי על הכל. גם הופס, גם פוטבול, וגם סתם על כל מיני דברים. בסוף הוא נתן לי להרגיש כאילו אנחנו ידידים זה מכבר. זה היה לא יאומן! הוא אפילו אמר לי שנשמור על קשר גם אחרי נשיאותו!".
(הנשיא אובמה וסטף קרי משחקים 18 חורים. קרי – שחקן גולף מצויין, סיים עם 76, 4 מעל PAR. הנשיא סיים עם 84 מכובדים מאד)
הנשיא העניק את ה-MEDAL OF FREEDOM היקרתית ליותר אתלטים מכל נשיא אחר, ובמיוחד ליותר אנשי כדורסל : ביל ראסל, דין סמית', פט סאמיט, קרים עבדול ג'אבר, ומייקל ג'ורדן. גם עם עבדול ג'אבר הנשיא דאג לזמן פנוי לשוחח עם הכוכב לשעבר על כדורסל, הספרים שהוא כתב, ומה ניתן לעשות כדי למגר את המלריה באפריקה.
אלכס וולף הוא אחד מעתונאי ספורטס אילוסטרייטד החשובים ביותר. הכדורסל היה חלק כזה חשוב מחיי אובמה שוולף כתב על כך ספר מיוחד:
"THE AUDACITY OF HOOPS: BASKETBALL AND THE AGE OF OBAMA
הוא כותב בספרו: "אולי הנשיא דווייט אייזנהאוור היה חולה גולף כפי שהנשיא אובמה אהב וידע כדורסל. אובמה ידע והכיר שחקנים, ותמיד רצה לדעת עוד ועוד על האנטומיה הקבוצתית, ועל ה-STRENUOUS OF SPORT. הוא היה נשיא כדורסל בכל נימי נפשו".
בחודש דצמבר הדטרויט פיסטונס ביקרו בבית הלבן. שוב, לא תוכנן שום ביקור עם הנשיא אבל אובמה שמע שהם בבניין וקרא להם לבוא לומר שלום לכמה דקות.
הנשיא שוחח עם סטן ואן גנדי ואז עם אנדרה דרמונד. רג'י ג'קסון ראה שנייה פנוייה של הנשיא ובא להציג את עצמו. הנשיא קטע אותו לפני שהיתה לרג'י הזדמנות.
"!I KNOW WHO YOU ARE, REGGIE”
IDO
20 ינו 2017 02:52:03הבוקר אשתי העירה בבוקר שהיום זה היום שטראמפ יושבע לנסיעות ואני זוכר שמה שאמרתי היה: "FUCK, HERE COME TROUBLE"
אובמה הוא אשיות דגולה ובחור אדיר, בתור נשיא היה קצת פספס את המנדט שניתן לו לשינוי (CHANGE היה הסלוגן בחירות שלו), ואמריקה בתקופתו לא הובילה את השינוי למען התפיסה של לא למלחמות כן למען איכות הסביבה כן למען שיוויון חברתי.
על הצד החיובי הוא היה מצויין לכלכלה! לעסקים שלי הוא היה מצויין. הנדל"ן חזר לעלות. והכלכלה השיתופית (EBAY AMAZON) הזיזה הרבה יותר סחורה מאשר כל חנויות הרשתות ביחד.
בנוגע להתנחלויות, כל העולם ואשתו כבר עלו על הדואליות של ממשלות ישראל מאז 99 . אם אתם מכריזים על שטח כבוש אז או שתספחו אותו או שתתנו לו עצמאות.
סין כבשה את טיבט ספחה אותה ואז הזרימה 5 מליון תושבים פנימה. ישראל כבשה את השטחים הזרימה חצי מליון תושבים פנימה אבל מחזיקה את האוכלוסיה המקומית בלי שום סטטוס, וזה משהו שבלי המטרייה האמריקאית לא יכול להתקיים.
nadav de dove
20 ינו 2017 09:09:02אובמה היה אחלה בדרן, קומיקאי בחסד וכריזמה של מנחה טקס האוסקר. שם מקומו.
nadav de dove
20 ינו 2017 09:16:01אם ישראל היתה עושה מה שסין עשתה בטיבט נראה לי שהיית אומר שגם זה לא יכול להתקיים מתחת למטריה האמריקנית. הייתי יוצא אתמול מהשטחים רק כדי להיפטר מהערבים שם (הייתי מוכן גם לצאת מיפו, לוד, טירה או כל מקום אחר עם ערבים לצורך העניין), אבל להגיד שההתנחלויות הן המכשול לשלום זה השקר הפופוליסטי ביותר בעשורים האחרונים. נהפוך הוא – ברגע שנצא משם הערבים יברכו אותנו על כל שקל שביזבזנו שם בשביל תשתית שהם בחיים לא היו מגיעים אליה לבד.
IDO
20 ינו 2017 09:59:26למה אתה שם לי מילים במקלדת, לי אין בעייה אם אף שכן שלי בישראל גרתי בדרום ת"א/יפו , שאנשים יגורו איפה שבא להם ויכבדו אחד את השני זה המוטו שלי.
AR
20 ינו 2017 03:22:42Its RayRay aka J.Shuttleworth with the Obamba
רעב קלוצמך
20 ינו 2017 03:27:58תודה על הכתבה מנחם!
רק הערה קטנה, אני חושש שהתמונה של אובמה בעגלת הגולף איננה יחד עם קרי אלא מישהו אחר (אולי ריי אלן?)
מנחם לס
20 ינו 2017 04:18:42אבדוק
Rondi
20 ינו 2017 11:03:14זה נראה לי כמו טייגר וודס…
Rondi
20 ינו 2017 11:06:06ואחריי בדיקה קצרה זה למעשה כן סטפ
Ish
20 ינו 2017 19:08:39גוגל וכלי הרמאות שלו (חיפוש תמונה) 😀
דורון האסטבן
20 ינו 2017 03:55:12כתבה מדהימה, משוגע על אובמה ואני ימני
הגבר שמגיע למצרים בנאום היסטורי ומכריז מול כל העולם הערבי:
הישראלים לא הולכים ללכת לשום מקום (בטח לא לים),
דורון האמת על אובמה.
20 ינו 2017 04:02:20אובמה היה כביכול סוס טרואיני בתוך העולם המוסלמי,
הוא בעצם כמו שתול של העולם המערבי בתוך האיסלם,
כאילו אחד מהם נשיא שאביו מוסלמי בצבע הנכון
ואז כמו מרגל עושה מהומה
ועוזר ליצור את האביב הערבי.
ואנחנו לא על הכוונת הם נלחמים בניהם.
היום יש פלגים ערבים שמודים שזרמים ערביים יותר גרועים
אפילו מיהודים, באמת תודה, אחרי סבל רב שעברו השכילו.
דורון אוהב את אובמה.
20 ינו 2017 04:06:28אחת הכתבות שהכי נהנתי לקרוא, מרענן שאח של מישל שחקן
והמפגשים עם הכוכבים
שהכוכב האמיתי הוא ברק אובמה.
אוךך אנחנו עוד נתגעגע
אחת המתנות הגדולות ביותר.
תודה רבה מנחם , אנא אל תחסוך מאיתנו
עוד מפגשים שלו עם קארי ג'ורדן וכוכבים אחרי.
יוסיפון
20 ינו 2017 07:12:42עידו ודורון לכו לנגב תתוחס
צביקה
20 ינו 2017 08:18:15מצאת נקודה אחת שאיתה באמת אין בעיה עם אובמה. הוא באמת אוהב ומבין הופס. יפה מנחם. מעבר לזה הוא יזכר במבט הסטורי שאחת הנשיאים הגרועים ביותר, או במקרה הטוב ביותר מבחינתו, כנשיא השחור הראשון. זאת אומרת כל מה שהוא יזכר בשבילו זה צבע עורו, שאמור להיות ממש לא מרכיב חשוב. מעבר לזה שום דבר.
הייט-אשברי
20 ינו 2017 08:27:44אובמה ייזכר כנשיא טוב . היה לו חלק חשוב בשיקום הכלכלה ובהנהגת רפורמות פנים , כמו ביטוח הבריאות ( על כל חסרונותיו – משום שהרפובליקנים ששלטו בקפיטול הגבילו אותו ביכולת ביצוע הרפורמות ) .
גם בענייני חוץ חלק ממה שעשה היה חיובי , כולל ההסכם עם אירן שנהנתניהו צרח עליו ככרוכיה.
nadav de dove
20 ינו 2017 09:22:49הרפורמה הבריאותית היא כישלון כבר עכשיו, אין צורך לחכות לעתיד.
בנוגע להסכם הגרעין – תרשה לי לגחך… זוכר את צמברליין רהמ אנגליה לפני מלחמת העולם השנייה?
הייט-אשברי
20 ינו 2017 09:41:02קשקוש מוחלט להשוות את ההסכם עם אירן להסכם מינכן . היסטוריה לא תתחרה איתי .
הייט-אשברי
20 ינו 2017 09:41:17בהיסטוריה
יאיר זעפרני
20 ינו 2017 10:13:09לא אכנס לויכוח הפוליטי אבל חייב להעיר לצביקה שהנושא של צבע העור זה לא דבר של מה בכך. ההישג הכי גדול של אובאמה היה בכך שהוא נבחר ושינה תודעה של מיליונים של ילדים שפתאום נראה להם אפשרי להשפיע ולהיות נשיא. אסור לעולם לזלזל בזה
צביקה
20 ינו 2017 10:25:30יאיר ברור שהוא הראשון ששבר את מחסום הצבע וזה סבבה. זאת אבן דרך. אבל אם יסתבר (וככה לי זה נראה אבל צריך פרספקטיבה) שהוא יזכר כאחד הגרועים אי פעם שהחזיקו במשרה הזאת מבחינת מה שעשה למעמדה של אומה חשובה זאת בכל העולם, אז בפועל הוא יגרום לרגרסיה ביחס לשחורים וזה אומר נזק. עלול להיות הנשיא השחור הראשון ואולי גם האחרון במאה הקרובה, רק בגלל שהיה כה גרוע.
הייט-אשברי
20 ינו 2017 08:24:18מסכים לחלוטין לגבי אובאמה . לא כל מה שהוא עשה היה טוב, וחלק ממה שקורה בסוריה הוא עליו . אבל הוא "מנטש" – אדם נחמד ולא מתנשא – שהאמריקאים עוד יתגעגעו אליו . ידיו היו כבולות בענייני פנים בגלל מסורות אמריקאיות חזקות , אנכרוניסטיות וארוכות שנים וגם בגלל סנאט וקונגרס לעומתיים עם רוב רפובליקני .
לגבי ישראל הוא היה נשיא טוב ואוהד . ההתנחלויות לא היו מקובלות על אף נשיא לפניו , ומי שחושב שטראמפ יאמץ את הקו של הליכוד והבית היהודי טועה טעות מרה.
לגבי חוסר הכימיה בינו לבין נהנתניהו – אני בהחלט מבין אותו – כל פעם שאני רואה את הפרצוף של המגלומן/ לאומן/אופורטוניסט שעומד בראש ממשלתנו , בא לי להעיף לו כאפה.
nadav de dove
20 ינו 2017 09:17:23נסיך אתה
שי אבן צור
20 ינו 2017 17:03:58100+
אפלטון
20 ינו 2017 08:35:54הנשיא היחיד שכל אחד מרגיש שהיה שמח לשבת איתו על בירה ומשחק כדורסל. נראה אחלה גבר, מדבר כמו אחלה גבר, כנראה שהוא ברווז.
אהרון שדה
20 ינו 2017 08:46:35היום כשתיכנס שבת והתענג על מעדני השבת ארשה לעצמי עוד כוסית ( אני לא שותה בכלל …זו צורת ביטוי 😜).
אחת לכבוד לכתו של אובמה.
איני יודע מי זה טראמפ …אבל השבת אשמי ללכתו של אובמה.
נכון בכדורסל הוא מבין וכחבר לכדורסל אולי היינו מסתדרים ….אם אובמה היה משפר קצת את העברית😀😁😂.
אבל ברצינות כנשיא הוא נכשל במגה כישלון .
בכל הקשורלענייני חוץ
הוא לא רק החליש מעמדה של ארה"ב אלא פשוט ביזה את המותג שקיבל ושמה ארה"ב.
בכל הקשור לישראל הוא היה עוין על גבול האנטישמיות ( לדעתי ולפחות לתחושתי הוא חצה גבול זה …והעתיד מן הסתם יוכיח ).
המעשה האחרון שלו באו"ם היה מעשה שפל,נבזי ופחדני.
בקיצור. היום נברך ברוך שפטרנו .
nadav de dove
20 ינו 2017 09:18:44שהחיינו והגיענו לזמן הזה. כל מילה אמת.
Berch
20 ינו 2017 08:53:03היה נשיא מגניב.
יזכרו בעיקר את המגניבות שלו. כמו קלינטון.
מזל שהוא לא מעשן סיגרים….
מתן גילור
20 ינו 2017 08:53:04תודה מנחם. המכשול לשלום אינן ההתנחלויות, אבל העבודה שהספורט הלאומי של הפלסטינים הוא רצח יהודים.
כ-100 שנים רוצחים פה יהודים. ניסו להשמיד אותנו בלי לקבל את תכנית החלוקה. וההתנחלויות הן המכשול?!
האם יש ערבים במדינת ישראל? בוודאי. למה שלא יהיו?
אז למה שלא יהיו גם יהודים במדינה פלסטינית? כי הם גזענים שלא מוכנים לקבל יהודים עם דופק (מדבר על ההנהגה, לא מכליל את כולם כמובן).
השטח הוא שטח במחלוקת וכל עוד לא שייך לאדם פרטי, בית פלסטיני טוב בו בדיוק כמו בית יהודי.
ובכל זאת… מדינת ישראל הציעה לפנות כמעט את כל ההתנחלויות ולתת 97% מהגדה המערבית. פעמיים. ופעמיים הפלסטינים לא חתמו. אז די לספר שההתנחלויות הן מכשול לשלום. לא יהיה שלום כי הפלסטינים לא רוצים שלום. הם בחרו ברוב קולות בחמאס שבאופן מוצהר רוצה את כל השטח מהים עד לירדן נקי מיהודים.
הייט-אשברי
20 ינו 2017 09:45:49המכשול לשלום אינו רק ההתנחלויות , ולפלשתינאים יש חלק גדול בכך שהוא עדיין לא הושג .
אבל אין כל ספק שהימין הישראלי שהולך ומקצין אינו רוצה שלום . מהשפה ולחוץ כן , אבל הוא לא מוכן לשלם את המחיר , ומרגיל את העם לכך שהגדה היא שלנו . תהיינה לכך תוצאות הרסניות . בעצם כבר יש – ההתבהמות הבלתי פוסקת אצלנו והעובדה שהישראלים הופכים להיות יותר לאומנים וגזענים ככל שהשנים חולפות . ישעיהו לייבוביץ' צדק.
מתן גילור
20 ינו 2017 10:15:46אשברי, אם הפלסטינים היו מוכנים לקחת את הגדה לא כולל גושים ולקבל קצת שטח חלופי, בלי זכות השיבה, היה שלום.
צריך להודות בזה שהקו הירוק שקוף מבחינתם. הם לא קיבלו את תכנית החלוקה אז ולא מקבלים אותה היום.
בכל מקרה, אין טעם לדבר על שלום. צריך לראות איך נפרדים. מדינת ישראל צריכה גבול. ומי שבתוך הגבול אזרח, ומי שלא? טוב נו, למה שיהיה לנו אכפת ממי שלא?
וזה ליבוביץ ולא לייבוביץ' 🙂
IDO
20 ינו 2017 10:26:34+1
צביקה
20 ינו 2017 10:17:47כתבת מאוד יפה מתן
שגיא
21 ינו 2017 20:12:01מתן, +1000
נתי
20 ינו 2017 10:11:36כמו מתן, אני באמת לא מצליח להבין את נושא ההתנחלויות כמכשול. שיעשו הסכם, ויתנו למתנחלים לבחור אם להישאר במטרייה פלסטינית או ישראלית. איך העולם מגבה גזענות ברמה הכי בסיסית זה נשגב מבינתי
IDO
20 ינו 2017 10:25:34אני אנסה לשים את זה בעדינות, הבעיה שלנו (אני בתפקיד שאר העולם) זה יותר עם כיבוש של 50 שנה + , לא בהכרח עם עוד כמה בתים פה וכמה בתים שם… .
זה כרגע המקום היחיד בעולם שאנשים גרים בו תחת כיבוש.
אתה יכול לגרש אותם ואז אתה הופך את כולם לפליטים (כמו סוריה נגיד) או לספח אותם (כמו שהסינים עשו בטיבט), אתה גם יכול להגיד לכולם לקפוץ ואתה תעשה מה שבא לך (כמו הרוסים עם קרים ואז יגיע חרם כלכלי), אפשר אפילו לספח אותם בלי לתת להם אזרחות (כמו בדרא"פ בזמנו, ואז יגיע חרם מדיני וכלכלי) , אבל להגיד שאתה במו"מ מעל 30 שנה זה מריחת זמן… ואני חושב שהטריק הזה לא עובד יותר.
אנא ממכם עשו משאל עם. בחרו אחת מ-4 האפשרויות וסיימו עם המצב הגוחך הזה.
IDO
20 ינו 2017 10:27:40פספסתי עוד פתרון פשוט אחד…
היפרדות. הכי פשוט.
אלעד אייל
20 ינו 2017 10:46:04נפרדנו מעזה. מה קיבלנו בתמורה? הרי הייתה לפלשטינים אפשרות להפוך את עזה לגן פורח או סינגפור של המזרח התיכון כפי שאמר שמעון פרס. כמה תקציבים נשפכו שם, ולאן הכסף הזה הטלך? לפיתוח כלכלה? לרווחת התושבים? לטרור להסתה ולקידום הרעיון של מחיקת ישראל מהמפה. כנ"ל ברשות הפלשטינית. אז על מה בדיוק אתה מדבר? הצד היחיד שנסוג מעמדותיו והיה מוכן להתפשר מאז ימי ראשית הציונות הוא הצד הישראלי. רוב העם בישראל מבין את זה במיחוד אחרי כל הניסיונות הרי האסונות שחווינו מאז ימי אוסלו ועד ההתנתקות. במזרח התיכון מי שמפגען חולשה ומוכן להתפשר נתפס כחלש ועד שהתפיסה הזו לא תשתנה לא יהיה כאן שלום שמבוסס על אינטרס משותף.
גלעד
20 ינו 2017 11:35:26יש רק מכשול אחד למו"מ שחוזר ומפריע שוב ושוב כבר 30 שנה וזה לא מדינת ישראל או העומד בראשה לא משנה מי הוא.
במצב הנוכחי שבו כל דבר שהוא לא מימוש תוכנית אוגנדה או משהו לא מספיק להם שישארו איך שהם.
צביקה
20 ינו 2017 10:19:50יש פה אנשים שאין להם מושג ירוק מה זה גזענות ומנפנפים בה גאילו יש איזה קשר בין התמודדות שלנו עם הטרור הערבי האנטי ישראלי לבין גזענות. פשוט קשקשנות.
עגל
20 ינו 2017 10:20:40לא רוצה להגיב לטורים כאלה אבל חייב כי פעם אחת אני מסכים עם ה"א!
ואובמה היה מגניב בהבנת ההופס שלו, נשיא חד פעמי באספקט זה
ערן
20 ינו 2017 10:35:521+
Avri
21 ינו 2017 00:56:38+2
אלעד אייל
20 ינו 2017 10:34:42מעניין האם גם במאורעות תרפ"א או תרפ"ט ההתנחלומות היו מכשול לשלום? כי לפני 67 השלום פרח ומעזה ייצאו תפוזים. הרי הכל התחיל אחרי שישראל התוקפנית שחררה את יהודה ושומרון. ברור כשמש שהדבר היחיד שעומד בין שלום עולמי בסוריה ועירק הן ההתנחלויות. ומובן מאליו שמי שאחראי לעליית דעאש ופיגועי טרור באירופה זה אותם מתנחלים שמתעקשים לחרב את חזון השלום הגלובלי. הרי בסוריה הכלכלה פורחת, אין בעולם מיליוני פליטים, ומדינת האפרטהייד היחידה שעדיין מפרה זכויות אדם היא ישראל. אובמה היה נשיא הזוי מבחינת מדיניות החוץ שלו. הוא חירב את מעמדה של ארה"ב והפך אותה לברווז צולע שאיש לא סופר אותו. התעקש להכתיב למציאות איך היא צריכה להיראות במקום להביט נכוחה. ברוך שפטרנו מעונשו של זה.
צביקה
20 ינו 2017 11:14:42מדוייק. ברוך שפטרנו.
הייט-אשברי
20 ינו 2017 13:01:25נתת הרצאה רדודה ועירבת מין בשאינו מינו . אין קשר בין הסכסוך שלנו עם הפלשתינאים לבין עליית דעאש . זה טיעון חביב על נהנתניהו והימין אבל אין לו אחזה במציאות . הסכסוך שלנו עם הפלשתינאים בן קרוב ל-100 שנה והוא על הארץ שבין הירדן לים ולא על כל המזה"ת וביסודו איננו דתי .
את הבעיות שלנו כאן אנחנו צריכים לפתור מול הפלשתינאים , וכל דחייה רק תחריף את המצב .
אלעד אייל
20 ינו 2017 13:53:10הייט אשברי וודאי שאין שום קשר כי זה נאמר בציניות. ואגב זה טיעון שנאמר ע"י אנשים הזויים ואנטישמיים כמו שרת החוץ השבדית וזו הייתה כוונתי. כמובן שאין שום קשר בין עליית דעאש לסכסוך שלנו כ ו שאין קשר בין המלחמה בסוריה לסכסוך, אבל זה לא מפריע להרבה דמגוגים שכל רצונם להביא להשמדת מדינת ישראל לקשור בין הדברים ובין הטרור העולמי לסכסוך כדי להחליש את עמידתנו.
מה לדעתך צריך לעשות כדי לפתור את הסכסוך? אפשר לדעתך להציע יותר ממה שהציע ברק בקמפ דיוויד לעראפת? יותר ממה שאולמרט הציע לאבו מאזן? הרי גם את ההצעות האלה הם דחו וקיבלנו תמורתן טרטר ורצח. אבו מאזן נמנע מלהפעיל נגדנו טרור מאורגן רק בגלל המחיר הכבד שהם שילמו, אבל ממשיך להסית מעל כל במה ומאפשר בקריצת עין בתקשורת הפלשתינית ובהתבטאויות פנימיות לטרור להתקיים על אש נמוכה, ובמקביל לא מפסיק להכפיש אותנו בעולם כמי שעושים טיהור אתני כלפי הפלשתינים. בכלל הסיקור התקשורתי העולמי והעיסוק האובססיבי במה שקורה אצלנו לעומת סכסוך הדמים בסוריה או בלוב למשל הוא חסר היגיון. מועצת הביטחון של האו"ם לא מגנה בכלל את אסד שטובח בבני עמו כבר חמש שנים, וכל מה שיש להם לעשות זה לפעול כנגדנו. הרוב המוחלט של העם מבין שעשינו כל מה שאפשר כדי לפתור את הסכסוך, אבל בשביל פתרון צריך שני צדדים וכל זמן שאין פרטנר אמיתי ניאלץ להגן על עצמנו. אנחנו כבר הוכחנו שכשיש פרטנר אמיתי כמו סאדאת או המלך חוסיין אנחנו מוכנים ורוצים לחיות בשלום. הגיע הזמן להפסיק עם השקרים העצמיים שאם רק נתאמץ עוד קצת ונתגמש עוד נגיע לשלום אמת. עם מכחיש שואה דו פרצופי כמו אבו מאזן לא נגיע לעולם לפתרון והגיע הזמן להכיר בעובדות וללמוד לנהל את הסכסוך הזה עד שתגיע הכרה אמיתית בצד השני.
שגיא
21 ינו 2017 20:25:53100 שנה?? עד 48 לא היית שומע בכלל על העם הפלסטיני!!! היו ירדנים, מצרים, עיראקים… העם הפלסטיני זה המצאה, אסופת תושבים מהמזרח התיכון שמנסה להידמות בעזרת שמה לפלישתים המקראיים (שכנראה באו בכלל מאיי יוון) ובכך לטעון לזכות על אדמתנו. תשאל פלסטיני מאיפה סבא של סבא שלו או אחד לפני- הוא ירדני, מצרי, סורי וכו'.
ומי שמשווה בנושא זה ביננו לבינם טועה, כי אולי אנחנו מרחבי העולם- אבל מקורנו הוא בארץ הזאת! סבא של סבא של סבא של סבא של סבא של סבא (ועוד כמה וכמה דורות…) של כולנו- לא מאירופה, אפריקה, אסיה או אמריקה- אלא מפה, מארץ ישראל. ולמי שלא מאמין שילך לחפור קצת ברחבי הארץ ויחזור אליי עם כל הממצאים הארכיאולוגיים במוכיחים את נוכחותנו פה זה מכבר, שילך למשפחת זינאתי מפקיעין שמימי בית שני עד היום לא עזבו את הארץ.
אלעד אייל
20 ינו 2017 10:35:41ההתנחלויות
אהרון שדה
20 ינו 2017 11:04:37אלעד ומתן יפה כתבתם.
Mbk
20 ינו 2017 11:37:24מעדיף שלא להכנס לפן הפוליטי
פוסטים חשובים בכל אופן גם זה וגם שמצד שמאל על טראמפ
הקשר האמריקאי-ישראלי הוא קשר בלתי נמנע
גיא
20 ינו 2017 11:55:22אני לא אכנס לוויכוח טראמפ/אובמה, ימין/שמאל.
אני רק רוצה לתקן את אי הדיוק שבהצגת עובדות היסטוריות –
המצב בו אנו נמצאים כיום (לטוב ולרע), בו הדיון סובב סביב השאלה הפלסטינאית (אין/יש שותף) היה קרוב להיפטר ב-1987.
אז היה שותף (ירדן), והיה בסיס להסכם (הסכם לונדון).
מארכיון המדינה:
http://www.archives.gov.il/archives/#/Archive/0b0717068001c167/File/0b07170684cd6bdc/Item/0907170684ce29e4
גיא
20 ינו 2017 11:57:26להיפתר,
להיפטר זה מה שקרה להסכם בפועל…
סומסום
20 ינו 2017 12:56:05הדבר היחידי שמתקרב היום בישראל לקונצנזוס זו ההבנה, שהמצב של לבלוע ולא להקיא אוכל אותנו מבפנים. זה בערך יודעים כולם, אולי חוץ מהמעט שיש להם הבטחה אלוהית, ומבחינתם כל מחיר שווה, אפילו עוד 1000 שנה של טירוף. אבל זה מיעוט שולי.
ממשיכים לרמות פה את כולם, כאילו הפלסטינים יהיו יום אחד הולנדים ותהיה פה, מה זה מדינה אחת גדולה ורגועה (יהיה אסון, זה מה שיהיה. קרובת רחוב בכל רחוב). או להיפך, שיום אחד הם פשוט יקומו ויילכו מפה, עם חיוך וצ'ק בכיס.
ובינתיים מה? בינתיים חולירע. לא קשור לערבים ולא קשור לאמריקה ולעולם – בינתיים החברה הישראלית מג'דננת על כל המוח. בזה אני לגמרי עם ליבוביץ' – הכיבוש, או הפינוקיו, לא חשוב איך קוראים לזה בכלל – משחית באבו אבוהו. סרטן. לחתוך ומהר, באיזשהי דרך.
הייט-אשברי
20 ינו 2017 13:02:16100 +
מתן גילור
20 ינו 2017 14:00:00מסכים. צריך לסיים את הכיבוש על האנשים. זה פוגע בנו מאד. רק לציין שזה לא ישנה את המצב הביטחוני. אבל כן את החברתי וזה לא פחות חשוב
שגיא נאור
20 ינו 2017 18:01:36יש לך רק טעות אחת – לצערי, זה ממש לא קונצנזוס. לרוב רובו של הציבור אין את ההבנה הזו.
ג.ק.
20 ינו 2017 13:19:55"הוא-הוא הנשיא שאישר לישראל 39 מיליארד דולארים לארבע השנים הבאות".
א. זה 38 מיליארד לעשור, כלומר 3.8 מיליארד לשנה (שזה אגב בערך 2 אחוז מהתקציב השנתי של מדינת ישראל אבל ששש)
ב. בכל מקרה זאת ממש לא נקודה לטובתו. הסיוע האמריקאי הוא אחד הדברים היותר אנטי ישראליים שקיימים. זה לא כסף שאנחנו יכולים לבזבז איך שבא לנו, אלא קופונים שאנחנו מאולצים להשתמש בהם אך ורק על מוצרים אמריקאיים – גם כאלה שאין לנו צורך בהם ( ה-F35 לדוגמה). אנחנו לא יכולים לצורך העניין לקנות מהסינים אפילו אם יש להם משהו שיותר משתלם ומועיל לנו. אנחנו מחוייבים לקנות מהאמריקאים בלבד, והם בתמורה מקבלים בחינה של הטכנולוגיה שלהם בשטח על ידינו. לא סתם הייג אמר שישראל היא נושאת מטוסים ענקית. ההסכם הזה שומר אותנו על רצועה קצרה, מונע מאיתנו להמרות את פיו של הדוד סאם ובעיקר לא מאפשר לנו לפתח תעשייה משלנו, שזה הדבר שהכי מפחיד אותם (ע"ע פרוייקט הלביא).
אז ההסכם הזה מונע מאיתנו עצמאות אמיתית וגורם לנו להיות כלבה של האמריקאים – ואיכשהו קוראים לזה פרו ישראלי?
Ljos
20 ינו 2017 13:47:56אז בקיצור, האמריקאים משלמים עבורינו עבור דברים שאת חלקם הגדול אנחנו צריכים (דלק, למשל), ואתה מתלונן שהסוודר שדודה שלך נתנה לך קצת מגרד ולמה צריך בכלל להגיד לה תודה?
ההסכמים האלו גרועים בגלל שהם לוקחים כסף מהממשל האמריקאי ופשוט מכניס אותם לכיסן של חברות הנשק הגדולות של ארה"ב.
ובקשר לפיתוח תעשייה עצמאית – לפחות 5 מיליארד מההסכם החדש יעברו לפיתוח מערכת ישראלית להגנה נגד טילים.
ג.ק.
20 ינו 2017 13:51:20פחות סוודר מגרד, יותר בונדג'.
Ljos
20 ינו 2017 13:52:24קינקית הדודה שלך.
ג.ק.
20 ינו 2017 14:00:02בחורות ערומים זה חולירע
Dror2
20 ינו 2017 14:06:21לקרוא ל38 מיליארד דולר אנטי ישראלי זה קצת חוצפה. אם המטרה היחידה היתה לעשות ניסוי כלים היה אפשר לתת את הכסף אקראית לכל מדינה לא עוינת בעולם. אבל הוא מגיע אלינו. נכון שהם לא מטומטמים ודואגים שהכסף הזה ישרת א ת חברות ננשק שלהם ויוסיף הענסות ומשרות, אבל מי שמקבל מערכות נשק מתקדמות והשלמה משמעותית של הרכש הבטחוני זה אנחנו.
אם כבר יש בעיה היא בזה שככל הנראה הציעו לנו יותר גם בסכום וגם באחוז שהולךלת עשיות שלנו ואנחנו אמרנו לא כדי להוכיח שאנחנו מתנגדים (באופן חסר סיכוי) להסכם הגרעין עם אירן.
ג.ק.
20 ינו 2017 14:10:46למען ההגינות יש מדינות שחיות על סיוע אמריקא הרבה יותר אכסרי משלנו. אפגניבטן מקבלת פי 4 מאיתנו בשנה למשל.
אהרון שדה
20 ינו 2017 16:32:22בדיוק .
פלוס 100 .
אני גם כלל לא בטוח. שהיום היחסים הללו הם אינטרס ישראלי .
אפשר לשקול חלופות כמו סין .
שי אבן צור
20 ינו 2017 17:55:31פחחחח
תשקול גם את רוסיה
ג.ק.
20 ינו 2017 18:48:35בתמורה ליותר עצמאות, בכיף.
מנחם לס
20 ינו 2017 16:44:06קראתי בעיון את כל התגובות, והצרה היא שבכולן יש אמת וחוסר-אמת, אבל הבעייה היא שאף אחד לא יודע על בטוח מה היא האמת ומהו השקר. כל מה שניתן לעשות זה לנבא הכי הגיוני שניתן.
שי אבן צור
20 ינו 2017 17:18:57המדיניות של אובמה היתה לנסות להימנע מעימותים שיגבו חיי אדם(והמון כסף) ככל האפשר. בניגוד גמור לקודמו.
על כך ועל העובדה שהוא חילץ את ארה"ב מהמשבר הכלכלי הגדול והציל תעשיות שלמות מקריסה מוחלטת – תעשיית הרכב למשל – ודאג שעשרות מיליוני אמריקאים לא יצטרכו להתלבט איזה אצבע להציל במקרה ונקטעו להם אצבעות בתאונה העם האמריקאי מודה לו מאד.
במוגע למדיניות חוץ – מבחינתי הוא היה רך מדי בסוריה. הדבר היחידי שהיה צריך לעשות אחרת הוא להיכנס בביבי בכל הכח. החוצפה של האחרון בהתייחסות כלפיו היתה לא פחות ממדהימה.
מי שבוכה על המהלך האחרון באו"ם שישאל את עצמו לאן רייגן, הבושים וטראמפ היו מגיעים אם רוה"מ ישראלי היה מעז להתנהג כלפיהם כמו שביבי התנהג כלפי אובמה.
תרגיל מחשבתי לסיום – בהנחה היפותטית שהפלסטינים הופכים מחר לאוהבי ישראל בפרט והיהודים בכלל, מה יהווה אז מכשול לשלום?
דקסטר
20 ינו 2017 18:26:31יופי הנאצי הלך.
סיוע לישראל עלק. זה סיוע לתעשייה האמריקאית לא פחות.
ברגע שהפלסטינאים ירצו שלום יהיה שלום.
תפסיקו להאשים רק את ישראל. זו מדינה לא מושלמת כמו הרבה מדינות אחרות.
אבל יש חופש בחירה דת כלכלה. מדינה שהיא נושאת דגל בעולם הטבעוני (אני לא כזה) אבל זה אומר הרבה על התרבות. נכון שאנחנו מגעילים לפעמים אבל אנחנו לא חונכנו לרצוח. לא חונכנו להשיג דברים באלימות. היהודים בארהב עבדו קשה כדי להצליח ונהיו עורכי דין ורואי חשבון. הערבים רק חושבים להרוס. שוב לא כולם. כמו שלא כל היהודים משכילים. אבל הם לא פונים לאלימות וטרור
אז הבעיות המהותיות הן בצד שני אצלנו אלו רק בעיות קוסמטיים.
תהיה פה תמיכה של 80 אחוז כמעט בכל הסכם נורמלי שיכיל אינטרסים בסטסיים לישראל. תהיה התנגדות של 80 אחוז בצד השני.
שי אבן צור
20 ינו 2017 19:01:38צודק!
אובמה=היטלר
שניהם נאצים
דקסטר
20 ינו 2017 19:44:54שי צא מהבועה ותתחיל לקרוא עליו. מה אתה מעדיף אנטישמי? אותו דבר. אני מסתכל מבחינת היהודים. הבן אדם עם שנאה תהומית ליהודים. נראה לי שקראתי עליו קצת יותר ממך אם זו התגובה שלך
שי אבן צור
20 ינו 2017 20:22:07יכול להיות שקראת יותר, לא יודע.
אם היה אנטישמי באמת היה קורע לנו ת'צורה במשך כל הכהונה השניה.
אם היה אנטישמי באמת אז בכירים במערכת הבטחון לא היו אומרים שוב ושוב שבתקופתו שיתוף הפעולה הבטחוני עם ישראל היה חסר תקדים.
אתה בטח מאלה שחושבים שכל מי שלא מסכים עם ישראל הוא אנטישמי/נאצי/וואטאבר
Ish
20 ינו 2017 19:15:18תשמע זה מצחיק לשמוע 'ברגע שהפלסטינאים ירצו שלום יהיה שלום', גם ברגע שתרצה לתת לי את הבית שלך יהיה לי את הבית שלך. זה שאתה גר בו עם המשפחה שלך זה חסר משמעות. אני פשוט אומר לך צא ותעזבו, נכון?
דקסטר
20 ינו 2017 19:43:21אז אתה מפשט משפטים כמו ילד בכיתה א'. תתקדם לכיתה ב' ואז נדבר
Ish
20 ינו 2017 19:47:06רק מנסה לפנות לרמת המגיב
מתן גילור
20 ינו 2017 21:32:34בדיוק הנקודה. הפלסטינים רוצים את הבית שלנו ואנחנו לא ניתן. ברגע שהם יהיו מוכנים לוותר על הבית שלנו, יהיה להם גם בית משלהם.
ובשלנו אני מתכוון מילולית – שלך ושלי ושל כל אחד מהמגיבים פה שחי במדינת ישראל.
Ish
20 ינו 2017 21:54:02ועל מה בדיוק נראה לך שנתניהו את בנט אני קו רוצים שהפלסטינים יוותרו?
מתן גילור
21 ינו 2017 08:07:08על הספורט הלאומי שלהם – רצח יהודים.
מוסלמים רוצחיפ בכל העולם = איסלם קיצוני.
מוסלמים רוצחים יהודים בישראל = מאבק טריטוריאלי.
גם לנו יש ספורט לאומי – הלקאה עצמית.
מתן גילור
21 ינו 2017 08:13:29ד"א, זהלא תופס להפיל על ביבי ובנט, כשברק ואולמרט נתנו את המקסימום והפלסטינים סרבו.
Ish
21 ינו 2017 08:24:53נו באמת,.
התחמקות נאה.
א) ברק ואולמרט כבר לא רלוונטים
ב) לא אתה ולא אני יודעים מה הם בדיוק הציעו
ג) מי בדיוק קובע מהו המקסימום או איך אנחנו אמורים לדעת מה הוא
הבה נהיה הוגנים, הפלסטינים שבויים של הנהגה נוראית שהטבה עם מצבם מעניינת אותם קצת פחות מהנמל שהם דרכו או לא דרכו עליה בבוקר.
לקול של אלו שרק רוצים לחיות חיים נורמלים אין ביטוי.
זה טרגדיה.
עכשיו הטרגדיה שלנו הינה שאנחנו עושים כל מה שניתן להדביק אותם בתחום זה.
ואם נמשיך לקנות את הנרטיבים של הימין שאתה מביא מחלקם כאן ולוותר בשמם על איכות חיינו אנחנו נמצא את עצמנו במקום דומה ביותר לזה של הציבור הפלסטיני הרחב
שץ לדקסטר
20 ינו 2017 22:10:04דקסטר, אתה מפונק פרנאואיד, וכל מי שלא חושב כמוך
ולא מלקק לנו היהודים בראש המעוות שלך אנטישמי.
חוץ מזה ההופעה החיצונית שלך התגלתה כנמוך ורזה
אך מנסה להחזיק את הפוזה של שרירים בידיים הרזות שלך,
בשביל שגמד כמוך יראה לא חלשלוש כמו שהוא,
משקיע בדימוי העצמי הנמוך שלך-לא נשאר איי קיו בקודקוד
יותם
21 ינו 2017 01:12:45טוב לראות שבאתר הזה גם כשמגיעים לפוליטיקה נשמרת פחות או יותר תרבות יפה של דיון. כמה דברים שאני אישית לא מצליח להבין :
1. כשמגיעים לדיון על שטחים, תמיד מגיע הנימוק הביטחוני. למה לא מתחשבים בדעתם (החד-משמעית באחוזים לא סבירים) של אנשי המקצוע? כל אחד ששירת בצבא נהיה מומחה?
2. הימין שולט כבר מלא זמן בישראל. מה החזון? למה הוא לא יוצא לפועל כבר? אנחנו הרי לא צריכים אף אחד ולא תלויים באף אחד, לא?
3. הטענה ש"הצענו והם לא הסכימו" נכונה מאוד, אבל צריך להסתכל בנקודת מבט נוספת ולשאול – בעת שהיוזמות היו על הפרק, האם אנשים החזיקו אצבעות לקבלתן ולסיום אפשרי של הסכסוך? או שהרבה אנשים גם אז לא רצו לתת להם כלום והיום הם אומרים "אבל הצענו"? אין הכוונה להסביר את הסירוב הפלסטיני (שהוא עובדה מעציבה), אלא לנסות ולראות האם החברה שלנו באמת מעוניינת בפיתרון וחלוקה…
4. כשאומרים שההתנחלויות מעכבות פיתרון, לא מתכוונים רק למבנים, אלא גם לרעיון. אסור לשכוח שזו אוכלוסיה שבראייתה מממשת צו אלוקי, ועצם נוכחתו החזקה של השיח הזה מעכב פיתרון (לך תתווכח עם צו אלוקי).
שגיא
21 ינו 2017 20:42:28אענה לפי סעיפיך ככל שאוכל:
1. אם לא יתחשבו בנימוק ביטחוני כשיש סכנהביטחונית, במה יתחשבו במצב כזה? דעתם שח איזה אנשי מקצוע ומאיפה אתה מביא שבאחוזים גבוהים? וכן, רוב האנשים ששירתו הרבה זמן בצבא הנלחם באויב, מכיר את האויב והמנטליות שלו (זה תפקידם בכל זאת, אם זה לא כך זאת בעיה) יותר מסתם אזרחים או סתם "בעלי מקצוע" שאיני יודע כמה מהם באמת מתחככים או התחככו עם ערבים או היו בשטחים, ולמדו הרוב אם לא הכל תיאורטית בלבד.
2. הימין שולט הרבה זמן? וכשהשמאל היה בשלטון עשרות שנים? הסכמי אוסלו של רבין ופרס היו אחת הטעויות הגדולות בתולדות המדינה שרק העמיקו אץ הסכסוך והחריפו את האלימות, אז מה הקשר שהימין בשלטון? בטח שהימין הזה לא בונה כל כך ביהודה ושומרון… דרך אגב, הימין בשלטון כי זה רצון העם. דמוקרטיה וזה.
3. מה זה משנה אם הצענו והעם לא באמת רצה? הצענו? אז מה זה משנה איך? כי מה שהם רצו הצענו! רוב העם (אם לא כולו) מעדיף שיהיה שלום, פשוט הגיוני שלא ירצו לוותר בשביל זה על אדמות ולסלק אנשים מהבית שלהם.
4. לא, לא מתכוונים דווקא לרעיון, אלא לנוכחות שלנו שם. לא רק צו אלוקי, אלא גם יישוב מה שצריך ליישב כדי להגן על הארץ.
צו אלוקי? ומה מניע מוסלמים? סרטי דיסני?
גור גולן
21 ינו 2017 14:28:04מנחם כל הכבוד על הטור !
והמשחק אהרון שדה
21 ינו 2017 19:49:28חבל שפספסתי .
אמנם כתבתי אך בקצרה ממש בגלל הכנות לשבת.
ועכשיו כשאכתוב בטח אף אחד לא יקרא.
בכל זאת ננסה.
ארצה להתייחס בעיקר ליחסי ישראל ארה"ב ולמדיניות שלנו עם הערבים (בכוונה לא כותב פלשתינים כי אין דבר כזה זה מומצא).
1. יחסי ישראל /ארה"ב כללי
נושא מעניין אותי כאדם קראתי כמה ספרים בעניין .
נגיד זאת בקצרה במשך השנים היו הרבה תרומות ביחסי ישראל ארה"ב.
למשל קנדי ובן גוריון היו במתיחות רבה (בן גוריון עבד עליו בכל הקשור לגרעין והתפלא מאד שזו הדמות שארה"ב ממנה לנשיאה).
אח"כ רבין התערב בבחירות בארה"ב באופן הרבה יותר בוטה ובלתי ניתן להשוואה מאשר ההתערבות המינורית של נתניהו ואובמה.
בין לבין ארה"ב התערבה כמה פעמים ו…נכשלה.
ההתערבות הבוטה ביותר הייתה בממשל קלינטון (ביל) שניסתה להכתיר את פרס וקיבלה את ביבי.
2. מהות היחסים :
היחסים החלו בעידן המלחמה הקרה בתקופה שבה היו 2 מעצמות בעולם ולארה"ב מסיבות מגוונות היה חשוב לשמר דמוקרטיה במזה"ת.
הזמנים הללו השתנו ואינם עוד ולכן ייתכן מאד שגם האינטרס האמריקאי לא קיים (וכמובן האינטרס הישראלי ).
לכן יש לעשות הערכת מצב מחודשת בצד הישראלי האם אין היום אינטרס אחר .
לפני כעשור עשור וחצי ישראל הפסידה עסקת נשק חלומית עם הסינים בגלל ווטו אמריקאי .
לא בטוח שהמחיר היה מוצדק.
אלא שבשמאל הישראלי תיארו כל אחד שניסה להרהר על האינטרס הזה ולמעשה כל מי שאמר אמירה כמו .
לא בטוח " שהיום יחסי ישראל ארה"ב הם כאלו חשובים ולא בטוח שארה"ב ידידתה הטובה ביותר של ישראל "
מייד קוטלג כאיזה תמהוני והזוי .
הקטלוג הזה הגיע מהשמאל שהיה לו אינטרס מובהק לשמר את יחסי ישראל ארה"ב שכן ארה"ב תמיד הייתה בצד ובתפיסה המדינית שלהם .
…עכשיו כשטראמפ עלה פתאום אנו שומעים קולות …שונים מהשמאל בינתיים מדובר בשמאל היותר קיצוני אבל …חכו אם טראמפ אכן יממש את ההצהרות שלו (וזה כמובן אם גדול )פתאום כבר יחסי ישראל ארה"ב לא יהיה טאבו כזה גדול.
בכל אופן בעבר הרסו ככה כמה קריירות פוליטיות.
למשל יוסי פלד אלוף פיקוד שמונה לשר בממשלת נתניהו זרק אמירה שכזו וכל התקשורת כיסחה אותו עד שהתנצל …וכעבור חודשים מספר התפטר בקול ענות חלושה.
3. האינטרס הישראלי :
בגדול ארה"ב נותנת לנו 3 דברים.
א. כסף
ב. נשק
ג. מעמד בינלאומי.
בואו נעיין בכך לעומק
א. כסף :
פעם הסיוע הכלכלי של ארה"ב לישראל היה קריטי לקיום המדינה .
היינו מדינה ענייה ללא שום אמצעי .
בלי סיוע כלכלי היינו יכולים למות כאן מרעב כפשוטו.
היום ארה"ב על שלל המיליארדים שהיא מפזרת כאן מהווה רק 2 אחוז מתקציב המדינה.
עכשיו תחשבו על משפלה ממוצעת בישראל .
שתקציבה עומד על 150-200 אלף שקל לשנה
שמקבלת סיוע מההורים של 2 אחוז .
סיוע כזה שווה ל 3-4 אלף שקל שנתי.
האם תמורת הסיוע הנחמד והחשוב הזה הילדים יבטלו את העצמאיות ?
האם תמורת 3-4 אלף שקל ההורים יכריעו לילדיהם איפה הנכדים ילמדו ?
בוודאי שזה הזוי ולכן קל וחומר שהתערבות שארה"ב מרשה לעצמה תמורת כסף לא רלוונטית.
ב. נשק :
שוב בקום המדינה ארה"ב בסדרת תנאים הייתה מקור ממשי לסיוע ביטחוני (גם כאן היו לישראל של בן גוריון לפחות בתקופות מסויימות סייענים אחרים כמו צ'כוסלובקיה בקום המדינה וצרפת בהמשך).
אך היום המציאות שונה בישראל יש הרבה מאד יכולת טכנולוגית והיכולת הזו יכולה לעמוד למבחןץ.
אני בטוח ומשוכנע שיהיו הרבה מדינות מעצמות שיהיו מוכנות לקבל את הטכנולוגיה הזו תמורת נשקים אחרים ותמורת פיתוחים משותפים ועוד עם הרבה פחות הגבלות אמריקאיות.
ג. מעמד בינלאומי :
בעבר בעידן המעצמות הגדולות ובאיום הסובייטי הקיומי ממש העניין היה הרבה יותר קריטי.
כיום האו"ם הוא ממש או"ם שמום שכן אנו רואים איזו חוסר יכולת השפעה יש לו בעולם .
ככה שאין כל צורך להתרגש מכך.
בנוסף בסוף עידן אובמה ראינו שממילא ארה"ב שלו לא נתנה את הגיבוי הנצרך …וגם באופן :"מפתיע" השמיים לא נפלו.
לכן לדעתי גם לא צריך להתרגש מכך וגם אני מאמין שמה שאנו מקבלים כיום ניתן לקבל ממעצמה אחרת.
סיכום : שי אבן צור צחק עליי שאמרתי שישראל צריכה לשקול את סין.
להבדיל אלף אלפי הבדלות.
כך בדיוק צחקו על בן גוריון כשהאחרון הגיע למסקנה בתחילת שנות ה 40 שלא מהמעצמה הבריטית תבוא הישועה להקמת מדינה יהודית.
בן גוריון האמין שהאינטרס האמריקאי יהיה גדול יותר ופעל בהתאם ולא היסס לקרוא תיגר על הדמות החשובה ביותר של היהודים באותם הזמנים בטח הדמות המדינית החשובה ביותר חיים וייצמן.
בן גוריון קרא תיגר על וייצמן רק מתי שהבין שהאחרון שבוי בקוספציה הבריטית.
בן גוריון לא התרגש ועלה לשלטון בקונגרס ופעל בארה"ב כל עוד הם היו באינטרס משותף.
לימים בשנות ה 50 ומעלה הוא חשש מאד מארה"ב וחיפש אלטרנטיביות מדיניות הוא מצא אחת כזו בצרפת ובנה את הכור בדימונה .
לימים אותו הכור או לפחות אותו איום שהביא איתו הנשק הגרעיני איפשר לישראל לאלץ את ארה"ב הגדולה להביא לנו סיוע ביטחוני של ממש שעזר לנו להפוך את הקערה על פיה במלחמת יוה"כ.
אותה קערה שבכלל נהפכה פעם ראשונה בגלל האילוצים של האמריקאים וקינסנג'ר על ישראל.
גם היום צריכים לעשות הערכת מצב מחודשת.
יש לענ"ד לתת צ'אנס לטראמפ להוכיח שהוא חוזר ומעמיד את ישראל כבעלת ברית.
במידה ואכן יהיה גיבוי לדיבורים יש לת צ'אנס .
במידה שלא יש את סין ומדינות נוספות שישמחו לראות בנו שותפה אסטרטגית.
ככה עושים עסקים וככה בונים מדיניות .
Dror2
22 ינו 2017 08:43:26העלית כמה נקודות מעניינות וכיף לראות דיון מנומק ענייני ולא מתלהם.
לגבי הנקודות שהעלית – מהו האינטרס הסיני או הקשר של סין למזרח התיכון? והאם יש לנו שותפות של תרבות, אינטרסים וקשרי משפחה לרוסיה? האנלוגיה לדילמה בין הקונספציה הבריטית לאמריקאית מעניינת, אבל לא מדוייקת. השותפות האסטרטגית בין ישראל לארהב נשנעת במידה רבה על השפעתה של הקהילה היהודית בארה"ב, שזה נכס שאנחנו הולכים ומאבדים על הנטיה הגוברת שלנו לדתיות אורתודוקסית ותפיסת עולם ימנית אל מול תהליכי ההתבוללות, החילון וההשמאלה בקהילה היהודית בארהב. למרות כל אלו, אין משהו קרוב לזה במדינות אחרות, בטח לא בסין שתעדיף בכל יום שותפות עם העולם המוסלמי הגדול והחזק יותר על פני ברית אסטרטגית איתנו. ארהב תהיה מוכנה לבלוע צפרדעים ולהמשיך לתמוך בנו. סין לא, רוסיה בטח שלא ולאף מדינה אחרת אין עוצמה כלכלית ובין לאומית שמתקרבת לשלושת אלה (חוץ מגרמניה שהיא תומכת משמעותית שלנו אך ללא כוח צבאי משמעותי והשפעה בין לאומית מוגבלת שמכוונת בעיקר לאיחוד האירופי).
המסקנה שלי מכל זה היא שנכון להיום אין לנו בעלת ברית יותר משמעותית מארה"ב, ואני מקווה שנצליח לשמר את זה גם עם ממשל טראמפ (שמעורר בי בחילה באופן אישי)