אסיסט 68: ההפסד האמיתי / אסי שלם

בס"ד

אסיסט 68: ההפסד האמיתי

היה עצוב לראות אמש את מכבי. ליאור אליהו מתפתל מכאבים אחרי סיבוב הברך. הפציעה שגמרה לכל כך הרבה שחקני מכבי את הקריירה. גודס,קטש והפלאשבקים מכים בי עוד ועוד.

אבל ישנו סיפור יותר עצוב מזה. אני לא מדבר על הסיכויים (שירדו למינימום) לעלות לשלב הבא ביורוליג.

אני מדבר על הישראלים כחול לבן.

מבט קצר בטבלה הבאה מראה שלמרות כמות הדקות שעלתה הישראלים הבכירים לא ניצלו את ההזדמנות להראות שיפור משמעותי.

אני לא זוכר הרבה מאוד זמן הזדמנות כל כך גדולה לשחקנים הישראלים במכבי לשחק ולשחק המון.

יוגב אוחיון.  הרכז היחידי במכבי. היקמן ולוגן הוכיחו שהם לא ויוגב בשנה שעברה עשה את הפריצה קדימה כשלקח את ההזדמנות בשתי ידיים. אפילו יותם לא הגיע ומכבי התחננה בפניו ואפילו דרשה שיגיע לשחק.

ההצלחה בשנה שעברה הביאה הצעות בכסף גדול יותר ויוגב ניסה להשתחרר לחוזה גדול יותר. הוא חזר מעט כבוי ונראה שהעונה הזו היא דבר שהוא היה מעדיף לשכוח. אותה כמות אסיסטים, בנקודות כמעט ואין שינוי ומי שציפה מיוגב להפוך לקטש הבא קיבל ארואסטי משודרג. חס וחלילה, שלא תבינו לא נכון. לארואסטי היתה קריירה מצוינת אבל של שחקן משלים ולא כוכב שסוחב קבוצה שלמה על הגב לניצחונות.

במשחקים הקודמים בנוקיה היתה ליוגב הזדמנות לנצח (למרות שעשה כמה מהלכים טובים ב'מאני טיים') אבל הוא לא הצליח והשאיר תחושת פספוס ענקית. במשחק אחריו כשהכדור האחרון היה על הפרק האופציה היתה סמית'. יוגב מסר והלך הצידה. בלאט לא נתן צ'אנס נוסף.

בואו נגיד את האמת. לרכז הישראלי הבכיר חסרונות גדולים שכבר כמה עונות לא מקבלים מענה. הקליעה מחוץ לקשת בינונית ומטה.

החדירה בשמאל מעולה אבל בימין היא חלשה משמעותית.

היתרון הגדול של יוגב היה ההגנה ובלאט מאוד אוהב שחקני הגנה טובים. זו הסיבה שיוגב מקבל דקות רבות למרות שהיכולת ההתקפית טעונת שיפור.

ליאור אליהו. סיפור הצלחה גדול. השחקן האלמוני שפרץ בגיל מאוחר הגיע עד לקאחה לאבורל ונבחר בדראפט הNBA. איש לא האמין אבל ליאור פיתח את זריקת הפלואוטר(Floater) לשלמות והיא קרויה גויאבה מאז ימיו בגליל. אבל מה חוץ מזה? נאדה.

הקליעה מחצי מרחק בינונית, המשחק עם הגב לסל מול שחקנים גדולים חלש שלא נדבר על קליעה מ3 שהיא אחד הנשקים המרכזיים של שחקנים בעמדה 4.

גם אליהו יושב השנה במשבצת יחידה. ת'ומאס התגלה כפלופ ושוחרר, וקיינר מדלי היה אורז מזוודות מזמן אלמלא מכבי היתה תקועה בחוזה העצום שלו. ליאור משחק כמעט ללא תחרות עם אחרים אבל השיפור במספרים שלו מזערי. ועכשיו אחרי הפציעה, מי יודע איך יחזור.

גיא פניני. הסיפור העצוב של העונה. השחקן שהשחיל מסמרים מחוץ לקשת בארונות היריבים יושב בעיקר על הספסל. אחרי הסיפור המכוער עם שולדבראנד הוא גם לא קפטן ומה שנשאר זה שחקן שהולך ודועך ואינני יודע אם יממשו איתו את הארכת החוזה. סמית הוא באנקר בעמדה של גיא(כמעט 30 דק' למשחק). את שאר הדקות דיוויד מעדיף לתת לסילבן לנדסברג המשתפר.

העובדה שלנדסברג נחשב ל'ישראלי' גם מורידה את כמות הדק' של גיא בליגה הישראלית.

כל נפילה עם שחקן זרים היא הזדמנות לישראלים להוכיח את עצמם ולהשתלט על דק' המשחק. לצערנו זה לא קרה העונה.

והדבר שהכי מסמל את העונה היא הפציעה של ליאור. מכבי הודיעה שדווין סמית ימלא את מקומו. אני כבר לא זוכר מתי לא היה קפטן ישראלי במכבי. ואל תגידו דרק שארפ. שארפ היה הכי ישראלי שיש.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. גיא פניני נחשף במלא מערומיו , התנהגותו המבישה והשעייה שקיבל פגעה ביכולתו ולמעשה חיסלה את שהמשך הקריירה שלו במכבי תל אביב.
    פנינ שחקן מוגבל שקולע בין עמדה 2 ל 3 , הוא קם ונופל על הקליעה ל 3 שאבדה לחלוטין העונה.
    ליאור אליהו האופציה הראשונה לחילוף של בלאט , שלא כל כך מכבד אותו ונוהג בו בגסות לעיתים.
    עכשיו שתומאס שוחרר , הפציעה של ליאור קטלנית . מזכיר את העונה שלאמפאה שוחרר ולאסמאה נפצע ומכבי איבדה אליפות והודחה מול פרטיזן בלגראד.
    יוגב אוחיון אובר רייטד , אם נהיה כנים הוא הציג סדרה בלתי נשכחת מול פנאתניקוס ( 9.4 נק למשחק ) . אם נהיה שפויים זה לא מספרים של שחקן מוביל . עם הסוכן הנכון והחוזה שקיבל מהסובייטים . השטן ( לא שגיאת כתיב , עדינות ) עלה לראשו ומאז מצ׳יג את יכולתו הרגילה הכוללת אחוזים נמוכים משלוש וחוסר יכול לשים את הכדור בטבעת מה שעלה בשני הפסדים בנקודה מעשית גמרו את העונה.
    מה שעצוב הוא שיותם הלפרין הוא לא יותר משחקן משלים בליגה הגרמנית ואין ישראלים טובים באופק.

  2. אליהו לדעתי לא הצלחה. צודק שאין לו שום דבר חוץ מהגויאבה המוגבלת והצפויה שלו, ועוד לא דברת על ההגנה!
    הוא שחקן שלא מודה בחסרונותיו- ולכן גם לא יכול להשתפר. והוא באמת לא השתפר בשנים האחרונות ולא הוסיף אף אספקט למשחקו המוגבל.

    יוגב, עם כל חיבתי, לא יכול להיות הגארד הדומיננטי בקבוצה ברמה של מכבי. כשהיה את לנגפורד הוא היה רכז ראשון אבל גארד שני. עכשיו אין למי לתת את הכדור כשאבוד בקו האחורי, והכל נופל עליו. קבלת ההחלטות שלו לא משו העונה, והוא זורק מרחוק הרבה יותר מדי (להזכיר לכם שזה החיסרון הגדול והבולט שלו חוץ משתי זריקות שנכנסו בטעות אשתקד נגד פנא?)

    פניני דוקא פתח את העונה טוב ועזר בניהול המשחק מעמדה 3, אבל הוא כבר שרוף.

    1. אני ממש לא התלהבתי מלנגפורד והעובדה שמתגעגעים אליו השנה כל כך רק מראה עד כמה מצב הזרים של מכבי חלש.הנדריקס ופארגו היו טובים פי כמה, גם את וויל ביינום הייתי לוקח לפניו.

  3. תודה רבה על הטור אסי , מסכים עם כל מילה
    MBK , אני מסכים איתך ב100% יוגב עשה פריצה בשנה שעברה וישר ניסה לממש אותה לחוזה שמן יותר , לא מתאים להגדרה רכז מוביל ביורוליג

  4. קודם כל אסי כל הכבוד על המידע המעניין

    לאחרונה מתרחש דבר מעניין כבר קראתי מספר פעמים על חיצי הביקורת המופנים לסגל הישראלי של מכבי על כך שאין לא את היכולת לקדם את הקבוצה הלאה ושסגל השחקנים הישראלי של מכבי הוא זה שאחראי על כישלון הקבוצה באירופה.

    אני חייב להתרעם על העניין הזה. בואו נודה בעובדות. נכון להיום אין שחקן ישראלי שבנוי מנטאלית ומקצועית להוביל קבוצה שנמצאת בטופ האירופאי (וזה כולל את כספי שנמצא בנבא). אותו הדבר במכבי!!! כל מי שחושב אחרת לא קורא נכון את מפת הכדורסל.

    השחקן הישראלי הנוכחי הוא לרוב שחקן משלים, הוא אינו בנוי מספיק טוב בשביל להתמודד כראוי עם יריבו האירופאי או האמריקאי (למרות שלעיתים נדמה לנו שכן). אני חושב שהדוגמה הטובה ביותר היא ליאור אליהו. שחקן עם המון המון המון פוטנציאל התקפי וכמעט אפס פוטנציאל הגנתי ומנטלי. ליאור אליהו לא התקדם בשנים האחרונות בשום אספקט במשחק שלו ואולי הדבר היחיד שניתן לראות אצלו התקדמות היא הרצון האמיתי שלו לתת הגנה (מה שלא מלווה בהכרח ביכולת מספקת).

    למה כל ההקדמה הזו? הסיבה פשוטה אנחנו מצפים מהשחקנים שלנו לתת תפוקה גבוהה יותר אבל וזה אבל גדול אנחנו שוכחים שבשביל שהם יתנו תפוקה גבוהה יותר צריך שיהיו שחקנים מרכזיים אחרים שייקחו מהם את תשומת הלב. הדוגמה האידיאלית לכך היא טל בורשטיין שבעיני הוא שחקן טוב מאד אבל לא שחקן מוביל שהתמזל מזלו נפל לסיטואציה אידיאלית שבה שיחקו איתו בקבוצה כוכבים בקנה מידה אדיר ואיפשרו לו להביא את יכולותיו לידי ביטוי. רק בשביל ההשוואה אין לי ספק שאם כל אחד מהשלושה שציינת היה משחק בשושלת של פיני/בלאט אין לי ספק שהיינו מקבלים מכל אחד מהם תפוקה טובה יותר פר דקת משחק.

    הערה בנוגע לפניני – אין לי ספק שפניני הוא שחקן מוגבל אבל וזה אבל גדול לבחור יש לא מעט יכולת וכרגע הוא נמצא בשפל מנטאלי עצום שהשאלה הגדולה היא האם הוא יצליח לקום ממנו. פניני הוא שחקן שמתבסס על מצבו האנרגתי וכרגע הוא אפסי. אם פניני יתאושש מהמצב שבו הוא שרוי (ולדעתי לצוות המקצועי של הקבוצה צריך להיות סיי גדול בעניין) קיים סיכוי לא רע שנראה אפילו שחקן יותר טוב!!! נראה מה יוליד הזמן

  5. אסי ניתחת נכון את הבעיה הכי מרכזית במכבי בשנים האחרונות, וזו בעיה ברמה האסטרטגית. מכבי תמיד התבססה על סגל ישראלי של שחקנים מובילים, שהיוו את הבסיס לבניית הקבוצה. תמיד היו ישראלים משמעותיים במכבי, החל מברקוביץ' וארואסטי וברודי, המשך בג'מצ'י והנפלד, אח"כ קטש ושפר ואחרון המוהיקנים בורשטיין, שאגב עידן אני ממש לא מסכים שהוא היה שחקן משלים. אהרון שדה כבר כתב על זה כשטל פרש והוכיח כמה משמעותי הוא היה לאורך הקריירה. אליהו עם כל הכבוד הוא ממש לא מתקרב להיות עוגן בקבוצה, וכשאין מציאות בשוק הזרים הקבוצה נראית רע מאד.
    למרבה הצער לא נראה שיש תחליפים ראויים באופק, וכך נידונה מכבי בכל שנה לצאת לדוג מציאות זרות בשוק השחקנים רק כדי לשדרג את שכרם בקבוצה אחרת עונה לאחר מכן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט