סיכום 2016 (2) – כדורגל / מתן גילור

תוצאת תמונה עבור כדורגל תמונות

שנת 2016 היתה שנה היסטורית בענף הכדורגל. נכון שבכל שנה אפשר למצוא פה ושם אירועים היסטוריים, אבל כמות האירועים בפרופיל גבוה שתדירות התרחשותם של אירועים דומים להם נמוכה, היתה גבוהה, יחסית לשנים אחרות. החל באלופת אירופה לראשונה בתולדותיה, דרך אלופת אנגליה לראשונה בתולדותיה וכלה בשיבת צלחת האליפות הישראלית לבירת הנגב לאחר 40 שנים (בדיחה קלישאתית כלשהי על 40 שנים ומדבר).

*

ראש בראש

כשהם נחשבים לשני שחקני ההתקפה הטובים בדורם, ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, עשו ניסיון לגרוף תואר ראשון גם במסגרת הנבחרת הלאומית של מדינתם, באליפות היבשתית.

האירוע המרכזי ביותר בעולם הכדורגל השנה הינו אליפות אירופה לאומות 2016. רונאלדו לא הבריק לאורך כל הדרך ולצד משחקים אפיים, היו לו גם משחקים בינוניים, בסטנדרט שלו.

ודווקא כשהתאפשר לו לחרוט את שמו כשחקן הפורטוגלי הגדול בכל הזמנים, כשסחב את הנבחרת על כתפיו החסונות לגמר, נפצע, וכבר ראה את התואר הראשון של פורטוגל חומק מבין ידיו. אבל אז הגיע טיל קרקע-קרקע של אדר וגביע אירופה עשה לראשונה את הדרך לחלקו הדרום-מערבי של חצי האי האיברי.

בערך באותה העת, גם הנמסיס, ליונל מסי, שיחק באליפות יבשתית. מסי היה ענק לאורך כל הטורניר וסחב את נבחרתו לגמר בינלאומי שלישי תוך שנתיים. עם זאת, יש לציין שהואיל והיה מדבר על קופה אמריקה יוצאת מהכלל לציון 100 שנים להיווסדו של הטורניר והואיל וקיץ לפני כן שוחק הטורניר גם כן והואיל ובאותו קיץ ובאותה יבשת שוחק גם הטורניר האולימפי, חלק מהנבחרות לא לקחו את הטורניר ברצינות יתרה. בכל מקרה, כמו שקרה לא פעם במסגרת הנבחרת, דווקא בגמר מסי לא היה מספיק טוב וראה איך שוב היריבה ממערב יוצאת כשידה על העליונה.

במסגרת הקבוצתית, מסי זכה עם ברצלונה בדאבל המקומי, בליגה הטובה בעולם, הלא היא הליגה הספרדית, בעוד שרונאלדו זכה עם ריאל מדריד בליגה הטובה בעולם, הלא היא ליגת האלופות.

בסופו של דבר, רונאלדו זכה בכדור הזהב הרביעי שלו ומסי הגיע רק למקום השני במירוץ, אך לו כבר יש חמישה. יצוין כי כל תשעת התארים האחרונים התחלקו בין השניים הללו, כשמסי לא יורד ולו פעם אחת במהלך תקופה זו מהמקום השני.

*

גאולה

הטורניר האולימפי איבד הרבה מיוקרתו. מדובר על טורניר עד גיל 23, כשכל נבחרת יכולה להביא 3 שחקנים מעל גיל זה. בדרך כלל מדובר על שחקנים ותיקים להם רוצים לעשות כבוד ומהם מצפים לתרום מניסיונם לשחקנים הצעירים.

אבל לא כך במקרה של המארחת ברזיל.

שנתיים אחרי שאירחה את טורניר הגמר של גביע העולם וספגה את המרה שבתבוסותיה, אירחה ברזיל גם את הטורניר האולימפי. כמו כן, הנבחרת המעוטרת ביותר, שזכתה 5 פעמים בגביע העולם, לא השכילה לזכות בטורניר האולימפי ולו פעם אחת.

לצורך הזכייה הביאה ברזיל את התותח הכי כבד בימ"ח – ניימאר דה סילבה סנטוס ז'וניור. אבל שוב, כפי שהם קיוו שלא יקרה, הזדמנה להם גרמניה, והפעם בגמר. וזה הלך הכי קשה שיכול ללכת נגד גרמנים – בפנדלים. האנגלים יאמרו שכבר עדיף להתמודד מולם במלחמת עולם. ברם, חוקים לבוגרים הם חוקים לבוגרים וחוקים לצעירים הם חוקים לצעירים ואין מה להוסיף. ואולי גם לא. ברזיל ניצחה בפנדלים וריו דה ז'ניירו צהלה ושמחה.

*

הליגות הבכירות

כנזכר לעיל, בספרד, זכתה באליפות ברצלונה, כמו בשש משמונה העונות האחרונות. עם זאת, יודגש כי את הטבלה בעונה הנוכחית מוליכה ריאל מדריד, נכון לכתיבת שורות אלה, בפער של 6 נקודות מברסה, וזאת לאחר שהיא כבר התארחה הן בקאמפ-נואו והן בויסנטה קלדרון.

אך עם כל הכבוד לנציגות האל קלאסיקו, הסיפור (כמעט) הכי גדול של השנה בכדורגל הקבוצות הוא זכייתה של לסטר לראשונה באליפות אנגליה. אם יחסי ההימורים בתחילת העונה משקפים את דעת הקהל (לכל הפחות הם משקפים את דעת המהמרים), אזי שמדובר על ההפתעה הגדולה ביותר הזכורה לי בעולם הכדורגל. אולי בעולם הספורט בכלל. לא זו בלבד, אלא שלסטר ניפצה את התיאוריה לפיה על פני ליגה גדולה הזוכה חייבת להיות קבוצה יוזמת וזכתה כשהיא מחזיקה בכדור בכ-42% מזמן המשחק.

בגרמניה, איטליה וצרפת, כצפוי, זכו הקבוצות העשירות ביותר והפייבוריטיות הברורות בתחילת העונה, הלוא הן באיירן מינכן, יובנטוס ופריז סן ז'רמן, כשהתחרות היחידה היתה ביניהן לגבי מי מצליחה לזכות בשלב מוקדם יותר של העונה.

*

הביצה המקומית

במחוזותינו אנו, קרו מספר אירועים היסטוריים, ברמות אלה ואחרות.

האירוע המשמעותי ביותר הינו זכייתה של הפועל באר שבע באליפות לאחר 40 שנים עקרות, וזאת בעונה הראשונה שלהם באצטדיון טוטו-טרנר, בו, דרך אגב, טרם הפסידה הקבוצה משחק ליגה, עד לכתיבת תיבות אלה. הלאה קללת האצטדיון החדש.

התואר השני בחשיבותו, גביע המדינה, נדד לחיפה, לאחר זכייתה של מכבי, אחרי ח"י שנים.

בגביע הטוטו זכתה מכבי פתח תקוה והצטרפה למכבי, מכבי ת"א והפועל פ"ת עם 4 זכיות כ"א.

בתואר אלוף האלופים, זכתה, לראשונה בתולדותיה, עירוני קרית שמונה.

ואי אפשר מבלי להזכיר את ערן זהבי, בעוד עונה נהדרת, בה כבש מספר אסטרונומי של 35 שערי ליגה, שני רק למוטל'ה שפיגלר, במה שנהוג לכנות כ"עונה הכפולה". כמו כן, זהבי הפך לכובש המוביל של קבוצות ישראליות במסגרת המפעלים האירופים (כולל מוקדמות).

*

טכנופוביה

אירוע שכדאי להזכירו התרחש במסגרת אליפות העולם למועדונים, כאשר, לראשונה, שולבו מצלמות הטלוויזיה בהחלטות שיפוט. ברור שהדבר עדין בחיתוליו ויש ביקורת רבה על פגיעה בשטף המשחק, דבר שהוא בבת עינו של הכדורגל, בניגוד לענפים אחרים כמו כדורסל או פוטבול, ברם ניתן להניח שבין הפיילוט ליישום הסופי יהיו שינויים לא מעטים.

*

הסיפור הגדול של השנה

הסיפור הגדול של השנה הוא גם אחת הטרגדיות הכי גדולות שידע עולם הכדורגל. בתאריך 29 בנובמבר 2016, עת עשתה דרכה למשחק הגדול בתולדותיה, גמר גביע הסודאמריקנה, התרסק המטוס על סיפונו היו חלק משחקני, מאמני, מנהלי ומסקרי קבוצה שאפקואנסה הברזילאית. זאת לאחר שבמטוס אזל הדלק ונחיתת האונס גבתה את חייהם של 71 מתוך הנוכחים על המטוס, כשלא ניתן לא לתהות האם רבים מהם קיפחו חייהם רק בגלל העדר התראה של צוות הטיסה לטסים, לכל הפחות, על מנת שיחגרו את חגורות הבטיחות.

בצעד מתבקש, אך אצילי, אתלטיק נסיונל, יריבתה של שאפקואנסה בגמר גביע הסודאמריקנה, ויתרה על הגביע וביקשה להעניקו לשאפקואנסה.

בחרתי לסיים עם האירוע הזה, כיוון שהוא מגמד את השאר ומכניס אותנו לפרופורציות הנכונות, כיוון שחשוב שנזכור שבסופו של יום מדובר על ספורט ורק על ספורט, ועם כל הלהט והיצרים, יש דברים חשובים בהרבה.

לפוסט הזה יש 33 תגובות

  1. סיכום חשוב וממצה.
    למרות הקושי של התייחסות לשנת כדורגל קלנדרית ולא ועונת משחקים, הצלחת במשימה ולא ניכרו דילמות רבות. ייתכן שזה בגלל שהיו השנה הרבה טורנירים בינלאומיים.

    בהצלחה לכולנו גם בשנה הבאה.

  2. סיכום ממצה ומצויין על נושא שאפשר לכתוב עליו גם 100,000 מילה. הצלחת לתמצט הכל בצורה ייחודית מצויינת! ממש חששתי כיצד תתגבר על הפרוייקט.

  3. סיכום מצוין. תודה רבה.
    סיפור שאפקואנסה באמת עצוב וטרגי. לפי מה ששמעתי שדה התעופה התריע לטייס לפני שהמריא שאין מספיק דלק והוא התעלם – מישהו יודע אם זה נכון?
    ועוד שאלה – מתי יגמר השלטון של רונאלדו ומסי? מי היורש לכתר?

    1. כשהם יפרשו, וללא קשר לירידה ביכולתם. הם הפרצוף של המשחק הזה. מבחינת היורשים, כנראה יהיו ניימאר, גארת בייל, עדן הזאר ועוד שחקנים שונים שכרגע מוקדם לומר, אבל יש עוד כמה שנים שזה יקרה

  4. מעולה, מתן.
    תמיד מרגיש משונה לסכם שנה אזרחית בענפים שפועלים יותר לפי השנה העברית. בינתיים העונה אפשר עוד לדחוף את הכניסה של ניס לצמרת הליגה הצרפתית עם הבוגי קאזינס של הכדורגל – מריו באלוטלי.
    לסטר ושאפוקואנסה הן בהחלט הסיפור הגדול של השנה שנגמרה לה, מסיבות שונות להחריד.

  5. סיום חזק בקשר לשופאקונסה. יש פרוייקט יפה על הנספים בפייסבוק – https://www.facebook.com/hashtag/%D7%9C%D7%96%D7%9B%D7%A8_%D7%A9%D7%90%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%A1%D7%94?source=feed_text&story_id=10154734238641544

    עוד משהו ששווה לדבר אליו – השנה היה צעד גדול מבחינת הכנסת חילוף רביעי. לדעתי העתיד יכלול מצב שבו החלפת שחקן פצוע לא תכלל במכסת החילופים.

  6. סיכום נהדר מתן. תמציתי ומכסה את האירועים מכל הגלובוס.
    האסון של הקבוצה הברזילאית אכן מצמרר ומזכיר לי אסון בעבר שגם מנצ'סטר יונייטד חוותה.

  7. סיכום נהדר מתן לעונת כדורגל מיוחדת ומפתיעה, אין ספק שהטרגדיה עם הקבוצה הברזילאית מאפיל על הכל.

  8. תודה על הסיקור
    עונה מרתקת לפחות בהופס הכדור הדומיננטי הוא עדין בצבע כתום
    המטוס בבוליביה היה אמור להטיס את נבחרת ארגנטינה כשבוע קודם לכך
    סיפור טרגי ועצוב

  9. תודה מתן, לי הסיכום היה מעט שטחי, וכמעט לא דובר על שחקנים להוציא את דיוס וכריסטיאנו.
    לאנטואן גריזמן הייתה שנה פנטסטית בעיקר באתלטיקו מדריד (3 בליגה הספרדית אבל קרובה מאוד לאליפות וגמר ליגת האלופות שהפסידו בפנדלים) אך גם בצרפת (הגיע איתה לגמר והפסידו לפורטוגל).
    לואיס סוארס קיבל את נעל הזהב האירופית, ולדעתי היה צריך לזכות בכדור הזהב השנה, אם לשפוט על פי יכולת טהורה בשילוב הצלחה קבוצתית.
    גארת בייל ולוקה מודריץ היו אלה שלטעמי הצעידו את ריאל לזכיה בצמפיונס, על אף שרונאלדו כבש הרבה. כבר שנתיים שרונאלדו איבד מהיכולת הטכנית וכיום הוא סקורר נפלא, אך לא הרבה מעבר, מה גם שכמעט ואינו מגיע למשחקים גדולים.
    וקרדיט כמובן לסנסציה של השנה, לסטר, בהובלת ריאד מחרז גיימי ורדי ואנגולו קנטה הפנטסטיים, בכלל קנטה התקדם לצלסי והוא ממשיך להוכיח שהוא אחד מהקשרים האחוריים הטובים בעולם.

    דבר אחרון שאוסיף פה זה שיורו 2016 היה חלש להחריד, לראיה הקבוצה הזוכה סיימה שלישית בבית המוקדם כשמקדימות אותה הונגריה ואיסלנד, שתי נבחרות חלשות למדי אך עם שיטה נפלאה ואחדות קבוצתית נהדרת.
    לטעמי הנבחרות הטובות בטורניר היו קרואטיה וויילס, שהודחו על ידי פורטוגל, קרואטיה היה פשוט מחרידה בשמינית הגמר, וויילס המפתיעה לא יכלה לרונאלדו בחצי הגמר. עם זאת זה היה טורניר מחריד של רונאלדו, שחוץ מהמשחק מול ויילס לא עשה כמעט כלום, ובכללי פורטוגל היה נבחרות אפורה ואפילו הגנתית לא הייתה יוצאת דופן.
    ש2017 תהיה שנה טובה יותר, ושיותר אנשים ייפקחו את העיניים ויפסיקו להשוות את אחד השחקנים האדירים בדורנו (כריסטיאנו רונאלדו) לשחקן הכדורגל הגדול ביותר בהיסטוריה (מסי), כי הם ממש לא באותו לבל

    1. תודה על התגובה.
      בתור צופה אובייקטיבי בלי העדפה למי מהם ובלי העדפה לקבוצה/נבחרת של מי מהם, אני חושב שאתה מגמד את רונאלדו ומאדיר את מסי, וזאת מבלי להביע דעתי על הדיון מי מהם גדול יותר. רק אציין שאם בתשע שנים אחד זוכה 5 פעמים בחשקן השנה והשני 4 פעמים, אך טבעי זה שיבוצעו השוואות.
      לגבי מידת הפירוט – אני לא יודע בן כמה אתה, אבל האם זכורה לך הפרסומת של יגאל עדיקה ללוח ידיעות אחרונות בה הוא צריך לפרסם את המכונית שלו והיא מתלוננת?

      1. בן 22, ולא זכורה לי הפרסומת.
        שלא תבין לא נכון, אני חושב שרונאלדו שחקן עצום, ושמו יהיה רשום בהיסטוריה כאחד הגדולים, אבל אני לא חושב שהוא שווה למסי, גם במבחן העין, גם בסט היכולות של השניים, וגם בנתונים סטטיסטיים יבשים לאורך הקריירה (מסי כובש ומבשל הרבה יותר וביותר יעילות, ועוקף את רונאלדו ברוב הנתונים הסטטיסטיים). לא אכנס בכלל לדעות שלי על הבחירות בכדורי זהב לכיוון של מסי או רונאלדו

        1. בפרסומת, המכונית מתלוננת שהוא לא סיפר שיש לה מזגן, הגה כוח, חלונות חשמליים. אז הוא אומר לה "כמה כבר אפשר לדחוף ב-8 מילים."
          ברור שאף אחד לא מגביל אותי, אבל לא רציתי להלאות את הקוראים, כשכל יום עולה סיכום בענף אחר, והיה לי חשוב לגעת במספר נקודות. כמו שמנחם כתב, יש מקום ל-100,000 מילים בנושא.
          לגבי גרייזמן, לעניות דעתי, הגיע לו כדור הזהב.

  10. תודה על הסיכום.

    ביום אפור רואים את סוף הקריירה של מסי ורונלדו. וזה עצוב. יעברו עוד שנים ארוכות עד שיגיע מישהו שמתקרב, קל וחומר – שניים בו זמנית. קצת כמו המפגש של לנון עם מקרתני. דברים כאלה לא קורים.

      1. יצר הסקרנות שלי הולך איתך, אבל יצר אחר שלי אומר ״כן, חבל שלא ראינו את מג׳יק ובירד ביחד או, נניח, קרי ודוראנט״.

  11. מתן תודה רבה .
    הייתה לי תגובה ארוכה שנמחקה בטעות.
    בקצרה הייתי מוסיף ומציין את סביליה שזכתה בתואר בשלישית ברצף.
    אמנם תואר אירופאי משני אך הישג שלא הושג מאז שנות ה 70 עת מינכן זכתה ב ר גביעי אירופה ברצף.

  12. ולבסוף הייתי מתייחס קצת למאמנים זו הייתה השנה שלהם.
    ההפתעה סנטוס ופורטוגל.
    הגאולה : רניירי ולסטר.
    הכישלון : מוריניו
    התסכול : סימונה.
    התגלית: זידאן .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט