היום לפני 36 שנה: "NO MAS! NO MAS!" / מנחם לס

 

היה זה אחד הקרבות היקרים, והמצופים ביותר מכולם.

בסיבוב השמיני קרה בו הדבר הבלתי מצופה ביותר אי פעם בעולם האגרוף. זה קרה דווקא בשניות ששום דבר מיוחד לא קרה בהן. שוגר ריי ליאונרד המשיך להתקיף, ואלוף העולם מפנאמה רוברטו דוראן – אחד מגדולי המתאגרפים בכל הזמנים במשקלות הקלים, והמלך של כל ההיספאנים בעולם כולו – המשיך להגן על עצמו ולנסות להתחמק מהקומבינציות ששלח שוגר, ומעבודת הרגליים שהזכירה רקדן בלט בתיאטרון הלאומי של מוסקבה.

לפתע, OUT OF THE BLUE, אלוף העולם במשקל WELTERWEIGHT סובב את גבו לליאונרד וניפנף את כפפותיו לעבר השופט כשהוא אומר בקול רם "NO MAS! NO MAS!” – (באנגלית NO MORE, NO MORE)

שוגר ריי ליאונרד לא הבין מה קורה. כל מה שהיה ברור לו היה שאלוף העולם הפסיק להגן על עצמו. הוא עשה מה שהיה עליו לעשות – להמשיך לנסות לחבוט ברוברטו דוראן.

"NO MORE BOX”  אמר דוראן, ונע לעבר פינתו.

רק אז, או-אז, ליאונרד הבין שהאלוף החליט להיכנע.

הוא קפץ מיד על החבלים ועבר מצד אחד של הזירה על החבלים לצידה השני כסנאי הקופץ מענף לענף ,כשהוא מנופף כפפות לעבר העולם וצועק "I AM THE CHAMP! I DID IT!!!”.

היה זה בדקה השנייה ו-44 שניות אל תוך הסיבוב השמיני.

בזירה עצמה פרצה מהומה. אחד מהאנטוראז' של ליאונרד לא עצר בעצמו ומצא את דרכו דרך איזה 20 או 30 איש שעלו לזירה וזרק אגרוף לחזהו של דוראן. כשנעצר אח"כ הוא טען שהוא לא יכול היה לעצור בכעסו על הצורה שדוראן ניכנע. היו כמה מהאנטוראז' של דוראן שצרחו בספרדית שהקרב חייב להימשך כי דוראן לא הבין משהו שהשופט אמר באנגלית, ושהוא חשב – בטעות – שהקרב הופסק ע"י השופט.

דובר ספרדית אחר אמר לשדר האמריקאי של NBC שדוראן אמר לו שפתאום הוא החל להרגיש כיווצי שרירים בכל אברי גופו.

 "Roberto told me," José Sulaiman, president of the W.B.C., said a few minutes later, "that when he threw a right hand in that round, something happened to his shoulder."

 

היה זה דווקא רוברטו דוראן שהכחיש את כל השמועות כשאמר בספרדית: "הסיבה היחידה שהחלטתי להיכנע היתה שלפתע הרגשתי שאני מתאגרף הרבה יותר מדי זמן. פתאום אמרתי לעצמי: 'אני סובל כבר 14 שנה אגרופים בכל חלקי גופי העליון ואמרתי לעצמי מה אתה צריך את זה? יש לך כסף שלא תוכל לבזבז בימי חייך אפילו אם תרצה, אז החלטתי להפסיק את הקרב'. החלטתי שזה לא שווה לי יותר".

 

(שוגר ריי ליאונרד ורוברטו דוראן לפני הקרנת הסרט "NO MAS". דוראן ממשיך לטעון שהוא למעשה אף פעם לא אמר את המילים "NO MAS". אבל השופט שמע זאת, שוגר ריי שמע זאת, וכמה שישבו לצד הזירה טענו ששמעו זאת. אני לא מבין כיצד יכלו לשמוע זאת עם כל הצרחות והקריאות בסערת הקרב. אבל עובדה היא שלסרט ניתנה הכותרת הזאת, ועובדה שדוראן הגיע להצגת הבכורה)

 

כמה דקות אחרי, בשידור לתחנה הספרדית למרכז אמריקה "ווזריו" הוא אמר שבסיבוב החמישי הוא התחיל להרגיש התכווצויות באזור הקיבה, ושההתכווצויות המשיכו לאברי גוף אחרים, והכאב רק המשיך לגבור.

היתה זו הפעם הראשונה שאלוף מוותר על המשך הקרב מרצונו מאז סוני ליסטון ניכנע למוחמד עלי – עוד כשקראו לו קסיוס קליי – בקרב האליפות של 1964, כשהוא מתלונן על פגיעה בכתפו הימנית שמנעה ממנו להרים את זרועו.

הוא אישרר את מה שעשה שנה אחרי כשהוא 'TOOK A DIVE' נגד עלי בלואיסטון, מיין.

לפניו ידוע רק על מרסל סרדן הצרפתי שניכנע מרצונו (כשאני כותב "מרצונו" הכוונה היא שהשופט לא הפסיק את הקרב, ושהקרב לא הופסק ע"י צילצול הגונג) לג'ק למוטה בגלל ששריר הסופרספינטוס נקרע לו תוך כדי הקרב. הוא המשיך להילחם כגיבור רק עם זרועו השמאלית עד שפינתו הכריחה אותו להיכנע  לפני שייגרם לו נזק רציני.
אף אחת מהכניעות האלה לא היתה מפתיעה  ומעוררת תדהמה ומבוכה ככניעה של רוברטו דוראן שהיה ידוע כאחד הפייטרים הנועזים והאמיצים בביזנס. הוא היה אלוף עולם משך שנים והפסיד רק קרב אחד מתוך 72 עד שגבר על ליאונרד ולקח ממנו את תואר אלוף העולם ב-147 פאונדס (67 ק"ג) שנה לפני ה-"NO MAS”.

 

בשעה שהמתאגרף הנפלא מפנאמה ניכנע, שוגר ריי ליאונרד הוביל בכל שלושת כרטיסי שופטי הנקודות. בסיבוב השלישי כשדוראן התקיף בפראות את ליאונרד, וליאונרד התחמק בקלות תוך כדי שהוא חובט בדוראן שוב ושוב, ליאונרד התחיל לצחוק והוציא לשון לעבר דוראן. בסיבוב השביעי ליאונרד הושיט את פדחתו לעבר דוראן תוך שהוא מלגלג ומהתל בו לנסות לפגוע בו.

היתה זו הקנטה מאד לא ספורטיבית לעבר יריב שנראה מחוסל. אתה לא מתלוצץ ככה בקרב על אליפות העולם, ועוד נגד אלוף גדול כפי שהיה רוברטו דוראן. שנים אח"כ שוגר ריי ליאונרד התנצל על כך בפני דוראן וטען שזה "היה מעשה ילדותי" ושהוא "לא היה מנצח אדיב ואצילי".

 

(שוגר ריי ליאונרד מלגלג ומעליב את רוברטו דוראן משך הסיבוב השביעי. ב'שמיני' קרא רוברטו את ה-NO MAS המפורסם שלו)

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. וואו, הרגע הזה שאתה פשוט מבין- I'm too old for this shit
    איזה קטע שזה קורה באמצע קרב אליפות. פשוט אדיר ההסבר של דוראן, כמה פשוט ככה נכון. למה לסבול?

  2. צפיתי לאחרונה בסרט ההוליוודי אודותיו – hands of stone, עם רוברט דה נירו.
    מומלץ לצפייה!
    מסופר שם סיפור חייו של דוראן, כולל העימותים מול שוגר ריי והערב הנ"ל. לפני הקרב הראשון ביניהם דוראן הקניה את אשתו של לנארד והצליח להכנס לו לראש ולנצח אותו בזירה כאשר גרר אותו לקרב קשוח המתאים לסגנונו.
    בקרב החוזר שמתואר כאן למעלה, לנארד חזר לסגנון הריקוד המפורסם שלו ודוראן נכנע כאמור, לאחר שגם הגיע לקרב במצב מוראלי ירוד

  3. הסרט נקרא ידי האבן. ראיתי אתמול…. סרט פצצה.
    אפילו אשתי אהבה (והיא לא אוהבת את האלימות באיגרוף… נו, בנות )
    דה נירו נותן תפקיד שתפור למידותיו, שיפור משמעותי לקומדיות הרומאנטיות שעשה לאחרונה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט