זכוכית מגדלת (19): המאמן – אריק ספולסטרה / עידן עופר

בסדרת הכתבות הדו שבועית אנו מפנים את זכוכית המגדלת אל עבר מאמני הליגה.

לפוסטים הקודמים בסדרה.

אריק ספולסטרה

תוצאת תמונה עבור ‪erik spoelstra‬‏

קבוצה נוכחית: מיאמי היט ( פתח את עונתו התשיעית השנה ).

גיל: 46

מאזן בליגה: 251-403 ( 61.6% הצלחה ) בעונה הרגילה ומאזן של 43-70 ( 61.9% הצלחה ) בפלייאוף.

טיפוס המאמן: "המחושב"

אריק ג'ון ספולסטרה לא דמיין שככה הקריירה שלו תתפתח, הוא בטח לא חשב שהוא יזכה לכבוד של מאמר עליו פה באתר.  המאמן של מיאמי, שנשם כדורסל מהרגע שנולד, צפה באביו ג'ון משמש כמנכ"ל של 4 קבוצות שונות ב-NBA ביניהן פורטלנד ודנבר ובסבו שהיה כתב ספורט ידוע ב"חדשות דטרויט" ורצה ללכת בדרכם. כשלא הצליח להגיע ל-NBA בתחילת הדרך כשחקן "ספו" פנה לאימון. ספולסטרה בכלל חשב שהוא יאמן בתיכון, במקרה הכי טוב במכללות, אולי אפילו במכללת פורטלנד בה שיחק ולמד, שום דבר לא הכין אותו לקריירה שהתפתחה לה לאט לאט ונכון לעכשיו עומדת על 2 אליפויות היסטוריות וקיבוע מעמדו כאחד המאמנים הטובים בליגה.

ספולסטרה בכלל התחיל כשחקן. 4 שנים במכללת פורטלנד בהן למד תקשורת ושימש כרכז הראשון של הקבוצה גרמו ל"ספו" להבין ש-9.2 נקודות ו-4.4 אסיסטים למשחק לא יביאו אותו לליגה הטובה בעולם. בשנת 1992, אחרי קריירת מכללות טובה החליט המאמן לעבור לגרמניה בשביל להיות שחקן / עוזר מאמן בקבוצה הבוגרת ומאמן בקבוצת הנערים של קבוצת "טוס הרטן". לאחר שנתיים מוצלחות קיבל ספולסטרה 2 הצעות עבודה, הראשונה הייתה להמשיך בקבוצה הגרמנית שם היה נחשב למאמן טוב עם פוטנציאל גבוה והשנייה הייתה לחזור לארה"ב ולשמש כמתאם וידאו של המיאמי היט, כמתמחה. ספולסטרה עשה את מה שכל אחד אחר שרוצה הזדמנות בליגה הטובה בעולם היה עושה וחזר הביתה. זמן קצר לאחר ש"ספו" מונה לתפקיד, פט ריילי האגדי הצטרף ל"היט" כמאמן הראשי, כשלמזלו של אריק ריילי לא הורשה להביא את "הבחור שלו" להיות מתאם הוידאו של הקבוצה במה שהיה גורם לפיטורים מהירים של ספולסטרה וככל הנראה משנה את הקריירה שלו.

לאחר 4 שנים מוצלחות בהן שימש כמתאם וידאו ועוזר מאמן, קודם "ספו" לסקאוט ועוזר המאמן של הקבוצה. ב-2001 קודם ספולסטרה בשנית והפך להיות הסקאוט הבכיר ביחד עם היותו עוזר מאמן. המאמן עם השורשים הפיליפיניים מצד אמו יצר לעצמו שם בתור עוזר מאמן. הוא עבד עם שחקנים ללא הרף לפני ואחרי אימונים, פיתח ושיפר חולשות של שחקנים כאשר המקרה הידוע מכל הוא דווין וויד. כשהכוכב הכי גדול בתולדות המועדון ממיאמי חזר מהאולימפיאדה בשנת 2004 "ספו" לא נתן לו לנוח ועבד איתו ללא הפסקה על היציבות והקליעה שלו, כמה חבל שהם שכחו לזרוק גם שלשות.

באפריל 2008, שנתיים לאחר שזכה באליפות כעוזר מאמן, מונה ספולסטרה למאמן הראשי של מיאמי במקומו של פט ריילי שתלה את הלוח. השנתיים הראשונה כמאמן היו הקשות ביותר בקריירת האימון של "ספו". כוכב צעיר מלא אגו בדמותו של וויד, ג'נרל מנג'ר שהיה שחקן ומאמן אגדי שיושב ובוחן כל צעד ופעולה שלך ( פט ריילי ) ובעיקר היותו של ספולסטרה מאמן צעיר וחדש בליגה בקבוצה שרק שנתיים קודם לכן זכתה באליפות. ב-2010 הגיע המפנה, "ההחלטה". לברון ג'יימס וכריס בוש חוברים ל"פלאש" באחד מהקיצים הגדולים בהיסטוריה של הליגה. העונה הראשונה של השלישייה הגדולה לא עמדה בציפיות כשהיא מפסידה לדאלאס בגמר בנקמה על 2006. אותה עונה הייתה הגורלית בקריירה של ספולסטרה. ההתמודדות עם האגו של וויד, לברון ובוש רק חיזקה את מעמדו. ספולסטרה  שידוע כמאמין גדול בסטטיסטיקה אמר שהאתגר הכי גדול שלו הוא לא ניתוח היריבות או הנתונים של הקבוצה שלו, אלא ניתוב האגו של שחקניו למקומות חיוביים מבלי שישפיע על הקבוצה. אריק הראה לשחקניו שאף על פי שהוא מאמן חדש בליגה הוא לא עושה חשבון לאף אחד, גם לא לכוכב הכי גדול, תוך כדי שהוא מספסל את לברון, וויד ובוש כשצריך. העונות שלאחר מכן היו הטובות בקריירה של ספולסטרה עם 2 אליפויות ( המאמן האמריקאי – אסייתי הראשון שזוכה באליפות באחת מ-4 הליגות הבכירות הספורט האמריקאי ), קיבוע מעמדו כאחד המאמנים הטובים בליגה וכמאמן של "ההיט" בשנים הקרובות. בעונת 13/14 ההיט הצליחו להעביר עוד עונה טובה, עד שנפלו בגמר לקבוצה האגדית של גרג פופוביץ' במה שסיים את עידן השלישייה הגדולה.  ספולסטרה, שמסיבה לא ברורה  לא נערץ יתר על המידה בקרב השחקנים והאוהדים בליגה, אך נחשב לאגדה בקרב המאמנים של הליגה המשיך להוציא את המקסימום משחקניו ומקבוצתו שלעיתים הורכבה בשנתיים האחרונות מאוסף אקראי של שחקנים בתוספת וויד ובוש שהיו פצועים חלק לא מבוטל מהזמן.

שיטת האימון:

מעונתו השנייה של ספולסטרה בקבוצה ב-2010 / 2009 ההיט ממוקמים בטופ 6 של הליגה בספיגת נקודות, נתון מדהים. ספולסטרה מאפשר הרבה חופש פעולה לעוזרי המאמן ולשחקים שתחתיו. דיוויד פיזדייל לדוגמא היה אמון על ההתקפה של ההיט בזמן שהיה בקבוצה כאשר בזמן שהשלישייה הגדולה שיחקה ( 2014 – 2010 )  ההיט היו ממוקמים בטופ 12 בנקודות למשחק. ההתקפה של ספולסטרה מבוססת על המון תרגילים הכוללים תנועה ללא כדור והרבה תשומת לב למתרחש ומאפשרים לשחקניו לנצל את היכולות שלהם בצורה הטובה ביותר. הרבה "סייד פיק נ' רול" עם חיתוך של שחקן מהצד החלש ( WEAK SIDE ). "ספו" משנה את משחקו בהתאמם לשחקניו. אם בתקופה של לברון ו-וויד הם היו נוהגים לשחק עליהם בפוסט או לתת את הכדור לכריס בוש באיזור המיד ריינג' אז עכשיו עם דראגיץ' ו-וויטסייד מתבצע הרבה פיק נ' רול שמוביל לסלים קלים בצבע של הסנטר או של שחקנים אחרים שמבצעים חיתוכים כמו ג'סטין וינסלו וג'וש ריצ'רדסון. ספולסטרה, שאוהב מאוד "אנליטיקס" ( ניתוחים סטטיסטיים ), מכין את שחקניו בצורה הטובה ביותר ליריבה, מה שמאפשר להם לדעת ולקרוא את מה שהיריבה תעשה.

מערכת יחסים עם השחקנים וההנהלה:

ספולסטרה הוא לא רק מאמן מעולה בפן המקצועי, אלא גם בפן האישי. למרות שלא זכה לכבוד בתחילת דרכו "ספו" הרוויח את האמון משחקניו בכך שלא וויתר להם, לא נתן להם להכניס את האגו שלהם איפה שלא צריך אך כן איפשר להם להביע את דעתם ואימן אותם באופן אישי, תשאלו את לברון. היחסים של ספולסטרה עם ההנהלה עוד יותר טובים מאשר עם השחקנים. גם ברגעים הקשים, כשכולם אמרו שריילי הוא זה שבעצם מאמן את הקבוצה, היה לו את הגב של ההנהלה ובמיוחד של אותו ריילי שיצא נגד האשמות אלו.

ספולסטרה מיועד להמשיך כמאמן של מיאמי לפחות עד סוף עונת 2019 / 2018, כאשר הוא ייבחן בזכוכית מגדלת על ידי האנשים שסובבים את הליגה. הזכיות של ספולסטרה באליפויות וההתמודדות שלו עם האגו של הכוכבים נתנו לו מקדמה לשנים שבאו לאחר מכן, להווה. "ספו" יהיה חייב להוכיח שביכולתו להוביל את הקבוצה שלו, שמורכבת מאוסף שחקנים שנכשלו במקומות אחרים  ושמובלת על ידי שחקן שעד לא מזמן שיחק בלבנון, למקומות שאף אחד לא מצפה ממנה, לפלייאוף.

תוצאת תמונה עבור ‪erik spoelstra hassan whiteside and wade‬‏
ספולסטרה ו-וויטסייד. יובילו את הקבוצה לפלייאוף?

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אחלה סדרה, מאמן טוב. יחד עם זאת, יכול להיות שהוא לא מאוד מוערך היות ואת כל ההישגים שלו עשה עם לברון ג'יימס בקבוצה. קשה לנו לתפוס את זה, אבל עם לברון אפילו סמרטוט כמו מייק בראון הגיע לגמר ולקח מאמן השנה.. מה שאני מנסה להגיד זה שאפילו אם יקחו אותי, יתנו לי לאמן קבוצה עם לברון וייד ובוש במשך כמה שנים יש מצב לשני גמרים ושתי אליפויות. מאמנים לדעתי צריכים להימדד במיקסום הפוטנציאל ביחס לקבוצה ולא רק בכמות האליפויות, אם מיאמי הנוכחית של ספלוסטרה תעבור סיבוב בפליאוף השנה זה יעלה בעיניי בהרבה על כל האליפויות שהוא זכה בהן.

    1. מילא אתה, מוש, אבל אפילו אני הייתי מגיע להישגים עם השחקנים האלה…. 🙂

      אחלה טור. הוא באמת יבחן עכשיו, כשוויד עזב

  2. פרופיל מעולה לאחד המאמנים הפחות מוערכים בליגה. גם בלי הביג 3 של מיאמי הוא הצליח לבנות קבוצת הגנה חזקה מאוד ולהצליח יותר ממה שהקבוצה שווה על הנייר עם המקום השלישי במזרח שנה שעברה. מאוד אוהב אותו.

  3. אחד המאמנים הטובים,בנה את עצמו מלמטה וגדל בתוך אותו המועדון לדעתי חוץ מקרלייל ופופוביץ' הוא המאמן בעל רצף האימון הארוך ביותר באותה קבוצה כעת

  4. מעולה עידן. לא ידעתי שגם אביו היה מקושר ב-nba.
    משום מה הוא תמיד עשה רושם של אאוטסיידר שהגיע מלמטה ללא קשרים בליגה.
    לגבי הכישורים שלו, באמת קשה לשפוט כשיש לך קבוצה של שחקנים כל כך טובים ודומיננטים, רק אציין שדווקא ההגנה של מיאמי הגדולה היתה כמעט מושלמת לפרקים. לדעתי מאמן טוב מאוד, אבל עדיין לא לגמרי משוכנע לגביו.

  5. מצויין עידן.
    פעפ חשבתי שהוא הדבר הבא, ואז הוא ירד בעיני מגדולתו.
    דווקא העונה הוא נראה לי יותר ויותר כמאמן טוב מאד. בקשר לידע הטכני שלו – הוא אחד הטובים

  6. בעונה שעברה קצת איבדתי תקווה לגביו, מיאמי נבנתה טוב אבל במשך חצי עונה שיחקה כדורסל משעמם והתחושה הייתה שספולסטרה לא ממקסם את מה שיש לו ביד. אחרי האולסטאר מיאמי נראתה אחרת לגמרי והייתה רחוקה משחק אחד מהגעה לגמר המזרח.

    בגדול, ספולסטרה מאמן טוב מאוד. ההתאמות שלו בעידן הביג 3 סידרו לנו 2 טבעות וגם בין לבין הוא עשה עבודה טובה.

  7. מאמן טוב מאוד שקצת איכזב בעונה שעברה אבל הקבוצה בסוף חזרה לעצמה. הוא ימשיך לאמן עוד הרבה שנים בליגה.
    לא יותר טוב מדייויד בלאט אבל כנראה שיודע לשחק בתוך השיטה יותר טוב.

  8. מעניין ששרד שנים רבות מאוד במערכת שלאחרונה נאמרים עליה דברים לא מחמיאים בעקבות העזיבה הצורמת של וויד.
    בסה"כ נראה מאמן עם יכולות ממוצעות שלא יהיה הסופר סטאר של הקבוצה כמו הפופ או הקול המרכזי כמו בודנהולצר או ריברס למשל.
    סה"כ בחור נחמד שיודע את מקומו.

  9. אחד המאמנים שאני פחות מחזיק ממנו בליגה, הפך את בוש לצל חיוור של עצמו, תלות מוגזמת בלברון (ראינו את זה ב2014 במיוחד), שום שחקן לא התפתח תחתיו, לא לוקח מספיק טיימאוט, ופשוט לא ניצל את היכולת ההתקפית של הקבוצות שהיו ברשותו, מיאמי עם מאמן טוב יותר יכלה להשיג הרבה יותר מ2 אליפויות. רק לראות מה פופוביץ מוצאים מהשחקנים שלו, את קרלייל סוחט את הלימון עד הסוף, ואפילו את וולטון מחייה הקריירות, ולהבין את ההבדלים בין מאמנים מצויינים למאמן סביר שקיבל קבוצה עם 3 כוכבים.פרט להתאמה של שיין באטייה בהרכב הסמול בול (שהיה רעיון מבריק) אחד המאכזבים בליגה לדעתי, כמו כן כל הטיפול בוייד בקיץ האחרון היה חייב להשאיר אותו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט