פינת הגולש הצעיר: השחקן הנפלא שהפך מאמן מצויין / אורי ספיר (בן 13 מי"ם)

 

המאמן הישראלי- עודד קטש

 

עונות בליגה: 14 167 ניצחונות מתוך 291 משחקים (57% הצלחה)

קבוצה נוכחית: הפועל אילת

בניגוד ל- NBA, אין בארץ הרבה מאמנים שהיו גם שחקנים גדולים בעברם. בעצם, עודד קטש ומאיר טפירו הם שני המאמנים היחידים בליגה שגם היו שחקנים גדולים. הפוסט הזה יתחלק לשלושה חלקים, קריירת משחק, קריירת אימון, ופירוט על המאמן. אז בלי עיקובים מיותרים הבה נתחיל בקריירת המשחק מהגדולות בארץ.

קריירת משחק

בעשירי לאוקטובר 1974 נולד בגבעתיים תינוק קטן ושמו עודד מאז ועד הפרישה לא עזב עודד את הכדור הכתום. לעודד הקטן היה מח כדורסל שעוד לא נראה בגבעתיים ולכן כבר בגיל 10 עבר הכישרון למכבי תל אביב שם שיחק גם בנערים ובנוער. בגיל 17 עלה עודד לקבוצת הבת של המכבים, מכבי דרום. לאחר כמה שנים בדרום תל אביב חזר עודד לבית אביו, למכבי רמת גן לעונה ראשונה ואחרונה בקבוצה. כנראה המעבר לרמת גן היה רעיון לא רע כי משם הקריירה של עודד רק עלתה. מרמת גן לגליל עליון, בגליל עליון לגמר הליגה ומשם למכבי ובמכבי לספסל. רגע מה!? טוב לא בדיוק לספסל כי כבר בתחילת העונה נפצע הרכז הפותח גיא גודס פציעה שעזרה לקטש שקיבל הזדמנות ולמכבי שלא בזבזה את הכישרון. במכבי תל אביב סיים את העונה בממוצע של 11 נקודות 4 אסיסטים וזכייה באליפות המדינה. עונה אחר כך עלייה של נקודה ועוד אליפות. השיא הגיע בעונת 1997\8 עם 20 נקודות, זכייה בתואר מלך הסלים באירופה וכמובן גם אליפות. במכבי תל אביב חבר קטש לדורון שפר והרכיב איתו את אחד הצמדים הזכורים ביותר בכדורסל הישראלי- קטשפר.

בזכות משחקו המצוין במכבי שכלל חדירות על ענקי אירופה וקליעות באחוזים גבוהים מחוץ לקשת קיבל קטש חוזה בניקס ואף חתם עליו. הכל כבר היה מוכן לקראת הישראלי הראשון ב-NBA,  ודווקא אז המזל לא שיחק לקטש כאשר ב-NBA  הודיעו על שביתה. את חצי העונה שנותרה שיחק קטש במכבי. בשנת 1999 עבר קטש לאולימפיאקוס איתה זכה באליפות אירופה כאשר הוא קולע 17 נקודות ושלשת ניצחון על פרצופה (המכוער) של האקסית מתל אביב. בסיום המשחק ניפק קטש את האמרה שנחרטה לעד בלבם של כל אוהדי הספורט בארץ: "זה היום הכי מאושר בקריירה שלי, והכי עצוב בקריירה שלי". בעונה שלאחר מכן נפצע קטש ובעצם גמר את הקריירה שלו  כשחקן מקצועני.


קריירת האימון

את קריירת האימון שלו התחיל קטש בעונת 2004-5 בגליל העליון שאחרי עונה מאכזבת שהסתיימה במקום השביעי החליטה לחולל מהפכה בסגל. עם סגל שכלל את ליאור אליהו ויוגב אוחיון, הגיעו קטש וקבוצתו למקום השני עם ממוצע נקודות שלילי של 81 נקודות זכות לעומת 86 נקודות חובה. עונה לאחר מכן מינתה הקבוצה את דני פרנקו למאמן הראשי אך מהר מאוד החזירה את קטש. בעונת 2006-7 הגיע לגליל שחקן צעיר בן 19 בשם עומרי כספי שפרץ (הרבה בזכות קטש) בסערה עם 11 נקודות למשחק שלא ממש עזרו לקבוצה לשחזר את ההישג מלפני שנתיים, אך קטש הסתפק במקום הרביעי עם ממוצעים הזויים של 95-94 נקודות למשחק.

כמו מאמנים רבים וטובים בליגה שלנו גם קטש ניסה את מזלו במכבי תל אביב אך לאחר שמונה משחקי ליגה בלבד התפטר מאימון הקבוצה. לאחר כמה שנים סיפר קטש שעזב את מכבי בגלל צביקה שרף שהיה אז מנכ"ל הקבוצה, לפי קטש שרף בחר את שחקני הקבוצה, היה נוכח באימונים והפריע לו בתפקידו. משום מה הסיפור הזה נשמע לי מוכר (אני מדבר אליכם גודס וטבק).

בעונת 2009 חזר קטש לגליל ועם סגל הגנתי מהטובים שאפשר למצוא בליגה הכולל את גל מקל, בראין רנדל, דגן יבזורי, גוני יזרעלי ואייזיאה סוואן, ירדה הקבוצה לממוצע הספיגה מהנמוכים בליגה עם 76 נקודות, שיפור של שלוש עשרה נקודות מהעונה הקודמת. עונה לאחר מכן הגיעה האליפות הראשונה בקריירה של קטש וזכייה ראשונה ויחידה בתואר מאמן העונה לאחר סנסציה מטורפת בניצחון על מכבי בפיינל פור.

לאחר האליפות עם חולון קיבל קטש משרה נוצצת בהפועל ירושלים אך לא נחל הצלחה רבה ופוטר בתחילת העונה השנייה. לאחר מכן עבר קטש לאילת ולאחר קדנציה יפה של שתי עונות במקום השלישי עבר קטש להפועל תל אביב, עונתו הראשונה בקבוצה הייתה מוצלחת והסתיימה במקום השלישי. את את העונה השנייה בקבוצה סיים קטש מוקדם מהצפוי לאחר ארבע משחקים בלבד ומצא בית חם בהפועל אילת אותה הוביל עד לפיינל פור והיה מאוד קרוב לנצחון על הפועל ירושלים בחצי.

 

קצת על השיטה

קריירת האימון של קטש מראה שהוא לא מאמן עם שיטה קבועה. הוא לא מאמן ,"הגנתי" או "התקפי", הוא פשוט מסתדר עם הקבוצות שהוא מקבל ויודע להוציא מהן כמה שיותר. לדוגמא, בתחילת הקריירה שלו קיבל קטש את גלבוע גליל, קבוצה שלא הייתה עמוסת כישרון  בהתחלה, לכן נתן קטש לקבוצתו לרוץ והקבוצה סיימה את העונה עם ממוצעי נקודות של מעל 90 נקודות וגם במקום השני. עונה לאחר מכן קיבל קטש קבוצה חזקה ולכן הוריד את קצב המשחק שלו ב- 13 נקודות למשחק על מנת לנצל נכון את השחקנים, ובאמת לאחר עונה אחת גם לקח קטש אליפות. קטש הינו מאמן בעל מזג נח כאשר פרט לריב עם צביקה שרף קטש מעולם לא התעמת עם הנהלות של קבוצות (בהיותו מאמן).

את העונה הנוכחית התחיל קטש במאזן שלילי של 2-4 כאשר הקבוצה שלו נראית רע מאוד  אבל ההיסטוריה מראה שקטש מעולם לא סיים עונה שלמה במקום נמוך מהמקום הרביעי. מצד שני קטש נוהג להתפטר או להתפוטר (להיות מפוטר) מהר מאוד במקרה של פתיחה רעה, ולכן לדעתי קטש יפוטר מאילת בזמן הקרוב. אבל אל תדאגו לו, תמיד יש קבוצות שמחליפות מאמן באמצע העונה ואם לא העונה אז בעונה הבאה.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. פרצופה של מכבי היה פחות מכוער
    זאת הייתה קבוצה אדירה עם שחקנים נפלאים כהאפמן , שפר , הנפלד , מקדונלנד וקומג׳יס
    אחת הקבוצות הכי מרתקות של מכבי

    באשר לקטש הוא שחקן שהקדים את זמנו ב 99 הוא חזר למכבי לאחר שביתת השחקנים ב NBA
    הוא זכה עם פנתניאקוס בגביע אירופה בשנת 2000 בגמר שנערך בסלוניקי
    קטש לדעתי יכל להשתלב ב NBA בעיקר בגלל סט היכולות ההתקפי שלו
    השחקן הישראלי המוכשר בכל הזמנים ויחד עם שפר היו לצמד הכי מהנה אי פעם בכדורסל הישראלי

  2. אגב לקטש הגיע להיות מפוטר ממכבי תל אביב
    עובדתית צביקה שרף לקח את אותו הסגל ל 3 גמרים ( הפסיד בכולם לקבוצות לא פחות טובות )

  3. יופי של פוסט..
    מי שעוקב אחרי קטש יודע שהשיטה ההתקפית שלו (בדומה לרוב המאמנים הישראלים) כוללת בעיקר ורסיות שונות של היי פיקנרול. כשקטש בדרך כלל ממקם את ההתקפה כך שבמהלך הפיקנרול שני שחקנים יחכו בפינה (ולא בחצי פינה כמו שחלק גדול מהמאמנים נוהגים.

  4. אחלה פוסט, אבל אני משוחד כי אני מעריץ גדול של קטש מילדות.
    הערה קטנה, ממליץ לעשות הגהה קצרה או לפחות לקרוא שוב לפני הפרסום כי יש לא מעט שגיאות כתיב ולי זה טיפה מפריע.
    ברפרוף קלילי שמתי לב לעיקובים, שביטה.
    אגב, אין לי בעיה לעבור על מאמרים ולבצע הגהה ועריכה אם צריך, אני אפילו אשמח.

  5. יופי של פוסט. טונות של כישרון היו לדחליל הזה שרקד על המגרש וסבסב את כל אירופה. נתת לו מטר- קלע עליך שלשה. נצמדת אליו – חדר לסל והחליף ידיים בוירטואוזיות בדרך ל-2 נקודות קלילות. הבן אדם היה יכול לסיים מחצית עם 20 נקודות אם רק היה רוצה. איזו פציעה נוראית. מי יודע לאן היה מגיע..

  6. תודה רבה אורי. טור יפה מאד.
    בנוסף להגהה לעניין שגיאות הכתיב, יש לא מעט טעויות עובדתיות, שסביר להניח שגם היו עולות בהגהה, כי אני מאמין שהן תולדה של חוסר תשומת לב ולא פער ידע. גם הטובים שבכותבים יכולים ליהנות מהגהה ועריכה וזו לא בושה.
    למנחם יש את כתובת המייל שלי ואם אתה רוצה לשלוח אלי להגהה ועריכה טורים לפני פרסום, הרגש חופשי.

  7. טור משובח. כל הכבוד לך על ההשקעה ויכולת ההבעה 🙂

    בתור אוהד זקן של חולוניה שמחתי לקרוא שהזכרת את האליפות אבל חולון לקחה אליפות ב 2008 ואתה לדעתי התכוונת לאליפות של גליל עליון….

    בכל מקרא אחלה פוסט. הלוואי שתמשיך.

  8. כנראה הכשרון ההתקפי הכי גדול שהיה בשחקן ישראלי אי פעם. פשוט חבל על הפציעות והשביתה בnba.
    בתור מאמן הוא הוכיח שהוא מביא תוצאות, הבעיה זה חוסר הסבלנות של ההנהלות שרוצות תוצאות במיידי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט