וואלה שנהניתי ממכבי / מנחם לס

mac

(התמונה נילקחה מאתר הכדורסל של מכבי ת"א)

תראו. אצלי משחק הופס בישראל הוא קודם כל חווייה. החבר הכי טוב שלי אלכס, שהוא ראש עמותת מכבי ת"א בכדורגל, אמר לי ברגע האחרון שעלי להגיע למשחק לבדי. אני לא הייתי בסביבה שם כבר איזה 3-4 שנים והכל נראה לי חדש ומוזר. הצמיחה כל כך מהירה שהראש מסתחרר. שאתמול הייתי בקרית טבעון וראיתי איך כל השטח העצום בין ג'למי ואלרועי/קרית חרושת הפוך למסוף אחד חדש של כביש 6 עם מנהרות והכל ואמרתי לעצמי איפה ארה"ב ואיפה ישראל!

אבל מה? את רחוב הפלמ"ח אני זוכר עוד מלפני איזה 40-50 שנה. שם שום דבר לא ישתנה לעולם. אלכס אמר לי "זוכר איך מגיעים לרח' הפלמ"ח שם גרה פעם אילנה?". אילנה היתה החתיכה הטובה ביותר במכון וינגייט בשנים 1958-1959 עם רגליים אלוהיות ואלכס ואני תמיד לקחנו תורות בלעזור לה בקיניזיולוגיה של שרירי הרגל שהיא אף פעם לא הבינה. אז תדעו לכם שרח' הפלמ"ח, 300-400 מטר מהאולם, היה פעם מן שיכון חיילים שבנו למשוחררי מלחמת העולם, והרחוב עדיין שם ומאומה לא השתנה.

אז אלכס אמר לי להגיע לשם ולנסוע כמעט עד הסוף, היכן שמשמאל יש מגרש חנייה. הוא אמר לי שישנה ערימת ענפים בגובה של איזה 3 מטרים שנמצאת שם כבר איזה 5 שנים ומשום מה העירייה שכחה ממנה. אז הוא אמר לי לחנות איזה 5 מטרים מלפני ערימת העצים ששם כבר יש שלט 'עצור', להביא כפפות כמו שלובשים החקלאים של מעיין ברוך,  ואז להזיז את כל ערימת הענפים שהיא 3 מטר גובה ואיזה 3 מטרים על 3 מטרים בשטח, ואז להזיזה לכיוון המכונית שלי, ואז לחזור ולחנות מיד ברברס מאחוריה.

אבל הוא השביע אותי שאחרי המשחק אני  שוב מניע את המכונית וחונה לפניה, מזיז את הערימה אחורה, וזה המקום השמור לנו לחנייה למשחק הבא.

עד שגמרתי עם ערימת הענפים ונחתכתי בכמה מקומות, כבר לא בא לי מהמשחק.

אבל כמובן שהלכתי.

והיתה זאת אחת מהפתעות חיי הגדולות בישראל בשנים האחרונות בכל הקשור לספורט.

אבל לפני שאדבר על המשחק, נפגשתי עם כמה חברים וותיקים. ביציע 'האנשים החשובים'.  זוכרים את דויד פריש שהיה הפאור פורוורד של מכבי לפני איזה 40 שנה? הוא, ויגאל שרצקי, ומולי מולסקין, וכל החברים של השנים ההן כשהבאתי את סטיב צ'ובין ובוב מקמהון לשחק עבור מכבי, וכמה שנים אח"כ את לייזי גורדון.

שמעו סיפור על לייזי: הוא הופיע שלשום בבסיס של נכדתי המשרתת ביחידה מובחרת במודיעין. הוא הופיע לפני חיילים במין מופע של כייף ומוסיקה. הוא אמר "אני לייזי גורדון. אתם יודעים מי אני?"

אף אחד לא הרים ידו ואף אחד לא הכיר. אמרתי לנכדתי דריה שאילו צעקה "אני הנכדה של דוקטור מנחם לס" הוא היה נופל מכסאו מול הפסנתר.

טוב. המשחק.

אני חושב – למעשה אני בטוח – שראיתי את מכבי באחד ממשחקיה הטובים ביותר כי אם לא – אז מקומה כמעט ב-NBA, ואת יוגב אוחיון במשחק חייו. חיוור ישראלי לא יכול לשחק הרבה יותר טוב. היו לו 2-3 שלשות נקיות שלא היו מביישות את סטפן קרי אילו נזרקו משלושה מטרים יותר רחוק, וכניסה אחת משמאל עם יד שמאל היתה יכולה להתקבל בתשואות אפילו בקאבס.

היו רגעים שמכבי נראתה ממש כמו קבוצת NBA מינורית. שחקנים כמו טוני ווימס, ויקטור ריאד, ודווין סמית הם השחקנים שה-NBA קולטת ומגדלת. אגיד לכם משהו על ויקטור ריאד, ה-2.05 מ' שאני זוכר עוד מאריזונה סטייט: עם עוד קצת שכל ואחריות הוא שחקן NBA. הוא האתלט הטוב ביותר במכבי, והוא אתלט שיכול לשחק בכל קבוצת NBA אם…אם…אם הוא לא היה מזכיר כל כמה דקות את 'האיש שלי' ג'באל מגי. תנו לו עוד 20 ב-IQ והוא משחק במיאמי היט.

את ווימס אני זוכר טוב-טוב מימיו בארקנסאו. ה-1.98 מ' הזה בן ה-30 הוא שחקן NBA לכל דבר. הוא היה ב-NBA, ואח"כ נעלם לכמה שנים לאירופה, ואז חזר ל-NBA. הוא שם הערב 9 מ-14 והיה השחקן הטוב ביותר במגרש עם הידיים למטה. עם קצת מזל שחקן כמוהו שייך ל-NBA. גם דווין סמית שאני זוכר מהזמן ששיחק בוירג'יניה היה מצויין, וגם הוא שחקן שעם קצת מזל היה יכול לשחק ב-NBA, אבל אם אתה לא נבחר בדראפט סיכוייך קטנים, והוא לא נבחר.

עכשיו אגיד לכם מי כוכב פוטנציאלי של מכבי אם המאמן יידע להשתמש בו, ויידע לנצל את יכולתו: אני מדבר על הווניל האמריקאי קולטון אייברסון. אם אני לא טועה הוא מורמוני ממינסוטה, אבל מה זה חשוב? ה-2.13 מ' הוא מסוג הסנטרים האמריקאים הלבנים המצויינים שהשחורים לא אוהבים לתת להם כדורים כי לדעתם הם נגרים. אז אני אומר לכם שהוא מה-זה הזכיר לי את נייט האפמן של מכבי בפרה-היסטוריה! שומר פנטסטי, בעל מיקום מצויין לריבאונד, בעל תנועה טובה מאד תחת הסל ושומר קבוצתי מצויין. ואיזה לוחם הוא!!! אז הוא לא יודע לקלוע פאולים. אז מה? ודווייט האווארד יודע?  אנדרה דרמונד יודע? שילמדו להשתמש בדברים החיוביים שבו כי במלחמה תחת הסל הוא הלוחם הטוב ביותר של מכבי. גם הגרמני הזה, מייק זירבס או לך תדע את שמו היה טוב כמחליף.

וואללה שעם גודלוק, סילבן גלנסברג, וקווינסי מילר המצויין מביילור – מכבי היא – או יכולה להיות – טובה בהרבה ממה ששמעתי או ממה שחשבתי. הסתכלתי על הרוסטר וראיתי עוד שחקן שאני לא יודע למה הוא לא משחק – ג'ו אלכסנדר ששיחק ב'מאונטניירס' של ווסט וירג'יניה – ונבחר 8 בדראפט. איפה הוא היה הערב? למה הוא לא משחק?

והדבר המוזר ביותר עבורי הערב היה ז'ליקו אוברדוביץ'. לא ידעתי שהדפוק בראש הזה על הקווים הוא האוברדוביץ' שכולם מדברים עליו. ראיתם את המטורף הזה על הקווים? הוא לדעתי עשה כמה שגיאות גדולות ואני לא הייתי נותן לו לאמן אפילו קבוצת D ב-NBA. זה מאמן זה?

אבל על פנרבחצ'ה אני אפילו לא רוצה להתחיל לדבר.

היה אחלה של משחק למכבי. הייתי גאה להיות אוהד מכבי. אהבתי לראות כדורסל כזה טוב בארץ.

וקוס אמאק אם מישהו יבוא למשחק הבא ויזיז את ערימת הענפים לפני. זה מקום שלי עד החזרה לארה"ב ואח"כ זה חוזר להיות המקום של אלכס.

אני לא יכול לסיים בלי להזכיר שני דברים שעיצבנו אותי כל הערב:

  1. הבלון המכוער "אפריקה ישראל מגורים" שהם קוראים לו 'SKYSHIP' יעני. SKYSHIP MY ASS. הייתי מת להכניס בו חץ.
  2. והדבר השני זה הקריין הצורח "לעודד חברים'. 'יאללה חברים'. 'חברים, זה הזמן להריע'. מה זה "החברים" הזה? הרגשתי כאילו היינו הערב בחדר האוכל של קיבוץ נתיב הל"ה, כל החברייה כולה. אני בטוח שאנשים כמו עגל נהנים לשמוע "חברה". ככה מדברים בקיבוץ שלו אפיקים. אבל אנחנו במטרופוליטן תל אביב. אחת הערים הסוערות ונראה לי הטובות בעולם.

אז בלי הסקיישיפ ובלי 'החברה' היה זה אחלה של ערב.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 52 תגובות

  1. סיקור פנטסטי
    הבעייה של מכבי תל אביב שמלבד אוחיון גל מקל ששיחק ב NBA רחוק מלספק את הסחורה
    כמו כן ועם כל הכבוד לראד חסר PF שיעזור בצבע
    הניצחון יהיה נקודת מפנה עבור הקבוצה שביום נתון מסוגלת לנצח כל קבוצה
    המשחק ביום חמישי מול קאזן חשוב מאוד

    משהו נוסך שודאי היה מעצבן אותך הוא מחירי הכרטיסים בהיכל , מנוי במקום טוב נוסק ל 5 ספרות
    בנוסף הייתה נהירה המונית 1-2 דקות לסוף במקום לתת קצת כבוד לקבוצה על ניצחון גדול

    ו2 מילים אחרונות לסיום – דווין סמית׳

  2. כתוב נהדר. אל תפסיק לכתוב!
    אני מתקשה להתחבר למכבי שאהדתי מגיל אפס מייצגת לי בשנים האחרונות את רוב מה שרע בחברה הישראלית .
    2 מילים אחרונות לסיום- שמעון מזרחי ועוד 2 גל בק.

    1. באמת, אבל באמת שאני מתקשה להבין את הקטע של שמעון מזרחי, גל בק והקשר שלהם לכדורסל. הדון עשה הרבה דברים רעים לכדורסל הישראלי, אבל א. הסיפור של גל בק חסר קשר, בדיוק כמו שאף אחד לא שאל מה עשה גאידמק או האוליגרך שהחזיק את הפועל ת"א בחיים הפרטיים שלהם.
      ב. ולא פחות חשוב: תאהב את או לא (ואני לא), שמעון מזרחי עשה את מה שהוא, בתור עורך דין, אמור לעשות, וזה להשיג ללקוח שלו את העונש הקל ביותר. אני מניח שהוא לא הורה ללקוחה שלו לדרוס את גל בק, וכל שאר הדברים שייעץ לה אולי מסריחים, אך במסגרת החוק. האמריקאים אומרים על זה: אל תאשים את השחקן, תאשים את המשחק.
      לסיכום, שמעון מזרחי אולי לא אדם טוב (אולי, אין לי מושג), אבל מי שעובר עבירת תנועה, בהחלט רוצה אותו בצד שלו, ולסיפור של גל בק אין שום קשר לכדורסל

      1. להסתכל על ספורט רק מהפריזמה הצרה של המשחק עצמו , נראה לי קצת כמו לטמון ראש בחול.
        מכבי תל אביב מייצגת את ישראל וההתנהלות שלה כל כך לא…,או לפחות לא ישראל היפה, ככה שלהסתכל רק על ספורט אני לא מסוגל… ושמעון מזרחי וגל בק זו רק דוגמא אחת…

  3. תודה מנחם!
    מנחם אתה חייב להישאר בארץ! שאתה בארץ ישראל מנצחת 3-0 את אלבניה ומכבי מנצחת את אוברדוביץ שמחזיק ב-70 אחוז ניצחונות ביורוליג! זה מטורף.
    זה היה המשחק הכי טוב של מכבי מאז הניצחון ביורוליג ולכן קשה להסיק מסקנות כי כולם נראו טוב. הסוד לניצחון היה אוחיון שהביא שיא קריירה ווימס שסוף סוף שיחק טוב.

      1. בנוסף אהבתי את הטור.תיארת את החוויה כפי שרק אתה יכול לתאר אותה.קרעת אותי מצחוק עם שני הדברים שעצבנו אותך

  4. גדול מנחם. באפיקים לא צועקים "חבר'ה" אלא "יאללה לדפוק את האשדותניקים השחצנים הבכיינים הנבלות הסרוחות האלה".

    2 מילים אחרונות לסיום- יוגב אוחיון.

  5. מנחם, מכיון שמגי הוא התקווה הכמעט יחידה של הווריארס לסנטר הגנתי נורמלי אולי תסביר מדוע אתה מחזיק ממנו? זה שהוא אתלט מחונן זה ברור אבל ההבנה שלו לגבי מיקום ועיתוי בהגנה עלובה מאוד. קר מחזיק אותו על רצועה קצרה במיוחד אבל באימונים הוא פרוייקט של אדמס. אם הוא לא יצליח להפוך אותו לשחקן הגנה לגיטימי אז הוא גמור.

  6. תודה רבה מנחם , בהחלט מכבי הראיתה שיש לה פוטנציאל , רק צריך לדעת לממש אותו .(אפילו אוחיון הביא משחק טוב).
    ושתי מילים לסיום – כוס אמק !

  7. אם תגיע למשחק ביום חמישי תראה גם מי זה גאודלוק ולנדסברג. אלכסנדר נבחר במקום השמיני בדראפט 2008 אך מתוך שנתיים שהוא היה בNBA ‎‏ הוא היה פצוע שנה וחצי. אלכסנדר משחק רע מאוד ולוקח יותר מידי זריקות מחצי מרחק. נכון שהוא אתלט בחסד אבל אין לו איטיליגצית משחק. שחקן אחר שיושב על הספסל הוא דגן יבזורי שהוא צלף בחסד.

  8. מנחם כתב הצבע הטוב בעולם.
    מה שראית מאוברדוביץ זה כלום, כאן הוא מרגיש בבית. מספרים שאפילו בחתונה של הבת שלו הוא היה אדום וצעק על הצלם והחתן כל הזמן.

  9. משחק נהדר של מכבי אבל אי אפשר לקחת ממנו כלום.הסיבה העיקרית שמכבי ניצחו זה שיוגב אוחיון היה מצויין והבעיה היא שאחת ל10 משחקים אולי הוא נותן הצגה כזאת,שאר המשחקים הוא חושך ולכן מכבי לא תגיע לשום מקום

  10. סיקור ענק ומבדר.
    אישית מכבי הרבה פחות מעניינים אותי מפעם (כשהישראלים יחזרו להיות דומיננטיים ולא תתחלף שלושת רבעי קבוצה כל שנה אני אחזור לאהוד אותם) אבל תמיד נחמד לשמוע על קבוצה ישראלית שניצחה קבוצה מחו"ל.

  11. אחלה סיקור. ויוגב לדעתי שחקן מעולה שלא מקבל מספיק קרדיט. שיתנו לו את המפתחות – לא יתאכזבו. יש מספיק דקות גם לאחרים, אבל לתת לו את המקום של הרכז המוביל, לדעתי יתן עוגן למכבי.

    1. מסכים לגמרי, נכון הוא לא ייתן יותר מדי משחקים כמו אמש אבל הוא מהבודדים עם אינטיליגנציית משחק ושחושב קודם כל קבוצה לפני עצמו ,
      יחד עם פניני אלו צריכים להיות הישראלים המובילים של מכבי (על אף שפניני מעורר בי בחילה אישית ) ,להם לפחות אכפת מאיך הקבוצה נראית. סמית' זה הדבר הכי יציב במכבי והשנה גם עושים בשכל ששומרים אותו רק ליורוליג .
      אייברסון זה נגר אבל עם הרבה תשוקה ורצון לשים ולתת גוף ובעיקר מודע למגבלותיו בניגוד לצירבאס שזה מסננת הגנתית וגם לא שיא האינטיליגנציה על המגרש ,כל משחק תורם איזה 2-3 עבירות מיותרות. (קרדיט לפאקו שכתב באחת התגובות במשחקי מכבי את הכינוי לאייברסון). בשורה התחתונה למכבי יהיו התפוצצויות לאורך העונה אני עדיין בספק אם זה יספיק להצלבה.
      מנחם הסיקור תענוג והוסיף אחלה צבע ועניין כהרגלך-תודה רבה.

  12. יופי של סיקור יא דוק
    השליטה שלך בכדורסל מכללות מדהימה אותי, כל שחקן במכבי אתה זוכר מתקופתו במולדת?
    לגבי המשחק אני עוד ארחיב אבל בינתיים רק אומר שהדר מימש את הנוסחה הפשוטה לניצחון על פנר- להכריח אותם למיד ריינג'. זה עבד שבוע שעבר,, זה עבד השבוע וזה יכול לעבוד גם בהמשך

  13. כתיבה נהדרת מנחם. כיף לקרוא אותך תמיד, ובמיוחד כשאתה רואה משחקים.
    לא ראיתי הפעם את המשחק אבל גם אני ראיתי במשחקים קודמים הרבה פוטנציאל לקבוצה אתלטית ומעניינת מאוד.
    ראד גם אותי מרשים באתלטיות ובתשוקה, הוא יכול להיות שחקן מאוד משמעותי אם הקבוצה תמצא את הדרך לשחק כמו בימים של בלאט ופארגו עם אישית לוחצת על כל המגרש וריצה נונסטופ

  14. לא ראיתי את המשחק. מכבי לא מושכת אותי כבר הרבה שנים. הסיקור נפלא.
    לגבי אוחיון: גארד לא יכול להיות כוכב בלי יד יציבה מבחוץ. ואין לו את זה. החדירות שלו נפלאות אבל זה לא מספיק.

    הקליעה שלו כל כך מוזרה שהייתי אומר בסגנון מנחם:
    "לא יכול לקבור שלשה גם אם חייו תלויים בזה"

    1. למייקל ג'ורדן מעולם לא היתה קליעה יציבה מבחוץ.
      רייג'ון רונדו עשה קריירה אדירה כשבאופן קבוע השומרים שלו עמדו מתחת לסל בערך כל פעם שהוא כדרר על השלוש.
      כנל ווייד, דרוזן, דריק רוז ועוד כמה שלא עולים לי בראש. כולם עשו/עושים אחלה קריירה בלי קליעה יציבה מ-3.
      זה שהליגה הפכה להיות תחרות שלשות בין סטף קארי ותומפסון של העונה שעברה לקליבלנד של העונה לא אומר שזאת הדרך היחידה.
      אוחיון פייטר, שומר לא רע בכלל ומנהל משחק אחראי. הוא לא פלאשי, הוא לא יקלע 20 נקודות וימסור 10 אסיסטים כל ערב, אבל הוא GOOD-ENOUGH כשחקן משלים ביורוליג וזה מכובד מאוד.

  15. OMG זה בדיוק מה שאמרתי על איברסון בעצמי..
    איך נקראת דרגת ההבנה השניה מהסוף??

    "עכשיו אגיד לכם מי כוכב פוטנציאלי של מכבי אם המאמן יידע להשתמש בו, ויידע לנצל את יכולתו: אני מדבר על הווניל האמריקאי קולטון אייברסון. אם אני לא טועה הוא מורמוני ממינסוטה, אבל מה זה חשוב? ה-2.13 מ' הוא מסוג הסנטרים האמריקאים הלבנים המצויינים שהשחורים לא אוהבים לתת להם כדורים כי לדעתם הם נגרים. אז אני אומר לכם שהוא מה-זה הזכיר לי את נייט האפמן של מכבי בפרה-היסטוריה! שומר פנטסטי, בעל מיקום מצויין לריבאונד, בעל תנועה טובה מאד תחת הסל ושומר קבוצתי מצויין. ואיזה לוחם הוא!!! "

    1. הגזמתם גם אתה וגם מנחם,אייברסון לא קרוב לדגדג אפילו את האפמן,חוץ מכך ששניהם לבנים גמלונים אין קשר בינהם.אייברסון בקושי מסוגל לסיים קרש-סל,אם היה לו יכולות בסיסיות של לסיים מתחת לסל אז זה היה סיפור אחר.לוחם-מסכים אבל מבחינת סט יכולות לא קרוב להאפמן.סתם אנקדוטה אייברסון בערך 50% מהענשין.האפמן לא זוכר מה היה האחוז שלו אבל אני כן זוכר שבמשחק חוץ בבולוניה בשלב ההצלבה הוא עמד על 19-19 מדהימים מהקו

  16. כבוד שהזכרת את חדר האוכל של נתיב הל"ה זכרונו לברכה.
    שמח שאהבת את המשחק. ההתרגשות שלך בהחלט עברה לכתב.
    נהניתי לקרוא.

  17. סבא של אישתי ז"ל היה גר בפלמח. זה הרחוב הכי צפוף בימי חמישי. פעם חניתי שם כשהלכתי למשחק של מכבי וחטפתי דוח שהזכיר לי בפעם הבאה לחנות בחניון הציבורי הקרוב…
    כדי לשמור לו את החניה הוא היה שם 3 צפרדעים מהרחוב על החניה שלו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט