מי צריך את הווריורס או שיקאגו קאבס בבייסבול כשיש כדורגל ישראל? / מנחם לס

וואללה שהייתי המום כמעט מהרגע הראשון של המשחק. למעשה, עוד לפני הרגע הראשון. כשקראתי את ההרכב והנה אחד בשם ביברס נאתכו, שנראה לי כמו סגן יו"ר מאפיה רוסית בעיר  בינונית בדרום סיביר, ועם שם שמזכיר לי את שמו של מפקד גדוד הסוסים במהפכת הקוזאקים ב-1834, והנה המצלמה עוברת ומראה אותו שר את "התקווה".

טוב, הייתי בטוח שהוא למד בע"פ את המילים, והוא איכשהו מגמגם אותן למען הרושם, כי מה לו ולנו הישראלים?

הייתי המום. איך הצלחנו להשחיל איזה קוזאק לנבחרת שלנו. הזכיר לי את נבחרת הבייסבול של ישראל.

ואז התחיל המשחק וראיתי אותו משחק משחק שבמחצית הראשונה הייתי נותן לו "10". עד הסוף הוא (וערן זהבי) שיחקו משחק עילאי, נהדר, אבל כל ישראלי ללא יוצא מין הכלל שיחק מצויין. ובסוף המשחק כשאיזה יורם עם משקפיים ראיין את הקוזאק והוא – הקוזאק – עונה לו בעברית רהוטה, זה היה הגב ששבר את גב הגמל בערב בלתי יאומן, ונפלא זה! העברית שלו השכיבה אותי.

לא שאלתי, לא ביררתי, אבל אני מנחש שהוא איזה עולה יהודי מרוסיה שמעולם לא שמעתי את שמו ואין לי מושג מי הוא והיכן הוא משחק. אבל שיהיה מי שיהיה,הוא היה שווה זהב הערב. גם ערן זהבי היה מעורב בכל שלושת השערים, כולל השלישי, כשהוא נתן מסירה שאולי רק הוא יכול לתת לאלירן עטר, לשער שלישי מצויין. הבנתי אח"כ שהשניים הם לא מה'נאהבים והנעימים' ביותר במדינת ישראל (אני יודע שאחד מהם בסין), אבל המסירה, השער, ואז החיבוק בין השניים הסביר לי שאולי כל הסיפורים על השנאה והקנאה ביניהם הם תוצרתה של המדיה הישראלית המחפשת שערוריות כדי להגדיל את העניין בכדורגל הישראלי.

ערן זהבי היה מקבל ממני "9" הערב אם לא החמיץ את הפנדל השני. אני לא מבין כיצד ערן זהבי, הכוכב בעל הנסיון הזה, לא מכיר את 'חוק הזהב': הכנסת פנדל לצד הימני של השער? אתה בועט את השני בדיוק לאותה פינה ובאותו חוזק. השוער בטוח שתיבחר בפינה האחרת, וחוץ מזה ראית כבר שכשאתה בועט חזק לפינה הימנית של השער, אפילו שהשוער מנבא שאתה בועט לשם – לא יעזור לו דבר.

אז אני מוריד את הציון לערן זהבי ל-8.5.

אני לא ראיתי נבחרת ישראל טובה כזאת אף פעם, ואני ראיתי את הנבחרות הישראליות הטובות ביותר, כולל את אלה שניצחו את יוגוסלביה, בריה"מ, וזאת שלפני 23 שנים ניצחה – את צרפת.

הנצחונות ההם של הנבחרות המצויינות היו נצחונות שהשגנו תוך כדי משחק נחות ליריבות הגדולות. הישראלים  לחמו על נשמתם ואיכשהו ניצחו.

הפעם?

וואללה שעלינו כמו קבוצה אירופאית לכל דבר. התלבושת הלבנה שלנו "עשתה" משחקנינו גדולים יותר ונראינו אשכרה כמו קבוצה שבדית או הולנדית של 11 גברים שרצים, מנתרים, מתאקלים, שומרים, תוקפים – – ממש משחק מבריק שיכולים להיות כל כך גאים בו.

אני לא יודע אם תסכימו איתי או לא, אבל את הכדורגל הטוב ביותר שלנו שיחקנו עד הפנדל של ערן זהבי ששיחק נהדר מתחילת המשחק ועד סופו. דווקא כששיחקנו 11 נגד 11 נראינו מצויין: התקפנו, שיחקנו בשקט נפשי, והייתי טובים יותר מהאלבנים.

וואי וואי וואי איזה כדור נתן ביברס נאתכו לזהבי! כדור זהב. כדור ששווה מיליון דולאר. וזהבי? המשיך טיפונת ימינה עד שהושכב, השחקן שהשכיב אותו ניזרק, והוא שם פנדל טוב שניבעט בחוזקה לפינה הימנית שהשוער אטריט ברישה ניבא נכון אך הכדור היה חזק ומהיר מדי מכדי שברישה יגיע אליו.

הפנדל השני היה קריקטורה. ערן זהבי פרץ נהדר כשבורים קוקלי הכשילו. פנדל על בטוח. אבל השופט הגרמני דניס איטקין לא שרק. אז ההמשך היה קירבת ראש לראש של השוער ברישה וערן זהבי, שבסופו ברישה הפך את נגיעת הראש בראש ללטיפת ראש בראש, וערן זהבי נפל כאילו מישהו הכניס לו "ראסייה" אמיתית כפי שאתה חוטף בשכונת התקווה אם אתה לא מתנהג כראוי.

אהבתי את כל השחקנים ללא יוצא מן הכלל, אבל אחרי הקוזאק הישראלי וזהבי, אהבתי מאד את מה שבוזגלו עשה מהרגע שניכנס במחצית השנייה. הוא נתן שתי מסירות זהב שאחת היתה לגול בטוח שבן סהר בעט לידיו של השוער המחליף הוג'ה. גם את השוער דודו גורש מאד אהבתי הערב. הוא מאד הזכיר לי את השוער הזקן המגן על שער איטליה. דודו היה בטוח בעצמו, יצא בזמן, והיו לו שתיים – שלוש אחלה עצירות.  לא שמעתי את שמו אף פעם לפני משחק זה (אלא אם כן הוא עיברת את שם משפחתו).,

והיה עוד גיבור גדול, צעיר שאני אוהב כבר שנים על גבי שנים, עוד מהתקופה שאת החופשות בארץ הייתי מבלה בחיפה, והולך לכל משחקי מכבי. אלישע לוי לא היה שחקן "גדול" אבל הוא היה בורג חשוב בקבוצה, ובעונת הגביע שמכבי חיפה לקחה, אח"כ השחקן הלוחם של מרכז השדה של מכבי חיפה היה למאמנה המצליח. תמיד שקט, תמיד ג'נטלמן, תמיד רגוע. גם היום הוא החליט כמה החלטות חשובות לפי מה שהבנתי, ועמד על שלו ועל החלטותיו מהתחילה ועד הסוף. הרוגע שלו השפיע על כל השחקנים, ולעיני התגלתה קבוצה אירופאית לכל דבר שאם תמשיך לשחק ככה, היא יכולה לשחק ללא נחיתות נגד כל קבוצה אחרת בעולם. לא אגיד כמובן שהיא טובה כמו הטובות בעולם, אבל יש לה את השלד, את האופי, את ה"גודל" הפיזי של השחקנים, את האתלטיות, את הקשיחות, ואת היכולת לשחק נגד כל קבוצה בלי לעלות עם פחדים ורגשי נחיתות.

אולי הערב נולד סוף-סוף כדורגל ישראלי כפי שציפינו לו 68 שנה!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. חח הקוזאקי הישראלי.ביבראס נאתכו הוא צרקסי וגדל בהפועל תל אביב והיום משחק באלופת רוסיה צסקא מוסקבה.למונדיאל לא נעלה.רק הראשונה מכל בית עולה והשניה עולה לפלייאוף ואנחנו בבית עם ספרד ואיטליה אבל עדיין ניצחון חשוב לסיים במקום השלישי בבית ולהיות בדרג השלישי לקראת הגרלת הבתים של היורו הבא ששם 2 הראשונות מכל בית עולות והשלישית הולכת לפלייאוף

    1. די עם ההטעיה המתמשכת הזאת, אין למיקום בבית שום משמעות להגרלה של היורו. רק למספר הנקודות יש משמעות והקמפיינים האחרונים במוקדמות היורו, המונדיאל והטורנירים עצמם הם שקובעים את הדירוג לקראת טורנירי המוקדמות הבאים.
      https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%AA_%D7%94%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%92_%D7%A9%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A4%22%D7%90

  2. החכמת אותי מנחם, לא ידעתי שאלישע גם שיחק בחיפה.
    וחוץ מזה קנית אצלי הרבה נקודות בזה שהצהרת שאתה אוהד של מכבי חיפה..

  3. לא מסכים . אלבניה נבחרת טובה יותר מישראל , וראו את זה גם אתמול בערב. גם ב-10 שחקנים היא היתה מהירה יותר ומאורגנת יותר . עם 11 מול 11 ישראל במקרה הטוב היתה מגרדת תיקו לאחר התגוננות במרבית דקות המשחק. המנטליות של הכדורגלן הישראלי היא להמתין לכדור במקום לעשות תנועה בלתי פוסקת לשטחים מתים . הוא לוקה בכושר גופני , בחוסן גופני , במהירות , ובעוד אספקטים רבים .
    ביברס נאתכו הוא הכדורגלן היחיד בנבחרת שמשחק בסגנון אירופי מתקדם – תנועה בלתי פוסקת גם ללא כדור , קריאה נכונה של המשחק , חילוץ כדורים מהיריב וכדומה. זה שיש לנו חלוצים שיודעים לתת גול כששמים אותם מול שוער עוד לא עושה מאיתנו נבחרת. זה בערך מה שיש לנו . מרכז שדה נרפה שנתן לאלבנים לשלוט בו גם כשהם נותרו ב-10 שחקנים , וגרוע מכל – הגנה שכל נבחרת אירופית , אפילו חלשה , יכולה בקלות להביך אותה .
    נבחרת ישראל היא ברמה ירודה כבר עשרות שנים . יש לי התערבות רבת שנים עם עצמי שלא אזכה לראות יותר לעולם בימי חיי את הנבחרת משחקת במונדיאל או ביורו ( כנער ראיתי אותה במקסיקו 70 ) . לדעתי אני הולך לנצח בגדול .

    1. מסכים עם כל מילה, והרגע התערבתי עם עצמי שאני לא אראה את הנבחרת עולה לשום טורניר בימי חיי. שיחקנו משחק שלם מול 10 שחקנים וכמעט מחצית שלמה מול 9 שחקנים ועדיין ניצחנו בצורה הכי מקרית שאפשר.

    2. אילו שיחקת פעם כדורגל והובלת 0-1 עם עשרה שחקנים במשחק סופר חשוב, היית מבין את הפסיכולוגיה המתפתחת במקרים כאלה. וכן, כתבתי שהנבחרת שיחקה הכי טוב כשהיה 11 נגד 11

    3. 23 בעיטות לשער מעיד על זה שהנבחרת ייצרה מצבים ולא נראה לי שבאמת ראית את המשחק כי עלינו על האלבנים בכל האספקטים בכל דקות ההתמודדות.. ממש לא ניצחון מקרי אבל גם לא הייתי קורא למשחק אתמול תחילתה של "דרך".. מסכים שההגנה של הנבחרת מביכה אבל יש כמה שחקנים ברמה מאוד גבוהה וזהבי לדעתי אחד החלוצים המרשימים שיכול לשחק בכל קבוצה אירופאית מהדרג העליון.
      ביברס תמיד היה ענק ועם קשרים כמו ביטון ואלמוג כהן יש מרכז שדה בנבחרת…
      סוף סוף יש משחק שאפשר לפרגן לנבחרת ואתה כמו פוץ חייב לא לפרגן תתבייש לך

      1. ראיתי את כל המזחק . לא עלינו על האלבנים גם ב-10 מול 11 . רק כשהם נותרו ב-9 הצלחנו להכריע אותם .
        זהבי חלוץ שאין לו מה לחפש בליגה אירופית רצינית . הוא לא נע מספיק , חסר חוסן גופני , ולוקה במחלת הפרימדונה הישראלית הטיפוסית . הוא יחזור משם עם זנב בין הרגליים , כפי שכבר חזר פעם אחת מאיטליה.
        ביברס נאתכו אכן שחקן ברמה אירופית רצינית . רק הוא . עם זה לא מגיעים לשום מקום .

      1. שנים של כשלונות ואכזבות עם דורות יותר מוכשרים ובתים יותר קלים עם יוון ושוויץ במקום איטליה וספרד הפכו חלק מהאנשים לצינים וחלק לאפאטים בכל מה שנוגע לנבחרת ישראל

      2. אני מסכים איתך. אתה לא ממש נמצא כאן ולא יודע שיש בארץ כתבים שממש מסיתים נגד הנבחרת, זה מגעיל, במיוחד בתוכנית בשם יציע העיתונות בערוץ 5 שאני כבר לא מסוגל לראות.

  4. מנחם מסכים איתך בתגובה האחרונה. שחררו ציניות, היה ניצחון טוב, ומי שלא ראה את הדקות הראשונות לא מבין למה מנחם צודק. אז אולי גמרנו להם את המשחק כי זהבי פרובוקטור לא קטן, אבל נבחרת ישראל שלטה במרכז השדה, ואני לא מתכוון סתם פוזשן ומסירות, אלא לחץ קדמי מסודר ועמידה טקטית נכונה שלא נראו שנים בנבחרת. בנוסף ההחלטה של רמי גרשון כמגן שמאלי הייתה חכמה מאוד, מה גם שאני תופס מהשחקן הזה ורוצה לראות אותו יותר. גורש גם עשה עבודה שקטה וטובה בשער. דווקא לטעמי זהבי נתן משחק טוב ברמה הטקטית אבל מבחינת קבלת החלטות הוא שגה לא מעט פעמים עוד לפני ההרחקה של השוער שלהם.
    משחק טקטי נהדר של הנבחרת ושאפו לאלישע, ככה אנחנו צריכים להיראות

  5. ניצחון יפה ומוצדק לנבחרת. לקחו את ההזדמנויות שקיבלו בשתי ידיים (ואם הייתה להם עוד יד כמו לנשיא החדש, היו יכולים לקחת עוד כמה). אבל רבאק, מישהו באמת קונה את ההתמוטטות הזאת של זהבי בפנדל השני? אף אחד לא רואה את זה בשידור חוזר? פיפ"א רוצים להילחם בהתחזויות אז איך הם מאפשרים לכאלה דברים להימשך? ואין לי אגב שום בעייה עם זהבי ספציפית, סה"כ די אוהב את השחקן, יותר מדבר על העיקרון.

  6. נחמד לקרוא את ההתלהבות של מנחם. אבל נער הייתי וגם זקנתי ואני יודע שאין תקווה לנבחרת המצ'וקמקת שלנו כל עוד התרבות כל כך נמוכה.

  7. כולם צודקים ובכל זאת אני מעדיף, בלי נאיביות ובלי לאומנות כי אנחנו ילדים גדולים כבר, להסתכל על הכל מנקודת מבט אופטימית.
    להסתכל על הסיכוי הקטנטן שבכל זאת יש.
    אחרת – מה הטעם בכלל לראות ספורט? להרים ידיים ולהגיד חרא נבחרת, זה הכי קל והכי לא מעניין, ותודה אבל יש מאה אלף דברים אחרים בספורט בטלוויזיה.

    הסיכוי מראש קטן, מול איטליה וספרד. הנבחרת עד עכשיו – לגמרי לא רע, למרות המכה מאיטליה.
    צריך שאיטליה תאבד נקודות מול אלבניה (לא חסר הגיון), איכשהו לסחוט תיקו באיטליה (סיכוי קטן מאוד, אבל עבור מה בכלל משחקים), עם ספרד אין אשליות, שני הפסדים, הלוואי שלא תבוסות.

    ואז – ואז בואו נראה. מקום 3 הוא לא העניין. או 2 או כלום. סיכוי של 5 אחוז? סבבה, קרו דברים קלושים מזה. לכן זה ספורט.

  8. מנחם הציניות נובעת מהאכזבות במשך השנים אחרי כל הבלחה של הנבחרת תבוא המפלה בגילי הצעיר 37. חוויתי המון אכזבות מהנבחרת החל בפלייאוף לאיטליה 90 מול קולומביה הפלייאוף ליורו 2000 מול דנמרק ונערות הליווי המשחק מול אוסטריה ב2001 שניצחון היה מביא את הנבחרת לפליאוף למונדיאל 2002 , ספגנו שער מעונשין מטופש בתוספת זמן ועוד ועוד…לפעמים אני חושב שאם נשובץ בבית עם ליכטנשטיין אנדורה לוכסמבורג איי פארו גיברלטר ו4 עולות נכשל ברגע האמת הלוואי ואני טועה….

  9. מישהו יכול להשיג תגובה של ד"ר לס בנוגע למהפך בלייקרס בניצוחו של לוק וולטון שעליו התנבא הד"ר בנבואות זעם וחרפות ואילו המציאות טופחת קופחת על הקרחת….. אויי יו יו ייי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט