הטור של לס ליום חמישי: הניקס והלייקרס שברו מיליארד $$!

כמה שוות קבוצות NBA?

לפי פורבס מגזין שיצא לדגוכנים אתמול, הניו יורק ניקס והלייקרס הפכו לקבוצות הכדורסל הראשונות לשבור את המיליארד דולארים במחירם. אמנם, לפי השעןר שלימד אותי המורה שלי קווינט – אני זוכר כל שעור שלו כי כמעט תמיד בתחילתו ובסוםו הוא היה מושך לי ולארנון באוזניים כדי שנעשה שעורים וניזכור את מה שלימד אותנו – "דבר לא שווה כלום עד שאיזה שמוק מוכן לשלם את הכסף שאתה מבקש", מותר להאמין שהמספר שקבעו מומחי המגזין הוא ריאלי, אם הסקרמנטו קינגס הצולעת נמכרת השבוע עבור 525 מיליון (אמנם האחים מדוף מוכרים אותה בפחות כי הם מוכרים רק 60% מערך הקבוצה השייך להם, אך גם ה-40% האחרים יימכרו, ואפילו אם לא, מחיר המכירה נקבע על בסיס של 525 מיליון ל-100%.

ערך הניקס נקבע כ-1,100 מיליון. ערך הלייקרס 1,010 מיליון (אני לא הייתי משלם עבורם 200 ש"ח!), הבולס 800 מיליון, הסלטיקס 730, דאלאס 685, מיאמי 625, יוסטון 568, גולדן סטייט 555, נטס 530, וסאן אנטוניו 527 מיליון.

העלייה הגדולה ביותר בערך הקבוצה מהשנה שעברה היתה הניקס שערכה עלה ב-105 מיליון. אחריה  הסלטיקס (ערכה עלה ב-59 מיליון),  הנטס (עלייה של 49 מיליון), והלייקרס (32 מיליון).  הקבוצה שהרוויחה השנה יותר מכולן היתה הניקס עם הכנסה נטו שלך 83.2 מיליון. אחריה הלייקרס (47.8 מיליון).  כל הקבוצות בעשירייה הראשונה מלבד הנטס הרוויחו נטו. הנטס הפסידה בגלל ההוצאות הגדולות של פתיחת אולם חדש. הנטס הפסידה 16.2 מיליון.   מיהו המרוויחן הגדול מכל העסק, אולי לא בכסף אך בתהילת עולם? לא אחר מהקומיסיונר של ה-NBA שרק לפני זמן לא רב נחשב לאוייב הציבור מס' 1 בזמן הלוקאאוט שהרס 20% מהליגה בשנה שעברה. אבל דבר אחד ששוכחים, וחוזרים ושוכחים, והוא שסטרן עובד עבור בעלי הקבוצות ולא אף אחד אחר.  יחסי הציבור שלו עם הסינים, ההודים, הישראלים, ותושבי הוצ'יקוצ'י באוהיו, הם כדי להשיג מטרה אחת: עוד כסף לבעלי הקבוצות.  אני לא יודע לאיזה אדם אחר לתת את כתר העלייה ב-8% עד 22% בערך הקבוצות, אם לא לו.  

 

כיצד עלה ערך הקבוצות? בגדילת ההכנסה נטו שלהן. כיצד זה קרה? מההסכם הקיבוצי החדש שסטרן חתם עם ארגון השחקנים.  ההסכם הקולקטיבי משלם פחות משכורות לשחקנים, מגדיל את חלק הבעלים בסך כל הרווחים הכללי, ובכך ערך הקבוצות עלה.  פועל יוצא? הבעלים מרוויחים גם מפה וגם מפה: גם ברווחים השנתיים וגם בערך המוצר שבבעלותם.  יש כבר כמה מהם שביקשו מדייויד סטרן להישאר, והם יגדילו משכורתו מ-20 מיליון ל..לא אמרו. אבל הוא קטע אותם: "I AIN'T STAYING!" אפילו עורך יהודי יודע לדבר כמו הבראת'רס.

 

המדיסון סקוור גארדן עובר שיפוצים בערך 980 מיליון דולארים, וערך הקבוצה יטפס שחקים כשהאולם יושלם.  ערך הניקס שאני מאמין שיגיע למיליארד וחצי, ימשוך אחריו את ערך שאר הקבוצות, וגם אחרות יתחילו לגרד בוודאי תוך שנתיים-שלוש-ארבע את גבול המיליארד. אותו דבר קרה בבייסבול כשהדודג'רס והיאנקיס שברו את גבול ה-2 מיליארד,  והתחיל לפרוץ לעבר גבול הוערך כל הקבוצות קיפץ באחוזים רבים כתוצאה מכך.   ללייקרס היה את הפיירול הגבוה ביותר, שעלה להם תוספת של 12.5 מיליון במס מותרות. לפי ההסכם החדש מס המותרות של הלייקרס יוכפל לפחות בעונה הבאה, ושוב בעונה שאחריה.  הם כבר שילמו קנסות בסך 55 מיליון בשלוש השנים האחרונות.  הלייקרס והניקס תהיינה גם הסובלות הראשיות מחלק מההסכם המטפל ב-REVENUE SHARING לעזור לקבוצות מהשווקים היותר קטנים.

 

הליגה בכללה נהנית מתקופה ברוכת כוכבים כלברון ודוראנט, וחוסר אינצידנטים חמורים כמו בעבר שהיו מעורבים בהם שחקנים, סמים, אונס, ובגידות. הליגה שקטה באופן יחסי מבפנים ומבחוץ, ופורבס מנבא שהליגה בכללה תרוויח העונה מעל 5 מיליארדים דולארים, הישג חדש המנפץ לרסיסים את הישגי העבר הכספיים.  חוזי הליגה עם הטלוויזיה (TNT ו-ESPN) העומדים על 930 מיליון, עומדים לפוג ב2015-2016, וכבר מדברים על חוזים חדשים שיגיעו לסביבות 3 מיליארד.  כל תזוזה כזאת מעלה את ערך הקבוצות, בנוסף להכנסה שנתית לבעלים.   אפילו קבוצות של שווקים קטנים כממפיס וניו אורלינס, שהפסידו בערך 25 מיליון לשנה, הכניסו כסף רב לבעליהן: ממפיס נקנתה ע"י מייקל הנזלי עבור 190 מיליון לפני 5 שנים. העונה רוברט פרה ושותפים קנו את הקבוצה ממנו עבור 337 מיליון. כל הפסדיו כוסו בחתימת קנייה אחת, ועוד הכניסו לו איזה 100 מיליון.  תום בנסון קנה את ההורנטס מה-NBA עבור 340 מיליון  באפריל. ה-NBA קנתה את הקבוצה עבור 310 מיליון ב-2010.  ה-30 מיליון כיסו את הפסדי ה-NBA והם יצאו EVEN מהעיסקה.  אבל בנסון כבר עשה כסף מהעיסקה כי העיר ניו אורלינס אישרה שיפורים ב-68 מיליון דולארים בסוויטות באולם, ומושבים יקרים בשורות הראשונות, והרווח לבנסון כבר מובטח, בנוסף לערך הקבוצה שבוודאי כבר עלה מאז אפריל 2012.  בעונה שעברה רק 8 קבוצות הפסידו כסף לעומת 15 בעונה שקדמה לה, והעונה מצפים שאף קבוצה לא תהיה באדום.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. אתה יודע מל – טיים וורנר ישלמו 200 מיליון דולר ב-20 השנים הבאות כדי לשדר את הלייקרס. בנו אולפן באל סגנדו ליד מטה הקבוצה בכמה מיליוני דולרים. משדרים כמה שעות ביום על "מאחורי הקלעים". הביאו את ג'יימס וורת'י ורוברט ביג-שוט הורי כפרשנים. ובינתיים אין להם פרסומות אז הם משדרים פרסומות עצמיות עם מוזיקה דרמטית והגלאקטיקוס של הלייקרסבכל מיני תנוחות ומצבים. עצוב ופאתטי לנו כאן ועכשיו. אאוט

  2. השווי המוגזם, חוץ מהקבוצות, הוא הקניונים הענקיים ומחירי הכרטיסים המופקעים באיצטדיונים, והנדל"ן המשתלם-שטח רחב באמצע העיר שאין שנייה לה, ניו יורק.

    גם ערוצי הטלוויזיה של הקבוצות שווים לא מעט כסף

כתיבת תגובה

סגירת תפריט