זכוכית מגדלת (8): המאמן – טום ת'יבודו \ עידן עופר

בסדרת הכתבות הדו שבועית אנו מפנים את זכוכית המגדלת אל עבר מאמני הליגה.

לפוסטים הקודמים בסדרה.

טום ת'יבודו

תוצאת תמונה עבור טום ת'יבודו

קבוצה נוכחית: מינסוטה טימברוולבס ( עונה ראשונה בקבוצה ).

גיל: 58

מאזן בליגה: 255 – 139 בעונה הסדירה ( 64.7% הצלחה ), 23 – 28 בפלייאוף ( 45.1% הצלחה ).

טיפוס המאמן: " המומחה ההגנתי "

 

מספרים עליו שהיה מאורס במהלך לימודיו אך ביטל את זה חודש לפני מועד החתונה. במקום חתונה, משפחה, ילדים ומה שמגיע עם זה, ת'יבודו בחר במערכת יחסים טיפה שונה, מערכת יחסים שנמשכת כבר מעל ל- 17 שנה.

ת'יבודו רחוק מלהיות טיפוס רגיל, בטח שלא מאמן רגיל. השמועות מספרות שבתקופה בה אימן את הבולס ישן ת'יבודו בבית מלון יוקרתי שמרוחק כ- 10 דקות מאולם האימונים. לפי דרק רוז ופאו גאסול, המאמן שלהם היה מגיע לכל אימון עם אותה חליפת טרנינג ואותם הנעליים. המאמן שידוע בחיבתו להגנה הוא תלמיד של המשחק. לאחר משחקים ואימונים היה חוזר למלון ורואה וידיאו של הקבוצות היריבות, מנתח שחקנים, צופה במשחקים מרחבי הליגה ובעיקר חי את המשחק.

ת'יבודו החל את דרכו כשחקן ב- 1977 במכללת סאלם סטייט, שם שיחק ולמד במשך ארבע שנים. כאשר הוא משמש כקפטן בעונתו האחרונה כשחקן במכללה, הוביל ת'יבס את קבוצתו לטורניר המכללות הגדול, בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה. לאחר שסיים תואר בייעוץ, ת'יבודו החליט שלא לעסוק בתחום אותו למד ומונה לעוזר המאמן של המכללה. לאחר שלוש שנים כעוזר מאמן קודם ת'יבודו לעמדת המאמן הראשי, בפעם הראשונה בקריירה שלו. שנה אחת בלבד כמאמן ראשי הספיקה לת'יבס, כאשר הוא מחליט שהוא עובר לאוניברסיטת הארוורד הידועה על מנת לשמש כעוזר מאמן ב- 4 השנים הבאות.

ב- 1989 החל קואץ' טום את הרומן שלו עם ה- NBA. ת'יבודו מונה לעוזר בקבוצת האקספנשן של מינסוטה, שם בילה שנתיים. מהרגע שנכנס לליגה ועד שהגיע לעמדת עוזר המאמן הראשי בסלטיקס, שימש המאמן כעוזר בקבוצות כמו סן אנטוניו, הניקס, פילדלפיה והרוקטס.

תוצאת תמונה עבור ‪tom thibodeau in college‬‏
ת'יבודו כעוזר מאמן במינסוטה בשנת 1989.

לאחר קדנציות ארוכות תחת ג'ף ואן גנדי בניקס וביוסטון, פוטר ואן גנדי מהרוקטס ואיתו עזב גם ת'יבודו. ת'יבס הגיע לעיר השעועית שם שימש כעוזר המאמן הראשי לדוק ריברס. ת'יבודו החל לקבל הכרה והערכה ליכולות שלו בזכות ההצלחה של הסלטיקס, שזכתה באליפות הזכורה לכולם בשנת 2008. ת'יבודו זכה להכרה בעיקר בשל העובדה שהסלטיקס דורגו גבוה מאוד בליגה במספר רב של קטגוריות בצד ההגנתי ובשל היכולת לעצור את קובי בראיינט באותו הגמר ( קרדיט מגיע גם לטוני אלן ).

במהלך השנתיים שלאחר אותו גמר מפורסם, ת'יבודו היה מועמד לכמה קבוצות בליגה, אך שום דבר לא הבשיל לידי חוזה. ב- 2010 קיבלת את משרת המאמן הראשי לראשונה בקריירה שלו, כמאמן השיקגו בולס. ת'יבודו קיבל לידיו קבוצה מלאת כישרון, התקפי והגנתי כאחד. ת'יבודו נחל הצלחה מיידית ובעונתו הראשונה הגיע ל- 62 ( כשהוא משווה את שיא הנצחונות למאמן בשנתו הראשונה ), זכה בתואר מאמן העונה ועזר לדרק רוז לזכות התואר ה- MVP של העונה. במשך 5 עונות בהן אימן את הבולס הוא הוביל אותם לפלייאוף בכל עונה ומיצב את קבוצתו בטופ 3 בליגה בספיגת נקודות ( חוץ מבעונתו האחרונה ).

לאחר עונות מוצלחות עם הבולס, במהלכן מונה לעוזר מאמן בנבחרת ארה"ב והחזיר את המועדון הכי קרוב לימי מייקל ג'ורדן שלו, יחסיו של ת'יבס עם ההנהלה עלו שרטון והוא פוטר ב- 2015.

את השנה האחרונה בילה ת'יבודו בבית כשהוא דואג לבלות עם האחיינים שלו וללכת להשתלמויות ברחבי הליגה. השנה בחוץ הספיקה למאמן שמזכיר דמות מהסופרנוס, והוא מונה למאמן ולנשיא הקבוצה ( ג'נרל מנג'ר נוסף במילים אחרות ) של המינסוטה טיברוולבס.

סגנון האימון 

ת'יבודו נחשב למאמן בעל "המוח ההגנתי" הטוב בליגה בעיני רבים. כל קבוצה בה אימן או שימש כעוזר מאמן הייתה מדורגת גבוהה בכל קטגוריה הגנתית. השיטה שלו כמו שתוכלו לראות כאן היא לא פחות ממושלמת. השחקנים של ת'יבודו מכריחים את שחקני היריבה ללכת לפינות ולעולם לא לאמצע כאשר חוץ מהשחקן ששומר את הכדור כל שאר השחקנים נמצאים בעמדה של עזרה מתמדת ורוטציה מהירה. צורת ההגנה הזו מצופפת את הצבע באופן תמידי ולא מאפשרת זריקות בצבע ומחוץ לקשת ללא הפרעה. המטרה של ההגנה היא בעיקר על מנת ליצור הרבה "דיפלקשנס" ( נגיעות בכדור שמפריעות לשטף ההתקפה ), חטיפות וזריקות מחצי מרחק עם יד בפנים, שנחשבות להרבה פחות יעילות במיוחד במשחק של היום.

מה שאנשים לא יודעים זה שת'יבודו הוא מאמן שמאוד עוזר לפתח שחקנים וההתקפה שלו היא אחת הטובות שאפשר למצוא. ת'יבודו תמיד נמצא במתחם האימונים וכששחקן מגיע להתאמן הוא מגיע לאתגר אותו ולעזור לו. ג'ון בארי שהיה שחקן בליגה ושימש כעוזר מאמן ביוסטון מספר שת'יבודו עבד ללא הפסקה עם יאו מינג על עבודת הרגליים שלו ואף טס בקיץ 2005 לסין על מנת לעבוד עם הסיני באופן יותר אישי. בעונה שלאחר מכן יאו שיפר את ממוצעיו מאיזור ה- 18 נקודות ו- 8 ריבאונדים למשחק לאיזור ה- 22 נקודות ו- 10 ריבאונדים למשחק.

שחקניו בשיקגו שיפרו אף הם את משחקם, עד כדי שרוז זכה בתואר השחקן הטוב בליגה בעונתו הראשונה של ת'יבודו, לואל דנג הגיע למשחק האולסטאר ויואקים נואה, שלא הפסיק לשבח את מאמנו ולציין כמה הוא השתפר תחתיו, הפך לאחד מהשחקנים השלמים בליגה.

ההתקפה של ת'יבודו מפתיעה גם היא, כאשר המאמן נוטה להתבסס על התקפת המשולש הידועה של פיל ג'קסון ( פספוס של הניקס אמרתם? ).

התקפת המשולש של ת'יבודו

שלושת הפרמטרים הללו אמורים להשתלב מצויין עם חומר השחקנים הצעיר והאיכותי שמחכה לו במינסוטה הקפואה שם הוא ימצא שחקנים כמו קארל אנטוני טאונס, וויגינס, רוביו ואחרים שמתאימים לת'יבודו ולשיטת המשחק שלו בצורה מושלמת.

יחסים עם ההנהלה והשחקנים

עד שהגיע לעמדת המאמן הראשי, ת'יבודו לא היה ידוע ביחסים רעועים עם ההנהלה. בשיקגו ת'יבס לא התסדר יותר מדי טוב עם ההנהלה, הרבה בשל ביקורת שהופנתה כלפיו על שחיקה של שחקניו. העימותים עם ההנהלה הובילו לבסוף לפיטוריו, אבל בהתחשב בנראות של ההנהלה של הקבוצה לאחר שהוא עזב, לא בטוח שהאשמה היא עליו בלבד.

השחקנים של ת'יבודו אהבו אותו מאוד, אף על פי שהוא נחשב למאמן ובנאדם קשה. למרות יחסי האנוש הידועים לשמצה שלו, שחקנים ששיחקו תחתיו ומאמנים שעבדו איתו ומעליו מרעיפים שבחים על יכולתו המקצועית, מה שגורם להם להעריך אותו ולרצות לשחק בשבילו.

ת'יבודו אמנם שימש כמאמן ראשי רק בקבוצה אחת אך הוא כבר שועל וותיק בליגה. הוא מגיע לזאבים שמבחינת רבים היא הקבוצה הצעירה המסקרנת בשנים הקרובות. ת'יבודו יאלץ להוכיח בזמן שלו עם הזאבים שמה שקרה עם הנהלת הבולס לא היה באשמתו, שהוא לא שוחק את שחקניו, שהיכולות שלו לקדם ולשפר את הרכזים שלו תעבוד גם על רוביו שנייה לפני שהוא הופך לבאסט ובעיקר שהוא מסוגל לקחת את  הקבוצה הזו למקום שהיא לא הייתה בו כבר מעל לעשר שנים.

 

תוצאת תמונה עבור ‪tom thibodeau in college‬‏
ת'יבודו והכוכב החדש שלו ביחד עם ה- GM של מינסוטה, סקוט ליידן.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. פוסט מצויין
    לדעתי טיבדאו קצת אוברייטד
    הוא גם שוחק שחקנים ולא מעט שחקנים על אף פיתוח הקריירה גם גומרים אותה אצלו
    עבור מינסוטה הוא שיפור עצום רק שישמור על הרגלים של KAT לוווין וויגנס

  2. פוסט מעולה. כל עוד הוא לא יריץ שחקנים יותר מדי (ויש לו סגל רחב מספיק בשביל לא לעשות זאת, בניגוד למצב בשיקגו) הוא המאמן המושלם למינסוטה.

    ההגנה שלהם לא הייתה קיימת שנה שעברה והוא האיש שילמד אותם לשמור. אני מקווה שהוא יהפוך את וויגינס לסוג של ג'ימי באטלר (יש לו פוטנציאל הגנתי בשמיים) ויחזיר אותם לפלייאוף. מינוי די טוב של הוולבס.

    התקפית יכול להיות שהוא ישחק על משהו שונה מהמשולש וישתמש יותר בכישרון המסירה של קא"ט (ובזה של דאן/רוביו). עדיין יהיו אלמנטים של השיטה הג'קסונית, אבל אני מקווה שהוא לא ישתמש בה.

  3. מסכים עם שניכם לגבי השחיקה. זו הביקורת העיקרית שהופנתה כלפיו בימי הבולס . אני כן מקווה שימשיך עם השיטה של פיל ג׳קסון, טאונס מושלם לשיטה וגם רוביו..

  4. אשכרה דמות מהסופרנוס 🙂
    מעולה.
    לדעתי ת'יבודו הוא בסקאלה הראשונה של המאמנים היום.
    יש את פופוביץ', קרלייל ולדעתי ת'יבודו שלישי. אני חושב שממש לא מעריכים אותו על מה שעשה בשיקגו. ההגנה שלו היא מה ששינתה את ההתקפה המודרנית שהיתה חייבת להפוך הרבה פחות צפויה.
    הוא גם בדיוק האיש המתאים למינסוטה לעשות את הצעד הבא

  5. סדרת כתבות מעולה.
    תיבודו הוא המאמן המעניין בליגה העונה לדעתי. אני לא חושב שיש מישהו שלא רוצה לראות את הקבוצה הזאת כבר העונה מגיעה לפלייאוף ומשם באמת השמיים הם הגבול.

    כולם מדברים על השחיקה ואני מקווה שהוא באמת ילמד, יש לו עומק לא רע בכלל וכמה וטרנים לא רעים כדי שאף אחד מהצעירים לא יעבור את ה35-36 דק' לערב.

    אם יצליח לעשות זאת ובאמת כבר בעונה הראשונה להפוך את הזאבים לאחת מקבוצות ההגנה הטובות בליגה פלוס שיפור אישי של השחקנים כמו בימי הבולס אני לא רואה סיבה שלא יסיימו בטופ 8

  6. תודה על הפוסט המצוין.

    אני הייתי בין מבקריו הגדולים של תיבודו בתקופת כהונתו כמאמן שיקגו.
    רק אחרי שעזב, והתחילו לצוץ הבעיות עמן נאלץ להתמודד, ההערכה שלי לפועלו בשיקגו גדלה.

    אם יפיק לקחים מהחלקים המוצדקים של הביקורת נגדו (דקות משחק),
    אז יש מצב שהוא יקפיץ את מינסוטה למדרגה גבוהה יותר מוקדם מהצפוי (פלייאוף כבר השנה?)

    במינסוטה רגילים לאכזבות, כך שרמת הלחץ בקבוצה נמוכה מזו אליה היה רגיל…

  7. מעולה.
    רק אתמול כתבתי עליו פה, אז בגלל שאני עצלן, הנה זה:

    ת'יבס הוא מאמן טוב. אפילו מעולה, אין ספק. אבל אני כל כך לא סובל אותו ואת מה שהוא מייצג. הערצת ההגנה, הקשיחות, אהבת הותיקות על פני יכולת ותחושת הגב-גבר שהוא והקבוצות שלו מנסות להעביר (אולי אני קורא יותר מדי לתוך הסיטואציה? לא…). אני מקבל ממנו תחושה של רס"ר צבאי, עם כל התכונות השליליות והמעצבנות, אבל עם כמה תכונות חיוביות (כי בכל זאת, אין הרבה יותר גרוע מרס"ר צבאי, וסליחה מכל מי פה שהיה כזה). הוא הגיע לסיטואציה כמעט מושלמת עבורו, עם שחקנים שהתקדמו ויתקדמו גם בלעדיו, ותפקידו לתת להם בעונות הקרובות את הפוש הנוסף אל עבר הגדולה.
    מאחל לכל אחד משחקניו קריירה ארוכה למרות הכל.

    ועכשיו אני שומע שהוא עבד גם עם יאו מינג? לא לקרוא לזה יותר מדי. את יאו מינג שחקו מהרגע שנולד. זה לא בהכרח ת׳יבס.

  8. פוסט מצויין שמסביר גם על הייצור המיוחד הזה מבחינה אנושית.
    אני חושב שהוא קצת אוברייטד. עתה ישנה לו הזדמנות להראות שאני טועה, אבל רק סיבוב שני בפלייאוף יעשה זאת בשבילי עם הקבוצה שישנה לו.
    הוא מאמן רציני עם חסרונות רציניים: הוא עקשן כפרד וכשהוא מחליט על משהןו מאומה לא יזיז אותו, והוא לא משתמש ברוקיס. העונה הוא חייב להשתמש בכריס דאן ונראה כמה ואיך.

    1. תודה מנחם. כמו שזו סיטואציה חדשה לוולבס עם מאמן שונה ממה שהם מכירים מהשנים האחרונות זו גם סיטואציה שונה ממה שהוא מכיר כמאמן ראשי. אנשים שופטים אותו על קבוצה אחת שאימן ונתפסו על מה שקרה באותה תקופה, אני חושב שבסופו של דבר הוא כן נתן למירוטיץ׳ לשחק גם אם לא כמה שהגיע לו, והשנה כשלא תהיה לו ברירה לתת לצעירים לשחק הדעה עליו תשתנה.

  9. כתבה מצוינת.
    תיבודו מאמן מצוין, באמת היתה לו בעיה של שימוש יתר בחמישיה וחוסר שימוש ברוקיז. זה לא אומר שזה מה שיהיה גם עכשיו, קבוצה חדשהצושחקנים אחרים. בכל מקרה במיניסוטהמישנם הרבה צעירים אז עומס דקות זה לא סוף העולם.
    אני מאמין שהוא יצליח

  10. כתבה מעולה
    האגו שלו הוא שיכריע. אם ימשיך בשלו עם רוטציה קצרה ושחקנים שחוקים ופצועים כל חכמתו הרבה אינה שווה מאומה.
    מעניין לראות כיצד תתפתח הקבוצה תחתיו השנה

  11. כתבה מעולה.
    מאמין לראות איך יסתדר לו כי לדעתי עם הוא יצליח לשפר את עניין הרוטציות יש סיכוי שתיהיה קבוצה מאוד מאוד טובה.

  12. פוסט משובח
    אני מאוד לא אוהב אותו, בגלל מה שציינו – חוסר שימוש ברוקיס, עקשנות, שחיקה ורס"ריות.
    ההתאמות שלו במהלך סידרה נוראיות.
    ההתקפה שלו מחרידה לצפייה.
    מה שכן, השחקנים שלו מתאמצים – מאמן אידיאלי להוציא את המקסימום מקבוצת תחתית.

  13. מצטער על הפרובינציאליות, אבל בלאט עשה לו שחמט בסדרה לפני שנתיים, והוא הרבה יותר טוב בפיתוח שחקנים. לדעתי פספוס של מיניסוטה שהחתימו את ת'יבס ולא אותו

  14. תודה על הכתבה… מעולה ומחדש.
    דבר ראשון אני מאחל לו למצוא אישה ולהתחתן עוד השנה..
    דבר שני שייקח את מיני לפלייאוף סוף סוף

  15. עידן עופר, מה הכוונה "בחר במערכת יחסים קצת שונה הנמשכת 17 שנה"

    מערכת יחסים זוגית שונה? או שהוא במערכת יחסים עם הכדורסל?

    ותודה על פוסט מצויין

כתיבת תגובה

סגירת תפריט