הערב גופייה מס 8 למרומי ההיכל – אנתוני פארקר / MBK

הערב ב 20:45 אטריח את עצמי ואגיע ליד אליהו להיכל מנורה מבטחים לחלוק כבוד לאחד הזרים הטובים ( אם לא הטוב שבהם ) שלבשו את מדי הצהוב כחול.

אם יש היכל תהילה אז פארקר הוא אבן יסוד בהיכל הזה . הסווינגמן הכל כך ורסטילי היה לא רק אחד הזרים הטובים במכבי אלא אחד הזרים הטובים באירופה מאז ומעולם.

פארקר הבחירה ה 21 בדראפט 1998נבחר ע"י הנטס הועבר לפילדלפיה 76 ( בקושי שיחק בשנתיים הראשנות בגלל פציעות ) שיחק עונה נוספת באורלנדו ( שוב מיעט לשחק בגלל פציעות ) נחת במכבי תל אביב בעונת 00-01 . מכבי הייתה סגנית היורליג לאחר הפסד בגמר לפנאתניקוס של בודירוגה , רבראצ'ה וקטש.

פארקר היה זר שלא היה כמהו במכבי , שחקן אולארונד מנהיג שקט שנותן הגנה , מוסר , קולע וריבאונדר לא רע בכלל הוא שיחק בעמדות 1-3 ועשה זאת בהצלחה. ניפק סלי ניצחון על הבאזר וריגש כל כך.

ההתחלה הייתה קשה אבל בסיום אותה העונה מכבי זכתה בסופרוליג עם ניצחון 81:67 בגמר על פנתניאקוס ( קטש היה פצוע ולא שיחק ) , זכייה ראשונה של מכבי בתואר לאחר 20 שנה ( העונה הייתה מפוצלת , בולניה הייתה אלופת היורליג )

הייתי בפריז בפיינל פור ההוא , מכבי שלטה בגמר וריצה של  פנא העניקה לה יתרון 42-43 לאחר פיגור 14, היוונים נראו מאיימים , הלב והדרקון בתחתונים , פארקר דפק שלשה גדולה , המהלך הבא הריץ את נייט האפמן לסל ועבירה ומכבי לא איבדה את היתרון עד לסיום.

לאחר עונה שבה מכבי תל אביב נעצרה בפיינל פור ושלל בעיות חברתיות ( מק'דלונד , הפאמן וג'ניפר גרושתו ז"ל) פארקר עוזב את ישראל בשל ההריון של אשתו אך חוזר לאחר מספר חודשים לרומא.

בשנת 2004 הפיינל פור נערך בתל אביב פארקר חוזר להיות הלב והמנוע של אחת הקבוצות הטובות בתולדות אירופה. שארס , וויציץ , באסטון , שארפ , בורשטיין הייתה אחת הקבוצות המלהיבות ביבשת.

פארקר מוביל את מכבי לזכייה בפיינלפור שנערך בתל אביב ( 118-74 בגמר החד צדדי בתולדות המפעל ) בעונה שתזכר כנס ז'לגירס. פארקר קלע 21 בגמר אבל ההצגה שלו בחצי הגמר מול צסק"א החזקה הקנתה לו תואר ה MVP של הפיינלפור. בעונה שלאחרייה הוא נבחר ל  MVP של היורליג ומוליך את מכבי לזכיה נוספת לאחר ניצחון על טאו ( 78:90 , הגמר נערך במוסקבה ) .

בעונה שלאחר מכן פארקר מוליך את מכבי לגמר נוסף ללא שארס עם החבר החדש וויל סולומון שלא מספיק לניצחון נוסף ואטורו מסינה עושה את מה שהוא עושה הכי טוב ( לנצח קבוצות ישראליות ) וצסק"א זוכה בגביע בגמר שנערך בפראג ( 69:73 )

פארקר יחרט בזכרון לא רק כשחקן ענק אלא גם כאישיות יוצאת דופן , מחייך לרוב , מאוד איטלגנטי מחוץ ועל המגרש. בעידן של אנתוני במכבי הוא היה סוג של נכס לאומי ( למי שאהד צהוב ).

הוא השאיר שלל של רגעים ושיאים , לימים הוא אף כונה המייקל ג'ורדן של אירופה ובין השנים 04 ל 06 זה היה נכון , אם בעלייה הנקייה שלו לג'אמפ מחצי מרחק, בדאנק שמרים את ההיכל , בשלשה מהפינה או באסיסט גדול,פארקר היה שחקן ששוה לקנות כרטיס עבורו.

פארקר שהיה ידוע בארצות הברית ( אם בכלל ) כאח של קנדיס אחת משחקניות ה WNBA הטובות בכל הזמנים שנבחרה ראשונה בדראפט 08 והייתה MVP ו ROY באותה שנה, עושה את המסלול ההפוך וחוזר בגיל לא צעיר לליגה הטובה בעולם.

פארקר שבאוקטובר 2005 קלע סל ניצחון על טורנטו במדי מכבי תל אביב ( הניצחון הראשון אי פעם של קבוצה על קבוצת NBA בביתה ) סגר מעגל יצא מחוזהו וסגר על 3 עונות בטורונטו ( 2 הופעת פלייאוף עם 11 משחקים)

פארקר לא היה כוכב גדול בליגה אבל יחסית לגילו הוא היה יעיל מאוד מ 3 ( 40% בקריירה ) , הוא המשיך ל 3 עונות בקאבס ( עונה ראשונה לצד לברון ושאק) , הדחה לבוסטון בחצי גמר המזרח לאחרייה לברון עבר למיאמי.

מגיעה מילה טובה למכבי תל אביב על פרויקט היכל התהילה , הערב מכבי תשחק מול דרושאפקה ( המכונה דרופ-שקשוקה ) של דוויד בלאט , מבלי להכנס לשיקולים משחק של מכבי מול טורונטו או קליבלנד יכל להיות סגירת מעגל הרמטית ( לפחות צסק"א )

אם יש היכל תהילה הוא לא שלם בלי AP

פארקר זכה ב 3 גביעי אירופה , הגיע לפיינל פור בכל עונתיו במכבי , זכה ב 5 אליפויות ישראל , 5 גביעים , 10 שחקני העשור ביורליג , ובין 50 השחקנים הגדולים בהסיטוריה של פיב"א , הוא מחזיק בשיא נקודות מדד ( 47 ) לשחקן מכבי ת"א ביורוליג , MVP של הליגה הישראלית , של הפיינל פור הישראלי , פעמיים MVP יורוליג.

אני מקווה שההיכל יהיה מלא ויושביו יעמדו על הרגליים , ימחאו כף וישירו במלוא גרונם ( ממושכות ) – אנתוני פארקר עולה עולה עולה !!!

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 51 תגובות

  1. התקופה הכי מהנה לצפייה של מכבי הייתה ב5 שנים איתו.לטעמי השחקן הטוב ביותר ששיחק במכבי לדורותיה.את שנות השיא שלו כשחקן שיחק פה[בנבא שיחק כשהיה צעיר מידי וכשהיה מבוגר מידי והיכולות האתלטיות אבדו].גם אישיות נהדרת וגם האח הגדול של קנדיס פארקר מה-wnba.

  2. טור למופת תודה רבה.
    הוא בהחלט בדיון של הזר הגדול בתולדות מכבי. 5 פיינל פורים ב5 עונות!!!
    אני מאד שמח על המשחק והכבוד הזה.
    אבל עדיין מבחינתי המנהיג האמיתי והווינר הגדול של הקבוצה המופלאה ההיא היה שאראס הגדול שהופיע לכל משחק קריטי.

  3. אפילו שלא ראיתי אותו במכבי מספיק (אולי משחק או שניים) ישנה לי הרגשה שבמכבי הוא היה טוב יותר מאשר בקליבלנד. אולי הוא שחקן שחייב להיות אלפה דוג!

    1. הוא שיחק לצד שארס שהיה יותר דוג מאלפא ולצד אריאל מקדונלד שהיה לידר לא קטן בעצמו
      הגדולה של פארקר הייתה שמעולם לא כפה את עצמו על המשחק וידע לפנות את הדרך בימים שהיה קצת פחות טוב

  4. בכל הנוגע להישגים – הכדורסלן מס' 1 ששיחק בארץ.

    כדורסל נטו (וזו לא יותר מדעתי האישית, המאוד סובייקטיבית, והנגועה בנוסטלגיית יתר) –
    קצת אחרי פרוויס שורט ומייק מיצ'ל, שכאשר שיחקו בארץ, באמת נראו כמו שחקנים ששיחקו "כדורסל מעולם אחר".

  5. אני לא אוהד מכבי אבל הוא היה אחד הטובים והמלהיבים.
    הייתה לו גם אישיות כובשת שבא לך רק לקווצ'ץ' אותו…. או לתת לו לשמור לך על הילדים….

    יחיד ומיוחד, מגיע לו.
    אני גר ביד אליהו, אקום ברגע האירוע 🙂

  6. לא מת על מכבי ועל ההתנהלות שלה, אבל אבל כשאני שומע את השמות אנטוני פארקר ובלאט בהיכל (יד אליהו – שום דבר אחר), יש לי מין רעד של ציפיה למשהו טוב

  7. ככל שהזמן עובר מבינים שהרמה בנבא ירדה וגם רמת הזרים האמריקאים שבאים לאירופה,מבחינה אתלטית פארקר היה עילוי באירופה ואת צורת הזריקה שלו ידעו להעריך גם בנבא למרות שהאחוזים ירדו ביגלל שהקשת הייתה רחוקה יותר.

  8. שחקן עצום במימדים האירופאים, שחקן משלים יעיל ב-NBA, אין ספק ששינה את פניה של מכבי בתקופה שהיה כאן והאחראי העיקרי לחזרתה לקדמת הבמה באירופה במילניום הנוכחי

  9. שחקן מעולה ומהנה לצפייה. אולי ההוכחה הטובה ביותר להבדלים התהומיים בין טופ אירופאי ל-NBA.
    כמובן שזכה רק בגביע אירופה אחד ובעוד שני גביעי יורוליג.

  10. שחקן ענק שמזכיר לכולנו תקופה כל כך יפה. אני מאמין שאפילו גדולי שונאיה של מכבי ידעו להעריך אותו. רק תחשבו מה היה קורה אם היה מגיע להפועל במקום למכבי?
    רק שלא יתגלה לנו בסוף שהוא מרביץ לילדים בחגורה או משהו כזה 🙁

  11. הסיפור על לברון קורע. שחקן ענק, שינה את סגנונו בנבא בהצלחה רבה בגיל מבוגר, פשוט תותח. בסוף הכל אנשים, מכבי הגדולה ההיא הייתה מורכבת מחבורה סופר אינטיליגנטית שהתחברה טוב.

  12. מעולה מידן, תודה.
    הציר של הקבוצה הכי טובה של מכבי בכל הזמנים ואחת הטובות בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי. איזה סטייל, איזה פינס, איזו אישיות נפלאה, צניעות על המגרש ומחוץ למגרש.
    מקצועית היה לו הכל והיה תפור על אירופה – קליעה יציבה מבחוץ, חדירה נהדרת, חיתוכים, חוכמת משחק, הגנה אישית וקבוצתית, ריבאונדר טוב. הג׳אמפ שוט שלו היה מהנקיים שיש. פשוט החבילה השלמה.

  13. כן זה היה שחקן זר מסוג אחר.
    לא דדס אף אחד בגיפ שלו .
    שמעון לא היה צריך לרעץ לשופטים ולשוטרים כדי לסגור לו תיקים פליליים .
    דברים ששימון עושה כל כך טוב.
    הוא לא היה שיכור כמו סטיב צובין לא הרביץ מכות לשכנים .
    לא היה מסומם כמו אולבי פרי .
    לא היה מסוכן לציבור ולא הרביץ לאוהדים כמו וארגאס.
    חא היה עצלן ושמן כמו היוני … .
    הוא פשוט היה שחקן זר בעידן שלא היו במכבי בכלל ישראלים שבא לשחק כדורסל..
    רק על זה מגיע לו להיכנס להיכל התהילה היתר רק בונוס.

  14. היה החלק הבכיר בקבוצה הישראלית שהיה הכי כיף לצפות בה.
    שאראס הרקדן עם העיניים העצומות (משתי הבחינות). שארפ, האיש, הלב והשלשה. באסטון הדאנקיסט שתמיד ידע לנצל את המסירות של פארקר ושאראס. וויצ'יץ', שגדל על מסורת של יוגוסלבים גבוהים מוסרים. ומעל כולם פארקר, האגדה שעשה הכל על המגרש.
    מאז הכדורסל הישראלי נראה חיוור להחריד.

    1. אף אחד מאלו שהזכרת לא היה ישראלי ולא חלק מהכדורסל הישראלי ולא השאיר כאן שום חותם .
      מענין אם חוסר ההבנה הזה הוא מקרי .
      האם הצעירים בארץ היום עדין מבינים כי כספים ציבוריים מתועלים לספורט לצרכים חינוכיים?
      האם הצעירים מבינים מהי המשמעות החינוכית של מדלית זהב אולימפית עבור נוער בסיכון ?
      מהי המשמעות של אליפות עולם ?
      פעם היו צעירים ששיחקו כדורסל. בכל פינה היום יש פעילות בגלישה בפארק דרום בקריות בשייט בסקייט בורד המטרה של הפעילןת הזו חינוכית .
      שום חינוך לא צומח מלגיון זרים .

      1. לא יודע, זרים יכולים ללמד הרבה דברים (אלא אם כן הם באים במיני ואן ומציעים סוכריות. לא לעלות, ילדים. כנראה שאין להם אף ממתק), גם חינוך ובטח חינוך למצוינות.
        אין מה ללמוד מבילי ת'ומפסון שיצא מקמדן אל גבהי אליפות ה-NBA?
        אם הם לא השאירו חותם לא היו מדברים עליהם גם היום. בהקשר של כדורסל ישראלי.
        הצעירים מבינים הרבה דברים. גם את מה שאמרת. וגם את ההנאה בלראות וללמוד מהטובים ביותר שהענף יכול להציע. אני מעדיף שהנוער הישראלי ילמד מנייט רובינסון ולא מפליקס חלפון.

        1. זה מה שאתה לא מבין
          הנוער הישראלי לא הולך למגרשים כמודל לתחרות.
          מי שאוהב ספורט הולך למקום אחר בו ניתן להצליח לא לכדורסל.
          המסר הפשוט הוא שישראלי לא יכול להצליח שם .
          לאור מה שראינו אתמול מסרחיו יול מסר לא נכון .
          אבל זה מה שיש.
          כשמיקי הוביל עם שחקני חיזוק מסביבו זה עבד.
          בית הספר לכדורסל בחולון תזכיר לי של מי הוא היה הצמיח את מוטי דניאל אלימלך ניב בוגין ועוד.
          מכבי עם לגיון הזרים לא הצמיחה כלום .
          דוקא נייט רובינזון זו הדוגמא ההפוכה למי שכן צריך להביא וכן צריך ללמוד ממנו .
          אבל כמה כמוהו הביאו ?

          1. אני מסכים שצריך להשקיע יותר בנוער.
            אבל עדיין לא מסכים שצריך לוותר על עניין בליגה בשביל זה. בליגה הישראלית התעניינתי שלוש פעמים בחיי – בתקופה של פארקר ושאראס, כששחורציאניטיס שיחק ובחצי שנה האחרונה של נייט רובינסון. אף שחקן ישראלי לא גרם לי לרטוט מהתרגשות או גרם לי לחשוב לכיוון של לשחק את המשחק.
            אני חושב שצריך לתת לשחקנים הישראליים את הבסיס הכי טוב שיש (פה נראה לי שאנחנו נכשלים. איך אפשר להשוות ליול?) ואז לתת להם לשחק יחד עם הזרים. ואז ישראלים יקבלו את המסר שהם יכולים להצליח.
            אחרי הקבוצה הזו גדלו יותם הלפרין ואיזה אחד עומרי כספי.

  15. אין כל ספק שהוא השחקן הזר הכי גדול ששיחק במכבי ולדעתי בטח בטופ 5 ששיחקו באירופה . שחקן יחודי עם שלל תכונות אול אראונד שעשה את כל מי ששיחק סביבו טוב יותר

  16. אני אוהד הפועל ירושלים כבר למעלה מ20 שנים וברובן מייחל להפסדים של מכבי באירופה… אבל פארקר היה דת. הייתי מבריז באופן קבוע מ'סדר ערב' (לימוד של ערב בישיבות) והולך לראות את פארקר. הייתי עוקב אחרי כל תנועה שלו המגרש, כל זריקה או חסימה. התאהבתי בו בעונת 2000-2001 בדאנק האגדי מול היראקליס. מאז עקבתי אחרי כל משחק שלו. לא זוכר שחקן מרשים ודומיננטי יותר במכבי של 20 השנים האחרונות. בוודאי השחקן הטוב ביותר שאני ראיתי בליגה הישראלית. הצניעות מחוץ לפרקט שהשתלבה באופן מופתי עם האלגנטיות הבלתי נתפסת עליו, הפכה את פארקר לשחקן שהצליח לרכוש אוהדים גם ביציעים העוינים של מלחה.
    אנקדוטה משעשעת היא שפארקר נהג להצטיין באופן עקבי מול מונטפסקטי סיינה האיטלקית (מהלך הארבע עם הפאול של קיאגיג זכור במיוחד) ואוהדיה בתגובה חיברו לו קריאת חיבה בניסיון להביע את רצונם שילבש את מדיהם הירוקים "מונטפרקר סיינה" הם היו קוראים לעברו כשהגיע לנצח אותם שוב ושוב.
    כל כך הרבה לכתוב על השחקן הצהוב היחיד שבאמת נכנס לי ללב.

  17. תודה על טור על שחקן מעולה וחביב שגם לשונאי מכבי אין מילה רעה עליו.

    לגבי האירוע ופרויקט 'היכל התהילה' הרשה לי להיות קצת ציני ולהגיד ששחקן כמו פארקר ראוי לפרידה במשחק רשמי ולא במשחק קדם עונה אבל במכבי מחפשים כל הזדמנות בשביל למכור כרטיסים כבר מעכשיו.
    וחוץ מזה, ההיסטוריה של מכבי זה כרגע כל מה שנשאר להם…

    1. אני לא מסכים
      מכבי לא מכרה כרטיסים ,המשחק היה חלק מהמנוי השנתי
      פארקר משמש כסקאוט של אורלנדו מג'יק ועיתוי המשחק הוא עניין של לו״ז
      אני מסכים וכתבתי זאת שפרקאר ראוי לקבוצת NBA במשחק הפרידה
      חזרתי מהמשחק , פארקר גדול כאדם עלה ליציעים וסיפק חוויה יוצאת דופן למי שהגיע למשחק
      חבל שהדור הנוכחי נראה מתחת לכל ביקורת וניפק תצוגת שפל על המגרש

  18. למרות שאני אוהד ירושלים, פארקר היה אחד השחקנים האהובים עלי ביותר. שחקן נפלא אישיות נדירה. שחקן נטול אגו שעושה על המגרש כל מה שנדרש עבור הקבוצה. זה בלט במיוחד בעונת 2006 מרובת הקשיים אחרי העזיבה של שאראס, כשפארקר סחב את מכבי בהרבה משחקים על גבו, כשסיים הרבה משחקים כמוביל בכ"ח או אסיסטים.
    הקליעה שלו בניתור לאחור היה בלתי עציר, ובכלל הוא היה גדול על אירופה.
    רק לחשוב שכל התקופה המדהימה שלו בקדנציה השניה הייתה תלויה כחוט הסערה על קליעות העונשין של גוסטאס והקליעה המטורפת של שארפ, אבל המזל הולך עם הטובים למרות שלפארקר היה משחק רע באותו ערב גורלי.
    שחקן חד פעמי שספק אם נראה ענק כמוהו.

  19. לדעתי השחקן הטוב ביותר בתולדות מכבי .
    יש מצב שגם הגדול ביותר.
    הזיכרון הבולט שלי לגביו .
    כשהוא בא ארצה לעונת 2000-2001 הוא הגיע ככותרת משנית לסנט הירושלמי נראה לי קובי סטויארט ….לא בטוח בשם
    בכל מקרה הסנטר של ירושלים היה דמות ססגונית שכמעט כמו כל זר הבטיח אליפות ( בתקופה שלנצח את מכבי במשחק בודד… היה יותר קשה ממדליה אולימפית ).
    הוא טען שהוא הגדול מכולם שנחת כאן.
    אח"כ עברו לפארקר ….ושאלו אותו במה אתה חלש ? ….הוא צחק
    ואמר אם אני התחיל למנות את החיסרונות שלי הרעיון לא ייגמר …ובקיצור טען שיש לו המון מה לשפר.
    אחרית דבר הזר של ירושלים לא הגיע לינואר ונחתך ….ואילו פארקר סיים כגדול הזרים ששיחקו כאן לדעתי ללא תחרות של ממש.

  20. הרגע הזכור ביותר היתה השלשה עם הבאזר במוסקבה אחרי מסירת קווטרבק של אני-לא-זוכר-מי. קליעה בסיבוב ונפילה אחורה מטווח NBA, שלדעתי איפשרה למכבי לסיים מעל הרוסים בעונה הסדירה ולזכות בהגרלה קלה יותר (אני חושב שהפסדנו להם בבית על 3, ואז עם השלשה ההיא ניצחנו בחוץ על 3, והיה לנו יתרון בשובר שיוויון).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט