יומני המפרץ / יוסי ברקלי

 

פגרת הכדורסל בעיצומה, ויומן אליפות ללוחמים יתחיל רק בעוד מספר חודשים. אבל בקרוב, ממש בקרוב, מתחיל הדבר האמיתי. ענף הספורט הפופולרי ביותר בארה"ב, הנצפה ביותר והרווחי ביותר. הוא גם הענף הכי שנוי במחלוקת, הענף שעתידו לוט בערפל ובו שיש הכי הרבה שערוריות. Football season is here!!
אני צופה בפוטבול כבר די הרבה שנים, ומודה שעדיין, כמעט בכל שבוע אני מתוודע לחוק חדש, מהלכים ומושגים, המטרה של היומן (אני מקווה שיהיה שבועי) היא להכניס אתכם לאווירה. סקירה מקצועית אמיתית תוכלו לקבל בפוסטים המעולים של גיא. כמו כן, נאמן למפרץ, אני אכתוב גם על האוקלנד ריידרס וגם על סן פרנסיסקו 49.

מתחילים.

ריידרס – בשנה שעברה, שבעה נצחונות מול תשעה הפסדים, מקום שלישי (אחרי הברונקוס והצ'יפס). הסיפור של הריידרס מאוד פשוט וסבוך באותו הזמן. פשוט – יש קווטרבק צעיר, דרק קאר, שמאמינים בו ושהוכיח שהוא יכול להיות פוטנציאל לפרנצ'ייז קווטרבק. יש הרכב טוב בכיכובו של אמארי קופר, יש מאמן ויש דרך. הקבוצה השתפרה מאוד בשנה שעברה ועושה רושם שהם בדרך לשיפור נוסף וכניסה לפלייאוף.
עד כאן, הדרך הפשוטה, לסיבוך שיש לריידרס יש שני ראשים – ציפיות ובעלות. ברמת הציפיות רק עלייה לפלייאוף תספק את המועדון השנה ומהבית הזה, זה קשה. נכון שדנבר כנראה נחלשה, אבל הצ'יפס קבוצת עונה מצויינת (בפלייאוף? בכל זאת אלכס סמית הקוורטרבק…) ושלושת המשחקים הראשונים של העונה הם ניו אורלינס, אטלנטה וטנסי, משחקים לא מול האריות, על הנייר. הלחץ הזה, לנצח מההתחלה על קבוצה צעירה יחסית והציפיות הגבוהות יכולות ליצור סיטואציה לא קלה. משחקי המבחן היו בינתיים ווניל לגמרי – הכל על מי מנוחות, חושפים קלפים במידה ובטחון גבוה.
ההיבט השני הבעייתי עבור הקבוצה הוא הרצון העז של הבעלים לעבור לעיר אחרת. כבר בשנה שעברה הגישו הריידרס בקשה למעבר ואפילו מחזיקים בהצעה להצטרף לראמס בלוס אנג'לס, כרגע נראה כי הכיוון הוא לאס ווגאס (שכרגע אין בה קבוצות מקצועניות). הרעש הזה סביב הקבוצה עוד יפריע לה, שלטי – "לא רוצים לאס ווגאס" כבר מונפים על ידי האוהדים ושוב נצטרך לראות התעלות מערכתית כשי לסנן את רעשי הרקע האלו.

 

הפורטי ניינרס – בשנה שעברה התרסקות טוטאלית עם חמישה נצחונות בלבד. כל כך הרבה סיפורים סביב לקבוצה הזו…עד שלשום הייתי מתחיל בלכתוב על קרב הקוורטרבקים, כאשר הקבוצה נכנסת לעונה בלי לדעת מי מהם המוביל, על הלו"ז הקשה של ההתחלה, על המאמן החדש צ'יפ קלי (והצ'יפ שיש לו על הכתף), אבל כל זה מתגמד ליד השערוריה מבית היוצר של קפרניק – ישיבה בזמן ההמנון. מנחם הרחיב וכתב על הפרשה במסגרתה קפרניק לא עמד באף אחד מהמנונים בפרה-סיזון והצהיר שמדובר בצעד מחאה על אפלייה נגד מיעוטים וכי הוא לא יעמוד בהמנונים עד סוף העונה. הפרשה התפוצצה במשחק האימון האחרון (הודלפה לעיתונאי על ידי מישהו מהקבוצה) ולא יורדת מסדר היום התקשורתי. הקבוצה והליגה בינתיים משחררות הצהרות שמביעות תמיכה בזכותו של קפרניק לשבת, אין חוק המחייב עמידה בהמנון, אבל הנושא מזמזם סביב השחקנים. יותר ויותר שחקנים מדברים וכותבים על הצעד הזה, בתמיכה או שלילה שלו ומיצוי הנושא, עוד רחוק. העניין גובר מכיוון ש NFL היא הליגה הכי "צבאית" מהליגות המקצועיות והחיבור של הליגה לצבא הוא עמוק. קפרניק מצידו, לא שותק אבל מצד שני הצהיר שזה צעד אישי ושהוא לא משכנע אף אחד להצטרף. יהיה מעניין.
המקרה שלעיל הוריד את הפוקוס מהתחרות בין קפרניק לגאברט על חולצת ה QB הפותח, בכלל לא בטוח ששווה להיות ה QB הפותח את העונה לאור הלו"ז הרצחני של חמשת המשחקים הראשונים (ראמס, קרוליינה, סיאטל, דאלס ואריזונה) ייתכן שעדיף להתחיל על הספסל ולעלות כמושיע…
המאמן החדש צ'יפ קלי, מגיע אחרי עזיבה לא פשוטה את פילדלפיה, כאשר השמועות מדברות על חוסר יכולת מוחלט שלו להסתדר על המערכת והשחקנים. מה שמטריד את אנשי ה 49 הוא שלא נשמע כאילו קלי מכיר בטעויות שלו, להפך, הוא בטוח בצדקתו. בניינרס מערכת בעלים / ניהול שזוכה להרבה ביקורת בשנתיים האחרונות ונראה כיצד הם יתמודדו עם בעיות שיבואו.
העונה נפתחת בשבוע הבא, לקבוצות עם סינונים של הסגלים אחרונים לקראת העונה וקדימה!

Subscribe
Notify of
34 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ata98
Ata98
06/09/2016 15:16:45

בקשר ללאס וגאס, הnhl נתנה זיכיון לקבוצה שתפעל בלאס וגאס החל מהעונה הבאה ,2017/18 ,ותהיה הקבוצה ה31 של הליגה.

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 18:50:27
Reply to  Ata98

כן, קבוצה מקצוענית ראשונה שתהיה בוגאס. יהיה מעניין!

גיא
גיא
06/09/2016 15:18:18

אני לא מבין קבוצה שרוצה לעבור ללאס ווגאס.
האוהדים באוקלנד נהדרים, ועד שסוף סוף יש להם קבוצה –
מעבירים אותה.

הבעיה האמתית של הניינרס?
ג'ד יורק. הוא האחיין של ד'ברטולו, בעלי הקבוצה בעבר, ומי שמחזיק בשיא זכיות עבור בעלי קבוצה – 5 .
כמו האחים באס בלייקרס, גם ג'ד יורק נחוש להוכיח את עצמו. וזה אומר שהוא מתערב בכל החלטה של הצוות המקצועי.
וכמו הלייקרס, גם הניינרס לא יגיעו העונה לשום מקום…

תודה על הפוסט!

עידו גילרי
עידו גילרי
06/09/2016 15:20:53
Reply to  גיא

צ'יפ קלי + ג'ד יורק = פיצוץ אטומי.
הניינרס הם תאונה שממתינה להתרחש.

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 22:20:17

שניהם זכו בנקודות ב"משבר קפרניק", לא בטוח שזו הייתה כוונתם, אבל יצא להם טוב (צ'יפ עם תגובה תומכת ומינורית, ההנהלה עם שתיקה, ובעיקר – הנמכה של הסיפור).

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 18:53:19
Reply to  גיא

לבעלים של הריידרס אין רצון או יכולת להשקיע בגדול בקבוצה. כרגע הריידרס חולקים איצטדיון עם ה – A וזו זוועה אמיתית ומחסום. בווגאס שלדון אמור לבנות איצטדיון.

אפלטון
אפלטון
06/09/2016 15:20:15

איזה כיף, כל המרבה הרי זה משובח. בסוף תצמח פה גם קהילת רפי הבנה של פוטבול

Ata98
Ata98
06/09/2016 15:21:06
Reply to  אפלטון

+1

גל אל-איי
גל אל-איי
06/09/2016 23:15:20
Reply to  אפלטון

1++

עידו גילרי
עידו גילרי
06/09/2016 15:23:56

הבעיות רק ממשיכות אצל הניינרס וזה עוד לפני שהתחילו לשחק.
אתמול הם שיחררו את ברוס מילר הבעייתי לאחר שהוא הרביץ לבן 70 ברחוב.
בנוסף גם בחירת הסיבוב השלישי הקורנר וויל רדמונד יבלה את העונה הראשונה ברשימת הפצועים.
לפחות החולצות של קאפרניק נמכרות בקצב מטורף.

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 18:54:33

למה ברחוב? עלה לחדר מלון שלו והרביץ לבן 70. מדהים איך בכל שנה ה NFL מצליח לייצר שערוריות שכאלו.

תומר
תומר
06/09/2016 16:08:04

קפרניק לא מחה נגד אפליית המיעוטים באופן כללי אלא ספציפית נגד אלימות המשטרה. אני חושב שזה יותר מהבדל סמנטי.
והניינרז יכולים להיחשב בני מזל אם ישיגו חמישה נצחונות או יותר השנה. ההימור הפרטי שלי הוא שלושה ניצחונות כולל (אולי) אחד בבית שלהם – ה NFC WEST

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 18:56:56
Reply to  תומר

"I am not going to stand up to show pride in a flag for a country that oppresses black people and people of color,"

דיכוי ואלימות…

מנחם לס
מנחם לס
06/09/2016 16:18:42

עם כל הכבוד לקפרניק, אם הוא היה הקוורטרבק הראשון של הקבוצה, ולא ה-3 או ה-4 עם סכנת העברה, הוא היה נעמד.

ברוך רובין
ברוך רובין
06/09/2016 17:12:39
Reply to  מנחם לס

כמובן, אני לא זוכר שהוא מחה ב2012, כשהיה מטאור עולה רק כשהוא כלל לא בתוכניות (אחרי זה לא היינו שומעים עליו), טריק שיווקי אדיר.

Berch
Berch
06/09/2016 17:28:12

כל פרסומת היא פרסומת טובה 🙂

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 19:00:02
Reply to  מנחם לס

אם הוא היה ה'"ב הראשון לא היה לו זמן פנוי לפתח מודעות חברתית…ובנימה רצינית יותר – נשמע שהבחור עשה שיעורי בית ובהחלט בא להעביר מסר ולא רק להיות קוריוז לרגע. התקשורת המקומית לא תניח לו ותעקוב אחרי כל מעורבות או אי מעורבות שלו בחיי הקהילה. מעבר למכירת הרבה חולצות, נראה שהוא גם הצליח לכבוש קצת מחדר ההלבשה – קפרניק היה שנוא שם בתקופה שלפני.

nadav de dove
nadav de dove
08/09/2016 12:11:29
Reply to  מנחם לס

מה זה משנה בכלל?

עגל
עגל
06/09/2016 19:15:57

סן פרנסיסקו 49 ניינרס, איך נפלו גיבורים. היתה קבוצת ענק בתקופה שעוד הבנתי קצת בפוטבול (שנות ה-80). מחזורי הגאות והשפל ב nfl יותר ארוכים מאשר בנבא?

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 19:19:58
Reply to  עגל

שאלה מעולה שאני בטוח שמנחם יידע להשיב עליה טוב ממני… בעקרון אין בפוטבול שלטון ארוך כמו בכדורסל. הבילס הגיעו לארבעה סופרבולים רצופים והפסידו את כולם, דנבר הייתה בשנות השמונים כוח רציני. הניינרס, לפני שלוש שנים היו קרובים קרובים… בקיצור. בלאגן.

המעבר של הניינרס לסנטה קלרה, לאיצטדיון המחדש והמדהים (חווית צפייה אמיתית) עזר ליורק לדחוף את הקבוצה למטה, יותר מידי מעורבות, יותר מידי גאוותנות והניינרס היום נראים בלי עתיד.

פאקו
06/09/2016 19:40:26

פוסט מעולה קודם כל.
לגבי השליטה ב-NFL, מדובר בעסק הרבה יותר כאוטי מאשר בענפים אחרים. הצורך של להחזיק סגל בן מעל 40 שחקנים, העונה הקצרה מאד (כל משחק יכול לחרוץ דין של עונה) והסיכוי הגדול יותר להיפצע, הופכים את היכולת של קבוצה לשלוט בענף להרבה יותר קשה.

ברוך רובין
ברוך רובין
06/09/2016 19:44:22

זה בגלל שיטת הפלייאוף המופלאה(הפסד והביתה לעומת סדרה של 7 משחקים שהסיכוי להפתעה הוא הרבה יותר קטן )ותקרת שכר קשיחה בהרבה מאשר בNBA, לאלופה קשה עד בלתי אפשרי לשמר את הסגל. אני באופן אישי לא אהבתי ללכת למשחקי פוטבול חווית הצפייה טובה יותר משמעותית בטלוויזיה (מאשר באמת). יש יותר מדי אלמנטים שמשפיעים על זהות האלופה (בריידי שנה שעברה היה רחוק ב2 נקודות מהסופרבול!!!), לכל זה תוסיף כמות פציעות עצומה ולעשות שושלת זה קשה עד בלתי אפשרי.

אפלטון
אפלטון
06/09/2016 22:54:53

כן אבל חווית הצפייה שם היא לא רק המשחק.
יש טייל גייט שמתמשך שעות לפני, שתייה ועל האש לפני הכניסה באיצטדיון.
באיצטדיון של הקאובויס שהוא היחידי שהייתי בו באמת עדיף להסתכל על המסך הענק מאשר על הדשא כדי להבין מה קורה, אבל זו באמת חוויה הרבה יותר מרשימה מכל משחק NBA שהייתי בו.
לגבי התחרותיות, נראה לי שמעבר לתקרה הקשיחה ושיטת הנוקאאוט (שמוכיחה את עצמה גם במכללות כיוצרת דרמות רצינית) יש עוד שני גורמים החשובים באמת לשמירה על תחרותיות: העונה הקצרה והמשקל שיש שם על שחקן אחד, קווטרבק פותח שנפצע לחודש וחצי ופתאום הסיכוי לפלייאוף יורד פלאים. זה משחק שנשען על שחקן בודד יותר מכל ספורט אחר

ברוך רובין
ברוך רובין
06/09/2016 23:30:17
Reply to  אפלטון

לגבי החוויה היא פשוט מדהימה אני מדבר על הצפייה במשחק עצמו דבר שקשה לצפות על הדשא ולא דרך המסך (, לגבי הסעיף השני אני כלל לא מסכים נכון שהקוורטבק היא העמדה החשובה ביותר אבל בפוטבול ההגנה לוקחת אליפות (ברונקס עונה שעברה דוגמה מצויינת, הם שיתקו את הקורטבק הטוב בעולם לדעתי כיום ניוטון), ב NBA ליגה של סטאר קוולטי כוכב הרבה יותר חשוב מכל שחקן אחר מאשר בכל ליגה. האצטדיון של הקאובויס הוא האצטדיון מדהים גרי גונס השקיע עליו סכום חסר תקדים.

אפלטון
אפלטון
06/09/2016 23:51:15
Reply to  אפלטון

אני אנסה להסביר למה אני מתכוון ומקווה לא להסתבך עם זה…
זה העניין אני לא מדבר על סטאר קווליטי אלא על הישענות על עמדה ספציפית שהיא קריטית לקבוצה כמו שאין בשום ליגה, כולל NBA.
אתה יכול שיהיה לך את השחקן הטוב בליגה ועדיין לא תגיע לשום מקום כשאין לך קווטרבק נורמלי.
זה לא שפייטון מאנינג הוא איזה ילד מנוזל, אתה מדבר כאן על אגדה וגם אם באמת היה בסוף הקריירה הניסיון שלו הביא את הברונקוס לסופרבול לא פחות מההגנה. יותר מזה, עם קווטרבק פחות טוב ומנוסה, הם פשוט לא היו מגיעים לשם.
עכשיו אם נגיד יש לך את הקווטרבק הכי טוב בליגה (מישהו אמר לאק?) ולא הרבה יותר מזה, אתה עדיין תוכל להגיע רחוק? לדעתי כן. גם בגלל השיטה כמובן אבל בעיקר כי קווטרבק טוב יכול להביא אותך הכי גבוה שאפשר ולעומת זאת קבוצה עמוקה וטובה עם קווטרבק חלש לא תגיע לכלום.
בגלל סוג המשחק- (הקווטרבק כמטרה חיה)- הסיכוי שלו להיפצע גם יותר גבוה וכך העמדה הכי חשובה במשחק היא גם הנוטה ביותר לפציעות, וגלגל הרולטה מסתובב תמיד.

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
07/09/2016 0:43:48
Reply to  אפלטון

אף אחד לא אומר לאק כבר שנתיים…נראה שהארגון שם החליט לאתגר אותו בצורה קיצונית.

תומר
תומר
08/09/2016 10:13:37
Reply to  אפלטון

אני חושב שיש מספיק דוגמאות לקבוצות שהגיעו רחוק מאוד עם QB בינוני (בולטימור כמשל)

עגל
עגל
06/09/2016 20:03:52
Reply to  עגל

זה מאוד מעניין, אולי מישהו ירים את הכפפה וכתוב על זה פוסט שלם?

ברוך רובין
ברוך רובין
06/09/2016 23:30:54
Reply to  עגל

אשמח מאוד לעשות את זה.

מנחם לס
מנחם לס
07/09/2016 1:01:24

אז יאללה לך על זה

David
David
06/09/2016 22:33:26

כתבה מעולה
כיף לראות שהכותב נהנה לכתוב על הפוטבול
כמו שהוא נהנה לכתוב על כדורסל
כאמור הבעיה של אוקלנד היא עם האצטדיון הבעלים לא רוצה או יכול
לשים כסף לבניית האצטדיון ( אולי כבירי והסינים מהפועל יעזרו לו..)
אני כמו כותב שורות אלו מחכה בקוצר רוח של פתחית העונה של המשחק המדהים הזה-.
הולכת להיות עונה פצצה עם הרבה הפתעות!
אגב, מישהו מוכר כרטיס לסופר בול???

גל אל-איי
גל אל-איי
06/09/2016 23:18:29

רק לא מעבר של אוקלנד חזרה לאל-איי. באינגלווד, מקום מושבו של הפורום המפורסם שהיה שנים היכל התהילה של הלייקרס, החלו עבודות הבנייה של האיצטדון החדש לראמס. שניים וחצי פאקינג מיליארד דולר הולכים לזרוק שם, 100 אלף איש יעבדו בשביל זה. האוהדים של הריידרס בלוס אנג׳לס הם לא כאלה שהיית רוצה לפגוש בפינה חשוכה ברחוב או באסיפת הורים בבית הספר. וגאס מתאימה לקבוצה הזו לאללה.

יוסי ברקלי
יוסי ברקלי
06/09/2016 23:46:10

הכי מתאימה לה אוקלנד…

גל אל-איי
גל אל-איי
06/09/2016 23:48:22

מה שנכון נכון…