איפון ווזארי חארקירי / MBK

המשחקים האולימפיים תמו ( כמעט )

מנקודת הזוית שלי כבטטת כורסא מתקדמת המשחקים היו מהנים מאוד , ללא טיפת ציניות ועם המון ציוניות אני מרגיש גאווה בכל פעם כשספורטאי ישראלי עולה לייצג את המדינה , להבדיל מכדורגלנים וכדורסלנים רוב הספורטאים עומלים קשה יותר והאולימפיאדה היא למעשה 15 דקות התהילה שלהם על השקעה בת 4 שנים לפחות הרחק מאור הזרקורים.

חשבתי איך אפשר לשפר או לפחות להקנות יסודות טובים יותר על מנת שנצליח קצת יותר במשחקים הבאים.

בהתחלה חשבתי שאולי כדאי להכריז על בטטת כורסא כענף אולימפי ,הייתי בטוח זוכה בקטגרייה הפתוחה של 100 פלוס אבל אז נזכרתי שהאמרקאיים ישלחו כמה משלהם וכנראה אסייים במקום האחרון במשקל הפתוח רחוק מהפודיום.

ישראל היא לא מדינת ספורט , אל לנו להשלות את עצמנו 2 מדליות באולימפיאדה זו או אחרת לא יעשו את ההבדל. עם כל הכבוד לענף הג'ודו ישראל זוכה במדלייה אולימפית בענף אחת ל 3 אולמפיאדות.
הזכיות של ארד( בכסף ) וסמדג'ה ( בארד ) בברצלונה 1992 היו צריכות להוות קרש קפיצה עצום לענף , ממש כפי שהמדליות של ששון וג'רבי אמורות לשמש.

בפוסט של עדו מורייה ( האוסטרלי/ישראלי ) הוא כותב –

"בגדול 105% מכל הילדים האוזיס ילכו לחוג ספורט. קריקט בקיץ ופוטי (רוגבי או פוטבול חוקים אוסטרליים) בחורף. כדורסל לכל הילדים מגיל 5 והבנות יתחילו נט בול בגיל 12 שגם הליגה תתחיל בכדורסל בגיל 14. עד גיל 12 הפוטי יהיה נגיעה בלבד ללא תיקולים אבל מגיל 13 זה מגע מלא"

הנסיון שלי בג'ודו דל מאוד  אני זוכר שבכיתה ב'  שאמא שלי רשמה אותי לחוג ג'ודו במתנ"ס המקומי , הייתי אמנם בכתה ב' אבל כבר מהזיפים היה אפשר לשער שאני ממש לא בקטגוריית משקל הנכונה , למדתי תרגיל נחמד של הפלה תוך שימוש ברגל ובמשך כל השיעור הפלתי תוך 5 עד 10 שניות את כל שכבת הגיל . בשיעור השני המדריך הקפיץ אותי להתחרות מול כתה ג'-ד' גם שם לא נתקלתי בבעיות מיוחדות וביצעתי את התרגיל די בקלות.

בשיעור השלישי היה לי קרב מול ילד בכתה ו' שלא התרגש מהתרגיל שלי והפיל אותי על הישבן תוך 4 שניות , זהו זה היה הסוף בכיתי וסירבתי לחזור להתחרות . שיעורי הג'ודו הומרו לקורס קרמיקה ולמרות שאין היסטוריה של מעשנים במשפחה זכורות לרע מאפרות ממש גרועות שהכנתי.

נחזור ל 2016 . לדעתי הועד האולימפי הוא גוף קצת כבד המורכב מלא מעט עסקנים וטרמפיסטים שעטו על המטוס הראשון לריו , חלקם עסקנים מוכרים מתחום הספורט , ח"כים לשעבר ועוד , אני לא בטוח שהם מבינים יותר מבטטת כורסא ממוצעת והם לא עושים מספיק למען הספורט בישראל .

חברי הועד האולימפי הישראלי

איך בכל זאת אפשר לקדם את הספורט הישראל ? לדעתי הכל מתחיל בגיל הרך , אנחנו יכולים לקנא בילדיו של עידו האוסטרלי שם החינוך לספורט ב DNA ואצלנו ? שעתיים של שיעור ספורט ( חנ"ג ) בשבוע שבמהלכן מנדנדים למורה שייתן כדור ( רגל לבנים , מחניים לבנות ) . למה לא לבחור 2-3 ענפים כשהג'ודו נראה לי מושלם מהבחינה הזו ולהוסיף 3-4 שעות שבועיות ? רובנו משלם מס מהגבוהים בעולם שלא לדבר על מע"מ , ארנונה ומיסי בלו למינהם.

במקום לצאת בקמפיינים ש"מאשימים" את ההורים שלא דוחפים את ילדהם לעשות 5 יחידות במתמטיקה אפשר לנתב לכיוון של 5 שעות חנ"ג בשבוע כחלק מתוכנית הבראה לא רק למערכת החינוך אלא לאוכלסייה שלמה.

ישנו משפט המיוחס לרמב"ם  –  "בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו " כמו כן קיימת התיחסות לבריאות גם במשנה ותלמוד

כלומר –  עם הספר מודע לכך שיש חשיבות עליונה לחנ"ג

לא עדיף להשקיע במקביל בהיי פייב על המגרש ?

אפשר להוסיף עוד 2-3 ענפים שלא דורשים עלות גבוהה של כדורים ,אולומות וציוד נלווה . להשקיע באנשי מקצוע לשלם למדליסטים האולימפיים שיעזרו בסדנאות מקומייות ואולי בעוד 12 שנה נצליח להכניס למשלחת 14 ג'ודוקאים לכל קטגוריות המשקל, אבל חשוב מכך הקנייה של ערכי ספורט וחינוך גופני , גם אם לא נגדל מדליסטים לפחות יהיו קצת פחות בטטות כורסא.

אפשר ואולי אף כדאי להשקיע בענפי כדור ככדוריד וכדורעף זה לא סקסי ( מי מכם יודע מי שחקן הכדורעף/כדוריד הטוב בעולם ? , כנראה שלרובנו אין מושג ) כמו הכדורגל והכדורסל אבל אולי מוטב להתמקד בענפים בהם קיים סיוכי להיות מעצמות בתחום ? באופן טיבעי רוב האתלטים הגדולים נמצאים בענפי הכדור הפופלריים כי לשם הם נותבו .

נקודה חשובה נוספת שלמדתי מהמשחקים היא שלא משנה עד כמה מוכשר אתה על מנת להצליח אתה חייב מאמנים ומתקנים ברמה הגבוהה ביותר . תראו את נבחרת יפן ב 4*100 , ללא רץ אחד שיורד מ 10 שניות על תרגול מושלם הם זכו במדליית כסף ( בעוד האמרקאיים שוב הפילו את המקל ). עם המאמנים הנכונים ( נבחרת ההתעלמות האומנותית היא דוגמא נפלאה לאיך כיצד אפשר להצליח) ועם המתקנים הראויים אפשר להצליח קצת יותר.

באשר לקשקוש התורן שהגן היהודי חזק בראש וחלש בשריר. הידעתם כי ? מאז המשחקים האולימפים בעת החדשה בכל אולמפיאדת קיץ זכה משתתף ממוצא יהודי במדליית זהב ? ונחזור לג'ודו היו בנבחרת הישראלית דברים שאני לא מבין . אורי ששון זכה במדליה , הוא אדיר אבל נראה שהוא מתחרה של תרגיל אחד אותו הוא מבצע באופן מושלם עד שהוא פוגש בילד מכיתה ו' ( טדי רינר האגדי ), ובכלל הדחיפה שלו למשקל 100+ הייתה הברקה/הבלחה שיכלה בנקל להסתיים בכשלון ( לא נורמלי להוסיף 20 ק"ג למשקל , זו דעתי )

גולן פולק המדורג 6 בעולם הפסיד ליריב לא מדורג מהמקום ה 112.  שג'רבי מנצחת המאמן הוא גאון כשראשוני וגילי כהן מודחות אחרי קרב אחד הג'ודקא הוא אסון ?!

במהלך אחד הקרבות של שגיא מוקי מול יריב אמריקאי אמר אריק זאבי שהאמריקאי ביצע תרגיל שהוא לא מבצע בדר"כ וכמעט הפתיע את שגיא , בתחבולות תעשה לך מלחמה – הייתי מצפה דווקא מהג'ודאים שלנו שיהיו יותר מתוכחמים ויותר מגוונים .

נראה שגם שאנחנו לכאורה מצליחים הכל פה בקומבינה. מוקי צפוי לעבור קטגוריה על מנת לפנות מקום לג'ודוקא צעיר זו לא שיטה זו פשיטה ככה לא נצליח לגדל אלופים לעולם . לדעתי היתרון של להיות באותו משקל דרך הכרת היריבים היא בריאה יותר , מה גם שמשקל עודף מגביר את הסיכוי לפציעות ושחיקה של העצמות והסחוס.

הכנה למשחקים ?

שגיא מוקי הגיע למשחקים פצוע ללא אימונים ( אמא שלו אמרה שנפצע כששיחק כדורגל ) , מוקי נראה לי כספורטאי מאוד מוכשר אבל ראבק להפצע במשחק כדורגל בשכונה ? זה חוסר אחריות משווע . הוא התחרה למרות כאבי גב ויכל לגרום לעצמו לנזק בלתי הפיך.

היעדר הכנה מזכיר לי את התקופה שהייתי סטודנט , לפעמים היה קורה שהייתי ניגש למבחנים מבלי ללמוד כלל , אתה מגיע בלי ציפיות כלל ואם אתה מצליח לקבל 80 אתה יוצא ענק , כשאתה מקבל ציון כמו 37 ( תנסו שדות אלקטורימגנטיים ותיווכחו שזה ציון סביר ) אין אפילו שלב תירוצים , אתה ניגש למועד ב אבל מראש הציפיות היו נמוכות ואתה למעשה מוכן עם תירוץ בקנה.

אפרופרו שלב התירוצים , ניכר שהלחץ על הספורטאים במשחקים הוא גדול פי כמה וכמה לעומת תחרויות רגילות כגון אליפות עולם , אירופה וכו

נראה כי כל ספורטאי הגיע לעמדת הראיונות מוכן עם התירוץ , זה לא נעים לראות את זה . אפשר לתת כמה רגעים של חסד ולא מבט של סוף העולם + "אכזבה " צריך תמיד לזכור שזה יכול לקרות גם לטובים ביותר ( סרגיי בובקה הוא הדוגמא הכי טובה שעולה לי לראש )

חלק ממסגרת החינוך כדאי להשקיע שילוב של פסיכולוגיים ( כבר לא מילה גסה ) מגיל צעיר כחלק מהכנה מנטלית ארוכת טווח.

צריך להבין שכל עוד הנטל של חוגי ספורט הוא על ההורים לעולם נשקע בבינוניות , צריך לעשות את הסוויץ המחשבתי להאמין שאולי אפשר גם אחרת ומי יודע אולי ב 2036 השאלה של אם נחזור אם מדלייה לא תהייה רלוונטית אלא נשאל עם כמה מדליות נחזור ?

להתראות בטוקיו 2020 , התירוץ של תחרות מול קהל בייתי חם ועוין כבר מוכן

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי
Subscribe
Notify of
55 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גור גולן
7 years ago

פוסט מצוין!
אני מסכים לחלוטין – הספורט צריל להתחיל בבתי הספר ולא בהשקעה כלכלית של ההורים אחר הצהריים בחוגים השונים. יש ענפים שאין שום בעיה של מתקנים אלא בעיה של פרסום. אם בבתי הספר ידחפו את הילדים לשחק עוד משחקים מלבד כדורגל וכדורסל לישרראל יש סיכוי להיות מעצמת ספורט.

ענף הג'ודו הישראלי הוא מהחזקים בעולם ועל כל שכבת גיל יש שכבה מתחת שמגיעה מהנוער. הסיבה לכך היא פרסום שיצרו הזוכים הבודדים כמו שהזכרת. אותו דבר יעשו עכשיו ג'רבי וששון.
ביפן יש לכל משקל שלושה ג'ודקאות בעשרים הראשונים בעולם ואפילו יותר מזה כמו במשקל של מוקי – 3 ג'ודקאות בשמונה הראשונים!! זה מטורף
אני חושב שהמעבר של המשקל של מוקי וגולן יעזרו לג'ודו כי גם הם לא יצטרכו להילחם בהורדת משקל (הם בנויים למשקל גבוה יותר) וגם יגרמו לכך שבמשקל 66 שני לוחמים חדשים ילחמו על מקומם : ברוך שמאילוב אלוף אירופה לנוער וטל פליקר שגם ג'ודוקא מצוין.

הבעיה הכי גדולה באולימפיאדה הזאת ששתי מדליות האלו זה שלילי כי זה בענף אחד. מה עם ענפים כמו סייף וכדוריד שאין לנו משתתפים.

פוסט מצוין תודה!

Mbk
Mbk
7 years ago

הג׳ודו הוא דרך ארץ ביפן
צריך להבין שזה תהליך ארוך , סבלנות היא שם המשחק
סייף ? אתה בטוח שאתה רוצה לתת חרבות לנוער של היום ? 😉

גור גולן
7 years ago
Reply to  Mbk

הענף בארץ לא מנוצל 🙂

דוד
דוד
7 years ago

להגיד שהספורט ( או כל דבר אחר לצורך העניין) צריך להתחיל בביה"ס, מראה על חוסר הכרת המערכת במקרה הטוב

גור גולן
7 years ago

ישראל צריכה לשאוף להיות בדומה להולנד
הולנד אולי היא מעצמת הספורט הכי גדולה ביחס לכמות תושבים

כפול תושבים מאיתנו ועם 18 מדליות מתוכם 8 זהב. שם יש תרבות ספורט (וגם סמים :)) מדהימה.

מתן גילור
מתן גילור
7 years ago

יופי של טור.

רועי ויינברג
Admin

1+

אהרון שדה
אהרון שדה
7 years ago

יפה מאד.
הייתי הולך על קראטה שדומה לגודו ויהיה ענף חדש בטוקיו .
לצערי אין לנו סיכוי גדול במשחקי הכדור.
ניסו כדורעף עם מאמן מהגדולים בעולם שסחף את הולנד לכסף אולימפי ולא הלך…
בין היתר כי צריך נבחרת ולא ספורטאי בודד.
למרות הכישלונות אני מאמין בענף הקליעה.
וגם בכל זאת בספורט הימי שייט וקחאקים ( רק להחליף את המנהלים ).

Mbk
Mbk
7 years ago

שלזינגר מאמן ישראלי שלמעשה נחשב לאיש שבנה את הכדורעף בהולנד
על מנת להצליח צריך להתחיל מגיל נוער
בקשר לקליעה ,שייט וקיאקים אלו ענפים שדורשים השקעה כספית עצומה , מה יעשו הילדים שלא בערי החוף ?
חייבים לתת הזדמנות שווה לכל ילד לאורך ולרוחב המדינה

ינון יבור
ינון יבור
7 years ago
Reply to  Mbk

זלינגר בלי ש

שי אבן צור
שי אבן צור
7 years ago

אחלה פוסט מידן!

captain beefheart
captain beefheart
7 years ago
גור גולן
7 years ago

ענקקקקק

Mbk
Mbk
7 years ago

גדול 😂

שי אבן צור
שי אבן צור
7 years ago

נקרעתי חחחחח

עגל
עגל
7 years ago

גדול, ממש ענק!

ספלאש
ספלאש
7 years ago

תודה! טור ארוך, יש לי הרבה מה להגיב..
גם אני הייתי בחוג ג'ודו בתור ילד, ואפילו הלכתי (בתור אורח) לתחרות איזורית. הקטע ששנה שלמה לא למדנו אף תרגיל שקשור להפלה! הכל אחיזה, עמידה, צעד קדימה ואחורה… פרשתי משיעמום.

אתה רוצה לקדם את הספורט המקצועי בישראל וטוען שהוא בריא, אבל שוב, צריך להבדיל בין ספורט חובבני, שהוא בריא לגוף ולנפש, לבין ספורט מקצועני, שפוגע מאוד בגוף (ולעיתים גם בנפש).
המקצוענים עושים הכל בשביל מטרת ה"ניצחון", שזה כולל תרופות וזריקות (או סמים), אימונים קשים מדי ועומס תחרויות שגורם לפציעות רבות.
כל הספורטאים המקצוענים סובלים מבעיות בריאות קשות אחרי הפרישה (או כבר לפניה). גב, ברכיים, רגליים ומה לא. אז לא – בניגוד למחשבה הראשונית – ספורט מקצועני הוא לא בריא! (ולכן הקמפיין של שחקני nba לשבוע הבריאות מצחיק בעיני, כששחקן כמו דרק רוז אומר שהוא רוצה לשים את הבריאות שלו לפני הקריירה – כולם כועסים עליו ויורדים עליו…)

לדעתי ישראל משקיעה מספיק בספורט (בעיקר כדורגל כדורסל – כי מה לעשות – זה מה שמעניין את הרוב), דרך מפעל הפייס ומשרד הספורט.
צריך לזכור שספורט כל מה שהוא זה בידור! הסחת דעת ובידור. ומה לעשות שלמדינה יש נושאים חשובים יותר, כמו לדאוג שלא ישמידו אותנו ושהכלכלה תתפתח. אני בספק אם לוחמי ג'ודו יעזרו לנו במלחמה הבאה נגד חמאס, מהנדסים לדוגמא כן יעזרו (כיפת ברזל וכו')

בעניין אורי ששון והתרגיל היחיד, אני מסכים איתך ב100 אחוז. גם אני שמתי לב לזה וזה היה קצת מביך. כל הקרב זאבי מדבר רק על איך שששון מחפש את האחיזה בשביל התרגיל הזה, ואיך היריב מתגונן נגדו..

אתה מתלונן שאין לנו מספיק תחבולות בגודו, אבל מצד שני מתעצבן מהקומבינה של חלוקת משקלים.. צד השני של אותו מטבע.

התירוצים הרבים של הספורטאים נובעים לדעתי מהתקשורת הלוחצת. בארה"ב לדוג' הפרשנים ממש לא נשמעו כמו מנחם פה באתר, אלא מצאו כל פעם איך להלל את המשחק השבלוני של הנבחרת שלהם, והדגישו כל מסירה יפה או נק' אור. וכך גם הפרשנים הספרדים (לפחות ממה שהבנתי מהטון..).
אצלנו הלקאה עצמית זה באופנה משום מה..

טוב, אני צריך לחזור ללמוד, לא תאמין אבל יש לי מבחן בשדות אלקטרומגנטיים עוד שבועיים. מבטיח..

גור גולן
7 years ago
Reply to  ספלאש

זה לא שיש להם תרגיל אחד אלא תרגיל מרכזי שבו יש להם יתרון על היריבים. לכולם יש את התרגיל הזה והאחיזה שהג'ודוקא שואף להגיע אליה.

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  ספלאש

מפעל הפיס והטוטו זו פיקציה
הכסף הולך לענפים שלא זקוקים לו ממילא
עדיך שהכסף יוקצוב לחינוך ולא למשכורות של זרים

שיהיה לך בהצלה בשדות אלקטרומגנטים !! חתיכת מקצוע , עדיף ביקור במזרן מול אורי ששון

ספלאש
ספלאש
7 years ago
Reply to  Mbk

תודה…
בטוח שקרב מול ששון יותר קל, יש רק תרגיל אחד להתכונן אליו 😉

גיא
גיא
7 years ago

דעתי שונה מאוד מהקונצנזוס –
המדינה לא צריכה להשקיע שקל בספורט תחרותי. כלום.
אני בהחלט חושב שצריך להשקיע בספורט –
במערכת החינוך, ובקהילה.
צריך יותר שיעורי ספורט בבתי הספר,
צריך להנגיש מתקני ספורט לציבור הרחב (בריכות שחייה זולות, תשתית בטוחה לאופניים, מגרשי כדורסל ציבוריים),
צריך לסבסד חוגי ספורט במתנסים לילדים ולנוער.

אבל אגודות ספורט?
לא צריכות לקבל שקל מכספי משלמי המסים.

captain beefheart
captain beefheart
7 years ago
Reply to  גיא

מדוייק. אבל זה לא יקרה. ישראל היא יותר רפובליקת בננות ממה שמקובל לחשוב. עסקנות ספורט זה "מוקדי כוח" שמתחברת למפלגות, לוועדי עובדים, לחמולות השולטות כרגע בעיריה וכו'.

כל מה שמירי רגב מסמלת זה האם-אמא של השיטה הזו.

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  גיא

חס וחלילה
בשום מקום ובשום אופן לא כתבתי שהעסק ינוהל בידי אגודת
הכל במסגרת חוק חינוך חובה

IDO
IDO
7 years ago
Reply to  גיא

אנגליה יפן סין וגרמניה השקיעו לקראת האוליפיאדה הזו 1.4 מליאארד דולר כ"א! אוסטרליה 800 מליון דולר.
חלק נכבד מהתקציב הזה זה על ספורט תחרותי.
המדינה, אם היא רוצה אוכלוסיה פעילה חייבת לשפוך המון כסף, אבל בהחלט צריכה לדעת לעשות את זה נכון. (החסכון אגב מגיע ממערכת ברריאות פחות עסוקה במחלות לב והשמנה ויותר שברים ונקעים)

או לחילופין לעבור למודל של ארה"ב. לפתוח לגמרי את מערכת החינוך למודל פרטי. בתי ספר פרטיים יעלו הון תועפות אבל תהיה שם בריכה אוליפית ומדליסט אוליצפי שלילמד את הילדים.

ספלאש
ספלאש
7 years ago

כנראה התרגיל הזה מרכזי בצורה מוגזמת. בטניס למשל לא מתרכזים כל המשחק בחבטת גב היד של סרינה, והיא לא מנסה כל הזמן להגיע רק למצב הזה. כל הניקוד שלו בתחרות הגיע רק מהתרגיל הזה! עד המדליה.

אולי זה גם "אשמת" הג'ודו עצמו, שאפשר כאילו להסתחבק ולמשוך זמן כל הקרב ולנצח בתרגיל טוב אחד.
ברור שכולם מעדיפים לראות את מכונות הג'ודו כמו ריינר והבלתי מנוצח ההוא בקטגוריה של מוקי למשל..

ספלאש
ספלאש
7 years ago
Reply to  ספלאש

תגובה לגור 7.1

גור גולן
7 years ago
Reply to  ספלאש

ההשוואה לטניס לא קשורה… בגודו יש הרבה ספורטאים של הרבה תרגילים קטנים יש אנשים של תרגילים גדולים.

סומסום
סומסום
7 years ago

מעבר למסורת, גנטיקה וחינוך, תרבות וספורט הם תחומים בהם השקעה כספית מבטיחה תוצאות. תמיד. ומה לעשות שהתקציב כאן לשניהם יחד הוא זערורי. ישראל לא רוצה או לא יכולה לעמוד בסטנדרט המערבי, זה משהו כמו חמישית בערך. והתוצאות בהתאם.

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  סומסום

כסף יש
הוא מתוקצב למקומות הלא נכונים

Berch
Berch
7 years ago

טור מעולה
ולשאלתך…. : עידן מימון 🙂

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  Berch

נראה לי שהיום הכי טוב זה אבישי סמולר 🙂

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago

הנה דעתי בעניין:
חנ"ג בבתי הספר חייב להיות כמו בארה"ב – מטרתו היחידה היא לפתח "גישה" ואהבה לספורט, כך שהאדם ירצה להמשיך להיות פעיל משך שאר ימי חייו. לכן אין כאן את תרגילי ההתעמלות שיש בבתי הספר בישראל וכו'. אני הרי לימדתי במחלקה לחנ"ג באדלפי שהכשירה 100 מורים לחנ"ג לשנה. המוטו הראשי היה: "תעשו מחינוך גופני וספורט FUN!". אפילו מכושר גופני לעשות FUN.

ז"א – לדעתי – ה-3 שעות בשבוע (גם בארה"ב אין יותר מ-3 שעות לשבוע חנ"ג בבתי הספר) מטרתם, יותר מכל, לפתח "ג-י-ש-ה" ו-א-ה-ב-ה" לעסוק בספורט ופעילות גופנית לשאר החיים.

אז היכן מתפתח הספורט בארה"ב? בשני מקומות:

1. בנבחרות הספורט בבתי הספר (כבר מעממי) שזה "ATHLETICS" ולא שייך לחנ"ג. בארץ אין את זה. אין מה שנרא כאן "VARSITY SPORTS" שמגיע לרמות גבוהות ביותר בבתי הספר התיכוניים. זה מקרה יחיד בעולם, ולדעתי מסביר יותר מכל את העליונות האמריקאית בספורט, למרות שכל הספורטאים הטובים ביותר בוחרים קודם כל פוטבול, בייסבול, וכדורסל. אבל ישנן שאריות מפיק טובות לא"ק, שחייה, וכל השאר. אז כאן אין מה לעשות כי בישראל אין "ספורט" בבתי הספר, ולבתי הספר אין את המתקנים ליצירת "מחלקת ספורט" (בארה"ב, לכל תיכון כמעט, ישנו איצטדיון לפוטבול, מגרש לכדורגל, בייסבול, אולם לכדורסל, ולאיזה 25% מהתיכונים גם בריכת שחייה. אז זה דבר שפשוט אין לנו בישראל ואין כאן על מה לדבר.

2. כאן יש על מה לדבר, וזה ספורט אחרי הצהריים ובערב בקבוצות ספורט. בארה"ב למשל, כל המצטיינים בבתי הספר משתייכים גם לקבוצות ספורט מחוץ לבתי הספר. בבייסבול זה "LITTLE LEAGUE". בפוטבול זה "MIDGET FOOTBALL" ו-"YOUTH FOOTBALL". בכדורסל אלה קבוצות AAA. בכדורגל US YOUTH SOCCER, ובהתעמלות, שחייה, טניס, וכו' – אלה האקדמיות והקלובים הפרטיים.
לדעתי את זה יש מספיק בארץ באגודות הספורט, אבל הבעייה מס' , וההבדל מס' 1 בין ארה"ב לישראל הם…אנחנו, ה-ה-ו-ר-י-ם. בארה"ב ההורים הם חלק חשוב ביותר בפיתוח היכולת של ילדיהם. במשחק כדורגל של נכדתי שירה בשבת ב-YOUTH SOCCER (היא בת 10) אתה רואה לאורך הקווים עשרות הורים, סבים וסבות, חברים ורובים. הייתי אומר שלמשחק של שירה אתה יכול לספור איזה 100 צופים על הקווים עם שופטים, וכו'. ההורים צורחים, מלהיבים, וכו'. הטובם ביותר עולים ל-TRAVEL TEAMS ואז ישנה אליפות אטלנטה, ואז אליפות 'ורגיה, ואז אליפות USA YOUTH SOCCER בדיסני וורלד באורלנדו כל שנה.

אותו דבר בשחייה, ומה לא. ההורים משתתפים פיזית בכל דבר. מה עושים הורים בישראל? שמחים שניפטרים מהילד לשעתיים-שלוש כשהוא הולך לאימון, ולרובם ההשתתפות היא לא ותר מבייבי סיטינג. בארה"ב ההורים דוחפים, מלהיבים, משתתפים בכל דבר מהאימון של הילד עד התחרויות שלו.

היום, יחד עם האולימפיאדה, מתקיים בפנסילבניה טורניר ה-LITTLE LEAGUE בהשתתפות 8 קבוצות אמריקאיות שניצחו את 8 האזורים שארה"ב מחלוקת אליהם לליטל ליג (אחת מפורטלנד, אורגון, אחת מ-"ניו אינלנד", אחת מוויקו טכסס וכו'), ו-8 קבוצות משאר העולם (אחת מערב הסעודית…). הכל בטיווי. 30,000 צופים במשחקי הליטל-ליג האלה. בסוף האלופה האמריקאית נד האלופה הבינלאומית. הכל "חי" בטיווי, והיום יש למשחק הליטל ליג בין ניו אינגלנד ופורטלנד אורגון יותר חוזים בטיווי מאשר במשחק אוסטרליה – ספרד בכדורסל מריו.

ישראל לעולם לא תגיע לזה.

אבל כשאתם תהיו הורים, ותשקיעו יותר זמן ואנרגיה בספורט של ילדיכם, אולי יהיו סיפור בספורט הישראלי.

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  מנחם לס

1+

MBK
MBK
7 years ago
Reply to  מנחם לס

תודה דוק
בישראל המעורבות של ההורים גובלת בבהמיות , ילדים בחוגי כדורגל וכדורסל נדחפים ע"י הורים נלהבים בלא מעט משחקים יש קללות ביציע וכמובן שמתערבים למאמן
יש בישראל תשתית ספורט עלובה וחבל כי יש פוטנציאל

דוד
דוד
7 years ago
Reply to  מנחם לס

מאד אהבתי את הגישה לספורט כ fun , זה מה שנקרא גישה חינוכית, וזה מה שאין בבתי ספר בישראל באף תחום ומקצוע. fun אצלנו בשיעורי ספורט היה מילה גסה, קיבלתי טראומה לכל החיים.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago

"שיפור", לא "סיפור"

המשגיח
המשגיח
7 years ago

פוסט מצוין.

מאוד אהבתי את התגובה של ספלאש בקשר לג'ודו. בתור אחד שמודה שהוא צופה בזה פעם ב-4 שנים, זה לא באמת נראה ענף כזה אטרקטיבי.

כן, אני ממש התלהבתי מהקרבות של אונו היפני (מדהים) וכך גם בקרבות של רינר, שפשוט כיף להסתכל עליו, אבל היו לא מעט קרבות שהרדימו אותו.

עם זאת, אני מעריך שאם בין המאמנים של הילדים יהיו ספורטאי עבר, בטח כאלו שהגיעו להישגים בינלאומיים, זה ילהיב אותם וייתן להם מוטיביציה להמשיך.

אלעד
אלעד
7 years ago

אני חש שכאן בקנדה, יש תמריץ מאוד גדול לדחוף את הילדים לספורט כדי שייכנסו לאוניברסיטה עם מלגה

IDO
IDO
7 years ago

תודה על האזכור מידן.. אני מצטער לאכזב אותך אבל הילדים מקבלים שעת ספורט אחת בשבוע בבית ספר האזורי שנחשב להכי ספורטיבי מכל העמק. בבית ספר הקודם היה 0 שעות ספורט בשבוע.

ועדיין אוסטרליה ביחד עם הונגריה והולנד שהם מדינות של 20 מליון תושבים מינוס הגיעו להיות מקומות 5-10 במדליות אחרי המעצמות הברורות. (ארה"ב אנגליה גרמניה סין ויפן)
אם תהיה דרישה אני אכתוב על זה פוסט יותר מפורט בהמשך השבוע

גיא
גיא
7 years ago
Reply to  IDO

בהונגריה יש פחות מ-10 מיליון איש. לא בהרבה יותר מישראל.
והם סיימו את האולימפיאדה עם אותו מספר של זהב כמו אוסטרליה – 8

למען הסר ספק, אני ממש לא מזלזל באוסטרליה ובשכנתה המפתיעה, ניו זילנד (4 זהב, 9 כסף, 5 ארד, 4 מיליון תושבים) –
האוסטרלים לא בנו מערכת אולימפית שמחפשת זכיות בענפים משניים לצורכי פוליטיקה. יש להם מתחרים בענפים החשובים ביותר.

IDO
IDO
7 years ago
Reply to  גיא

ראשית ידידי המזוקן עד שלא תסדיר בעיות פליטים וגבולות, בישראל מתגוררים 12 מליון אנשים. ישראלים ובני חסות. אז המבחר גדול משל הונגריה!
המערכת שקיימת אצל המדינות שהזכרתי היא מערכת שעובדת על כל הענפים.
דווקא ענף הג'ודו והטא'וונדו והאגרוף מופלים לרעה וזה בגלל איגוד עולמי מושחת, ויותר מידי מקריות בזוכים.

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  IDO

אחרי שתהיה פה תרבות ספורט יהיה אפשר להוריד בהדרגה את שעות החנ״ג ל 0

פאקו
Admin
7 years ago

פוסט מצויין מידן (פספסתי אותו אתמול). אהבתי את היציאה של התמונה מאחד הסרטים הישראלים המצחיקים (הגונב מגנב פטור).

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  פאקו

פרופסור אושקווה נראה מתאים בדיוק לאמנויות הלחימה בישראל 😉

יאיר
יאיר
7 years ago

אחלה פוסט מידן. לא הייתי מקנא באוסטרלים, בפרסי נובל למשל הם מפגרים אחרינו בהרבה כולל בתארים אקדמאיים מתקדמים. ספורט זה לא הכל בחיים

גור גולן
גור גולן
7 years ago
Reply to  יאיר

הייתי מוותר על פרס נובל איד בשביל עוד 5 מדליות 😂

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  יאיר

+1 יאיר
בעוד 4 שנים שוב נרגיש כאילו ספורט הוא ה-חיים ונחזור לשלב התירוצים

עגל
עגל
7 years ago

פוסט מצוין וגם התגובות בו. הרוב כבר אמר את מה שיש להיאמר. מידן קרעת אותי עם תיאור חוג הג'ודו שלך. הפסדנו את טדי רינר הישראלי

גור גולן
7 years ago
Reply to  עגל

פספוס אדיר
עדיין לא מאוחר

Mbk
Mbk
7 years ago
Reply to  עגל

טדי בטוח
רינר ממש לא !

IDO
IDO
7 years ago

יאיר – אם המערכת הלימודית בישראל היתה כל כך טובה הייתה יודע שישראל מעצמה לא משהו בפרסי נובל (ככה זה שסופרים גם יהודים ויורדים והרי אנחנו לא ישראלים)
לישראל יש מספר של 12 זוכי פרס נובל שלושה מתוכם לא מדענים . כימייה ושלום עולמי הוא תחום ההצטיינוטת של ישראל.

ואילו לאוסטרלים הלא מפותחים יש 12 זכיות וכולם במדעים. התחום החזק זה רפואה.

המדינות המצטיינות אלו אוסטריה, גרמניה בריטנייה ומעל כולם ארה"ב

יאיר
יאיר
7 years ago
Reply to  IDO

תעשה לי טובה מוריה, תפסיק לזיין לי את המוח על כמה רע בישראל. יש בישראל דברים טובים כמו גם דברים רעים אבל מרגע שאתה מכריז על עצמך כלא ישראלי אז אני מכריז על עצמי כלא רוצה לשמוע את הביקורת שלך. יש לי ים ביקורת על המדינה שלי אבל לנסות לשנות מבפנים זה שונה מאשר להיות אובר חוכם ממרחק אלפי קילומטרים. טוב לך באוסטרליה? אני שמח בשבילך. תעשה טובה ותפסיק להטיף לנו מוסר.

IDO
IDO
7 years ago
Reply to  יאיר

אתה תכתוב מה בראש שלך ואני אכתוב מה שבראש שלי. גם על הטורים של מנחם על ארה"ב אתה ככה מבקר…

אין לי שום עניין שתגיב למה שאני כותב באתר. זאת הפעם האחרונה שאני מתייחס לשטויות שלך , יום טוב.

יאיר
יאיר
7 years ago
Reply to  IDO

אם לא תגיב את הקשקושים שלך על שלי יהיה גם נחמד.

יאיר
יאיר
7 years ago
Reply to  IDO

ודבר אחרון בהתכתבות שלנו: בערך כבר חצי שנה אתה מגיב לי על הטורים בלרדת עליי (כי כמו שאנחנו יודעים אתה חזק בלרדת), ללעוג לי ולכנות אותי לא בשמי אז כשפעם אחת אצה מקבל תגובה קשה תהחה גבר ותפסיק להתבכיין. אה שכחתי, למדת במערכת החינוך בישראל, אתה בטח לא מספיק גבר.
מקווה ומייחל לא להצטרך לראות אותך יותר בטורים שלי ומבטיח לא להופיע בשלך.
ומנחם? סרייסלי?! אתה לא מגיע לקרסוליים שלו…