You are currently viewing אמארה סטודמאייר לאן?/ רון טחן

אמארה סטודמאייר לאן?/ רון טחן

לפני כמעט 34 שנים נולד אמארה סטודמאייר בפלורידה. כאשר היה בן 12, אביו מת עקב התקף לב, ואמו (שהתגרשה מאביו לפני מותו ונישאה לגבר אחר) החלה לצאת ולהיכנס מבתי הסוהר בעקבות ניסיונותיה לפרנס את ילדיה בדרכים לא חוקיות (כגון גניבה).

אמארה

כתוצאה, אחיו הגדול של אמארה, הייזל ג'וניור (שהתנשא לגובה של 2.06 מ', שקל כ-105 קילו), שנחשב לספורטאי מבטיח, איבד את דרכו והחל להסתבך בפלילים, ואילו אמארה ואחיו למחצה מארוואן עברו להתגורר בטריילר של שוטר מקומי.

אותו שוטר שכנע את אמארה, שירש את נתוניו הפיזיים מאביו, כי כדאי לו לוותר על קריירת הפוטבול הצעירה שלו ולהתמקד בכדורסל, והצעיר המוכשר והגבוה הקשיב לעצתו.

וכך, אמארה המשיך לעבוד על משחקו בדרך לקריירת תיכונים אישית מצוינת, במהלכה הספיק להתגורר אצל מאמנו, וכן בביתו של כומר (עד שזה נעצר ונשלח לכלא עקב לקיחת שוחד). בשלב זה אחד ממכריו של אותו כומר מושחת נכנס לעניינים, והסביר לאמארה שהגיע הזמן להניח לעבר, בדרך "לעשות כסף" מכשרונו.

אחת מעצותיו של אותו מקורב (מארק ליטל) לאמארה הייתה לבטל את השתתפותו במחנה קיץ מטעם אדידס לטובת זה של נייקי. החלטה שהתבררה כמוצלחת לאור יכולתו הגבוהה במחנה שמשכה את תשומת לבם של סקאוטרים רבים.

לקראת סיום קריירת התיכונים, אמארה שקל להצטרף למכללת ממפיס (אותה אימן דאז מגייס הכשרונות/המאמן ג'ון קליפארי), אך לבסוף הוא החליט להירשם לדראפט  של שנת 2002 (שלימים יתגלה כמחזור חלש במיוחד).

לאחר שיוסטון בחרה ראשונה וכצפוי בענק מסין מינג יאו, שבע קבוצות דילגו על סטודמאייר, עד שפיניקס הגיעה והחליטה להמר על השחקן היחיד במחזור שנבחר היישר מהתיכונים.

https://www.youtube.com/watch?v=r4HAEiDtmbI

זמן קצר לאחר תחילת העונה, אנשי פיניקס הבינו שבחרו מצוין, החליטו לתת לאמארה הזדמנות בחמישייה, וראו אותו מתחיל לפרוע שטרות מוקדם מן הצפוי בדרך לזכייה בתואר רוקי העונה עם 13.5 נק' ו-8.8 נק' למשחק.

בעונתו השנייה אמארה השתפר משמעותית כשקלע 20.6 נק' למשחק בתוספת 9 ריב', אך הקבוצה עצמה פחות הצליחה, כשגם הגעתו של המאמן מייק ד'אנטוני וההיפרדות בטרייד מסטפן מארבורי ופני הארדוואי לא סייעה להשיג עוד ניצחונות.

ואז הגיע נאש…

בקיץ של שנת 2004 פיניקס החתימה את שחקנה לשעבר, סטיב נאש הקנדי בן ה-30 שחזר לאריזונה לאחר שש שנים בדאלאס. הגעתו של נאש הובילה למהפך אדיר, במהלכו הפכה פיניקס לאחת הקבוצות המהנות בהיסטוריה של המשחק, בדרך למאזן הטוב בליגה.

הנהנה העיקרי מהגעתו של נאש (מלבדנו ומלבד אוהדיה) היה ככל הנראה אמארה, שהפך לאחד הקלעים המובילים בליגה עם 26 נק' למשחק ב-55.9% מרשימים משדה.

בפלייאוף, פיניקס הגיעה עד לגמר המערב, שם אמארה סיפק סדרה אגדית מול סן אנטוניו וטים דאנקן בשיאו, כשקלע בממוצע לא פחות מ-37 נק' בתוספת 9.8 ריב' למשחק.

הסדרה אמנם הסתיימה בהפסד לאחר חמישה משחקים, אבל בשלב זה המשפט האחרון שאמר לאמארה אביו: "השמיים הם הגבול", נראה הגיוני ביותר. הרי, אם זה מה שאמארה עשה בגיל 22 בלבד, מה יהיה כשיגיע לשיאו המקצועי?

הפציעות, והקאמבק  

בעונה הבאה, ולאחר שעבר ניתוח לתיקון בעיה בברך, אמארה החלים מהר מהצפוי וחזר לשחק, אך לאחר שלושה משחקים בלבד התברר שהוא סובל מבעיה רצינית, והוא הושבת ליתר העונה.

תמונה שעוד תחזור על עצמה

פיניקס הסתדרה בלעדיו מצוין והגיעה פעם נוספת לגמר המערב (כדי להפסיד לדאלאס), אך שמחה מאוד כאשר קיבלה חזרה את "סטאט", שהצליח לחזור ליכולתו שלפני הפציעה. ואולם, לאחר שנתיים רצופות בהן הודחו בפלייאוף על ידי סן אנטוניו, מאמנו האהוב (מייק ד'אנטוני) החליט לעזוב את הקבוצה.

עונת 2008-09 הייתה לא טובה עבור הסאנס, שלא הגיעה לפלייאוף, ואיבדה את אמארה מוקדם מדי (שיחק רק 53 משחקים) עקב פציעה בעיניו (כאשר סירובו לשחק עם משקפי מגן לא סייע למצבו).

אלא שגם הפעם, אמארה החלים בצורה נהדרת, בדרך לעונה בה שיחק בכל משחקי הקבוצה, והוביל אותה ביחד עם נאש עד לגמר המערב (שם הפסידה ללייקרס), כשעל הדרך היא מטאטאת את הספרס עם 0-4.

המעבר לניקס

אל הקיץ של שנת 2010 חיכו קבוצות רבות, שחפצו בשירותיו של לברון ג'יימס. אחת מאותן קבוצות הייתה הניקס, שאוהדיה כבר הזמינו מראש חולצות של האליל הפוטנציאלי החדש.
לבסוף, ג'יימס בחר במיאמי, אך הניקס לא נשארה ללא כוכב חדש ליותר מדי זמן, כשהצליחה להשיג את אמארה (שהספיק לקפוץ לאחר המעבר לישראל, וסיפר על הקשר שלו ליהדות).

ההתחלה של אמארה בניקס הייתה הצלחה מסחררת, כאשר לראשונה בקריירה הוא היה ה-כוכב של הקבוצה, וגילה יכולת פנטסטית תחת מאמנו מימי פיניקס, מייק ד'אנטוני.

למרות יכולתו הגבוהה, הניקס עדיין לא נראתה מספיק טוב, ולכן ראשי הקבוצה הנחיתו במגה טרייד את כרמלו אנטוני. הציפיות מצמד הכוכבים החדש היו גבוהות, אך הגעתו של מלו יותר פגעה בסטודמאייר מאשר עזרה לקבוצה, שהובסה 4-0 על ידי בוסטון בסיבוב הראשון של הפלייאוף.

פציעות, רק בלי קאמבק

מנקודה זו, הקריירה של סטודמאייר החלה להידרדר, בין היתר, בעקבות פציעות (כאשר אחת מהן התרחשה לאחר שאמארה החליט לתקוף מטף כיבוי חף מפשע), כשבמקביל הוא נאלץ להתמודד עם טרגדיה אישית, לאחר שאחיו הייזל מת בתאונת דרכים.

בעקבות מצבו הרפואי, בעונת 2012-13, וכשהוא בן 30 בלבד, סטודמאייר הפך לשחקן ספסל, והושבת עקב פציעות לאחר 29 משחקים בלבד (כשהניקס מסתדרת נפלא בלעדיו בדרך לעונה מצוינת).

גם כשניסה לחזור בעונה הבאה, ובזאת שאחריה, הוא לא הצליח להפגין יכולת גבוהה במיוחד, עד שנחתך מהקבוצה.

בשלב זה, אמארה החל בחיפושיו אחר קבוצה בה יוכל להתחרות ברמה הגבוהה ביותר, וחתם בדאלאס, בה הפגין יכולת לא רעה במספר דק' מוגבל. לעומת זאת, בעונה האחרונה סטודמאייר שיחק במיאמי (בה חתם על חוזה מינימום), אך היה רחוק מלהרשים.

אז מה עכשיו?

כאמור, אמארה כבר כמעט בן 34, ויביא עמו לא מעט ניסיון לכל קבוצה בה יחתום. לפי הצהרותיו האחרונות (בהן לא פסל חזרה לניקס, ודיבר על כך שרצה לשחק יותר דקות במיאמי), ניתן ללמוד שהוא עדיין לא מוכן לעזוב את הליגה לטובת הרפתקאות מעבר לים (בין אם בהפועל ירושלים, או בקבוצות מסין שישמחו לקלוט עוד שם עבר גדול).

כמו כן, למרות טירוף המשכורות הנוכחי בליגה, אמארה ככל הנראה יסכים לחתום פעם נוספת על חוזה מינימום בקבוצה בה יוכל להתחרות על אליפות.

כעת, השאלה העיקרית היא: מי מעוניינת בפאוורד סנטר מתבגר ופצוע, שלא מצטיין בהגנה, ולא ברור עד כמה אפקטיבי הוא יכול להיות בהתקפה.

עם עזיבתו של וויד והשאלות לגבי עתידו המקצועי של כריס בוש, בוא נסכים שלמיאמי הוא לא חוזר. הניקס? הצחקתם את הצוות הרפואי של הקבוצה. סליחה, הדאגתם (עוד יותר) את הצוות הרפואי של הקבוצה.

אל דאלאס (אקסית נוספת) אין כל סיבה שיחזור, וכשאני חושב על האקסית הרביעית שלו, פיניקס, אני מתקשה להאמין שבשלב זה הוא יעשה "קווין גארנט" ויחזור כדי לחנוך את הצעירים.

אז לאן כן? האם הוא ינסה למצוא איכשהו מקום בסן אנטוניו על תקן מחליפו של דיוויד ווסט, האם ינסה להשתחל איכשהו לקליפרס? האם יחתום באחת הקבוצות המתפתחות במזרח, או שמא ינסה להתאחד פעם נוספת עם מייק ד'אנטוני, הפעם ביוסטון (שדווקא יכולה להיעזר בו)?

האמת היא שקשה מאוד לדעת מה יקרה עם אמארה, מה גם שהתסריט בו לא יקבל אף הצעה אינו מופרך לחלוטין (ראו מקרה קרלוס בוזר שישב שנה שלמה בבית ועדיין מנסה לחזור). לכן, כנראה שאין לנו ברירה אלא לחכות ולראות מה יקרה עם אמארה, ולקוות בשבילו שיזכה לקצת נחת לקראת סוף הקריירה.

 

Subscribe
Notify of
34 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
איל
איל
7 years ago

תודה רןן.
התלבטות, אבל נראה לי שאנחנו מוכנים לקחת אותו.

Mbk
Mbk
7 years ago

אמרה אחלה שחקן
תמיד אהבתי אותו הוא מסיים אדיר ליד הטבעת וריבאונדר קצת חלש יחסית לנתונים שלו
התקפית הוא מעולה הגנתית הרבה פחות אני מקווה שימצא קבוצה אני במקומו הייתי חוזר לפיניקס ועובד קצת עם בנדר 🙂

אהרון שדה
אהרון שדה
7 years ago

בשיאו היה שחקן מדהים ונבחר לחמישיית העונה.
עם זאת הירידה שלו הייתה בגיל צעיר.
לדעתי אם לא יקבל חוזה בקבוצה שהיא מעומדת לאליפות….( ואין הרבה קבוצות כאלה כרגע מדובר בג.ס , ס.א וקליבלנד בלבד ).
ייתכן שיעשה צעד מפתיע ויהיה שכן שלי בירושלים.

אסף
אסף
7 years ago

אולי הספרס ייקחו את ההימור הזה, בתור גבוה מחליף ל-15 עד 20 דק' גג יכול להיות שעוד אפשר להוציא משהו מגופו הפצוע… ואם לא מה רע בסיבוב בארצנו החמה? יכול לקחת המלצות מנייט רובינסון…

אופיר
אופיר
7 years ago
Reply to  אסף

הלוואי על הספארס להחתים אותו. אין סיכון במהלך הזה, במילא אין לנו גבוהים בכלל ואלא אם כן יש גבוה אחר טוב יותר שמוכן להסתפק במינמום – זאת תהיה החתמה טובה.

john
john
7 years ago

מאמר מצויין.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago
Reply to  john

מצארף למחמאה!

Berch
Berch
7 years ago

גם אני אוהב אותו מאד.
שיבוא לסיים את הקריירה עוד שנתיים במקום שהכי מתאים לו…. חולוניה 🙂

ivs
ivs
7 years ago

הבעיה ב"תעודת זהות" שלך היא שאמורים לכתוב 'מדינת מוצא-ארצות הברית' הרי הוא קיבל תעודת זהות בזכות הלאום היהודי שלו. חוץ מזה שת מונת פספורט עושים על רקע לבן.

ivs
ivs
7 years ago
Reply to  ivs

מדינת מוצא=מקום הלידה

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  ivs

התעודה מזויפת כמובן, ולא מתיימרת להיות אמיתית (דרך אגב, אין לו תעודת זהות).

התמונה נועדה להוסיף קצת צבע, כמו למשל במקרה של פאו גאסול (מצורפת כתבה ישנה עליו, ממליץ על התגובות, תמיד כיף לקרוא בדיעבד – http://www.hoops.co.il/?p=28387 )

KingJames23
KingJames23
7 years ago

כתבה שהועלתה עכשיו בוואלה שבה רשום שהפועל ירושלים במגעים עם סטודמאייר

KingJames23
KingJames23
7 years ago
Reply to  KingJames23

לא שאני מאמין לשטויות האלה כן?

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  KingJames23

דווקא יכול להיות שיש מגעים, כי בכל זאת יש לו קשר טוב עם אורי אלון, ואם אני לא טועה, יש לו אחוזים בקבוצה.

עם זאת, אני לא מאמין שזה יקרה העונה, בטח לא לפני שעונת הנ.ב.א נפתחת.
י-ם תקבל אותו בידיים פתוחות גם בעונה הבאה, עוד שנתיים וגם בעוד שלוש. הוא לא אמור להיות בלחץ.

אופיר מתתיהו
אופיר מתתיהו
7 years ago
Reply to  KingJames23

דווקא למה לא?
הוא יצטרף לשחקני NBA שעשו קריירה בארץ- סדריק סבלוס, דייוויד תרדקיל,טום צ'יימברס, נייט רובינסון ועכשיו -אמארה!
וחוץ מזה, לא נראה לי שבנאדם שמחזיק בבעלות מסוימת על קבוצה גם שיחק בה- זה יהיה חסר תקדים ללא ספק.

אלעד אייל
אלעד אייל
7 years ago

בארץ שיחקו גם בילי תומפסון עם אליפות בלייקרס, פרוויס שורט הגדול ומייק מיצ'ל ששיחקו אחד נגד השני ושניהם היו שחקנים מצוינים באן בי איי.
היו עוד רבים וטובים כמו דניס הופסון, פול תומפסון, לי ניילון, באק ג'ונסון, ריצ'י דומאס, אלברט קינג, ניק וולק ג'ינו בנקס, רוג'ר מייסון ומילטון ווגנר וכמובן אנטוני פארקר. יש בטח עוד כמה ששכחתי.
בסה"כ היו פה לא מעט שחקנים ששיחקו גם בליגה הטובה בעולם בהצלחה כזו או אחרת. חלק היו כוכבים גדולים בליגה שלנו.
יהיה נחמד לראות את אמרה בארץ, אבל אולי זו יותר משאלת לב כרגע.

המשגיח
המשגיח
7 years ago

אופיר, נראה לי שטוני פארקר שיחק בקבוצה שלו בזמן השביתה.

רביד אראל
רביד אראל
7 years ago
Reply to  המשגיח

אתה צודק, בזמן השביתה טוני פארקר שיחק בוילרבאן שהוא אחד הבעלים שלה

אחד העם
אחד העם
7 years ago
Reply to  המשגיח

וכמובן סאבוניס שהיה הבעלים של זלגיריס בזמן ששיחק בה

אופיר מתתיהו
אופיר מתתיהו
7 years ago
Reply to  המשגיח

רון, סה"כ לא ידעתי.
ודרך אגה איך אפשר לשלוח עובדות ?

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  המשגיח

אופיר – rontahan85@gmail.com

מתן גילור
7 years ago

אאל"ט, מייקל ג'ורדן שיחק בקבוצה שהיו לו בה אחוזים.

Smiley
Smiley
7 years ago

לפי דעתי הוא מכר את ההחזקה שלו (בכוונה שזה ישוב אליו בסיום) בוושינגטון. לא חושב שבNBA מותר לשחקן להיות גם בעלים.

המקרה בוושינגטון, לדעתי, ג'ורדן סיכם עם הבעלים שהוא משחק ולאחר מכן חוזר להחזקה חלקית

amitlahev
amitlahev
7 years ago

אחלה פוסט, רון!

אמארה מצטרף לשורה של שחקני על שרק פציעות עצרו אותם מלהיות בין הטובים ביותר: גרנט היל, פני הארדווי, טרייסי מגריידי, דריק רוז ועוד רבים וטובים. רק לחשוב מה היה יוצא מהם (או מביל וולטון) אם לא היו נפצעים…

יניב
יניב
7 years ago
Reply to  amitlahev

לא מסכים איתך,עמית.
לדעתי הוא היה קצת אוברטייד,נהנה כמו שרון כתב מנוכחותו של נאש שבלעדין הוא לא היה מגיע לאן שהגיע.מה עוד שהפציעה שלו לא הגיעה בשלב מוקדם של הקריירה והתפתחות שלו כשחקן כמו היל,הארווי ורוז

amitlahev
amitlahev
7 years ago
Reply to  יניב

אין לי בעיה עם זה שנאש גרם לו להיראות כל כך טוב.
להבדיל, גם קארל מאלון נהנה מאוד מהנוכחות של סטוקטון.
לגבי השלב בקריירה בו התחיל להיפצע, אני מסכים איתך שזה קצת שונה מהמקרים האחרים אבל עדיין – גיל 28-29 מהווה שיא קריירה לשחקני פנים רבים הן מבחינה אישית והן מבחינה קבוצתית. באותה נקודה התחילו אצלו הפציעות הכרוניות שגמרו לו את הקריירה.

שישקבב
שישקבב
7 years ago
Reply to  יניב

שחקן שגומר סדרת פלייאוף עם ממוצע נק' של 37 הוא שחקן על נשמה שלי.. לצערינו פציעות גמרו אותו מסכן שלנו

שגיא נאור
שגיא נאור
7 years ago

פוסט מצוין רון!
כך כך הרבה ספורטאים אמריקאים מגיעים ממקומות כל נמוכים, זה תמיד מדהים אותי מחדש. אני מנסה למצוא להם מקבילים אצלנו ולא עולה לי שום דוגמא דומה.
אמארה היה חבילה התקפית אדירה – אתלטיות נדירה סטייל שון קמפ, קליעה מחצי מרחק, מובים בפוסט. הפיקנרול שלו עם נאש היה הנשק התקפי הכי חזק בליגה באותה תקופה.

עגל
עגל
7 years ago

אמארה היה שחקן ענק בשנות השיא שלו, ממש כיף לראות אותו ואת נאש משחקים בהתקפה (קצת פחות כיף לראות אותם מגנים). הוא ההוכחה של שיווי משקל נאש בתורת המשחקים.
בניו יורק הוא הוכיח שהוא יכול להיות דומיננטי גם בלי נאש. חבל לי על הפציעות שלו, אבל הוא עדיין מסוגל לתרום. באמת שלא ברור לי היכן.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago

אחלה פוסט, רון

עמית ירקוני
עמית ירקוני
7 years ago

פוסט נהדר,לדעתי הוא יכול להיות שיקן ספסל לגיטימי בהמון קבוצות בליגה

גיל שלי
גיל שלי
7 years ago

אחלה פוסט. אני זוכר שעד שכרמלו הגיע סטארט תרם גם בהגנה בניקס. וולש היה בכיוון הנכון ודולאן החליט להשמיד את הניקס. הניקס היו יכולים לבחור באמרה בדראפט אבל הם הלכו על עסקת אנטוניו מקדייס

המשגיח
המשגיח
7 years ago
Reply to  גיל שלי

1+

רן
רן
5 years ago

כתבה מעניינת ועמוקה .אתה מביא בצורה יפה את הרקע של השחקן ואיך זה השפיע על הקריירה שלו ומראה ששחקן הוא גם אדם לא רק "מכונת ספורט". תענוג