היום לפני 20 שנה: נעים סולימנגולו מנצח 'זהב' בהרמת המשקולות הגדולה בהסטוריה / מנחם לס

(נעים סולימנוגלו, 1.47 מ' גובה, 63 ק"ג)

התמזל מזלי להיות עד באטלנטה לכמה שיאי עולם מדהימים, ואולי המדהים מכולם היה שיאו של נעים סולימנוגלו, מרים משקולות ממוצא טורקי שנולד בבולגריה, והטורקים "קנו" את אזרחותו מבולגריה עבור 1.25 מיליון דולארים.

הייתי באולם "ג'ורג'יה וורלד קונגרס" שהיום הוא מחובר ל"ג'ורג'יה דום"  כשנעים דחק (CLEAN AND JERK) משקל של 188.3 ק"ג, שיא עולמי ואולימפי, ובעשותו כך הוא הפך לאדם הראשון בעולם המרים משקל העולה פי שלוש על משקלו הוא. (נעים שקל 62.4 ק"ג ביום ששבר את השיא). היתה זו תחרות המשקולות הגדולה מעולם עם השלכות וחשיבויות הסטוריות. תחרות בה נשברו שיאי עום אחד נגד השני.

היה זה אחד ממאורעות הספורט המרתקים ביותר שהייתי בהם אי-פעם – אולי המרתק מכולם – כשהדבר היחיד שהפריע היה שלידי ישב רון קופמן.

תחרויות הרמת משקולות מחולקות לשני סוגים:

  • הנפה (Snatch) – בה על המתחרים להרים את המשקולות מעל ראשיהם בתנועה אחת יציבה.
  • דחיקה (Clean and Jerk) – בה המתחרים קודם מרימים את המשקולות מהרצפה אל עמדת ביניים, בה המשקולות נחות על הכתפיים, ולאחר מכן נעמדים ודוחקים את המשקולות אל מעל הראש.

בעבר היה קיים סוג שלישי, לחיצה (Clean and Press), שכלל הרמת המשקולות אל עמדת ביניים בדומה לדחיקה, ולאחר מכן הרמת המשקולת למעלה בכוח ידיים בלבד, ללא הקפיצה אל מתחת למשקולת הנהוגה בדחיקה. סגנון הלחיצה בוטל אחרי אולימפיאדת מינכן, 1972.

באותו יום נעים הניף ( SNATCH) משקל של 147.5 ק"ג (שיא עולמי), והוא זכה ב'טוטאל' במשקולות עם משקל של 335 ק"ג. הוא הפך גם למרים המשקולות הראשון בהסטוריה להרים משקל פי שלוש ממשקל גופו.

נעים בתחילת ה-"דחיקה"

 

יריבו של נעים היה ליאונידיס היווני, והתחרות בין השניים היתה הגדולה ביותר בהרמת משקולות כשהם קובעים שיאים רק כדי שהיריב ישבור אותם, וכך זה נימשך שלושה סיבובים.שיא עולמי אחרי שיא עולמי. היום הזה, ה-22 ביולי, 1996, נחשב ליום הגדול והמרתק ביותר בתולדות הרמת המשקולות:

הנה ההיילייט של התחרות:

*

*

ולמעוניינים יותר, הנה התחרות במלוואה:

*

ank Name Body Weight (kg) Snatch (kg) Clean & Jerk (kg) Total (kg)
1  Naim Süleymanoğlu (TUR) 63.90 147.5 187.5 335.0
2  Valerios Leonidis (GRE) 63.22 145.0 187.5 332.5
3  Xiao Jiangang (CHN) 63.15 145.0 177.5 322.5
4  Georgios Tzelilis (GRE) 63.50 145.0 177.5 322.5
5  Adrián Popa (HUN) 63.93 135.0 172.5 307.5
6  Ilian Iliev (BUL) 63.90 142.5 162.5 305.0

 

 

נעים נולד במובלעת הטורקית בבולגריה, אחד הספורים המרתקים של הבלקן בימי המשטר הקומוניסטי. הוריו נתנו לנעים את שמו, נעים סולימונגולו, אבל הבולגרים הכריחו אותו לקבל את שמו הבולגרי Naum Shalamanov (Наум Шаламанов)

כינויו מגיל 12 היה "POCKET HERCULES. כבר בגיל 16 הוא שבר את השיא העולמי, וניבחר לייצג את בולגריה באליפות העולם במלבורן ב-1986. הוא נעלם כלא היה וכמה שבועות אחרי צץ פתאום באיסטנבול. הוא נתקבל כמשיח שנפל מהרקיע. הוא מיד הפך לספורטאי הפופולרי ביותר בטורקיה, והוא עדיין בולגרי. הדבר הראשון שעשה ה להודיע ברבים ששמו מעתה הוא נעים Süleymanoğlu.

התחיל קרב בין בולריה וטורקיה את מי הוא ייצג באולימפיאדת סיאול ב-1988, ואז ניסגר עסק בין שתי המדינות שהטורקים משלמים לבולגרים 1.25 מיליון דולארים והם מבטלים את אזרחותו.

הוא לא איכזב וזכה בזהב בסיאול. הייתי גם שם אבל אז ההייפ עליו עוד לא היכה שחקים, והחמצתי את ההרמת משקולות. בגיל 22 הוא החליט לפתע לפרוש, אבל חזר לנצח את אליפות העולם, ובברצלונה 1992 כבר דאגתי להבטיח מושב עתונאי קרוב לזירה (באולימפיאדה, כל העתונאים עם אקרדיטציה חייבים להבטיח כרטיסים במושבי העתונאים כי המספר מוגבל לכל תחרות), והפעם חזיתי בו מנצח את הזהב עם עופר שלח כשהוא כתב 'מעריב' ואני כתב 'ידיעות'.

התחרות באטלנטה היתה האחרונה שלו. הוא רצה לוותר אבל השנאה והתחרות בין היוונים והטורקים שיכנעו אותו להשתתף, ולנסות לנצח את היווני וולריוס ליאונידיס. האולם היה מלא מפה לפה, 16,000. חצי טורקים וחצי יוונים. טרוף בעולם. הרגשת כאילו זאת מלחמה על קפריסין. השלושה החליפו שלושה שיאים עולמיים אחד אחרי השני כשהקהל יוצא מדעתו.

אחרי שנעים קבע שיא עולמי של 188.3 ק"ג בנסיון האחרון, ליאונידיס ניסה לדחוק 190.2 ק"ג שהיה נותן לו שיא עולמי, זהב בדחיקה, וזהב בכללי.

כשניכשל הוא נשכב על הקנבס ופרץ בבכי כתינוק. הוא יילל, "לא נתנו לי מספיק זמן לנוח…לא נתנו לי מספיק זמן לנוח…". זה נכון, אבל אלה החוקים. השדר באולם היה לין ג'ונס שאמר לכולנו:

"You have just witnessed the greatest weightlifting competition in history,"

Süleymanoğlu פרש, אבל ב-2000 ניסה לעשות קמבק נוסף. הוא התחיל להניף משקל של 148, שהיה עושה שיא עולמי, אבל הוא איבד את שיווי המשקל וניכשל בנסיונותיו.

בטורקיה הוא החל בקריירה פוליטית, אבל אחרי שניכשל בריצה לראשות עיריית KIRAC הוא נעלם מהאופק.

הוא נחשב היום כגדול מרימי המשקולות.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. אני זוכר את התחרות הזאת. זה באמת היה אירוע יוצא דופן שעורר המון גלים. מדהים איזו טכניקה עילאית וכוח מתפרץ יש לאנשים האלו. אני מניח שיש לזה גם השלכות בריאותיות על המפרקים והסחוסים אבל זה כבר ענין אחר.

  2. תודה מנחם! גם אני זוכר את התחרות הזו.
    זו הייתה האולימפיאדה הראשונה שראיתי בחיי, ולא הבנתי איך איש כזה קטן מצליח להרים משקל כזה כבד.

  3. בהחלט נחשב לגדול המרימים, אבל תחת כל הענף הזה יש עננה מאד כבדה של שימוש בחומרים אסורים. עד כמה שאני זוכר מהתקופה הזאת, העיפו באיזשהו שלב את כל נבחרת בולגריה מהאולימפיאדה על הרקע הזה.

  4. כמו אלעד אני זוכר את התחרות ( גם להרמת משקולות הגעתי באהבת הספורט שבי☺).
    אבל הסמים באופן טבעי משפיעים גם על תפיסתי לעניין זה.
    ואם כבר נגענו בסמים.
    לעיתים בא לי לומר יאללללה נבטל את המגבלה הזו ודי.
    נכון זה לא בריאותי ולכאורה לא ספורטיבי …..אבל בענפים מסויימים ממילא הרוב לוקח ומי שלא לוקח לא יקח גם אם תתיר.
    למשל אנו עכשיו בטור דה פראנס.
    קראתי לאחרונה בוויקפדיה רשימה של רוכבים …..הרבה מאד מהם הואשמו והורשעו בעברם בעניני סמים , ערויים ועוד דברים לא חוקיים.

  5. זו בעיה קשה מאד ונראה כמו מלחמה אבודה.
    הבעיה שגם אם יתירו וגם אם לא יש ענפים שנגועים באופן קשה מאד והערך הספורטיבי שלהם מוטל בספק רב. התרה גורפת של שימוש בסמים היא הודאה בכשלון האכיפה, והמשך המצב הנוכחי גם הוא בלתי נסבל.

  6. זו בעיה קשה מאד ונראה כמו מלחמה אבודה.
    הבעיה שגם אם יתירו וגם אם לא יש ענפים שנגועים באופן קשה מאד והערך הספורטיבי שלהם מוטל בספק רב. התרה גורפת של שימוש בסמים היא הודאה בכשלון האכיפה, והמשך המצב הנוכחי גם הוא בלתי נסבל.

  7. התכוונתי לשים על זה פוסט ולא יצא בינתיים. לפחות בענף האופניים נראה שהמלחמה בנגע הזה די מצליחה. לא בטוח שבהרמת משקולות זה המצב.

  8. פאקו זה באמת מעניין להתעדכן איך הענין הסה טופל אחאי השערוריות הגדולות שהתפוצצו ברעש, והאם היום הענף באמת נקי או לפחות אפשר לומר בביטחון שהתחרות הוגנת?
    אם יהיה לך זמן ורצון לכתוב אשמח לקרוא בנושא.

  9. זוכר את התחרות , זוכר את ההתרגשות והמתח , זוכר את היחודיות שקיימת רק באולימפיאדה לענפים זוטרים כאלו…

  10. מנחם כפרופסור לביומכניקה האם הנומך של מרים המשקולות הנ"ל מקנה לו יתרון? ההנפה לא קלה יותר למישהו בגובה 1.47 מאשר לאחד בגובה 1.90?

      1. אני חושב שעל משקולן צריך להרים משקל ביחס למשקל גופו ואם הוא שוקל יותר והרים משקל שווה למשקולן קל יותר, המשקולן הקל יותר מנצח.
        מנחם אולי אתה יודע איך בדיוק מחשבים את משקל ההרמה?

  11. סולימנגולו (סולימנוב בגרסה הבולגרית) היה אכן אחד מגדולי מרימי המשקולות.
    אני סבור שלא ניתן לקבוע מי הגדול מכולם בענף הזה.
    לדוגמה: מרים המשקולות מברית המועצות וסילי אלכסייב שהתחרה במשקל על כבד, קבע 80 שיאי עולם בין השנים 1970-1977 ולא נוצח בתקופה הנ"ל. הבן אדם היה "הר אדם" תרתי משמע ושקל מעל 150 ק"ג.
    בקישור הבא הוא מדבר על רצח הספורטאים הישראליים באולימפיאדת מינכן 1972:
    https://www.youtube.com/watch?v=rQBrPh5Mn3Q

כתיבת תגובה

סגירת תפריט