הסיבות האמיתיות לסוף עידן הת'אנדר / הגולש איתן עברי

הסיבות האמיתיות לסוף עידן הת'אנדר כפי שהכרנו

 הגולש איתן עברי הוא מהנדס תכנה בן 29 מרמת השרון

אוקלהומה סיטי ת'אנדר איבדה בקיץ אחד את דוראנט ואיבקה, לאחר שאיבדה את הארדן לא יהיה מופרך לחשוב שהסופרסטאר הבא לעזוב יהיה ווסטברוק המסיים חוזה בעונה הבאה. גם אם יישאר אי אפשר שלא להודות – הת'אנדר כבר לא תהיה אותה קבוצה גם אם לוקחים את השריד השלישי מימי סיאטל – קוליסון שהעונה איבד רלוונטיות לחלוטין. אנסה לבאר מעט את התמונה ולהסביר איך דריק רוז, הסכם השחקנים, העיר סיאטל וזוג קרסוליים מפוקפק קשורים לעניין.

הסיפור שלנו מתחיל בסוף עונת 2011 עת הפסידה בגמר המערב לאלופה הנכנסת מדאלאס – הקבוצה המלהיבה שסיפקה הרבה סיפורים כמו האליפות היחידה של מר טריפל דאבל ג'ייסון קיד (לדבריו זו הסיבה שלבש 32, אגב), אליפות שהצילה את המורשת שלו וקל לשכוח את העובדה שזו גם האליפות היחידה של אחד נוסף, דירק נוביצקי.

החמישייה שכיכבה בפלייאוף 2011 עבור הת'אנדר גורמת עד היום לרוב חובבי הליגה להזיל ריר: ווסטברוק, הארדן, דוראנט, איבקה ופרקינס (בן ה26 והיחיד עם טבעת בסגל מימיו עם בוסטון), מסוף אותה עונה חלו במקביל שני תהליכים מנוגדים שכל אחד משך לכיוון שלו וככל שהזמן חלף כך היה ברור יותר ויותר כי מדובר במעין משחק סכום אפס בו המפסיד יוצא בלי כלום. התהליך הראשון, אותו אכנה הכחול, היה מעל לפני הקרקע והכל זיהו כי מדובר בקבוצה שהולכת להתמודד כמעט בכל שנה על התואר. התהליך השני שמעתה אכנה הירוק בישר על תחילת סוף עידן אף שטרם התחיל.

על התהליך הכחול המייצג את רוח הת'אנדר לא אכביר מכיוון שלא היה ניתן להתעלם ממנו. העונה הראשונה בה הת'אנדר הגיעה לפלייאוף הייתה ב2010 בו הפסידו בסיבוב הראשון לאלופה הנכנסת מLA, שנה לאחר מכן העונה נגמרה בסגנות המערב כאמור, אך במהלך הפלייאוף בחור צעיר משיקגו הוכרז כMVP של הליגה דבר אשר ישליך באופן ישיר מספר חודשים לאחר מכן וייכנס תחת כנפו של התהליך הירוק הכלל את הסדר השחקנים החדש בנובמבר 2011, הסדר זה כלל את חוק דריק רוז הגורס בין היתר כי חוזה מקסימלי של MVP לשעבר או שחקן שהופיע פעמיים בקבוצת ALL-NBA יהווה לפחות 30% מהשכר הקבוצתי בלי קשר לוותק השחקן.

בין החתימה על ההסדר החדש לתחילת העונה סוכנו של דוראנט הזכיר בעדינות כי למרשו מגיעה תוספת של 15 מיליון דולר מכיוון שהוא עומד בתנאים של חוק רוז לעיל, תוספת שכמובן התקבלה מכיוון שהחוזה המקורי נחתם על הסכום המקסימלי לו דוראנט זכאי ולא על מספר קבוע מראש. עונת 2011-2012 התחילה בסוף דצמבר עקב השביתה (בסיומה נקבע חוק רוז לעיל) ובישרה על התחזקות התהליך הכחול שהסתמן כדומיננטי ביותר ובסוף אותה עונה לברון זכה באליפות הראשונה שלו הת'אנדר זוכים באליפות המערב ומפסידים בגמר הליגה. האמנם הכחול שולט?

בסוף הקמפיין המוצלח בהיסטוריה הקצרה של הת'אנדר פרסטי לא הצליח להגיע עם הארדן לסיכום על הארכת חוזה ולבסוף המזוקן הועבר לרוקטס כאשר החתיכה הרלוונטית היחידה אותה הת'אנדר מקבלים בתמורה היא הזכות לבחור בסטיבן אדאמס בדראפט. האם ה15M של דוראנט היו משכנעים את הארדן? אלו ספקולציות אך קשה להתעלם מהן.
*לסם פרסטי עבר עשיר בספרס ומשייכים לו את בחירתו של טוני פרקר ומאז עבר לסיאטל ב2007 המהלך הראשון שלו היה העברת ריי אלן שחבר לפירס וגארנט בבוסטון עם הביג 3 המקוריים. כחלק ממשנתו הספרס-ית אף שחקן אינו גדול מהמועדון וכך טיפל באלן, הארדן ומאוחר יותר באיבקה.

נקפוץ הישר לפלייאוף 2013, אליו הת'אנדר מגיעה מלאת ביטחון ומוכנה לעשות צעד אחד נוסף ולזכות בגביע לאחר העונה הרגילה הטובה בהיסטוריה שלה בה סיימה עם המאזן הטוב במערב והופגשה עם…הרוקטס של ג'יימס הארדן – איזה סיפור! לפאט בברלי שמעולם לא נחשב לשחקן עדין (או מוכשר במיוחד) בלשון המעטה הפיקנטריה של הארדן והאקסית לא הפריעה לו להיכנס בברוטליות בברכו הימנית של ווסטברוק, פציעה שתגמור לו את הפלייאוף כבר במשחק השני. הת'אנדר ללא ווסטברוק סיימו את העבודה מול הרוקטס ב6 משחקים אך הוכרעו ב5 מול הגריזליס הקשוחים. פציעה זו הובילה לשני ניתוחים בברכו הימנית, דבר שמסביר את הסיבה שבברלי זוכה לשריקות בכל ביקור בצ'זפיק אנרג'י ארינה. הצבע הירוק מתחיל להשתלט…

*

את עונת 12-13 סטפן קרי סיים תוך ששיחק פחות משליש עונה והעמיד את הממוצעים הנמוכים בקריירה שגרמו לו להסתפק בחוזה של 44M$ ל4 שנים. העונה העוקבת, 13-14, נפתחה עבור ווסטברוק באיחור אופנתי ששיחק עד דצמבר עת עשה ניתוח נוסף באותה ברך ימין וחזר רק לאחר האול-סטאר עם הגבלת דקות ומשחקי back-to-back. עונה זו זכורה בעיקר כעונת הMVP של דוראנט שנאלץ לכסות על חסרונו של ווסטברוק עם אחד מנאומי הספורט המרגשים ביותר.

בסיומה הת'אנדר סיימו עם ניצחון אחד פחות מהעונה שקדמה לה עם ווסטברוק כשיר לחלוטין ודוראנט בכושר שיא ונראו בדרך הבטוחה להשלים הפעם את העבודה ולממש את הפוטנציאל האדיר של הקבוצה. בסיבוב הראשון שוב אלו היו הגריזליס עם המשחק האיטי שנראו כקריפטונייט של הת'אנדר, אך לאחר סדרה משוגעת (4 משחקים ברציפות שלא הוכרעו בזמן החוקי) פינו את הדרך לאחר 7 משחקים בסיומם נקבעה סדרה מצוינת לא פחות בין הקליפרס לת'אנדר בסיומה נקבעו שני דברים:
1. סרג' איבקה שסיים בשנה השלישית ברציפות ב  All-Defensive First Teamשל הליגה סיים את הפלייאוף עקב פציעה בתאומים.
2. גמר המערב יפגיש בין הספרס לת'אנדר, בפעם השנייה בשלוש שנים.
הספרס עלו ל2-0 די קליל בהיעדרו של איבקה שחזר במפתיע להרכב הת'אנדר ותרם להשוואת הסדרה עם שני משחקים לכ"א. ב2012 הספרס הוליכו 2-0 על הת'אנדר באותו המעמד רק בשביל להפסיד את ארבעת הבאים. הפעם הספרס לא איפשרו זאת לת'אנדר שהפסידו את שני המשחקים העוקבים כולל משחק 6 בבית בהארכה. עונה זו אמנם הסתיימה באכזבה אך היא מהולה באופטימיות להמשך ואף נראה כי היא מהווה המשך ישיר לתהליך הכחול, סה"כ גמר מערב אינו הישג שניתן לזלזל בו.

את עונת 2014-2015 אפשר לצבוע את כולה בירוק אציין רק כי מלבד פציעתו של דוראנט שהחמיץ מעל שני שליש מהעונה השחקן היחיד שהחמיץ פחות מ12 משחקים (כ15% מהעונה) הוא אנתוני מורו. גל הפציעות שכאמור ממש לא הסתכם בדוראנט הוציא מווסטברוק עונת MVP שלא מספיקה לפלייאוף, טענה שחוזרת על עצמה כנגד ווסטברוק. מה שקל לשכוח זה שהוא עזר לת'אנדר לסיים עם 45 נצחונות, מאזן שהעונה היה מביא אותם לפלייאוף מהמקום החמישי במערב ושהמאזן הספיק למקום 9 רק בגלל שובר שוויון עם הפליקנס, זכר לסל הנצחון האדיר של אנתוני דייויס, השלשה היחידה שלו באותה עונה.

*

*
על העונה הנוכחית אין הרבה מה לומר שכן היא טרייה בזיכרון ובסופה ווסטברוק ודוראנט נחנקו במשחק 6 ודוראנט חתם בווריורס. אני בטוח שיש כמה אוהדי סיאטל סופרסוניקס המחככים ידיהם בהנאה ירוקה. ההפיכה הושלמה.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 44 תגובות

  1. משהו על הפציעה של דוראנט –
    הוא עבר פציעה פשוטה יחסית ( שבר מאמץ ) הייתה רשלנות רפואית של הצוות ב OKC והוא נאלץ לעבוד סרייה של 3 ניתוחים

    הפוסט ממש נפלא

    זה מדהים ש OKC הגיבה עם טרייד של איבקה ואז דוראנט הודיע על עזיבה , העדפה של איבקה על הארדן מנעה חתיכת שושלת ….

    1. לגבי המשפט האחרון, אמנם שלישייה של ווסט-הארדן-KD עדיפה על שלישייה של ווסט-דוראנט-איבקה כל עוד כולם בריאים, אבל אוקלהומה עשתה את המהלך הכושל הזה בגלל ההתאמה של איבקה לשאר השחקנים. לו הארדן היה נשאר ואיבקה היה הולך אמנם הייתה ארטילריה התקפית מדהימה, אבל גם היו מכות רצח על הכדור, ו0 הגנה על הטבעת (חוץ מפרקינס)
      דבר אחד טוב שיצא מהטרייד- זה שקיבלו את סטיבן אדאמס!

      1. הבעיה הגדולה ביותר באיבוד של הארדן היא התמורה at that point of time, לפני שבחירת הדראפט הפכה לסטיבן אדמס שיכול להיות סנטר טופ 5 בליגה לדעתי כבר באחת משתי העונות הקרובות.

        כלל לא בטוח שהשארת הארדן לא הייתה מביאה לאליפות ומשכנעת אותו להוריד בדרישות השכר בסוף העונה או אפילו sign&trade.

  2. הסיפור עם הארדן זו חוכמת הבדיעבד, יכולה הייתה להיווצר אתו שושלת בהחלט אבל באותה מידה לא היה מפתיע עם היה נוצר שם קרב אגואים בין 2 אלפא דוגס צעירים בדמות ווסטבורק והארדן שכל אחד מהם רוצה את הכדור אצלו ברגעים הקריטיים והיה יכול לפרק את הקבוצה הרבה יותר מהר מטבעת . הוצאתי בכוונה את דוראנט מהמשוואה כי אני עדיין למרות היכולות האדירות שלו לא רואה בו אלפא דוג, תמיד נראה שברגעים הקריטיים נוח לו לזוז הצידה ולתת לראס את הכדור לתחושתי גם זה חלק מהותי בבחירה שלו בסופו של יום בגולדן סטייט (שם יש את קארי,תומפסון, אפילו דריימונד גרין שלא מפחדים לקחת אחריות)

    1. +1
      אנשים שוכחים איך נראה שחקן 3 בהיררכיה לעומת שחקן 1 או 2 (ע"ע בוש, כריס או לאב, קווין). לכאורה, הארדן יכל להיות על תקן הג'ינובילי של הרעמים, אבל אני לא רואה אותו מקבל על עצמו את המעמד הזה.

      1. הכל נכון בהסתכלות של היום כשאנחנו רואים מה הארדן נתן בבוסטון (עונת כמעט mvp)
        באותה נקודת זמן אני מסופק אם מישהו ידע עד כמה הוא יכול לפרוח ולמרות שהיה שחקן שישי מעולה אני לא בטוח שבכלל היה מתפתח שם למה שהתפתח ביוסטון

  3. תודה.
    התהליך הירוק מייצג כמובן את הצבע של הסוניקס, העיר המקורית של הפרנצ'ייז שאוהדיה רוצים בכישלון הת'אנדר מכיוון שמבחינתם הפרנצ'ייז נגנב מעירם האהובה.

  4. מצוין. אני חושב שהעניין עם הארדן השפיע מאוד על השחקנים שהבינו שהבעלים לא יעשה כל מה שצריך בשביל להביא אליפות. בלי קשר שהארדן לא היה מוכן להיות שחקן שישי לזמן רב, מה שהיום ברור כנכון מבחינתו.
    הדבר השני הוא עניין ה'אלפא' מול 'בטא'. נראה לי שכל הרחשים על דוראנט כחסר יכולת להוביל אל מול האופי השתלטני של ווסטברוק היו אחד הגורמים שהכי הפריעו לדוראנט. האגו שיחק כאן תפקיד לא פחות חשוב ההתפרקות של אוקלהומה ממכת הפציעות וקללת סיאטל.

    1. יש לOKC בעיה גדולה מאוד, טולסה אינה קליפורניה\ניו יורק. כשדוראנט דיבר על האכזבה לאחר שפאו גאסול כבר הסדיר את כל הפרטים כדי לחתום בקבוצה אך ברגע האחרון בחר ללכת לעיר הרוחות כי זאת עיר כדורסל טובה יותר למרות ההישגים הנמוכים יותר. בעונה החולפת סך המשכורות של OKC היה 4 למיטב זכרוני, זו פחות בעיית קמצנות ויותר בעיית market. לא סתם הFA המשמעותיים שחתמו הם קרון באטלר, דרק פישר בן ה37 ונאזר מוחמד בן ה38.

      על סמך כל הראיונות והדינמיקה ביניהם אני לא חושב שזה בכלל שיחק תפקיד משמעותי, אני אפילו מאמין למה שאמר בראיון האחרון מהנבחרת:
      https://www.youtube.com/watch?v=l5q6Ukl0ZHU
      החל מ4:35

  5. זה ממש סיפור טארגי, והגיבור שלו הוא ראסל ווסטברוק – כל הפוסיז והסיסיז ורודפי הטבעות והאקסטרה-כסף הלכו, ורק הוא נשאר.

    וזה טראגי, כי אחרי כל ההתגלגלות, בשנה שעברה גולדן סטייט הגיעה כל כך קרוב, וסופסוף עם השלושה שנשארו, בלי פציעות, כאילו להגשים את מה שהיה בה כל השנים.

    ואז דוראנט נחנק, כל כך נחנק, שהשיעול שלו ממלא את האורקל ארינה. במקום לסגור מעגל במקום האחד והנכון (ע"ע לברון).

    לא רק נבל – גם אין לו חוש דרמה בשיט.

  6. מאמר חזק ביותר. ברוך הבא!

    אני חושב שהשילוב של ווסטברוק והארדן היה קורס מתישהו. אף אחד מהם לא היה ממצה את הפוטנציאל. לכל אחד מהם אופי "מורכב" .

    גם בעונת המלפפונים הופס מוכיח שהוא האתר מספר אחת ולגולשים שמפרסמים מאמרים יש חלק גדול בכך.

    שאפו!

    1. לדעתי מאמן סמכותי יותר יכל לקחת את הקבוצה רחוק יותר. לא נתן להארדן את מקומו האמיתי בהיררכיה. הארדן היה צריך להיות הרבה יותר משחקן שישי סטייל ג'אמל קרופורד

  7. אני חושב שלמרות ובגלל כל מה שעושה הארדן ביוסטון – ניתן להגיד שההימור נגדו היה נכון. אין לו כנראה מקום ליד ווסט, מה שבטוח שהבעיה הגדולה שלו זה בהגנה.

  8. טוב נו, גם אני חושב שהפוסט מצוין. הארדן לא היה נשאר בתאנדר לאורך זמן, הוא טוב מדי (לפחות לדעתו).
    אני מציע לכל מי ששופט רק לפי התוצאות לחשוב טוב טוב על הפציעות ועל גורמי המזל ואיך הם משפיעים – קל מאוד לדמיין איך המסלול של התאנדר היה משתנה ב-180 מעלות ועכשיו היו להם (נניח) שתי אליפויות. חוסר המזל הכרוני או קללת סיאטל, היכתה בהם חזק מאוד. באותו אופן לקבוצות שזכו בשתי אליפויות או בתריפיט היה טונה של מזל

    1. איך אתה אומר דברים כמו 'לפחות לדעתו?'
      לא מכיר ולא זוכר עוד שחקן שאכל כל כך הרבה חרא מהתקשורת ושנותן פאקינג 29 נק', 7.5 אס' ומעל 6 ריבאונדים למשחק, לא מחמיץ בכלל משחקים ומעלה את הקבוצה שלו לפלייאוף בכל עונה.
      לגבי ההגנה- באוקלהומה היה נחשב מגן מצויין, הכל עניין של חלוקת כוחות והרבה מאוד עניין של אימון.
      אני מכריז בזאת על הקמת האגודה למלחמה בהשמצת הזקן (להל'ן "מהה"…). התנכלות כזאתי לזקנים זכור ה לנו מימים חשוכים בהיסטוריה. הכל אנטישמיות של התקשורת

        1. ניתן למתפקדים להחליט.
          ההצעה שלך נשמעת הגיונית מדי… בדרך כלל הרוב בוחר בבחירה הטיפשית. נראה מה העם יחליט

          1. עבר יום שלם ויש חצי מתפקד (עגל רשמתי אותך כחצי, אתה אמנם אוהד אמת אבל יותר מדי אוביקטיבי ושקול- מוריד לך חצי נקודה).
            כל השאר אנטישמים.

    2. אני שמח שזה עבר בטקסט, אחת הסיבות לטור הזה הייתה להביא לתודעה את כמות הגורמים שמביאים לאליפויות ומדוע מספר טבעות לא בהכרח מעיד על טיבה של קבוצה גם בסדרות של הטוב מ7 שעל פניו הן ההוגנות ביותר בכל הספורט.

  9. סביר להניח שכולכם צודקים והשילוב של הארדן-ראסל1 -דוראנט היה מתפוצץ אבל באותה עת הייתה לך קבוצה שהגיעה לגמר הליגה והפסידה ששלושתם משחקים במהלך העונה מצויין וביחד ואז רק בגלל טיפשות שמתחלקת ל2:
    1.העניין לא לחרוג מתקרת השכר ולא לשלם להארדן מה שהוא דרש.
    2.במקום לתת להם לשחק עוד עונה(או לפחות לפתוח את העונה עם שלושתם) שוב הפחד לאבד אותו בלי תמורה רצינית גרמה לו לטרייד פזיז שבו הוא יצא מופסד חבל על הזמן

    1. אני מסכים שהסיבה העיקרית היא ילדותית (שזה בסדר גמור! אבל התקרה שלו בהיסטוריה לא צריכה להיות גבוהה משל ריי אלן) אבל הוא רק עוד אחד מפיסות המפתח שהרכיבו את הטור הזה.

  10. כתבה נהדרת. לדעתי סקוט ברוקס תרם רבות לתהליך הירוק. על שיטת המשחק והשבלוניות שלו דובר הרבה בעבר. אם הארדן היה הופך לשחקן חמישייה מהעונה הראשונה או השנייה ומקבל תפקיד מרכזי יותר בהתקפה כמו דוראנט וווסטברוק אז הוא היה נשאר. ברוקס לא ידע להפוך אותו לסופרסטאר שהוא וזה תרם לרגשי נחיתות המקצועית של הארדן שאולי פגעו בו יותר מאשר החוזה המאכזב.
    כל כך חבל שפיספנו את ווסטברוק הארדן ודוראנט ביחד לעוד שנים. האליפויות היו זורמות.

  11. מבחינתי הסיבה היא הכי פשוטה בעולם – ההחלטה לא לשלם להארדן מקס מלא.

    החלטה נוראית מכל בחינה שהיא שלדעתי שינתה את ההיסטוריה של הליגה.

    מה שכן, להאשים בזה את פרסטי זה אולי לא לגמרי הוגן כלפיו.
    זה די ברור שבעלי הקבוצה לא נתנו לו חופש כלכלי מלא, ולדעתי הקמצנות שלהם היא הסיבה העיקרית להחלטה שהביאה לכדור השלג הזה.

  12. מצוין, תודה רבה.

    עדיין עם כל הגורמים, אם KD וראסל היו קצת פחות אהבלים ויותר מודעים לעצמם הם היו משלימים את העבודה עם המשחק הנכון ששיחקו מול ג"ס.
    ולמרות שפספסו זאת – השנה היה יכול להיות להם עוד צ'אנס נהדר לכך.
    אבל כמו שכתבו לפני, KD הוא בכיין ילדותי.

    בשורה התחתונה – העיקר שקללת סיאטל פועלת ושהקבוצה הרקובה הזאת לא מגיעה לכלום.

  13. איך דוראנט לא דיבר עם ווסטברוק אחרי העזיבה? היה צריך לדבר אתו ראשון, עוד לפני שהעניין יצא לתקשורת. הבנאדם מתאבד על המגרש, עברתם דרך ארוכה יחד, ההחלטה שלך משפיעה עליו ישירות, איזה חוסר כבוד, זה בלתי נתפס בעיניי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט