היום לפני 40 שנה: נדיה קומניץ' מקבלת "10" ראשון בהיסטוריה / מנחם לס

 

אנחנו זוכרים אותה כצעירה הרומניה המחייכת עם הפוניטייל, הלועסת "BUBBLE-GUM" נון-סטופ שהגיעה לאולימפיאדת מונטריאול, וב-18 ליולי זכתה ב-"10" הראשון אי פעם בהתעמלות.

"קודם הופיע ה-"0" אז אחרי ה-"1" היה הדבר הנפלא ביותר" היא אומרת עכשיו בחיוך. אבל אז בא ה-0 אחרי הסיפרה 2, ואז ה-0 אחרי ה-3, ואז האפס אחרי ה-4, כמו ב-"40"", היא אומרת בחיוך.

לא משנה. לאן שלא תפנה, לאן שלא תלך, ה-"10" ההוא כאילו חרוט על מצחה.

"40 שנה מאז שזה קרה? או, אלוהים", היא אומרת. "זה מרגיש כאילו זה קרה אתמול".

היא נמצאת עתה במונטריאול עם בעלה האמריקאי ברט קונור – אלוף אולימפי בהתעמלות בעצמו מאותה אולימפיאדה – ובנם דילן. היא רוצה להראות לו היכן הכל קרה, ואז הם טסים לריו לאולימפיאדה הנוכחית.

זכרונה על מה שקרה אז חד כתער למרות שעברו מאז 14,610 ימים. "זה היה בתרגיל החובה על ה-UNEVEN BARS". הרגשתי שעשיתי טוב אבל לא הרגשתי שהיה זה תרגיל מושלם", אומרת בת ה-54 המתגוררת עתה עם בעלה בנורמן, אוקלהומה, שם הם מריצים בית ספר גדול ויקרתי ביותר להתעמלות ואת המגזין היקרתי ביותר בעולם בהתעמלות INTERNATIONAL GYMNASTICS MAGAZINE, שהם הבעלים והעורכים שלו..

"ראיתי "073" וחשבתי שעשיתי הרבה יותר טוב מ-7.3. לא הבנתי. אבל אז הופיע עוד 0 ואחריו עוד אפס, ואחריו נקודה. ואז עוד אפס…ואחריו כלום…מה קרה? מה קרה? שאלתי את עצמי. הסתבר שלוח התוצאות לא היה מתוכנן לארבע ספרות ולא היה מקום ל-"1" שהיה אמור להיכנס מצד שמאל כמספר האחרון. '10'…העשר הראשון בהסטוריה…הייתי בת 14 צעירה מידי להבין את משמעות ההישג…"

היא המשיכה לאסוף עוד שלוש מדליות זהב, כולל קרב-רב, ואז עוד שני זהבים במוסקבה ארבע שנים אח"כ.

(נדיה קומניץ' בת 54 היום. בעלת אקדמיה להתעמלות בנורמן, אוקלהומה,  עם בעלה האמריקאי ברט קונור, בעל מדליית זהב בהתעמלות בעצמו)

***

נדיה נולדה בעיירה קטנה ברומניה שהיתה תחת שלטון קומוניסטי. בגיל 6 היא הוזמנה להשתתף בבית ספר "נסיוני" להתעמלות שהורץ ע"י בלה קרולי ואשתו מרטה (שהפכו כמובן שנים אח"כ את נשות ארה"ב לנבחרת החזקה בעולם, כשמרטה עדיין מנהלת הנבחרת לריו, והיא כבר הודיעה על פרישתה אחרי האולימפיאדה).

קרולי ראה כמה תרגילים שהיא עשתה עשתה בהפסקת בי"ס עם עוד ילדה, וידע מיד שיש בידיו PRODIGY – ילדת פלא (הילדה השנייה היתה ויוריקה דומיטרו שעם השנים הפכה לבלרינה מס' 1 בבלט הרומני). מגיל צעיר היא נסעה שעה ביום להגיע לבית הספר.

היא התפתחה למתעמלת מס' 1 ברומניה, וב-1975 ניצחה את אליפות אירופה בקרב-רב בסקיאן, נורבגיה, כשהיא בת 13.

ואז באה אולימפידת מונטריאול בו רכשה שם עולם, ונחשבה ע"י רבים עד עצם היום הזה כמתעמלת הגדולה מכולן.

אחרי שמאמנה בלה קרולי, אשתו, וכמה ממנהלי הנבחרת הרומנית הצליחו להימלט מהמשטרה החשאית הרומנית וקיבלו מקלט מדיני בארה"ב, נדיה קומניץ' הורשתה להשתתף באולימפידת 1984 בלוס אנג'לס כששני בלשים מהבולשת הרומנית מתלווים אליה על כל צעד ושעל עם אזהרה שאם תימלט, הוריה שנשארו ברומניה "יסבלו סבל לא יתואר".

היתה לה גם תקופה מוזרה – ברצון או בלית ברירה – עם גבר נשוי עם ארבעה ילדים בשם קונסטנטין פאניט שהיה בוס גדול בממשל הרומני וחבר של צ'אוצ'סקו, ופרטי הסיפור לא ידועים עד היום. הוא התלווה אליה לכמה תחרויות באירופה.

ב-1989 בלה קרולי וכמה בעלי השפעה רומנית הצליחו להעבירה למונטריאול שם הצליחה להיפטר מפאניט, ולהפוך לדוגמנית, עם קו ייצור בגדי התעמלות. במונטריאול היא פגשה מחדש את ברט קונור האמריקאי (שהיא הכירה באולימפיאדת 1976) , נישאה לו, והם גרים היום בנורמן, אוקלהומה, ביתה של אוניברסיטת אוקלהומה.

נדיה  קשורה ומעורבת עם כל מיני גופים וארגונים אמריקאים ובינלאומיים (כולל האו"ם –

( she was the first athlete to be invited to speak at the United Nations to launch the Year 2000 International Year of Volunteers

והיא משרתת כסגנית יו"ר בוועד הבינלאומי של ה-SPECIAL OLYMPICS, והיא קונסול הכבוד של רומניה בארה"ב. אחד מתפקידיה החשובים הוא סגן נשיא ה-MUSCULAR  DYSTROPHY ASSOCIATION

היא חברה בארגון הבינלאומי להתעמלות, וחברה בארגון ההתעמלות הרומני. היא ובעלה ברט הם בעלי ועורכי המגזין היקרתי INTERNATIONAL GYMNASTIC MAGAZINE, ובית ספרם להתעמלות "PERFECT 10" נחשב לאחד היקרתיים ביותר בארה"ב.

ביוטוב אין רשות להעתיק את הוידיאו על ה-"10 המושלם" במקבילים מדורגים אז הכנסתי וידיאו אחר.

.
.

.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. זאת "10" זאת? נראית כמו טרנסווסטייט במצעד הגאווה בבוקרשט
    מחכה לפוסט תגובה של מומי – דירוג ה-"10" המושלמות בהיסטוריה – מבו דרק ועד לבר רפאלי

  2. היא נראית מדהים היום נדיה קומנצ'י והיא נראתה עוד יותר חמודה כילדה שעשתה בית ספר לרוסיות שלא ידעו מאיפה היא הוקרצה.

    ראיתי את התחרות שלה כמה פעמים בוידאו, התרגילים שלה על המקבילים המדורגים היו המושלמים ביותר שראיתי ממתעמלת, פשוט מדהים.
    בלי שום הטייה של הגוף, בלי מנעד מהמכה שהגוף מקבל, בלי התכווצות של השרירים והנחיתה והחיוך בסוף, חיוך של ילדה בת 14 שבאה לעשות בית ספר- פרייסלייס.

    בכלל הסיפור של המאמן שלה מדהים- אשכרה צ'אוצ'סקו רדף אחרי קרולי כי הוא לא היה נראה מספיק רומני למאמן שמביא מדליות(היה ממוצא הונגרי לדעתי).

    חתיכת סיפור.

  3. עד היום היא הספורטאית הנערצת ביותר ברומניה.
    האצבע המשולשת לרוסים,
    ואולי עוד יותר – האצבע המשולשת לצ'אוצ'סקו (ערקה ב-89').

  4. התעמלות זה אחד הענפים הפופולריים ביותר במשחקים האולימפיים, ואחד הקשים ביותר בוודאי מנטלית. אין מקום לטעויות בהתעמלות, והלחץ העצום שמופעל על נערות צעירות הוא לא אנושי בוודאי באותם ימים שבהם המשחקים שימשו כלי פוליטי ומדיני בין הגושים.
    מספיק לראות את הנערות הצעירות והמתצ העצום על פניהן לפני התרגילים כדי לראות כמה מוטל על כתפיהן הצרות. אצל הגברים הגיל הממוצע גבוה בהרבה ובעיית המשקל והגובה הרבה פחות קריטיות.

  5. זה כל ההבדל, קיבלת את ה-10 הראשון ומקומך בהיסטוריה מובטח.

    נדיה היתה גם הראשונה, אם אינני טועה, שעשתה סלטה לאחור על הקורה.

    אבל ראוי להזכיר אותה גם בהקשר של הימים הגדולים של ההתעמלות. זה מתחיל באולגה קורבוט, הברבור, כוכבת מינכן 72'. וב-76', קורבוט נדיה והמלוכסנת האקזוטית עם השם מסרטי ג'יימס בונד, נלי קים.

    אותן שנים גדולות עם נבחרת הגברים האגדית של יפן, סוואו קאטו, אייזו קנמוטסו, מיטסואו צוקהרה המהוללים, הנבחרת הכי אסתטית והכי יפנית שיש.

    אח"כ באו האולימפיאדות הדפוקות של 80 ו-84, והחרמות ההדדיים בין מזרח ומערב, ודפקו הכל.

  6. מודע שאני לא מבין כלום בספורט הזה אבל עצם העובדה שהוא תמיד מלווה בשלל סיפורים על שיטות אימון שנקרא להם בעדינות שונות ודרישות משמעת שנקרא להם בעדינות קשות בעיקר שמדובר לרוב בנערות או נשים צעירות היכן שהוא בטווח הגילאים 16-24 שהקריירה שלהן מתחילה עוד הרבה לפני תמיד גרם לי להתרחק מהצפייה בו (ראה סיפור נבחרת ההתעמלות האומנותית של ישראל בשבועיים האחרונים)

  7. נדיה היא חתיכת סיפור ולי הספורטאית האולימפית הגדולה בכל הזמנים.
    בוודאי המפורסמת ביותר.
    מה שמדהים אותי הוא שכילד קטן היא נראה לי דמות היסטורית.
    מסתבר שהיא גדולה ממני כולה בעשור וחצי.
    בקנדה הייתי כבר בן שנה…

  8. אפרופו, אם רוסיה הולכת אכן להיזרק לגמרי מהאולימפיאדה, זה יהיה חתיכת סיפור, כמובן נזק גדול למשחקים ולספורטאים בודדים ונקיים (אני משוכנע שיש גם כאלה). ולא אתפלא אם פוטין יגיב בצורה מכוערת. השלטון הרוסי נעשה רקוב ומאוד מסוכן, וכבר ביורו האחרון קיבלנו דוגמא.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט