הטור של מל: מחשבות אמריקאיות על נצחון צרפת על גרמניה

ניצחון צרפת על גרמניה בחצי גמר יורו ימחק זכרונות לא נעימים נגד הגרמנים בשלושים השנים האחרונות. אז אני בטוח שהוא מענג ומספק את הצרפתים, ואין לי כל בעייה עם זה.

אבל כיצד שלא תסתכלו על נצחון הצרפתים, וכמה שתקראו על הנצחון 'שהגיע' לצרפתים (כפי שאני קורא בכל אתר ובכל עתון שאני נכנס אליו), העובדות הפשוטות מצביעות על האמיתות הבאות:

השער הראשון בא תוך כדי לחץ גרמני אדיר שגרם לצרפתים להיראות כמו קבוצת ליגה ב' המשחקת בונקר עם 9 מגינים נגד קבוצה מהלאומית כשכל מה שהם עושים זה להרחיק כדורים, והוא נגרם כתוצאה מבעיטת 11 שאלתית ביותר כשבסטיאן שוויינסטייגר נענש על נגיעת יד לא חובתית ולא רצונית, נגיעה שכל שופט נורמלי בארה"ב היה מתעלם ממנה.

השער השני בא אף הוא בפאסט ברייק די בודד בתוך געש של התקפות גרמניות אנמיות.

בפנדל אנטואן גרייזמן שלח את השוער מנואל נוייר לצד שמאל כשהוא שם כדור חזק בחצי גובה בצד הימני.

העובדה שהצרפתים ירדו להפסקה ביתרון 0-1 מראה רק את המסתוריות של המשחק הזה הנקרא כדורגל כשאתה יכול לשלוט בו לחלוטין ולרדת להפסקה בחיסרון. מלבד 5 דקות בתחילת משחק וחמש דקות בסיום המחצית, כל המחצית היתה משחק של חתול ועכבר כשלעתים אני לא מבין כמה אפסים יכולים הצרפתים האלה להיראות: כלפי חוץ הם נראים נפלא עם 4 שחורים בנויים למופת, צאצאים של בני מושבות צרפתיות באפריקה, ואתה לא מבין כיצד הם מסוגלים להיראות כל כך נחותים לגרמנים האינטיליגנטים כל כך בכדורגל. אינטיליגנטים – כן. מעשיים? לא ולא!

בהפסקת המשחק קפצה לי לראש מחשבה: יכול מאד להיות שכמו שבאהבה המאהבים הכי אבסורדים הם הג'נטלמנים האינטיליגנטים, יכול להיות שאותה ג'נטלמניות אינטיליגנטית עושה גם מהכדורגל הגרמני דבר יפה לעין, אך אבסורדי לחלוטין כשאין להם כל קילר אינסטינקט, או מחץ המכריח שערים.

אני מסתכל על המאמן שלהם יואקים לב והוא נראה בדיוק כמו קבוצתם: נראה טוב, יפה, אבל למבטו ישנה הבעה בדיוק כמו לדג מעושן. כמו הוא, ככה קבוצתו: כל שערה משערות ראשו המלא משוחה ונמצאת בדיוק במקומה – כמו שחקניו. כל אחד במקומו, וכולם נראים על הכיפאק. אבל תראו לי נקבה אחת שהיתה מתלהבת מהיואקים לב הזה!  הוא בוודאי עושה אהבה לפי הכתוב בספר: קודם צעד ראשון. אח"כ צעד שני. אח"כ צעד שלישי… הכל מתוכנן. הכל כמו שכתוב בספר. שום סטייה… שום הברקה… שום מג'יק…

ככה בדיוק משחקת גרמניה: כל התקפה בדיוק כמו ההתקפה הקודמת. הם מנסים לפצח את הבונקר הצרפתי כמו שמשחקים כדורגל באולם סגור: מסירות קצרות, טיק-טאק, והצרפתים עומדים ומסתכלים. משך מחצית שלמה, כשהכדור ברגלי הגרמנים 35  דקות מ-45 הדקות, הם לא יצרו יותר ממצב אחד עם סיכוי רציני לשער.

אולי במקום יואקים לב הם היו צריכים לשכור ארכיאולוג כמאמן. הוא היה לפחות מזכיר להם את העבר כששחקן כמו פרנץ בקנבאוור היה מוביל כדור, וחודר אל תוך מערכת הבונקר, או שחקנים כלות'ר מתיאס או 'רד מיולר שידעו שכדי לפרק בונקר, עליך לגרום בו מהומות ובלגנים, ולא עם 'טיק-טאקים'.

במקום זה הגרמנים ניסו לעשות זאת בעוד מסירה פנימה, לצד, לאמצע, החוצה, לצד, החוצה, פנימה, לימין, החוצה, ימינה, לאמצע, לשמאל, החוצה, ימינה. אף נסיון חדירה. ההגנה הצרפתית בעיקרה עומדת ומחכה שמשהו יקרה. פה ושם אתה רואה מגן נע עם התוקף, אך בעיקרה ההגנה נשארת בבונקר שלה עם קו אחורי של ארבעה, וקו יותר קדמי עם ארבעה.

 

ואז בא איבוד כדור גרמני לצרפתים היוצאים בפאסט ברייק לעוד התקפה.

אני יודע מה אני הייתי עושה כמאמן (אתם בוודאי מגחכים מה המנחם הזה מנסה לעשות עכשיו? להראות לנו שהוא יודע יותר מיואקים לב? אני לא יודע אם אני יודע יותר ממנו או לא, אבל בטוח שאין לי פרצוף של דג מעושן,וגם אין לי שערות).

אם אני מאמן גרמניה, אני אומר להם לעשות כל המשחק בדיוק מה שהם עשו בעשר הדקות האחרונות, בלית ברירה:

*הייתי מצווה על שחקני לנסות להיכנס בכידרורים מהאגפים אל תוך הרחבה.

*הייתי מצווה על שחקני לנסות להיכנס בכדרורים לרחבה מהאמצע.

*הייתי מצווה על שחקני מהאגפים להכניס פגזים לכיוון השער; כדורים נמוכים לא למסירה אלא כדי ליצור בלגנים ובילבולים הבלגנים עם כדורים נמוכים נגד בונקר הכל יכול לקרות: ריקושה…יד…הכשלה…כל כדור הוא 50-50% של מגן או תוקף.

*או…כדורים גבוהים לעבר הרחבה…רחוק מהשוער. יותר לכיוון 10 מטרים מהשער. ואז כולם מנתרים. שוב, הסיכויים ליד… או דרדלה…או ריקושה…

כל דבר עדיף על 20 מסירות קצרות ומדוייקות מרגל לרגל שלא מביאות לשום מקום עד איבוד הכדור. הגרמנים היא קבוצה ללא כל גימיקים: אתה יודע בדיוק מה הם עומדים לעשות, ולכן אתה גם יודע שכפי שהיא משחקת היום אין סיכוי ליצירת מצב מסוכן, אז אתה יודע בדיוק כיצד להגן מפניה.

לכן הגרמנים שלטו בכדור 70 מה-90 דקות, אבל חוץ מבעיטה אחת לקורה החיצונית, כל השליטה שלהם היתה ריקה מתוכן.

מה שלא אהבתי אצל הגרמנים היתה השחצנות שלהם. הם שחצנים מבלי שייראו שחצנים; ז"א לא משחקים אותה עם עקבים וכו', אבל הם משחקים עם הבעת פנים כאילו הם יודעים שהם ינצחו. לכן הם אפילו בקושי התווכחו על הפנדל שב-7 מ-10 פעמים לא היה נשרק. הם לא התווכחו כאילו אמרו "מה זה משנה? יש לנו 60 דקות להכניס לצרפתים שלושה שערים".

וצרפת? כמו שבציור פורטרייט תמיד יש משהו לא בסדר עם הפה, ככה במשחק הצרפתים חסר משהו שאיני יכול להסביר. אפילו הגול השני הובקע בגלל הדיפה-לא-הדיפה אחרי הטעייה מצויינת של פול פוגבה והרמה שנוייר הדף לא מספיק רחוק, וגרייזמן הבקיע ב…עקב רגלו במין דרדלה מהסרטים.

קראתי כמה אתרים והסתכלתי בעיתונים, והרוב סיכמו שהיה זה "משחק טוב" ו-"כדורגל טוב".

כן? אם כך המשחק המודרני הנחשב 'טוב' לי הוא נראה 'ריק'. בלתי פורה, ואנמי. לי הוא נראה כמשחק חסר מאורעות. כל הכדורגל המודרני ביורו נראה לי כזה. מה חסר בו? חסר בו ACTION. אולי הכדורגל הפך למתוכנן מדי, ערוך מדי, ומאורגן מדי. אני לא יודע. לי הוא נראה סכריני מדי, 'נקי' מדי, מניפולטיבי מדי, וזהיר מדי.

אין בו את הממזריות והתחבולתיות של פעם. אין בו יותר את השתוללות והשובבות של הברזילאים של פעם, ואין בו יותר כמעט כל חוצפנות, התפרעות, והתייהרות. הכל דופק כשעון, הכל מצופה,  הכל ידוע, והכל מתוכנן.

והכל משעמם.

כל כך ציפיתי למשחק הזה וכל כך התאכזבתי. נזכרתי במה שאייסופ אמר 528 שנים לפני הספירה. הוא כתב:

"חור ענק הופיע במורד ההר. כולם התקרבו לראות. ואז עכבר קטן יצא ממנו"

כך הרגשתי בסיום המשחק.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
31 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גיא
גיא
7 years ago

במשקל על הפראפזה שהעלית על המאהבים, אם נהיה בוטים, זה כמו אחד שעושה משחק מקדים ארוך ארוך.

הוא הכין נרות ויין ושקולדים, ומצעים אדומים מסאטן, והוא שם מוזיקה נעימה. והוא ליקק וירד ודיבר מלוכלך

אך שהגיע הזמן להביא את הדבר לידי גמר, הוא נשאר ישוב ומכונס בעצמו…

אם לדבר מקצועית, זאת הטקטיקה החדשה, להתיש את היריב, על ידי זה שאתה פשוט לא נותן לו לגעת בכדוא2

גיא
גיא
7 years ago
Reply to  גיא

המשך:

כולם למדו את זה מבארסה, אך בזמן שלבארסה היה, ועדיין יש, וירטאזיות התקפית של אינייסטה ומסי,
לכולם אין, אז מה עושים? עושים עוד פס ועוד פס, ומכניסים פנימה ומשם לצד שני, שוב ושוב ושוב

גם בארץ הקטנה שלנו יש נציגה לשיטת הבונקר המודרני והמתסכל הזה, וזאת מכבי תל אביב, שכל חייה מניעה כדור במין מהלך ארוך ושבלוני, שלא מסתיים אף פעם למזלם היה להם וירטואז ווינר שובר שוויון, כמו ערן זהבי.

דוד
דוד
7 years ago

חכם בדיעבד!
גרמניה שלטה והגיעה למצבים רבים והייתה חייבת לנצח,אבל גריזמן..
וזה *גרד מולר *יואכים לאב

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago
Reply to  דוד

גרמניה "הגיעה למצבים"????????

אלעד אייל
אלעד אייל
7 years ago

לגרמניה של היום חסר את המחץ שהיה לה לפני שנתים כשהלחץ על הכדור היה מוביל להתפרקות של היריבות. אני מסכים איתך שהמשחק המודרני היום בנוי יל סגירת שטחים ליריב והמשחק הגרמני בנוי על לחץ בלתי פוסק שנועד למנוע מהיריבה לצאת קדימה ולגרום לה לקרוס לתוך עצמה, אבל צרפת מספיק חזקה פיסית כדי לא להתפרק מול הלחץ, ולצאת למתפרצות מסוכנות. בכל זטת התאכזבתי מהמשחק הצרפתי שהתבססו כמעט אך ורק על חטיפות כדור ויציאה מהירה מאד מהגנה להתקפה, אבל בשורה התחתונה זה הצליח להם. לגרמנים חסר מאד שחקן יצירתי ברחבה שיכול לחולל בלגן ולסחוט משהו מההכנה. מולר היה לא מרוכז וחלש מאד בטורניר הזה ובעל זאת קיבל קרדיט בלתי מוגבל.

אני רק מקווה שבגמר פורטוגל לא תנסה לשעמם אותנו ואת הצרפתים למוות ותנסה לשחק כדורגל חיובי כדי שנצא עם טעם טוב מהטורניר

john
john
7 years ago

למחץ קוראים מריו גומז. והוא לא שיחק ובלי קשר כבר מזמן לא "סופר מריו" כפי שהיה בצעירותו. להגנה קוראים האמל והוא לא שיחק. גרמניה ללא חלוץ על רמה וגצה נכנס בסוף. בכלל גרמניה אולי טורניר ראשון בלי חלוץ על בהרבה שנים: גומז כבר בירידה אבל מי שם ברמה של: קלוסה ופודולסקי, אוליבר בירהוף, יורגן קלינסמן וכמובן גרד מולר?

קשה להגיד על קבוצה שהגיעה במחצית השניה ל5-6 מצבים מצויינים והחמיצה חסרת תכלית. ואתה צודק מנחם. כך היו צריכים לשחק כל המשחק. אבל לטעמי זה לא נבע משחצנות גרמנית אלא להפך. זה נבע מפחד מהמתפרצות הצרפתיות. הם כל כך פחדו לאבד כדור במרכז השדה שהם העדיפו את המסירה הבטוחה ואת הכדור בידיים. אין להם מגינים מהירים כמו שהיה פיליפ לם שיכולים להתמודד עם הסילונים הצרפתים באגפים. אבל כמו שקורה הרבה בכדורגל מי שזהיר חוטף.

no funny shtuff
no funny shtuff
7 years ago

רגע, זה המקור לביטוי "ההר הוליד עכבר"?

גיא!!!

הגיון בריא
הגיון בריא
7 years ago

כן. משם. משלי אזופוס.

Tahel Baron
Tahel Baron
7 years ago

אין להם חלוץ אמיתי ברמה כבר שנים , בעיה

פאקו
Admin
7 years ago

מהכותרת שלך חשבתי דווקא על דבר אחר שבגללו כדורגל אף פעם לא יהיה מספר אחת אצל האמריקאים: מדובר במשחק שהקורלציה בין הסטטיסטיקה במשחק לבין התוצאה הסופית בו לא תמיד קיימת. נראה לי כמו משהו שהאמריקאים אף פעם לא יצליחו לאכול (אם תסלחו לי על ההכללה הגסה).
ובלי קשר, חושב שהיה משחק מצויין. בטח יחסית לאלו של היריבה בגמר (במהלכים גמרתי את כל הפוסטים באתר בערך).

john
john
7 years ago
Reply to  פאקו

לא מסכים. הוקי זו דוגמה מצויינת והיא מאוד פופלארית בארה"ב. בכדורסל קורה המון שקבוצה אחת שיחקה "נכון" והגיעה לזריקות טובות והקבוצה השניה ניצחה. גם בפוטבול לא תמיד זאת שנמצאת בשליטה כל המשחק מנצחת. גם בבייבול ישנם הרבה פעמים שקבוצה אחת נתנה המון "base hits" והשנייה בהום ראן או שניים (אם רצים בבסיס) מנצחת. והנה דוגמה מצויינת ספורט מוטורי בו נהג אחד יכול להפגין עליונות לאורך תחרות ולהתרסק בחצי שנייה.

אמריקאים אוהבים ספורט בצורה מטורפת והכניסה של כדורגל היא איטית אבל מאוד מוצלחת ומתקדמת. פשוט ענפי הספורט שם כל כך פופולארים ומסורתיים והשוק כל כך רווי שקשה להחדיר משהו בין פוטבול, כדורסל, בייסבול, הוקי, טניס, גולף, נאסקר אתלטיקה קלה ועוד.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago
Reply to  john

רק תוציא "א"ק".
אין א"ק בארה"ב עד שיש אולימפיאדה או אליפות עולם. א"ק קיימת קצת רק בתיכונים ובמכללות.

ישראל קרמר
ישראל קרמר
7 years ago

בכדורגל הזה הם זכו בגביע העולמי וניצחו 1:7 את ברזיל בחצי הגמר. אך אז היה להם יותר דיוק ומחץ בבעיטה האחרונה.

the comedian
the comedian
7 years ago

+1

רנדי אורטון
רנדי אורטון
7 years ago

מולר או מילר? בכל מיקרה הוא סיים עם 0 שערים וכניראה הסיבה העיקרית שגרמניה כבר לא יעילה כמו במונדיאל.

אין כזה דבר מגיע בכדורגל בדיוק כמו שאין כזה דבר מגיע בכדורסל.

ישראל קרמר
ישראל קרמר
7 years ago

מולר. מילר זה גרד, מגדולי החלוצים בכל הזמנים וגדול החלוצים הגרמניים.

Ljos
Ljos
7 years ago

יש להם אותו שם משפחה (Müller). מולר זה הכי קרוב לאיך שבאמת צריך להגיד את השם.

המשגיח
המשגיח
7 years ago

גרמניה היא הנבחרת היותר טובה, אין לי ספק בכך.
גם השיפוט היה לא משהו.

בכל מקרה, זה היה טורניר גרוע ביותר של מולר, אחד השחקנים הטובים בעולם, גצה על הפנים, והם היו עם כמה פציעות.

אני עכשיו בעד פורטוגל. לא אוהב את צרפת, וזה ימשיך את השנה המטורפת בספורט העולמי.

אהרון שדה
אהרון שדה
7 years ago

הגרמנים טובים יותר ובכל זאת היה ברור שצרפת תנצח.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago

למה היה "ברור"?

the comedian
the comedian
7 years ago

לכדורגל יש דבר שאין כמעט בכדורסל שזה האכזריות שלו אתה יכול לתפוס יום ממש טוב ושהקבוצה השנייה עדיין תנצח בזכות בונקר ומתפרצות קטלניות (הטרנד של הטורניר) הולך להיות גמר שלא יענג את הצופה הממוצע

עגל
עגל
7 years ago

הגרמנים הגיעו למספר מצבים לא רעים במחצית השניה. כדורגל זה משחק אכזרי, הטוב מפסיד. מה אכפת לי? vive la france

Mbk
Mbk
7 years ago

אחלה פוסט מנחם
למרות שאתה בסקטבול אורייינטד הפוסטים שלך על כדורגל מהנים ומועילים מאוד

ישראל קרמר
ישראל קרמר
7 years ago
Reply to  Mbk

הוא מבין היטב גם בכדורגל והיה מאמן מכללות בכדורגל.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago

מאמן שזכה באליפות המכללות…(דיביזיה II)

אלעד אייל
אלעד אייל
7 years ago
Reply to  מנחם לס

מנחם הייתי נותן הרבה כדי להיות נוכח באימון שלך נשמע לי כמו חוויה מרתקת

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago
Reply to  Mbk

תודה

שגיא נאור
שגיא נאור
7 years ago

כשאתה הנבחרת הכי טובה בטורניר (יש שיגידו בעולם) אתה לא יכול לבסס את השיטה שלך על מקריות ועל איזה דרדלה או איזו נגיעת יד ברחבה כמו שקרה לצרפת.
הרעיון המרכזי בכדורגל זה שהשיטה תביא לך כמה שיותר מצבים ביחס ליריבה. בגלל זה ברצלונה וספרד מחזיות בכדור 70% מהזמן כי המחשבה היא שברגע שהכדור אצלך היריב לא יכול להבקיע. זאת גם השיטה הגרמנית בטורניר הזה ובמומדיאל. סבלנות, הנעת כדור, משחק צירופים.
הייתי בעד צרפת אתמול (תמיד נגד גרמנים, גזען שכמוני) אבל אם המסקנה של מאמנים אחרי אתמול תהיה שככה נבחרת עם האיכויות של צרפת צריכה לשחק אז כולנו הפסדנו.
הבונקר הצרפתי גם לא ממש מנע מצבים מהגרמנים וגם לא יצר יותר משניים או שלושה לצרפתים ולכן ב7 מ-10 משחקים הם היו מפסידים. אתמול הם פשוט הרוויחו מההפקר של הטעות של שויינשטייגר (פנדל ב1000%)

אלעד אייל
אלעד אייל
7 years ago

שגיא גם אני הרגשתי כמוך אתמול לגבי צרפת. חשבתי שהם צריכים ללחוץ יותר את הקישור הגרמני ולא לאפשר את הנעת הכדור הנינוחה והסבלנית שבהחלט הייתה יכולה עם חלוץ בכושר טוב יותר ממולר (ששיחק רע מאד בטורניר הזה וקיבל קרדיט מוגזם לדעתי) להבקיע שער אחד לפחות. אבל בשורה התחתונה ההגנה הצרפתית לא קרסה, היא ספגה את הלחץ הגרמני, וברוב המאבקים הפיזיים גם ניצחו הצרפתים החסונים מול מולר ודרקסלר, והשכילו גם לצאת כמו קפיץ מתוח למתפרצות מסוכנות מאד. אני לא יודע אם זו הייתה האסטרטגיה של דשאן או תוצאה דל הלחץ הגרמני, אבל צרפת הוכיחה גמישות וכוח עמידה כשהצליחה להשתמש בלחץ הגרמני כדי למצוא סדקים ופרצות בהגנה של בלמים ומגינים שלא הספיקו לחזור.

יכול להיןת שאני ממציא פה עכשיו פילוסופיית משחק שלא הייתה ולא נבראה אבל זה מה שאני ראיתי בסיכומו של דבר. בכל אופן גם אני לעולם לא אוכל לאהוב את גרמניה גם אם היא תשחק כדורגל ברזילאי של פלה וזורזיניו.

שגיא נאור
שגיא נאור
7 years ago

בהתחלה לא הייתי בטוח אם השליטה הגרמנית נכפית על צרפת אבל ככל שעברו הדקות במחצית הראשונה (בשניה בר לא היה ספק) היה די ברור שהצרפתים משחקים נסוג (ואני עדין כי בונקר היה יותר מדויק) מבחירה וכטקטיקה מכוונת.
אין לי בעיה עם נבחרות נחותות שמתגוננות ומחפשות מתפרצות אבל לצרפת יש קישור חזק מאוד והתקפה מצוינת והם לא היו צריכים לסמוך על מתפרצות. אתמול שיחק להם המזל. אגב, במספר התקפות כשהם הניעו כדור במחצית הראשונה הם כן הגיעו לרחבה הגרמנית לכן אני מאמין שבעזרת לחץ ונסיון לקחת יוזמה דשאן היה מותן סיכוי יותר גבוה לנבחרת שלו לנצח. כמו שאמרתי, אתמול שיחק להם המזל (בגלל הפנדל המפגר של שויינשטייגר שהגיע משום מקום).

דינגו
7 years ago

תחושותיי זהות למה שמנחם כתב.
מאוד נהניתי מהמשחק.
היתה שליטה של גרמניה מרבית הזמן, ורק היה חסר הגרוש ללירה בשביל לחסל את צרפת.
מולר סיים שני מונדיאלים עם 10(!!) שערים ושתי אליפויות אירופה עם 0 (!!??). לא ברור בעליל.
מריו גומז פצוע וזה באמת מה שהיה חסר כנראה.
גם לדעתי הפנדל היה מוטל בספק, וגם לדעתו הגול השני היה בתוך מבול של התקפות גרמניות.
ככה זה כדורגל לצערי. נקווה שהגמר יהיה גם כזה משחק מהנה.

ועוד דבר-אם רונאלדו לוקח את אליפות אירופה עם פורטוגל, אפשר לסיים את הדיון אחת ולתמיד האם הוא טוב ממסי או לא.
בטח ובטח בסטטוס הנוכחי של הזכיות של מסי בטורנירים בינלאומיים, אבל גם לקחת את הקופה עם ארגנטינה לטעמי זה הרבה הרבה פחות מאתגר.