הטור של מל: מה חדש בבייסבול? ההום-ראן חזר למרכז העניינים!

(חוזה בטיסטה)

מה חדש בבייסבול? ההום ראן חזר למרכז העניינים!

 

משהו מוזר קורה במשחק אבל אף אחד לא יודע בדיוק מה בדיוק הסיבה.

בדקו את הכל:

* בדקו את הכדורים, ואת התפרים החדשים שלהם – שום דבר שלא כשורה לא נתגלה – ואת צמיגותם (TIGHTNESS) – שום דבר שונה לא ניגלה.

*בדקו את האלות לראות אם פתאום החלו להשתמש בעץ אסור; מאומה לא התגלה. הכל כשר למהדרין.

*בדקו וחזרו לבדוק, בדקו וחזקו לבדוק את השחקנים – דם, שתן, ושוב דם ושתן שמא ימצאו סטרואידים – ו…כלום.

*אמנם זה קיץ חם מהרגיל אבל הפיזיולוגים של  האטמוספרה לא מוצאים דבר אחד חריג: הלחץ הברומטרי הוא נורמלי לתקופה זאת של השנה.

אז מה מוזר? הכדורים עפים מאחורי הגדרות של כל האיצטדיונים כאילו חזרנו לתקופת הזוהר של השימוש בסטרואידים כשסמי סוסה חבט 50 הום-ראנס בארבע עונות רצופות, ובארי בונדס חבט 73 הום ראנס.

כשהשבוע האחרון הזה נפתח, הליגה עמדה בפני שבירת כל שיאי החבטות מלבד שנת הזוהר של הסטרואידים – שנת 2,000. הקבוצות חובטות בממוצע 1.15 הום-ראנים למשחק, 14% יותר משבעונה שעברה ו-34% יותר מאשר לפני שנתיים, כשהסלגינג ("יריות") היה הנמוך ב-20 שנה.

אחת הסיבות – אין 'הוכחות' אבל כך מלמד ההיגיון – הוא הביקורת החמורה על שימוש בסטרואידים. היו גם שטענו שכל העסק הולך ב"גלים": ישנן שנים שהפיצ'ינג מתחיל להתגבר בהדרגה על הסלגינג, ואז לאט-לאט החובטים מצליחים לגבור על הפיצ'רס. לפני שנתיים היה רק שחקן אחד שחבט 40 הום-ראנס – נלסון קרוז. היו 10 שחבטו לפחות 30. השנה עלולים להיות פי 4 גם בזה וגם בזה (ישנם למעשה 49 שחקנים בדרך ל-30 הומראנס).

 

מה שמוזר מאד הוא שאע"פ שההום-ראנס הם בדרך חזרה לשנים הגדולות, גם הקצב של הסטרייקאאוטס הוא בדרך לשיא חדש (8 סטרייקאווטס ל-9 אינינגס). 6 שחקנים נשרפו בסטרייקאאוט לפחות 100 פעמים, ו-52 נשרפו בסטרייקאאוטס לפחות 70 פעם. הליגה בדרך בטוחה להסתכם בפי שלוש סטרייקאאוטים מאשר כל עונה מאז 2001.

אז אם ישנם הרבה יותר הום-ראנס והרבה יותר סטרייקאאוטים, מה זה אומר?

זה אומר שאחרי כל הטענות והיללות ש"שחקני ההווה שכחו את אומנות ההום-ראן", זה הדבר היחידי שהם מנסים לעשות: לחבוט 'הום-ראן' במקום לכוון לבייס-היט להגיע לבסיס הראשון. כמה ששחקן הולך יותר "ALL OUT" בניסיון לחבוט בכדור למרחק קילומטר,  כך קטן סיכויו ליצור CONTACT עם הכדור.

עכשיו אני שואל שאלה שבינתיים לא ראיתי כתובה באף מקום אחר: היכול להיות שהפיצ'רים הפכו לכאלה אומנים שהשחקן אומר לעצמו, 'היי, אין לי סיכוי גדול ליצור מגע עם הכדור העף 100 מייל לשעה ופתאום שוקע  בכל מקרה, אז I MIGHT AS WELL  אחבוט בכל הכוח  בלי לכוון יותר מדי – כי הכדור בא מהר מדי לכוון – ואז אם כבר יווצר מגע נניח פעם אחת בחמישה או בששה נסיונות, הכדור ייחבט  ויעוף קיביני-מאט מאחורי הגדר!"

במילים אחרות, מאחר והפיצ'רים של היום יותר מהירים עם הכדור עם קונטרול טוב יותר מאי-פעם בעבר, ההוםראן, ולא חבטת הבסיס, הפכה היום לנשק ההתקפה החשוב.

לכן גם המנג'רים לא שמים יותר את החובט עם "החבטה הגדולה" כחובט שלישי או רביעי כ-"CLEANUP" המביא את זה משלושת הראשונים שהתקווה היא שהוא חבט לבסיס. היכן הם שמים אותו? הם שמים אותו כחובט הראשון, או "LEADOFF ". קחו לדוגמא את ה-SLUGGER' חוזה בטיסטה מטורונטו בלו-ג'ייז שחבט 217 בשתי העונות האחרונות כחובט ראשון. אותו דבר כריס בראיינט מהקאבס המוביל אותם עם 24 הום-ראנס כ-LEADOFF או מאט קרפנטר מהסיינט לואיס קרדינלס עם 28 הום ראנס כלידאוף.

מי שלא מאמין שהפיצ'רים של היום מהירים יותר משבעבר, אז היום ישנם 35 פיצ'רים הזורקים FASTBALLS קבוע מ-93 עד 101 מייל לשעה עם ממוצע של 97 מייל לשעה. מהירות כזאת מכל כך הרבה פיצ'רים לא היתה אף פעם לפני כן בבייסבול. עם מהירות כזאת אין אפשרות  לכוון כדורים לפינות אז החובט הולך ALL OUT בתקווה ליצור מגע עם כדור כל כך מהיר שקשה אפילו לראות אותו.

 

(ארולדיס צ'פמן מהקאבס, אחד מהפיצ'רים הזורקים מעל 100 מייל לשעה)

ישנם שטענו ש-"יש משהו מוזר עם כדורי הבייסבול החדשים". היו שטענו שהם "הדוקים" ו-"לחוצים" יותר. היו גם שטענו שהתפרים של הכדור "רחבים" יותר.  הליגה טענה שהכדורים נעשים היום "בדיוק כמו בעבר וכל אחד מוזמן לבדוק את הכדורים בכל בדיקה הנראית להם". אלה כדורים המקבלים חותמת של רוב מנפרד, והחותמת מאשרת את אחדותם.

מסקנתי היא שאין כמעט שאלה  שהמהירות שאף פעם לא היתה כמותה מזריקות הפיצ'רים היא הסיבה. העובדה היא שכל המובילים בהום-ראנס חובטים בערך  בסביבות -250.- 210.(25% – 21%). איש הבסיס השלישי של הווייט סוקס טוד פרזייזר השלישי במייג'ור ליג בהום ראנס חובט רק ב-212. עם 82 סטרייקאאוטס לדוגמא.

הוותיקים בליגה טוענים שזה הכל עניין שהולך ובא בגלים. "אפילו בחצי העונה השני יהיו פחות הום-ראנס עם אחוזי חבטה גבוהים יותר", אומר הסנטר של ה'אסטרוס' ג'ורג' ספרינגר.

לא נותר דבר לעשות מלבד לחכות ולראות.

צ'פמן זורק 100 MPH) 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גיא
גיא
7 years ago

השנה מורגש שיוני מגמה בצורת המשחק.

אחרי שנים ארוכות שבהן תמיד היו מספר שחקנים (הארפר, קבררה) שהיו בין המובילים גם בטבלת ההום ראן, וגם בטבלת האחוזים,
השנה לא ב-AL, ולא ב-NL, אין שחקן שהוא גם בחמישייה של חובטי ההום ראן, וגם בחמישייה של אחוזי החבטה.

מנחם לס
מנחם לס
7 years ago
Reply to  גיא

וזאת בדיוק הנקודה שאני מסביר: שהחובטים הגדולים חובטים ALL OUT כי כל כך הרבה פיצ'רים זורקים קרוב ל-100 מייל שאין אפשרות לכוון ל-BASE HIT ולכן חובטים בפראות. ואז או שיש 'לונג בול' או שמחמיצים ויש סטרייק.

MBK
MBK
7 years ago
Reply to  גיא

שלא לדבר על קבררה מדטרויט שלקח טריפל קראון ופלירטט איתו דרך קבע
קיבל 250 מיליון ונעלם ( מה שקרה לאלברט פוהולוס באינג'לס מצריך ועדת חקירה )

גיא
גיא
7 years ago
Reply to  MBK

בשנתיים האחרונות (ולמעשה גם בעונת הטריפל קראון) קבררה סוחב המון פציעות.
שנה שעברה הוא הוביל את כל ה-MLB באחוזי חבטה, אבל שיחק רק 119 משחקים.

חנן
חנן
7 years ago

אחלה כתבה!! Keep it coming!

(תיקון קטנטן : מהתמונה נראה שצ'פמן משחק ברדס…)

חנן
חנן
7 years ago

עכשיו אני רואה שהוא בכלל ביאנקיז…

MBK
MBK
7 years ago
Reply to  חנן

ההעברה שלו הייתה סיפור חם בקיץ שעבר והוטלה בספק
הוא הואשם בהחזקת נשק והייתה לו תקריץ ירי שבעקובתייה בוטל הטרייד שלו לדוג'רס

MBK
MBK
7 years ago

מנחם בנוסף זו עונה לא רעה בכלל גם לפיצירים
קארשו ( הפצוע ביינתים ) , בומגארנר , ארייטה , סינדגארד , שטרסבורג בעונה מצויינת עד כה

אפלטון
אפלטון
7 years ago
Reply to  MBK

זה בדיוק מה שהוא אומר.
בגלל שהפיצ'רים הם בכושר הטוב מאז ומעולם, השחקנים לא מנסים להתחכם ופשוט מנסים לגעת בכדור בכל הכוח. זה מביא להמון סטרייקים והמון הוםראנס.
טענה מעניינת

Kingjames23
Kingjames23
7 years ago

יש! סוף סוף כתבה על ביסבול! כן ירבו

עידו גילרי
עידו גילרי
7 years ago

מנחם מזכיר שוב את נושא הקרדיטים.
(בוב נייטנגייל מיו אס איי טודיי ).