הרבי לייבל קסלמן מחב"ד: "החתמת מוזגוב – רצונו של הקב"ה! / מנחם לס

 

אתמול, שבת בבוקר,  הלכתי לבית הכנסת של חב"ד לתפילה. הרב החב"דניק, החבר שלי לייבל קסלמן – אוהד לייקרס דפוק – התחיל לצלצל אלי בשבוע שעבר ולשים עלי מטען של אשמה: "עכשיו קיץ ורוב המתפללים בחופשות ולא יהיה לי 'מניין' אם לא תבוא".

את התרגיל הזה הוא כבר עשה עלי, וכשהגעתי לפני שלושה שבועות היו שם איזה 30 גברים ו-30 נשים. אני מבין שנשים "לא נחשבות" אבל היו מספיק גברים לשלושה 'מניינים'.

אז בלית ברירה ממש – כי בגלל המבחנים האמריקאים בא"ק נשארתי ער בליל ששי עד 2:30 – התעוררתי, התקלחתי, והגעתי ל-"בית הכנסת" החב"דניקי.

איפה "בית הכנסת"?

צדקתם!

סוויטה 112 בקומה הראשונה (שלא נצטרך מעלית) במלון 'היאט' 5 כוכבים בדאונטאון גרינוויל. רבי קסלמן, אשתו החמודה (לאללה!) הנראית בת 18, וארבעת ילדיהם (היא שוב בהריון) גרים 5-6 מיילים מדאונטאון. אז כל יום ששי הוא נוסע עם כל החמולה שלו, גלילי חומשי תורה (שאיכשהו הגיעו מפולין וניצלו את השואה), סידורים, וכל מה שצריך. כמובן גם חלות, יין, ואוכל כיד המלך, ומתיישבים בסוויטה שהוא הופך לבית כנסת, סוויטה בה ישנם שני חדרי שינה, וחדר אורחים ענק שיכול להכיל בקלות 100 ויותר אנשים יושבים על כסאות .

לא שאלתי אותו כמה עולה לו התענוג השבועי, אבל אני מעריך שמשהו בסביבות $1,000 עד 1,500$. מאיפה יש להם את הכסף הזה? רק אלוקים יודע.

אגב, הגעתי ב-9:45 לתפילה שהחלה ב-10 והיה לי זמן לשאול אותו על מוזגוב:

"מנחם, הקדוש ברוך הוא יודע ב-ד-י-ו-ק  מה שהוא עושה עם מוזגוב. אלוקים עושה דברים שהם למעלה מבינתינו עכשיו, אבל יום אחד נבין את גדולתו. אתה תראה שהוא עוד יביא את הגאולה ללוס אנג'לס לייקרס!"

אז לגור ולדדי, לדקסטר ולאלי לס, למומי וכל האחרים – אל תאבדו תקווה! משהו מתחולל שהוא מעל בינתכם!

אמן ואמן, טפו-טפו.

*********

לאט לאט הם באים. חמישה, 10, 15, 20, 25…"מניין" הוא היה צריך? החלטתי שאני לוקח את אוזנו לכמה דקות אחרי התפילה ואומר לו מה שיש לי לומר לו.

טוב, לא ידעתי שהיום זאת פרשת 'שלח'. האמת היא שלא ידעתי שישנה פרשה כזאת. הצצתי וראיתי שהפרשה הבאה היא "פרשת יתרו".

טוב. יש לי ספך תנ"ך בבית ונעזרתי קצת בו לכתוב את הדברים הבאים כי הרבי קרא את הפרשה במהירות של 400 מילה בדקה, בלע מילים, וביטא את העברית כמו החסידים בפולניה, והיה קשה לי לעקוב (אפילו כשהוא קרא לי – "יעלה רביעי, מנחם בן אהרון"…- לעלות לתורה ולעקוב איתו אחר הכתוב לא היה לי קל).

כפי שאתם יודעים טוב ממני, בהסכמת האלוקים, משה בוחר שנים עשר נציגים – נציג מכל שבט – שילכו וירגלו את הארץ כהכנה לכיבוש הקרב ובא. הוא מצוה אותם לבדוק את הארץ ואת היושבים בה. "בידקו את מערכות ההגנה של ארץ כנען וכן את טיב האדמה; הביאו עמכם מפרי הארץ כשתשובו" הוא אומר להם.

אחד משנים-עשר הנציגים הוא תלמידו הנאמן של משה, הושע בן נון. הרבי מסביר לנו שלפני היציאה לדרך מוסיף משה את האות יו"ד לשמו ומכאן ואילך הוא נקרא: יהושע.

אבוי! המרגלים שבים ובפיהם בשורות רעות!

לאחר סיור בן ארבעים יום במהלכו קוטפים המרגלים מפרות העמק וההרהגדלים בארץ (אשכולות ענבים, תאנים ורימונים) שבים המרגלים אל מחנה ישראל ובפיהם בשורות רעות: "אומנם הארץ ופריה טובים" הם אומרים, "אך לא נוכל לכבוש אותה! יושבי הארץ הם גיבורים וענקים היושבים בערים בצורות היטב".

אחד מן המרגלים בשם כלב בן יפונה מוחה בחבריו למסע: "עלה נעלה ונירש את הארץ" הוא קרא, אך שאר המרגלים ממשיכים להתסיס את העם כי תהיה זו טעות לנסות ולכבוש את ארץ כנען. העם נותן את קולו בבכי ומתלונן על משה ואהרון "הלואי והיינו מתים בארץ מצרים או במדבר! מדוע רוצה האלוקים להביא אותנו אל ארץ כנען, שם נמות במלחמה? הבה נשוב למצרים".

כלב בן יפונה ויהושע בן נון, שני המרגלים היחידים שנותרו נאמנים לתוכנית האלוקית, קורעים את בגדיהם בצער. "הארץ אשר עברנו בה לתור אותה טובה הארץ מאוד מאוד" הם קוראים. "זו ארץ זבת חלב ודבש. אנא אל תמרדו בבורא העולם". אבל דבריהם נופלים על אוזניים אטומות. העם הכועס מבקש לרגום אותם באבנים.

בעוד בני-ישראל מתקבצים סביב לאוהל מועד מתגלה האלוקים אל משה רבינו. הוא מבקש להעניש את העם ולהרוג אותו במגיפה, אך משה טוען בפניו כי לו האלוקים יעשה זאת, חלילה, יאמרו אומות העולם כי הוא לא יכל לקיים את הבטחתו ולהכניס אותם אל ארץ ישראל.

הוא מוסיף ומתחנן לבורא העולם: "סלח נא לעון העם הזה כגודל חסדך, וכאשר נשאת לעם הזה ממצרים ועד הנה". וה' משיב: "סלחתי כדבריך."

עם זאת, כעונש על כך שבני-ישראל מאסו בארץ המובטחת הם לא יזכו להיכנס אליה אלא ימותו במדבר. רק בניהם יזכו לראות את אדמת הארץ. במשך ארבעים שנה – כנגד מסע המרגלים שארך ארבעים יום, שנה לכל יום – יהיה עליהם לנדוד במדבר. רק כלב בן יפונה ויהושע בן נון שלא הוציאו את דיבת הארץ יזכו להיכנס לארץ.

בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר תַּרְתֶּם אֶת הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה תִּשְׂאוּ אֶת עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה וִידַעְתֶּם אֶת תְּנוּאָתִי. אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי אִם לֹא זֹאת אֶעֱשֶׂה לְכָל הָעֵדָה הָרָעָה הַזֹּאת הַנּוֹעָדִים עָלָי בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמֻתוּ.

כעונש על מעשיהם עשרת המרגלים מתים במגיפה!

******************

טוב. אחרי זה ישבנו לאכול.

אמרתי לרבי שלא יצלצל אלי יותר עם לחצים ש-"אין 'מניין'. הסכמתי לבוא פעם בחודש., אבל עם תנאי בל יעבור: אם משהו לא נשמע לי הגיוני (או צודק) אני מרים קולי ושואל. הוא הגיב, "כל מה שתרצה!".

אז מיד שאלתי אותי מה הצדק  שהמרגלים הומתו "במגיפה" כשכל מה שעשו היה לומר את האמת? הם לא רצו שייכנסו לארץ מוגנת בערים מבוצרות ושבני ישראל ימותו. גם "ארץ אוכלת ושביה" זה לא כל כך רחוק מהאמת.

אז על זה לחטוף עונש מוות? על זה שרצו להציל את בני ישראל ממוות בידי 'הענקים' בני עמלק?

הוא היה עסוק עם פטרונים אחרים והבטיח לי תשובה בפעם הבאה!

(וישנה לי עוד שאלה, אליכם: מה זה "הפטרת שלח"? מה זה 'הפטרה'? מי צריך 'הפטרה' ואיך בחרו מה 'הפטרה' ומה לא?

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 81 תגובות

  1. מוזגוב רנדל דנג קלארקסון ודאנג'לו זאת התחלה לא כל כך גרועה. מאמין שלוק וולטון יכול לעשות עם זה משהו. הבעיה הגדולה והיחידה שבמערב זה לא יתן הרבה ובינוניות זאת הצרה הכי גדולה שיכולה להיות ללייקרס אבל אולי אם יראו פוטנציאל זה ימשוך מישהו גדול.

  2. הפטרה

    קטע בנביא שקוראים לאחר הקריאה בתורה בשבתות ובימים טובים (וכן בתענית במנחה ובתשעה באב).

    טעם ההפטרה

    אף על פי שמנהג קריאת ההפטרה כבר נזכר במשנה ((מגילה כא, א)) ובתלמוד, אין אנו מוצאים במקורות האלה שום טעם לתקנה זו.

    בספר אבודרהם ((סדר שחרית של שבת)) מובא כי טעם התקנה הוא, לפי שגזרו על ישראל שלא יקראו בתורה, משום כך קראו בנביאים מעניין הפרשה, וגם אחר שבטלה הגזירה לא בטל המנהג. לדעת רבינו תם ((הובאו דבריו בספר "המכריע" סימן לא)), קריאת ההפטרה היא מתקנת עזרא.

    http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%94%D7%A4%D7%98%D7%A8%D7%94

  3. קטעים איתך מנחם.. הפרשה שאחרי שלח היא קורח לא יתרו.. יתרו באה אחרי בשלח, שזאת פרשה אחרת לגמרי, שקראנו לפני חצי שנה בערך..
    מה עוד שאלת, על המרגלים? אז ברור שהם לא הציגו את האמת כמו שהיא, כי האמת היא שהארץ הייתה (ועדיין) טובה מאוד מכל הבחינות. אמנם יש בה עמים חזקים, אבל ברור שזה לא מה שיעצור את העם הניסי הזה, שכבר ניצח את המעצמה של התקופה, מצרים. המעצמה.
    בכלל, כל הדיווח שלהם היה מגמתי שלא לצורך. הם נשלחו בתור מרגלי מלחמה, לבדוק איך לכבוש, וחזרו עם פרשנויות מדיניות מדי. מי ביקש מכם דעה האם להיכנס לארץ או לא?? ועצם הבעת העמדה של לחזור למצרים, כי העם בישראל ״חזק הוא ממנו״- מה׳, זה כבר כפירה של ממש, ועל זה העונש הכבד

    1. ולעניין ההפטרה, אני רק מוסיף שהיא תמיד קשורה לנושא הפרשה, ז״א בחרו קטע מהנ״ך שמביע רעיון שמובא גם בפרשה של אותו שבוע.
      בישראל אגב קראנו את שלח בשבת שעברה ו השבת כבר קרח, כנראה בגלל שהחגים בחול בימים שונים מהארץ, גם הקריאה בשבתות שונה קצת

  4. אגב דוק מנחם (בן אהרן) פרשה הבאה היא קרח ולא יתרו, לא יודע איזה חומש היה לך שם….

    וההפטרה היא מתקנת עזרא כמו שהמגיב לעיל אמר, והסיבה שהוא תיקן זאת מפני שהיו תקופות שאסור על היהודים ללמוד תורה (יוונים או רומאים לא זוכר בדיוק) והתקינו כדי שלא תשתכח תורה מישראל לקרוא הפטרה שהיא מעין (ז"א דומה בתוכנה) פרשת השבוע.
    תמשיך להתמיד, ואם יש שאלות אנחנו פה תמיד כדי לעזור במידת האפשר

  5. ובקשר לסיבת העונש הכבד שנגזר עליהם, ישנם הרבה תירוצים וסיבות לדבר (70 פנים כן…) אחד מהם זה שהם חטאו בחטא הגאווה, מכיון שהם ידעו לכשעם ישראל יכנס לארץ ימליכו עליהם מלך ( שמשמעותו רוחנית יותר מאשר גשמית ו/או שליטית) הם הביעו את התנגדותם על ידי שהוציאו דיבה על הארץ אשר היתה (ועדיין…) ארץ מיוחד במינה, מכיון שאז הם יודחו מתפקידם (כל אחד מהם היה הנשיא של השבט ממנו בא) וגאוותם לא יכלה לאפשר את הדחתם
    יש הסברים מעמיקים יותר או פחות בדבר, אך אני כתבתי כאן ברובד יותר שיטחי. מקווה שהדברים מובנים פחות או יותר

      1. אפשר למשול משל?
        תאר לעצמך משחק רשמי בין נבחרות ישראל וארה"ב. גל מקל ורביב לימונד צריכם להתמודד עם קיירי אירווינג וג'ימי באטלר, כספי עם קווין דוראנט, ליאור אליליהו עם דריימונד גרין, ואלישי כדיר (או רברט רוטבארט) עם דיאנדרה ג'ורדן…
        החברר'ה שלנו רואים את ההגנה הUSAית, ומחליטים שחבל לנסות בכלל לתקוף את ההגנה הזו, עדיף להסתובב סביב ה-3. או לא לעבור בכלל את החצי. או לא לצאת מחדרי ההלבשה…
        העונש על האפשרות הראשונה היא העברת כדור תוך 24 שניות.
        על האפשרות השניה – העברת כדור תוך 15 (או 8) שניות (לא זוכר את החוק…)
        על האפשרות השלישית העונש הוא הפסד טכני, עם אפשרות להדחה מהמשך הטרוניר…
        פשוט מאד: המטרה במשחק הזה הוא להשחיל את הכדור הכתום דרך החישוק. ואם קשה, ויש מי שמנסה להפריע, אך יש לך יכולות, השתמש בהם. להחליט שאני לא מנסה להשחיל את הכדור בסל זה פשוט לא כדורסל, וכך אי אפשר להמשיך…

        במידה דומה: המטרה של עם ישראל ביציאת מצרים היא להיכנס לארץ זבת חלב ודבש, אותה הבטיח אלוקים לאברהם יצחק ויעקב. בדרך קיבלו את התורה, אותה עם ישראל צריך לקיים בארץ ישראל.
        יתכנו קשיים בדרך, יתכנו עיכובים בדרך, אולם ההחלטה לוותר בכלל על הכניסה לארץ היא לא לגיטימית כמו החלטה של נבחרת ישראל לא לעלות למשחק מול יריב חזק

        ולזה נוסיף את מאמר האלמוות של הגשש החיוור: 'בלי אמונה גם צסק'א לא היתה אוכלת אותה!', שזו המשמעות האמיתית ההחלטה לא להתמודד: שהרי יש מי שמתומודד בחוסר אמון, בחוסר אמונה, ורואים זאת במשחק. אולם הימנעות מהתמודדות מבטאת כפירה טוטאלית לא רק ביכולת ההתמודדות, אלא בצורך להגיע ליעד.
        האמונה, לעומת זאת, יכולה לשאת אותך גם למקומות שלא חשבת שאתה מסוגל להם.

        (אשמח לקרוא גם טור מדעי על האמונה הנושאת קבוצה אל מעבר למה שנתפש כ'סף' היכולת שלה)

  6. החבדניקים באמת חברה מיוחדים, תמיד תורמים ועוזרים לאחרים, אנשי עסקים בכל התחומים (יש לי חבר חברניק רופא), ולא מתפשרים על האמונה והעקרונות שלהם.
    מעניין שלאתר הזה עוד לא הגיע חבדניק, הם ממש בכל מקום 🙂
    לפחות דתיים בני-ישיבות (בנייש) תדע שיש לך פה לשעת הצורך

  7. 1:הפטרה זה קטע מהנביאים שקוראים לאחר שקוראים בתורה בשבת
    2:בחירת ההפטרה נעשית לפי עניין שדומה לפרשה(בדרך כלל)
    3:הסיבה שקוראים הפטרה היא כמו שהזכירו שבזמן שהיה שלטון גוי על ישראל הממשלה גזרה שלא יקראו בתורה בשבת אז הרבנים באותו זמן תיקנו לפחות לקרוא מהנביא משו מעניין הפרשה כדי שלא ישכחו את הקריאה בתורה לאחר שבטלה הגזירה נשארה התקנה(יש כלל ביהדות שאומר "אף על פי שבטל טעם התקנה,התקנה עצמה לא בטלה")ולכן עד היום קוראים הפטרה
    4:בימים מיוחדים כמו תחילת חודש עברי קוראים הפטרה על ראש חודש אם ביום ראשון תחילת חודש אז קוראים הפטרה על דוד ויהונתן שיהונתן אמר לו לברוח משאול ושם כתוב שהסחפור היה יום לפני תחילת חודש ולכן קןראים אתזה
    5:בחגים קוראים הפטרות שקשורות לחג ולאו דווקא מענייני קריאה בתורה של החג

  8. לשאלה עם המרגלים יש כמה וכמה תשובות הכי פשוט זה שהרי אלוקים כל יכול ואם הוא אומר שעם ישראל יעלה לארץ ויכבוש אותה מי הם המרגלים שיגידו שיש ענקים שיהרגו אותם וברגע שאחד לא מאמין באלוקים וגם מסיט בגלוי נגדו כאלה שמאמינים בו באמונה שלמה אין לו זכות קיום ולכן נגזר עליהם מוות

      1. כי בנ״י ביקשו מרגלים כדי לכבוש את הארץ בדרך הטבע, בצורה הגיונית, וכשנלחמים אז בהתחלה שולחים מרגלים וזה בסדר.
        עובדה שמשה אח״כ שלח שוב מרגלים וגם יהושע, והם היו בסדר

      2. גם על זה כמה תשובות בכל חברה תמיד יהיה את החברה המעצבנים בשוליים שתמיד יעשו הכל כדי להרוס(ע"ע כמה מגיבים באתר) ומשה רצה להשתיק גם אותם את המרגלים אלוקים בכלל לא רצה שישלחו אבל היו את אלה שהתעקשו אז הוא אמר שאם הם רוצים הוא מוכן לספוג את העלבון הזה אבל באמת לא צריך…

  9. הצרה עם המרגלים שהם הפכו עצמם ממרגלים שאמורים לתת דיווח ליועצים ואמרו "אפס כי לא נוכל לה" ובמקום פשוט לספר מה היה הם מסבירים למה לא יוכלו למרות שאין להם ניסיון צבאי להגיד את זה. היו צריכים לשלוח אותם מבחינה צבאית כדי לדעת מה מש בארץ, כי לפי היהדות על מנת שהקבה יעשה לך נס אתה צריך לעשות גם בעצמך משהו.

  10. רגע רגע, אז אלוהים, אחרי משא ומתן הסכים לא להרוג את כל העם, והרג במגיפה רק 10 אנשים? זה מגיפה או הרעלת מזון?

    1. כולם מתו בסוף, פשוט לא מיד. כל מי שהיה אז מעל גיל 20- מת עד גיל 60 מקסימום, וכולם מתו במדבר. זה העונש האמיתי, שאף אחד מהם לא ייכנס לארץ לחיים האמיתיים, זולתי כלב בן יפונה ויהושע בן נון.

      חשוב שתבינו שהיהדות קיימת כבר אלפי שנים, וכל שאלה שתחשבו עליה , וגם אני – מישהו כבר שאל ויש לה תשובה. לפעמים טובה, ולפעמים קצת פחות

  11. סיפור נחמד. "שלחתי אנשים כדי להוכיח לכולם באופן ציבורי שאני צודק. רק 2 מתוך 12 חושבים שאני צודק? לעזאזל איתם, מי צריך אותם? הם בוגדים שלא מאמינים וצריכים למות".

    1. ״הוא״ לא שלח אות בשביל ״להוכיח״ משהו. הם ביקשו להוציא מרגלים ומשה (וה׳) הסכימו לבקשה. והמרגלים החוטאים לא עשו שליחות ובייקטיבית, אלא ניצלו אותה בשביל האינטרסים שלהם, שלא להיכנס לארץ, בצורה מוטה וחצי שיקרית.
      אתה יכל להיות בטוח שיש הרבה הגיון בסיפור הזה, אתה לא האדם החכם הראשון שקורא אותו

      1. מעולם לא טענתי שאני חכם. זה שקר מוחלט. אני לא יכול להיות בטוח שיש הרבה היגיון בסיפור רק כי אנשים אחרים אמרו. זה כמו להגיד שהחוזה של נואה הוא לגיטימי רק כי ג'נרל מנג'ר אמיתי בליגה אמר שזה בסדר. או שמה שפילדלפיה עשתה בשנים האחרונות זו הדרך רק כי הינקי וכמה סטטיסטיקאים אמרו.
        אבל אני בטוח שיש היגיון בסיפור (אני רואה פוליטיקאים ישראלים עושים דברים דומים כל יום כמעט), רק שאני לא אוהב את ההיגיון שבו ואת המוסר שלו.
        איך שאני רואה את הסיפור: משה רצה להוציא לפועל תוכנית שהייתה לו בלי לשאול אף אחד. העם, שכבר סבל ממנהיגים שלא התייחסו אליהם הכי טוב שאפשר, רצה לבדוק את כדאיות התוכנית. משה הסכים בסופו של דבר, אבל קיווה לבחור יס-מנים שיאשרו את התוכנית שלו תוך כדי. המרגלים יצאו, טיילו, בדקו וחזרו. 2 אמרו "כן, המפקד" ו-10 אמרו לא. מי קבע שהם משקרים? אף אחד. אף אחד לא יודע מה הם ראו מלבד אותם 12 מרגלים, שרובם טענו דבר זהה. שיהיה קשה לכבוש את הארץ (לא היה קשה? אני זוכר שהיה מאוד קשה לכבוש את הארץ, הרבה אבדות, ולפחות פעם אחת שהם ניצלו במזל על ידי זונה שראתה הזדמנות). משה החליט להעניש אותם (וכביכול כדי להראות מנהיג הוא מדבר לזכות העם ומציל את רובו ממגיפה. בקיצור מהלך מניפולטיבי קלאסי של שוטר טוב-שוטר רע). המרגלים מתים ממגיפה אכזרית שהצליחה לפגוע בדיוק ב-10 אנשים. כמה אנשים קמו וניסו ללכת לבד אבל נכשלו, כי באמת קשה להיכנס לישראל. ובני ישראל ישבו והסתובבו במקום 40 שנה עד שדור שלם מת, רק בגלל שמשה לא קיבל מה שהוא רצה באותו רגע.

        1. איך שאתה או אני רואים את הסיפור זה נחמד, אבל אין לזה הרבה קשר למה שקרה באמת. כשרוצים לדעת מה עומד מאחורי סיפורי התנך יש דרך אחת בלבד – ללמוד לפי הפרשנים והרבנים מהדורות הקודמים, כי הכל עובד במסורת מימי משה רבינו בעצמו ועד אלינו.
          הרי אין שום דרך אחרת לדעת מה משה חשב ומה הם חשבו, אלא אם תשמע ממי שהיה שם, או ממי שהוא סיפר לו, וזה בדיוק הפרשנים.

          לגופו של עניין: התוכנית להיכנס לארץ היא לא המצאה ורעיון של משה, אלא כל המהות של עם-ישראל, וכל המטרה לשמה הם יצאו ממצרים. ההבטחה לרשת את הארץ כבר ידועה לכל העם עוד מלפני שהתחיל השיעבוד, ובמשך כל השנים שעברו הם ידעו את זה. זה גם כתוב במפורש בתורה.
          משה הוא לא אינטרסנט בסיפור, הוא לא היוזם של המהלך, אלא רק מסכים להוצאת מרגלים כי זה מהלך הגיוני אם הוא נעשה כמו שצריך.

          בכל הכיבוש של הארץ בספר יהושע, מתו מבנ"י רק 40 ומשהו אנשים, בזמן שהם נלחמו וניצחו, עם ובלי ניסים, את כל יושבי הארץ (40+ ממלכות, ז"א ערים עצמאיות ובצורות), אז לא, זה לא היה קשה באמת.

          אני מבין למה אתה מעריך שזה מה שמשה חשב, אנחנו לא מכירים במציאות של היום מנהיגים אמיתיים וטובים שבאת חושבים על האינטרס של העם, ועושים רק מה שטוב בלי נגיעה עצמית בכלל, שלא לדבר על הנבואה וההדרכה מלמעלה. אבל זה בדיוק משה.
          וכל זה זה לא דעתי ופרשנותי האישית, אלא הפרשנות של מפרשי המקרא המוסמכים, שעברו במסורת מדור לדור

          1. מלחמת הכיבוש כן הייתה קשה ונמשכה שנים רבות, אמנם הקרבות הראשונים והמכריעים נגד הקואליציות הגדולות של מלכי הדרום והצפון כן הכניעה את המסה הגדולה של הכנענים, אבל עדיין נותרו מובלעות רבות, ובעיקר באזור החוף נשארו ערים רבות בצורות, שאחכ בספר שופטים עשו צרות צרורות לשבטים ששכנו בצמוד אליהם. יהושע עצמו בא בטענות לעם ישראל ראה יהושע פרק יג ופרק יח על כך שהם מתרפים ולא משלימים את מלחמת הכיבוש.

          2. אנחנו בעולם של "מות המחבר" ודקונסטרוקציה, גם של טקסטים היסטוריים. אפשר ואולי גם חייבים לראות איך אנחנו רואים את הסיפור לפי הפרשנות שלנו. זה נחמד לנסות להבין מה התכוון המשורר, כמו שניסו כל כך הרבה שנים, אך זה לא באמת אפשרי. הדבר הכי הגיוני בעיניי הוא לנסות לראות מה אני מבין מזה ומה המסקנה שלי.

            ובקשר לתגובה מתחת – אז אתה מציע לחסל את כל התקשורת או כל אדם שחושב אחרת מהדרך שההנהגה חושבת? כי זה מה שקורה בסיפור המרגלים, וזו עוד הגישה הרחמנית יותר שנבחרה בסוף.

          3. לגיטימי לנסות ולתת פרשנות משלך, השאלה היא האם אתה מקבל את הטקסט המקראי כמהימן וקדוש ואז מנסה למצוא בטקסט עצמו חיזוקים לטענות שלך, או שאתה טוען שמלכתחילה הטקסט מגמתי או נוטה ואז אפשר לא לקבל בכלל את כל סיפור המסגרת, כי מלכתחילה הדברים מוטים וממילא אין שום בסיס להישען עליו לכאן או לכאן כמו כל סיפור אגדה.

        2. עוד נק' קטנה, העניין הוא לא שהמרגלים שיקרו, כי באמת כמעט כל מה שהם אמרו הוא אמת אובייקטיבית, הבעיה היא איך שהם הציגו את הדברים, הפרשנות שלהם, ה"תחזיות לעתיד", והגישה.

          קצת כמו התקשורת של היום – כשהיא מדווחת על משהו שקרה בצורה אובייקטיבית לכאורה, אבל תמיד יש אינטרסים ופרשנות אישית. בכל דיווח "אובייקטיבי" כזה, ישנה אג'נדה שמסתתרת, יותר או פחות, בתוך הדיווח, אג'נדה, או תפיסת עולם, אותה הכותב רוצה להעביר לקוראים. אני יכול להביא לך אינסוף דוג' וגם הם לא מכחישים את זה (למרות שזה לא הנושא פה)

          1. Ljos, זה אפשרי אם אתה מקבל את מה שכתבתי, שהפירושים של מפרשי התנך מבוססים על מסורת מדור לדור, עד משה. הרעיו הזה הוא מבסיסי היהדות, ובלי זה באמת אין ממש טעם להתעסק בתורה, כי כל אחד נשאר עם תפיסת העולם שלו והפרשנות שלו, וככה לא נתקדם והחטאת את המטרה.

            לעניין התקשורת, לא אמרתי שום דבר על לחסל או משהו שצריך לעשות, רק הצגתי את המציאות. עצם המודעות לעובדה שמנסים להחדיר לך רעיון נסתר, כבר עושה את מירב העבודה להתנגדות הטיבעית של הקורא.

            אלעד אייל, אז אתה מסכים שאת המסה הרצינית של הארץ והמלחמות בני ישראל ניצחו בקלות. המובלעות החלשות שנשארו הם בדיוק כמו שאמרת, התרשלות שנובעת מזילזול, שאננות ועוד גורמים.ברור שלא הייתה להם בעייה לכבוש את השטחים הקטנים האלה אם היו רוצים באמת. כעבור שנים הם נהיו בעיה רצינית כמו שאמרת, אבל אז הם לא היו כאלה. מזכיר את הסיפור הערבי בארץ, לא? אנחנו משאירים כמה ערבים שלא מהווים סיכון (אחרי מלחמת העצמאות ו6 הימים), וכעבור כמה עשרות שנים הם מתרבים, מתחזקים, ומתחילים להרים את הראש..

          2. אני לא אמרתי שניצחו בקלות אלא שניצחו את הקואליציות הגדולות, אבל הניצחונות הללו התקיימו בזכות כמה דברים:
            א. עזרה מהקב"ה
            ב. טקטיקות המלחמה של יהושע
            ג. העובדה שאותם מלכים יצאו מהערים הבצורות מכיוון שלישראל לא היו כלי מצור כדי לפרוץ חומות.
            אני לא יודע כמה זמן בדיוק נמשכו הקרבות הגדולים, אבל ברור שזה לא היה עניין של כמה ימים שנים רבות, מכיוון שלא כל המלכים השתתפו, והיו הרבה מאד מקומות שלא הייתה לישראל אפשרות לכבוש ולכן נאלצו להשלים עם קיומם. הביקורת של יהושע היא על כך שהשלימו עם קיום הערים הכנעניות בתוך הנחלות של השבטים.

        1. LJOS – תראה, המקרה קרא ב 1500 לפנה"ס . הכתב הומצא ב 800 לפנה"ס. התורה נכתבה ב 500 לפנה"ס.
          כל מה שלפני המלך חזקיהו הוא פרה היסטורי או סיפורים שבעל פה. כמו כל סיפור שבעל פה, תבחר את הגרסא שמתאימה לך. עברו 1000 שנים בין המקרה לבין תיעודו.

          אפילו בתנך עצמו יש כמה גרסאות לכמה סיפורים. (ספר דברים לעומת ספר שמות. ). והאם החברה מהישיבות יוכלו לומר לי אם בתיבת נח היו זוגות זוגות או שבעה מכל חיה?

          מי נברא קודם האדם או החיה? (פרק א לעומת פרק ב) .

          בסוף היום התורה הועברה בע"פ עד עזרא הסופר ורוח הדברים הם עצם האמונה היהודית. חשוב להבין את מוסר ההשכל של הסיפור לו את הפרטים הקטנים.

          1. עידו אתה טועה בתאריכים. בלי לבדוק המקרה אכן קרה בסביבות 1500 לפנה"ס
            הכתב הומצא הרבה הרבה לפני כן. כתב היתדות יותר מ-100 שנה לפני (ארם נהריים ואח"כ במצרים). בתקופת כיבוש הארץ כבר היה קיים הכתב האלפביתי שהוא אגב המצאה שלנו. התורה נאספה בשלבים רבים ונכתבה כמה מאות שנה לפני הספירה ונחתמה בתקופת בית שני, בסביבות 300 לפנה"ס

          2. עגל אתה טועה לחלוטין. (בדיוק סיימתי את העולם העתיק ואני סגור על כל התאריכים שאמרתי)

            המלך כורש הוא שהורה על אמנסיפציה דתית. והתורה נכתבה בזמן עזרא בשיבת ציון. 500 לפנה"ס.

            כתב היתדות לא היה בשימוש על ידי בני אברהם או הכנענים. ואין שום ממצאים ארכיאולוגים שקושרים את היתדות עלינו. (למעשה גם אין שום תיעוד של עם עבדים ע"י כתב יתדות או את שם הפרעה הספציפי אבל זה כבר דיון אחר). בארץ כנען יש רישומים בכנענית (העברית הקדומה) וארמית.

            כתה ביתדות היה קיים כבר 2000 לפנה"ס אבל רק ע"י הפרעונים. וזהו כתב מסובך שהיה ידוע רק לכותבי מגילות ונביאים (שם נרדף לכותבי מגילות או סופר בן ימינו). הא – ב אכן הומצא באזורנו (הסברה היא בסיני ) והופצו בעולם העתיק. מרגע השימוש ב -22 אותיות הכתב היה יותר נגיש ליותר שכבות בעם.

          3. עידו הכל מהזכרון שלי כרגע. לגבי חתימת התורה אמרתי שאני לא זוכר בדיוק את התאריך. אחרי שיבת ציון זה בטוח, כמה בדיוק לא יודעים (ישנה מחלוקת). לגבי הכתב – אתה מסכים שהומצא הרבה לפני שהגענו לכנען. כתב היתדות הומצא בארם נהריים (במצרים היה את כתב הציורים הדפוק שלהם). לא אמרתי שהשתמשנו בכתב היתדות, כל העניין הוא שהיינו עם של עבדים, וידוע שבתקופה מסויימת עבדים/עצמאים כורי נחושת בסיני ובערבה פיתחו את הכתב האלפביתי. זו היתה קבוצה עיקרית ממה שהתגבש אח"כ להיות עם ישראל. אז במה טעיתי לחלוטין ?
            🙂

          4. עוד מעט גיא יבוא ויתקן את הזכרון שלנו ( :

            הכתב הומצא במאה ה-800 לפנה"ס בסיני. על זה אני סגור לחלוטין. זאת עובדה היסטורית.

            ואתה מבלבל בין חתימת התורה זה ע"י עזרא בשיבת ציון לבין תרגום ה-70 לספריה באלכסנדריה שהיתה הפעם הראשונה שכל המגילות הפכו לספר אחד. זה התנך אפשו במאה הראשונה לספירה.
            הסנהדרין הוציאו כמה מגילות והכניסו את ספר דניאל וחתמו את התנ"ך.

          5. התורה לפי המסורת שלנו נכתבה על ידי מושה. לפני מותו הוא חילק ספר לכל שבט. לכל הדעות היו לבני ישראל בארץ ישראל בתקובפת בית ראשון ספרי תורה (אם גם לא נפוצים מאוד). כך שברור שהתורה כבר הייתה כתובה ב1000 לפני הספירה.

          6. אוף מה אתה מקשקש ומוסיף לתסבוכת, אתה מסתלבט עלי?
            :-)מה קשר תרגום ה-70 שהוא הרבה יותר מאוחר. אמרת נכון שאת הספרים העיקריים של התנך חתמו לאחר שיבת ציון, בתקופה הפרסית (וחלק קטן יותר מאוחר לאחר הכיבוש ההלניסטי). זהו תהליך הקנוניזציה של התנך.
            הכתב *לא* הומצא ב-800 לספירה (!) אתה בעצמך אמרת את זה. סתם לסבר את האוזן בשנת 800 כבר הומצא הכתב היווני "החדש", של היום, שהוא הגרסא המודרנית של היוונית העתיקה יותר שנעלמה בהכחדה הגדולה של 1300 לפנה"ס. כתב היתדות היה קיים כ-2000 שנה לפני כן (אם לא יותר) כלומר בערך ב 3000 לפנה"ס.. הכתב האלפביתי, שהוא המצאה גאונית שלנו (פחות או יותר) הומצא בערך ב 1500 לפנה"ס, שוב לא ידוע בדיוק מתי.

          7. תתפלא כמה קטנה ידיעת התנ"ך שלי לעומת חבריי הנוצרים. יש אצלנו סיעה שקראת 7 DAYS ADVENTIST. והם מאמינים גדולים בברית הישנה .

            ואני חלוק עליך בתאריך המצאת הא-ב לחלוטין.
            התרבות ההלניסטית העתיקה (השירה ההומרית והמיתולוגיה) הם הכל בע"פ. היוונית העתיקה זה תאוריה בלבד. יש לנו תעוד מהתקופה ההלניסטית רק מהמאה ה-8 לפני זה… אין! (יש מיתולוגיה.. אבל זה אגדות עם)

            הא-ב קיים רק מהמאה ה-8-9 לפנה"ס והפיניקים הביאו אותו לעולם ההלניסטי. תן או כך 100 שנה לנדידת הכתב זה עדיין לא סוגר לנו 600 שנה …. ואגב בכתב הומצא כי הואסילים של פרעה לא ידעו לספור את הנחושת שהם כרו והיו צריכים שיטה יותר פשוטה מהציורים. אז הכתב הראשון הוא מצרי.

            וכאן אנחנו מגיעים לבעיית הבעיות. על פי האמונה היהודית משה חרת את לוחות הברית. כיוון שעדיין אין לנו את הא-ב זה משאיר לנו שמשה חרת בשפת היתדות את לוחות הברית. וכנראה על פי צביקה את כל מסעותיו ב-12 עותקים. אם כל זה אין לי בעייה ! כי אני יהודי מאמין.

            הבעייה שלי היא שמצריים עד המאה העשירית לפנה"ס היא אמפריה ושולטת על ארץ כנען. כולל זוריה ולבנון. וזה על פי כל מני כדים וקברי פרעונים שתארו את האימפריה שלהם.
            אז בנ"י יצאו ממצרים וברחו ל…מצריים?

          8. אתה צודק בעיקרון, שהתורה היא לא ספר היסטוריה ולא באה לתאר בדיוק מה שקרה אלא באה להעביר מסר.
            אבל המסקנה שלך מוטעית. העניין הוא לא "לבחור את הגירסא שמתאימה לך", אלא ללמוד את ההסברים של פרשני המקרא המקובלים, ואז יש מה לדבר על לבחור אחת מההסברים בתור המועדף עליך. לך אין שום ידע על מה שהיה, אז הדרך היחידה לדעת היא לשאול את אלו שכן היו, שאלו הפרשנים, שמפרשים תמיד על סמך מסורת שעברה ממשה רבינו עד אליהם.
            על השאלות ששאלת למשל עונים כל הפרשנים, למשל רש"י (שמבוסס על מדרשים שקדמו לו בהרבה) מסביר שבני ישראל באו למשה לבקש מרגלים, כמו שכתוב בדברים, ואז משה ביקש רשות מה', והתשובה של ה' כתובה בבמדבר.
            7 זוגות של בהמות טהורות עלו לתיבה, וזוג אחד מהבהמות הטמאות.
            לעניין הבריאה, החיות נבראו קודם, והאדם נברא אחרון ביום השישי, והחזרה בפרק ב' היא: א. פשוט פירוט של מעשה הבריאה, שלא בא להורות על הסדר. ב. פירוש נוסף, שכל הברואים נבראו כבר ביום הראשון, אולי בצורות לא לגמרי מפותחות (כמו שהרמבן אומר על "החומר ההיולי"), והשתכללו בהתאמה לפי סדר הימים.

            מצחיק שאתה מקבל כעובדה מוגמרת את השנים של מתי הומצא הכתב או נכתבה התורה. על סמך מה? חקירות ארכיאולוגיות? עד כמה שזה 'מדע', כל המדע, אפילו מה שמכונה מדעים מדוייקים, הוא לא באמת מדוייק ומבוסס על תצפיות והנחות, וידוע שכל הזמן הנחות הבסיס משתנות ואיתם כל המדע (דרווין, אינשטיין..).

            בתור בחור ישיבה וסטודנט להנדסה, ברור לי שמסורת היהדות חזקה יותר מהמדע.
            אתה צריך להבין שחלק בסיסי מהיהדות הוא המסורת. ללמוד ממי שהיה לפניך, שהוא למד ממי שלפניו עד משה רבינו. בתקופות שלא היו ספרים כתובים (חוץ מספר התורה עצמו) זה כמובן היה חזק הרבה יותר.
            כמו שכתבתי למעלה, אין שום דרך אחרת לדעת מה משה חשב ומה בדיוק קרה בסיפורים, אלא אם תשמע ממי שהיה שם, או ממי שהוא סיפר לו, וזה בדיוק הפרשנים.
            אם אתה לא מקבל את זה, ואני יודע שהגישה שלך היא הגישה המקובלת בעולם האקדמי, אז אתה יכול למחוק את רוב היהדות אוטומטית

          9. עידו זה שחלק גדול מהחומר עבר בעל פה לא אומר שהכתב לא הומצא. אני עומד על דעתי שהכתב הומצא בסביבות 3000 לפנה"ס והכתב האלפביתי בסביבות 1500 לפנה"ס. אם אתה אומר שהכתב הומצא ב-800 לפנה"ס אז אתה טועה די בגדול.
            לגבי הבריחה ממצרים לכנען שנשלטה בידי מצרים – אתה צודק בגדול, זה אחד הדברים הידועים שמראה שהסיפור של יציאת מצרים הוא לא היסטורי (סיפור ההתנחלות בארץ היה רחוק מהמתואר בתנך) , אבל הוא כן משמר זכרון היסטורי אמיתי (של שנות בצורת בכנען והגירה למצרים, שנים של חוסר שקט וירידה במצרים, והגירה מסיבית של קבוצות נודדות לתוך כנען).

            והערה קטנה לספלאש – אם יש משהו בעולם שנבדק ומנסים להפריך אותו כל הזמן זה ההנחות המדעיות. אם חוקרים רבים אומרים במידה גדולה של ודאות נניח שכלי מסוים נוצר בתאריך מסוים במסגרת שגיאה ידועה (פלוס-מינוס) כדאי שתאמין להם.

          10. [למה אין לי כפתור "הגב" לתגובות מסויימות שלכם? מוזר]
            מסכים עגל, אני באמת מקבל את דעתם, אבל גם לוקח בחשבון שהכל יכול להיות מופרך יום אחד, וזה אכן קורה מדי פעם (אני מכיר בעיקר את המדעים המדוייקים, אבל בטוח שזה כך גם בארכיאולוגיה וכל אלו).
            ולכן אם יש התנגשות בין המדע לתורה, בתור יהודי מאמין ברור לי באיזה צד אני, ולכן ברור לי שהיה כתב כבר בזמן מתן תורה. (על הסתירות של התורה עם המדע נכתבו מאות ספרים, אני אישית לא אוהב לחפור בנושא הספציפי הזה)

          11. עידו או עגל עד כמה שידיעותיי מגיעות השליטה המצרית בארץ ישראל התחילה להתערער באותה תקופה, והיה גם מסע של רעמסס השני מי שמייוחס לתקופה של ירידת ישראל למצריים, שהגיע לקדש למלחמה בחיתים על השליטה בארץ. המלחמה הסתיימה בתיקו פחות או יותר וכנען נשארה בשליטה מצרית, אבל יתכן שהמלחמה התישה את כוחה של מצרים ושליטתה באזור החלה לרדת. בערך באותה תקופה אולי כמה דורות אחרי ההתנחלות הישראלית החלו גם הפלישות של גויי הים מי שמכונים הפלישתים לאזור שפלת החוף הדרומית שהייתה בהשפעה מצרית. אפשרות נוספת היא שהשליטה הייתה להלכה אבל לא למעשה. כלומר העלו מס או שזו הייתה השפעה תרבותית של המרחב המצרי, אבל בפועל הערים הכנעניות היו עצמאיות.

        2. עגל קראתי עוד פעם את התפתחות הכתב ואני טעיתי קצת …

          המאה ה-8 זה היוונית ואותיות הניקוד. אבל במה שקראתי עדיין יש חור בעומק של ההיסטוריה.

          בכנען היה א-ב של כתב יתדות (כי כנען היתה מצרית) בתקופה ההיא. והארמית לא היתה בחלקים האלו של העולם העתיק. למעשה גילוי חרסים של השפה באזור שלנו מתחילים רק ב 1000 לפנה"ס.

          אז נניח שאברהם ידע ארמית והביא איתו את השפה לכנען. האם זה שרד 400 שנה במצריים?
          ואם משה שכתב את לוחות הברית גדל בארמון פרעה אז אני צריך להניח שכתב בשפת הפרעונים קרי כתב חרטומים…

          באיזה שפה חרת משה את לוחות הברית?

  12. זה לא רק המרגלים שחטאו. זה כל העם שהאמין להם וקיבל פיק ברכיים ממה ששמע מהם. וזה אחרי שהקב"ה הוציא אותם ממצרים הטביע את המצרים בים, הם נצחו בקרב במדבר את עמלק, הם מקבלים כל מה שהם צריכים מהקב"ה במדבר.
    על חוסר האמונה בקב"ה, על זה כולנו חטפנו.
    "וַתִּשָּׂא כָּל-הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת-קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד', א') – אמר רבה אמר ר' יוחנן: אותו היום ערב תשעה באב היה. אמר להם הקב"ה: אתם בכיתם בכיה של חינם, ואני קובע לכם בכיה לדורות (תענית כט).

  13. מדהים רביי קליסמן.
    יש קורלציה מרתקת בין השינוי בתפיסה של חב"ד במאה שנה האחרונות לזו של הלייקרס העכשווית.
    מייסד חסידות חב"ד- האדמו"ר הזקן- וממשיכיו שמו את הדגש על עבודת ההתבוננות וחשיבה אודות אלוהי-ם. אלוהי-ם שהוא מסובב כל עלמין, משמעו שכאן הוא אינו נגלה מה שמתאים לאינסופיותו מצד אחד ומצד שני הוא ממלא כל עלמין ומצוי כאן ובכל דבר. העבודה היא לגלות את המצאו של הקב"ה בעולם כאן. לגלות איך כל הנגלה הוא אינו אלא לבוש למציאותו יתברך. ולמעשה- שב בחדר, שב ביער, תחשוב על מציאותו יתברך ואיך מציאותו קשורה לתפילה למצוות וכיוצא בזה.

    לפני מאה שנה האדמור השישי (הריי"צ) ולממשיכו "הרבי" הופכים את הגישה. "להוציא את האוצרות". על תשב ותהגה במושכלות אלא תלך להניח תפילין לכושים ולהקים בתי חב"ד באנטרקטיקה. זו תפיסה שמבוססת על ההכרה שאם אלוהי-ם קיים בכל דבר עלינו לרדת למקומות הנמוכים ולגלות אותו שם, להעלות את ניצוץ האלוהות הגנוז בכל דבר למודעתנו ובעקבו כך- אליו.

    לליקרס היו שחקנים שלדידם העולם יישרף והם ינצחו משחק או אפילו יותר טוב- ייקחו אליפות. קובי שאק וכל החבר'ה. עכשיו הופכת ההנהלה את תפיסת העולם שלה ואומרת- בכל שחקן יש משהו טוב לנו, גם אם זה מוזגוב ודנג בואו ניתן להם סכומי כסף מופרכים. בואו נרד למקומות הנמוכים ונעלה משם ניצוצות. זה ההסבר היחיד העולה על דעתי.

    "ואיזה מסכנים האוהדים…"

    1. או בניסוח אחר. פסיכים שממשיכים להאמין ששניאורסון עדיין חי, בקלות יכולים להאמין שקובי יכול להביא אליפות ועכשיו גם מוזגוב – זו אמונה אמיתית .

      1. לא מאמינים שהוא חי הם לא מפגרים שצריכים טיפול פסיכולוגי הם רואים במה שהם עושים המשך של המפעל חיים של הרבי שלהם ולכן הם עושים אתזה כי הם מאמינים שמה שהוא עשה היה הכי נכון.

        1. חלקם. וחלק גדול מהם (ואני מכיר כמה) באמת ובתמים מאמינים שהנה, הנה הוא מגיע. למעשה קיים פילוג מאוד גדול כיום בתוך החסידות בדיוק על הרקע הזה.

  14. אחד הפירושים ששמעתי שמסתדר עם הפסוקים הוא שבנ"י למעשה העדיפו להישאר במדבר. במדבר היה להם מן מהשמים, ובאר והם יכלו לחיות חיי רוח בלי להתאמץ ולעבוד את האדמה. חיים בלי קונפליקט בין גוף ונשמה, ללא הצורך להתמודד עם הפער שבין חיי יום יום לצרכים גבוהים יותר, ולמעשה העדיפו לוותר על המימוש של הקמת ממלכה שתהווה דוגמה לעם שמסוגל לשלב חיים גשמיים עם חיים רוחניים, שזו בעצם המהות והתכלית של עם ישראל, להראות שאפשר לחיות חיים גשמיים בלי להתמכר ליצרים אלא לשלב אותם ולהעלות אותם ולהשתמש בדחפים כדי להיות אדם טוב יותר. לעם ישראל בעצם הייתה שאיפה לרוחניות, אבל בבסיסה עמד חוסר הרצון להתמודד עם מציאות יומיומית כובלת שמושכת למטה, ולכן בעצם ביקשו לשלוח את המרגלים, כדי למצוא צידוק לא להיכנס לארץ ולהתמודדות עם חיים גשמיים שהם קשים יותר. כשהמרגלים חזרו עם תיאורי הערים הבצורות הייתה לעם אפשרות לפרש זאת כמו שכלב פירש- נכון יש ענקים וערים בצורות אבל בעזרת האמונה בקב"ה נוכל לנצח, אבל הם בחרו באפשרות שבה רצו מלכתחילה וזה להישאר במדבר, ובעצם "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו" קיבלו את מה שבחרו וזה להישאר במדבר עד שימות כל הדור ההוא שלא רצה להיכנס לארץ.

  15. אלעד ושאר התלמידים החכמים שאלה לגבי המספר 40.
    בתנך יש הרבה פעמים שימוש מיוחד במספר 40.
    (סיפור נח, סיפור המרגלים, סיפור האקסודוס) יש דורשים שהמספר 40 יש לו משמעות מיסטית ומיוחדת ליהדות.

    תוכלו לפרט?

    1. מספר טיפולוגי לפי דעתי. כמו 7 ו- 3 זה מראה על שלמות.
      אבל את זה אני אומר מלימודי תנך בהית ספר ולא מידיעה ברורה.

    2. אני מכיר את המקור השומרי למספר – האל אנכי (En-Ki) שהיו מתייחסים אליו בכתוב כאל הסימן ל-"40", שעם הזמן נהיה מספר קדוש עבורם.
      אבל מעניין מה המקור ביהדות.

    3. עידו אני באמת לא תלמיד חכם אני באמת מנסה ללמוד ולהחכים ולהכיר את המסורת והיהדות. לגבי המספר 40 אני חושב שגור צודק. המספר 40 מציין איזו שלמות מעגל שנסגר כמו במבול, או בספר שופטים ותשקוט הארץ 40 שנה" שמופיע כמה פעמים, כלומר איזו תקופה שהחלה והסתיימה.

      המספר 7 למשל מציין את הטבעי וכוחות הטבע. המספר 8 כפי שמרמזת צורתו מציין את העל טבעי.

  16. מנחם אני חייב להתחיל להאמין באלוהים… הוא מעודד את הלייקרס ממה שאני מבין. קשה להפסיק לאכול שרצים מהים וחזיר😜

  17. מנחם החטא של העשרה היה שהם היה שהם היו לוזרים, לא האמינו מספיק במשה ובאלוהים. כמו מאמן ששולח שחקן להיכנס למגרש ומקבל סירוב פקודה.

    1. באמת לא זכרתי מאיפה הפירוש הזה, אבל כנראה שהוא קשור לחב"ד. בכל אופן זה פרוש שאני מרגיש שמאד מתקרב לאמת כי בכל אחד יש את הקולות הפנימיים העמוקים שכמעט ולא נשמעים (אלא אם כן האדם מטה אוזן רגישה וכנה) אבל משפיעים על החלטותינו במסווה של קול ההיגיון, כשבעצם ההחלטה כבר נפלה הרבה לפני כן עמוק בתוך הנפש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט