NBA כאסקפיזם (ערקנות; בריחה): על כוכבים וכוכבי-על ואהדת קבוצה/ הגולש סקוטי פ.

(סקיפ ביילס)

**********************

סקוטי פ. הוא פסיכולוג בן 35 מקיבוץ שפעם היה בין מובילי הכדורסל בישראל עם אחד מהפאור-פורוורדים הגדולים בתולדות ההופס בציון, ושבנו אף הוא הפך לשחקן מעולה בליגה ובנבחרת. HINT? שם משפחתם כשם אחד מנביאי ישראל! (לפחות אני חושב שהוא היה נביא). אני מקווה שתרגמתי נכון את המילה אסקפיזם – ערקנות; בריחה.

מנחם לס

**********************

עכשיו כשנגמרה העונה ולאחר שכל השאלות שליוו אותה כבר נענו, לא נותר אלה לחכות לעונה הבאה ולדרמות שיבואו איתה. אבל בינתיים אפשר להישען אחורה, לחכות בסבלנות, לנוח ולדון על אהדה לספורט בכלל ועל כדורסל בפרט מנקודות מבט קצת אחרות.

1.

סקיפ ביילס עוזב את FIRST TAKE וכמה חבל שזה קורה. כבר כתבתי בטור קודם, שהדיבור על ספורט הוא לרוב לא פחות מהנה מצפייה בו. מפרשני ספורט במדיה נדרשים איכויות שונות בתכלית בהשוואה לספורטאים עליהם הם מדברים, כאשר הבנה בתחום היא רק אלמנט אחד ולא הכי חשוב. סקיפ בייליס קנה את מעמדו לא בגלל ההבנה העמוקה שלו בספורט אמריקאי, זה ברור. אבל הוא איש טלוויזיה מחונן ואת זה אי אפשר לקחת ממנו. סקיפ הוא פרובוקאטור וכתוצאה מכך הוא רחש לעצמו שונאים כמו גם מעריצים רבים. גם לי היה קשה איתו בהתחלה, אבל התחלתי מאוד ליהנות ממנו ברגע שהפסקתי לקחת אותו ברצינות. לא פחות חשוב, סקיפ השכיל להתנהל עם שותפו סטיבן איי סמית' במיומנות רבה, מתי ואיך להדליק אותו ובעיקר מתי להרגיע. באופן אישי חסרונו כבר מורגש לי מאוד. שאר הפאנל מעט בנאלי, ולשמוע את איי סמית' ללא הקונטרה של סקיפ, מאבד הרבה מהעוקץ ואפילו מתיש לעיתים. לא יודע מה איתכם, אבל אני כבר מתגעגע.

2.

אחד הנושאים שבייליס נהג לדון בהם שוב ושוב בתוכנית היה: האם שחקן כזה או אחר הוא "סטאר" – או "סופר סטאר". אצל איי סמית' שתמיד חושב מהזווית הכלכלית, התשובה תלויה בעיקר במספר החוזים הדשנים שיש לשחקן עם חברות פרסום שונות או במילים אחרות, כמה כסף הוא שווה. בייליס בניגוד אליו, נוטה להתייחס גם למרכיב הפסיכולוגי, למשל יכולת הקלאצ', "הקילר אינסטיקט" וכן הלאה. זו סוגיה מאוד מעניינת בעיניי, שאפשר לתקוף אותה מכל מיני כיוונים:

 

(סטיב סמית')

סמנטית – "סטאר" או "כוכב" כפי שנהוג לומר אצלנו, הוא אובייקט גדול, נוצץ ורחוק מהקיום האנושי שלנו. אנחנו מביטים בכוכבים מלמטה בידיעה שלעולם לא נוכל להתקרב או לגעת בהם. מקסימום לספוג קצת אבק כוכבים. מבחינה תרבותית, מעניין שבארץ לא משתמשים בביטוי "כוכב על" בהקשר לספורטאים שלנו. להבדל הסמנטי הזה יש לבטח סיבות תרבותיות רבות אך אקצר ואומר שהתכלסיות, הצפיפות והנגישות של הכוכבים שלנו לאוהד הישראלי אינם מתיישבים טוב עם הקונספט של "כוכב" ובטח לא של "כוכב על".

(שני כוכבי-על הגדולים מהחיים שדוק לס הוא כנראה הישראלי היחיד ששוחח אתם, ולחץ את ידם)

סוציולוגית – ל"סופר סטארים" (לא רק בספורט) יש פונקציות חברתיות רבות. המשיכה האנושית להתכנס בהמונים ולהריע לכוכבים הנלחמים זה בזה למטרות בידור וקתרזיס, לא נולדה בעידן המודרני והיא מוכרת למעשה משחר ההיסטוריה. כיום, כשלברון ג'יימס "הורג" את ג"ס, הוא עושה זאת באופן סמלי, אולם בעת העתיקה שגלדיאטור מוערץ נעץ את חרבו בעבד אומלל, הוא עשה זאת בצורה הכי קונקרטית שניתן.

פסיכולוגית – פרוייד מנסח ב – 1923 רעיון תיאורטי הגורס שלכל בני האדם יש שלושה חלקים בנפש: "סתמי" (דחפים לא מודעים), "אני" (מתווך בין הדחפים לדרישות המציאות) "אני עליון" (המוסר והמצפון כפי שהפנמנו מהורינו). התרגום המילולי מגרמנית למונח של פרויד בעברית- ה"סתמי", בא מהמילה "IT" או "זה" בעברית. כאמור ה"IT" מתייחס לייצרים ולדחפים שלנו, הדלק והאנרגיה הנפשית שלא ניתן ממש להמשיג במילים. בעברית אנו נוהגים לומר "יש לו את זה". אבל מה בדיוק יש לו? על זה קשה לנו לשים את האצבע. אז אולי זה בדיוק ההבדל בין "סטאר" – "לסופר סטאר", כי בסופו של יום, לא משנה כמה ננסה להסביר במילים מה מייחד "סופר סטאר" מכל היתר, נגיע לאותה מסקנה שיש להם את הניצוץ הזה, שהופך אותם למשהו קצת אחר, בלי שממש נדע להצביע על מה.

3.

למה לעזאזל אנחנו אוהדים קבוצות ספורט, לפעמים באופן שמוביל אותנו להתפרצויות רגשיות ולא רציונאליות כמו אושר אופורי או לחילופין מועקה, בכי ותסכול? ויתרה מכך, למה אנחנו אוהדים דווקא את שיקגו או מיאמי, יובנטוס, או נבחרת ברזיל? וויניקוט, אחד מאנשי הפסיכולוגיה המשפיעים ביותר במאה ה -20 ועד ימינו, הניח שאחת המשימות המאתגרות שכל ילד צריך להתמודד איתה לקראת עצמאות, כרוכה בתהליך הדרגתי אך נחוץ ביותר להיפרד, מבחינה פסיכולוגית, מהאמא. הוא חקר וגילה כי ילדים נעזרים ב"חפץ מעבר" כתחליף לאם כאשר היא נעדרת. בגיל הרך זו יכולה להיות מגבת משומשת ולאחר מכן בובה אהובה. ככל שהילד גדל כך "חפץ המעבר" יכול לקבל ביטוי סמלי יותר. אם לחזור רגע לפרויד ומבלי להיכנס לחפירות על הקונספט של תסביך אדיפוס, אומר רק שמה שמאוד יכול לעזור לילד להיפרד מהטיפול המכיל והעוטף של האמא לעבר בגרות פסיכולוגית והתמודדות עם דרישות המציאות, הינה ההזדהות עם אביו והמשאלה לגדול להיות (גדול וחזק) כמוהו. לכן רובנו אוהדים את אותה קבוצה שאבינו אהד כשהיינו ילדים. אם כך, לפי וויניקוט, הקבוצה הספציפית שבחרנו לאהוד ולאהוב כל השנים קשורה להזדהות עם האבא, אך הקבוצה עצמה ואהדה אליה משמשת עבורנו כמעין "חפץ מעבר" או תחליף, דרכו אנו משמרים, מבחינה סמלית כמובן, את הקשר הראשוני עם האם והפרידה ממנה.

 

 

(ציור של אדיפוס, המטופל של פרויד שעליו הוא בנה את התיאוריה שלו על "*תסביך אדיפוס")

*תסביך אדיפוס הוא השם שניתן על ידי זיגמונד פרויד  לתסביך בפסיכואנליזה שבו ילד מאוהב באימו ומקנא באביו שנתפס על ידו כמתחרה שלו.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גל אל-איי
גל אל-איי
29 ביוני 2016 2:51

לא ברורה העזיבה שלו. סקיפ וסטיבן איי היו צמד-חמד נהדר. תמיד חיכיתי לתובנות התיאטרליות שלהם בבוקר שאחרי המשחקים בפלייאוף. ככה גם ביל סימונס עזב וגם השדר הטוב מכולם לדעתי , קוהרד מ-The Herd שעבר ללוס אנג׳לס ונטש את ESPN. יש חיים אחרי, מסתבר

עידו גילרי
עידו גילרי
29 ביוני 2016 9:03

השניים האלה הם אחת הסיבות העיקריות להרס של כל חלקה טובה ב-ESPN.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
29 ביוני 2016 3:45

מצויין ומעניין. אהבתי את ההגדרה של אהדה ספורטיבית כ'חפץ מעבר'.
(במאמר מוסגר ומטורחן אוסיף שלדעתי אין צורך לתרגם את המושג אסקפיזם. הוא הרבה יותר נפוץ מהתרגום שלו, שגם נשמע אפעס צולע).

עידו גילרי
עידו גילרי
29 ביוני 2016 9:02

גם אני חשבתי שזה גדול (וגם מסביר לי לא מעט למה נשארתי תינוק מגודל).

גיא
גיא
29 ביוני 2016 7:44

נהדר!

מעניין לדעת, מאיפה מגיע האהדה של ילד, כאשר אביו אינו אוהד ספורט בכלל?
בילדותי/נעורי – אני זה שגררתי את אבי כל הדרך מנהריה לאוסישקין, כמה פעמים בשנה, במשך כמה שנים.
(במבט מפוכח לאחור, סביר להניח שלשנינו הייתה מטרה משותפת שהספורט היה רק האמצעי להשגתה – זמן איכות ביחד)

ידידיה
ידידיה
29 ביוני 2016 7:47

תודה – מעניין מאוד!

אני חושב שדווקא התיאוריות של פרויד פחות מתאימות בהקשרים הללו –
זה לא מסביר למה אבא שלי התחיל לאהוד קבוצה, איך אני התחלתי לאהוד קבוצה מליגה לא קשורה, או איך אני אוהד קבוצה שונה מאבא שלי…

נראה לי שדווקא תיאוריית השלבים של אריקסון יותר מתאימה לכאן –
כחלק מיצירת הזהות, אדם עובר התנתקות מההורים וחבירה ל׳קבוצת השווים׳ לו (בהתחלה אחים, אחרי זה חברים, וכד׳ – הם גם לא רק מגנים ומשבחים אלא גם מבקרים ומעצבים). אני לא זוכר כרגע אם זה גם חלק מהתיאורייה שלו, או שזה חלק מתיאורייה מקבילה, אבל חלק מהעניין הוא גם יצירת הזדהות עם דמויות על, כחלק מתפיסה שאם אני קשור אליהם, גם לי יש חלק מהיכולות שלהם.

נראה לי שתחילת אהדה לקבוצה מושפעת יותר דווקא מהגורמים הללו – לדוגמא – איזה קבוצה אהודה באותה תקופה בקרב קבוצת השווים של האדם באותו הזמן (יכול להיות דוד, מדריך נערץ, קבוצת חברים, אח גדול).
אפשרות נוספת זו איזו קבוצה או שחקן יוצר אצלו רצון להזדהות או השתייכות? (בדרך כלל זאת תהיה אלופה או שחקן על, אבל יכול להיות גם קבוצה או שחקן שמשדרים מסר שהאדם רוצה להזדהות איתו – עבודה קשה / מסירות / משחק יפה / הגנה קשוחה…).

אם נבחן את התהליך הזה, ייתכן וזה יכול להסביר למה אנשים (כמוני) שהתחילו להתעניין בליגה מסויימת בשלב מאוחר, נשארו עם שחקנים במקום עם קבוצות – הזהות הזאת היא לא חלק מהותי ממני בגלל שהיא נוצרה בשלב מאוחר, ולכן נשאר רק החלק המהותי – הרצון להדמות או להשליך על עצמי מ׳אבק הכוכבים׳.

guy
guy
29 ביוני 2016 8:30

לדעתי, אהדה יכולה להיווצר בשתי דרכים –
1. מההורים – כמו שכתבת לילד קטן יש איזה רצון להידמות להוריו. בספורט זה בעיקר תקף לגבי האבא, ואכן הרבה פעמים הילד הולך אחרי קבוצת אביו. בגיל קטן קל יותר להשפיע על תודעת הילד וכך האב משכנע בקלות את בנו לאהוד את הקבוצה שהוא אוהד(אני למשל אוהד את ברצלונה בערך מתקופת האימון של רייקארד בעקבות אבי, ככה שאני לא אחד מאותם אוהדי הצלחות של ברצלונה).
2. אירוע מכונן – אני בכוונה אומר אירוע מכונן ולא דווקא זכייה או ניצחון. אני אוהד את דוראנט (אפשר להבין זאת מהתמונה) למשל. הסימפטיה כלפיו התחילה אחרי ההופעה ההירואית שלו במונדובאסקט, והאהדה כלפיו התחילה אחרי ההפסד לנוביצקי ודאלאס (אשר אותם "עודדתי" נגד לברון, בעיקר בגלל שנוביצקי היה בשיאו והיה כזה קל לסמפט אותו). אני זוכר איך הוא עמד על הפארקט בתחילת המשחק וראה את המהלכים של נוביצקי מהמשחק הקודם במין עמידת סופרמן כזאת. בתחילת העונה שאחרי ההפסד התחלתי לעקוב אחרי ההצלחות שלו וקמתי בבוקר וישר הסתכלתי בטלפון כמה הוא קלע.
יש לי חבר גם שהתחיל לאהוד את מנצ'סטר יונייטד דווקא אחרי הפסד מפורסם שלה (אני לא זוכר איזה בדיוק… אני חושב שאולי ההפסד בגמר ליגת האלופות לברצלונה). אז מה שאני אומר זה שגם הצלחות כמו של גולדן סטייט שנה שעברה – אותם מסיבה מסויימת אני פשוט לא מצליח לאהוד, וגם הפסדים משמעותיים, יכולים לגרום לבן אדם להתחיל לאהוד קבוצה או שחקן מסוים

אסף
אסף
29 ביוני 2016 12:57
Reply to  guy

3. דומה למשקל ההורים אך לעתים תכופות בעל משמעות לא פחות גדולה אח גדול. במקרה שלי להורים אין שום חיבה יתרה או עניין בקבוצת ספורט, מי שהכניס אותי לעניין היה האח הגדול שלי "שתקע אותי" עם הפועל ת"א בישראל כשריטה העמוקה ושריטה קטנה בהרבה אך עדיין אחת שקיימת שם עם הלייקרס. יש שיגידו ובצדק שילוב מאוד מוזר…- ככל שאני מעמיק בזה עם השנים אני שם לב שעבור אוהדים רבים של ה-NBA בארץ הלייקרס זה סוג של מכבי ת"א. כל השאר פחות או יותר זהה לסיבה 1 שציינת. וללא ספק הפוסט הזה הוא אחד מיני רבים שלטעמי הופכים את האתר הזה למה שהוא, מקום שמביא המון זוויות מבט שונות בקשר לספורט והספורט עם הכדור הכתום בפרט.

לביא
לביא
29 ביוני 2016 9:43

השילוב של וויניקוט בדיון מעורר סקרנות.
רק לומר ש"אובייקט המעבר" של וויניקוט יכול לתפקד לא רק ביחסי אב ובן אלא בכל מעבר בין עולם שאתה מזוהה עמו למרחבים חדשים. כמובן, יחסי אב ובן הם דוגמא מצוינת.
(אני אהדתי כילד הפוך לחלוטין מאבא שלי וככל שעובר הזמן מזדהה אתו יותר ויותר.)
תודה!

Yavor
Yavor
29 ביוני 2016 9:53

זאב רייס מגבעת ברנר?

Berch
Berch
29 ביוני 2016 9:55

מאמר מעולה
אני התחלתי לאהוד את הסיקסרס כשקיבלתי בילדותי ג'קט אדום בוהק שלהם….
לא יודע אם זה חפץ מעבר אבל זה חפץ 🙂

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
29 ביוני 2016 10:59

יפה.

גם אני אהבתי את הרעיון של אהדת קבוצה כאובייקט מעבר, אבל גם אני חושב שזאת יכולה להיות אחת הדרכים אבל לא בלעדית.

אני, למשל, מגיע מבית שבכלל לא התעניין בספורט.
קבוצת השווים וחיפוש אחר הזדהות והערצת כוכבים הם בהחלט גם חלק מזה.

בגילאים מבוגרים יותר – לניתוב יצרים יש לדעתי תפקיד מכריע בעניין.

asi
asi
29 ביוני 2016 11:08

סקוטי פ. אתה גדול! מת לדעת באיזה אישיות מדובר. רק שלא מחכה לנו סאגת מומי חדשה.

סקוטי
סקוטי
29 ביוני 2016 11:33

קודם כל תיקון קטן לגבי הכותורת שהיא למעשה כותרת מפוסט קודם ששלחתי למנחם ולא מתייחסת לתוכן הזה למרות שאיכשהו זה יצא מתאים.. לגבי חפץ מעבר.. אפשר לחשוב על המשיכה שלנו לאהדה מכל מיני זוויות, דיברו פה על אריקסון שבאמת מדגיש את החטירה לגיבוש הזהות בגיל ההתבגרות רק עם הבדל משמעותי בהשוואה לגילאים של ילדים צעירים יותר. הגיל ההתבגרות נערים נוטים להזדהות עם דמויות שונות ורחוקות מההורים מבחינה תרבותית (להקות רוק כדוגמא).. הריחוק הזה חשוב לגיבוש זהות עצמאית.. חוץ מזה כמובן שהרעיון של אהדת קבוצה כחפץ מעבר הוא מאוד כללי ולא נכון לכל אחד ואחת..

עידו גילרי
29 ביוני 2016 11:43
Reply to  סקוטי

אני חייב להגיד שהזוית שאתה וידידיה מביאים לנו על המשחק מעשירה ומעניינת ונותנת המון פרספקטיבה חדשה. רק תמשיכו.

רועי ויינברג
Admin
29 ביוני 2016 13:11

20+

לביא
לביא
29 ביוני 2016 16:39

+25

סקוטי
סקוטי
29 ביוני 2016 16:45

מה המספרים האלה אומרים?

ואם כבר.. רועי.. לא הצלחתי לפענח איך להכינס תמונה ליד השם שלי בתגובות.. אשמח להנחיות לבני ה30+ המתקשים

עגל
עגל
29 ביוני 2016 16:50

סקוטי זה מאמר מצוין (אני מקווה רק שהשם לא קשור לאהדת שיקגו חו"ח).
אז מאיזה קיבוץ אתה, גבת/יגור?
הניתוח הפסיכולוגי מעניין מאוד.
אני חשבתי שבהקשר המקומי בארץ האהדה היא צורך של אדם להיות שייך לשבט שיוצא למלחמה וירטואלית (לפעמים אמיתית) מול שבט אחר.
הילד מצטרף לקרב כצופה ולומד את הלכות הקרב מהגדולים (בסקוטלנד לפעמים היו לוקחים את הילדים לקרב ואז הצד המנצח היה הורג את ילדי הצד המפסיד)

אני
אני
30 ביוני 2016 1:41

״מקנא קצת באביו״.. היית נחמד לאדיפוס. התאוריה המקורית אומרת שכל בן מאוהב באמו, ולכן שונא ורוצה להרוג את האבא. כזאת שטות שבא לי לחנוק כל פעם שמישהו חוזר על זה