ווימבלדון (1) – מנתחים את נובאק

נובאק בדרכו הבטוחה להפוך לטניסאי הראשון לעשות את הגראנד סלאם הקלנדרי, ז"א לזכות בכל ארבעת הסלאמים בשנה אחת. נובאק הוא הראשון מאז רוד לייבר לזכות בכל הארבעה ברציפות עם זכייתו באליפות צרפת.
אני חושב שהגיע הזמן לנסות לנתח את סוד ההצלחה של נובאק. ובטניס שהוא ספורט יחידני – סוד ההצלחה מורכב מהרבה דברים קטנים: כמו טכניקה, כח מנטלי, כח רצון…

בואו נתחיל מכח מנטלי

לנובאק יש את היכולת להתאים את רמת המשחק ליריב שלו. כאשר היריב משחק חזק נובאק ישחק חזק. כאשר היריב ישחק נקודות ארוכות נובאק ישחק נקודות ארוכות. בואו נתאר 2 מקרים.

בשנת 2008 (פדרר כמספר 1) פדרר היה משחק על קרוז. משחק שלו היה רגוע עד למצב של 4:4 ואז היה היה מתיישב בכל משקלו על ההגשה שלך שובר אותה ופתאום הוא 6:4 .  נובאק היא הראשון שפתאום לחץ את המשחקון של פדרר על 4:4 והיה מוציא מפדרר מערכה בניגוד לתוכנית המשחק של פדרר. בשנים האחרונות פדרר שינה גישה והוא תוקף את נובאק ישר מחדרי ההלבשה (משחקוני הפתיחה) ומוציא את השבירות שלו שם (בפעמים הספורות שהוא כן ניצח את נובאק בשנים האחרונות). נובאק עולה מול פדרר כשחקן אחר. פתאום המכות שלו הופכות לחזקות בעוד 7 קמ"ש (מעל ממוצע החבטות שלו) ולא מאפשרות לפדרר בכלל לקנות טיימינג או ראייה של הכדור.

בשנת 2010-3 מול ראפא בשיא כוחו ראינו נובאק של איש הברזל משחקים של 5+ שעות, עם ראליס ארוכים, ומשחקי קו אחורי סבלניים.

נובאק לא רק שמנצח את היריב הוא עושה זאת בנשקו של היריב!

מול ראפא זה יהיה בכח סיבולת ומול פדרר זה יהיה בהעלאת הרמה באותן שלבים בדיוק של המשחק. (שחקנים אחרים לדאבוני לא נמצאים באותו איזור חיוג… )

הנה קישור לסטטיסטיקה של משחקונים תחת לחץ (הגשה לשבירה, הגנה על נקודת שבירה ונקודות בטיי ברייק) הקישור הוא על קריירה לא סתם על השנה האחרונה. תוכלו למצוא בקישור איפה עומדים אלופים כמו סמפרס נאדאל פדרר ומוסטר מול כוחו המנטלי של נובאק.

טכניקה וטיימינג

כשמסתכלים על נובאק ועל סט החבטות שלו לא תמצאו שום פריצת דרך או משהו מיוחד. למעשה אני אהיה אפילו נחרץ מזה. סט החבטות של נובאק הוא בסיסי לחלוטין. בחודש האחרון כהכנה לכתבה הזאת עשיתי נסיון ונסיתי לשנות את הפורהאנד שלי לפורהאנד של נובאק, הגשה, החזרה בק הנד 2 ידיים.
אמיגוס זה הבסיס שבבסיס. הנה קישור לשיעור טניס שנובאק מעביר. אין שם שום דבר מיוחד. לאחר צירוף בקר לצוות שלו, השינוי היחידי היה זווית המחבט בהגשה שהפכה את נובאק ממגיש חלש למגיש סביר.

בשביל לא להטעות אתכם שלחתי מייל לגור גולן שהוא גם מאמן טניס וזה מה שגור חושב על הטכניקה של נובאק:  "אצל נובאק באמת לא רואים שום תנועה עילאית או טכניקה יוצאת דופן. בטח שלא משהו מיוחד כמו נדאל ופדרר. אצל נובאק מה שמיוחד זה באמת שהכול פשוט ונכון. אין לו חולשות, לא פיזיות, לא טכניות, לא מנטליות – הכול אצלו ברמה מאוד מאוד גבוהה שביחד יוצר שחקן מושלם. "

טוב אז אין פה צליפת לסו וסיבוב כדור של 500 RPM כמו ראפא או מכת יד ישרה (כמו גולף רק הצידה) של פדרר, סתם מכה בסיסית ויעילה. אז למה הוא כל כך חזק? פה אנחנו צריכים ללכת לביומכניקה.

מעבר להפעלת הרקטה, בטניס יש עוד כמה כוחות שקובעים באיזה מהירות יעוף הכדור לאחר המפגש עם הרקטה:

(1) העברת תנועת הגוף מהרגל האחורית לרגל הקדמית תוך כדאי החבטה. (2) סיבוב הגוף לתוך הכדור ממצב של פניה הצידה לפנייה קדימה (3) פגיעה בכדור כחצי מטר לפני הגוף (זה הטיימינג המיסתורי).

פה נובאק הוא בפער רב הטניסאי שעושה את כל הפעולות האלו – הכי טוב. ולכן כל מכת ראלי של נובאק היא מכת החזרה קשה ליריב שלו, ובסוף היום הטעויות ייערמו והנצחונות מצטברים. הנה קישור לדף של נובאק

כח רצון – לטניס יש עונה ארוכה מאד. האוזי אופן בינואר. מרץ משחקים על 2000 נקודות. אפריל מאי זו עונת החיימר ויוני הדשא. US OPEN באוגוסט וטורניר סוף השנה בנובמבר. אין שום מקום להתחבא במהלך השנה. הקריירה של שחקן סבב היא קשה ומתישה, בסבב משחקים כעת שחקנים ברמה גבוהה מאד מאד. כולם רוצים לנצח את מספר אחד ואף אחד מהם אפילו לא קרוב.

נובאק מגיע לכל משחק חד ומוכן. כתבתי בחלק הראשון שנובאק מתאים את עצמו ליריב וזה עוזר לו בניהול המשאבים העצמאיים. סביר להניח שלא נראה הצגות בשבוע הראשון בטורניר ווימבלדון אבל מתי שיתחילו המשחקים מול הטופ 20 נובאק לא ייתן להם לראות אור יום.

לדעתי בגלל גילו המתקדם יחסית והקרבה לכמות הזכיות של פדרר, לנובאק יש מוטיבציה מיוחדת לשרוף את המגרש ולא להוריד את הרגל מהגז אפילו לא לשנייה אחת!

נתונים בסיסיים: נובאק הוא 188 ס"מ על 78 ק"ג. יש לו מספיק גובה בשביל להוריד פצצות בסרב הראשון אבל מספיק גמישות בשביל להציל כדורים רחוקים או להתכופף לכדורים לבהונות שגאוני הסבב יתקילו אותו. הוא בן 29 (22.5.1987), חזק וגמיש, הגוף שלו לא סבל עדיין משום פציעה רצינית, ויש לו עוד שנה או שנתיים ברמה הנוכחית לפני שזמן התגובה שלו יתחיל לרדת.

אז איך שחקן בעל כח רצון חזק, טכניקה בסיסית ביותר גובה לא יוצא דופן וכושר מעולה(אבל ממוצע לסבב)  בדרכו הבטוחה ל GOAT? משהו חסר פה?

לנובאק יש עוד 2  אקס-פקטור בארסנל שלו שאין לאף טניסאי אחר!

האקס-פקטור הראשון של נובאק הוא יותר ספיריטיואלי וחוויתי!  מדובר על היכולת להסתכל על הכדור! לפני שאתם מפרקים אותי על האבחנה המפגרת ביותר שנרשמה באתר ב-5 השנים האחרונות (ולא שלא נסינו.. ) אני בהחלט עומד מאחורי דבריי.

טניס בסוף היום הוא משחק מדידטיבי. כדור טס במהיריות מטורפות, והדרך היחידה להיות מסוגל לעמוד על מגרש הוא לא להסיר את העיניים מהכדור. בכל זמן. וזה נכון לכל שחקן בסבב. אבל, בעוד הסבב רואה את הכדור נובאק רואה אותו קודם… הוא תאר פעם את המבט שלו על הכדור כהתמקדות על נקודה אחת בראש הכדור. ז"א נובאק לא רק שמביט על הכדור הוא מחפש את הנקודה הקטנה בראש הכדור וכך הוא חש את המשחק מהר יותר מכל שחקן אחר.

התכונה הזאת יכולה להסביר את סוד ההצלחה של נובאק…. מי שרואה את הכדור מוקדם יותר יכול לענות על יותר כדורי פתיחה. ואכן כשאתה משחק מול נובאק,  נובאק יינצח אותך בממוצע 35% על הסרב הראשון שלך ו 60% !!!! על הסרב השני. ז"א שאם אתה שחקן של 50% סרב ראשון ואתה משחק מול נובאק. הפסדת! (הנה טבלת ההחזרות לסרב של השנה האחרונה)

התכונה השנייה הוא הגמישות של נובאק. נובאק גמיש כמו פרינסס בבל-גאם. משטר האימונים של נובאק כולל דברים שסבב הבנים לא נכנס עליהם. עניינים כמו יוגה ומדיטצייה. שוב יותר ספירטואלי וחוויתי. התוצאות נובאק נוכח כאן ועכשיו בכל רגע במשחק. היכולת המנטלית שלו לא נפגעת ויש לו כח זמין בכל עת.

עכשיו כבר אפשר להבין למה נובאק על סט התכונות שלו בדרך להיות ה GOAT .

 

 

 

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. הדבר הכי בולט אצל האיש היא היכולת המנטאלית שלו, לא נשבר כמעט אף פעם, קר רוח בצורה יוצאת דופן ובעיקר נכנס ליריבים שלו לראש, לי הוא תמיד מזכיר את ג'ורדן בקטע הזה.

  2. תודה עדו
    כמו שאמרתי והזכרת לנובאק אין שום טכניקה עילאית הוא משהו שמייחד אותו בטכניקה משאר העולם שלא מלמד את זה. יש לו טניס פשוט ומושלם. הוא מבצע הכול בצורה הנכונה ביותר אם זה הפגישה לפני הכדור שגם פדרר עושה באופן מושלם, הסיבוב עם הגוף שרוב הסבב עושה או העברת המשקל שזה סופר חשוב.

    כמו שאמרת לנבאק יש יכולת להתאים את עצמו ליריב. הוא משחק שונה לגמרי בין שחקן אחד לשחקן שני. לא תראה אותו משחק כמו נגד נדאל מול אף אחד.

    1. תודה על העזרה גור ( :
      חייב לציין שמאז שאמצתי את הפורהאנד והסרב של נובאק יש לי ראליס הרבה יותר ארוכים והרבה פחות טעויות.
      זה בעיקר נכון לגבי כדורים נמוכים או קרובים לגוף שקל לשחקן חובב להעביר בחזרה ליריב ועם קצת עוצמה עליהם. שחקנים במועדון שמשחקים סטייל פדרר. כל מה שצריך בשביל לקנות מהם טעות זה כדור לגוף…

      הנה כתבה מעניינת שמצאתי על היריב הגדול של נובאק

      http://www.forbes.com/sites/daniellerossingh/2016/06/25/why-novak-djokovics-biggest-threat-isnt-andy-murray-but-young-dominic-thiem/#4173aa373864

  3. אחלה כתבה,מסכים עם רוח הדברים.
    שאתה רואה את נולה משחק אתה באמת לעיתים לא מבין על מה המהומה,
    רק שאתה רואה אותו משחק כמה פעמים נגד השחקנים הטובים אתה מתחיל לקלוט.
    בכללי מה שבכל זאת מייחד את נולה לדעתי חוץ מהיכולות הנפשיות שלו זה ההחזרה,הוא מחזיר כדורים מאוד עמוק ובדיוק מדהים.
    כרגע לאור מצבם של פדרר ורפא ותקרת הזכוכית של מארי, נובאק נמצא במצב מצויין לאגירת כל הסלאמים בטווח הנראה לעין.

  4. תדה רבה לצערי הרב ירד לי מאד מטניס בעיקר גברים מהסיבה שקשה מאד לראות הפתעות בסבב.
    פעם עוד הייתה תחרות משולשת אבל פדרר מתבגר ונאדל נפצע וזה משאיר את הזירה כמעט רק לנובאק.
    פעם הייתה הרבה יותר תחרות בסבב ( אדברג ,בקר,אגאסי ,וילנדר ,מציש ולנדל ….וקצת אחריהם קורייר וסמפארס ….ולא הזכרתי את צאנג ,קפלניקוב ,שטיך ,מוסטר והברזלאי קורטן אם אני זוכר את שמו שזכה בשליישית רולן גרוסים ….ולבטח שכחתי כמה ).

    פעם כל שחקן יכול היה להפתיע כל שיקן …ואני זוכר את בקר לאחר שנע תארי ווימבלדוו מפסיד סיבוב שני.
    פעם היה שחקן כמו איבננסביץ שזכה בסוף הקריירה בווימבלדון אבל עשה צרות לכולם וכן שחקן כמו יאניק נואה ועוד לא דיברתי על קונרוס ומקנרו …כשהאראשון שורד עד גיל מבוגר מאד בטופ 5 של הסבב.
    כיום אפשר לספור על כף יד אחד …גג שתיים את כל זוכי הגרנד סלאם ואם תנסו לספור זוכה 3 תארים ומעלה תמצאו 3 פעילים בלבד.
    לצערי זה מוריד לחלוטין את רמת העניין והחשק.
    פעם לראות ווימבלדון הייתה דרמה אדירה לאורך כל הדרך (למשל פאט קאש בזכייתו באמצע שנות ה 80 ).
    היום כמעט הכל צפוי וידוע ואותי למשל זה הרחיק.

    1. אהרלה אתה כזה איש אתמול… ( :
      תשים את ראפא, פאד או נובאק בדור של הלנדלילזם או הסמפרסים והם שותים להם את כל התארים.
      אנחנו מבורכים שמשחקים מולנו שלושת השחקנים הטובים ביותר ששיחקו טניס. מעולם.
      אבל , טניס הגברים משתנה כל הזמן.
      יש את נישיקורי וגופין שמשתפרים משנה לשנה. יש את מאריי שחזר לעבוד עם לנדל. (מאריי של 2002 היה טוב מנובאק). יש את דומיניק טיאם שמתקדם בצעדי ענק (שמתי קישור לכתבה שמראה את ההתקדמות שלו בניתוח כדורי ההחזרה שלו והעלאת הכושר הגופני). ויש את מילוש שביום שהוא יפתור את הבקהנד שלו הוא יהיה בלתי מנוצח.
      ותכלס המשחק כיום הרבה יותר מגוון.

      1. לא מסכים בכלל.
        שהחבריה הללו שותים את סמפארס ,אגאסי ואדברג מאיפה הביטחון הזה ?
        על סמך מה אתה אומר זאת.
        סאמפרס לא היה פרייאר …מסופקני אם מישהו מהם יכול היה להיות במאזן חיובי מול בקר בווימבלדון או סמפרס ( אולי פדרר ).
        ברולן גרוס נאדל באמת פונמן אבל אם אתה חושב שדיוקוביץ היה פייבוריט מול קורטן או אפילו מוסטר אנחנו חלוקים.
        סמפארס באוסטרליה ולנדל בארצות הברית היו נותנים פייט לכל אחד בוודאי קורייר בשנת השיא שלו או אגאסי .
        אין שום אינדקציה לכך שהשלושה הללו טובים יותר.
        יתרה מכך עד היום לא ברור לי האם באמת נאדל ונובאק מדגדגים את פדרר …מה שקרה לשיטתי שתחילת הצלחתם באה במקביל להתבגרות פדרר…..ואם כולם היו באותו גיל ובאותו מצב פיזי לדעתי פדרר היה ראשון והיה ניתש קרב צמוד על המקום השני.
        שורה תחתונה אין תחרות …..והשמות שהבאת לא מדגדגים את יריבי סמפארס למשל .

        1. אהרל'ה – אתה הקאונטר פאנץ' האולטמטיבי.

          בקצרה פדרר הרג את סמפרס בשיאו על דשא. זה היה ב 2002 שנתיים לפני שפדרר הבשיל. מכות ההעברה של פדרר ונאדאל וקצת נובאק הם משהו שהחברה של שנות ה-90 לא היו מסוגלים לעקל. אז עוד שיחקו סרב וואלי. הוצאת את הריצה לרשת מכל הבקרים והסמפרסים לא נשאר מהם כלום. ולראייה , אם זה סגנון כל כך מוצלח, למה לא משחקים אותו יותר????

          נובאק בכלל היה מנטרל להם את הסרב אז אפילו את הוואלי הם לא היו מקבלים…

          אז אם חצי פדרר ניצח על דשא את סמפרס בשיאו. ונסכים שנאדאל ונובאק בשיאם שווים 90% מפדרר בשיאו (בערך תן או קח 15% לכל צד, תלוי את מי אתה יותר אוהד) אז אני רואה פה שליטה טוטלית.

          מעבר לזה. אני טוען שגם מאריי וואינקה ויואיט בשיאם אם היו בשנות ה-90 היו לוקחים 50% מכל התארים.
          פדרר נובאק או נאדאל היו לוקחים הכל!

          1. בכל הכבוד לקחת ניצחון אחד של פדרר על סמפארס ולהסיק מכך כאלו מסקנות זה לא רציונלי .
            אגב פדרר נוצח משחק אחד אחר כך ( שכחתי על ידי מי ).
            אז זה אומר שאותו שחקן טוב מפדרר ?.
            נכון שפדרר עשה אז סנסציה אבל סמפארס לא העריך נכונה מי עומד מולו אז.
            לעניין הסגוננות כמעט בכל ענף ספורט לכל דור יש את הסגנון שלו שבדרך כלל גם נראה יותר מתקדם ….זה עדיין לא עושה את הדור החדש כטוב יותר.

          2. דבר נוסף: סמפראס היה הרבה יותר מסרב את וואלי והיו כמה חבטות נוספות שחבט מצוין, אך לחבוט חבטות מנצחות גם בחבטות שנחשבות פחות טובות אצלו.
            בנוסף לכך גם ביחס לכאלו שחבטו חבטת הגשה לא פחות טובה, הוא היה מומחה באייסה בחבטת הגשה שנייה בייחוד במצב כמו נקודת שבירה/מערכה לחובתו.
            יותר מהכל יש לציין שסבל ממחלה תורשתית (Thalassemia Minor) שבין מאפיניה נטיה כרונית לפתח אנמיה וזה דבר שעקרונית פוגע ביכולת הספורטיבית ואף על פי כן הייתה לו קריירה מפוארת כשהיה הטניסאי הגדול בתקופתו עם שיאי שבועות ושנים במקום הראשון בעולם ושיאי זכיות בטורנירי הגראנד-סלאם ובאליפות המאסטרס, ששבר פדרר.

      2. סאמפראס ואגאסי בשיאם נותנים קרב רציני לשלושת הגדולים של הטניס היום. יכולת הדיוק והעוצמה של סאמפראס בחבטות באופן כללי היא יותר גדולה גם מהשלושה האלו.
        לגבי הדיוק של פיסטול פיט של הטניס (יש גם בכדורסל והוא הראשון כמובן) אמר פעם בקר (לא בהכרח ציטוט מדויק אך אלו הדברים): זה פשוט לא יאומן! הוא יכה את הכדור 44 פעמים אל הקו וזה ינחת 44 פעמים בדיוק על הקו!
        גם הכוח המנטלי שלו הווינריות הם מהגדולים ביותר (ישנם כמה דוגמאות לכך עם ניצחונות הירואיים מופלאים למרות בעיות רציניות שהקשו עליו את המשחק).

          1. קרמר ואהרלה – אתם נותנים לרומנטיקה לבלבל אתכם …

            הטופ 3 של המגישים בהיסטוריה משחקים ברגעים אלו (מילוש,קרלוביץ, ואיזנר)

            סמפרס הענק הוא רק שמיני (4מקומות מאחורי רודיק) . ויש לו רק 50% סרב שני. בימינו אלו אוכלים אותו בלי מלח! פדרר מבחינה סטטיסטית בכיר עליו בכל מובן של סרב ראשון שני. תחת לחץ. מה שתרצו.

            ראפא נאדאל ונובאק הם 2 מתוך ארבעת המחזירים הגדולים בכל הזמנים.
            אגסי הגדול של שנות ה-90 רק 11 ברשימה.

            וזה קישור להכל

            http://www.atpworldtour.com/en/stats/leaderboard?page=serve

          2. עידו לא מכובד הזלזול שלך בדעה אחרת.
            הסט' יפות מבלי שקראתי אבל הם ביחס ליריבים היום.
            זאת אומרת ככל שהיריב היום יותר חלש ממילא הסט של החזק תהיה יותר טובה.
            ומכיוון שהדור כיום חלש בהרבה ( כפי שכבר נימקתי ).
            ממילא הסט' מיטיבה עם השלישייה.

          3. האחוזים הם באופן כללי אך פיספול פיט היה מכה באחוזים גבוהים הרבה יותר גבוהים ברגעים. מכריעים. ויכולת החבטה הכללית שלו הייתה לא פחות מהגדולים של היום והחבטות הטובות שלו לא פחות קטלניות משל הטובים ביותר היום. והדיוק שלו גדול מכל השחקנים לפניו ואחריו כפי שאפשר להבין מדברי בקר.

  5. תודה רבה על המאמר.
    בתור אוהד של נובאק, אני קצת מוטרד כי לא ראיתי אותו משחק על דשא השנה.
    האם ווימבלדון הוא הטורניר היחיד שלו על דשא השנה ? !

כתיבת תגובה

סגירת תפריט