גמר האלופות: כל מה שרצית לדעת (וגם מה שלא) / אהרון שדה

 

בס"ד

גמר האלופות: כל מה שצריך לדעת (וגם מה שלא ).

  1. למה ריאל :

בשבוע בו פ.ס.ז ,מינכן ,יובה וברצלונה לוקחות דאבל.

כשברצלונה ויובה מגנות למעשה על הדאבל המקומי ו פ.ס.ז על הטריפל

(למינכן קרתה תקלה אשתקד היא הפסידה בגמר הגביע ולכן נמנעה השבוע מדאבל רביעי ברצף).

בשבוע כזה אין מתאים מכך שריאל תזכה בתואר ה 11 שלה.

בנוסף ריאל גם הקבוצה הטובה ביותר העונה במספרים עם 9 ניצחונות למול הפסד בודד ( 2 תיקו)

כבשה 27 וספגה רק 5 (יחס של 5.4 ל כל שער שסופגת).

  1. למה אתלטיקו :

בעונה בה לסטר אלופת אנגליה הסנסציונית בתולדות הכדורגל ובשבוע בו ב"ש זוכה בתואר ראשון אחרי 40 שנה וחיפה זוכה בגביע אחרי 18 שנה גם אתלטיקו יכולה לזכות בתואר ביכורים.

בנוסף אתלטיקו הדיחה את שתי הגדולות ביבשת ברצלונה ומינכן ולכן …הגביע מגיע לה.

במאמר מוסגר חשבתי הרבה על ההשוואה בין ריאל מדריד ביבשת למכבי בארץ.

מדובר בשני המועדונים הכי גדולים וחזקים לפחות מבחינת תארים ומבחינה תקציבית .

בארץ באה קבוצה קטנה יחסית מכבי חיפה והדיחה את 2/3 הגדולות בארץ (בית"ר וב"ש ) והיא הגיעה לגמר כאנדרדוג מול…"ריאל מדריד של ישראל " וניצחה.

אתלטיקו עשתה אותו דבר רק יותר מרשים (מפגש כפול )  וגם היא כמו חיפה יכולה לנצח את "מכבי תל אביב של אירופה "

  1. אם ריאל תזכה :

יהיה זה תואר 11 בתולדות המועדון .

מצד שני כל שחקני השדה בהרכב הראשון כבר הניפו את הגביע הזה היחיד שלא עשה כן הוא נבאס השוער ..שחקן השדה הבכיר שלא זכה בתואר הוא חמאס שלא משחק השנה בהרכב הראשון.

אם ריאל אכן תזכה ניתן להעריך שרונאלדו יזכה בכדור הזהב  ובצדק לאור מספריו הבלתי נתפסים במפעל  ובכך הוא ימשיך רצף חסר תקדים שלו ושל מסי רצף של 9 שנים שהפרס שלהם בלבד.

  1. אם אתלטיקו תזכה :

היא גם תזכה בתואר ביכורים במפעל בגמר השלישי (בבחינת  פעם שלישית גלידה…)

וזה כמובן יהיה סיפור בפני עצמו בייחוד לאור ההפסדים בגמרים הקודמים למינכן ו…לריאל .

מה שנקרה הנקמה המושלמת.

בייחוד יזכירו שאתלטיקו הייתה על סף זכייה בשני הגמרים הקודמים שלה.

שהרי בשנת 74 היא הוליכה 0-1 בדקה ה 114 וספגה בדקה ה 120 …בתקופה ההיא לא הייתה הכרעה מהנקודה הלבנה ואתלטיקו הובסה  במשחק החוזר היחיד  אי פעם בגמר (0-4 ).

מול ריאל בגמר 2014  היה סיפור דומה מאד אתלטיקו מוליכה 0-1 עד שעמוק בתוספת הזמן ריאל משווה ובסוף הארכה אתלטיקו מתפרקת מתשישות וריאל משלימה זאת לניצחון 1-4.

כמובן שלמעט פרננדו טורס אף אחד מאתלטיקו לא זכה בתואר הנכסף ככה שיהיו הרבה סיפורים מרגשים במוצאי שבת  במידה ואכן זה מה שיקרה.

במינכן אתלטיקו כבר נקמה בחצי הגמר …

אשר לריאל הסיפור יותר מסובך אשתקד הדיחה ריאל את אתלטיקו  בהארכה (הרננדס) בניצחון 0-1 בסיכום שני המשחקים בכל הנוגע למפעלים בספרד כגון הליגה והסופר קאפ אתלטיקו השיגה ניצחונות גדולים (כולל 4-0 מהדהד אשתקד בליגה).

אבל כמו דאלאס מיאמי בשעתו הרי שהנקמה האמיתית צריכה להגיע רק בגמר !

  1. פעמיים בלבד :

שוחק גמר ליגת האלופות יותר מפעם אחת .

  1. מילאן וליברפול התמודדו לראשונה בגמר 2005 ליברפול ניצחה באחד הגמרים הגדולים לאחר שמחקה פיגור 3-0 לשוויון ולניצחון בדו קרב מהנקודה הלבנה.

הנקמה הספורטיבית הושגה כעבור שנתיים כשמילאן ניצחה 1-2 עם צמד של אינזגי .

  1. ברצלונה ויונייטד שיחקו בגמרים 2009 ו 2011 פעמיים ברצלונה ניצחה 0-2 ו 1-3 בהתאמה כשמסי כובש בשני הגמרים הללו .

מה יקרה בשבת שיחזור או נקמה ?

  1. 6. יהיה זה גמר שישי מאותה מדינה.

בעבר המפעל נקרא גביע אירופה לאלופות משמע האלופה בלבד השתתפה לכן למעט כשהזוכה לא אלופת ארצה לא היה מצב של  קבוצות  מאותה מדינה וממילא לא היה מפגש של יריבות מקומיות בגמר.

כשהשתנתה השיטה זה התאפשר וזה קרה לראשונה

בשנת 2000 כאשר ריאל מדריד הביסה את ולנסיה 0-3. (מוריינטס ,מקמנמן וראול כבשו).

2003 : יובה הגיעה לגמר כאלופת איטליה הגאה שהדיחה את ריאל הגדולה מולה התייצבה מילאן שהייתה רחוקה ברמתה מיובנטוס …אבל בונקר איטלקי משובח הוביל ל 0-0 ב 120 דקות ומילאן ניצחה בדו קרב הפנדלים 2-3 (שבצנקו כבש את השער המכריע ).

2008 . אחרי גמר כל ספרדי ואיטלקי הגיע תור הגמר האנגלי יונייטד של סר אלכס מול צ'לסי של אברהם גרנט …מספר ימים אחרי שאליפות הליגה הלכה ליונייטד במחזור האחרון (אליו התייצבו הקבוצות בשוויון נקודות ) הם ניהלו קרב צמוד גם בגמר .כריסטיאנו העלה את היונייטד ליתרון בפנדל לאמפרד השווה .

בדו קרב הפנדלים נגמר ב 5-6 יונייטד כשרונאלדו המפספס היחיד.

בצד השני דווקא טרי הווינר בדרך כלל החליק ואח"כ אנלקה פספס ונתן לאברהם שברון לב.

2013 : אז אחרי ספרד ,איטליה ואנגליה גם גרמניה התכבדה בגמר משלה מינכן ניצחה את דורטמנד 1-2 משער ניצחון של רובן בדקה ה 89 .

2014 : ושוב חזרנו לספרד הפעם לא רק גמר כל מדינתי אלא דרבי מקומי ..אתלטיקו הייתה קרובה מאד לזכייה ראשונה אך בתוספת הזמן נגח ראמוס את השוויון ואתלטיקו קרסה ב 10 דקות האחרונות בהארכה כשקיבלה שלישייה (בייל ,מארסלו ורונאלדו בפנדל).

2016 : גמר שלישי בארבע שנים של צמד קבוצות מאותה מדינה ולראשונה מפגש חוזר ועוד דרבי.

 

  1. ההרכבים לאורך העונה במפעל.(לפי נתונים מצטברים)

ריאל שיחקה עם נבאס בשער

ראמוס ,פפה ,קארבחל ומארסלו בהגנה.

קאסירמו ,מודריץ ,קרוס ואיסקו בקישור .

רונאלדו ובנזמה בחוד.

מהספסל עלו

גארסיה השוער .

נאצו ,ארבולאה ,דנילו ווראן בהגנה.

קובצהביץ ,בייל ,וחמאס בקישור

וואסקאס וחסה מקדימה.

על הקווים זידאן (שהחליף את בניטז במהלך העונה).

אתלטיקו  שיחקה עם אולבאק בשער

גודין וחימנז במרכז ההגנה

פראן ולואיז מגנים .

בקישור גאבי ,קוקה ,קארסקו וסאול.

ובחוד גרייזמן וטורס.

מהספסל עלו סאביץ ,אוליבר טורס ,וייטו ,קוריאה ,פרייטי ,רננדז וגאמאס .

על הקווים דייגו סימונה .

  1. שינויים לגמר.

צריך לדעת שההרכב הוא הממוצע השנתי אך מכיוון ששלב הבתים הפך לסוג של טיילת ישנם הרבה שינויים ביחס להרכב החזק בייחוד בריאל ברור למשל שבייל הוא שחקן הרכב לכל דבר ויפתח בגמר בריאל (כנראה על חשבון איסקו …ייתכן שעל חשבון קיאסרמו ).

באתלטיקו : ההרכב הראשון די מייצג אבל אני מעריך שאם טייגו מנדס כשיר סימונה יפתח איתו בקישור ע"ח טורס שיעלה כג'וקר מהספסל.

 

  1. מאץ אפים מעניינים .

באופן כללי  מדובר על שני סוגים שונים לחלוטין.

ריאל  מתבססת על כוכבים אינדיבידואלים הגדולים ביותר בכדורגל העולמי בייחוד על כריסטיאנו (3 פעמים שחקן השנה באירופה ו/או עולם).

כשגם בייל למשל ,בנזמה וחמאס זכו בתארים אישיים נחשבים (כדורגלני השנה בליגה האנגלית והצרפתית+מלך שערי הליגה הצרפתית ונעל השנה במונדיאל ).

לאתלטיקו אין שחקנים בסדר הגודל הזה  וגם מי שכן עשה זאת כשצמח במועדון (גרייזמן ) או הגיע  כשהוא מעבר לשיא (טורס) .

בייל אמר  לפני מספר ימים כי אין שחקן אתלטיקו שהיה משתלב בהרכב ריאל הוא לדעתי כמעט צודק (למעט גודין ואולי גרייזמן ) אבל הרעיון נכון …ובכל זאת זה לא אומר עדיין שריאל פייבוריטית.

בכל זאת שני מאצ אפים מעניינים הם

גודין /ראמוס .

שניהם מנהגים לא סתם שחקנים ,שניהם משחקים כבלמים ויודעים להתעלות במצבי לחץ.

גודין כבש את אותו שער בגמר הקודם …עד שהגיע ראמוס בזמן הפציעות.

אותו גודין מעמדת הבלם כבש את שער האליפות של אתלטיקו בקאמפ נואו במחזור האחרון לעונת 2014 וכן כבש את השער שהדיח את איטליה בשלב הבתים במונדיאל 2014 בדקה 81  (משחק "הנשיכה").

ראמוס כבש צמד מול מינכן בחצי הגמר באותה שנה ואת אותו פנדל מפורסם מול פורטוגל בדו קרב מהנקודה בחצי גמר יורו 2012 .

הם לא בהכרח בשיאם אבל במשחקים מהסוג הזה צריך יכולת מנטאלית יותר מאשר יכולת אישית.

נבאס מול אולבאק.

שני סיפורים מעניינים .

את נבאס לא הכרתי לפני מונדיאל 2014 .

אבל מה שהוא עשה שם לא מעורך מספיק .

לטעמי הוא היה שוער המונדיאל כשלקח את נבחרת קוסטה ריקה הקטנה עד לרבע הגמר כשבדרך מנצחת את אורוגוואי (1-3 ) ואיטליה (0-1 ) ומסיימת בתיקו מאופס מול אנגליה.

בקיצור קוסטה ריקה הקטנה העפילה לשמינית הגמר כשהיא מקדימה 3 אלופות עולם

בשמינית הנבחרת הדיחה את יוון אלופת יורו בעבר וברבע הגמר הוא שמר על שער נקי 120 דקות מול עוד אלופת יורו וסגנית אלופת עולם נבחרת הולנד.

קוסטה ריקה הקטנה שיחקה 5 משחקים במונדיאל כולם מול אלופת יורו או עולם כולל שתי הארכות וספגה 2 שערים ב 510 דקות.(3 ניצחונות 2 תיקו וללא הפסד ).

נאבאס היה צריך לטעמי לפחות לקבל את ההכרה כשוער הטורניר …אבל נוייר הועדף על פניו.

בכל זאת הוא הגיע לריאל והפעם הועדף על פניו קאסיאס .

בקיץ כשכבר היה אמור לשמש כשוער ראשון ריאל עשתה הכל בכדי להביא את דה חאיה  אך לאחר שהכל סוכם העברה לא בוצעה בנסיבות תמוהות (העברה לא בוצעה בזמן ) וכך מוצא עצמו נבאס כשוער ראשון בלתי מעורער (עד הפגרה כמובן ) בריאל.

לא בטוח שיהיה לו עוד צ'אנס והוא היחיד בהרכב הראשון של ריאל  שלא הניף את הגביע בואו ונראה את אתלטיקו מכניעה אותו .

בצד השני מסתבר שבאתלטיקו יודעים לגדל שוערים.

הזכרנו את דה חאיה הוא בכלל התחיל באתלטיקו וזכה איתה בליגה האירופאית לפני שנמכר ליונייטד

.דה חאה הלך ? אין בעיה בקבוצה הביאו את קורטואה צעיר בן 20 כמושאל מצ'לסי שהעדיפה אז את צך על פניו .

.אז קורטואה הושאל לאתלטיקו והוביל אותה לזכייה בליגה האירופאית ובאליפות ספרד וגם…הדיח את אותה צ'לסי בחצי גמר המפעל .

זה הספיק לאנגלים שהחזירו אותו על חשבון צך הגדול . ומה עשתה אתלטיקו ?

הלכה שוב על שוער צעיר ושוב פעם שלישית פגעה בינגו עם שוער מדהים שנתן כמה הצגות מדהימות בייחוד מול מינכן בחצי הגמר (וכן מול ברצלונה ברבע).

בהחלט ייתכן שהגיבור של הגמר יבוא מהמצ אפ הזה.

10 סימונה מול זידאן .

סימונה היה שחקן גדול זידאן היה ענק

נראה לי שזידאן יכול להיות מאמן גדול אבל סימונה מאמן ענק.

נתחיל דווקא בזידאן.

זוהי עונתו הראשונה…אפילו לא מלאה הוא הגיע בעקבות פיטורי בניטז

ובצד החיובי ניתן למנות את הדברים הבאים

  • 53 נקודות מתוך 60 אפשריות שזה יותר מ 88 אחוזי הצלחה מדהימים …מאז שהוא על הקווים ריאל באחוזים טובים מאנריקה וסימונה.
  • כמובן החזיר את הקבוצה לגמר הצ'מפיון
  • שיקם את המתיחות שהייתה עם כריסטאינו ועם בייל .

בצד הספקני ניתן לומר כי בליגה לא היה מתח כי ברצלונה הייתה  נראית זה מספר חודשים כאלופה…עד המשבר הגדול בסוף  העונה.

כשמסתכלים על הגרלת הצ'מפיון מבינים שלמעשה מבחנו האמיתי הראשון של זידאן כמאמן הוא בגמר …תקראו לכך אם תרצו  עבודת גמר (ובחינה מכריעה לעלייה לכיתה ב' בריאל ).

סימונה לעומת זאת כבר כמה שנים בשטח כמאמן ראשי. הוא הצליח יפה בארגנטינה אבל עשה דברים מדהימים  באתלטיקו והיה הראשון למעשה להתמודד עם הכישרון והכסף הבלתי נגמרים של ברצלונה את ריאל .

הנה דוגמה מייצגת לפני שנתיים הוא הוליך את אתלטיקו לאליפות ספרד וגמר הצ'מפיון .

מוריניו מצ'לסי לקח לו בחזרה את קורטואה השוער הנפלא ועל הדרך רכש את קוסטה החלוץ המצוין ופיליפה לואיז המגן .

השניים הראשונים הצליחו והיו פקטורים גדולים בזכיית צ'לסי באליפות אנגליה …לואיז הצליח פחות…סימונה ידע להביא מחליף לקורטואה ,גידל את גרייזמן כמחליף של קוסטה (שבעצמו אגב היה המחליף של פלקאו) .

בקיצור עולם כמנהגו נוהג וסימונה מוצא את התחליפים הנכונים שהשלם בה גדול בהרבה מסך חלקיו .

סימונה אמנם נוקט כדורגל מעורר מחלוקת אבל בניגוד למוריניו למשל שנוקט בכדורגל הזה למרות הכישרונות והתקציבים הגבוהים הרי שסימונה עושה את הדבר היחידי שהוא יכול בכדי לצמצם את הפערים.

בעיני לפחות מגיעה לו ההכרה בדמות זכייה בצ'מפיון מה עוד שתואר כזה אין לו אפילו כשחקן.

אם זידאן יזכה.

ייכנס להיסטוריה כמאמן השלישי שזוכה באלופות כמאמן ושחקן של אותה קבוצה (אחרי גוורדיאולה ואנצלוטי ) אך יהיה הראשון שעושה זאת כזר וכן הראשון שעושה זאת שזכה גם באליפות עולם (ויורו) כשחקן .

בכל מקרה הוא ייכנס חזק לתודעה  ועתידו יהיה לגמרי לפניו (למרות שהגלגל מסתובב).

. אם סימונה יזכה.

הוא בעיקר יזכה בהכרה לה הוא כ"כ ראוי עם תואר ראשון גדול בכדורגל וכמובן יבסס את מעמדו כאחד מהמאמנים הגדולים בתבל וייתכן שאף הגדול מכולם .

. בכל מקרה אחד מהם יעשה היסטוריה.

מאז סוף שנות ה 60 (לפחות ) ועד ימינו לא זכה אף לא מאמן ארגנטינאי אחד או צרפתי בגביע אירופה  הבכיר לקבוצות.

בצרפת היו שלושה מאמנים בלבד שהגיעו בשנים הללו לגמר.

הראשון הוא רוברט הארבין שהוליך את סנט אנטיין עד לגמר 76 אך הפסיד למינכן (0-1 ).

השני היה דשאן חברו של זידאן לנבחרת צרפת 98 ו 00 אלופת העולם והיורו …דשאן סחף את מונאקו עד לגמר שם נוצח ע"י מוריניו ופורטו 3-0 .

השלישי והאחרון היה ארסן ונגר שלפני עשור בדיוק הצעיד את ארסנל לגמר היחיד שלה במפעל ולהפסד לברצלונה 2-1 .

בארגנטינה :

היו אלו חואן קללוס לוראנסו שהוליך את אתלטיקו מדריד לגמר המפעל בשנת 74 והפסד למינכן

ו….דייגו סימונה מאתלטיקו מדריד שהפסיד לריאל לפני כשנתיים.

צרפת או ארגנטינה ? תשובות במוצאי שבת.

ולתחזית :

מכירים את זה שאתם בעד קבוצה ולא רוצים לנחס אותה ?

או אם תרצו לא רוצים להתאכזב פעמיים ?

מכירים את זה כשהקבוצה שלכם אנדרדוג ?

ובכן אתלטיקו היא לא הקבוצה שלי …אבל אני בהחלט בעדה בגמר ולמרות השורות הקודמות שהיו אמורות לגרום לי להיזהר אני אומר כאן בגלוי

פעם שלישית גלידה הגביע ילך במוצאי שבת  בחצות לאתלטיקו מדריד ש" תביס "  את ריאל מדריד 0-1 (ב 90 דקות ) .

אני משוכנע בכך ואנסה לשכנע גם אתכם לפני המשחק …מי שלא ישתכנע לפני ישתכנע אחרי …

ובכן למה אני כ"כ משוכנע בכך ?

הנה הסיבות העיקריות

  • אתלטיקו עשו זאת לשתי הגדולות של אירופה ובמפגש כפול הם ידעו לנטרל את השלישייה הגדולה של ברצלונה ואת כח האש הבלתי נגמר של פפ ומינכן אז גם מול ריאל הם צריכים לדעת להתמודד.
  • אתלטיקו מתמודדת בסך הכל באופן טוב מאד מול ריאל מדריד השנה למשל סיימו הקבוצות ב 1-1 ו 1-0 לאתלטיקו גם אשתקד אתלטיקו הביסה בליגה בקיצור אתלטיקו לחלוטין לא נחותה מריאל.
  • אין מה לעשות לאתלטיקו יש יתרון של ממש על הקווים. במשחק אחד עם כל הלחץ והניסיון העניין הזה משמעותי. סימונה הוכיח שהוא יכול להביא ערך מוסף במשחקים מסוג זה ..זידאן עדיין לא עמד למבחן שכזה כמאמן וזו הסיבה המרכזית ביותר.
  • אתלטיקו הרבה יותר רעבה…כפי שנכתב לפני כן אף שחקן למעט טורס שספק אם יפתח לא זכה בגביע הנכסף לעומת ריאל בה זכו כל שחקני השדה .לאתלטיקו קרתה תאונה בפעם הקודמת .הפעם לא תקרה שום תאונה.
  • ריאל עם כל שלל כוכביה מתבססת יותר מדי על רונאלדו שכבש 16 פעם ובישל 4 מתוך 27 שעריה .

..בקיצור כמו מכבי תל אביב  וזהבי עצרת את רונאלדו די עצרת את ריאל …רונאלדו מצדו מתקשה מול קשיחות שכזו בטח לאחר עונה מתישה כשהוא קצת פצוע  ובגיל לא צעיר .

  • היתרון היחסי של ריאל מול קבוצה כמו אתלטיקו הוא בעומק ..הכוונה כשיש פצועים במשחק ליגה נתון אבל במשחק אחד כשאתלטיקו מגיעה אליו רעננה מאד לאחר שבועיים מנוחה ולמעשה שלושה שכן אתלטיקו איבדה את הסיכוי לאליפות מחזור לסוף העונה אתלטיקו ממש כאן .
  • הצ'אנס האחרון של שחקנים שירוצו בטירוף כאילו כל חייהם תלויים במשחק

סימונה יודע להטריף את שחקניו הוא עצמו כמו אריה בכלוב בטירוף מחכה להתפוצץ ולהניף סוף ,סוף את הגביע עם האוזניים הגדולות  .

כנ"ל שחקנים שעשו משהו בכדורגל העולמי כמו גודין ,פראן ,לואיז ,גאבי ,קוקה וטיאגו .

בקיצור להערכתי יתפתח סוג של משחק זהיר אתלטיקו די תנטרל את ריאל ברשות כריסטיאנו ותעקוץ (או על ידי הג'וקר טורס או על ידי הסקורר גרייזמן או על ידי הווינר גודין  אך לתחושתי דווקא קוקה יכבוש )

לאחר שתעקוץ אתלטיקו תסגור למעשה את המשחק והלחץ של ריאל יהיה עקר.

אגב אם אטעה אז לדעתי זה לא בגלל רונאלדו אלא בגלל שבייל יתעלה וייתן הצגה לטעמי הוא יהיה השחקן המסוכן ביותר בריאל במוצ"ש עם המהירות שלו אך הצפיפות של סימונה תפגע הרבה ביכולתו .

מעריך ובעיקר מקווה !

**********************************

 חלק שני נספח "למשוגעים" בלבד.

14 מדינות שולחות נציגות לגמר (הכוונה שחקנים ששותפו במשחקים רשמיים באחת הקבוצות עד הגמר ).

במידה וריאל תנצח : יחגגו בקוסטה ריקה ,קרואטיה קולומביה ,גרמניה ווילס.

במידה ואתלטיקו תנצח : החגיגות יהיו בסלובניה ,ארגנטינה,אורוגוואי ,גאנה ומונטנגרו .

כך או כך יחגגו בברזיל ,ספרד ,פורטוגל וצרפת.

  1. היה וריאל ניצחה :

קוסטה ריקה : לראשונה נציג ממדינה זו יזכה בצ'מפיון ואין ראוי מנבאס השוער לזכות בהיסטוריה זו.

קרואטיה : מאז 1993 ממש בתחילת דרכה כמדינה עצמאית ועד היום למעשה מיום הקמת ליגת האלופות קרואטיה שלחה 14 נציגים למשחק הגמר (לאו דווקא כאלו ששיחקו אך שנכללו בטופס המשחק).

הזכורים כמובן היו בוקסיץ (שזכה עם מארסיי 93 ) ,בובאן (מילאן 94 ) ושוקר (ריאל 98 ).מאז שוקר  ועד 2013 אף קרואטי לא זכה להניף את הגביע (למעט ביסיציאן מליברפול שלא שותף בגמר).

פרשו (מונאקו 05 ) ואוליץ (מינכן) היו בין הבולטים שהגיעו לגמר והפסידו.

תהיה זו הופעה חמישית ברצף לנציג קרואטי בגמר ושישית ב שבע שנים.

ב 3 השנים האחרונות נציגים קרואטים זכו בגביע.

2013 מנדוק'וביץ  ממינכן שאף כבש את השער הראשון.

  1. מודריץ מריאל.

2015 ראקיטיץ מברצלונה שאף הוא כבש את השער הראשון .

מודריץ יוכל לזכות בתואר בפעם השנייה ואולי אף קובצביץ ימשיך את מסורת הקרואטים הזוכים בגביע.

קולומביה : מעניין שלמרות היסטוריה מרשימה וייצוא שחקני כדורגל כאספרייה ופלקאו קולומביה לא זכתה לשחקן שיניף את הגביע כשהוא משחק בגמר.

למעשה אף שחקן קולומביאני לא שותף בגמר ומעניין מאד אם חמאס יהיה הראשון שנוטל חלק בגמר הצ'מפיון (הזוכה היחידי היה קורדובה מאינטר 2010 שלא שיחק בגמר).

ווילס : שחקניה היו כבר שותפים ב 10 גמרים אך בייל הוא הראשון שעשה זאת לא בקבוצה בריטית .

בייל זכה בתואר לפני שנתיים והצטרף לכמה כוכבים גדולים מהעבר מהמדינה לזכות בתואר .

עד כה גיגס הוא הוולשי היחידי לזכות בתואר יותר מפעם אחת (לפחות מתחילת שנות ה 70 ) ובייל יוכל להשתוות אליו במוצ"ש.

גרמניה : גרמניה היא כמובן מסורת של כדורגל ברמת הנבחרות והקבוצות המקומיות.

הנקודה המעניינת היא של גרמנים שמשחקים בגמר שלא בקבוצה גרמנית.

בסה"כ יהיה זה גמר חמישי ברציפות עם לפחות נציג גרמני אחד.

נחזור לגרמנים שמשחקים לא בקבוצות גרמניות.

כבר בשנת 69 במילאן ולאחר מכן בכל זכיותיה של איאקס הגדולה היה לפחות שחקן גרמני אחד.(באיאקס דובר בהורסט בלנקנבורג ששותף בכל שלושת הניצחונות בשנות ה 70 ).

מאז במשך 20 שנה לא זכה גרמני בתואר שלא בקבוצה גרמנית למרות כמה הופעות בגמר (למשל שוסטר בברצלונה 86 ).

מי ששינה זאת הוא רודי פלר עם מארסיי 1993.

מאז עשו זאת עוד כמה כמו אילגנר שוער ריאל ב 98 (נכלל בטופס ולא שיחק גם ב 2000 ) והאמן בליברפול 2005.

בשנתיים האחרונות היו אלו חודידיה (מריאל שחזר מפציעה ארוכה לגמר ההוא מול אתלטיקו) ושטגן שוער ברצלונה (אשתקד).

 

טוני קרוס יוכל לעשות זאת בפעם השלישית ברצף.

 

  1. היה ואתלטיקו תנצח.

סלובניה : תואר ראשון לשחקן סלובני (לפחות כזה שהיה בסגל למשחק הגמר).

אם וכאשר הזוכה המאושר יהיה אולבאק השוער הנפלא.

עד כה היחיד שהופיע בגמר היה זאחוביץ הכוכב הגדול של הכדורגל הסלובני וחלוץ העבר הנהדר שעלה כמחליף במדי ולנסיה מול…ריאל והפסיד 3-0 בגמר 2000.

מונטנגרו : במידה וסאביץ הבלם של אתלטיקו ישחק …וינצח יהיה זה תואר ראשון למונטנגרו.

עד כה לא נכלל שחקן מונטונגרי בגמר ורק מונטנגרו וסלובניה לא זכו בנציג שיניף את הגביע מבין הפדרציות של יוגוסלביה לשעבר ..כל היתר (סרביה ,קרואטיה ,בוסניה ומקדוניה) כבר ראו נציג שלהם מניף את הגביע .

גאנה : לא בטוח שהנציג הגנאי (פרייטי ) ישחק אך לגאנה מסורת של זוכים מהעבר. החל בעבדי פלה (מארסיי 93 ) ובקופור ( מינכן 2001 ) אל מונטריי ( אינטר 2010 ) ואסיין (צ'לסי 2012 שאמנם היה בסגל אך לא שותף בגמר).

ארגנטינה : כמובן לארגנטינאים מסורת ענפה של זוכים ומשתתפי גמר.

מסורת שהחלה עם רדונדו הנפלא מריאל 2000 והמשיכה בין היתר עם סולארי (ריאל 02 ) ואז כוכבי הדור הנוכחי טבס ,מסי ,סמואל ,קאמביסו ,זאנטי מילאטו ,מסצארנו  ודה מריה .

במידה ואתלטיקו תזכה יהיה זה תואר שלישי ברצף לארגנטינאי אחרי דה מריה ומסי .

אורוגוואי : אורוגוואי בצ'מפיון זה סיפור מעניין מאד .

למרות כל המסורת של המדינה הזו (אלופת עולם פעמיים להזכיר)

לקח לה שנים רבות עד שהצליחה להוציא מתוכה אלוף צ'מפיון.

וגם אז בהתחלה היה זה בלם שלא שיחק בגמר אלא רק נכלל בטופס (קאסרס בברצלונה 09).

אחרי אי אלו הפסדי גמר הנאחס צבר שעות נוספות כשגודין הגיע לגמר כבש…והפסיד משער בזמן הפציעות של ראמוס …אשתקד נראה שהנאחס נגמר עם סווארס שגם זכה וגם כבש .

אם אתלטיקו תנצח יצטרפו אליו צמד הבלמים גודין את חימנז.

  1. יחגגו בכל מקרה.

פורטוגל : עד כה בשתי הזכיות של רונאלדו פורטוגל הבטיחה נציג זוכה בכל מקרה ערב הגמר .כך היה בשנת 2008 כשמולו שיחק קרבליו מצ'לסי וכך היה בגמר הקודם מול אתלטיקו כשמולו שיחק טיאגו מנדס.

אגב בהפסדים שלו מול ברצלונה לא שיחק בצד השני פורטוגלי .

הפעם לפורטחגל יש נציג נוסף פפה (שלא שותף בגמר בניצחון לפני שנתיים ) ובאתלטיקו עשוי לשחק אותו טיאגו שחוזר מפציעה.

טיאגו מנדס שחקן עם עבר בצ'לסי ,יובנטוס וליון אך תואר אירופאי אין לו .

ככה שבפורטוגל ישמחו קצת גם אם רונאלדו יפסיד את הגמר.

צרפת : מאז תחילת המילניום שלחה נציג בכל העונות למעט בשנים 2007+2010 .

חוץ מהשנים הללו יש לנציגי צרפת זכיות בכל 9 השנים האחרות מאז 2005 .

השנה יהיה לצרפת תואר עשירי ושישי ברצף.

ב 2011 זכה בתואר אבידל ,שנה אח"כ עשה זאת מלודה ,ב 2013 היה זה ריברי ,כחלוף שנה היו אלו בנזמה ווראן ואשתקד היה שותף מתיה (שעלה לדקה האחרונה).

במוצ"ש יעשה זאת שוב בנזמה  או גרייזמן וחברו קראסקו (וראן מריאל ייעדר עקב פציעה) וכמובן לא שכחנו את זידאן על הקווים.

ספרד : מי שחושב שהספרדים הורידו הילוך כדאי שיחשוב שוב.

תהיה זו הזכייה השלישית ברצף של קבוצה ספרדית בתואר…אם זו תהיה אתלטיקו זה אומר 3 קבוצות שונות.

רק מדינה אחת שלחה 3 אלופות שונות ברצף המדובר באנגליה בשנים 80-82 כאשר בתואר זכו נוטיגהאם ,לברפול ווילה.

אבל לספרדים יש עוד שני פינליסטיות בגמר בשנים אלו ולמעשה למעט יובה בשנה שעברה כל העולות לגמר של ספרד (ועוד נציגות בחצי הגמר וברבעי הגמר בשנים אלו ).

גם כל ששת התארים האחרונים שחולקו כולל זה שיחולק במוצ"ש שייכים לספרד.

נכון שבליגה הזו מככבים זרים כמו רונאלדו ,מסי וסוארס אך יש נציגות מכובדת מאד למקומיים ולא נראה כאן קבוצה כמו ארסנל 2006 (2 נציגים ) או אינטר 2010 (נציג אחד שעלה לדקה האחרונה בלבד).

באתלטיקו משחקים בהרכב ליגת האלופות (לפי ממוצע עונתי)

פראן ,גאבי ,קוקה ,סאול וטורס סה"כ מדובר ב 5 מקומיים ועוד שני מקומיים מהספסל.

בריאל אנו מדברים על ראמוס ,קראבחל ואיסקו ועוד 5 מהספסל.

סה"כ מדובר ב 8 ספרדים ועוד  7 ברוטציה והגענו ל 15 שותפים בכירים לגמר הזה ולא כללנו את הספרדים של ברצלונה וסביליה או מינכן ,יובה ואנגליה …בקיצור אל תזלזלו בהם ביורו הקרוב.

תהיה זו גם הפעם השישית ברציפות בו שחקן ספרדי זוכה בגביע …לאחרונה זה לא קרה בשנת 2010 אך כחלוף חודשיים ספרד הניפה את הגביע העולמי…אם תרצו סוג של פיצוי…
ברזיל : כולם זוכרים את ההשפלה הגדולה שעברו הברזילאים במונדיאל הביתי האחרון.

אנו גם שמים לב לכך שאין כבר כמעט כוכבים ברזילאים מסוגם של קאקה ,רומאריו,ריבאלדו ,רונאלדו ורונאלדיניו (אולי למעט נאיימר ).

ובכל זאת הנתונים של הברזילאים באירופה מדהימים במיוחד בכל הקשור לצ'מפיון .

שימו לב לנתונים הבאים .

  1. מאז שנת 2000 נציגי ברזיל שיחקו בכל הגמרים.
  2. למעט עונת 2005 נציגי ברזיל היו שותפים לכל יתר התארים.

הנה הרשימה .

2000 : רוברטו קרלוס וסאביו שותפים בזכיית ריאל.

2001: אלבר וסארג'יו זוכים עם מינכן.

2002 : קרלוס וקונססאו זוכים עם ריאל ומנצחים בגמר נציג ברזילאי נוסף לוסיו מלברקוזן.

2003 : דידה ,רוקה ג'וניור וסארג'יניו שותפים לזכיית מילאן …בנוסף גם ריבאלדו ישב על הספסל ולא שותף.

2004 : קלוס אלברטו (שגם כבש) ודרליי מובילים את פורטו לזכייה בגביע (ולא כללנו את דקו שלצורך העניין הוא פורטוגלי ).

2005 :  הפעם האחרונה שנציג ברזיל לא זכה בגביע …אך בגמר שיחקו דידה ,קאפו .קאקה וסרג'יניו .

2006 : אדמילסון ,רונאלדיניו ובלאטי מברצלונה (שעלה מהספסל וכבש את שער הניצחון ) מנצחים את ג'ילברטו סילבה מארסנל (כשעל ספסל ברצלונה ישב ולא שותף גם סילבניו ..ולא ספרנו את מוטה ודקו הברזילאים מלידה).

2007 : דידה וקאקה נוקמים בליברפול כשגם קאפו וסארג'יניו נרשמים בטופס.

2008 : אנדרסון עולה בדקה ה 120 לבעוט פנדל מדויק ומנצח את בלאטי שעושה בדיוק אותה הדבר בצ'לסי שרשמה גם את אלכס בטופס.

2009 : סלבניו מברצלונה מנצח את אנדרסון מהשורה הקודמת (שפתח) רפאל נרשם אף הוא בטופס במדי יונייטד המפסידה.

2010 : סזאר ,לוסיו ומייקון מהווים את השלד ההגנתי של אינטר שמנצחת את מינכן.

2011 : אלבס מברצלונה מנצח את פאביו מהיונייטד בסגל ברצלונה גם אדריאנו ובסגל יונייטד גם אנדרסון שלא שותפו.

2012 : דיוויד לואיז שותף לזכייתה של צ'לסי במינכן ישב על הספסל ראפיניה (לא שותף).

2013 : דאנטה וגוסטבו ממינכן מנצחים את דורטמנד שעל ספסלה ישב סנטנה שלא שותף.

2014 : מרסלו עולה מספסל ריאל ומתכבד בשער השלישי בניצחון על אתלטיקו של מאירנדה ולואיס (דייגו על ספסל אתלטיקו לא שותף).

2015 : דני אלבס ונאיימר שהתכבד בשער השלישי מניפים את הגביע יחד עם חבריהם מהספסל אדריאנו וראפיניה .

במוצאי שבת : צפויים לשחק מרסלו מריאל וייתכן שאף קאסירמו ודנילו

באתלטיקו צפוי לשחק פיליפה לואיז

אחד מהם (לפחות ) ימשיך את המסורת המופלאה של ברזיל במפעל.

.

 

 

 

 

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. תודה, נהנתי לקרוא
    רק כמה דברים קטנים שהצלחתי לתפוס בשעה כזאת –
    *שנה שעברה באיירן הפסידה בחצי הגמר הגרמני, לא בגמר
    *כריסטיאנו הבקיע שער נגיחה בגמר 2008, לא פנדל
    *קראסקו הוא בלגי, ולא צרפתי
    *יכול להיות שלא הבנתי נכון, אבל זה נראה כאילו אתה אומר שגריזמן גדל באתלטיקו, כשהוא שחקן רכש שהגיע לפני שנתיים מסוסיאדד
    *השוער המחליף של ריאל הוא קיקו קאסייה, ולא גארסייה (ויש עוד כמה דברים בסגנון, אבל זה סתם להתפס לקטנות)

    1. בעניין מינכן נכון סליחה.
      כנל רונאלדו שנגח והחמיץ דווקא פנדל.
      קארסקו ממה שידוע לי באתרים ישראלים צרפתי ….אם טעיתי סליחה.
      לגבי גרייזמן התכוונתי שהוא צמח כשחקן באתלטיקו לא שגדל במועדון אתלטיקו מדריד.

      1. וכמובן שכחתי בעריכה גם את קופר הארגנטינאי שאימן את ולנסיה בשני הגמרים מול מדריד …..ומינכן והפסיד בגמר 20000 ו 2001

  2. מכיוון שאתה צודק וטעיתי לגבי קארסקו ( ואיני רוצה להטריח את מנחם ).
    אז נציין גם את בלגיה .
    בלגיה היא מעצמה של כדורגלנים בשנין האחרונות אבל חסרים שם זוכי ליגת האלופות.
    לפני כמה שנים זכה בגך ואן בויטן ממינכן אך כשחקן זוטר מאד שספק אם שותף בגמר .
    היו עוד כמה בלגים ששותפו בגמר כמו קורטואה.
    אך זוכים בלגים בליגת האלופות שגם שיחקו בגמר ?
    מאז 88 כשאינדוהבן זכתה עם כמה בלגים אני חושב שזה לא קרה.

  3. רק על האזכור של רדונדו, הנסיך, מגיע לך כל הכבוד. חלק מהנבחרת הכי טובה של ארגנטינה בכל הזמנים, ובמונדיאל 94 בכלל, שמראדונה זרק לפח.

    למרבה הצער לריאל יש את המספר של אתלטיקו, אני מתקשה לראות את סימאונה והלוחמים מצליחים עם השטיק הקבוע גם הפעם.

    1. מסכים לגביי רדונדו
      איזה שחקן הוא היה …
      הוא הפסיק להיות מזומן לנבחרת בגלל שלא הסתפר או משהו כזה …. איזה בזבוז משווע
      94 הייתה נבחרת מדהימה , גם זו של 98 שעפה מול הולנד , על 2002 אני מעדיף שלא לדבר ….

  4. הגיוני שיש משחקי גמר מאןתה מדינה. במקריםצרבים. חלק מהשיטה הטיפשית שאסור להן להפגש בשלבים מןקדמים ביחד. והיא טיפשית ללא ספק.

    1. מתן נכון וכתבתי על כך (לכן למעט כשהאלופה לא אלופת ארצה).
      מה שאיני יודע ולא התעמקתי זה האם פיפ"א בכלל הייתה מאפשרת מצב שכזה או שמא הייתה קובעת שרירותית מפגש בשלבים מוקדמים יותר
      (כך היה למשל בפיינל פור האירופאי בשנות ה 90 שהכריחו שתי קבוצות מאותה מדינה להיפגש בחצי הגמר וכך זכינו לדרבים של אתונה ולמפגשים ספרדים ואפילו איטלקים ).
      אנקדוטה קטנה היא משנת 79 אז פגשה נוטיגאהם את ליברפול כשהראשונה אלופת אנגליה והשנייה אלופת היבשת…המפגש נקבע כבר לסיבוב הראשון מסופקני אם הוגרל באופן עיוור.
      נוטיגהאם הדהימה את ליברפול הגדולה בדרך לזכייה במפעל …ליברפול החזירה לה כשלקחה ממנה את אליפות אנגליה.

  5. פוסט מצוין
    אני לא ממש מסכים עם הסיבות שכתבת להנפה של אתלטיקו זה שריאל מפסידים להם בעונה הסדירה לא משנה גם אתלטיקו מפסידים לבארסה בליגה ומנצחים אותם באלופות(גם לגמר הקודם בדרך היתה בארסה)ככה שזה סיבה שריאל תיקח
    זה שלזידאן אין נסיון זה יכול להיות יתרון אפחד לא יודע מה הוא יעשה בניגוד לסימאונה שלא יכול להפתיע.
    התלות ברונאלדו אמנם גדולה אבל העונה הוא הבין שהוא יכול גם לבשל…

    1. איצקו תודה רבה …מי שלא יסכים איתי בערב שבת יסכים איתי במוצ"ש….
      רונאלדו יודע לבשל השאלה מי ידע לאכול …
      שבת שלום ומבורך

      1. אפעם לא הולכים נגד הקבוצה שלך אז אני אומר ריאל ומקווה שאני יחייך במוצש ואגב זה שהשנה כולם אומרים שהפעם אתלטיקו תיקח זה מביא אותם כבר לא בתור אנדרדוג אלא קקבוצה שווה וזה יכול לפגוע בהם יותר מלעשור להן

        1. איצקו ביורוליג 14 הלכתי על מכבי הקבוצה שלי …..כשאתלטיקו שיחקה בחצי הגמר הלכתי עליה וצדקתי
          ……לעומת זאת כשהלכתי נגדה ( ברצלונה ומינכן ).
          טעיתי ….אז נמאס לי לטעות☺

  6. אחלה פוסט.
    בשנה של קופה ויורו אין שום הבטחה שעונה גדולה של רונאלדו בליגת האלופות תבטיח לו את כדור הזהב.

  7. יופי של טור, אני מסכים עם טל שבשנה של קופה, יורו ואולימפיאדה צ'מפיונס לא יבטיח את הזהב, במיוחד שמדובר בתואר הזה בלבד. אני מקווה שגריזמן יזכה בכדור הזהב (וזה מאוד סביר אם אתלטיקו תיקח צ'מפיונס וצרפת יורו).

    1. הלוואי, אבל לצערי הפרס הזה הוא תחרות פופולריות שעיקרה הוא חיפוש הצדקות לבחירות הפופולריות האלו, וגריזמן לא מספיק סופרסטאר בינתיים. הדוגמא הכי כואבת לזה היא פרס מאמן השנה ב-2014 שהלך ליואכים לאב ולא לסימאונה. תוסיף לתסריט שלך זכייה של אורוגוואי בקופה וסוארס לוקח בעיניים עצומות (כמובן שאותו הדבר תקף לארגנטינה ומסי).

  8. בעניין כדור הזהב אז ככה
    1. מסכים עם הערה.
    2. בכל זאת צריך שיקרה משהו מיוחד בכדי לקחת את הכדור מרונאלדו .
    בניגוד למינדיאל יורו לא נחשב כיום ליוקרתי מליגת האלופות.
    ליגת האלופות הגם שהיא הכי איכותית היא לא הכי יוקרתית שכן המונדיאל יוקרתי ממנה.
    יורו לעומת זאת היה בעבר יוקרתי מליגת האלופות.
    לא עוד…..בטח שלא הוקפה.

    3. גם אם מישהו יחלוק עליי על הערת יורו /צמפיון הוא יתקשה לא לתמוך בה ביחס בין הצמפיון לקופה.
    4. בין כך ובין כך רומאלדו אם יזכה כבש 16 שערים עוד לפני הגמר אם בם יביא גביע זה תואר שלו במאה אחוז …..כמו מה שהיה קורה …אם מכבי זהבי תל אביב הייתה לוקחת אליפות.

    ככה שלא מספיק שיהיה איזה ברדה שכזה באלופת היורו התפוקה של הכוכב צריכה להיות ממשית מעל היתר לא כמו ספרד 08 10 12 ואפילו לא כמו גרמניה 14.
    בשביל שמישהו יקרא תגר על רונאלדו אם ריאל אכן תזכה צריך הופעה ברמת ואן באסטן ביורו 88 ומעלה ….וומעלה מואן באסטן היה רק דייגו 86 ( ברמת טורניר בודד ב 30 שנה האחרונות כולל רונאלדו 2002 ).

  9. דבר נוסף .
    אם רונאלדו לוקח את הגביע של הצמפיון אני חושב שהוא הפייבוריט גם אם סווארס יזכה בקופה.
    אבל זה בכל זאת צמוד כי אורוגוואי היא עדיין לא ארגנטינה .
    אם מסי יזכה בקופה ורונאלדו באלופות לדעתי התואר יילך לרונאלדו אן לפחות צריך ללכת למרות העדפתי את מסי .

    1. סתם אנקדוטה .
      ב2008 רונאלדו לקח צמפיון והודח אם פורטוגל כבר ברבע גמר הצמפיון וזכה בקלות בכדור הזהב.

      ב2014 שו רונאלדו לקח צמפיון עם מאזן אישי מרשים ולמרות מונדיאל חלש שהסתיים בהדחה בשלב הבתים וללא שער או ניצחון הוא זכה שוה בכדור הזהב.
      ללמדכם שבשביל שרונלדו לא יקח את כדור הזהב בנתונים אלו צריך שיקרה משהו יוצא דופן.

  10. מגיע לריאל לקחת מחר, מגיע לזידאן, מגיע לרונאלדו. ובעיקר עיקר לא מגיע לקבוצת האנטי כדורגל בראשות מאמנם המוצלח מאוד יש לומר, סימאונה.

    לאחר שאמרתי את זה, אתלטיקו ינצחו 1-0 התוצאה האהובה שלהם. + חמישיית צהובים אדום אחד וחשש לשבר לרונאלדו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט