הטור האישי ליום ג': שני שינויים משמעותיים בקאבס / מנחם לס

(לברון חדש: רגוע, חייכן, אבהי, ומעדיף שקיירי יחזיק בכדור)

 

בואו נדבר על קליבלנד לא כחבית של צואה אלא כקבוצת כדורסל, אוקיי? 

אז מה חדש בקאבס? איזו קבוצה נראה הערב? 

אצל הקאבס קרו שני שינויים עיקריים. 

  1. המטמורפוזה של לברון

 

בואו נתחיל מזה שלברון לא שיחק  א-ף   פ-ע-ם    בחייו עם פוינט גארד שהוא  ה-ע-ד-י-ף   שיחזיק את הכדור בידו.  

בקליבלנד הישנה היו לו את אריק סנו ומו ויליאמס, ששניהם היו גארדים שהעדיפו לשחק OFF THE BALL כי בנשמתם הם היו יותר קלעים מפוינט גארדים. 

במיאמי היה לו את הצעירים מריו צ'אלמרס, ואח"כ נוריס קול. עם צ'אלמרס היו לו יחסי 'שנאה-אהבה' ומה הוציא ללברון את הקישואים – סליחה, קרביים – היתה העובדה שמריו ציפצף עליו. אז מאחר ומריו היה בשלו, ונוריס לא היה טוב מספיק, הוא העדיף לקחת את הכדור בעצמו ולהיות הפוינט גארד המעשי, למרות שהוא היה הסמול פורוורד במספר 3.

החזרה שלו לקליבלנד הושפעה מאד – הוא לא סיפר לי אבל יודע צדיק נפש בהמתו – מהפוינט גארד שהיה, ויש לה, קיירי אירוינג, אחד הפוינט גארדים הצעירים והמבטיחים ביותר בליגה. שחקן שהוא אול-סטאר, שהיה – ואולי יהיה שוב בריו (אם-כי התחרות למספרי 1 היא אדירה עם סטפן קרי, ראסל ווסטברוק, דמיאן לילארד, וג'ון וול – כריס פול פרש – כשרק ששבסקי יודע אם יבחר 2 או 3 מהם), ושחקן שלברון למד כיצד לנצל כשהכדור בידו. 

ב-2009, כשהקאבס הפסידה לאורלנדו בגמר המזרח ללברון היה USAGE RATE של 36.4%, כשהבא אחריו, מו ויליאמס, היה עם רק 21.9%

 מה זה USAGE RATE? או USR?

בנוסחה זה

 

100 * ((FGA + 0.44 * FTA + TOV) * (Tm MP / 5)) / (MP * (Tm FGA + 0.44 * Tm FTA + Tm TOV)).

 

(למי שמעוניין בפרטים לאותיות, לכו ל-NBA REFERENCE GLOSSARY)

בגדול, זהו אחוז הפעמים שהקבוצה השתמשה בשחקן בזמן שהיה על הפארקט. בגסות – כמה הקבוצה השתמשה בו.

בפלייאוף של 2014 כשמיאמי הפסידה לסן אנטוניו, ללברון היה USR של 31.6. לדוויין ווייד, השני, היה USR של 27.4%. עונת 2016? הפתעה!!! לברון הוא למעשה ב-USR עם 28.8% אחרי קיירי עם 31.6%!!! זה ה-USR הנמוך ביותר שהיה ללברון מאז שהגיע לליגה. בפלייאוף בעונה שעברה, ללא קיירי ולאב, ה-USR שלו היה הגבוה ביותר בקריירה שלו – 37.7%!!!

ירידה מ-37.7% ל-28.8% אומרת לי שינוי בכל הוויית המשחק, הפילוסופיה של המשחק, וצורת המשחק שלו. הווה אומר יש לנו עתה לברון חדש.

החידוש? הוא לא מרגיש חובה ליצור, לבצע, לטפח, ולרקום כל תרגיל, וכל PLAY. הוא מרגיש נוח ובטוח לתת לקיירי – ולאחרים – להיות הבונים, היוצרים, והמוציאים לפועל.

לפתע, בפלייאוף של 2016,  לברון משחק עם שחקן שיש לו 5 אסיסטים למשחק, ושני עם 4 (ללברון 7). זה חידוש דרמטי מימיו במיאמי, ולפני זה בקליבלנד, שהוא שלט באסיסטים ולא היה אחר שגירד אותו. אגב, לדלבדובה ישנם 4 אסיסטים ב-16 דקות משחק בלבד!!!). בפלייאוף של 2007 כשהקאבס הפסידו לספארס 0-4, ללברון היו 8 אסיסטים למשחק כשהשני אחריו היה לארי יוז עם 2.4 בלבד.

זה מאפשר ללברון לשחק ללא הכדור יותר מאי פעם בקריירה שלו, ולכן השינוי הדרמטי במשחקו.

התוצאה? הקאבס קולעת בפלייאוף הזה 122.2 נק' פר 100 פוזשיונס (!!!); לברון משחק פחות דקות מאשר בפלייאוף אחרים, והכדור נמצא פחות בידו פר פליי מאשר בכל זמן אחר בעבר.

  1. ההתגלות של צ'ינינג פריי

הבאתו של צ'ניניג פריי לקאבס היא פלח אבטיח קר ביום שרב במדבר הנגב.  הוא סימפטי, פיקח, גבוה, ואתלטי, המתאים בדיוק לתרשים שהרופא קבע . הוא יודע לקלוע, הוא שולט בכדור, והוא מסוגל להגן על הטבעת. הוא לא המהיר מכולם והוא לא בעל גוף מפלצתי, וייתכן שנגד ענקי העבר עם משחק הגב לסל הוא לא היה מצליח תחת הסל, אבל במשחק של היום ענקי העבר הם EXTINCT ועם הבלופרים בסנטר של היום הוא יכול להסתדר מצויין, תודה. אולי רק אדאמס יהווה לו בעייה, אבל למה להקדים את המאוחר? יש זמן.

צ'נינג הוא שחקן שיימתח את ההגנה עם השלשות הטובות מאד שלו; הוא גבוה המסוגל לצעד וחצי לעבר הסל בחדירה טובה עד טובה מאד לגבוה כמונו, והוא חזק מספיק לפתוח DRIVING LANES עבור קיירי אירוינג ולברון.

תוספתו חשובה ביותר כי טימוטי מוזגוב איכזב מאד בדקות שהוא שיחק. הוא היחידי שכשהוא משחק, הקאבס הם במינוס. עד שזה ישתנה, המענה מהספסל הוא צ'נינג, ולי לא היה איכפת כלל וכלל אילו טיירון לו היה מעלה אותו בחמישייה במקום TT, אבל זאת כבר שאלה של טעם.

או מחליף לת'ומפסון, או מחליף ללאב, אבל בשני המקרים שחקן-שחקן עם קליעה בטוחה מרחוק. הוא לא הובא עם תקוות גדולות מאד אבל מאז שהגיע הוא הפתעה אמיתית. איתו הקאבס הם 9.4+ ב-100 פוזשיונס, וזה מספר עצום!

אני בטוח שהערב TT יפתח בחמישייה, אבל בלב המשחק זה יהיה צ'נינג שישחק דקות חשובות ביותר. ברבע הרביעי טריסטן ת'ומפסון יחזור לשחק כי בקאבס גילו משהו שלא ידעו: טריסטן נותן את דקותיו הטובות ביותר ברבע הרביעי, כשהוא מועלה מהספסל ל-7-8 הדקות האחרונות.

מה שכמעט לא ראינו זה את צ'נינג ולאב משחקים יחד. תארו לכם צמד מגדלים בפינות המשלשלים שלשות בתור.

זה יהיה משהו לראות!

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
25 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
יותם פלדהיים
יותם פלדהיים
8 years ago

טור מצוין, בעיקר הנקודה הראשונה.
בימים האחרונים מנחם בשיאו

מנחם לס
מנחם לס
8 years ago

כי הציעו לי להתנהג (ולכתוב) כיאה לקשיש בן 78 ולא כפרא אדם…

תודה על המחמאה

יותם פלדהיים
יותם פלדהיים
8 years ago
Reply to  מנחם לס

+10

הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
8 years ago
Reply to  מנחם לס

אתה בדיוק כמו הפינצ'רית שלי.

נובח נובח ולא נושאך.

מתן גילור
8 years ago

מעולה מנחם.
צריך גם לקחת בחשבון שלנוכח ההגנה של קיירי ולאב – שמבלי לפתוח את הדיון האם היא טובה/גרועה, אני חושב שנסכים שהיא לא ברמה של שאר הקבוצה – לברון מבין שהמקום לבלוט הוא בהגנה יותר מאשר בהתקפה, לפיכך אין זו הפתעה שחלקו במשחק ההתקפי פוחת. בעונה שעברה זה היה הפוך, אז חלקו במשחק ההתקפה עלה.

גיא
גיא
8 years ago

לפחות השנה יש לו את הפריווילגיה לבחור להפנות משאבים להגנה.

גיא
גיא
8 years ago

צ'אנינג פריי הוא לא רק שחקן התקפה שתורם המון מהספסל,
השנה בפלייאוף הוא גם מעולה בהגנה.
נכון שמדובר במדגם מצומצם, אבל לנוכח 2 הקווים הקדמיים ששיחקו מול הקאבס (דטרויט ואטלנטה), העובדה שהוא מוריד את החוזים של יריביו ב-14% היא מרשימה מאוד.

תומש
תומש
8 years ago

הכי טוב פרא אדם בן 78

אסף
אסף
8 years ago
Reply to  תומש

אפשר בכלל להשתנות בשלב הזה של החיים מנחם?
הנקודה הראשונה באמת מעניינת אני חשבתי שבפלייאוף לברון יחזור להרגליו הישנים מבחינת החזקת הכדור האינסופית והנסיון לעשות הכל לבדו , בינתיים הוא בהחלט מאפשר לאלה שמסביבו לבוא לידי ביטוי.

עגל
עגל
7 years ago
Reply to  אסף

ממתי אתה רואה את לברון משחק? משחק הבידודים הלא יפה לעיין הוא חדש יחסית אצלו והתחיל עקב פציעות של שאר השחקנים, זה לא משחק שאפיין את לברון אף פעם

etayle
etayle
8 years ago

תודה רבה טור מעולה. בכל מקרה הקאבס תיהיה בנחיתות מול זאת שתבא מהמערב . אבל לא הייתי מספיד אותם .

asi
asi
8 years ago

מצויין. אנינלא יודע אם לו אחראי להבאתו אבל זה מה ששינה את העונה של הקאבס. אני עדיין חושב שגרין או קאנטר יקרקסו את לאב ואז פריי יהיה מאסט בהגנה עם tt

עידו גילרי
עידו גילרי
8 years ago

נקודות חשובות. כשהעומס על לברון יורד השחקנים האחרים גם יקחו יותר אחריות כשהקבוצה תיתקל בקשיים.

john
john
8 years ago

מנחם – נהדר! ההבדל הוא שקליבלנד מזיזה את הכדור הרבה יותר. טיירון לו סגר ללברון את כל התירוצים שעוד היו לו. יש לו את הסגל השני הכי כישרוני בליגה (אחרי OKC) וכולם מותאמים לצרכיו.

דלבדובה הוא כוכב נוצץ שמקבל בוז מהתקשורת ה-ESPNית. במיוחד מסטיבן א. סמית'. הכימייה שיצר עם TT ולברון היא מצויינת ולברון יודע מה הוא יכול לתת במשחקים גדולים.

מסקרן אם וולנצ'יונאס יכל לעשות משהו בסדרה. אני באופן עקרוני לא מאמין בטורונטו כקבוצת עילית אבל קליבלנד תדמם מולם גם אם תהיה סדרה קצרה. הם סופר פיזיים ושחקנים נופלים הרבה על הפרקט במשחקים שלהם.

למר מנחם היקר
למר מנחם היקר
8 years ago
Reply to  john

דווקא המאצרפ של טורנטו נורא מול קליבלנד, אם מיאמי עולה הייתה סדרה הרבה יותר מעניינת (מאצ אפ מצוין מול הקאבס), אני עדיין בדעה שלי שטורנטו היא אוברייטד בטירוף. לטורנטו יש בעיה רצינית בקיץ מחד הקבוצה שלהם לא מספיק טובה לאליפות (לאורי ודרוזן לא יובילו לאליפות שום קבוצה) והצעד הנכון יהיה לפרק את החבילה ולבנות מחדש מצד שני הפן הכלכלי כל קנדה על הרגליים הקבוצה נהנית מפריחה כלכלית אדירה (אני חושב שהם ייבחרו לתת לדרוזן מקס ולהשאיר את החבילה). לגבי דלדוובה הפריחה שלו מדהימה מי זוכר שרק לפני שנה הוא היה נחשב ברמה של גל מקל. לטריסטן תומפסון יש את היכול לשמור על שחקני חוץ ולכן הוא פותח ונמצא ברבעים המכריעים ההגנה שלו מצויינת.

עידו גילרי
עידו גילרי
8 years ago
Reply to  john

ג'ון זו עוד פיקציה שמנסים למכור לנו מאז שלו נכנס לתפקיד. קליבלנד לא מניעה את הכדור יותר אלא פחות. בתקופת בלאט זה היה 306 מסירות למשחק בעוד שתחת לו זה ירד ל-294. בפלייאוף זה ירד עוד יותר ל-279 אבל צריך לזכור גם שהקצב ירד משמעותית ולכן זה די מתקזז.
מה שהקאבס כן עושים זה לנצל את איום החדירה של לברון וקיירי כדי להניע את הכדור בצורה הרבה יותר אפקטיבית. למרות הירידה במספר המסירות יש עלייה במספר האסיסטים הפוטנציאלים. תחת בלאט 42.6 למשחק, תחת לו 43.7 למשחק ועכשיו בפלייאוף 44.1 למשחק.

קוין ג'ונסון
קוין ג'ונסון
8 years ago

טימופיי מוזגוב, לא טימוטי.

לגבי לברון – כתוב ששליח ציבור לימים נוראים עדיף שיהיה מעל גיל 30 כי רתיחת הדם של הצעירים פסקה אצלו. נו, אז גם אצל לברון פסקה רתיחת הדם והוא יכול להתחזן "ונתנה תוקף קדושת הפלייאוף, כי הוא נורא ואיום… מי ינוח ומי ינוע…" אוי גוועלד

גיא
גיא
8 years ago

טור מצויין. מנחם על הכיף כיפאק !!

כמה הסתייגויות, כל המדדים הם לעונה הרגילה שכל הקאבס בחצי הילוך, ולשתי סדרות הפליאוף שיתרונה של קליבלנד לא הוטל בספק אף לרגע אחד.

אני משוכנע שכשיגיע המאני טיים (אולי אפילו נגד הקנדים, ובעיקר בגמר נגד המערבית) לקיירי לא יילך פתאום, או שיענישו אותו פעם אחר פעם בהגנה – כנ"ל לאב, לברון ירגיש שהוא חייב לקחת על עצמו. ויקח, או או איך שהוא יקח, הוא יכפה את עצמו, כמו הנשיא קצב על א. ב. וג.

זה האיש, לכן אני כל כך מסמפט אותו, הוא ייקח על עצמו שוב ושוב, ויכולתו ההתקפית בירידה, הוא עלול להיכשל, ואז כבתנועת גלגל, יותר ייקח על עצמו ויותר ייכשל כמו באיזה טרגדיה יוונית שלא יכולה להיעצר.

מנחם לס
מנחם לס
8 years ago
Reply to  גיא

לא נדע מאומה עד שזה יקרה – משחק פלייאוף חריף.

עידן
עידן
8 years ago

אחלה פוסט מנחם

ההבאה של פריי עשתה לקבוצה הזו הרבה טוב

אגב, כבר בפליאוף בשנה שעברה TT היה זה שסיים משחקים ברבע הרביעי ככה שזה לא ממש חדש.

TZ
TZ
8 years ago

למר מר מנחם היקר, אין אף קבוצה מותאמת יותר לשמירה על לברון. קרול כמובן, אבל גם פטרסון הם מהבודדים בליגה שמסוגלים להתמודד פיזית ואתלטית עם לברון… וגם לאורי הוא שומר שבהחלט יכול להקשות על קיירי. אז הניתוח שלך לא בכיוון לדעתי, וגם די מאוס לשמוע מכל כיוון שלאורי ודרוזן לא יכולים להוביל את הקבוצה כי זה בדיוק מה שהם עושים בפלייאוף הזה, אומנם בחוסר יציבות מפגר, אבל גם שלושה הפסדים בכל סדרה מספיקים כדי לנצח.

Smiley
Smiley
8 years ago

1. אריק סנו מעולם לא היה שחקן off the ball אלא הוא PG. קיירי הוא PG שקודם חושב קליעה ואחר כך מסירה (סקורר בנשמתו). לברון אף פעם לא שיחק עם PG שהוא "מנהל עבודה" כי כשיש לך את לברון הוא היוצר האולטימטיבי (כמו קובי, וויד וג'ורדן לפניהם). צריך לידו PG שומר שקולע מרחוק (צ'אלמרס הגדרה מדויקת).
2. צ'אנינג פרי מתאים לסגנון הקאבס כי הוא פשוט עושה מה שהוא יודע ולא כופה את עצמו, ובנוסף מרווח את המגרש. בתור גבוה שקולע מבחוץ ומסוגל לשמור על עמדות 4-5.

גיא
גיא
8 years ago
Reply to  Smiley

לטענתך עדיף ללברון צ'אלמרס ולא את קיירי ?

Smiley
Smiley
7 years ago
Reply to  גיא

לא ולא. תמיד עדיף השחקן הטוב יותר.
אני אומר שקיירי הוא רכז עם נשמה של סקורר. היתרון שיש ללברון שחקן כזה שהוא יכול להוריד ממנו בנטל ההתקפי (חולק איתו).

גור גולן
גור גולן
7 years ago

תודה

לפלופ יהיה חייב לשחק ככה גם בגמר אחרת אין להם סיכוי. צריך לזכור שפלייאוף שעבר הוא החזיק כל כך הרבה בגלל הפציעות והשנה בלי הפציעות אוטומטית הוא יחזיק פחות – השאלה כמה פחות?
אם הוא יחזיק את הכדור בסדרת הגמר שם יגיע הקושי האמיתי של הקבוצה אז אין להם סיכוי. אם לא אז אולי אולי …