העונה שלי וקצת על גולדן סטייט נגד אוקלהומה / איל ספיר

המשחק הבוקר עורר בי רצון לכתוב. למעשה היה זה מהלך בודד, אבל תכף נחזור אליו.

*

לפני שבוע ושלושה ימים (מי סופר…) הודחה הקבוצה שלי מהפלייאוף. למי שלא עוקב, אני משחק בקבוצת הנערים הראשונה של הפועל ירושלים המוכנה "נבון" על שם ליאור נבון ז"ל.  לאחר עונה רגילה קלילה אותה סיימנו עם מאזן 21-1 והמקום הראשון במחוז דרום, העפלנו לפלייאוף בו הצטלבנו עם מחוז מרכז. (בצידו השני של הבראקט הצטלבו מחוז צפון ומחוז שרון.)

בסיבוב הראשון פגשנו את מכבי ראשון לציון. הגענו בתור הפייבוריטים ואכן ניצחנו בשני המפגשים (שני הסיבובים הראשונים מתקיימים במתכונת בית וחוץ). בסיבוב הבא פגשנו את עירוני נס ציונה. המשחק הראשון התקיים באולם קטן ומחניק בנס ציונה. היינו מוכנים מבחינה טקטית אך שיחקנו במעין עייפות בלתי מוסברת והפסדנו באחת עשרה נקודות הפרש.

למשחק הגומלין אצלנו, במכללת אורט (גם הוא לא אולם פאר…), הגיע קהל רב והשתמשנו בהגנה מיוחדת שבנינו כנגד רכז היריבה כדי לנצח ב-24 הפרש ולהעפיל לחצי הגמר. השמחה הייתה גדולה אך מרוסנת, שכן לפנינו עמדה משוכה גדולה בהרבה בדמות מחזיקת גביע המדינה הטרייה, מכבי תל אביב.

יריבתנו התהדרה במאזן 24-0 בעונה הרגילה שהעניק לה את הביתיות בסדרת הטוב מ-3. את שני סיבובי הפלייאוף הקודמים סיימה בהפרש ממוצע של 30.75 נקודות למשחק. סגל הקבוצה היה גבוה משמעותית משלנו ואובייקטיבית – גם מוכשר יותר.

המשחק של מכבי דמה לשלנו מבחינת ההסתמכות על כישרון בהתקפה. המטרה שלהם הייתה להגיע לזריקה מהירה וכשלא הגיעו לכזו, חיפשו חדירה לסל או קראו לפיק & רול. גבוהי הקבוצה לא היו מעורבים במשחק ההתקפה והיו אמונים על קטיפת ריבאונדים.

להבדיל ממכבי, לנו לא היה גודל רב אבל המשחק שלנו היה אגרסיבי יותר מכל קבוצה בארץ. לאורך כל העונה שיחקנו 40 דקות של לחץ על כל המגרש. החסרונות ידועים – עלולה להיווצר בעיית עבירות ועייפות – אך זה היה הדי.אן.איי של הקבוצה ובמקרה הצורך ידע הספסל לספק חלופות לשחקנים שנקלעו לבעיית עבירות.

המשחק הראשון נקבע להתקיים ביום שישי בצהריים בהדר יוסף. עלינו לחוש גאווה שקבוצת נערים בישראל משחקת באולם שכזה. השחקנים נכנסים בכניסה נפרדת מן הקהל שישוב ביציע – כיאה לקהל שאיננו מורכב רק ממשפחות, אלא גם מאוהדי כדורסל מתעניינים. הפרקט נפלא והספסלים נוחים, אך גולת הכותרת היא מזרון מיוחד למסאז' (!!!) בחדר ההלבשה.

לא השעה, שמוקדשת בדרך כלל למנוחה מתלאות השבוע, ולא האולם, הצליחו להסיט את דעתנו מן המשחק. עלינו חדים וממוקדים, אך נוכחנו לגלות שגם יריבינו התכוננו היטב. תחילה היה זה משחק של הפועל ירושלים נגד עידן אלבר, שחקן היריבה בו התמקדנו בהכנות לפני המשחק והפתיע אותנו ביכולת טובה אף יותר מן המצופה. מטר שלשות מהיר מצידו, רובן מספר צעדים מאחורי קו השלוש, איזנו את הפתיחה הטובה שלנו.

בהמשך עברנו להגנה ממוקדת כנגד עידן והוא אכן נרגע ואף נראה מתוסכל, אך חבריו נכנסו לעניינים והמשחק נותר צמוד. שניות ספורות לסיום המשחק עמדה התוצאה על שוויון 72. חבריי לקבוצה הראו יכולת מעוררת התפעלות בדקות האחרונות אך הכדור היה של מכבי. שריקה גבולית לעבירה על עידן אלבר, בעודו מכדרר בחצי שלו, נתנה לו הזדמנות לשבור את השוויון והוא אכן עשה זאת עם 1/2 מהקו. לא הספקנו לייצר זריקה ושבנו לירושלים מתוסכלים מהתוצאה, אך מרוצים מיכולתנו.

המשחק השני התקיים יומיים למחרת, ביום ראשון, מה שנתן לנו למעשה רק אימון אחד בין שני המשחקים. באימון הזה קיבענו את ההגנה נגד כוכב היריבה ובנינו תרגיל נוסף להתקפה (Double-elbow פשוט) אך כמובן שלא היה זמן ליצור תכנית שונה, מה גם שזה היה מיותר: הרי הרמה שלנו הייתה מספקת בשביל לנצח.

מכללת אורט נראתה פתאום קטנטנה ואוהדינו מילאו אותה עד סף-פיצוץ. קהל של חברים בני גילנו הגיע ויצר רעש ששיווה הרגשה של משחק על כל העונה. בתחילת המשחק טפח המאמן על ליבו של כל אחד מאיתנו, להזכיר: זה הבית שלנו, זה המשחק שלנו. אנחנו ננצח מהלב.

בניגוד למשחק הראשון, הפעם רעדו הידיים באופן מורגש. הרעש הרב הקשה עלינו להתרכז וקולות העידוד הפכו מטרידים. מכבי מצידה, כמו שעון שוויצרי. בעודנו מחפשים את הידיים והרגליים, הם ברחו ליתרון דו ספרתי.

באמצע הרבע הראשון נפרץ הסכר. רעש האוהדים הפך לזמר נוגה. תפסנו את הכדור ולפתע נזכרנו מה אנו מסוגלים לעשות איתו. המחצית נגמרה ביתרון שתיים לטובתנו. אנחנו נגיע להדר יוסף, ואנחנו נפרק אותם, אמר המאמן. אבל קודם, בואו נגמור את מה שהתחלנו.

עלינו אחוזי טירוף למחצית השנייה אך נתקלנו ביריבה מרה. עד כה מעולם לא נתקלנו בקבוצה שלא נפלה שדודה לרגלינו כשהיינו מרוכזים. בעונה הסדירה, הטוענת לכתר – מכבי ראשון לציון – העזה לנצח אותנו 80-72 בביתה. בביתנו באנו לדרוס, וניצחנו 92-39. 53 הפרש. אולם מכבי סירבו ליפול והמשחק האגריסיבי שלנו החל לתת את אותותיו. שלושה שחקנים נקלעו לבעיית עבירות.

מכבי עלו ליתרון אך סירבנו להישבר. אנחנו קבוצה עם אופי, וזה לא נאמר מתוך שחצנות. בשיא הקאמ-באק, רכז הקבוצה טמיר נחת על קרסולו ונקע אותו. הוא פונה מהמגרש בעזרת החברים ופיזיותרפיסט המחלקה רץ לעברו. הוא עטף את הנעל של טמיר בתחבושת אלסטית וביקש ממנו לפסוע הלוך ושוב. לא צריך להיות מומחה לשפת גוף כדי לראות שטמיר הסתיר את הכאב. לשבת בחוץ במשחק בו אנחנו נלחמים על החיים שלנו? לא בא בחשבון. "הכל בסדר". לעזאזל, אם זה בסדר, מה לא בסדר?!

באנדרנלין של המשחק זה לא עניין אף אחד. טמיר נשך את השפתיים ושב למגרש. בזמן הזה שני שחקנים כבר היו בחוץ עם חמש עבירות.


שדה, הגארד השני שלנו, חרג מהרגלו להתעלם מקו השלוש וקלע משם פעם אחר פעם – 5/5 בסיום המשחק.

הבדלי הגודל נראו עתה משמעותיים מאי פעם. חרף מאמצינו ההירואיים לסגור לריבאונד את הגבוהים הצהובים, כל מומנטום שלנו דוכא בעזרת רצף ריבאונדים התקפיים. המשחק נותר צמוד ועידן אלבר התעלה פעם נוספת על הציפיות שלנו. בדקות האחרונות לקח על עצמו את מרבית נטל ההתקפה וניהל את המשחק בהצלחה. בדקה האחרונה נשלח פעם אחר פעם אל קו העונשין אך הותיר אותנו מאוכזבים. גם ניסיון מקורי של חבר קבוצתי לנגב את הכדור בזיעת ידיו וכתפיו ולאחר מכן להגישו לשופט, לא הצליח להוציאו מריכוז. (עידן עלה על התרגיל וביקש לנגב את הכדור…)

גם הפעם היינו במרחק נגיעה. התוצאה הסופית הייתה 79-76. יצאנו מתוסכלים אבל מרוצים. הוכחנו שאנחנו טובים לפחות כמו כל קבוצה אחרת בליגה. איזו הרגשה, הא?

*

מהלך בודד במשחק בין הת'אנדר וגולדן סטייט הוא זה שהוביל אותי לכתוב על הסדרה נגד מכבי. משך כל ההכנה לסדרה, חזר המאמן על הערה אחת: שלא יחדרו לאמצע. ניתוח מעמיק של הווידיאו הוכיח שמכבי תל אביב, כמו הרבה קבוצות בעולם, מבססת את המשחק שלה על חדירות לאמצע. משם יש המון אפשרויות שקבוצה יכולה לנצל. לכן שמרנו במין "טופ-סייד" או "Ice", אך שתרצו לקרוא לזה – כלומר, הובלנו את השחקן לכיוון הסייד ליין, שם היה צריך לחכות שחקן נוסף. סמכנו אחד על השני, לא תמיד בצדק, שנמנע מהיריב לחדור לכיוון האמצע.

הגנה זו איננה נוסחה מנצחת כמובן, אבל למיטב ידיעתי עוד לא נמצאה נוסחה מנצחת לכדורסל. נגד קבוצות מסוימות, במצבים מסוימים, הגנה זו יכולה להיות טובה יותר מהגנה אחרת.

לא נדרשת הבנה גדולה בכדורסל על מנת להבחין שמתחילת המשחק דוראנט שמר על גרין ואיבקה על בארנס. המאצ'-אפ הזה, שבמבט ראשון נראה לא הגיוני, מתבהר כשנזכרים שאוקלהומה אוהבת להחליף בפיק & רול. כך במצב של פיק & רול בין קארי ודריימונד, דוראנט יתמודד מול קארי במקום איבקה – תסריט עדיף מבחינת דונובן.

אמנם דוראנט שומר על קארי טוב יותר מאיבקה, אבל גם הוא כמובן לא מסוגל להסתדר מולו באחד על אחד. לקראת סוף הרבע השני, אם זיכרוני לא מתעתע בי, האיר את עיניי מהלך בודד. פיק & רול בכנף בין קארי ודריימונד הותיר את קארי נגד דוראנט. דוראנט כלל לא הפריע לקארי לחדור לכיוון קו הסייד ליין, ולאחר שדוראנט נותר מאחור קלע קארי סל קשה נגד עזרתו של אדאמס.

תחילה חשבתי לעצמי, "דוראנט, לזה אתה קורא הגנה?" ומחשבת ההמשך, "אדאמס, בוקר אור, מה דעתך להגיע לעזור מוקדם יותר?". אלא שאז נזכרתי בקלישאה המפורסמת, "נראה אותו מנצח אותנו עם זריקות כאלו". זריקה כמו הסל המדובר של קארי היא זריקה שכל מאמן יריב היה חותם עליה. אצל קארי, אנחנו רגילים שזריקות שעליהן נאמרת הקלישאה הן זריקות טובות. אלא שאז אני נזכר, שהרעמים באמת ניצחו את המשחק…

מודה ומתוודה, שמתי לב לתופעה מאוחר ומאז לא ראיתי את המשחק עוד פעם. ייתכן והייתה זו התאמה נקודתית ועתה יפסיקו לעשות זאת. עם זאת, ההיגיון מאחורי השיטה מרמז לי שזו גישה מהבית. דוראנט לא מסוגל לשמור על קארי, אבל מסוגל לשמור על צד אחד של קארי. ברגע שהשחקן העוזר, אדאמס לדוגמה, יודע בדיוק לאן קארי יחדור, הוא יכול לבוא לעזרה בחכמה ולכפות על קארי זריקות קשות. זה יפה, ונרשם מבחינתי לזכותו של דונובן.

Subscribe
Notify of
33 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
הגיון בריא
הגיון בריא
18/05/2016 6:45:52

איזה טור מקסים. תודה!

מנחם לס
מנחם לס
18/05/2016 6:46:30

קראתי בכיף את המאמר על משחקי הנוער שלך.
תמיד אשמח למאמרים כאלה.

מכבי.תמיד בסוף היא מנצחת. אבל היא אוסת שחקנים מכל רחבי הארץ

איל
איל
18/05/2016 7:06:45
Reply to  מנחם לס

זה נכון. מכבי תל אביב והפועל גלבוע מעיינות אוספות שחקנים מכל בארץ ולא סתם הן מרכיבות את הגמר הן בנערים והן בנוער. אבל היי, לנו יש אחד ממודיעין!

יאיר הורניק
יאיר הורניק
18/05/2016 12:23:11
Reply to  איל

להזכירכם ששנה שעברה הגמר היה בין עמק יזרעאל להפועל רעננה!
מכבי תל אביב באמת לא מגדלת שחקנים, אלא רוכשת את הכוכבים. לעומתה דווקא בגלבוע, עמק יזרעאל, רעננה, הםועל תל אביב והפועל ירושלים מייצרים בעצמם שחקנים מעולים.

איל
איל
18/05/2016 14:06:48

רוכשת? אני לא שמעתי על זה. למיטב ידיעתי שחקנים מוכשרים באים למכבי מרצון.

יאיר הורניק
יאיר הורניק
18/05/2016 15:01:54
Reply to  איל

צודק, טעות שלי.
אני רגיל להשתמש בביטוי כי כך בדרך כלל בספורט שחקנים עוברים מועדונים. זה באמת לא נכון לגבי מכבי בנוער בישראל, טעות שלי.

עמית
עמית
18/05/2016 15:04:48

כל השחקנים לאו דווקא מהמועדונים במקור…..
רובם משלמים הרבה כסף כדי להגיע לפנימיות נוער של המועדונים האלו.

מנחם לס
מנחם לס
18/05/2016 6:46:53

קקראתי בכיף את המאמר על משחקי הנוער שלך.
תמיד אשמח למאמרים כאלה.

מכבי.תמיד בסוף היא מנצחת. אבל היא אוסת שחקנים מכל רחבי הארץ

גיא
גיא
18/05/2016 6:48:30

אהבתי את המאמר,
אהבתי את האנקדוטה –
אתה צריך לכתוב יותר!

רועי ויינברג
Admin
18/05/2016 8:43:49
Reply to  גיא

1+

מתן גילור
18/05/2016 6:56:40

יופי של טור!

Berch
Berch
18/05/2016 7:46:40

טור יפה.
פתאום משחק הנוער נשמע יותר מרתק מה NBA. 🙂

גם הניתוח של הגנת הת'אנדר מעניין….. נסתכל בפעם הבאה

IDO
IDO
18/05/2016 7:47:49

great stuff

no funny shtuff
no funny shtuff
18/05/2016 8:33:02

טור נהדר!

אורי הלוי
אורי הלוי
18/05/2016 8:35:49

טור נהדר!
הייתי עם עידן אלבר ביסודי, לפני כמה שנים, ואני זוכר שכבר בכיתה ב' הוא שיחק בקבוצה של כיתה ד' והיה הכי טוב שם. בפעם האחרונה שפגשתי אותו הוא קרע את נבחרת בית הספר שלי עם 20-30 נקודות שהגיעו ללא מאמץ.

רועי ויינברג
Admin
18/05/2016 8:44:44

טור מעולה, אני מסכים איתך שהשמירה של הת'אנדר על החדירות של קרי הייתה מעולה ויהיה מאוד מעניין לראות איזה פתרונות הוא ימצא לזה לקראת המשחק השני בסדרה.

המשגיח
המשגיח
18/05/2016 8:46:48

כיף לקרוא

גור גולן
גור גולן
18/05/2016 9:17:59

תודה!

אחד העם
אחד העם
18/05/2016 9:41:48

יופי של טור

Ghost Rider
Ghost Rider
18/05/2016 9:59:34

מעניין מאוד

Ddd
Ddd
18/05/2016 10:41:00

לייק

בנדה
בנדה
18/05/2016 12:29:33

מעולה, תודה!

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
18/05/2016 13:35:09

איזה כיף לך

לרגע חשבתי שטמיר הוא קרוב משפחה אבל לפי הסיפור יש לו לפחות 2 אשכים

איל
איל
18/05/2016 14:05:27

+1
🙂

MBK
MBK
18/05/2016 14:59:36

🙂
גדול
רציתי לשאול אם הוא קרוב של טמיר המקורי !!!!

MBK
MBK
18/05/2016 15:00:23

אחלה פוסט איל
יופי !

שגיא נאור
שגיא נאור
18/05/2016 15:05:23

נהדר, תודה.
כיף לקרוא על ליגת הנוער ואני בטוח שהערת את תשומת ליבנו לגבי ההגנה של התאנדר לקראת המשחק השני.

הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
18/05/2016 15:31:14

"עשרה קבין יופי ירדו לעולם תשעה נטלה הפועל ירושלים,

ואחד מחלקת הנוער" – (קידושין מט ב)

לא נורא. תפתחו להם את הצורה בפעם הבאה. אתה חי את החלום שלי..

רק אל תשכח לכתוב על זה פוסט.

צביקה
צביקה
18/05/2016 16:54:15

ממש כיף של טור. גם על משחקי הנוער וגם על הNBA. נהדר!

אלון
אלון
18/05/2016 19:18:23

אם אתה משחק כמו שאתה כותב, אתם במצב מצוין…

אחלה פוסט, ממש נהניתי לקרוא

סולי
סולי
18/05/2016 21:24:38

רק הפועל

יונתן שגב
יונתן שגב
18/05/2016 21:30:41

אדיר!

אוריאל
אוריאל
19/05/2016 20:12:18

אחלה פוסט איל תמשיך לכתוב ולשחק הרבה
בתקווה שנראה אותך בקרוב מככב בארנה
יאללה הפועל