עידו מוריה זוכר את הבלק ממבה כל הדרך מאוסטרליה

השולטים ללא עוררין חלק ראשון – הבלאק ממבה

פורסם ב – 29. יולי, 2015 ע"י ב – כללי

עד עכשיו דיברנו על שחקנים טובים מאד שלא בהכרח ניצחו (לברון ודיrרק) ושחקנים שולטים שניצחו אבל רק כשהנסיבות התאימו לזה. אז כעת בואו ונדבר על שחקן שמתי שהוא החליט שהוא יינצח אותך – הוא גם ניצח אותך.

תנו לו דיון על אשמת דמיקולו אונס בבית משפט באמצע המדבר שעתיים מסיום המשחק, בום שישים נקודות למשחק.
תשברו לו אצבע, בום עונה של 27 נקודות. תוסיפו גם ברך מרוסקת, אין בעייה בום אליפות שנייה נגד קבוצה של ארבעה סופרסטארס. לא משנה מה תעשה. הוא ינצח אותך.

מכירים את הסרט פסגת הפחד? אחרי שתקעו לדה נירו מעדר בראש, הטביעו אותו למשך שבע דקות ירו בו ארבע כדורים באמצע המצח. היה צריך לחתוך את הסרט ולעבור לכתוביות כי דה נירו עדיין היה בחיים, וניק נולטה לא.

אני מדבר על קובי בריאנט.

קובי כשליט נולד כשהלייקרס של שאק מתה. שנת 2004 הביאה ללייקרס קבוצה שכללה שלושה שחקני טופ 10 בכל הזמנים + המאמן הגדול בהיסטוריה, אבל לא את האליפות. ב-2005 קובי נשאר לבד בלייקרס ונולד הבלאק ממבה.

וביום שבלאק ממבה הכיש, שום שיטה לא היתה יכולה לעצור אותו. הנה כמה מהחללים:

81 נקודות על הראש של בושי מודל טורנטו.

4 משחקים ברצף מעל 45 נקודות.

מלך הסלים של 2005-2007.

ב 2007/8 הכל התחבר, קובי סופסוף נבחר ל MVP של הליגה, והגיע למשחק הגמר אותו הלייקרס הפסידו לבוסטון הגדולה. קובי לאחר המשחק בראיון: "אני מבין שמישהו צריך לנצח ומישהו צריך להפסיד, אבל אנחנו הפסדנו בגמר מה שהופך אותנו למפסידנים הראשונים…"
ב 2008/9 הכל התחבר. והשליטה של קובי יצאה מגבולות הלייקרס לכל הליגה. פישר וגאסול הצטרפו למשולש, וקובי קיבל את השיטה שבה הוא משליט את רצונו על כל קבוצה וכל הגנה. שיטת המשולשים בשתי שורות נותנת לקבוצה המתקיפה אפשרויות ומחייבת את המשתמשים להפעיל את הראש בתוך השיטה.
השיטה היא מאד פשוטה. בצד החזק יווצר משולש בין מחזיק הכדור לבין שני שחקנים חופשיים. במידה והכדור נמסר. המוסר צריך למקם את עצמו שוב במשולש מול הכדור והשחקן החופשי. אבל למה אני מספר את כל זה?

קובי היה שחקן גדול, אחד כזה שכשהוא מחליט להכיש אותך  – הוא יעשה את זה. אבל, זה לא עובד לאורך סדרה מחוץ לשיטה. בעונה הזאת קובי נטמע לתוך השיטה. לרוב דרעק או ג'ורדן הרכזים הם אלו שהובילו כדור כשקובי משמש אופציה מסירה שנייה או שלישית בצד החלש. אבל כמו כל שיטה גדולה, ביום שזה נתקע קובי הפך לאופציה הראשונה או שלרוב הוא הוליך כדור ביקש חסימה וייצר נקודות.

כשקובי מקבל את המבט הזה ביחד עם עיקום קל בפה וחשיפת שיניים, הבלאק ממבה יוצאת להכיש

לקוראים הצעירים שרגילים שהמשהו הזה של קובי זה זריקה גרועה באחוזים גרועים, אני שמח להזכיר שבעונה הזאת, בזריקה עם יד על הפנים בסיבוב לאחור מול שניים ושלושה שומרים קובי היה מוציא נקודות. נחזור לקסם של קובי בהמשך.

קובי והלייקרס פגשו את הנמסיס מבוסטון פעמיים בעונה הסדירה ונצחו פעמיים. הבריון החדש בשכונה, לברון ג'יימס, פגש את קובי פעמיים ובשני המפגשים קובי עשה ללברון בית ספר בקרבות אחד על אחד לשני נצחונות של הלייקרס. באותה עונה קובי בא לגארדן בניו יורק וקבע שיא NBA  של 61 נקודות. מאזן הלייקרס בסוף העונה היה65/17, שני רק למאזן של שחקן השנה לברון ג'יימס.

בפלייאוף, קובי קיבל שמירה כפולה מול יוטה של בוזר וD וויל וניצח 4:1. אני חושב שכדאי לציין שקובי, ככל שהיה שולט ויכל לתת משחקים שאי אפשר לגעת בו, מדי פעם היה מוציא משחק נרפה להפסד סתמי. אולי נקודת התורפה שלו.

הסדרה השנייה היתה מול יוסטון של יאו מינג ושיין בטייה. המשולשים פשוט לא עבדו מולם. יאו מינג העלים את גאסול ובטייה הרג את קובי או את פישר. לייקרס נצחו את הראשון כשקובי מצליח לסגור בקושי את הראשון. בשני זה כבר היה מינג. בשלישי וברביעי הבלאק ממבה השתלטה על המשחק והכישה.

יאו מינג נפצע ושיין בטייה הראה ממה הוא עשוי וגרר את הסדרה למשחק שביעי, שם הלייקרס כבר היו טובים מדי.

בגמר המערב חיכתה הנאגטס של ג'ורג' קארל ותואם קובי – אחד כרמלו. הסדרה הגיעה ל 2:2 כשקובי נותן שני משחקים גדולים ומלו נותן שני משחקים גדולים. בשניים האחרונים קובי נתן גז, האיזון בתוך שיטת ההתקפה היה מושלם יותר, וזה הלך ללייקרס.

בינתיים במזרח, דוויט הווארד נתן את עונתו הגדולה בחיו ואורלנדו באו מאחור לנצח את בוסטון הגדולים (ללא גארנט אבל עם וואלאס) ואת לברון+ צוות משלים.
הגמר, לעומת זאת, היה חד צדדי כאשר קובי והלייקרס ממוטטים את המג'יק. דווקא המג'יק באה מוכנה למשולשים כשדוויט משתק את הצבע של הלייקרס, אבל כאן נכנס גורם קובי למשוואה.
במשחק הראשון קובי עשה 7/10 כשהוא התחיל את ההתקפה ויצא מהשיטה. במשחק השני 8/12. במשחק השלישי 5/12 (וגם הפסד). המגמה ברורה: שיטת המשולש עובדת ב 55% מהמקרים קובי ב 60%+. זה הבלאק ממבה. וככה נראה שחקן שליט, אחד הווינרים הגדולים שידע המשחק.

"אז מה אם אתה 20 ס"מ גבוה ממני ונותן לי מרפק לאף. עדיין אני אנצח אותך ב-11 משחקים מתוך 10, תינוק בכיין"

בחלק השני נדבר על משחק השביעי של הלייקרס מול בוסטון.

 

שולטים ללא עוררין חלק ב' – קובי 2009/10

פורסם ב – 31. יולי, 2015 ע"י ב – כללי

את זה שקובי הוא האלפא הכי גדול בעסק כתבנו בפרק הקודם. את האליפות של 2008/9 קובי לקח כשהוא נותן לשיטת המשולשים לעבוד, וכשהשיטה נתקעת (למשל כשיאו מינג מעלים את גאסול), אז קובי עושה את הקסם שלו וגורם לניצחון.

העונה העוקבת היתה שונה לחלוטין ומאירה את קובי באור אחר לגמרי, אולי כבנזונה האולטימטיבי שימכור את האמאשלו בשביל ניצחון.

נתחיל במצב של 49:36 לטובת הסלטיקס על הלייקרס במשחק השביעי חמש דקות לסוף הרבע השלישי, פיינלס NBA. עד עכשיו הסלטיקס עושים הכל נכון. 5-6 מסירות לרווח את ההתקפה ובום. נקודות באחוזים גבוהים.
ראשיד וואלאס וגארנט משתקים את גאסול וביינום ומשבשים את התקפת המשולש (אופציה ראשונה ושנייה). וקובי תופס יום… לא הכי טוב. זה נראה דיי אבוד. ללייקרס.

פסק זמן ללייקרס. פיל ג'קסון עומד בצד. קובי מדבר עם דרק פישר ופישר מעביר את ההאדל. "כל כדור, כל פוזשן, כל מסירה אנחנו צריכים לתת את כל מה שיש לנו…" .
ברוגבי האוסטרלי אין הרבה סטטיסטיקה רק מושג אחד, לפיו ה GMים קובעים גובה משכורת וזה WORK RATE. הנתון בא לשקף את מספר הספרינטים, והמרחק והתאקלס אותם עושה השחקן על פני המשחק. נקודות לא נמדדות כאן. אבל הם תוצאה נלווה… (דוגמה טובה ל WORK RATE זה דלבדובה במשחקים 1-3 של הגמר השנה).

המשחק מתחדש קובי משתק לגמרי את ראז'ון ולוקח עליו גם את המסירה לפול פירס. הוא רץ פי שניים יותר בהגנה מאשר בהתקפה, ויותר מכל שחקן אחר על המגרש. ה WORK RATE שלו בשמיים. הנקודות הראשונות הם שלו, לאחר שההתקפה שוב נתקעה והוא חודר על שני מגינים וסוחט עבירה.

לא נותן לו ס"מ

 

קובי של עונת 2009/10 הוא שחקן פצוע ומשחק תחת כאבים בלתי אנושיים. האצבע המכוונת של יד ימין שבורה, הברך קרועה וקובי נותן את כל מה שיש לו בשביל הקבוצה. האחוזים שלו כמובן צנחו בהתמדה והלייקרס חטפו שבעה הפסדים מתוך אחד עשר המשחקים האחרונים בעונה. אבל את קובי זה לא עוצר.

אצבע מכוונת ביד ימין שבורה , ברך ימין מפורקת. וקובי רץ כמו ארנבת. לוקח צרצ'ים וחודר על שלושה מגינים. לב של אלוף.

נחזור למשחק… מי שלא חווה ספורט תחרותי לא יבין על מה אני מדבר, אבל שומרים יותר מקרוב, העבירות יותר קשות. הכדור רץ יותר מהר בהתקפה, חילופי מקום וחיתוכים, לא נותנים לסלטיקס שנייה לקחת אוויר. הסלטיקס התחילו לאבד את זה. וחמש דקות לסיום הלייקרס לקחו את ההובלה ושלטו במשחק עד הסוף. ומי שעובד הכי קשה זה קובי עם האצבע השבורה שלו והברך שתלויה על חוט תפירה…

שולט ללא עוררין. או אליפות בתשע אצבעות.

יש שיגידו שהמשחק השביעי לא היה משחקו הטוב ביותר של קובי כשחקן. זה לא משנה. זה היה משחקו הטוב ביותר כמנהיג.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. אני מניח שצריך לנשום עמוק ולהוריד את הראש. פסטיבל הפרישה של קובי מגיע לשיא.

    תאכלס יש לי הרבה כבוד לקובי למרות שאף פעם לא סבלתי אותו ובאמת מגיע הרבה כבוד כשכזה שחקן פורש, אבל כל הפסטיבל של השנה האחרונה פשוט מוגזם. כמו עוגה שכשהכינו אותה נשפך קילו סוכר לתוך העיסה.

    אולי אני צריך לעשות קאט מהעונה הסכרינית והמוגזמת שהוא עבר ולתת מקום לכל כתבות הפרישה והסיכום שמגיעות בצדק אבל זה קשה לי כי עדיין יש לי בפה חתיכת עוגה עם קילו סוכר ומי יכול לחשוב על עוד חתיכת עוגה גם אם היא בכמות הסוכר הנכונה?

  2. מצטט אותך:
    "לקוראים הצעירים שרגילים שהמשהו הזה של קובי זה זריקה גרועה באחוזים גרועים, אני שמח להזכיר שבעונה הזאת, בזריקה עם יד על הפנים בסיבוב לאחור מול שניים ושלושה שומרים קובי היה מוציא נקודות. נחזור לקסם של קובי בהמשך."

    לא שאני צעיר או משהו, אבל זו בדיוק הנקודה שלי מה שכתבת כאן כל השנים.
    האחוזים שלו מ-ז-ע-ז-ע-י-ם בקריירה. לכל אורכה. הוא בלפחות 5% פחות מהשדה מכל האגדות האחרות. זה המון פשוט המון לאדם שלא הפסיק לזרוק. והנקודה שלי: שמצדיקים את זה בגלל שהזריקות היו קשות על שני שומרים בסיבוב אחורה… מאד פשוט- לא לזרוק את הזריקה שזו זריקה באחוזים כאלו. עד כדי כך פשוט. אתה משחק בקבוצה לא אחד-על-חמש.
    כל כך הרבה כוכבים אחרים שיפרו את מי שלידם, קובי רק הרס את מי שלידו.

    1. +1
      מבלי להפחית מהקריירה של קובי במאום, לפי הטיעון הזה של "זריקות קשות" אפשר לומר שג'יימסון וויליאמס או אפילו מייק ביבי מוסרים טובים יותר מג'ון סטוקטון, כי האסיסטים שלהם היו קשים יותר.

      1. + 1 לשניכם

        אבל אתה יודע כמה זה קשה לחלוב אסיסט מאוסטרטג ?

    2. לזה שמעלה טענות בעילום שם בלי לבדוק תחילה –
      הנה הלוח של קובי
      http://www.basketball-reference.com/players/b/bryanko01.html

      תסתכל על השנים שבהם התמקדתי לסדרת השליטים ותראה שהוא 47% מהשדה . וכמעט 50% מ2PT , אבל זה לא ממש משנה כי אתה כותב בעילום שם ויכול לצפצף על עבודה רצינית שמשהו עושה ושנים ששחקן בכח הרצון והנחישות עשה מה שאף אחד לא עשה.

      1. ועוד איך עם לבדוק
        מה הוכחת בלינק ששלחת?
        תסתכל על FG%
        קובי כל הקריירה מדגדג את ה45%
        כל היתר 50% בקלות, רובם גם יותר מזה.

      2. קובי 44.7%

        ג'ורדן 49.7%
        בארקלי 54.1%
        דוראנט 50.5%
        לברון 49.8%

        אפילו כרמלו שלא מפסיק לזרוק לרגע עם מעל 45%

        אז זה שאני כותב "בעילום שם" (מה שההאשמה הזו לא אומרת בכלל…) לא אומר שאני לא צודק.
        ואני לא יורד על אף השקעה של אף אחד, אבל זכותי לדעה לא? או שאנשים בעילום שם לא זכאים לדעה?

    1. לא יפתיע אותך לגלות שהשחקן הפעיל עם הכי הרבה זריקות בעונה הוא קובי (2173 בעונת 05/6)
      מה שאולי קצת יפתיע הוא הפער מהמקום הראשון –
      ווילט ב-61/2 זרק 3159 זריקות!
      בכלל, את טבלת הכי הרבה זריקות בעונה מובלים שחקנים ששיחקו בין השנים 60' ל-75' (ב-20 הראשונים יש הופעה אחת של ג'ורדן במקום ה-7 ושל קובי במקום ה-12. כל השאר 60'- 75')

      יש רק 2 שחקנים פעילים שמופיעים בטופ 100 של הכי הרבה זריקות בעונה : קובי (מקום 12 (06') ומקום 43 (03') ) ולברון (מקום 68 (06'))

      אם בוחנים כמות זריקות בעונה ביחס לכמות הכוללת שהקבוצה של אותו שחקן זרק, אז יש 3 שחקנים בולטים שלקחו את החירות לזרוק יותר מקובי:
      ווילט, ג'ורדן וריק בארי.

  3. המשחק השביעי המהולל נגד הסלטיקס. 6-24 מהשדה עם אפס משש משלוש., שאר הקבוצה הצילה לו את הכל, עאלק הוא זה שהוביל. בלי שיפוט מושחת בליגה מושחתת שנתנה ללייקרס לעשות דברים שלא יעלו על הדעת כמו הטריידים ההזויים קובי היה היום עם אולי אליפות אחת .

      1. בדיוק תשלו את עצמכם שהטריד של גאסול דומה. אין קשר בין הטריידים, כאן נתנו כלום וקיבלו שחקן בדרך לשיא הקריירה כשמחצי ליגה ממפיס היו מקבלים יותר ומחצי ליגה שניה היו מקבלים הרבה יותר. במקרה גרנט בוסטון נתנה המון על שחקן ששיחק כבר שנים בליגה רצה טרייד במינסוטה קיבלו חבילה גדולה.

    1. עם כל הכבוד בלי שיפוט מושחת הוא היה הולך לקו 18 פעם במשחק ההוא ומסיים עם 6 מ12 מהשדה ושלושים ומשהו נקודות.

  4. יש הרבה דברים שאפשר לזקוף לזכות קובי, באמת, אני לא אוהב אותו בכלל אבל יש דברים שאי אפשר לקחת ממנו.
    אבל את משחק 7 של הגמר נגד בוסטון חייבים לקחת ממנו. אין פה יותר מתצוגה מזעזעת של קליעה שלולא השם קובי בראיינט לידה ופאו פאקינג גאסול [שהוא ווינר אדיר אגב, זה כבר למקום אחר אבל] הייתה הופכת לתצוגת צ'וקריות אדירה.

  5. מרוצים .אני רואה שיש לך אתר וורדפרס אבל הוא איננו מותאם למובייל ואינו ריספונסיבי הידעת שכ- 93% מהלקוחות שלך נמצאים באינטרנט? כיום, כשכמעט כל אחד מחזיק ברשותו סמארטפון כלשהו, המכשיר כבר לא משרת אותנו רק לשיחות טלפון.
    הסלולר הפך להיות דפדפן האינטרנט שלנו, המפה והמשחקים.
    כל אלה עברו התאמה מיוחדת כדי שהניווט והשימוש יהיו כמה שיותר ידידותיים.
    לכן, כאשר האתר שלך לא מותאם לסלולר, אתה פוגע בשני הצדדים – בלקוח שלך ובך.
    ככל שהאתר יהיה נגיש יותר, פשוט וקל לתפעול, כך הלקוח שלך יצור עימך קשר במהירות.. אנו מציעים לך שיפוץ האתר או התאמה האתר שלך מתאים למובייל לגלישה מהנה לגולש במחיר ששוה לכל כיס.
    עבודות אחרונות:
    hurvitz.org.il.galomania.virtualbox.co.il
    mbclean.co.il
    alibuy.co.il
    ta-ma38.co.il
    pinisankash.com/
    http://bizonline.info/tama38
    תיק עבודות מלא
    http://bizonline.info/portfolio/
    לפרטים נוספים 054-6439774

    avidanbanks@gmail.com

כתיבת תגובה

סגירת תפריט