מוסק פונטה – אביר מקלטי המס / עידו מוריה

מוסק פונסקה

אם ישנתם בחללית בשבוע האחרון אז לא שמעתם את השם מוסק פונסקה, והורדת המסך מעל תרמית הטריליונים הכלל עולמית. אני מקווה שמנחם יאשר את הפוסט כי זה נושא שבוער בעצמותיי והקשר שלו לספורט הוא קשר ישיר, ומייד גם נגיע אליו.

יורגן מוסק הוא גרמני שהיגר לפנמה ורצה לפתוח את המייקרוסופט של תאגידי החברות הבינלאומיות, ז"א כמו שכל מחשב מצוייד בווינדוז יורגן מוסק רצה שכל חברה תירשם דרכו. שותפו פונסקה חבר פרלמנט פנמי שהראה תיאבון בריא לכספי תאגידים ואיש סודו של הנשיא חבר אליו לשותפות.

פנמה באופן מסורתי היא בירת הכספים של האמריקס, חוקי הסודיות ורישום בינלאומיי, לכן טבעי היה שמוסק פונסקה תהיה חברה פנמית. אופן הפעילות של מוסק פונסקה הוא רישום חברות בינלאומיות במקלטי מס, במידת הצורך פתיחת חברות חדשות ומינוי דירקטורים של נייר במקום הבעלים האמיתיים וכך ליצור חברת מגירה שאינה קשורה לאף אחד. כשירות נוסף מוסק פונסקה גם תהיה מוכנה לקבל דמי ייעוץ על סך 2$ ולהפקיד בחשבון הלקוח 1$ מכספיי הייעוץ .

רוצים לראות איך זה עובד?

הייג' בי בילטון הם שחקן מרכזי בשוק מכרות הברזל. וחלק מדואופול שקנה לעצמו מדינה באוסטרליה (מערב אוסטרליה), החלק שהם כורים בו כל כך נידח שצריך לטוס שעתיים מעיר הבירה הקרובה שנמצאת ארבע שעות טיסה מסידני.  רוצים לדעת כמה כסף הם גלגלו? בממוצע אזרח אוסטרלי מרוויח אלף דולר בשבוע. בממוצע אזרח במערב אוסטרליה הרוויח ב 2012 ארבעת אלפים דולר. בשבוע. לפני שאתם אורזים מזוודות, אני אציין שגיסי הוא מפרת' והוא עושה בהובר כמעט אלף דולר בשבוע בדיוק כמו שאם הוא היה עובד במלבורן. ז"א שהכסף לא מתבזבז על האנשים הפשוטים. הייג' בי אוסטרליה מקבלת את התקציב שלה מלונדון, תקציב שמגיע דרך חברת קש באיי הבתולה. על הכסף הזה הם משלמים ריבית ומכסים את ההוצאות  כאשר מס ההכנסה מצליח לשים את ידו על 10% בלבד. איי הבתולה מקבלים עוד אחוז אחד ועל מס חברות של 40% זה גיסי משלם על החשבונית מהובר (שמגיעה מאירלנד או משהו כזה).

ליאו מסי הוא שכיר או חברה?

עד שבוע שעבר כולנו חשבנו שליאו מסי הוא שכיר של ברצלונה ומשלם את מיסיו בספרד. מסתבר שגם ליאו מסי בעזרת 2 דירקטוריים אלמוניים הוא חברת קש של מוסק פונסקה. יורגן מסי (האבא) לקח את זכויות היוצרים שהתקבלו מאורוגוואי וקולומביה ע"י חברה שרשומה במקסיקו. רשות המיסים בספרד עלתה על זה ולאו מסי נאלץ לשלם קנס של 5 מליון יורו או כלא ל 22 חודש. אז החל מ- 2012 ליאו מסי משתמש בחברת קש ואם תרצו לקנות תמונה או לשים את השם מסי על הסירה המתנפחת שאתם מזמינים מסין ב- 3 מליון חתיכות, תשלמו חצי מליון יורו לחשבון ב.. בהאמאס של הטראסט של יורגן מסי. (מסי טוען שהטראסט לא פעיל, יורגן לא מגיב).

איך משחדים פוליטיקאי בלי עקבות?

בכדורגל התחלתי לשחק בגיל 3 כשלמדתי ללכת ובגיל 9 כבר הרשו לי להישאר ער לראות משחקים בטלוויזיה. ככה ראיתי את הקוסם מישל פלטיני. שחקן חכם כמוהו לא ראיתי מיימי. פלטיני ראה את המגרש כמו שדולפין רואה דגי מקרל.  הכדור זרם דרכו כמו שמיים זורמים בברז ונבחרת צרפת היתה הדבר הכי יפה בטורניר של 82.  את המוח שלו הוא לקח להתאחדות האירופאית וכמו כולם הוא הפך למיליונר גרוטסקי (תודה לברני סנדרס על הביטוי). לפני שנתיים ספ בלאטר העיד על שוחד שפלטיני לקח, בסכום של 2$ מליון דולר רק שאף אחד לא יכל למצוא בדל הוכחה. עם חשיפת מסמכי מוסק פונסקה מסתבר שלפלטיני יש חשבון פעיל ביותר שמתוחזק על ידי מוסק פונסקה והוא שילם להם במרוצת השנתיים האחרונות כספים שהועברו ממקורות שונים לייעוץ …

למה עבריין מס מניו זילנד הוא הדירקטוריון של חברת החשמל של דרום אוסטרליה?

 

בדרום אוסטרליה פועלת חברת חשמל פרטית שהיא חלק מתאגיד ענק של האיש הכי עשיר בהונג קונג (קה שינג). החברה רשומה באיי הבתולה ברישום אנונימי הדירקטור הרשום הוא עבריין מס, גולה מניו זילנד שחיי בקווינסלנד. הוא פרי לאנסר במוסק פונסקה ומקבל תשלום חד פעמי על חתימה של מסמכי תאגיד בתור הדירקטוריון. (ככה מי שבאמת פותח את החברה לא צריך להזדהות בכלל) בואו נעבור לשורה התחתונה. חברת החשמל של דרום אוסטרליה מרוויחה 1.2 מליארד דולר בשנת המס של 2014. הם לא שילמו אגורה. כשרשות המס חיפשה מי זה הדירטוריון הם מצאו בטלן מהגולד קוסט… רשות המס תובעת מהם 400 מליון דולר. הם מנפנפים במסמכי התאגיד שלהם ומראים להם את החשבונית של מס החברות מאיי הבתולה. רשות המס מוצאת פגם במסמכי התאגיד ותובעת. כעבור שנה הם מתפשרים על 35 מיליון דולר…

למה מושב בסטייפלס סנטר כ"כ יקר?

על פי הדיווחים הכסף שמסתובב בחברות קש ומקלטי מס הוא חצי מכלל העסקאות בעולם!!!  זאת אומרת שאם בארה"ב המדינה צריכה 100 דולר גבייה ממיסים היא תגבה 100 דולר. כיוון שחצי בכלל הכסף עובר דרך מקלטי מס היא תגבה את ה 100 דולר שלה ממי שלא מחביא את הפעילות שלו, ז"א מהשאר.

זה בגדול. בקטן זה אומר שהקליפרס שהם ארגון אמריקאי שלא יכול לעשות קומבינות דרך מוסק פונסקה צריך לשלם מיסים בשביל כל מי שלא משלם ולכן משלם כפול. ולכן במקום לגבות 20$ על כיסא הוא ייקח 40$.

כמובן שחלק מלקוחותיו הם מהמגזר העסקי או המיליונרים שכן משתמשים במוסק פונסקה בשביל לא לשלם מיסים בכלל ולכן יש להם כפליים… והקליפרס יידעו לתת מושבים מיוחדים לאותם לקוחות בעלות של  10,000$ לכיסא. מה שאומר שהצופה הפשוט גם ישלם כפול על כסא מחורבן וגם לא יוכל בימי חייו לקבל מושב נורמלי על קו המגרש.

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 48 תגובות

  1. לידיעת הקוראים תומכי דונלד טרמפ:
    אף אחד לא נגד קפיטליזם, אבל לא חזירי או כזה שיצא מדעתו.

    אני נמצאים בעולם שיש בו חוק אחד לבני האדם וחוק אחר לעשירים.
    זה לא רק בתכנוני מס, אני שולח אתכם לפרשת גל בק ולדון שמעון שסידר לשני פלטי (ממשפחת קייטרינג שולץ) זיכוי.

    מי שלא מבין איך מערכות ציבוריות שלמות במדינה קורסות מול בורסה גואה, מחירי נדל"ן מנופחים וחסרי היגיון ומסעדות יוקרה מפוצצות, לא מבין מה לא בסדר.

    בעוד כמה שנים (זה יהיה הרבה יותר בקרוב ממה שנדמה), הפערים הללו בין עשירים לאחרים (מעמד בינוני הולך ונעלם), ייקבעו מי יחיה ומי ימות, למי יושתל רכיבים ביוניים שישפרו באופן ניכר את הביצועיים הפיזיולוגיים והקוגנטיביים.

    כבר היום, יש יחס ישר וברור בין ערך הכסף לערך החיים ביותר מדי מדינות ביותר מדי מערכות.

  2. נושא מעניין וחשוב (כמו המדדים הישנים לפרסום ידיעה, בטרם עידן 'כמה שיותר צהוב יותר טוב'). תודה רבה על הכתיבה

  3. אחלה פוסט …נושא סופר מעניין.
    אשמח אם תפרט יותר איך עובדת השיטה ?
    לדוגמא כמו במקרה של החברה האוסטרלית…..היא מרוויחה כסף ומשלמת את המס של איי הבתולה ?
    בפנמה לא משלמים מס בכלל ?
    איך הבעלים של החברה מושך את הכסף ? איפה החשבון יושב ?
    תודה

    1. אני אתן דוגמא על עצמי דווקא.
      יש לי לייבל אופנה שמוכר באירופה ארה"ב ואוסטרליה מה שהופך אותי לבינלאומי.

      מרכז העסקים שלי הוא במלבורן ואני מאמין באטיקה בעסקים לכן כל הקניינים מקבלים קבלות מאוסטרליה.לאוסטרליה הסכמי מס עם כולם ככה שאני משלם את המס פה באוסטרליה גם על עסקאות בינלאומיות. הלכתי לייעוץ מס בחינם והציעו לי לפתוח חברת מגירה בסמואה (2% מס) . הטייטל האוסטרלי שלי יהיה אחרי רק על ייצור הבגדים המשכורות (קרי כל ההוצאות) ויוכל להוציא חשבוניות בסכום X (שיישאיר אותי מתחת למדרגות המס) וייקבל הלוואה מהטייטל הסמואי (ההלוואה תכלול בדיוק את התקציב השנתי )

      הטייטל הסמואי יוציא חשבוניות על כל התקבולים.

      בסוף השנה אני מופסד באוסטרליה או לפחות לא מרווח וכל הרווחים נשארים בסמואה. עושים מאזן אני משלם את המס הסמואי (2%) ולא את האוסטרלי (30-40%) .

      התהליך של רישום תאגיד בסמואה $2000 . מיסים שנתיים באוסטרליה … אלוהים יישמור.

      אתה מבין למה זו פירצה כל כך קורצת? אגב הכל חוקי והכל כשר. את החוק כותבים פוליטיקאים שצריכים להבחר ובאים עלינו (קהילת העסקים) בשביל מימון

      1. זה תכנון מס ידוע ומקובל – גם גוגל למשל עושה אותו באירלנד. הבעיה היחידה שלך זה שהכסף נשאר בסמואה. כדי להעביר אותו לאוסטרליה תשלם מס, לכן קוראים לזה רווח כלוא אגב.

        1. פה אני חלוק אתך.

          (א) זו רמאות לשמה. אני פועל באוסטרליה לא בסמואה. אז תכנון מס זה כמו להגיד על רצח -> דילול אוכלוסין. SHAME
          (ב) סמואה זו רק חברת המגירה. חשבון הבנק יכול לשבת בכל מקום. ובטור כבר נתתי כמה דרכים של הכסף להתגלגל עליך בחזרה.

          1. רמאות זה ממש לא – זה תכנון מס, די לגיטימי האמת. אני לא מדבר על המקרה שלך, אני מדבר על מקרים בהם חברות עובדות במספר מדינות ומשיקולי מס משתמשות במדינה בה המס נמוך (למשל – אירלנד, שם יש מס חברות נמוך מאד, ע"ע מקרה גוגל).

            אני לא הבנתי מה הפיתרון שלך לגלגול – כל צורה בה הכסף יחזור תהיה כפופה ל-repatriation tax. בגלל זה אפל, גוגל וכול יושבות על הררי מזומנים מחוץ לארהב שכנראה לעולם לא יחזרו הבייתה מחשש למס.

  4. אחלה כתבה בנושא סופר חשוב!

    יש סיפור מעניין שאמור לההפך לסרט דוקומטרי על עיירה בריטית קטנה שנמאס לה שהם משלמים מיסים וגל החברות הגדולות לא, אז התאגדו כולם להבין איך הם גם יכולים להשתמש באותם מקלטי מס. קוראים לזה the town that webt offshire .

    הם מפיצים את ה"בשורה" בתקווה שאם אנשים מהרחוב יתחילו להשתמש באותם מקלטי מס לא תהיה ברירה אלא לסגור את הפרצות בחוק.

  5. עוד קונספירציה נעלמת… לבטח אחת אחרת רוקמת עור ו גידים… עד שלא יפסק שיתוף הפעולה זה לא יפסק …. אני מניח שכל עוד הצי בור ימשיך להצדיק את שמו , לא ממש יעזור להתרגש מזה…

  6. עידו אני מתנצל על אותו יום שירדתי עליך, שלא באשמתך,
    באותו יום התייסרתי, השתלט עלי משהו רע, והתחלתי לפגוע
    ברשעות, שלא בצדק,באנשים קרובים לי, מתנצל בכנות ומבקש את סליחתך. יצאתי פחדן, ואם עוד מישהו נפגע מהתגובות שנמחקו
    סליחה כנה, מצטער.

  7. נושא מעניין, כתוב נהדר.

    אתה רואה אבורג'יני.. ביבי, דרעי, הירשזון, אולמרט והרצוג ושאר
    החבר'ה הטובים, קטנים עליכם.. עוד לא מאוחר לעשות עלייה, יא נפולת…

    1. ישראל זה בוננזה לשחיטות שילטונית. דרעי שר מורשה בשוחד יושב בכלא וחוזר לאותו התפקיד תחת אותו ראש ממשלה.

      ביבי נתניהו הוא עובד בשכר של כמה מליונרים.

      באוסטרליה אנחנו נהנים משלטון מרכזי הגון השלטון המקומי מתחיל להיות שייקי

      1. אתה אף פעם לא יכול לדעת עד כמה השלטון מרכזי/מקומי/מה שתבחר, הגון.

  8. עידו זה לא הוא, לא קראתי את רבין מתנצל אי פעם, זה קשור
    למצפון, שלא אסכסך בינכם ואגרום לעוול, היה לי יום גרוע והרגשתי
    שזה לא אני הרגיל, אני גם ירדתי על אחד העם, איני מגיב קבוע אך קורא
    כמעט קבוע. פוסט טוב. אך החשוב שלא תיסגרו ותסלחו.
    כבר עייף ומבקש את סליחת עידו ואחד העם. רק טוב.

  9. זה לא סגנון שרבין כותב, שאל את הצוות, המשיח יגיע לאוסטרליה
    על יאק לבן מנפאל על ספינת רחפת אם רבין יתנצל, או יכתוב בסגנון,
    סליחה וכל טוב.

  10. באוסטרליה מי שלוקח אותך טרמפ זה כולל 5 ימים לינה אצל חברים של
    המקומי, כולל אוכל, הסברים, הצעה לעישון, הכל, עוד סיפור מחברים
    שקנו אוטו ב200 דולר אוסטרלים ולאחר מכן האוזי האוסרלי מסיע אותם
    לתחנת דלק שם להם פול טנק, נותן להם פח שמן ומסביר להם על החסרונות של האוטו לפני ששילמו, בסוף הטיול מכרו את האוטו,
    תראו לי ישראלי שנוהג כך. עידו עשה בחירה נכונה, אם טיפה רימו במס
    לא נורא האוסטרלים תוך 5 דק אתה יודע אותם בכנותם וביושרם,
    נהנתי מאד לטייל איתם, אחלה עם, גם הניוזלנדים, לילה טוב או צהרים
    טובים לעידו או בקר.

  11. נושא מעניין לאללה.
    בתור אחד שמתנגד לשלם מיסים אני יכול להבין את העשירים האלה.
    המערכת בנויה כך שמלמדים אותנו מגיל קטן לשחק לפי החוקים ובתוך הקווים. היא מושתתת ועומדת על אותם אנשים שמסרבים לצאת מהקווים, אם מתוך פחד, מתוך פסיביות או מתוך חוש צדק חזק ומפותח להפליא.
    כל עוד המסה הקריטית (המעמד הבינוני) נשארת בתוך הקווים המערכת יכולה לסבול את העלוקות מימין ומשמאל.
    מקלטי מס תמיד יהיו ותמיד היו, מי שיודע לנצל אותם קצב ההתעשרות שלו כפול, זו משוואה פשוטה, תחשבו כמה מכל הכסף הקשה שאתם עובדים בשבילו הולך ל'מדינה', ומסתובב חזרה לאותם עשירים שאתם מחזיקים אותם.
    כל הכבוד למעמד הבינוני ההגון. מחיאות כפיים. הפרחים לצה"ל.

  12. פוסט מצויין כמו כל הפוסטים שלך.
    למי שלא יודע, ראוי בהקשר הספורטיבי להזכיר גם את התגליות על ג'אני אינפנטינו, מזכ"ל פיפ"א הנוכחי, שבימיו באופ"א השתמש בשירותי המשרד הנ"ל לאפשר לאנשי עסקים מקורבים לחתוך קופונים שמנים על זכויות השידור של אופ"א. הוא הקים חברות קש, להן מכר את הזכויות במחיר נמוך מאד, ואז החברות האלה מכרו את הזכויות במחיר מפולפל לגופי שידור תו גזירת קופון שמן מאד.

  13. אני אענה לכולם ביחד.

    למה לשלם מס?
    עד שנות ה-80 העולם היה מקום הרבה יותר סוציאלי. רייגן טאצר ובגין שינו את הכלים והפריטו כל שרות ממשלתי והתמורה היא פחות מיסים.
    עלייה וקוץ בא. בלי סבסוד ממשלתי שמגיע מהמיסים בתי החולים עולים כסף. אין שירותי רווחה אין בטחון ואין שירותים עירוניים ואין תחבורה או תחזוקה של צירים. אז אפילו הקפטליסטים והימין הכלכלי אמר אז כן מיסים. ובמקביל יצא להלחם בלבנון, בפוקלנד ובתעלת פנמה ועירק בשביל להצדיק את עליית המיסים.

    בא האזרח מהמעמד שיכול לממן לעצמו 4X4 שיכול לנסוע על כבישים מחורבנים וביטוח בריאות מטהר מיים ושומר מחוץ לדלת ואומר .. המיסים גבוהים מידיי שירותים אין אני לא משלם מיסים בכלל.

    במקביל החברות שזכו במכרזים לעשות מרכזי בריאות פרטיים אוניברסטיאות לא מסובסדות וכו.. עושים רווחים מטורפים ועושים את הדבר הנכון לעסק שלהם וזה: למקסם את הריווחיות. מעלימים את הרווח בבהאמס, והורגים את השוק המקומי על ידי זה שהם קונים את שוק הנדלן, שוכרים את הרופאים הטובים יותר וכו…

    אני בדעה (וגם גר במדינה סוציו דמוקרטית) שהמיסים הם בשבילי. אני מקבל בשבילם חדר מיון , פארקים, תחבורה ציבורית מעולה וחיים בלי דאגות. שזה הרבה יותר ממה שעוד כסף יכול לקנות לי.

  14. ומה הדבר הנכון לעשות?

    מס צריל להיות משולם היכן שהרווח נעשה.
    אני אפילו בדיעה שמס החברות צריך להיות מבוטל לגמרי! המדינה צריכה לחיות על ה GST תמלוגים ומכס בלבד. רק ביחס של 30%-40% מסך המוצר.

    חברה שקורה ברזל תשלם 40% מהכנסותיה על הזכות להפיק מחצבים ואז תשלם מכס גבוה על הזכות להכניס את הברזל לסין ושהוא יימכר לגרמניה בשביל לעשות מכונית יהיה מע"מ גבוה .

    כל אזורי הסחר בינלאומי וחיים ללא מכס הם עיוות של המציאות.

    עוד דוגמא. אני קונה מגוגל מודעה. גוגל משלם מע"מ למדינה.

    בשביל לעודד שחקנים חדשים יש החזר מע"מ ומכס על נפח פעילות מסויים.

    ככה אף אחד לא יכול להעלים כלום. ויש עידוד לתעשיה מקומית.
    זה מה שהיה פעם אגב… לפני שהמגזר העסקי קיבל את כל הכח שלו

    1. הדוגמא של גוגל מצויינת. מציע לחפש בגוגל (הא!) על Double Irish, Dutch sandwich כדי להבין איך גוגל חומקת מתשלומי מס מקומיים. הדבר נכון כמובן גם לתאגידי ענק אחרים כמו אפל ופייסבוק.

  15. נושא מצוין, עידו עורר את מחשבתי שטוב לשלם מס כי הכביש
    יותר טוב, בישראל יש שיפור ענק אני שם לב כל פעם שאני חוזר לארץ,
    לסוע על כביש רעוע עם אקדח שמא ישדדו אותך ולעבור מאבטח כשאני
    נכנס הביתה, ואין פארקים אין בתי חולים טובים ועוד דברים מאד מאכזב.
    הכנסו לכפר ערבי שקיבלו מילארדים מממשלתנו,
    ראשי המקום מחזיקים את הכסף, הכל מלא אבק מחוסר כבישים
    סכנה לתאונה מחוסר שלטים, ועוד הכל בגלל חמדנות של ראשי
    הכפר והעיר, עידו שתיהיה בארץ אתה מוזמן לבדוק. אין ביטחון
    לתושביו הערבים של הכפר ולא לאורחיו, הזבל מוטל ברחוב..
    אני תומך לגמרי בעידו מוריה ואף מודה לו שהעלה אסוציאציות מחשבתיות
    טוב לשלם מיסים בשבילנו,
    אפלטון ופאקו, אין ברירה יש רמאים כמעט בכל מקום, חבל שהם מתפרסמים יותר, ואנשים הגונים גם עובדים ברשויות המס ובממשלות,
    אגב עדיף שתהיה להם משכורת גבוהה כמו לכל חבר הכנסת והפרלמנט
    רק בשביל לא לשחד אותם.
    מעדיף את השירותים של הממשלות ומחסר בררה קצת ידפקו אותי
    אך רב המס מושקע בשבילנו,
    באשר למי שמסדר אותנו מי שמרמה, מערכת הרבה יותר חזקה
    תפרק ותעניש אותו, יודע בוודאות את זה.
    תודה רבה על הבהירות של עידו והמגיבים. החכמתי.

  16. עידו, הטור שלך נכון ויפה ולגמרי צודק, ואתה לחלוטין אחד הכותבים הכי מוכשרים שיוצא לי לקרוא ביומיום שלי. אבל מה שאני באמת לא מבין זה מה פתאום כולם קופצים. אין פה הרי שום דבר חדש, כולם יודעים, וידעו, שמליונרים וחברות ענק לא משלמות מיסים, וכולם ידעו, וכולם יודעים, שזה לגמרי חוקי (ושערורייתי). אז נחשפו עכשיו כמה מסמכים עם כמה שמות פיקנטים, נו אז מה. לא חידשו פה כלום.

    אם רוצים לעשות הקשר לליגה, אז מה שקצת לא הוגן זה הבדלי המיסוי בין הקבוצות; שלפי דעתי לא מחושבים בתקרת שכר (דדי?). טורונטו יכולה לדוגמא להציע פחות כסף לשחקנים שלה (כי הם ישלמו משהו כמו 46-7% מס הכנסה), מאשר דאלאס (ישלמו רק מס פדראלי – פחות מ40%). אני לא מומחה למיסוי אז תתקנו אותי אם אני טועה, אבל לפי ההגיון הזה, עם הרעיון בתקרת שכר זה ליצור שוויוניות, אז צריך לתת לטורונטו תקרה גבוהה יותר.

    1. אברי – קודם כל הדוגמאות שנתתי זה הכל סיפורים שפורסמו. אני יודע מגוף ראשון על עוד המון שחיטויות אבל אני לא אסכן את מנחם בתביעות דיבה (אגב רוב בסיפורים מישראל, גם שם הייתי יזם ואיש עסקים ו…חבר בכת השלטת – מרכז הליכוד) .

      הסיבה שאני מפרסם את זה היא שאני מרגיש צורך לעורר מודעות על ידי זה שאני מגלה איך השיטה עובדת. יש אנשים פאסיבים כמו אפלטון ויש כאלו שיקראו ויצלצלו לחבר הפרלנט שלהם בשביל לקבל תשובות.
      זה הכח של האונליין

      1. אני קורא את התשובה שלך כבר שלוש פעמים בעיון וברצינות, וכל מה שאני מצליח לראות זה… היית חבר מרכז ליכוד?!? אתה?!? יש מצב שאתה מארגן פה טור אורח של אורן חזן? או לפחות יחיאל?

      2. עידו מסתבר שאתה טיפוס-טיפוס!
        הטורים שלך מצוינים, אולי תכתוב עוד? קצת צבע וזוית ראיה על החיים לא תזיק כאן.
        לא יכול להיות שהיית חבר מרכז ליכוד, אתה הגון מדי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט