קו אדום / תמיר שוסטר

ידוע שחגיגת הקריסמס בארה"ב מביאה איתה בנוסף לשלג, לסיילים המטורפים ולמתנות גם חגיגת כדורסל צבעונית. הליגה גם השנה דאגה לקהל למפגשים לוהטים לאורך כל היום החג, משמע גם אנחנו נהנה מכדורסל איכותי בשעות נוחות. אז לכבוד אוירת החג וכאות הזדהות גם בליגה הצנועה שלנו קיבלנו מחזור כדורסל מרתק וחגיגי שבמרכזו המשחק המרכזי: הפועל תל אביב מארחת (בראשון לציון, בכל זאת ליגה ישראלית) את ברק נתניה.

על הנייר משחק איכותי מאוד, בין שתי קבוצות טובות מאוד בעלות מאזן זהה שמכוונות גבוה בליגה, אם נעשה את ההשוואה הגסה מאוד אז המשחק הזה הוא הלייקרס נגד הניקס שלנו (גסה מאוד אפילו, אני יודע). הקהל של הפועל ידוע כקהל החם ביותר בליגה ובאמת שהאוירה ביד מכבי היתה נהדרת, ראוי לציין שנרשמה גם נציגות מכובדת של אוהדים שעשו את דרכם מנתניה שבאו עם המון אנרגיות ונתנו פייט ראוי לקהל של הפועל. מה נוכל לבקש יותר עם אוירה שכזו? רק שיתחיל המשחק.

כבר משריקת הפתיחה נראה שעניינים מתחילים לצאת משליטה: מספר שריקות תמוהות נגד הגנת הפועל הביאו כבר בתחילת המשחק את מאמן האדומים, ארז אדלשטיין, לסף רתיחה. חילופי דברים בין ארז אדלשטיין לשופטים רק הלכו והתגברו לאורך כל המשחק כאשר ארז אדלשטיין מסנן לשופטים לא פעם במהלך המשחק משפטים בסגנון: "פשוט בושה", "תלמדו לשפוט" ו"זה לא דרבי פה".
האמת שגם כצופה קשה שלא להזדהות עם אדלשטיין בכל זאת הוא רק רוצה בהצלחת קבוצתו והתסכול שלו אינו שונה מכל מאמן אחר בעולם. אך האם זו צריכה להיות דרך התבטאות של מאמן אל שופט? כולנו בני אדם וגם אם אכן נעשתה שריקה שגויה אין הדבר אומר שיש למהר ולהוציא את השופט להורג. אולי זה המקום להזכיר שהשופט סך הכל מגיע לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר והוא הוסמך להיות שופט באותה מידה שמאמן מוסמך להיות מאמן. האם זה אומר שהשופט רשאי לגשת למאמן ולומר לו שהוא מאמן זבל? סביר להניח שגם אם הוא ממש רוצה, התבטאות שכזו תגמור לו את קריירת השיפוט.

ידועה חיבתו של אדלשטיין לשופטים

המחצית הראשונה הסתיימה בלי לענות על הציפיות שנבנו סביב המשחק, אך לעומת האכזבה הקלה המשחק עדיין היה מותח וצמוד והשאיר את הקהל מרותק לקראת המחצית השנייה. מחצית שנייה של כדורסל כבר לא זכינו לראות. לא דיי בכך שלא זכינו לראות משחק כדורסל איכותי כמו שציפינו, אלא גם קיבלנו תמונת מראה עצובה מאוד למצב הכדורסל בפרט והספורט בכלל במדינת ישראל.

שריקות השופטים, התחממות השחקנים על הפרקט והתנהגות לא הולמת של אדלשטיין שמלווה בצעקות חוזרות ונשנות על השופטים הביאו את המשחק אל סופו עוד בטרם שריקת הסיום. הרבע האחרון סיפק לנו אומנם המון אקשן אך לא מהסוג שלה פיללנו. שירקה לעבירה טכנית של ארז אדלשטיין הייתה מתבקשת, הוא רצה בה ללא ספק (כדי לעורר את שחקניו והקהל) והוא גם קיבל אותה. מאותו רגע נדלק האולם כמו שדה קוצים והקהל האדום חיפש לפרוק את זעמו בכל דרך אפשרית. מכאן איבד המשחק כל ערך ספורטיבי והיה צריך להפסיקו מיד, אסור היה לתת למשחק להסתיים ולנסות להעביר את הדקות שנשארו רק כדי לסיים אותו – זה לא ראוי וזה מבייש את הענף. הקהל של הפועל התנפל על השופטים בקריאות גנאי (מילה עדינה לקללות שהרעיף הקהל האדום על השופטים, נתניה ואפילו שמעון מזרחי), נזרקו חפצים למגרש וקרטון על המזכירות והמשחק הופסק כי פשוט אי אפשר היה להוציא כדור חוץ מתחת לסל.

אני לא מצדיק את סדרת החינוך שניסה יערי רייניש, השופט המרכזי של המרכזי של המשחק לעשות לאדלשטיין וחניכיו אבל אני מרחם עליו שהוא נאלץ לנסות לנהל את הגן חיות הזה במקום לסגור את המשחק. השופטים היו תחת סכנת חיים מופרח כמה שזה ישמע וגם כאשר הסתיים המשחק יכלו לצאת לרכביהם רק לאחר שעה ארוכה של המתנה בחדר הלבשה ובליווי צמוד של אבטחה ואנשי הנהלת הפועל תל אביב. אם באנשי ההנהלה של הפועל עסקינן אז גם להם יד בדבר, יותר מדי התעסקות של אנשי הנהלה מול השופטים במהלך המשחק היא תופעה שקיימת רק במדינת ישראל ואחת ולתמיד צריך לפתור את הסוגיה הזאת: מקומם של אנשי ההנהלה הרחק מהשופטים ומאזור התנהלות המשחק, ההתערבות שלהם במהלך המשחק רק גורמת נזק לקבוצה ולמשחק.

אפשר להמשיך ולתאר את ההתנהגות הביזיונית של קהל הפועל, אך נעצור כאן. בסיום המשחק היו צריכים יו"ר הפועל והמנהל המקצועי לשמש גם כסדרנים כדי למנוע ירידת קהל לפרקט וגם כגננות כדי לגרום לקהל להפסיק לנענע את הסל. הייתה גם תוצאה סופית שהיא החלק הכי פחות מעניין, ברק נתניה יצאה כמנצחת ממשחק הדמים הזה וניצחה 68:61, תוצאה חשובה לנתניה שממקמת אותה במקום הרביעי בטבלה.

קהל אדיר אבל חסר תקנה

אסור לעבור על סדר היום את מה שקרה במשחק הזה, חד וחלק! רק לפני חודש הזדעזענו כולנו מהתנהגות גיא פניני, קפטן מכבי תל אביב שמעשיו והאופן שבו הוא דיבר אל שחקן כדורסל יריב היו שפלים ורדודים לא פחות מכל קללה שספגו שלושת השופטים במשחק. גיא פניני הביע חרטה עמוקה וקיבל את העונש שהוטל עליו, גם קהל שמתנהג בצורה שכזו צריך לקבל עונש ולהביע חרטה. בצד השני של אותה פרשת גיא פניני עמדה אותה הפועל תל אביב שנפגעה עמוקות מהתנהגות גיא פניני כלפי שחקנה יונתן שולברנד. אז חינוך מתחיל מבית ולפני שהפועל תל אביב רצה לחנך את גיא פניני כדי שקודם כל תחנך את הקהל שלה ותדע לשים סוף לתופעת האלימות החמורה ביותר שקיימת כיום בכדורסל הישראלי.
לא צריך לחכות עד שיפצע או חמור מכך ימות אדם/שחקן/שופט במגרשי הכדורסל כדי שנשים לב למה שקורה סביבנו. מגרשי הכדורסל הופכים לצערנו למקום מלא בשנאה, גזענות ואלימות. צריך לשים לזה סוף ועדיפה שעה אחת לפני!

לסיום, במחצית התראיין יו"ר מנהלת הליגה הנכנס, שמואל פרנקל והצהיר שבכוונתו ורצונו להביא עוד ספונסרים לליגה כדי שהקבוצות והמנהלת יוכלו להנות מתקציב גבוה. אז אדוני היו"ר לפני שאתה מביא לנו ספונסרים, מכריע בפרשיית הפיינל פור ודואג להגדלת המגרשים – בקשה אישית קודם כל תדאג לטפל בבעיית האלימות החריפה שמתפשטת בתוך ליגת הכדורסל שלנו ואחרי שתהפוך את הליגה שלנו למקום קצת יותר מתורבת תאמין לי שהקהל כבר יגיע וימלא את אולמות הכדורסל.

כדי שלא נסיים באווירה שלילית חס וחלילה, אז חג שמח, המשך עונת כדורסל נהדרת ושנה טובה!

סיום אופטימי אמרנו…

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. תמיר – פוסט חשוב מאד.

    תודה.

    אני אוהד הפועל כבר 20 שנים, שנהג לפקוד את אוסישקין ועד היום מתרגש מכל ניצחון אדום. אני חושב שהמועדון הזה, ברמת הקונספט – הוא התקווה האחרונה של הכדורסל הישראלי. זה פרוייקט שפשוט אסור לו להיכשל וגם העונה הוא כבר נתן לנו רגעים קסומים וזיק של תקווה מרגשת.

    עם כל זה – אני מתבייש. אירועי המשחק אתמול ביאסו אותי לחלוטין. איזו חרפה. למרות שרייניש הוא שופט מחורבן שאינו יודע להצניע את עצמו ותמיד מנסה להתבלט על חשבון המשחק- אין הצדקה ואין שום סיבה להתנהגות כזו. ארז ואורי צריכים לעשות חשבון נפש ולהבין שכל תגובה שלהם משליכה ישירות אל הקהל ומקצינה אצלו בכמה דרגות.
    אסור לנו להיראות ככה. יש לצאת מהנישה הקורבנית המסכנה ולחזור לנהוג בגאווה ובגאון-

    כי אנחנו הפועל. וכל השאר – לא.

    1. הבעייה של הקבוצה היא מאד חמורה כי לפי מה שאני קורא הנהלת הקבוצה רק מוסיפה אש למדורה כל הזמן וזה חמור בפני עצמו

      ממש חבל שכך מתרחשים הדברים אצלנו בכדורסל, אני בתור אוהד מכבי ממש שמחתי שהפועל שבה לליגה ובהתחלה דווקא היה נראה שהקבוצה היא תופעה מרעננת בליגה אבל לאחרונה מתקבל הרושם שיש אוהדים בקבוצה שכל מטרתם להרוס לכל השאר

      הגיע הזמן לעקור את האלימות מהספורט שלנו, היום שמעתי אוהד שמדבר ברדיו שאומר שלקלל ולהשתולל במהלך משחק זה לגיטימי ומתבקש ואם אלו אוהדי הקבוצה אז משהו שם ממש צריך להשתנות

  2. אחלה מאמר, זה מעולה שיש לנו פוסטים על כדורסל ישראלי.

    אני לא מבין למה הפועל תל אביב משחקת בבית מכבי. היא לא יכולה בהדר יוסף? ואם כן, יש אולמות אחרים באזור, ולא אולם בשם "בית מכבי". זה כמו שהלייקרס ישחקו בבוסטון גארדן.

    1. הסיבה היא כפולה ופשוטה – חלמאות ורוע של פקידי עירייה.

      אתה, ידידי, עוד צעיר מכדי לדעת אבל הייתה שנה אחת בה נקראנו, למרבה הזוועה, "הפועל בירה מכבי תל אביב"!!

  3. תמיר פוסט מצויין , להופעל יש קהל מצויין (וזה בא מאוהד צהוב) אבל הם צריכים לזכור שהם הורסים הרבה לקבוצה עם התנהגות כזו
    ארז אדלשטיין הוא מאמן מצויין אבל קורה לו לא פעם שהוא מתרגז יותר מדי , אני זוכר שבתור מאמן הפועל ירושלים לפני יותר מעשר שנים הוא התנצל בפני הקהל על התנהגות שלו משחק הקודם בסדרת פלייאוף

כתיבת תגובה

סגירת תפריט