הטור היומי: נושא השעור היה כריס פול / מנחם לס

 

שלשום היה משחק שרובנו לא שמנו אליו לב: ברוקלין הגיעה לקליפרס, והפסידה בעשר נקודות. לי המשחק היה חשוב כי הוא היה נושא לדיון בכיתה שלי אתמול באוניברסיטת קלמסון. נתתי לכיתה כמה תרגילים/אתגרים לשים אליהם לב וזה היה נושא השעור אתמול.

אחד הנושאים היה הפיק-אנד-רול של כריס פול.

לפול היה משחק טוב רגיל: 23 נק', 6 ריב', ו-12 אסיסטים, כשהוא משמש המנהיג, המפקד, והמצביא הרגיל שהוא לקבוצה. ג'מל קרופורד, אגב,  נתן משחק מצויין.

הדבר הנפלא ביותר אצל כריס פול הוא שהוא – לדעתי לפחות, וכבר התווכחנו על כך כמה פעמים – הפוינט גארד הטוב ביותר בליגה, שמשחקו כל כך מושלם ופשוט שאתה לא יכול להסביר בדיוק את גדולתו. הוא אחד שקשה להיזכר במבצעים מופלאים או תרגילים להיילייט לדורות שלו.

אני לא זוכר הרבה רגעים גדולים ממנו, מלבד כמובן את ה-BUZZER BEATER של הלייקרס בפלייאוף של 2011, אבל זה לא פייר כי כל דבר שמחסל וקובר ככה את הלייקרס נחקק אצלי במוח למזכרת עולמים כך שכשאהיה בבית אבות על כסא גלגלים ולבי כואב, אוכל תמיד עד יום מותי לעלות זכרונות מתוקים שיעלו חיוך על פני.

הראיתי לכיתה בסלו מושיון את הפיק-אנד-רול הפשוט שלו: בראשון הוא מכניס כדור לדיאדרה ג'ורדן ומנסה לחדור. דונלד סלואן מיד עושה סוויץ' הגנתי עם וויין וולינגטון. פול מבצע הטעייה כאילו הוא מתכונן לעבור את וולינגטון, אבל במקום להיכנס (וולינגטון כבר עם מומנטום לעבר סלו הוא) הוא מכדרר בין רגליו בקרוסאובר לא רע, נעצר כאילו על גרוש, ועולה בניתור אחורנית לג'אמפ המכוער שלו ממיד-ריינג' (למה 'מכוער'? כי הוא זורק ג'אמפ עם מרפק מכופף בניגוד לחוקי הביומכניקה, ובכך מתווסף עוד משתנה ל 'DEGREE OF FREEDOM' לאפשרויות השגיאה), שניקבר עם 'סוויששש' .

בפעם השנייה אין עליו סוויטץ', והוא מכדרר עד הסל (כשבדרך הוא מבצע הטעייה שמאלה רק למקרה שאיזה מגן ינסה למנוע ממנו את הכניסה), וקולע צעד וחצי הכי פשוט ורגיל.

מי לא עושה פיק-אנד-רול כזה, או כזה? כולם.

אבל למה אצל כריס פול זה עובד בקלות ממש ואצל אחרים המבצע נראה הרבה יותר מסובך וקשה? לא רק זאת: פול לרוב משתחרר בקלות לזריקה ממיד ריינג' או תחת הסל בעוד שהאחרים מתקשים.

למה? כי הגדולה של כריס פול היא לעשות מהדברים הקשים ביותר, דברים בסיסיים ביותר. זה עניין של טיימינג, ראייה פריפרית של המצב, ניתוח מוחי מיידי של מצב ומיקום 'הכלים הלבנים' ו'הכלים השחורים', וכשהאנליזה המוחית מדליקה את הנורה הירוקה, הוא יוצא לדרך.

אחרי ששוחחתי עם הכיתה על מצב השחקנים ולמה פול בחר דווקא ברגע ההוא לבצע את הפיק-אנד-רול, סטודנט שאל "אז לדעתך הוא הפוינט גארד הטוב מכולם?" ועבורי זה רבע השעה האחרונה בשעור של 1:20 דק' שהיא הכיף האמיתי.

כן. הוא הטוב מכולם.

אני מבין בדיוק כמו כל אחד שהמשחק משתנה לנגד עינינו והיום כל פוינט גארד חייב להפיק נקודות בעצמו בחדירות ודאונטאונים, ואולי שחקנים כראסל ווסטברוק, קיירי אירוינג, או ג'ון וול עושים זאת טוב ממנו (את סטפן קרי אני לא מכניס לדיון כי הוא ל-א פוינט גארד; הוא יוצר תפקיד חדש לנגד עינינו), אבל כפוינט גארד המארגן, מנהל, ומפקח על קבוצתו כשהוא לוחץ על הכפתורים הנכונים בזמן הנכון, אין ככריס פול.

כשאנחנו מדברים על הטובים ביותר היום, לכל אחד היה קודם: לברון? הקודם היה מג'יק. קווין דוראנט? קודמו היה ג'ורג' גרווין. ראסל ווסטברוק? אלן אייברסון. קובי? מייקל ג'ורדן.

אבל 'קודם' לכריס פול לא היה. אולי הקרוב ביותר היה ג'ון סטוקטון, אבל ההבדלים במשחקם כל כך גדולים שההשוואה היא רק ככה-ככה. לכריס פול לא היה קודם. מה שהוא זה כאילו הממוצע של כולם כי אם הוא חייב הוא יכול להיות ראסל ווסטברוק לכמה דקות, בוב קוזי לכמה דקות, וסטפן קרי לכמה דקות, כי כשכריס פול מתרכז, ישנה לו קליעה מצויינת מה-3, וכניסה מצויינת לסל מהצד החלש של מגינו.

הגדולה של כריס פול היא שהוא עושה מהדברים הקשים והמסובכים ביותר, דברים הנראים רגילים בתכלית. הוא נראה שמרני במשחקו בשעה שהוא אינו שמרני כלל וכלל, והוא מסוגל טוב יותר מכל אחד אחר ליצור מה שהמשחק דורש.

אם ישנו מצב בו הוא נדרש בעיקר למסור ולנהל, זה מה שהוא עושה. כשהוא נדרש למהר את המשחק – הוא יכול להיות מהיר כברק, ואם מה שנדרש לקבוצה הן נקודות, הוא יכול לקבור אותן מקרוב ומרחוק.

אילו התחלתי קבוצה היום, הפוינט גארד הראשון שהייתי בוחר היה הוא.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 48 תגובות

  1. הוא אומר בברור שהוא לא יותר טוב מקארי , רק שהוא מנהל המשחק הכי טוב , ועוד אומר לך שקארי הוא סגנון חדש "(את סטפן קרי אני לא מכניס לדיון כי הוא ל-א פוינט גארד; הוא יוצר תפקיד חדש לנגד עינינו)"

    די להיות טיפש יהודה

  2. אכן. הוא ממעט לעשות שגיאות, הוא קולע בדיוק גבוה, והוא מנהל את המשחק בצורה אידיאלית, וגם ראינו אותו מתעלה במשחקים מכריעים. אבל איכשהו כל זה בסוף לא מביא את הקבוצה שלו לגמר הקונפרנס. מישהו יודע למה? יש תיאוריה?

  3. הוא פוינט גארד קלאסי ובין המוסרים הטובים בהיסטוריה.. הוא שיפר את קליעתו מאוד וזה חשוב מאוד!
    אני מסכים שהוא המנהל משחק הכי יציב והכי טוב בליגה (יותר מווסטברוק כי ווסטברוק לדעתי גם המציא את עמדת הפוינט גארד מחדש. )

  4. אני מאוד אוהב את פול ומסכים לגמרי שאם אתה חושב על ניהול משחק הוא הראשון לקחת (השני הוא וול לדעתי).
    מה שכ"כ מיוחד בפול כמו שאמרת היא שאין בו שום דבר מיוחד.
    הוא לא אתלט כמו ווסטברוק או קולע כמו קרי או מהיר כמו וול.. הוא פשוט חכם מכל אלה ונותן קריירה מדהימה

  5. מנחם איך אפשר להגיד שפול המציא את העמדה מחדש?
    הוא אולדסקול בהתגלמותו, מה שכולנו מדמיינים כשאומרים פוינטגארד. הוא מרכז את המשחק נקודה. בלי פלאשי מובס, עושה כל דבר בצורה הכי טובה מבלי לצעוק את זה ועושה את הקבוצה שלו טובה יותר.
    כמו רועי ויינברג שלנו בהופס (רק שלרועי יש שלוש אליפויות עם מיאמי)

  6. פול רכז מעולה, אבל הוא לא מנהל משחק יותר טוב מקארי.

    החסרונות שלו הן, שלכדורסל של היום, הוא יותר מדי ריכוזי.
    רכז היום צריך לדעת לשחק אוף דה בול לא פחות מאשר עם הכדור, ובזה קארי לא רואה אותו. לשחרר שליטה, לזוז הצידה, ולתת לכולם לגעת בכדור, הן תכונות שעדיין לא מוערכות מספיק (ע"ע טוני פארקר)

    זה כמובן גם תלוי מאמן, שיטה ושחקנים.

    1. קארי משחק הרבה אוף דה בול כי הוא קלעי נדיר ולכן בחלק גדול מהמהלכים הוא יוצא מחסימות א לה רג'י או ריי אלן.
      הסיבה השניה היא שהשיטה של הווריורס היא יותר מבוססת על תנועה בלי כדור כשהפיקנרול של קארי וגרין הוא עוד מהלך. בקליפרס ישנם שניים, שלושה מהלכי התקפה עיקריים – פיקנרול של פול עם דיאנדרה או דאבל אלבואו, כלומר חסימה כפולה של דיאנדרה ובלייק וחסימות מדורגות לרדיק שמסתיימות בשלשה הכי נקייה שיש.

      1. לא בדקתי, אבל אני די בטוח שאת רוב השלשות הוא קולע אוף דה דריבל ולא אוף דה בול. הוא פשוט מרכז את המשחק בלי כדור. מושך את כל הריכוז של היריבה אליו, ומפנה שטחים לאחרים ליצור. או חותך פנימה לליי אפ קל.

        רכז ומנהל משחק, זה לא מי מוסר יותר אססט", אלא לדעת לקבל את ההחלטה הנכונה במהירות ומדויק, בין אם זה לעלות לשלשה ובין אם זה לאפשר למישהו אחר להריץ תרגיל, סוג של האצלת סמכויות שלפול אין אותה כל כך. רכז היום לא צריך לרכז את המשחק אלא "לפזר" אותו.

        הסיפור שהיה עם דיאנדרה בקיץ לא נראה לי היה קורה עם קארי.

        1. יש לך כמה דברים לא נכונים.
          קודם כל, לא בדקתי, אבל לדעתי קארי קולע באחוזים הכי גבוהים בליגה אוף דה דריבל, אבל לא זורק יותר כאלה (אולי אני טועה).
          יש הרבה פעמים שפול משחק אוף דה בול, הבעיה שבקליפרס נטולת מאמן מוצלח, זה מהלכים לא מאד אפקטיבים. לרוב זה או חפירה של בלייק (שיכולה להיות מאד אפקטיבית תלוי ביריבה ובמגן) או ג'מאל קרופורד בבידוד.
          פול לא יהיה קרי במובן של לרוץ מאחורי חסימות. הוא לא מתאים לזה ואין סיבה גם שיתאים את עצמו ובשביל זה יש את רדיק.
          לא אגיד שהוא מנהל את המשחק טוב יותר מרדיק (למרות שלדעתי כן ואני מסכים עם מנחם שהייתי לוקח אותו ראשון) הם משחקים סגנון שונה לחלוטין כי קרי הוא גם הרבה יותר קלעי מרכז.

          1. מסכים איתך לגבי עניין המאמן והשיטה.

            הם באמת משחקים סגנון שונה אחד מהשני, כשפול ממצה אותו כמעט עד לשלמות, הבעיה היא שאני לא חושב שהסגנון הזה נכון לכדורסל של היום.

            קארי לא יותר קלעי מרכז. הקליעה היא אחת מתכונותיו כרכז. גם אם היא התכונה הכי חשובה. היא מאפשרת לו ספייס עצום לנהל בו את המשחק. היא כלי ניהולי

            אם תסתכל על טופ הרכזים של היום ותשווה, תראה שכולם לכאורה יותר "קלעים" (לילארד, ווסטסברוק, לאורי, קיירי,ועוד כמה.. פול גם די קלעי…

          2. לטעמי הוא כן יותר קלעי מרכז, אבל אין ממש מדד לדבר הזה וזה די סובייקטיבי.
            אני מסכים שטופ הרכזים היום אולי לכאורה יותר קלעים, אבל זה גם מה שאני אהב בפול, הוא pass-first עם היכולת קליעה, לעומת קארי ווסטברוק ושות' שהם קודם כל סקוררים שגם יודעים למסור ורונדו שהוא כמעטpass-only.

  7. ניתוח מצוין, מנחם. מה שהופך את פול לכל כך טוב זה אייקיו כדורסל מהגבוהים ביותר שהפועל יוצא שלו זה קבלת החלטות יוצאת דופן.
    למרות הישגים קבוצתיים דלים הוא כבר נחשב לאחד הרכזים הגדולים בהיסטוריה. לא מן הנמנע שהבזיון מול הרוקטס בשנה שעברה יהיה הכי קרוב שלו לגמר איזורי, דווקא אחרי רגע השיא בקריירה שלו – סל הנצחון שנייה מהבאזר במשחק השביעי מול הספרס.

    1. קולינג יור בלוף:
      מה זה לעזאזל איי קיו כדורסלני גבוה? זו המצאה של לברון וחבריו.
      מה זה אומר בכלל? ראיית משחק? חדות? כל אחד שעף על עצמו בליגה מתפאר באייו קיו המסתורי הזה.
      שונא את המונח הזה.

      1. תראה את גבייל מגי משחק ותבין או לחילופין תראה שחקנים בלי אתלטיות ברמה גבוהה, בלי קליעה ברמה גבוהה ובלי אף יתרון על היריב שבעזרת השכל מצליחים בליגה הזאת.
        ואם לא תמצא, תסתכל בגראווטאר שלי…

        1. מבין מה אתה אומר, אבל לבאטייה לא הייתה קליעה ברמה גבוהה ?

          הדוגמא הכי טובה שקופצת לי לראש היא בוריס דיאו.

  8. אחלה טור.
    אני לגמרי מסכים וגם הייתי לוקח אותו ראשון (לא חוכמה, השחקן האהוב עליי כבר שנים).
    אני כן חושב שקרי הוא תופעת טבע ששילוב של קבוצה שיודעת לבנות את עצמה עם מאמן מעולה ושיטת משחק שהוא בנה, יצרו את האיכות המטורפת שלו.
    אני עדיין חושב שפול משפר את השחקנים סביבו טוב יותר מכל אחד אחר בליגה.

  9. מצטער שזה לא קשור לדיון על פול אלא קשור לסטף, אבל לא מצאתי את המאמר המקורי על סטף בשביל לכתוב שם וחשוב לי שאנשים יקראו ולקבל דעות.
    הבן השחור וכו' כבר דיבר על זה בקטנה, אבל אני חושב שזה לא הסוף מבחנית סטף, מבחינת האבולוציה שלו עצמו ושל המכניקה שלו.
    אתם קולטים מה הוא עושה בחימומים וזה, ויש פה אמת מתמטית פשוטה שמרחפת מעל.
    לא יודע כמה גולדן קולעים, אבל זה כמובן יותר מ-1 פפ"פ, אבל אם הוא יכול נניח לקלוע 37% כשהוא פנוי מהחצי(או מסוף העיגול נניח), זו עדין זריקה טובה. זה מצחיק, אבל זה יקרה לדעתי.

  10. השילוב של אחוזי הקליעה, עם הגדלת הפוזישנים למשחק, ועם ערך גבסוה יותר של פפ"פ עושה את זה משתלם לדעתי.
    אגב, הסכנה לדבר הזה, שתביא להרס המשחק יכולה לבוא משיטות כמו 'האק א…' שיתחילו עם פאולים על דריימונד או איגי.

    1. פפפ = פוינט פר פוזשן ?

      לגבי האק הא, "המלצתי" בפוסט קודם לקר להתקשר לריק בארי, אקס גולדן עם טבעת, שיאמן לפחות את הגבוהים בזריקת סבתא, אני יודע שזה נשמע מטומטם, אבל אפשר להיות בטוחים שפפופ ישלח את בוגוט והשאר לקו, במיוחד כשהוא לא עשה את זה במשחק האחרון בינהם, מה שדי חושף את הקלף הזה בשרוול.

    1. ארווינג לא רכז
      לדעתי,בתור רכז,הוא מהרכזים הפותחים הפחות טובים בליגה
      הוא חודר וקולע אבל לא מרכז משחק
      בטח לא מנהיג..

  11. לדעתי הוא לא משהו מיוחד,
    כלומר אני מאוד אוהב אותו והוא שחקן מצויין אבל הוא לא הביא איתו חידוש לעמדה, הוא שילוב של כמה פוינט גארדים מצויינים והוא רכז בדיוק כמו שכתוב בספר.
    אירווינג מאוד מזכיר אותו במשחקו רק שלאירווינג חסרה התכונה למסור אבל בשליטה בכדור הוא עולה עליו

    1. אם לאירווינג חסרה התכונה של למסור כפי שאתה טוען אז הוא לא רכז במובן הקלאסי…הוא לא חושב קודם כל על מסירה וממש אי אפשר ללמד את זה.

  12. מנחם איך שכחת את הסל הענק מול ס"א בשנה שעברה?!
    גם אני מאלה שאוהבים את פול, בהחלט יש לו IQ כדורסל מאוד גבוה (יסלח לי צ'יפי).
    הוא שחקן מאוד מרוכז שעושה את התנועות הנכונות בדיוק גבוהבד"כ.
    מה שמרשים אצלו זה שהוא ננס.

  13. הפוינט הכי טוב זה מי שמשחק בתפקיד הזה והקבוצה שלו הכי טובה בזכות היכולות שלו, לא לפי מידת ההתאמה של סגנון המשחק שלו להגדרה הקלאסית של פוינט גארד. לכן קרי טוב יותר מפול ולדעתי גם ווסטברוק.

    1. הבנתי.
      לפי ההגיון הזה, האריסון בארנס טוב מלברון, דוראנט קוואי ופול ג'ורג'
      או שזה תקף רק לפוינט גארד? ולכן דרק פישר היה הפוינט גארד הטוב ביותר בליגה בזמן האליפויות של הלייקרס…

      1. לא כל כך הבנת את ההיגיון…גולדן סטייט לא הכי טובה ואינה מנצחת בזכות היכולות של בארנס ואותו דבר הלייקרס.

  14. מסכים מאוד מנחם. בכלל אתמול מול ברוקלין, בסוף המשחק, פול עשה מהלך של פיקנרול להלי הופ עם דיאנדרה. בסוף המשחק, שהיה צמוד, 4 פעמים ברציפות!!!
    כשברוקלין פשוט לא הצליחה להתמודד עם זה, הוא שם לב, ורצח אותם. זה אייקיו כדורסל, למי שרצה דוגמא:
    https://www.youtube.com/watch?v=eJJqLGr-z18

  15. כן, פפ"פ=פוינט פר פוזישן.
    מסכים לגבי פופ, הוא 'הסכנה' הגדולה בענין הזה, גם כי הוא בטוח חשב על זה, וגם כי הוא שם זין על מה יגידו ופשוט יעשה את מה שלדעתו יתן לו את הסיכוי הגדול ביותר לניצחון.
    אם זה אכן יקרה זה די יהרוס את המשחק לדעתי וזה יהיה מבאס.
    אבל החור הזה קיים כבר מזמן ולא מצאו לזה פיתרון, והנה הולך ומתקרב העונש.

  16. סטף קטרי עולה על פול גם אם מישהו ירצה להמציא לו תפקיד חדש."…הורס קבוצות" למשל או מפריח עפיפונים…

  17. הקודם לפול-בוב קוזי
    לא ראיתי אותו משחק מנהסתם
    חלקנו ראו קליפים קצרים שלו
    הסגנון מאוד דומה..הוא לא מרווח את המשחק בצורה הקלאסית אלא גורם לכל שחקני היריבה להסתכל עליו ולהצר את צעדיו בזמן שהוא מכדרר בהליכה ביניהם
    מבחינת רכז טהור הוא נאמבר 1
    מספר 2 אגב זה רונדו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט