כמה זמן נתפעל מהעובדה שסרג' איבקה זורק שלשות?
במשחק יום שישי בין אוקלהומה והפייסרס, שמעתי את פרשן המשחק, יובי בראון, מדבר על חשיבותו של איבקה לקבוצה ומחמיא לו על הקליעה המצויינת. אפילו משלוש, הגדיל ואמר.
והרי החדשות: העובדה שסרג' איבקה זורק משלוש כבר איננה חדשות. לפני שתי עונות כבר זרק מהשלוש לעיתים, 60 זריקות במהלך העונה (0.7 במשחק), ובעונה שעברה כבר הפך את הזריקה לחלק אינטגרלי מהמשחק עם 205 נסיונות (3.2 במשחק. שיחק רק 64 משחקים).
נקדים ונזכיר שאיבקה הוא קלעי מצויין מחצי-מרחק. מבין השחקנים שקולעים לפחות סל אחד בממוצע למשחק מהאזור שאפשר להגדיר כ"חצי-מרחק" (בין 15 ל-19 רגל מהסל), איבקה ממקום במקום השישי בליגה מבחינת אחוזים, עם 49.8%. אם הייתי ממקם את הרף כך שמינימום הקליעות יהיה 1.8, איבקה היה מזנק למקום הראשון…
הקליעה של איבקה מעבר לקשת, כפי שהיטיב לציין יובי בראון, בעצמה לא רעה. עם 36% העונה, איבקה עומד בערך על ממוצע הליגה (35.2%). הנתון הזה קצת משקר: איבקה קולע מצוין מהפינה מהשמאלית (50%) ומחפה בכך על יכולת חלשה משאר הקשת. בכל זאת, שורה תחתונה של 36% היא שורה ממוצעת בליגה, אפילו קצת יותר. אז מה התלונה שלי? אין תלונה, אבל למה להסתפק בממוצע?
טוב, איבקה הוא לא השחקן הראשון שמתמחה באזור אחד על הפרקט. למען, האמת, ההגדרה הזו נכונה על כל שחקני הכדורסל. אוקיי, על רובם.
במקרה של איבקה, אני חושב שעליתי על הסיבה לחוסר ההתאמה בין רמת הזריקה מחצי מרחק ורמת הזריקה מדאון טאון.
רוב השחקנים המקצוענים משחררים את הכדור ב"הצלפה" מהירה כברק. במקרה של איבקה, מדובר בתנועה איטית של כף היד. ההצלפה מטרתה להכניס כוח לזריקה. הסיבה שאנשים מהקהל שעולים לזרוק מהחצי בהפסקה לא מתקרבים לטבעת, איננה כמות הכוח שלהם. לא צריך כוח רב כדי לקלוע, גם בלי תנופה. עיינו ערך סטפן קארי שמשחרר כדורים מאזור קו החצי ללא כל מאמץ.
הסיבה, אם כן, היא שאותם האנשים מנסים לגייס את הכוח מהחזה והכתפיים. בפועל, השיטה הנכונה לגיוס כוח לזריקה היא באמצעות כף היד. לראיה, גם שחקני כדורסל גדולים וחזקים משתמשים בשיטה זו, ולא הודפים את הכדור מאזור החזה.
הגודל והכוח של איבקה מייצרים מצב מוזר. מחצי מרחק הוא מסוגל להגיע בקלות יחסית גם ללא ההצלפה. לעומת זאת, מעבר לקשת, איבקה נמצא במצב מביך. ענק מנופח-שרירים בגובה 2.10 מתקשה להגיע לסל מעבר לקשת השלוש. הסיטואציה גורמת לאיבקה לאמץ את גופו יתר על המידה. זרועותיו, ובעיקר כתפיו, מגוייסות למשימת גיוס הכוח וכך משבשות את מהלך הזריקה התקין ופוגעות ביכולת הקליעה של איבקה.
זו הזריקה שעוררה את תשומת ליבי. שימו לב לכף היד הזורקת לאחר שחרור הכדור. הוידיאו קצת מטושטש (מישהו מכיר דרך טובה לצלם את מסך המחשב?) אז אעזור לכם: איבקה מסיים את הזריקה בסגירת האצבעות לכדי אגרוף. שימו לב כמה איטית התנועה של מפרק כף ידו. ניתן לראות כיצד איבקה משתהה באוויר שבריר שנייה לפני הזריקה, ואז בבת אחת מגייס כוח מכתפיו כדי לעזור לכדור לצלוח את הדרך לסל.
איבקה כמעט ומסוגל להגיע לסל מהשלוש ללא "הצלפה". צעד אחד לתוך הקשת, מדובר בסיפור אחר. הו אז, איבקה מסוגל להגיע לסל גם ללא ההצלפה, אלא בזכות הגובה והכוח בהם חנן אותו האל. כשהכתפיים והזרועות לא משתתפות בגיוס הכוח, תהליך הזריקה איננו משתבש ויוצאת זריקה יפה ונקייה.
שימו לב לאצבעות אחרי שחרור הכדור. הבדל של שמיים וארץ מזריקת השלוש. במקום האגרוף שראינו אחרי זריקת השלוש, אנחנו רואים תנועה נכונה ויפה של קיפול היד. אמנם הכדור יוצא באיטיות, אבל איבקה יכול להרשות זאת לעצמו ולראיה האחוזים המצוינים מטווח הביניים. הנה אותו המהלך, 10 דקות מאוחר יותר, כדי שנראה שזה לא מקרה:
טוב, לא חייבים להסכים איתי, אבל הנקודה הובהרה. איבקה לא משחרר את הכדור מהר מספיק ולכן חסר לו כוח בזריקה. על הכוח הוא מחפה בעזרת הזרועות והכתפיים, וכך מתעוותת הזריקה. מסיבה זו איבקה הוא קלעי מצויין מהמרחק ממנו הוא מגיע לסל, וקלעי בינוני מהמרחק ממנו הוא מתקשה להגיע לסל.
אז מה עושים? רוב השחקנים היו שמחים להתפשר על המצב של איבקה. סוס מנצח לא מחליפים, והקליעה של איבקה מחצי מרחק היא בהחלט סוס מנצח. אך אם ברצונו של איבקה לבצע קפיצת מדרגה ולהפוך לקלעי מצויין גם מעבר לקשת – שינוי הזריקה הוא צעד הכרחי.
ניב
21 פבר 2016 21:19:15אני מצטער להרוס לך את הפוסט כי אתה באמת כותב יפה. אבל הכוח לזריקה מגיע מהרגליים. התפקיד של כף היד הוא אחר.
איל
21 פבר 2016 21:54:12לא הרסת את הפוסט. מובן שחלק מהכוח בא מהרגליים. דילגתי על החלק המובן מאליו.
מומי שאוהב חציל בטחינה
21 פבר 2016 21:25:50הוא שם הזריקה באחוז לא רע בכלל
הוא לא סט שוטר קלאסי
מומי היה מציע לו להתרכז באזור הטבעת וחצי מרחק , חבל לבזבז את הזריקות מרחוק
רועי ויינברג
21 פבר 2016 21:44:54העלת פה נקודה מעולה, ואני מסכים איתך שהזריקה הזאת לא יעילה במיוחד, אבל הוא מתפקד בעיקר כקאץ'-אנד-שוטר. מתוך 2.1 שלשות למשחק, 2 באות אחרי שהוא מקבל את הכדור ומחזיק בו פחות מ-2 שניות, ואותן הוא קולע ב-36.9%, ו-97.6% מכלל השלשות שלו באו מאסיסטים.
התפקיד המרכזי שלו הוא לתת יותר שטח לדוראנט ו-ווסטברוק להכנס פנימה כשחקן שאי אפשר להשאיר פנוי במיד ריינג' או מבחוץ, והוא עושה את זה מעולה-תראה בסרטון השני שצירפת שהצבע היה מאוד מרווח כשהוא קיבל את הכדור.
זה התפקיד שלו בהתקפה, וזה מאוד בולט אצל דונובן-רק 33.7% מהזריקות שלו באו מטווח של 10 פיט מהסל לעומת 47.7% לפני שנתיים (ראוי לציין שמדובר במגמה שהתחילה עוד בשנה שעברה). יכול להיות שאם הוא ישפר את הקליעה הוא יהיה יותר טוב בזה ו-floor-spacer יותר יעיל, אבל אני לא מאמין שהוא יוכל לעבור את ה-40% מהשלוש, ולא בטוח ששווה לו להשקיע יותר מדי בשינוי כל כך יסודי בטכניקת הזריקה בשביל ה-4% האלה.
דרך אגב, מבחינת אתר יעיל לצילום המסך בוידאו-נסה את screencastomatic.com. יעיל בטירוף.
איל
21 פבר 2016 21:58:33תוספות חשובות, רועי, תודה. במקומו הייתי עושה את השינוי, אולי במחשבה על המשך הקריירה כשלא בטוח שווסטברוק ודוראנט יהיו לידו, ולא בטוח שיוכל לתרום בדרכים הפיזיות בהם הוא תורם עכשיו.
אנסה את האתר, תודה.
רועי ויינברג
21 פבר 2016 22:11:53ברור שצריך לחשוב על המשך הקריירה, אבל אני לא חושב שבשום סיטואציה הוא יוביל קבוצה, והוא נכשל בזה בענק כשדוראנט ו-ווסטברוק היו פצועים שנה שעברה. הוא מספר 2/3 אידיאי, ויהיה יותר טוב כמספר 2 או 3.
איל
21 פבר 2016 22:16:15גם כמספר 2 או 3, בהיעדר יכולות הגנתיות גבוהות כמו היום (תולדה של הירידה הקרובה באתלטיות) ועם ירידה צפויה באחוזים מתחת לסל (מסיים שם ב-70% אם אינני טועה) – קליעה משלוש תוכל לקנות לו עוד כמה שנות משחק ברמה הגבוהה.
גלעד
21 פבר 2016 21:48:26מעולה. תודה.
אני לא חושב שהוא חייב לשפר את הזריקה כי היא סבירה+ בטח לביג מן.
בלי קשר איבקה איכשהו קצת אנדרייטד. יש לו סט כישורים מאוד ייחודי (אני חושב שהיחיד בליגה שיכול לעשות (כמעט) כל מה שאיבקה עושה זה הגבה)
איל
21 פבר 2016 21:59:39גלעד, אני מסכים שליאבקה יש קליעה טובה ביחס לביג מן, אבל כשהטעות כל כך ברורה, למה לא לשפר?
מתן גילור
21 פבר 2016 22:13:48יופי של טור.
מנחם לס
21 פבר 2016 23:16:37אל, טור מצויין. אני מסכים עם רוב מה שאמרת, אבל היכולת הבסיסית של איבקה היא הגנה, ולא זריקה מרחוק, אע"פ שלפתע הוא תופס יום, והכל ניכנס.
מנחם לס
21 פבר 2016 23:21:24מה שאני אוהב בת'אנדר היא החברות והקירבה בין ווסטברוק ודוראנט. אין שני כוכבים (ואולי לא היו) ברמתם שפירגנו ככה אחד לשני ללא קמצוץ קנאה (מומי, אם אתה לא יודע מה זה 'קמצוץ' – משאל את גיא, אין לי זמן להסברים)
מנחם לס
21 פבר 2016 23:22:44בטיים אאוט תנו לי לספר לכם שאתמול בהפסקת אטלנטה – מילווקי היה משחק ילדים בני 9 ו-10. ראיתי דברים מופלאים ממש מצוציקים. ממש מחקים כל דבר מה-NBA!
מנחם לס
21 פבר 2016 23:25:46בד קול על אייג'יי סמית'. היה פאול ברור עליו,ולא להיפך
מנחם לס
21 פבר 2016 23:26:45מה יש ללברון הזה עם זריקות מה-3 כשדוראנט,ף שגבוה ממנו ב-5 ס"מ, שומר עליו?
יונתן שגב
22 פבר 2016 00:52:22תודה רבה איל, מאוד מעניין.
אני נוטה לא להסכים איתך מהרבה סיבות.
א) אם אתה משנה זריקה אין לדעת האם הזריקה הבאה תהיה עדיפה
ב) קשה מאוד לשנות זריקה בגיל שעובר את 16
ג) אצל הרבה ביגמנים השלשה דווקא עשתה אפקט הפוך ופגעה בהם (ראה לאב)
ד) יש לו זריקת מיד ריינג׳ כל כך טובה שלא בטוח שיש טעם לשנותה.
ואולי יש עוד
אגב, מעניין שהחלטת להתמקד באיבקה ולא בחבר קבוצתו: russell "dont jump so high" westbrook
איל
22 פבר 2016 07:57:14העניין הוא שלא מדובר בשינוי זריקה, אלא תיקון. פשוט לזרוק מהר יותר. לגבי ווסטברוק, זה מעל הרמה שלי. הוא עושה יותר מידי דברים גבוליים. אני לא מקבל את ההסבר שלך שהוא מנסה לקפוץ גבוה מידי כי מה הבעיה בלנסות לקפוץ גבוה? זה נראה לי בסדר גמור.
סומסום
22 פבר 2016 01:24:09תזכורת: לא לשים את השוט-צ'ארט של קארי, בשום מקום ובשום הקשר.
זה מהפנט, אני מתבונן בזה בלי הפסקה. וואו.
חזרה להמשך השידורים.
גאפר
22 פבר 2016 04:17:45תודה
מקסימוס
22 פבר 2016 05:55:28איבאקה הזה! עם כל הכוח והאתלטיות הוא צריך ללכת חזק פנימה- לתוך הצבע ולתוך הטבעת ולתפקד כמו פינישר. כמו אמרה סטודומאייר בזמנו שגם קלע חצי מרחק וגם היה נכנס דוך לטבעת בשביל דאנק מהדהד או אנד וואן משנה מומנטום.
הוא שחקן הגנה מעולה ואין שום סיבה שלא ימשיך לשפר את הקליעה, אבל במשך שנים רציתי לראות אותו הולך קצת יותר חזק לטבעת. פשוט בזבוז של נתונים פיזיים, לדעתי.
איתן
23 פבר 2016 00:21:28כן ירבו טורים כאלו!
מקסימוס, אני מסכים עם כל מילה.
עגל
22 פבר 2016 13:20:42איל יופי של טור, תודה.
באמת שמת לב לזריקה שלו.
אני חושב שהבעיה שלו עם הטווח הגדול הוא לא בכף היד דווקא אלא בכל הריתמיות של תנועת הגוף, הגוף לא משמש מספיק בשביל ליידות את הכדור למרחוק. אולי הבעיה היא שהרגליים לא נזרקות אצלו קדימה אחרי שחרור הכדור.
המשגיח
22 פבר 2016 23:28:05טור נהדר איל.
יהוה
26 פבר 2016 18:14:24מצטער לבשר לךשהכוח לא מגיע מהכף יד (follow throughׂ)אלה משלושה פעולות שקלעי טוב עושה(אם במודע או בלי)
פעולה ראשונה היא דיפ(dip)השחקן מוריד את הכדור מגובה התפיסה לגובה המותן בתנועה אחת ומשם זורק
פעולה שנייה סיבוב הגוף בזריקה,הכוונה היא שהשחקן מסובב את הגוף כדי שהמותן כתף וכף יד של היד החזקה פונים לסל .זו תנועה טבעית שהגוף עושה על מנת לעזור לשפר דיוק
פעולה שלישית תנועה קדימה עם הרגליים באוויר בזמן הזריקה,עוזר לשחרר מתח בכתפיים ועוזר לשפר את טווח הזריקה
לדוגמה:https://www.youtube.com/watch?v=yuH5mqHKIUk
https://www.youtube.com/watch?v=X5paQJvFG1o
איל
26 פבר 2016 18:56:18יהוה, אני מתפלא על הביטחון בו אתה מדבר על נושא הזריקה. הרי אם נודה באמת, לא הצטיינת בתחום בתקופתך בשיקאגו…
כפי שעניתי לניב (תגובה 1) שהצטער גם הוא מעמקי נשמתו "להרוס" לי את הפוסט – לא הרסת כלום.
אני מבקש ממך להשתמש עכשיו בראש – לא במה שלמדת בוינגייט או קראת באינטרנט. האם הכללים היפים שהצבת סותרים את הפוסט? שים לב לשחרור הכדור של סטאוסקאס. מהיר כברק. האם לדעתך היה קולע 70/76 אם תנועת מפרק כך ידו הייתה איטית?
אשמח לתשובתך.
יהוה
27 פבר 2016 13:10:43אתה באמת חושב שתנועת כף יד היא פקטור כל כך משמעותי בזריקה?
אני באמת לא חושב שאתה בעצמך מבין על מה אתה מדבר כשאתה משתמש במונחים מומצאים כמו הצלפה וכו
אתה טוען שהכוח בא מהיד ואני הוכחתי לך שיש שלבים הרבה יותר רלוונטים ומשמעותיים מאשר "הצלפת" כף היד
סחטיין על הציניות btw עכשיו הצלחת לעצבן את יהוה ואני שולח אותך לעשר שנות גלות בפילדלפיה
איל
27 פבר 2016 15:04:03כפי שכתבתי, אין לי בעיה עם העקרונות שהצגת. אני רק אומר שהם שווים כקליפת השום אם תנועת היד איננה תנועת הצלפה (לא מושג שאני המצאתי. מושג מקצועי כפי שאתה אוהב). אני מאתגר אותך לצאת למגרש ולנסות לזרוק שלשות. נסה לעשות זאת עם תנועת כף יד איטית. עכשיו עשה את אותו הדבר עם הצלפה. מה עדיף?
איל
27 פבר 2016 15:05:22ולגבי פילדלפיה, הכל עדיף על שארלוט…