הטור היומי: הבוקר נודע – ג'ואי קרופורד תולה את המשרוקית / מנחם לס

השופט הקונטרוברסיאלי, ציורי, והמיוחד במינו מכל שופטי ה-NBA הווה או עבר – ג'ואי קרופורד – הודיע הבוקר שזוהי שנתו האחרונה בליגה. הוא החליט שהגיע הזמן לתלות את המשרוקית.

לפני שאתם קוראים את יומן היום שלי עליו, חובה עליכם לתת מבט בוידיאו הזה במלואו:

*

*

ג'ואי קרופורד, השופט שנתן פאולים טכניים לשחקנים, מאמנים, שחקנים היושבים על הספסל, ופעם שם יד ליד ופסק פאול טכני לצעיר שלא ניקה טוב לדעתו את הרטיבות תחת הסל, הודיע הבוקר שבסיום העונה הוא תולה את המשרוקית.

הוא נמצא עתה בריהביליטציה מניתוח להחלפת ברך, ובתכניתו לחזור לשפוט בראשון למרץ.

אבל אחרי זה?

"I AM DONE!", הוא אמר לעתונאי דלוור קאונטי טיימס. "MY TIME IS UP".

אחרי 39 שנות שיפוט, 50 משחקי NBA FINALS, 300+ משחקי פלייאוף, ואלפי משחקים ממזרח למערב, השופט הקונטרוברסיאלי, מעורר המחלוקת, הפולמוסאי (לא בטוח שניתן להשתמש במילה ככה, אבל אתם מבינים את הכוונה), המתנצח, מתווכח, מסביר, רב, ואפילו נכנס לדין ודברים עם שחקנים, מאמנים, ואנשי מזכירות תוך כדי משחק, החליט שהגיע הזמן.

היו שופטים טובים ממנו, אבל אף פעם לא היה COLORFUL CHARACTER כמוהו.

*הוא היה השופט הראשון (והאחרון) לתת פאול טכני לשחקן שישב על הספסל והתלונן (טים דנקן, שאחרי שריקת הפאול הטכני תקע בקרופורד מבט כאילו הוא נפל מהשמיים).

*הוא היה השופט הראשון שנתן "פאול טכני" למנקה משטח מסכן.

*הוא היה הראשון שנתן פאול טכני למאמן אחד (דון נלסון) ומיד אח"כ למאמן השני (רודי טומג'נוביץ').

*הוא היה המאמן הראשון שעצר את המשחק ולעיני 20,000 צופים הדגים משך שלוש דקות  "מה זה 'DOUBLE DRIBBLING'" (לצ'אונסי ביליאפס, שלא הסכים עם השריקה).

*הוא השופט הראשון והיחיד שהיה עונה לצופים המקללים מהיציע בשפתם הם.

*והוא היחיד שפעם עצר משחק, ונתן שטר של 20 דולארים לאיזו אשה צעירה שצעקה לעברו שבגלל שיפוטו המחורבן היא ביזבזה 20 דולאר על כרטיס.

הוא היה ניכנס לשחקנים בין הרגליים; הוא היה עומד בדרכם הישרה לפאסט ברייק; הוא היה מתווכח איתם, צועק עליהם; מתבדח איתם, ופעם אפילו החל להתווכח על פוליטיקה עם חואן האווארד בעת זריקת פאול. הוא פעם אפילו התנגש בשחקן שעמד לקלוע שלשה!

אבל הוא היה שופט שאצלו לא היו פייבוריטים, לא היו 'אנשי חצר', לא היו כוכבי-על שבהם לא נוגעים (הוא פעם אמר למייקל ג'ורדן שאולי הוא שחקן מצויין אבל אין לו מושג בחוקים; ואחרי שמייקל עבר על אותו חוק פעמיים – משהו בקשר ליציאה מהקו בזריקת פאול – הוא שרק נגדו שוב ואמר בקול שכל האולם שמע, 'WHAT DID I TELL YOU?').

הקרחת הבוהקת שלו, וגופו הגיבן הרץ בצעדים קטנטנים כמו ציפור מהלכת הפכו לתמונה ג'נרית של ה-NBA. שריקתו לפאול טכני היתה הקולנית ביותר בביזנס. היתה לו תאווה מיוחדת לתת פאולים טכניים, ופאול טכני שני שהיווה גם זריקה מהמגרש תמיד התלווה בתנועת גוף מכף הרגל ועד קצה אצבעותיו כשהוא צורח בהנאה ותאווה מיוחדת:

"YOU ARE OUTTA HERE".

מאמנים ידעו שאין טעם להתווכח איתו. הוא היה עקשן כפרד, ופניו מכוסות הזיעה הראו אדם באקסטזה, מין טראנס כדורסלני, שאין טעם להתווכח איתו כי הוא לא מקשיב ונמצא כאילו בעולם אחר, עולם משלו…

עם כל ההצגות והטירופים, הוא תמיד נחשב ב-NBA כשופט הגון ביותר, ישר כסרגל, שלא מושפע משום דבר. צ'אק דיילי אמר עליו פעם שהדבר האהוב עליו ביותר הוא לראות את "'ג'ואי" במשחק חוץ, כי הוא השופט האחרון בעולם שיהיה INTIMIDATED ע"י קהל ביתי. להיפך. הוא אהב לתת שריקה או שתיים שהיו יכולות ללכת "EITHER WAY" לקבוצת החוץ כדי להשקיט את הביתיים.

גרג פופוביץ' נתן לו אולי את המחמאה הטובה ביותר כשאמר: "לג'ואי היו לפעמים שריקות על עבירות שהוא המציא בראשו. אבל אגיד לכם דבר אחד עליו שאני לא יכול לומר על אף שופט אחר: הוא אף פעם לא השפיע על גורלו של משחק!".

לפעמים הוא כל כך עיצבן אותי שבא לי לזרוק בקבוק בירה על מסך הטלוויזיה. אבל אגיד לכם מה: לי הוא סימל תקופת שיא שאהבתי. הויכוחים שלו עם לארי בירד ומג'יק ג'ונסון יישארו חרוטים בי לעד. השופט המוזר והציורי הזה יחסר לי.

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. היה שואומן, ושופט מצויין. ב-30 העונות האחרונות שפט ב-29 גמרים, מרשים מאוד.

    נתגעגע אליו, ולדעתי הוא יהיה השופט ה-17 שנכנס להיכל התהילה של הכדורסל.

  2. תודה, מעניין מאוד. ראיתי לפני מספר חודשים כתבה עליו וזה נראה כאילו כל חייו סובבים סביב השיפוט וזו האהבה האמיתית שלו. בטח יתנו לו לשפוט בגמר.

    1. הי ג'וג'ו
      אני מסופק מד אם יתנו לו לשפוט בגמר. עם כל הכבוד לו ולציוריות שבו, הוא לא אמין מספיק יותר. הוא א שפט העונה ולא ישפוט עד מרץ. לא מאמין שייקחו צ'אנס עליו, או אם הוא בכלל יסכים לקחת זאת על עצמו.

  3. אני לא מחבב תסגנון שלו ואף פעם לא חיבבתי.
    הוא קשה מידי הוא לא נתן למשחק לזרום והרבה פעמים גנב את ההצגה על שטויות.
    הוא ודיק בביטה הם דמויות ציורית שאולי קצת יחסרו בנוף אבל אני לא אתגעגע לשיפוט שלהם.

    ברגע שגם ביל קנדי יפרוש אז זה בכלל יהיה השיא :]

  4. יופי של מאמר!

    כשופט פעיל נהניתי מאוד לקרוא.

    לא יודע כמה שופט מרוויח שם (אני מניח שבין 1500 ל-2500 דולר למשחק) אבל הפער בין המשכורות של השחקנים למשכורות של השופטים הוא בלתי נתפס. לשופטים שם יש מחויבות גדולה משמעותית מלשופטים בארץ, לא רק מקצועית אלא גם לוגיסטית המתבטאת בטיסות, העדרויות מהבית ועוד..

    בארץ רוב השופטים עובדים בעבודה עיקרית נוספת.

  5. הוא נראה מגניב, אבל בעיניי שופטים שבאים לתת הצגה מפספסים את המהות של התפקיד. השופט הטוב ביותר הוא שופט שלא כל כך מרגישים בנוכחותו.

  6. הפאול הטכני שנתן לדנקן על הספסל היה אחד הדברים המטומטמים ביותר שנראו אי פעם. לפי דעתי הוא גם הביע חרטה על זה א"כ, ובכל מקרה השעו אותו (!) על התקרית הזאת.

  7. בלה בלה בלה
    קרופורד היה שופט נוראי שחשב שהקהל שילם כסף בשביל לראות אותו.
    השריקות שלו היו קירקסיות ומתנשאות.

  8. הפרימייר ליג היה יכול להינות מכמה שופטים שהיה להם קצת כריזמה מאשר חבורת הרובוטים המרצינים שיש להם שם.
    אחרי הכל, ספורט זה הצגה

  9. בבייסבול ישנם שופטים שעושים הצגות. למשל 'משחקים' יורה בעוזי בשחקן שנישרף בסטרייקים. הקהל אוהב זאת, כל זמן שזה לא מפריע בקריאת 'סטרייק' ו-'בול' נכוניםץ

  10. אחך חלוקת השופטים מתבצעת ? כלומר האם יש שופטים רק למזרח או למערב והאם נוצר מצב שהם טסים עם השחקנים ? כמה שןפטים יש בליגה ?
    ועוד המון אשמח למידע

  11. האם יש שופט מושחת נוסף ב-NBA?
    זאת היתה הכותרת שפורסמה כשהתפוצצה פרשת טים דונהי, ואני לא מצליח להשתחרר מהמשפט הזה.
    השוד הגדול של סקרמנטו ב- 2002 ע"י הלייקרס הוא אחד הכתמים הכי שחורים בתולדות הליגה.

    אני לא מאמין שדונהי היה לבד בעסק וג'ואי קרופורד באמת היה החשוד המיידי בגלל הדומיננטיות שלו והצבעוניות שלו, אבל כנראה הוא רק היה אידיוט.

    אני עדיין מאמין שחלק מהשופטים בשנים מסויימות היו מושחתים

  12. לא יודע לגבי טוהר המידות שלו.
    כי מי ששרק לפאולים שלא היו ועשה הרבה החלטות שערורתיות בסדרת הגמר ההיא זה היה טים דונהי.[בעיקר במשחק בסקרמנטו שהוכרע על השפוט]
    אבל בלי קשר לטוהר מידות שופט שחושב שהוא ההצגה מפספס את המהות של שיפוט.

  13. לשני אלה שמעליי דונהי לא שפט במשחק של סקרמנטו, הוא רק טען שהוא יודע שהמשחק היה מכור. השריקות הכי הזויות נשרקו על ידי דיק בווטה, גם לא מהשופטים האמינים ביותר בליגה.

  14. קודם כל טור מעניין וכיפי תודה מנחם,
    היכן כל השונאים והכועסים על השופט
    רודף התשומת לב שהטעויות שלו הרגיזו רבים,
    הנקודה שחשבתי מתוך הכתבה שבעצם גם מי
    שהיה מנסה לשחד אותו היה מקבל בעיטה בתחת
    לפחות נקודה לטובתו
    זה שנתן לאשה 20$ מאד אהבתי.
    תודה על הכתבה ועל לכתו של שופט רודף פירסום ומיותר
    לליגה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט