הטור היומי: מה צריך כדי להצליח כמאמן NBA? / מנחם לס

 

בעתוני פיניקס, ובאתר הפיניקס נשיון כולם מדברים על  ג'ף הורנסאק, שיהיה המאמן השני אחרי קווין מקהייל להיות מפוטר העונה. ההפסד לסיקסרס  היה כנראה הקש ששבר את גב הגמל.

מה הטענה הראשית? "הורנסאק כנראה לא מוכן עדיין לאמן קבוצת NBA”.

רגע, מה זאת אומרת "לא מוכן"?

הייתי מבין "לא מוכשר"…"לא מתאים"…"אין לו כריזמה ואישיות". אבל "לא מוכן?"

מה היא 'ההכנה' שמאמן NBA צריך לעבור כדי לאמן בליגה?

HOW ABOUT שום הכנה?

עוד אחזור לג'ף הורנסאק בסיום הטור.

כשביל ראסל, קייסי ג'ונס, מג'יק ג'ונסון לארי בירד, דוק ריברס, או ג'ייסון קיד הפכו מאמנים, ההכנה היחידה שהיתה להם היתה משחקם כשחקנים ב-NBA.  הרעיון תמיד היה שהם שיחקו כל כך הרבה שנים שהם יודעים את כל ה-IN וה-OUT של כל מה שעל מאמן לעשות אפילו תוך שינה.

מה תעשה עם אחד כמו לארי? תשלח אותו לקורס מאמנים שאוניברסיטת אדלפיי מציעה כבר 42 שנה ב-COACHING INSTITUTE שלה שאני יצרתי ב-1974 מיד אחרי שניצחנו אל אליפות ה-NCAA בכדורגל, וניכנס לי לראש שמאחר ולקחנו אל אליפות ה-NCAA בכדורגל, והפסדנו רק בגמר בלקרוס, אולי עלינו על 'גל' של אימון?

בארה"ב אין דבר כזה "תעודת מאמן" מלבד בכדורגל, וגם זה רק מחוץ לבתי הספר והמכללות. התאחדות הכדורגל של ארה"ב, שכל ארגוני הנוער שייכים אליה (למשל LONG ISLAND YOUTH SOCCER ASSOCIATION) מחייבת 'תעודת מאמן' לפי שיטת הפי"פא.

אבל בבתי הספר והמכללות אינך צריך כל תעודה. בבתי הספר הדרישה היחידה היא שאתה מורה מוסמך, ולקחת קורסים בעזרה ראשונה ו-CPR. ישנן מדינות הדורשות קורסים במתודיקה של אימון, ואולי גם קורס במקצוע שאתה מאמן שאתה יכול לקחת כמעט בכל אוניברסיטה שיש לה מחלקה לחנ"ג, והמורה בקורס עלולה להיות מורה צעירה לחנ"ג ששיחקה כדורסל היכן שהוא – תיכון או דיביזיה III במכללות זה די והותר -והאוניברסיטה 'הסמיכה'  אותה ללמד את הקורס. ראיתי אותם או אותן מלמדים "BASKETBALL PRINCIPLES" או "COACHING BASKETBALL": משהו מהסוג שפעם לימדתי כאן באתר הישן: חוקים, עקרונות המשחק, חוקים, שמירות (אזורית ואישית), התקפות נגד אישית ואזורית, ותרגילי אימון. משהו מסוג הקורס שמורים לחנוך גופני בוינגייט לוקחים.

בקיצור ולעניין – קורס אלמנטרי.

אז כיצד צומחים לארה"ב מאמנים המסוגלים לפתח את השחיינים והאתלטים הטובים בעולם?

בעיקר APTITUDE וניסיון. APTITUDE – נטייה; כישרון, משיכה מיוחדת. ואז ניסיון שבא מהצלחות וכשרונות, העתקה מאחרים, קריאה, והיגיון. הרבה היגיון והחלטות המבוססות על ידע ביומכני, פיזיולוגי, ופסיכולוגי בסיסי.

קחו את בוב באומן, מאמנו של מייקל פלפס, כנראה מאמן השחייה הטוב בעולם. כיצד הוא הפך למה שהוא? נולד בקולומביה, בירת דרום קרולינה. החל לשחות כנער בקלוב שחייה מקומי, ובתיכון. זכה באליפות התיכונים של דרום קרולינה וקיבל מלגה מפלורידה סטייט יוניברסיטי שם שחה 4 שנים, וקיבל B..A בפסיכולוגיה התפתחותית עם מוסיקה כמקצוע משני.

הוא נשכר כמאמן ב'טלהאסי אקוואטיק קלוב' (קלוב השחייה של טלהאסי, ביתה של פלורידה סטייט). הג'וב השני שלו היה מאמן ראשי של BALTIMORE AQUATIC CLUB שם היה לו שחיין צעיר בשם מייקל פלפס.

אתה לא צריך להיות חכם גדול להסיק שבגלל מה שפלפס הצליח להגשים, אוניברסיטת מישיגן – אחת המשרות היוקרתיות בנמצא – שכרה את באומן כמאמן הראשי שלה. הוא נבחר גם לעוזר המאמן של נבחרת ארה"ב ללנודון. השנה הוא נבחר להיות מאמנה של אוניברסיטת אריזונה ונבחרת ארה"ב לריו, ומייקל פלפס ביקש ממנו שיחזור להיות מאמנו כי הוא החליט לחזור לשחות לנסות לעשות את נבחרת ארה"ב לריו.

*******

בוב באומן לא לקח קורס אחד באימון שחייה בכל ימי חייו. כמו כל מאמני ארה"ב הגדולים הוא למד מה שהוא יודע מנסיון, ולך תדע מה עוד עשה באופן אישי. אבל לשום "מכון" כמו וינגייט הוא לא הלך לקחת קורס ב-"אימון שחייה למתחילים", ואח"כ "אימון שחייה למתקדמים".

*******

תתווכחו עם השיטה. תתווכחו עם הצורך ל-CERTIFICATION. אבל העובדה היא שרד אורבך, בובי נייט, פיל ג'קסון, פאט ריילי, או גרג פופוביץ' לא לקחו אף קורס כדורסל אחד בכל ימי חייהם. אותו דבר מאמני השחייה והא"ק, ועם כל הבעיות, לארה"ב ישנן יותר מכפליים מדליות זהב מלכל מדינה אחרת בעולם בשחייה ובא"ק (ואני משער שיותר מדליות מכל שאר העולם יחד בשחייה וא"ק בהיסטוריה של האולימפיאדות).  אני לא מצדיק כל "שיטה"; אני רק מדבר על עובדות:

אימון זה לא מקצוע כמו רפואה שאתה חייב ללכת לבי"ס לרפואה, אח"כ לעשות סטאז', ואז אתה מתפתח לרופא שאתה תוך שנות ניסיון. באימון אתה שוחה (בד"כ; לא חובה. בוב קיפוט, גדול מאמני השחייה מאז ומעולם לא ידע לשחות), מתחיל לאמן, ואז עם השנים הופך למה שאתה. אני יודע שבישראל ואירופה זה אחרת, אבל ארה"ב ניצחה השבוע את אירופה בשחייה 74-189 (בבריכת 25 מטרים באינדינאפוליס).

עשו לי בבקשה טובה ואל תציעו לי מאמן אירופאי עם "סמכויות" ו-"תעודות" ל-NBA. הוא ייכשל לפני שתספיק לומר "אני לא יכול לחשוב על דבר מיוחד לומר".

********

חזרה לג'ף הורנסק. אפילו אני שמתי אותה גבוה ברשימת המאמנים שלא יאמנו בשנה הבאה, ועתה נראה שהוא יפוטר עוד קודם  לזה.

תשאלו: מה יש לפרנק פוגל מאמן אינדיאנה או בראד סטיבנס מאמן הסלטיקס שכנראה אין להורנסק?

מילה אחת: APTITUDE.

נטייה וכישרון לאמן. כישרון, חוש, ויכולת – שכנראה הם ניחנים בהם – ובנוסף הכנה אקדמאית עם קורסים המאפשרים להם להשתמש יותר באנליטיקס, לא שזה דבר כזה קריטי. ואז חשוב שלמאמן תהיה כריזמה, ושאישיותו תשדר אוטוריטה ויראת כבוד. אלה דברים שלא ניתן לנבא אותם עד שהמאמן הופך למאמן. כל עבודתו כעוזר מאמן (אם היתה כזאת) לא תאפשר נבואה אם המאמן ניחן בתכונות של אוטוריטה ושהוא משדר 'יראת כבוד'.

אני מאמין גם שמאמן חייב להיות צעיר כדי שיהיה שייך לדור השחקנים. אני מדבר על הבנה וידע בסושיאל מדיה, בשימוש באייפד, ידע במחשבים, ושמות זמרי 'פופ'.  אני לא אומר שג'ורג' קרל חייב לדעת מי הם ג'סטין ביבר וטיילור סוויפט כדי ליצור הגנה טובה בקינגס, אבל מאמן שלא יודע מי הם מיד נחשב על ידי שחקניו כציפור מוזרה מהפרה-היסטוריה.

אני טוען גם שלמאמן שחייה למשל, ידע והבנה בהידרודינמיקה הוא חובה. למאמן כדורסל ידי בסיסי בביומכניקה, קינזיולוגיה, ופיזיולוגיה של המאמץ הוא יתרון חשוב ביותר.

אבל אין דבר חשוב יותר מנטייה, אישיות המשדרת אוטוריטה ויראת כבוד, ואז נסיון במשחק, שכולל ידע  וניסיון בשיטות הגנה והתקפה שנוסו משך השנים, ואז התאמה של השיטות הטובות ביותר לחומר השחקנים שישנו למאמן. חוש טקטי ותחושה מה יעבוד ומה לא יעבוד הם יכולות הכרחיות להצלחה.

מעל ומעבר זה זה הכל עניין  של נטייה, אישיות, כשרון, חוש (החלפות; טיים אאוטים, מצ'אפס), ויחס עם שחקנים. דבר חשוב אחד נוסף הוא אמונת השחקנים במאמן. התחושה ש-"ניתן לסמוך עליו", ואמונה ביושרו.

"אימון" הוא מקצוע שאתה לא יכול להצליח בו ללא שחקנים. כשיש לך אותם, יש לך את הידע, החוש הטקטי, הכרת שחקני ה-NBA, והאישיות ששחקניך מקבלים כמנהיג ללא עוררין – האימון הוא לא ROCKET SCIENCE. הוא דבר שאני מאמין שאתה נולד איתו, ואו "שיש לך את זה" או "אין לך את זה". במילים אחרות, אם אין לך את הנטייה, האישיות, והחוש – אין דרך שתוכל "ללמוד" להיות מאמן טוב.

*******

הפיניקס סאנס התחילה את העונה עם אספירציות לאליפות, במיוחד אחרי שטייסון צ'נדלר הוחתם, אחרי שתי עונות עם הורנסאק של 34-48, ואז 43-39. נכון להיום הם 20-12, מקום 11 במערב, ואריק בלדסאו ניפצע וייעדר בוודאי כמה חודשים.  העונה הזאת של פיניקס כנראה גמורה.

מה הבעיות של הורנסאק?

  1. אין לו את השחקנים הדרושים להצלחה.
  2. השחקנים לא בוטחים בו, ביכולתו, ובידע שלו.
  3. השחקנים לא בטוחים בו כי הוא התגלה להם כמאמן שאין לו את החוש הטקטי, חוש החילופים הנכונים, וחוש המצ'אפס.
  4. הוא מאמן היושב בשקט על הספסל ולא משדר כל תכונות מנהיגות , תכונות כריזמטיות, או של מאמן בעל הגמוניה.
  5. כנראה שלג'ף הורנסאק, הגארד המצויין של העבר, אין את הנטייה הדרושה לאמן ב-NBA ואת האישיות האוטוריטבית המשדרת יראת כבוד.

זה עצוב, כי  דברים כאלה אין לדעת מראש. יש לך את זה או לא, ואת זה נדע רק כשתתחיל לאמן.

לג'ף הורנאסק כנראה אין את זה.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. אם זכרוני אינו מטעני הרי זה היה הורנסק שכולם היללו לפני שנתיים על ההצלחה הלא צפויה שלו עם פיניקס. הרבה אנשים טענו שהוא היה צריך לזכות במאמן העונה.
    פתאום כשהקבוצה נחלשה ומחזיקה בסגל הרבה פחות טוב, הורנסק "לא מוכן" או "לא מוכשר מספיק" כדי לאמן?
    היחס למאמנים בNBA הוא נורא ואיום. "הקבוצה לא מצליחה כמו שציפו ממנה? זה בטח אשמת המאמן."

  2. מנחם, כל הכבוד על היותך מעודכן, אתה יודע מי זה ג'סטין ביבר, וכנראה שיצא לך לתת הצצה בציץ של ג'נט ג'קסון במחצית של הסופרבול, אבל בכל מה שקשור לאימון וניהול אתה תקוע כמו % 85 מהליגה הזו, אי שם בשנות ה 60, והבעיה היא כמו שהמשורר מש"יח אמ"ן כתב :

    "הסיקסטיז… בטל בשישים."

    1. יא נקניקון, מה שאני שכחתי על אימון אתה לא תלמג גם עוד אלף שנה. אתה בכלל נראה לי כמין טיפוס ששונא ספורט נורמלי של משחקי כדור כי תמיד בחרו אותך אחרון, אז לאות מחאה עברת לשחמט.
      אני ניצחתי כמעמן את אליפות ארה"ב (COLLEGE DIVISION) בשנת 1974-5, ואז בטורניר "אלוף האלופים) ניצחנו בגמר את אלופת ה-UNIVERSITY DIVISION האווארד יוניברסיטי (לא הרווארד; האווארד היא אוניברסיטה שחורה בוושינגטון די סי שאז היתה לא פחות מתערובת של נבחרת ג'מאייקה-טרינידד/טובגו

      אז אל תדבר יתי על אימון ועל מאמנים לפני שתשתחווה ותבקש רשות דיבור, ותגיד לי על מה מסתמכים דברי הזבל שלך.

      קמתי להשתין (אני מתעורר 4-5 פעמים בלילה כמו כל צעיר בן 78) אז אולי אקרא את תגובתך בטרם תאיר השמש.

      1. מנחם, אם אתה רוצה לראות קצת מהעתיד, תשתמש בראש הקירח שלך בתור כדור בדולח… סמיילי גלוח ראש.

        וברכות על קריירת האימון המופלאה. דרגה אחת מעל
        שימי "רק רשת" ריגר.

        1. אם נדמה את האתר הזה לגוף של מנחם (שכן הוא בצלמו ובדמותו), הרי אתה החצ'קון הקטן שיושב לו על קצה הראש הקירח, מסתכל למטה ואומר "איזה גבוהים אנחנו".

      2. מדהים אותי איך אדם בגילך ובמעמדך נעלב בכזו קלות
        יש פתגם שאומר שמי שנעלב בקלות הוא עלוב מתלכתחילה..פתגם שהמצאתי בעצמי אגב
        אתה כל הזמן נעלב מנחם שזה פתטי

          1. זה תמיד מרגש לראות תלמיד יוצא להגנת המאסטר שלו.

            בכל אופן תרגיעו שניכם, אף אחד לא נעלב, ואף אחד לא מעליב.

  3. טור מעניין!
    בריו נראה מייקל פלפס טוב יותר ממה שראינו בלונדון.
    הזמנים שהוא עשה בנשיונלס האחרון, הם יותר מהירים מהזמנים של המתחרים שלו באליפות העולם שנערכה באותו תאריך ברוסיה, והוא עדיין לא בשיא כושרו.

  4. תודה על הניתוח.
    הגדרת את מה שדוע בשם
    ״הערך המוסף שלא ניתן להגדיר אותו״
    ופירקת לגורמים את
    ״מה שלא מופיע בסטטיסטיקה״
    נייס

  5. מנחם אם כבר הוא יהיה צריך לדעת מי זה קנדריק לאמאר ולא מי זה ג'סטין ביבר. למרות הכל בnba עדיין מעדיפים לשמוע ראפ 🙂

  6. לדעתי להורנסק יש את מה שצריך כדי לאמן הסיבה לתוצאות בשנתיים האחרונות היא בעיקר תאונת הרכבת שמקדונו מארגן לו בסגל כל עונה. אי אפשר להתחיל עונה עם סגל די תלוש ועם סרטן בגוף בשם מרקיף מוריס ולצפות לתוצאות.
    להגיד שלסאנס היו שאיפות אליפות זה די הזוי. אולי שאיפות טאנקינג. זאת יכולה להיות הבעיה, הורנסק הוא לא מסוג המאמנים שיצטרף לעגלת הטאנקינג. ראינו מה קרה שכהסאנסניסו לעשות זאת בעונה הראשונה ששכרו איתו ופתאום סיימו במקום ה-9 במאזן מצויין. כנארה שעכשיו שהוחלט על עונת טאנקינג הם רוצים גם לוודא שיש להם מעמן מתאים ל"שיטה"

    1. בעתןם של פיניקס ובאתר החובבים שם 'סאנס נשיון' כתוב שהוא איבד את הקשר עם השחקנים ואת בטחונם. זה לא קשור למי משחק ומי לא משחק.

      1. זה יכול להיות אבל הרבה מזה קשור לסיטואציה הבלתי אפשרית שההנהלה מכניסה אותו אליה שנה אחר שנה. הקטע עם דרגיץ' בלדסו ותומאס בשנה שעברה והקטע עם מרקיף מוריס השנה. אף מאמן לא יכול לשרוד באוירה כזו.
        ראינו בעונה הראשונה שהוא יודע טוב מאד ללכד חבורה של שחקנים ממוצעים יחד ולהגיע להישגים.

  7. פיניקס לא התחילה את העונה עם יומרות לאליפות!!! שטות גמורה לחשוב שזה מה שהם כיוונו.
    ברגע שהם לא הצליחו להנחית את אולדריג' היה ברור שהם במין עונת מעבר.
    כמו שרשמו כאן, רק לפני שנתיים כולם היללו את הורנאסק, אבל בהחלט צריך לזכור שפיניקס רק נחלשה מאז. הסגל של הסאנס דורך במקום. לא טובים מספיק לפלייאוף ולא רעים לבחירת דראפט.
    הבעיה שבתקופתו של הורנאסק התחילו מלא בעיות של שחקנים לא מרוצים כדוגמת דראגיץ' (שעבר), בלאדסו (שנשאר ואלי היה כדי שעובר שבטרייד למינסוטה) והאחים מוריס (אחד עבר והשני בשביתה).
    הורנאסק פשוט לא קיבל את הכלים המתאימים להתקדם עם הקבוצה (וצ'אנדלר הוא סוס מת ולא ממש שידרוג, עדיף שלן יתקדם). מוקדם להספיד את קריירת האימון שלו, מאמין שהוא ימצא ג'וב חדש ויראה שהוא יודע לאמן.

    1. סמיילי, לפעמים בא לי לתת לך סטירה ולמחוק את החיוך המפגר שלך מפרצופך אחת לתמיד. "שאיפות לאליפות" הוא מושג שאומרים על קבוצה שמאמינה שהיא יכולה לרוץ רחוק.

      1. מנחם, שאיפות לאליפות זה כמו שזה נשמע, "שאיפות לאליפות", כלומר המטרה אליפות.
        יש הבדל בין להגיע לסיבוב שני בפלייאוף ללהעפיל לפלייאוף לבין השאיפות לאליפות.
        שאומרים אליפות לא תכוונים ללהגיע רחוק ו/או להפסיד בכבוד.

  8. וואו, אתה מרים לכל כך הרבה הנחתות. יש לי המון מה להגיד אבל אני צריך לעבד את זה. בוא נשמע מה יש למגיבים המצויינים של האתר ונעשה פולו-אפ בפוסט נפרד.

  9. קודם כל אין להם חומר לפלייאוף.
    צנדלר שחקן שלכל היותר עוד שנה יחשב גמור בסנטר – החלטת הנהלה
    מס 4 החלשים בליגה. מרקיף מוריס שחקן לא רע , לא יותר מזה.
    מס 3 טאקר – אנדרסייז – אחריות מנהל, מאמן
    מס 2 – נייט – צריך להיות רכז, יחד עם בלדסו וטאקר קו אחורי מהנמוכים בליגה. נכון שקובע הידע בכדורסל , אבל יחד עם מרקיף , יש 4 שחקנים די נמוכים לתפקידם.
    מס 1 – בלדסו – שחקן טוב, לא יוצר יתרון יחסי מול שחקנים כמו פול,ווסטברוק, ליליארד
    בלי כלים מתאימים, אין מה לבוא בטענות.זה הסגל זה מה שמצופה ממנו להשיג.
    הייתי משחק יותר עם לן,בוקר,וורן, גודווין. בשביל זה לא צריך להחליף מאמן.

    1. אבל צריך להחליף מאמן ש-"השחקנים איבדו את בטחונם בו" לפי אתר החובבים 'סאנס נשיון'. זה לא קשור לטיב השחקנים

  10. הורני מאמן בסדר גמור, מקווה שלא יפטרו אותו, אם כי בלי בלדסו וכשהמשחקים הבאים הם מול אוקלהומה, ספרס וקליבלנד מאוד יכול להיות שזה יקרה. החלק המכריע של האחריות היא על ה-GM.
    אחרי הפציעה הנוכחית של בלדסו קשה לי להאמין שמישהו יגע בחוזה שלו וזה תוקע אותנו עוד יותר.
    ומנחם, לא היו לנו שום שאיפות אליפות, זה ממש מצחיק. הלוואי שהיו!

  11. הבוקר, באתר החובבים של הסאנס "סאנס נשיון":

    TURMOIL IN PHOENIX:

    Things are not happening for the Suns. They lost in Philadelphia on Saturday and have lost 15 of their last 20 overall. And now Eric Bledsoe is out until at least the All-Star break with a torn meniscus. So naturally, with lame duck Jeff Hornacek on the ropes, the Suns fired … his two top assistants and promoted two others, including Earl Watson. (Who could definitely still help a team on a 10-day contract.) That turn of events is sure to make everyone comfortable. (You may remember that the last time the Suns fired a head coach midseason, they promoted a front office guy — Lindsay Hunter — instead of an assistant. It didn't go well. That said, this is a new front office.)

    כשמכנים מאמן "LAME DUCK" זה אומר הכל

  12. מאמר מעולה, ואני מסכים שמאמן צריך חושים יותר מכל תואר או משהו אחר. אבל יש עוד משהו שיש כמעט לכל המאמנים, וקריטי להצלחתם-עבר בקבוצה מנצחת, בין אם כשחקן או כמאמן. לכל מאמן שהיה בליגה בזמן האחרון יש את זה.

    דרך אגב, מישהו שיש לו את כל התכונות שהזכרת (ומה שכתבתי בפסקה למעלה), זה קווין אולי. שחקנים סומכים עליו, הוא מנהל משחק טוב, ועבר בארגונים מוצלחים (יוקון, פילי של אייברסון וסקרמנטו של סוף הניינטיז). אם אני צריך לבחור מאמן שלא עובד כיום כמאמן ראשי (זמני או קבוע) בליגה ל-10 השנים הבאות, אני הולך איתו.

  13. מנחם זה טור פתיחה מצוין למשהו מאוד מעמיק. גם אני חושב שלא ניתן לדעת אם מאמן יהיה טוב או לא מראש ורק כשהוא מתחיל לעבוד רואים את האישיות והכישורים שלו. בדומה למפקד שמתאמן על מלחמה ורק כשהוא באמת בקרב רואים אם הוא קר רוח ומתפקד תחת לחץ (ע"ע ברק או רפול) או משתין במכנסיים.
    עדיין, היום ישנה חשיבות עליונה בהבנת כל המקצוע שמסביב, כולל אנליטיקס, ביומכניקה, פיסיולוגיה וכ"ו. כמו שהיום מפקד בצבא נדרש לדעת הרבה נושאים מסביב לעניין המרכזי של לקום ולהסתער.
    נ.ב. מאמן השחיה הטוב בהיסטוריה לא ידע לשחות ?!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט