הטור היומי שלי: הידעתם שראז'ון רונדו הוא גאון? / מנחם לס

 

מאי, 2011. בוסטון סלטיקס מפגרת אחרי מיאמי 2-1 במשחקים בסיבוב השני של הפלייאוף. ביום רגיל דוק ריברס דוחף את הפוינט גארד העקשן שלו כפי שהוא לא מעז לדחוף אף אחד, אבל באסיפת הקבוצה הזאת הדוק לוחץ יותר ויותר, מאשים יותר ויותר, ומקטרג יותר ויותר.

לפתע רונדו קם ממושבו עם פחית קוקה קולה מלאה בידו, וזורקה בכל הכוח אל עבר מסך הטלוויזיה, 70 אינטש, שעליו הראה דוק את כל הדברים השליליים שעשה ראז'ון.

"I HAVE HAD IT WITH THIS ASSHOLE" ראז'ון צורח כשהוא מצביע לעבר המאמן דוק ריברס, ובכוח בועט בדלת ושובר את צירה. שקיל או'ניל, קווין גארנט וג'רמיין אוניל מנסים לעצור בעדו אך הוא בקריזה כזאת שהם יודעים שהנסיון לעוצרו יהיה מסוכן. ראז'ון היה ב-OUT מחלט. באותן שניות הוא היה מסוגל להכניס אגרוף למאמנו לפני כולם.

גארנט סיפר את הסיפור הזה לבוסטון גלוב לפני שנה. "ניסיתי להרגיע אותו אבל הוא בער מחימה ורק צעק, "I WANT OUT OF HERE". גארנט הביע את דעתו לבוב ריאן, כותב המאמר:

 

“HE'S GOT THAT FIRE, MAN. THAT ALPHA FIRE. BUT HE'S GOT TO BE ABLE TO CONTROL IT.”

 

גארנט היה האח הגדול של ראז'ון בכל התקופה בבוסטון. גם האח הגדול וגם החבר הטוב ביותר. "ניסיתי וניסיתי לדבר אל לבו של 'שורטי' (כינויו של ראז'ון הוא SHORTY בגלל ה-1'6 שלו, ובגלל…שזהו כינויו עוד מאוניברסיטת קנטקי) אבל כשהוא מרגיש שפגעו בו ללא צדק, הוא טיפוס שמסרב להירגע".

גארנט אומר שהוא לא צריך שיספרו לו מה קרה לראז'ון בדאלאס עם כל הטאקלים הידועים והלא ידועים עם מאמנו שם ריק קרלייל. לראז'ון ישנה תמיד את הסיבה שלו להיכנס לקריזה. אנשים אחרים היו שואלים

.,What the hell is Rajon Rondo so damn mad about?

 

איש לא מבין. מה הדבר הזה שכה מצית את הלהבה עם ראז'ון.

איש לא יודע.

רגש נחיתות?  רגש גדלות? אולי גם זה וגם זה? ההמשך יסביר.

לי היה שחקן כדורגל כזה בשם טוני פרסקוט מברבדוס. הביקורת העדינה ביותר ממני גרמה לו להגיב בצורה הפרועה ביותר. כל מילה ממני היתה "הפרופסור היהודי מישראל ששונא שחורים".  הוא הלך עם זה אפילו לעתון האוניברסיטה. הוא היה שחקן מצויין – נבחרת טובגו/ברבדוס – וזאת היתה שנתי האחרונה כמאמן. הכל קרה בזמן המרידות הגדולות של השחורים, וחלטתי שהדבר הטוב ביותר לעשות זה להתעלם ממנו. לא שמתי אליו לב, לא דברתי איתו, אבל גם לא הרכבתי אותו במשחק הבא. הוא הבין את המסר ולאימון אחרי המשחק המדובר הוא הופיע והיה עשר עד סוף העונה.

גארנט מנסה להסביר:

 

"That's that fire, man," Garnett says, "Every syllable punctuated with his signature fury. That's that alpha fire that's in you. That's that knuckle-down, I'm-not-afraid-of-anything relentless attitude, like, 'I'm coming at you and if you're not ready, then I'm coming through you.' That's what makes him who he is. I always told him, 'Don't ever apologize for that, because that's your mojo, that's what makes you who you are.' But he's got to be able to control it. 'Let that be a part of you, but control it. Don't let it control you.' "

דני איינג': "הוא לא אוהב לשמוע כל ביקורת. הוא לא רוצה שתאמר לו מה לעשות. הוא מוכן שמאמן יאמן אותו, אבל הוא מאמין שישנה לו הזכות לא להסכים ולהתווכח עם המאמן על כל נקודה שהוא מעלה. מאצלי השאלה תמיד היתה:

. The question always was, 'Is he a good enough player to behave the way he does?'

לשחקנים כמו מייקל או קובי מותר להיות ASSHOLES. אבל ראז'ון הוא לא מייקל ולא קובי. האם הוא טוב מספיק להתנהג כמו JERK?


 כשהוא נולד בבית החולים בלואיוויל, הרופא המיילד אמר מיד לאימו: "הוא ייגדל להיות מישהו מאד מיוחד. הוא יהיה טיפוס עקשן שמאמין במעשיו, ורק סיבה טובה תשנה את דעתו". איך יודעים זאת עתה? כי אימו – שנפטרה כשראז'ון היה בן 4 – כתבה זאת באלבום התמונות שלו. אביו נעלם שנה אח"כ כשראז'ון ****היה בן 5. אני בטוח שפסיכולוגים מסוגלים לקשר בין אבדן הוריו, ואופיו העקשן והמלא חימה.

לא אכנס כאן לכל סיפור ילדותו, סיפור של ילד הגדל עם סבתא, אבל אחיו המבוגר ממנו ב-5 שנים – אח גאון עם מספרים – שראז'ון ניסחב אחריו לכל מקום. לא יאומן כי יסופר אבל האח וויל לימד את ראז'ון מספרים, ואז טריקים עם קלפים, עד שראז'ון  עצמו הפך ל-WIZ  עם מספרים. באותן שנים הוא למד משחקי קלפים וטריקים, והוא למד דבר נוסף: הוא חייב תמיד לנצח כי הוא תמיד היה הפיקח מכולם. כנראה שבגנים של וויל וראז'ון היה משהו גאוני עם מספרים, וכנראה שעם SPACIAL-VISUAL INTELLIGENCE – שהיא אולי הדבר החשוב ביותר לפוינט גארד מבחינת חשיבה.

לכן בכל תרגיל, ובכל משחק ששיחק, מוחו רואה אפשרויות קדימה שהן נעלמות מאדם רגיל.

אז הנה למדתם דבר חדש: ראז'ון רונדו, העארס הזה, הוא מין גאון למספרים.

מאמנו בקנטקי טובי סמית' אמר עליו שלאמן את ראז'ון היה דבר קשה ביותר כי תמיד חייבים למצוא עבורו דברים מיוחדים שיהיו עבורו צ'אלנג'. הוא אמר:

"It's like– 'Hey, we've got to find other work for him to do.' Really, that's the way Rajon was. That is a challenge for coaches to be creative, just like it would be for a teacher in a classroom." ike being in the classroom with 30-some kids. They all don't learn at the same level. And then you have one that's just so superior

 

בתיכון המורה למתמטיקה שלו היה דאג ביבי. ראז'ון היה נירדם בכל השעורים ועדיין מקבל 100 בכל בחינה בגיאומטריה, אלגברה, לא משנה מה. יום אחד רונדו ביקש מהמורה שייתן לו מבחן של כתה י"א. הוא היה בכיתה ט'. הוא עבר את הבחינה עם "100" כשהוא מסביר לעצמו חומר שהוא אף פעם לא למד.

ביבי היה גם מאמן הכדורסל של התיכון. ראז'ון היה כוכב הקבוצה מהרגע הראשון, ועוזר המאמן דה-פאקטו. "הוא לרוב עשה מה שביקשתי, אבל לעתים הוא עשה משהו מנוגד לחלוטין, וזה עבד נהדר. כששאלתי אותו מדוע סטה מההוראות הוא ענה, בפשטות, 'הרגשתי שמה שהחלטתי לעשות יעבוד טוב יותר!', ואתם יודעים מה? לרוב הוא צדק!".

 

 

****

 

ה-24 לפברואר, 2015. טורונטו מובילה ב-9 נגד המבריקס. הכדור בידיו של ראז'ון – שאחרי 31 משחקים הוא עדיין לא עצמו – כמובן שחלק מהעניין היא הפציעה האיומה בבוסטון שהשביתה אותו לזמן כה רב – גם באסיסטים וגם ב-OFF RATE. לא היה לו משחק קליעה של דאבל-דיג'יט כבר משחק 16 ברציפות, וזה אחרי שהיו לו בבוסטון 47 משחקים רצופים של דאבל דיג'יט.

 

ריק קרלייל קורא תרגיל. ראז'ון לא שם לב  ומגיב לעבר מאמנו "אני הפוינט גארד ואני אקרא את הפקינג נקסט פליי!" ועושה מה שבא לו.

טיים אאוט. ריק קרלייל מתפרץ.

ALL HELL BROKE LOOSE

אם לא היו עוצרים בעדו, ריק קרלייל הית תוקף את ראז'ון פיזית.

לפני שראז'ון הובא לדאלאס הם היו טובים יותר מאשר איתו. אחוז קליעתו הוא 30.9% ו…31.1% מהקו. בלעדיו דאלאס היא 104.9/100. איתו היא ירדה ל-102.2/100 (נקודות ל-100 פוזשיונס).

הצעקות בין השניים נימשכו משך כל הטיים-אאוט.

קרלייל מכניס את דווין האריס, המביא רוח חדשה לקבוצה והיא חוזרת מדפיציט של 15 לנצח 99-92 במשחק החוץ בטורונטו.

ראז'ון מכסה את ראשו משך כל המשחק במגבת.

הוא מושעה מהמשחק הבא.

 

גארנט אומר:

Says Garnett, "The kid cares more than people think. And it drives him crazy."

"He knows all the plays, knows all the actions and can think two, three moves ahead. He's freakishly smart."
— Lakers guard Kobe Bryant, who faced Rondo twice in the Finals and whose public breakfast with Rondo in December fueled speculation he's recruiting Rondo to come to LA next season

 

בבוסטון אומרים שדוק ריברס עזב רק כדי להיפטר מהקשר שלו עם ראז'ון רונדו.

 

ריברס  מכחיש. THAT IS RIDICULOUS הוא אומר. "הסתדרתי איתו מצויין. חילוקי הדעות היחידים היו כשבקשתי ממנו NOT TO OUTSMART HIMSELF!”" למה NOT TO OUTSMART HIMSELF? "כי הוא יותר מדי חכם בשביל המשחק הזה. HE IS JUST TOO FAR AHEAD OF THE CURVE. כשמשהו עובד הוא כבר מהלך אחד קדימה. אם משהו לא עובד, הוא כבר יודע בראשו שתי אפשרויות אחרות". הנה עוד מה שדוק הריברס אומר עליו מילה במילה:

. You'll run a play and it'll work, and then he's already thinking about what to do if they counter. And I would say, 'Well, they haven't countered yet, so let's not change until they counter.' We would run a play that works and he would come down and change the play. I'd say, 'Why would you change that?' He'd say, 'Just in case.' I'd say, 'Well, let's let them mess up first and then we'll change it.' "

 

ראז'ון מגדיר את מוחו העובד וחושב ומחשב ועושה אנליזות כל הזמן 'גם ברכה וגם קללה'. קנדריק פרקינס מוסיף:

"He's my friend,", "but he knows he's too smart. And that's his problem. He knows when he's wrong. It's just getting him to admit it. The problem is, nine times out of 10 he'll be right about what he's saying."

ריברס אומר:

"He's a contrarian. I figured that out early. He'd ask, 'Well why wouldn't we do it this way?' Sometimes I'd answer, 'Well, which way do you want to do it?' He'd say, 'No, I like the way we're doing it, I'm just asking.' That's a Rondo."
— Doc Rivers

****

אגב, אתם יודעים מה הוא עשה בחודשים אחרי הניתוח מהפציעה האיומה שניפצע בבוסטון?

הוא למד יוונית!

****

במשחק השני של המבריקס נגד יוסטון בפלייאוף הוא ניפצע בגבו ונעלם.

ב-13 ביולי השנה הוא חתם על חוזה לשנה אחת עם סקרמנטו.

לאט-לאט הוא החל להראות ניצוצות מהעבר. בנובמבר 23 הוא עשה את הטריפל-דאבל השלישי בארבעה משחקים. באותו משחק הוא גם עשה שיא סקרמנטו עם 20 אסיסטים.

בדצמבר 3 הוא הורחק מהמשחק  נגד בוסטון סלטיקס כשכינה את השופט בילי קנדי "FAGGOT", כינוי גרוע לגבר שהוא הומו.

ראז'ון רונדו קלע שלשום 19 נק' עם 13 אסיסטים והוביל את הקינגס לנצחון נפלא על טורונטו. הוא ועמרי כספי הפכו לחברים קרובים. הוא מחפש את עמרי ועמרי הפך לשחקן חמישייה מאד לגיטימי בעזרת רונדו.

רונדו מוביל היום את כל שחקני ה-NBA עם 11.2 אסיסטים למשחק.

רונדו חזר להיות השחקן הנפלא של פעם.

ועכשיו השאלות: הניתן לסמוך עליו שבקינגס הכל יעבור בשלום? למזלו ג'ורג' קרל אמר לו "זאת הקבוצה שלך; עשה איתה מה שנראה לך נכון!". ג'ורג' קרל הוא מאמן וותיק שראה הכל והתנסה בכל, ואין לו צורך 'להגן על כבודו האישי' כפי שקרלייל היה חייב לעשות.

רונדו הוא קודם כל האוייב של עצמו. אם הוא יוכל להשתלט על עצמו, לקינגס ישנו יהלום.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 38 תגובות

  1. גאון שמגאון..רכז אוברייטד שמחזיק את הכדור יותר מדי. הצליח בבוסטון עם שלושה אולסטארים אבל הוא לא כזה בעצמו. אומרים שהוא עושה את המשחק, אז אני אומר שהוא תוקע את המשחק

      1. יכול להיות מנחם בהחלט שהוא גאון,אבל מה שבטוח שהוא לא מייקל, קובי,לברון מבחינת יכולת ואפילו לא מתקרב לכך, ולכן אסור לו להתנהג כך.

        1. מנחם בנוסף לכך יש סוגים של גאונים וכל אחד מתמחה בתחומו. זה כמו שגאבל מגי חכם מאוד בחשבון דיפרנציאלי אבל יש לו iq כדורסל של חמור.

  2. גאון שמגאון..רכז אוברייטד שמחזיק את הכדור יותר מדי. הצליח בבוסטון עם שלושה אולסטארים אבל הוא לא כזה בעצמו. אומרים שהוא עושה את המשחק, אז אני אומר שהוא תוקע את המשחק

  3. אחלה טור, תמיד אהבתי את צורת המשחק שלו, יש בו משהו מלהיב ומאוד לא אורתודוקסי, אחוזי הקליעה שלו יגבילו אותו תמיד בדיון על הרכזים הגדולים. יש טובים ממנו אבל אין טובים כמותו.

  4. רונדו אחלה.
    מפתיע לטובה. רואה תמשחק יפה ומשחק עד הסוף מבחינת השקעה.
    יש לו חורים במשחק- כמו הגנה בינונית ואחוזי קליעה שכרגע עולים ועדיין נמוכים.
    אני מאד נהנה לראות אותו משחק.
    גאון הוא לא כי המשחק שלו לא שלם אבל הוא בהחלט מאד ייחודי ומעניין ואני שמח שהצטרף לקינגס.

  5. מבחינת אימון אתה מאד צודק – קרל אידיאלי עבור רונדו- כי המוטו שלו הוא זרימה חיובית והוא לא חייב לשלוט בכל סיטואציה.
    רונדו שחקן שצריך מרחב פעןולה כדי לבוא לביטוי.לדעתי הוא יכול לקחת את הקינגס יותר רחוק מעכשיו.
    צריך לזכור שהקינגס שחקו בהרכב חסר הרבה מאד השנה. ]קאזנס שמונה משחקים, קוליסון , גיי ,קאולי סטיין]

    הקינגס צריכים להרחיב את הרוטציה לעשרה שחקנים לגיטימים כי הם קצרים מידי כרגע לקצב הנהדר של הליגה השנה.

    אם הם לא מצליחים להכניס את קרי ואת סטיין ואת קרון בטלר לעניינים הם חייבים לדייק בטרייד.[על באטלר ואולי בלינלי]
    לקרי וסטיין הייתי נותן הרבה יותר דקות- בעיקר כשרונדו משחק.

  6. תענוג של פוסט! באמת אחד הפוסטים המהנים ביותר שקראתי… זה גם סיפור מדהים. אני מאוד שמח שרונדו חוזר לעצמו, הוא היה חסר לאחר הפציעה. כיף שהוא חזר להיות שחקן כל כך מגוון ומהנה.
    ג׳ורג׳ קארל עובד עם רונדו בצורה הטובה ביותר שאפשר – נותן לו את הקבוצה ולא מוציא אותו אם פה ושם הוא טועה בשביל שהוא ירגיש בבית. הוא יודע שהתועלת שהוא מביא גבוהה בהרבה מהטעויות.

  7. מצוין תודה רבה.
    אני מאוד אוהב לצפות בו הוא מהשחקנים המעניינים בליגה (על כמה עוד שחקנים אפשר לומר את המשפט TRIPPLE DOUBLE WAITING TO HAPPEND?)

      1. אני סטרייט אז אין לי בעיה 🙂

        סתם..

        האמת ששחקנים כאלה מהווים אתגר לא פשוט. אי אפשר להתעלם מהם כי אחרת הם יתפוצצו עליך בשלב זה או אחר.
        אני מנסה תמיד את הגישה החיובית. אם מתעוררות אצלו טענות כדאי לקחת את השחקן הצידה לכמה שניות (רק אם אפשר כמובן) ולהבהיר לו שאין לי שום דבר נגדו. אם טעיתי אז להודות בטעות. ברוב הפעמים זה מספיק.

        יחד עם זאת, לא ניתן לעשות את זה יותר מפעם אחת. אם השחקן ממשיך לזרוע דם רע ולהתווכח עם השופטים יש להזהיר ולאחר מכן להעניש במקרה הצורך.

  8. רונדו היה ונשאר הרכז הטוב בליגה.
    הוא מסוג השחקנים שפורחים רק איפה שנותנים לו יד חופשית , לא רואה בעייה בעניין היד חופשית הוא רכז שמחפש קודם תמסירה אז איפה הבעיה , סקרמנטו זכו בענק , הרוויח ביושר תחושה הגדול הבא. קיוותי שיבוא לפליקנס ועדיין מקווה למרות שאני מחכה לראות את הולדיי משחק כשהוא בריא לגמרי מב שאמור לקרות עוד כחודש כשתגמר מקבל הדקות שלו , סקרמנטו בנויים נכון אבל חסר להם פאור הגנתי שיאזן כמו איבקה, וילי קולין סטיין הוא סנטר ובוסרי מדי מה שגם מאלץ את קוזינס לשחק פאור, עדיין לא הייתי בונה סביב קוזינס, הייתי מחפש טרייד על טואנס או מישהו בסגנון

  9. מאוד אוהב אותו… לא ידעתי שהוא כזה גאון… הלוואי עליי 100 במתמטיקה… כיף לראות אותו כשחקן העונה… אבל גם ממוצע הדקות שלו עלה משמעותית ולכן מעמיד מספרים טובים בהרבה מהעונה הסיוט של דאלאס עונה שעברה

  10. רכז אדיר – שהיכולות שלו ממונפות במערכת בה הוא נמצא. בבוסטון המנוף עבד למעלה, בדאלאס למטה.
    הקליעה שלו לעולם תהיה בעייתית, אבל השליטה בכדור, מסירות והגנה – הופכות אותו ל elite point guard' לא יודע מה חיה בקינגס איתו אבל אם היה מגיע לאוקלוהומה….

  11. תודה על הפוסט מנחם.
    אני מאוד אוהב את רונדו עוד מעונת הפריצה שלו בבוסטון.
    אני מקווה שהוא וקאזינס ימשיכו גם בשנה הבאה בקינגס.
    אם זה יקרה, והוא יירגע קצת,
    וישפר את אחוזי הקליעה שלו,
    בשנה הבאה הקינגס יהיו קבוצת פלייאוף לגיטימית במערב. (5-7)

  12. רונדו פוינט גארד מצויין , יכולת מסירה מעולה וגם ריבאונדר לא רע עם חוש טוב לכדור
    לצערו הוא תקוע בקינגס הקבוצה שהכי עומדת במקום בליגה
    הפוסט סופר מעניין , הוא עבר סיפור חיים קשה
    עם היה פוגע עם הפחית בריברס ולא בטלווזיה היו כמה בקליפרס שמודים לו על כך

  13. השנה הזו בסקרמנטו באה כהזדמנות בשביל רונדו להראות מה הוא שווה ולהוכיח את עצמו.
    לצערו, כנראה שלא יהיו בפלייאוף ואם כן זה בהחלט יהיה הישג אדיר בשבילו, במיוחד שהא השחקן שבא להוביל ובעל הכי הרבה ניסיון.

  14. אני מאוד אוהב אותו ואם הייתי GM הוא היה אחד משלושת הרכזים הראשונים שהייתי לוקח.
    יפה לראות שהשחקנים של הקינגס מתחברים לקבוצה ולא מתמוטטים בהתחשב בכמות הHead cases בקבוצה.
    אם מה שסיפרת נכון אז כספי חבר של שני הכוכבים הגדולים של הקבוצה (שזה טוב לו) והאמת שבהרגשה שלי ממה שאומרים עליו העונה הוא אחד המנהיגים של חדר ההלבשה.

  15. טור מעולה! תודה.
    אני גם מעריץ גדול של רונדו, לראות אותו משחק זו חוויה אדירה, אני שמח שהוא חוזר לעצמו.
    חבל לי קצת שרונדו משחק בקבוצה גרועה כמו סקרמנטו, כי מקומו של רונדו הוא בפלייאופס.
    אני לא זוכר מה מצב החוזה של רונדו, אבל הייתי רוצה לראות אותו משחק בניו אורלינס עם אנטוני דיוויס.

  16. בבוקר כשקראתי לא היה לי זמן אבל חשבתי שקנטאקי הכניסה לליגה המון כשרון בשנים האחרונות. בדיקה מגלה שצדקתי לגמרי. שימו לב איזה סגל אני יכול להעמיד משחקני קנטאקי.
    וול – נייט – גילכריסט (הSF זו העמדה היחידה שחלשה אצל הקנטאקים אז אין ברירה) דייוויס – קאזינס
    ספסל – רונדו, בלדסו, קנטר, טרנס ג'ונס, נואל, ועוד צעירים כמו טאונס, בוקר, רנדל ועוד כמה.
    אין אף מכללה (או הרבה קבוצות NBA) שיכולה להתחרות בכזאת קבוצה.
    הכי קרובים –
    דיוק –
    אירוינג – רדיק – פארקר (ג'בארי) – ג'וש מקרוברטס – פלאמלי/אוקאפור
    וגם לואל דנג, ג'ראלד הנדרסון, רודני הוד, קייל סינגלר, אוסטין ריברס.

    UCLA –
    ווסטברוק – אפללו – מאט בארנס – אריזה – לאב
    וספסל לא רע –
    שבאז מוחמד, לאבין, הולידיי, קוליסון, מבה א מוטה ולתוספת גם ג'ורדן פארמר..

    טקסס –
    להם יש כמעט רק חמישייה אבל לא רעה בכלל –
    אוגוסטין, אייברי בראדלי, PJ טאקר, דוראנט, אולדריג'
    בספסל קורי ג'וזף וטריסטן תומפסון.

    קנטאקי לוקחת בפער עצום

כתיבת תגובה

סגירת תפריט