אורלנדו מג'יק – יומן אליפות (1) העתיד כבר כאן/ שגיא נאור

ב-9.8.12 נחתמה אחת העסקאות הגדולות של ה-NBA באותן שנים. שלושה סופרסטארים החליפו קבוצות, גלקטיקוס אחת נבנתה ורק קבוצה אחת נשארה עם שאריות, בלי שום כוכב ועם תהיות רבות איך הצליחה להביא את עצמה לאותה סיטואציה.
מדובר, כמובן בבלוקבאסטר שהעביר את "סופרמן" האוורד מאורלנדו ללייקרס, טרייד בו היו מעורבים אנדרו ביינום (היה פעם שחקן כזה – סנטר שכל הליגה רדפה אחריו) ואנדרה איגואדלה (מדהים איך הוא יתגלגל להיות פיינלס MVP).
אורלנדו מג'יק, שהבינה במשך תקופה ארוכה שהכוכב שלה לא מתכוון להאריך את החוזה שלו, ניסתה לסחור בו לכל המרבה במחיר. רבים לא הבינו איך אורלנדו יצאו כל כך מופסדים כשכל האחרות מרוויחות. מאז, הלייקרס עושים רק בושות, דנבר רק הלכה אחורה ופילי? חודשיים לפני הטרייד היא עוד עשתה סיבוב שני בפלייאוף והאמינה שעכשיו יש לה בידיים את החתיכה שתיקח אותה הכי רחוק שאפשר. במציאות? קיבלנו את אחת הקבוצות הכי מבזות בהיסטוריה של הליגה.
אז אורלנדו, שהשלימה 6 עונות רצופות בפלייאוף, כולל הופעה מכובדת בגמר מול הלייקרס, הלכה לבנייה מחדש.
השחקן הכי אלמוני שעבר בטרייד היה סנטר רוקי מפילי – ניקולה ווצ'ביץ'. בזמן שביינום התאדה לאיטו והאוורד כבר שכח שדיברו עליו כממשיך דרכם של וילט, ג'אבר ושאקיל בלייקרס, ווצ'ביץ' בשקט בשקט התפתח לסנטר יציב מאין כמוהו ושחקן התקפה מגוון ביותר. הטרייד גם העניק למג'יק בחירות דראפט ששימשו אותה לבנייה.
אז אחרי 3 עונות של דשדוש במרתפי הליגה – 68 נצחונות במהלכן – העונה הקבוצה הקטנה מפלורידה מבצעת סוף סוף את קפיצת המדרגה המיוחלת.
טרייידים נכונים שהביאו את טוביאס האריס ממילווקי ואת אוון פורנייה מדנבר איפשרו למג'יק ליצור קבוצה מאוזנת, מוכשרת, צעירה ומבטיחה.

כימיה של קבוצה בהתהוות

ז'אק ווהן, שהעביר שנתיים וחצי מתוך אותן שלוש שנים, הלך הביתה והעונה מונה מאמן ותיק בדמותו של סקוט סקיילס, שחקן הקבוצה לשעבר.

בעונה שעברה אורלנדו השיגה 11 נצחונות אחרי 20 הפסדים, העונה יש לה רק 8 על אותה כמות נצחונות – המאזן העשירי בטיבו בליגה.

הקבוצה מדיסני וורלד התחילה את העונה עם 3 הפסדים סופר צמודים בהפרש ממוצע של 3 נקודות, כולל אחד אחרי 2 הארכות לתאנדר. "תסמונת של קבוצה צעירה", כך הסבירו את אותם הפסדים. מאז היא גם מנצחת 11 מתוך 15 ועושה את זה גם במשחקים צמודים – 3 נצחונות במשחקים שהוכרעו עד 3 נקודות.
השינוי המשמעותי שהביא סקיילס לקבוצה הוא הדגש על ההגנה – בעונה שעברה הדיפנסיב רייטינג שלה היה שווה מקום 24, העונה מקום 8! לכל מי שמזלזל בחשיבותו של המאמן בליגה, הנה תשובה סותרת.
ברמה הפרסונלית, ההפתעה הגדולה מגיעה מהצרפתי אוון פורנייה. השחקן בן ה-23 הראה ניצוצות גם בדנבר אבל השנה הוא כבר מוזכר כמועמד לשחקן המשתפר של השנה. אשתקד הוא שיחק רק 58 משחקים, ברובם עלה מהספסל, ותרם 12 נק'. העונה הוא קפץ ל-16.7 נק' והוא עושה את זה עם 50% ל-2 נק ו-39% מהשלוש.

Image result for orlando magic
אל תעשו גוגל לפורנייה…

עוזרים לו בהתקפה האריס, ווצ'ביץ', אלפריד פייטון, שחקן השנה השנייה, וויקטור אולדיפו.

אולדיפו אמור להיות הפנים של המועדון בשנים הקרובות אבל במשחקים האחרונים סקיילס מעדיף לעלות אותו מהספסל ובמקומו עולה צ'נינג פריי הוותיק. פריי משלים חמישייה גבוהה עם ווצ'ביץ' והאריס, שיכול לשחק גם כסטרץ' 4 ותורם 7.6 ריב' מרשימים.

פייטון, שנבחר לחמישיית הרוקיז, עדיין לא יציב מספיק ולצד היכולת ההגנתית הנפלאה שלו, בהתקפה הוא עדיין נקודת תורפה בכל מה שקשור לקליעה (38% מהשדה, 33% מהשלוש) אבל מוביל את הקבוצה עם 6.4 אס'.
מבט על נתוני השימוש (usage) בהתקפה מראה כמה מאוזנת אורלנדו. ווצ'ביץ זורק הכי הרבה עם 14.3 למשחק והחמישי בקטגוריה, פייטון, זורק 11.3 לערב. לכן, הקבוצה היריבה לא יכולה להתמקד בשחקן אחד ולעצור אותו ובכל ערב נתון אחד מהחמישיה הגדולה יכול לתפור 25-30 נק'.
ועם כל ההצלחה המפתיעה הזו יש לקבוצה עוד מקום להשתפר. מי שאמורים להביא לשיפור הנוסף הם שניים – ארון גורדון, הבחירה הרביעית בדראפט של 2014 ומריו הזוניה, הבחירה השישית של הדראפט האחרון.

אחרי עונת רוקי בינונית, גורדון הציג יכולת מצוינת בפוסט סיזון ונתן תקווה שהוא הולך להיות שחקן משמעותי הרבה יותר. במציאות, הוא מקבל רק 18 דקות למשחק ותורם 7.8 נק עם 4.7 ריב (1.9 בהתקפה). הוא אתלט נהדר (2.2 חסימות ל-36 דקות) אבל חייב ללטש את משחק ההתקפה ואת הקליעה מבחוץ בשביל לתפוס את המקום של פריי.

מחזור הרוקיז של 2015 נראה נהדר אבל דווקא הזוניה לא מצליח לבוא לידי ביטוי בינתיים. אם בתחילת העונה הוא קיבל כמות דקות מכובדת, במשחקים האחרונים הוא הולך ומאבד את הקרדיט של סקיילס ובחמשת המשחקים האחרונים הוא לא קיבל יותר מ-5 דקות.
אם השניים האלו יכנסו לעניינים לצד דדמון הסנטר המחליף ההגנתי, סי ג'יי ווטסון שחוזר מפציעה, שבאז נפייר הסולידי ואנדרו ניקולסון היעיל, בהובלת אולדיפו, גם הספסל יוכל לתת גיבוי מצוין לחמישייה ופלייאוף יהיה שוב רלוונטי בעירו של מיקי מאוס.
מאחר והסקירה היא חודשית, נבחן מה צפוי למג'יק בחודש הקרוב והאם יוכלו לשמור על אחוזי הנצחונות המפתיעים.
אורלנדו נמצאים בעיצומו של מסע משחקים במערב כשאחרי שני נצחונות על מינסוטה ויוטה הם פגשו הלילה את הקליפרס ודנבר ופיניקס מחכות בהמשך בבק טו בק.
לאחר מכן צפויים להם 8 משחקי בית מתוך 10 הבאים כששני משחקי החוץ יהיו מול הקבוצות של ניו יורק ורק בק טו בק אחד.
צפי שלי לסוף חודש דצמבר – המג'יק ממשיכים באותו קצב ויוצאים לשנה החדשה במאזן 19-13.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. יופי של יומן, אחת מהקבוצות האהובות עליי בליגה ואני הולך לעקוב אחריהן בשנים הקרובות.
    אין ספק שמעניין המעבר של אולדיפו לשחקן שישי ובינתיים הוא מנהל את הספסל נהדר, סקיילס טען שאין מספיק זריקות גם לאולדפיו וגם לפורנייה ולכן הוא עשה את המהלך- אז מעניין איך הוא מתכוון לשלב את שניהם בשנים הקרובות.
    כיף לראות את ההגנה של החבורה הצעירה הזאת, עובדים קשה ושומרים טוב ובהתקפה כשמתחבר להם זה בכלל נראה נהדר.
    אולדיפו ופייטון צריכים לשפר את הקליעה והם יכולים להיות טופ 10 בעמדה שלהם כל אחד.
    יהיה נחמד לראות גם שיפור מתמידה בשנים הקרובות של האריס-גורדון-הזוניה +ווצ'ביץ הנהדר וזאת יכולה להיות הקבוצה של המזרח בעוד שנתיים שלוש

  2. אחלה פוסט!
    יש המון בקורת מוצדקת על התנהלותה של פילדלפיה,
    אבל לאותו טרייד מר שהביא לקבוצה את חזון העצמות היבשות (ביינום) הייתה סיבה מוצדקת – הרצון לקפוץ מדרגה, ולהפוך לקונטנדרית.
    אורלנדו עדיין רחוקים מאוד מלהכנס לדיון על גובה התקרה עליה יכולה הקבוצה להגיע, אבל סגל כל כך מאוזן בדרך כלל משמעותו שחסר לקבוצה השחקן הדומיננטי שבדרך כלל הוא המצרך הנוסף שדרוש בשביל להחשב כקונטנדרית.

  3. כיף של יומן שלמעשה הכיל את כל מה שמישהו צריך לדעת על המג'יק.
    לדעתי (ואכתוב על כך טור) הבאתו של סקוט סקיילס שווה יותר מהבאתו של כל שחקן מיוחד, וההעברתו של אולדיפו להיות השחקן הששי גרמה לשיפור אדיר במשחק הקבוצה.
    תודה גדולה על יומן מצויין, ואני מקווה שכל כותבי היומנים העתידיים קוראים יומן מצויין זה!

  4. יופי של קבוצה,
    שחסרה טיפה ניסיון,
    וקו אחורי יציב בהתקפה.
    הפסידה השנה לא מעט משחקים צמודים,
    גם הבוקר לקליפרס.

    עם קצת יותר ניסיון ומזל, הם היו יכולים להיות היום טופ 4 במזרח.

  5. הם יהיו בפלייאוף ואני חושב שהם גם מסוגלים לעבור סיבוב, תלוי כמובן מאיזה מקום הם יגיעו. קבוצה שכיף לראות אותה.

  6. מצוין

    קבוצה שכיף לראות רוב הזמן.

    לדעתי גם יהיו בפלייאוף השנה אבל אולי באמת עוד מוקדם לדעת.

    פורנייה אם אני זוכר נכון נתן אליפות אירופה מעולה בקיץ ובהחלט מספק את הקבלות המצופות ממנו בעקבות זאת.

  7. יופי של קבוצה שגם תעשה את עליית המדרגה בעזרתו של סקיילס, שאומנם קשוח אבל מאמן טוב מאוד.
    מאוד מגוונים עם סגל יחסית רחב. התקווה שלהם שאולדיפו יעשה את קפיצת המדרגה לרמת אולסטאר וגורדון אחריו.
    לגבי פייטון אני סקפטי כי הייתי מצפה ממנו לקליעה טובה יותר, אחרת הוא יהיה הגרסה האמריקאית לריקי רוביו, עושה הכל טוב אבל ללא קליעה (למזלו החדירה שלו טובה משל רוביו והוא גם שחקן טוב ממנו).
    אני מקווה שיצליחו לשמור על האריס, למרות שאני צופה לו טרייד לאחת הקבוצות היותר גדולות

  8. יומן קבוצה מצוין ומעניין, תודה שגיא.
    יפה שהזכרת לנו את הטרייד ההוא ומה עלה בגורלן של הקבוצות המשתתפות.
    מה הקשר לקפיצה של ארון גורדון "בפוסט סיזון" ? למיטב זכרוני אורלנדו לא היו בפלייאוף בשנה שעברה

  9. אחלה יומן
    אורלנדו קבוצה עם פוטנציאל נפיץ
    צריך ללמד את פילדלפיה וכל הטנקריות איך עושים זאת נכון
    בחירת הדראפט של הלייקרס 2017 בדרך לאורלנדו אף היא , זכר לאותו טרייד ( מוגנת טופ 5 )

    1. בדיוק מה שרציתי לכתוב – הנהלת אורלנדו בהחלט הראתה איך עושים טנקינג מוצלח, והינקי בהחלט צריך להוציא מחברת ולרשום את המהלכים שהביאו את הקבוצה מקיץ 2012 ועד הלום.
      כמובן שפילי התחילו את הטנקינג אחרי אורלנדו, אבל מישהו באמת מצליח לראות כיצד בעונה הבאה ואפילו זו שאחריה הם חוזרים להיות רלוונטיים?
      (אצל אורלנדו בהחלט ניתן היה לנבא על סמך העונה שעברה שהעונה הם יהיו קבוצה טובה עם סיכוי לפלייאוף).

      תודה רבה על היומן שגיא! כתבת יפה מאוד.

  10. העניין עם מריו הזוניה מאוד חריף.. טובאיס האריס יושב לו על המשבצת אבל עדיין הוא כישרון ענק ציפיתי שסקיילס והזוניה יתעמתו קצת אבל הוא חייב לתת לו יותר דקות משחק …

  11. כשכותבים לא לחפש משהו מן הסתם כולם ירוצו לחפש, ובמקרה הזה באמת חבל… אז למי שמתלבט אם לחפש או לא, מדובר בסינדרום של פצע פתוח ענקי ומבחיל באיזור איבר המין. בהחלט מומלץ לוותר…

  12. העתיד נראה ורוד, בסיס מצוין בראשות האריס-ווצ׳יביץ׳-אולדיפו, שחקנים משלימים טובים ופוטנציאליים עם הרבה מרווח התפתחות כמו פייטון והזוניה הופכים אותם ללא ספק לכח עולה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט