שיחה על כדורסל עם דיוויד בלאט

למי שלא עוקב, לאחר קיץ בו לקליבלנד היה רומן מעצבן עם טריסטן תומפסון הקבוצה התחילה את העונה בצורה יפה והנעת הכדור היתה טובה בהרבה מזו של הפלייאוף האחרון. שחקן הרכש החדש-ותיק מו וויליאמס השתלב מצוין והוכיח את עצמו כמחליף ראוי לקיירי אירווינג הפצוע. עם זאת, לא נראה שהקבוצה התקדמה בצורה משמעותית לעומת שנה שעברה, וזה בולט שבעתיים לאור הזינוק המטאורי של האלופה גולדן סטייט. מצד שני עלינו להיות סלחניים משום ששלושה שחקני חמישיה היו פצועים (איירוינג, סמית' ומוזגוב) וג'פרסון וקנינגהאם כמעט ולא תרמו. בקיצור, הקבוצה הורכבה מלברון ג'יימס, קווין לאב ותרומה שולית של מת'יו דוולדובה.

כזכור לכם, לפני זמן מה קיבלנו אישור מקליבלנד לראיין את דיוויד בלאט. בטור כאן ביקשנו ממכם להציע שאלות שאותן נציג בפניו, וההיענות היתה מרשימה ביותר. היו שאלות טקטיות, היו שאלות על העונה הקודמת, היו שאלות על פילוסופיית אימון, וכיו"ב.

הכנו רשימה יפה ומכובדת עם המבחר של הקרם דה לה קרם של הדובדבן ושלחנו אותה למי שניהל את הקשר עבורנו (סגן הנשיא לענייני תקשורת של הקאבלירס) אבל לצערנו הרשימה עברנו צנזורה אכזרית ואושר לנו רק מספר מצומצם של שאלות. טיבן של שאלות ספציפיות על הרכב החמישיה ותפקוד זה או אחר של שחקן שהן מפסיקות להיות רלוונטיות מהר מאוד ולכן התמקדנו בשאלות כלליות עם הקשר רחב.

הנה הריאיון:


 

הופס: אנשים מדברים על ה-grind (שחיקה) של הנבא. תאר לנו שבוע טיפוסי בחיי הקבוצה – מתי יש לכם זמן להתאמן, לעשות מפגשי וידאו, להיפגש עם סקאוטים ולעשות פגישות צוות ? כמה זמן יש לכם להכנות לפני משחק וכמה שעות אתה ישן ביום ?

דיוויד בלאט: ובכן, השבועות שלנו מאוד מלאים, בהתחשב בזה שבשישה או שישה וחצי חדשים אנחנו משחקים 82 משחקי עונה רגילה. זה אומר שאנחנו משחקים לפעמים ארבע פעמים בשבוע, עם אימון בוקר בימים של משחק, אימונים בימים שאין בהם משחק שחייבים להיות מתואמים עם החופש ששחקנים מקבלים. החיים של המאמן משולבים בכל זאת וכוללים גם פגישות של צוות האימון בכל יום, פגישות עם התקשורת לפני ואחרי משחק והתחייבויות נוספות, כמובן שיש את המשחק עצמו ולבסוף את הניתוח שאחרי המשחק. החיים שלנו מאוד מלאים ואין בהם כמעט זמן לחשוב על משהו חוץ מהאתגר הבא. וכבונוס בסוף, אם אתה עושה את זה נכון אתה מגיע לפלייאוף לחודשיים נוספים לעשות פחות או יותר אותו דבר. אין הרבה זמן חופשי, אין הרבה זמן לישון, אבל ישנם אתגרים נפלאים וסיפוק שבא עם ההצלחה.

One for all and all for me

הופס: חוץ ממשחק הבידודים מה הוא ההבדל הגדול ביותר בין המשחק בנבא למשחק הארופאי ? מה הוא ההבדל הגדול ביותר בסגנון האימון?

דיוויד בלאט: שני הדברים החשובים הם אורך העונה, או יותר נכון, הדחיסות שלה, כלומר כמות המשחקים שמשוחקים בשבוע נתון. דבר שני הוא אורך המשחק, 48 דקות בניגוד ל-40 דקות באירופה. אלו הם שני ההבדלים המרכזיים. סגנון האימון יותר תלוי בקבוצה שלך, בהרכב השחקנים שיש לך, ובניסיון שלהם. כמובן שאתה מאמן בהתאמה לכשרון שיש לך בקבוצה. זה כמובן לא שונה מבאירופה.

 

הופס: סטטיסטיקות מתקדמות ושיטות אנליטיות ("אנליטיקס") נהיו נפוצות יותר ויותר בנבא. כמה אתה מרגיש שזה עוזר לך לאמן? כמה מהחלטות שלך בזמן המשחק נקבעות לפי אנליטיקס, והם זה שונה ממה שקורה באירופה?

דיוויד בלאט: אנליטיקס כבר די נפוצים גם באירופה, אם כי לא כמו בנבא. זה אוסף של כלים, וישנם כלים שיכולים לעזור לך רבות בהכנה, לנתח את היריב ולנתח את הקבוצה שלך. זה עוזר לעשות סקאוטינג פנימי ואנליזה עצמית וזה דבר חשוב מאוד. זה משהו שעוזר מאוד אם אתה יודע להשתמש בו נכון. האינפורמציה שאנחנו מקבלים היא מאוד רחבה ומקיפה ואני חושב שהנקודה החשובה היא להבין מה אפשר לקחת ממנה על מנת להשפיע לטובה על הקבוצה בלי לטבוע במספרים, בגלל שאתה עדיין חייב לאפשר את האופי האינסטינקטיבי והזורם של המשחק ולא לעשות דברים שמנוגדים לזרימה הזאת.

מוכנים לאליפות
מוכנים לאליפות

הופס: האם הגנת מאץ'-אפ זון יכולה להצליח ב-NBA, והאם אתה חושב שהגנה כזאת יכולה להפתיע את הקבוצה היריבה אפילו אם משתמשים בה בצורה מוגבלת, למה לא השתמשת בהגנה זאת בגמר הנבא מול ג"ס ? (את השאלה האחרונה מחקו ולא העבירו לו. עגל)

דיוויד בלאט: אני חושב שכן אם כי לא השתמשנו בה עדיין. השתמשנו לפרקי זמן קצרים בהגנה איזורית, למעשה בצורה די יעילה. אבל אתה יודע, אנחנו קבוצת הגנה אישית די טובה ואנחנו הולכים עם החוזקות שלנו ועם מה שהשחקנים מרגישים איתו הכי בנוח ומה שמקנה להם בטחון. אבל אני כן מאמין שהגנת מאץ'-אפ זון יכולה להיות מאוד אפקטיבית בנבא אם ינתן מספיק זמן להתכונן ולהתאמן בה ואם השחקנים יהיו מוכנים להתחייב אליה. כאמור, זה דורש רמה מסוימת של כישרון בקבוצה ורצון של כולם להתחייב לשיטה.

 

הופס: איך אתה בונה שיטה הגנתית נגד קלעים מחוננים כמו סטף קרי, ג'יימס הארדן או קווין דוראנט?

דיוויד בלאט: ובכן, אתה מדבר כאן על כמה דברים. אם אתה מדבר על עצירה שיטתית שלהם אז אתה בונה את ההגנה שלך עם עקרונות יסוד ועם fundamentals ועם אסטרטגיה מסוימת שמותאמת לשחקן, עם שמירה על היכולת לשנות תוך כדי משחק, לשנות את סכמת הכיסויים על שחקנים בצורה דינמית בהתייחס לשחקן הספציפי. זהו ללא ספק אחד האתגרים הגדולים בנבא, לשמור על שחקן עם סט של כלים התקפיים כה גדול שמה שלא תזרוק עליו, לפחות על הנייר, הוא בנחיתות למה שהשחקן הזה יכול לעשות. ואתה מקווה שתוכל לעצור אותו מעט, שתוכל לגרום לו להתאמץ הרבה יותר על כל פעולה שהוא עושה. הטיפול בשחקן כזה צריך להיעשות כאשר כל הזמן זוכרים שבסוף היום זה לא כל כך חשוב כמה שחקן זה או אחר קלע מולך אלא כמה כל הקבוצה היריבה קלעה, ומטרת קבוצתנו היא לקלוע כמה נקודות יותר.


 

אני מוסיף כאן שאלות קצרות שדיוויד לא קיבל. אם הוא קורא את הטור הוא מוזמן לענות, ואם לאו אתם יכולים לענות בעצמכם.

* אם היית צריך לבחור מאמן ישראלי כתוספת לצוות האימון שלך, מי זה היה ?

* איזה שחקן היית בוחר לבנות סביבו קבוצה ?

* מי המאמן הטוב ביותר בנבא (חוץ ממך)?

* משחק מס' 7 נגד ג"ס ואתה מוביל ב-3 כשנשארו 10 שניות לסיום. הכדור שלהם מהצד. לעשות פאול או לא ?

* איזה חמישה שחקנים יהיו החמישייה הטובה בליגה?

* איזה אולם חוץ מבקליבלנד אתה הכי אוהב?

* מי יותר טוב, המזרח או המערב ?

* מה תוכניותיך למשחק האולסטאר?

* האם אתה קורא הופס? האם אתה זוכר שכתב ששמו אסי שלם ניבא שאתה או פיני גרשון יזכו בחמש אליפויות בנבא אם רק יתנו להם צ'אנס (אסי פיספס בגדול עם פיני)?

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 57 תגובות

  1. שמע רק על ההגעה לבלאט מגיע שאפו ענק.
    קיוויתי שירחיב מעט יותר בתשובות, אז בלאט אם אתה קורא, בדרך למשחק במטוס או בשירותים, אפשר לענות גם בתגובות 😉

  2. קיבלנו כאן כמה תשובות לשאלות חשובות. תרשו לי להקצין את דיוויד – שחקן כמו סטף קרי אתה לא ממש עוצר אלא מנסה להאיט ולגרום לו להתאמץ. לגבי ההגנות האיזוריו ומאץ'-אפ זון – ישנה התנגדות של השחקנים להיכנס לשיטה כזאת כי הם רגילים לשמור אחד על אחד. אם תהיה היענות של השחקנים ויהיה חלון זמן רציני דיוויד יוכל לעבוד איתם על הנחלת השיטה. אלו שני אים-ים משמעותיים ולכן זה כנראה לא יקרה בקרוב.

  3. ועוד משהו שאהבתי שהוא אמר (וגם אדון טמיר יאהב) – דיוויד מודע ומשתמש באנליטיקס אבל הכי חשוב לו הוא לא לאלץ את השחקנים לשחק בסגנון כפוי ולא טבעי להם. עדיף ששחקן יפעל אינסטינקטיבית. את האינסטינקט ניתן "לשייף" ולכוונן, ואת זה עושים בתקופת האימונים אם יש מספיק זמן.

  4. כל הכבוד על הראיון.
    השאלות שצונזרו, לא צונזרו לשווא,.
    השאלות של את מי אתה אוהב יותר, ואיזה שחקן וכד',
    הם שאלות שאין עליהן תשובה נכונה,
    וכל תשובה תעורר באז מיותר בערוצי התקשורת הרכלניים.
    לגבי השאלה לגבי העדפה עבירה או לא שניות לסיום.
    אני כמאמן הייתי משאיר את זה מעומעם, כדי שהיריב לא יידע את התכניות שלי לסוף המשחק.

  5. סחתיין על הראיון. אני חושב שהגנה מעורבת יכולה להיות סיפור הצלחה אבל זה דורש הרבה תרגול ותאום ברמה גבוהה ולא בטוח שבקבוצה כמו קליבלנד יש סבלנות לניסויים מהסוג הזה וחבל

  6. לגבי החמישייה הטובה בליגה. דמיינו רגע אחת כזאת
    קרי – תומפסון – בארנס – דוראנט – גרין.
    חמישיית הסמול בול של הלוחמים עם דוראנט במקום איגודלה

    1. בהינתן שאתה הולך על מבנה דומה לחמישה של ג"ס, קוואי לאונרד במקום בארנס יכול מאוד לחזק את החמישיה הזאת.

  7. עגל אתה מאד אהוד ואהוב פה באתר כמו בלאט.
    בא לי להתפאר שאני הראשון שהתאהב בתגובות ובסגנון שלך
    (אפשר לחשוב גם אם זה נכון, אני רק סקאוט 🙂
    אתה גורם ענקי פה באתר לתענוג ענין ואהבה לפיזיקאיות
    וההומור הענק.
    תודה רבה על פועלך המקסים פה
    וכח ההתמדה שלך הלוואי על כולנו מחצית
    נחישות ואהבה לכדורסל.
    תבורך ותצליח תמיד.

  8. כל הכבוד לעגל שיצא אריה
    מה עם איזה שאלה פיקנטית לטובת המאזינים ?
    למי מהשחקנים יש אחוזי קליעה הכי גבוהים אצל המעודדות ?
    שומפרט יותר טוב בפיק אנד רול או בבחירת רולים בשיער ?
    לברון , מעדיף טישו או מגבונים לחים ?
    איך JR סמית מצליח לעשות 2 פעולות בו זמנית בלי לגרום לפגיעה מוטורית ?
    איך זה מרגיש שמוזגוב צועק את השם שלך אחרי כל החטאה ?
    מה עם הטלפון של קווין לאב ? כשירות למאזינות ? והאם הוא כשיר לאזרוח ?

  9. כול הכבוד לעגל!
    חוץ מזה חבל שצינזרו הרבה שאלות כגון
    מה מידת השליטה שלך בקבוצה לעומת בעבר שאמנת את מכבי תא

    1. +10 וריספקט לעגל שמשיג כל מטרה.
      (אכן מעצבן שצינזרו אבל כנראה הם אובר פרוטקטיב אחרי הקרקס התקשורתי שהיה סביב בלאט ולברון בשנה שעברה)

  10. יואב לא יודע מה צונזר, אבל מה שנשאל בפועל הוא פשוט נפלא ועוד יותר מכך התשובות של דיוויד. הצצה נפלאה לעולם שלם שנסתר מעינינו וזה בדיוק מה שמעניין. כל הכבוד וכן ירבו !!

  11. איזה כיף וכבוד שהאתר הזה מצליח לנפק כזה ראיון עם דיוויד.
    עגל, יצאת תותח – גם על היוזמה והרעיון וגם על הביצוע.
    קצת חורה שצינזרו אבל השאלות האלה היו יותר אישיות ״ורכילותיות״ ודיוויד ענה על השאלות היותר מקצועיות.

        1. אם התחלת בכיוון חיובי למה שלא תישאר בכיוון הזה ?
          שמו בישראל פופוביץ והכנוי פופ אפיפיור .
          אז איך הגעת לכינוי פלאח ?
          כינוי שעל פניו נראה לי מזלזל משהו …
          אז אם אתה מזלזל בו לאיזה צורך ראיון איתו ?
          אהה זה לא אתה זה מישהו אחר והכינוי נדבק ואתה חוזר עליו בלי לשים לב למשמעות אולי ?
          בכל מקרה עדיין צורם ומאד לא מתאים , נא להתיחס בהתאם תודה .

          1. במקרה נכנסתי וראיתי את התגובה שלך. הכינוי פלאח נדבק ממנחם ותפס את כולם. מה הבעיה בכינוי ולמה אתה רואה בו זלזול ? מאחרוי הכינויים המעליבים לכאורה של מנחם תמיד מסתתרת הערכה.
            במקרה, ממש במקרה, אבא שלי פלאח גאה ואפילו אני שהתלפלפתי והתנוונתי עדיין יותר פלאח מפיסיקאי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט