יומן מכבי חיפה (18) – שילוב נוער ופלופינג/מתן גילור

20151201_200643

מי שעוקב אחרי הבלוג שלי יודע שבין היתר אני מנהל יומן מכבי חיפה.

לעתים ישנם פרקים ביומן שאני סבור שקוראי אתר זה יכולים למצוא בהם עניין.

2 הנקודות להלן מדברות על מכבי חיפה, אך בעצם עוסקות בתופעות רחבות יותר.

*

2 מסקנות שיושבות לי בראש כבר תקופה וקיבלו אישרור אחרי ההפסד 1:0 למכבי פתח תקוה ברבע גמר גביע הטוטו:

  1. מכבי כבר לא תשלב שחקן שגדל אצלה במועדון ישירות ממחלקת הנוער ללא השאלה. הקהל – בעיקר בעידן הרשתות החברתיות – כבר לא מוכן לשלם את שכר הלימוד הנדרש. ונדרש! שחקן שעלה מהנוער לא יכול להצליח כשהקהל נגדו. המערכת כבר לא מספיק חזקה לאתרג שחקני נוער ברמה הנדרשת.
  2. על הלך רוח ניתן ללמוד רבות מצפייה בדעתם של אנשים לגבי אירועים כלכליים שמושפעים מדעתם המדינית. למשל, בימין ניכרת תמיכה גדולה במתווה הגז לעומת השמאל בו ניכרת התנגדות למתווה. אין זה אומר שמי מהצדדים פועל על אוטומט. חזקה שכל אדם פרטי מאמין, באמת ובתמים, לאחר שקרא דעות משני הצדדים, שהעמדה בו תומך הצד הפוליטי שלו היא הנכונה. ומדוע? כיוון שהלך הרוח, שניזון מאין ספור אירועים קודמים, גרם לו לתת משקל גדול יותר ואמון גדול יותר לדעות מהצד הפוליטי שלו. אותו הדבר מתרחש במקרה של איתי שכטר. אחרי אין ספור ניסיונות להשפיע על החלטות שופטים – הן במרמה והן בתיאטרליות מופרזת – אין פלא שהלך הרוח של השופט הינו להתייחס לאיתי שכטר בחשדנות. כמו כן, היד תהיה קלה יותר על ההדק כשמדובר עליו. בעבר, לברון ג'יימס היה מגיב בתיאטרליות מוגזת לעבירות קלות שנעשו עליו – אין פלא אם כן שכשנעשתה עליו עבירה בשניה אחרונה של משחק גמר NBA משרוקית השופטים נדמה. כמו במקרה של ג'יימס, כך במקרה של שכטר – מרבית האשמה היא על השחקן שהביא את השופטים להלך רוח של אנטי כלפיו. שכטר אשם באדום הזה – לא פחות מהדברים שנאמרו – בעצם זה שהוא הביא את עצמו למצב, בו קל לשלוף לעברו את הכרטיס האדום. לא לחינם הוא קיבל שני כרטיסי אדומים – מאד מעוררי מחלוקת – בעונת המשחקים הנוכחית, וטרם הסתיים סיבוב ליגה יחיד.
Subscribe
Notify of
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
סלים ווארזה
סלים ווארזה
8 years ago

מתן, האם יש בנוער\נערים של מכבי חיפה פרוספקטים של שחקנים עם פוטנציאל של עטר, רפאלוב, קטן, רוזנטל, בנאדו, דווידוביץ?

כבר כמה שנים טובות שלא יצא ממכבי חיפה שחקן תותח דל ממש. רק חמד. אולי זו בעיה כללית בארץ שכבר אין כשרונות כמו עד לפני עשור בערך.

יש איזה מישהו שמסומן כמבטיח במיוחד ,״? ברקוביץ מגיל נערים דיברו עליו שיגדל לאחד הגדולים

מתן גילור
8 years ago

טאלב טוואטחה האחרון שהשתלב ישירות בקבוצה הבוגרת.
לא ניתן לדעת האם ישנם כאלה, כי לא ניתנת להם ההזדמנות להוכיח את עצמם.
אם אתה מדבר על הרמה בנוער, אז יש. לרפאלוב לקח הרבה זמן והרבה שנים בינוניות עד שקצרו ממנו את הפירות. היום אל היה מצליח להשתלב, לדעתי.
בודדים שחקנים כמו אייל ברקוביץ' שכבר מהמשחקים הראשונים משתלבים באופן חלק.

סלים ווארזה
סלים ווארזה
8 years ago

תודה. אני מדבר על הרמה בנוער

שמייקל
שמייקל
8 years ago

תשמעו זה סוג של מלכוד 22, אתה אומר לעצמך אין מצב שהם יכולים להשתלב ואז זה מגשים את עצמו…איך אפשר לשלב מישהו אם אתה לא מאין שאפשר לשלב כי יש לחץ וכו'? וזאת התפיסה הרווחת. אם שחקני נוער השתלבו בברצלונה, אפשר להשתלב גם במכבי חיפה, זה עניין של יכולת, שחקן גדול הוא טוב גם בגיל 17 מי שלא משתלב לא מספיק טוב, תראו לי שחקן שלא השתלב במכבי חיפה והפך להיות שחקן מוביל?
אולי רק עדן בן בסט אבל לו היו הזדמנויות לחזור והוא מבחירה העדיף שלא .

Ljos
Ljos
8 years ago

פחות עקבתי אחרי מכבי חיפה העונה, אז מעניין אותי לדעת איך הגעת למסקנה הראשונה, והאם יש קשר לת'יבודו הישראלי?

מתן גילור
8 years ago

שמייקל, זה לא נכון. להפך. בגלל שכן קרה בעבר הציפייה כל הזמן היתה שהשתלבו. בשנים האחרונות קיים שינוי מגמה, שגרם לי להגיע לתובנה הזו.
ברצלונה זו לא מערכת במשבר ארוך שנים, ולכן קל יותר לשלב. ובכל מקרה, שים לב מה היחס (של התקשורת במקרה הזה) למוניר שהוא כוכב בנבחרת ספרד הצעירה. מבחינת התקשורת הוא לא שווה ברסה, כי במעט משחקים ששיחק לא היה מספיק טוב. ברסה, כמערכת, מספיק חזקה כדי לדעת להתמודד עם הביקורת ולתת לו את המרווח הטעות לפני החלטה סופית. מכבי חיפה לא.
סנטיהו סולליך (שמאז הגיע לצ'מפיונס והיום שחקן הרכב בליגה יותר חלשה, אך בקבוצה יותר חזקה).
ריאן היום שחקן בשל ומתאים למכבי כי היו לו שנתיים בעכו וסכנין לטעות כמה שהוא רוצה ולעצב את המשחק, אבל לפני כן הקהל הפעיל עליו לחץ מטורף. כל טעות הכי קטנה – שרפאלוב בזמנו היה מקבל עליה מחיאות כפיים מעודדות – זכתה לאנחות יאוש ומעבר לזה.
מבלי לצאת להשאלות אני לא רואה מצב שהיה מגיע להיות שחקן הרכב במכבי (מה שהוא עכשיו). גם חבשי וג'אבר (שבינתיים לא ממש מוכיחים שהם ברמה) נראו יותר טוב בסכנין. כנ"ל לגבי גוזלן ברעננה והפועל ת"א. בניגוד לריאן, הם חזרו אחרי מעט מדי זמן בחוץ.

Ljos, חלקית. המגמה קיימת כבר מספר שנים. ברור שמאמן כזה לא מסייע לשינוי המצב.

Ljos
Ljos
8 years ago

מוסיף רק שלברצלונה יש גם קבוצה קבועה בליגה השנייה אליה היא יכולה לשלוח שחקנים, במיוחד צעירים, כמעט בכל שלב של העונה.

אז מה קרה בחיפה? למה טוואטחה קיבל איזושהי הזדמנות, וסולליך נאלץ ללכת לרומניה?

מתן גילור
8 years ago
Reply to  Ljos

נכון. אני מאד בעד מודל של קבוצות בת בישראל. זה יעזור משמעותית לפיתוח שחקנים צעירים – בעיקר אלה שגדלים במחלקות הנוער של הקבוצות הגדולות, שלרוב מהווים את הבסיס לנבחרת ישראל.
טוואטחה זה היוצא מהכלל, שהצליח לתת מספר משחקים טובים בתקופה בה מסיללה היה פצוע, ואז, כשמסיללה עזב, כבר בנו עליו להמשך. הוא בעצם זכה מההפקר שמסיללה היה כ"כ טוב (יחסית לליגה) שאת המחליפים בפרופיל הגבוה הביאו לעמדות אחרות והחליטו להמר על העמדה הזו, תחת הנחה (לדידי) שהסיכוי לירידה ביכולת בעמדות אחרות גדול יותר.

מנחם לס
מנחם לס
8 years ago

לדעתי מאמני הכדורגל בישראל נופלים בהרבה ברמתם ממאמני הכדורסל. מתי היה למכבי חיפה מאמן טוב ממש?

מתן גילור
8 years ago
Reply to  מנחם לס

האחרון היה יצחק שום בעונת 2002/2003 שאחרי זה המשיך לדאבל ביוון.

שגיא נאור
Editor
8 years ago

מתן, מה היתרון ששחקן צעיר ישחק במכבי חיפה ב׳ בליגה הלאומית ולא בעכו או מכבי פ״ת או סכנין בליגת העל?
צריך להבין שבנוסף לעניין הלחץ בין לשחק במכבי חיפה לעומת מועדון קטן יש גם שני אלמנטים משמעותיים נוספים:
א. סגנון המשחק – לשחקן התקפה קל לבלוט הרבה יותר בקבוצה קטנה שמשחקת על מתפרצות ויש לשחקן שטח וחופש פעולה.
ב. הרושם – במכבי חיפה או כל מועדון אחר הציפיה היא למהלכים טובים ונכונים, זו ברירת המחדל ושחקן שמעסד כדור או עושה טעות – היא תבלוט יותר מאשר פעולות שגרתיות. כשעטא ג׳אבר משחק בסכנין ומניע כדור בלי לאבד יותר מדי ועושה הרבה פעולות סרק זה נראה טוב וכשריאן לוקח כדור באחד על אחד על הקו ומצליח לעבור שחקן פעמיים במשחק זה נראה מצוין. קל הרבה יותר לשים לב לפעולות החיוביות שלהם ולהתעלם מהטעויות.

לעניין שכטר – אין ספק שהוא הרוויח את החשדנות כלפיו. אני חושב שזה רלוונטי לגבי הנפילות שלו אבל לא לגבי שתי ההרחקות.
במשחק נגד הפועל ת״א הוא ביצע איזה 10 עבירות ובקושי קיבל כרטיס. ההתנהגות שלו במשחק גביע הטוטו היתה של ערס חוצפן שחושב שהוא עדיין הכוכב שהיה לפני 5 שנים שיכול להרשות לעצמו להתנהג איך שבא לו (כמו כוכבי אנביאיי שמקבלים ריספקט מיוחד). מה לעשות שהימים האלו חלפו מזמן וכשהוא גורר שחקן יריב (מבוא לצהוב) ומתחצף לשופט הוא מקבל בעיטה בתחת.
ההרחקה הראשונה שלו היתה מוטעית והיא דומה מאוד להרחקה של טואטחהננגד ב״ש – פשוט טעות בהבנת הסיטואציה מצד השופט. לא יותר ולא פחות.
בעל מקרה, מדגם של שתי הרחרות זה קצת מעט מדי.

מתן גילור
8 years ago

תודה אדר.
לא מדבר רק על הרחקות אלא על יחס כולל מהשופטים לפלופרים, ולא רק לגבי עבירות עליהם.
צריך להבין איך עובד מנגנון של קבוצה בת. זה לא שעדיף לו לשחק במכבי ב' ולא בעכו, אלא שעדיף לו לשחק שבוע אחד במכבי ב' ואת השני במכבי א'.
זו המשמעות של קבוצות בת – אלה אותן הקבוצות של אותו המועדון והמעבר ביניהן במהלך עונה קורה באופן חופשי, ללא הגבלה, ובלי תקופת העברות.
אז כשהוא טוב הוא ישחק במכבי וכשהוא פחות טוב במכבי ב'.
המקרה עליו אתה מדבר, אם הוא טוב הוא עדיין ממשיך בעכו.
קבוצות בת יקלו בצורה משמעותית על קליטת שחקנים, כי אז תהיה אפשרות לתת לשחקן בית 10 משחקים בעונה בקבוצה הראשית והוא עדיין ישחק 30 משחקים ולא יאבד כושר משחק. המערכת תוכל גם לתת לו רג'קטים בקבוצה הראשית ואז הוא יעבוד עליהם בקבוצת הבת ויוכלו לבחון שיפור.