השתלטות עויינת – The Process / עידו מוריה ורפי יצחק

 

josh-harris-9664711b7f35381c

_________________________________________________________________

ביום אביבי ויקטוריאני בשלהי חודש נובמבר, אני נוהג בדרך הביתה ואז מתקשר אליי נרעש עידו. "פיצחתי את הקונספירציה של הבעלות על הסיקסרס – אני יודע בדיוק מה קורה שם" הוא פותח בשיחה ומגולל בפניי את משנתו.

התגובה הראשונה שלי היתה " עידו מה שתית?הכל בסדר איתך ?  " . " בטח יא דפוק  – תחשוב על זה"  חטפתי מיד בחזרה. וכך נולד הפוסט הבא…….

________________________________________________________________

 

וייל ריזורט הינו עסק משפחתי בתחום התיירות והאירוח באתר סקי בהרי הקולורדו. בחורף השלג בא, ואיתו האורחים שבאו לעשות סקי.הריזורט שגשג והמשפחה החליטה להרחיב את העסק ולקפוץ מדרגה  מבחינה עסקית.

המשפחה היתה צריכה הון נזיל בכדי לממש את חזון ההתרחבות שכללה בניית רכבל חדש ולהכשיר מסלולי סקי נוספים. גיוס כסף לא היה אמור להוות בעיה מפני שהמשפחה קיבלה זכיון ממדינת קולורדו על אזור ביבר קריק הנחשק והפונציאל החבוי בו יכל בקלות לשכנע כל בנק או משקיע פוטנציאלי לשים את ההון ללא הרבה התלבטות.

הבנקים כמו בנקים בקשו לראות דוחות ומאזנים בשביל לקבוע את תנאי ההלוואה, ובעוד שהניירת עברה משמאל לימין, הגיע הצעה מלאון בלאק, איש עסקים ממולח,  שהציע לתת את הכסף בתנאים הרבה יותר נוחים בתמורה לכסא בחבר המנהלים. דבר שאנשי וויר ריזורט שמחו לתת לו. לאון התגלה כאשף בחדר הישיבות ושום החלטה לא הצליחה לעבור. הוא הצליח לנוון את הארגון.  הבנייה התעכבה, תוכניות השתנו ומיד היה צריך עוד ועוד אשראי שלאון בלאק שמח לתת בתמורה לעוד כח בחדר הישיבות. כעבור 3 שנים, בשנת 2002, לאון בלאק השתלט טוטלית על אתר הסקי והמסלול בביבר קריק נקרא על שמו עד היום.

אחד הריזורטים בביבר קריק – קולורדו

ג'וש האריס שותפו של בלאק באפולו טריידינג. קרן ההשקעות מצא קו קרוז בקריביים בקשיים כלכליים. הוא קנה את אחוזי השליטה, וקנה במקביל מנויות בקווי קרוז במפרץ מקסיקו. הוא פירק את החברה בקריביים מסר את חוזיי השייט, ואת הספינות מכר במחיר הקרן לחברה שעבדה במפרץ מקסיקו. החברה ממפרץ מקסיקו פיטרה את כל הצוותים הקבועים ועברה לצוותים זמניים ומגדלי החברה נמכרו. צוות ההנהלה המצומצם מאד עבר לשבת בקומה השמינית של בנייני אפולו ביוסטון. עקב ההתייעלות הקווים הנוספים שנוספו, החברה הפכה לשחקן טופ 5 במפעילי הקרוזים בארה"ב ומניות החברה הרקיעו. ג'וש האריס מכר את המניות שקנה ורשם רווח אדיר לקרן אפולו .

ב 2011, ג'וש האריס שמע על חברה חדשה בקשיים עם צורך במזומנים: קומסקאט ווול פארגו (בנק) אשר חטפה כמה מכות פיננסיות קשות במפולת של 2009. ג'וש האריס, שמתעסק באיתור חברות ולא נפגע כלל במפולת,  בא לעזור – בתמורה למניית השליטה, הוא קנה את פילדלפיה 76. שווי החברה בפרובס היה ב- 2010 רק 330 מליון, האריס קנה את הסיקסרס ב-287 מיליון דולר –   ג'וש האריס טען שהוא בא מאהבה, והוא מחפש להשקיע בקהילה.

האריס יחד עם דאג קולינס ורוד תורן ביום רכישצת הסיקסרס

האריס מגיע מתחום הלאוורג' ביי אאוט  או LBO, בקרן אפולו טריידינג. שיטת ה LBO היא שיטה פיננסית שמטרתה לעשות רווחים. השיטה קצת מסוכנת אבל ריווחית להפליא:

קרן ה LBO  מחפשת בנק להשקעות וחברה שיש לה אקוויטי וצריכה כסף. זה יכול להיות חוזי שייט בקריביים. פטנטיים תעשייתים, מגדלים במרכז העיר או חוזה משחקים בליגת ה NBA. הקרן לווה את שווי גרעין השליטה בחברה, משתלטת על הדירקטוריון, והופכת להיות מקבלת ההחלטות. במקביל, הקרן מודיעה למשקיעים על החברה שרכשה, התוספת האחרונה לפורטופוליו העסקי ומוכרת מניות של עצמה. השלב הבא הוא להעסיק כמה מנהלים שפיצים. מאלה עם השן הכחולה באוזן, משקפיים חכמות ושלוש שעות שיינה בלילה. המנהל החדש מתחיל לכסח את השומן ולהוציא את כל הכסף מהפירמה. פיטורי עובדים. מכירות נדלן מיזוגים לתוך פירמות נוספות שקיימות בפורטופוליו. הביצועים הסבירים משפיעים על ביצועי הרבעון. והדוחות מועברים לוול סטריט ומעילים את מניית החברה. בשלב הזה צריך למכור את החברה ברווח יפה וליהנות מרווח עליית המניות. ואז אפשר למוטט לחלוטין את הפירמה. כשמחיר המנייה מגיע לרצפה, לקנות שוב את המניות. ולקנות פירמה נוספת ולמזג את השתיים וליצור אימפריה.

את הצעדים שהאריס עם הסיקסרס, אני אתן לרפי הפילדלפולוג שלנו לתאר…

רפי: סיפור המעשה כך היה: בשנת 2011 רוכש האריס את פילדלפיה 76 סיקסרס, בסכום של 287 מיליון דולר.

האריס חשב לקחת את הקבוצה של פילי ולהעבירה לניו ג'רזי, קרוב למקום מושבו של מרכז עסקיו.  הליגה העבירה באותם שנים מג'רסי את הנטס  לברוקלין. והשאירה מאחור אולם פנוי ושוק גדול ללא קבוצה. אז תגידו שגם ככה שתי  קבוצות בניו יורק זה הרבה (דובי????), אז לצרף קבוצה שלישית?  אבל כל מי ששמע את הבוס ברוס ספרינגסטין שר,  יודע שבניו ג'רזי גאים בשיוכם והם לא עדר של קומיוטרים. אפילו ג'וש האריס בעצמו גאה להיות ג'רזי בוי.

נחזור לרכישה. פילי מסיימת עונה מוצלחת מזה שנים. כמדורגת שמינית במזרח הם מחוללים הפתעה גדולה ומדיחים את שיאקגו בסיבוב הראשון (מי שזוכר – פציעה מספר 1 לדרק רוז במהלך משחק 2 בסדרה) , פילי  ממשיכה לסיבוב השני ופוגשת את בוסטון של פירס וגארנט, הסיקסרס מפסידים לבוסטון ב-7 משחקים.

כאמור, בשנה הראשונה הכוונות היו עוד טובות. האריס ממנה את סטפנסקי כ- GM ויחד עם רוד תורן המשמש כנשיא הקבוצה, השניים רוקמים טרייד בומבסטי ראשון יחד עם דנבר, אורלנדו והלייקרס. פילי שולחת את איגודלה, כוכב הקבוצה, יחד עם שני שחקנים צעירים: ניקולה ווצ'ביץ ומו הארקלס ושתי בחירות דראפט ראשונות, וכל זאת תמורת סנטר הלייקרס – אנדרו ביינום. האריס נתן אור ירוק לסטפנסקי ללכת בגדול, בחזון הם ראו איך ביינום שמשתחרר מההילה של קובי בלייקרס הופך את פילי למפלצת. סטפנסקי מחתים גם את ניק יאנג ודורל רייט ויחד עם ספנסר האוס, איואן טרנר, דרו הולידיי  ותאד יאנג,  הסיקסרס  מכוונים להגיע שוב לפחות לחצי גמר המזרח.

15 מיליון דולר לשנה – ללא דקת משחק……אנדרו ביינום בפוזה אופיינית בעות 2012-2013

טוב, אז כפי שאתם יודעים ביינום לא שיחק אפילו דקה במדי הסיקסרס שסיימו עונה איומה של 34 נצחונות בלבד וללא עלייה לפלייאוף.

בחדר המצב בקרן אפולו יורדים השותפים על האריס על איך שנפל לתרמית של הלייקרס ושלח תמורת עגלה ושמה ביינום את כוכב הקבוצה, שני שחקנים צעירים ובחירת דראפט. האריס הבין גם שהתוכנית שלו להעביר את הסיקסרס לג'רזי כנראה לא תצא לפועל (הוא אישר בנייה של מתחם אימונים חדש בקמדן ג'רזי שגרמה רעש אדיר בתקשורת והאוהדים החלו ללחוץ אותו).

האריס הפנים הכל וגמל בליבו לעזוב את חלומות הבעלות על קבוצת כדורסל ולהתייחס לסיקסרס אותם רכש ככל עסק שעבר תחת ידיו בעבר. הוא יראה לכולם שהוא עדיין אותו כריש עיסקי והתמודדות עם העיר פילדלפיה וארגון ה- NBA , קטנים עליו – וכך החלה להירקם לה תכנית העוקץ הגדולה בתולדות הליגה שתויגה בהנהלת קרן אפולו כ-   "The Process".

בעת רכישת הסיקסרס, כשהריס ראיין מועמדים למשרת ה- GM , הוא התרשם מאוד מהחשיבה היצירתית של אחד המועמדים: בחור צעיר בשם סם הינקי. למרות שהחליט להמשיך עם סטפנסקי הראיון עם הינקי נותר חרוט בזכרונו. הינקי הרשים את האריס במתודת המוני-בול אותה הציג בראיון ובתיאור איך לקחת את היכולות האנליטיות שלו בנושאי הכדור הכתום והשלכתם למהלכים של משקיע בוול סטריט:

  • קנה בזול מכור ביוקר
  • אל תתאהב בנכסים שלך ( נכסים = שחקנים)
  • פזר את תיק ההשקעות שלך וצור לך הרבה אופציות.
  • שלם את המחיר עכשיו בשביל להרוויח הרבה יותר בעתיד.

 

הדרך של הינקי

 

האריס, שהחל את דרכו בעולם הכדורסל כבעלים נורמטיבי שרצה לנצח בעולם הספוטיבי, חזר להיות הכריש מוול סטריט שחותר לגרוף כמה שיותר כסף מהנכס החדש שלו מיד בתום העונה ההרסנית ההיא של דאג קולינס. וביינום, הוא הרים טלפון לסם הינקי, קבע איתו ראיון נוסף והציג לו את יעדיו. בוא נפשוט את הסיקסרס מכל הנכסים העכשוויים שלה, נזרוק משכורות ושחקנים ונשאיר רק נכסים פוטנציאלים על הנייר. הינקי הפך למנכ"ל ולמוציא לפועל של התוכנית.

הינקי החל לעבוד מיד.

בערב דראפט 2013 הוא שלח את דרו הולידיי (יחד עם התחייבויות שכר של 44 מיליון דולאר ב- 4 שנים הקרובות), כוכב הקבוצה ואול סטאר באותה עונה, לפליקנס תמורת הבחירה השישית (נרלס נואל) ובחירה עתידית (אלפריד פייטון). כמובן שדורל רייט וניק יאנג שוחררו במה שהיה יריית הפתיחה לשנת טאנקינג מספר אחת.

נשאלת השאלה – מה נעשה עם האוהדים? איך נעביר את השנים הללו עם מינימום רעש מהקהל הקשה של פילי?

אין בעיה , הקהל הזה כל כך שבע מאנשי הכדורסל של העולם הישן, 30 שנים הקבוצה הזו נעה בין בינוניות להצחנה – בואו נמכור להם את התכנית כסבל רגעי לטובת הצלחה עתידית מרובת שנים.

הסיקסרס מתחילים את עונת 2013-14 עם נצחון מהמם על המיאמי היט האלופה המכהנת. במשחק הזה נצץ הרוקי החדש של הסיקסרס MCW  עם הופעת בכורה בליגה מהסרטים. פילי לא עצרה ואחרי שלושה משחקים הם עומדים על מאזן 3-0 כולל נצחונות על שיקגו וושינגטון. הינקי נקרא מיד לחדר המצב בניו ג'רזי של קבוצת אפולו. " חבר זה לא זה" תאיץ את התהליך…… והינקי עבד…….. פתאום החלו לדלוף ידעות ממקורות קרובים שהסיקסרס מחפשים טריידים על יאנג, טרנר והאוס (הותיקים היחידים בקבוצה) , והסיקסרס החלו להפסיד. בתחילת ינואר מאזן הסיקסרס היה כבר 21-12 כששמועות הטריידים על השחקנים רצות באופן תדיר. טרנר, יאנג והאוס החלו להפגין את אי שביעות רצונם ממה שקורה איתם והתוצאות לא אחרו  להגיע: הסיקסרס החלו בסדרת הפסדים שנגמרה בהשוואת שיא ההפסדים הרצופים בליגה (26). במהלך סדרת ההפסדים נשלחו האוס וטרנר בטריידים תמורת בחירות סיבוב שני. האריס בודאי חיכך את ידיו, המנכ"ל שלו עובד בדיוק כמו שציפה. 63-19 סיימו הסיקסרס את אותה עונה כשני השחקנים היחידים בהרכב שהיו ברמת NBA היו MCW ויאנג. בעשרת המשחקים האחרונים מילא הינקי את הרכב הסיקסרס בכל מיני יצורי D- LEAGE כקספר וור, ג'רוויס וונדרו, ועוד כאלו שאני אפילו לא יודע איך לכתוב את שמם.

תאד יאנג עדיין היווה בעיה  מבחינת הינקי והאריס. הוא שחקן פרודוקטיבי עם משכורת לעונה נוספת.  אבל הינקי תכנן לטפל ביאנג אחרי הדראפט.

אז מה עושים כשרוצים להשאר גרועים? בוחרים בדראפט בבחירה 3 שחקן פצוע (אמביד) ושחקן אירופאי שלא יגיע לארה"ב בשנתיים הקרובות- דאריו סאריץ' (אחרי טרייד עם אולנדו שבמהלכו הינקי השיג עוד בחירה) .

סאריץ – שיחק לידיים של הינקי והאריס החוזה עם אנדולו אפס

אחרי הדראפט הינקי מבצע טרייד על תאד יאנג עם מינסוטה תמורת לוק מבה מוטה, אלכס שבד ובחירת דראפט של מיאמי.

הקבוצה שמתחילה את עונת 2014-2015 גרועה יותר מהקבוצה שהתחילה את עונת 2013-2014 . הינקי הצדיק את הסבלנות נוספת שהאוהדים צריכים לאזור בכך שאמביד וסאריץ הם משהו מעולם אחר והסבלנות תשתלם – והאוהדים הפתיים – האמינו וקיוו!

אחרי פתיחת עונה מזעזעת של 17-0 החל ברט בראון לייצב קבוצה הגנתית סביב נואל ו- MCW שהגיע לפגרת האולסטאר עם מומנט חיובי ומאזן 41-12. מה עושים? שולחים את MCW לבאקס תמורת עוד בחירת דראפט עתידית. הסיקסרס סיימו עוד עונה עם 60+ הפסדים כשהתחייבויות השכר שלהם ברצפה.

האריס היה מרוצה – תמשיך להרוס!  הוא מורה להינקי. אז הינקי המשיך לנקות, איש(מעל) סמית ומבה מוטה היו השחקנים הותיקים היחידים בהרכב הקבוצה, הם היוו שלד של יציבות לצעירים- הינקי סירב לבקשת בראון להאריך את חוזיהם ושחרר אותם. הוא המשיך למלא את הרכב הסיקסרס בצעירים חסרי ניסיון ובשחקנים שוליים. הסיקסרס של תחילת השנה נראים כגרועים ביותר בעידן הינקי. האוהדים מתחילים להבין שעבדו עליהם. פתאום אמביד זקוק לעוד ניתוח, סאריץ גם העונה לא מגיע והבוס מרוצה.

הסיקסרס, כמה שהם מצחינים מרוויחים בין 25-35 מיליון לשנה רווח תפעולי.

הינקי משתדל לא לעבור את רצפת השכר על מנת לאפשר לבוס שלו להמשיך ולשלשל כסף לכיס בצורה שוטפת.

למה האריס מרוצה? הוא רכש את הסיקסרס ב- 280 מיליון דולאר, והיום הארגון שווה על הנייר 700 מיליון.

הינקי צובר לו נכסים ומצד שני דואג שהקבוצה לא תהיה תחרותית. הוא בונה על זה שהסבלנות של סילבר ואנשי פילדלפיה לא תארך יותר משנה נוספת ויחד עם המדיניות השערוריתית שלו, סילבר יכפה עליו את מכירת הפרנצ'ייז בדיוק  כמו שעשה לסטרלינג עם הקליפרס. ואז תתחיל מכירה פתוחה לכל המרבה במחיר, כשהאבסורד הוא שהמחיר ההתחלתי הוא 700 מיליון……

עם הנכסים שיעמיד הינקי על הנייר והמרקט-שר של פילדלפיה (מדורגת 4-5 בגודל המטרופולין בארה"ב) , האריס יוכל לקבל בין 1.2 -1.5 מיליארד בשביל סיבוב עסקי  של 5 שנים.

אחלה תשואה לפרייבט אקווויטי- הרי הם עובדים על מימוש רווחים של… 5 שנים (תסתכלו מה עושים בקרן פימי בישראל) – האריס את הסיבוב שלו עשה.  הינקי יקבל בונוס יפה על היותו המוציא לפועל של התוכנית ואילו ברט בראון המסכן יפרוש לחוות התבודדות באאוטבק האוסטרלי עם התואר המאמן המפסיד ביותר בתולדות ה- NBA.

אבל אולי יש גם סיבה אחרת?

עידו: את התשובות ג'וש האריס בעצמו נותן לי.

עת השתלט על הקבוצה בעזרת קרן אפולו בדק האריס את האפשרות להעביר את הקבוצה לניו ג'רזי.

אז האריס מפרק את הכל. מוריד את מחיר המנייה, וממאיס את הארגון על הנהלת הליגה … רק בשביל שמישהו אחר  יוכל להשתלט עליה ולהעביר אותה לניו ג'רסי. ככה בדיוק עובדת השתלטות עויינת (LBO). השתלט – פרק מנכסים – אבל במקום למכור הלאה ,מזג והעבר לפירמה אחרת.

נראה לכם תלוש? בשנת 2013 נקלעה עוד קבוצת ספורט למשבר. הפעם אלופת הליגה 5 פעמים וקבוצה עם מסורת מפוארת. לא בכדורסל. בהוקי קרח. תנחשו מאיפה? כן ניו ג'רסי. מי השתלט על הקבוצה? נכון, ג'וש האריס
(שלב ראשון: השתלטות).

ניו ג'רסי דבילס – האריס שם באמת התכוון להצליח

בתוך שנתיים הניו ג'רסי החליפה 4-5 מאמנים וביצעה טרייד על כל סמל (שלב שני: פרק מנכסים), ו…סיימה במקום הלפני האחרון שנה שעברה …

אבל… השנה ניו ג'רסי קנתה כמה קאנונים, חיברה אותם למאמן נכון והיא בדרך למעלה (שלב שלישי: השתלטות מלאה והפיכה לאימפריה). ז"א שכשהאריס רוצה – הוא גם יכול. רק שהוא רוצה את זה בניו ג'רסי.

וכמו שאמרנו בפילי האריס לא כל כך רוצה  ו – The Process  הוא הכינוי לתרגיל העוקץ הגדול בתולדות ה- NBA …….

 

לפוסט הזה יש 52 תגובות

  1. כתבה מקצועית ביותר. גם אם זה לא לגמרי מכוון, המהלכים של פילי בשנים האלה פשוט תמוהים מדי וצר לי על אוהדי פילי שנפלו בפח הזה.
    היו צריכים לעורר התנגדות חריפה כבר בהתחלה.

  2. מעולה והגיוני בצורה מעוררת חלחלה.
    העונש היחיד שיכול להיות לדעתי למצב כזה הוא הכרזה שהקבוצה יורדת ליגה, והחלפתה בכל קבוצת די-ליג, יורוליג, אדריאטית, ליגה סינית ואלופת מכללות שמוכנה להיכנס. היא בודאות תהיה תחרותית יותר והבעלים רק יפסיד. רק חבל על האוהדים. אבל לציניות כלכלית בספורט מגיע עונש ציני.
    ורק שאלה מהדיוט – איך מועדון או חברה שמאבדת כל נכס אפשרי מכפילה את השווי שלה?

    1. כי שווי הקבוצה קשור מאד לשווי הליגה. אם ה-NBA היא ליגה כזאת מוצלחת שקבוצה כמו הלייקרס מוערכת ב-2 מיליארד, והניקס אולי טיפונת פחות – זה דוחף את ערך כל הקבוצות למעלה, כי ערך הקבוצה נקבע רק בחלקו על טיבה, כי "טיב" קבוצה יכול להשתנות בשנתיים שלוש מהתחתית אל הטופ.

      1. הבנתי, תודה.
        אז כל הסיפור הוא בערך – "קניתי פעם בקבוק יין. טוב, לא באמת קניתי, אמרתי למוכר שירשום ולא חזרתי. החנות עדיין מרוויחה אז זה בסדר. אמרו שהיין נחמד ורציתי לשתות. לא יצא לי, אז זרקתי את הבקבוק לכלב שלי שישחק בו קצת. צעצוע לעיסה נחמד. כמה שנים אחרי גיליתי שיין מתיישן שווה משהו אז אני רוצה למכור. או בקיצור – לא עשיתי כלום. Can I have my money now?"

      2. אז לקנות קבוצה ב-280 מיליון דולר זה סוג של מחיר מציאה עושה רושם,
        בעיקר שרואים עסקאות אחרות מסביב כמו המכירה של הקליפרס….
        האמת מנחם שיהיה נחמד לקבל הסבר על פי מה נניח נקבע ערכה של קבוצת ספורט מקצועני בארה״ב זה שוק כלכלי מרתק

  3. התיאור של הlbo חסר. העניין בLBO הוא אופן ההשתלטות, שהיא ממונפת, הווה אומר השתלטות באמצעות חוב, שאכ בדרך צריך לגייס או להנפיק חוב בחברה שהשתלטו עליה כך שהתזרימים ישרתו את החוב ויהיה ניתן לפרוע מכספים שמוציאים בחזרה החוצה את ההלוואה המקורית. העניין פה הוא החוב, זו דרך להשתלט בלי שאתה שם הרבה אקויטי אלא באמצעות חוב. לכן מחפשים חברות עם תזרימים יציבים כדי שיהיה ניתן לשרת את החוב.

  4. עידו ורפי נהדר, כתיבתכם נהדרת יצירתית ומושלמת.
    מזמן אוהבים את יצירתכם מאד.
    כל אחד בסגנון מיוחד.
    כיף.

    1. האריס לא צריך לבנות קבוצה או כוכב , המחירים של קבוצות. עלה , היום הוא יוכל למכור תקבוצה יורו ליג של פילי ב 600- 700

        1. 1+

          כשמוסיפים לכל הנכסים העתידיים החזקים של הקבוצה את זה שהיא משחקת בשוק השישי בגודלו (כל המטרופולין של פילדלפיה) ואת כל הנכסים העתידיים שרפי ועידו דיברו עליהם, לדעתי הם יכולים לעשות מיליארד-מיליארד וחצי.

          כשהם קנו את הקבוצה ב-280 מיליון דולר, יש פה אקזיט מטורף.

  5. האריס קנה תקבוצה בזמן , לקנות בזול ולמכור ביוקר נכון לגבי כל קבוצה גרועה שתבחר שחקן כוכב ברמה של לברון דיוויס ודוראנט ,אם שארלוט תזכה בבחירה 1 בדרפט ו חק בסימונס תוך שנתיים 3 היא מכפילה את השווי שלה פי 2

  6. הגיוני בצורה מעוררת חלחלה. אם זה נכון מישהוא צריך לקבל על הראש חזק פה. ההצעה להחליף את פילדלפיה בקבוצת די ליג נראית לי הגיונית מתמיד, למרות ההיזטוריה הענפה של ה76.

  7. פפוסט שאף פעם לא ניכתב אחד כמוהו באתר. אני הולך להדביקו עד יום ראשון כך שאלה שלא קראו אותו יוכלו לקרוא.
    אבל לי ישנה בעייה עם המסר שלו. אני מסכים בהחלט בענייני שליטה עויינת וכו', אבל אני לא מסכים ללא הוכחה שהינקי קיבל צו להחליש את הקבוצה.
    ערך קבוצות NBA – בניגוד למיני עסק אחרים – לא תלויות ב-'טיבן'. הן תלויות במיקומן, בגודל השוק בו הן נמצאות, בגודל האולם, בעלות האולם, והכי חשוב – ב-MEDIAN (האחוזון ה-50) של קבוצת NBA. מי הקבוצות היקרות ביותר ב-NBA? הלייקרס ראשונה (2.6 מיליארד) והניקס שנייה (2.5 מיליארד)
    כשהקבוצות עולות לרמת ערך כזאת הן "מרימות" את ערך כל שאר הקבוצות בליגה כי זהו עסק לא נורמלי בו יחידה אחת לא פועלת בווקיום, אלא כל שאר 29 היחידות תלויות בה ובערכה במידה מסויימת.
    זאת הבעייה היחידה שישנה לי עם המאמר: הערך של פילדלפיה לא תלוי כל כך ברמתה העכשווית. עובדה שהלייקרס – הקבוצה הגרועה ביותר בליגה – שווה יותר מכולן.
    הייתי מודה לרפי ועידו עם תגובה לבעייה שיש לי עם המסר של הפוסט שלהם.

    1. מנחם – פילי קבוצה מהגרועות בהיסטוריה שנה שלישית ברציפות. וזאת מדיניות לא תאונה. רפי הראה את זה שלב אחרי שלב.

      מריו צ'למרס לא היה על המדף? ניק באטום? אפילו עכשיו יש קרלוס בוזר על המדף ואני בטוח שרועי יכול להוסיף עוד 100 שמות שיכולים מחר להפוך את הקבוצה ליותר תחרותית. אבל זאת מדיניות שבאה מלמעלה והינקי עם כל הפוזה שלו הוא בסוף היום שכיר של האריס.

      לכן אתה צריך לשאול את עצמך למה? רפי אומר שזה בשביל כסף והוא כנראה צודק. אני אומר שאחרי שיפרקו את פילדלפיה יקימו אותה במקום אחר, וזה כבר קרא בעבר.

      – – –

      כן. LBO עושים בעזרת חוב שמשולם ע"י הפעילות השותפת. שזה המקרא הקלאסי עם מנצסטר יונייטד ובנק הפועלים בישראל.
      פה זה אחרת. (א) לפי מה שבדקתי הם קנו במזומן מהון אישי. למרות שהלוואה על 300 מליון זה החזר שנתי של 25 מליון… אז כנראה שהמספרים אומרים שגם את זה הוא הלווה.
      (ב) יש פה יותר מהשתלטות. יש פה גם פירוק שהשלב הבא של המכירה או המיזוג והבנייה מחדש עוד לא הגיע.

      – – –

      דבר אחרון שלא שמנו בכתבה זה את החלון ראווה.
      וייל סמית' המאמי של אמריקה הוא בעלים חלקי של פילדלפיה.

      וחברה נוספת שנמצאת תתחת הפורטופויליו של קרן אפולו זה…. AMERICAN IDOL. תזכרו בבקשה איך זה היה בהתחלה. כמות הזכיונות שהם מכרו בעולם. ואיפה AMERICAN IDOL נמצאים היום.

      1. אם זה אכן המצב אז זה ביי אאוט, לא לברג'ד ביי אאוט. אין להם את הלחץ של החוב המקורי שלקחו לפיו הם חייבים להנפיק חוב במה שקנו כדי לשרת החוב המקןרי. כל העניין בlbo זה להשתלט ולסכן מעט אקויטי.

    2. תראה מנחם, טנקינג של שלוש שנים הוא מאוד קיצוני.
      ניסיתי לבדוק בענפים אחרים בספורט האמריקאי אם היה דבר כזה. ומצאתי בעקבות איזו כתבה של דיויד אולדריג'.
      יוסטון אסטרוס בביסבול ביצעו שלוש עונו רצופות של טאנקינג קיצוני, עם שלוש עונות של מאה הפסדים לעונה ( זה המון בביסבול…) . השיא היה בעונה השלישית של הטאנקינג כשכולם חשבו ששתי עונות זה די והותר באו האסטרוס ונתנו עונה מהגיהנום עם 111 הפסדים. שנתיים אחרי העונה ההיא האסטרוס עולים לפלייאוף מנצחים את היאנקיס בווילד קארד ומפסידים בגמר החטיבה – נותן השראה נכון ?
      אז זהו שלא –
      כתבתי כבר בפוסט שבחילת השבוע על פילי, שהדרך שהינקי מוביל היא הרסנית יותר מבונה- אני חושב שהדרך בה הסיקסרס הולכים השנה מזיקה באופן ישיר להתפתחות השחקנים. . תראה את נרלס נואל – הבחור הלך אחורה מבחינת יכולת , הוא לא מוצא את מקומו במגרש, תראה את אוקאפור ואיך הוא מנוצל – בזבוז . לקחת קבוצה כמו הסיקסרס ולהותיר אותה ללא פוינט גארד ברמה אפילו בינונית – זה פשע. אין שם שום שחקן ותיק שיכול לשמש מנטור לשחקנים הללו.
      כך את אתמול אחרי המשחק בבוסטון, שני רוקים של הסיקסרס (אוקאפור וודס) יוצאים למועדון לילה אחרי ההפסד ומתקוטטים עם כמה אירים שתויים ברחוב בבוסטון שמתגרים בהם. אם היה שם מבוגר אחראי , שחקנים היו יוצאים לשתות אחרי הפסד ( מה עוד שאני לא בטוח שהם בגיל צריכת אלכוהול….)
      אם הינקי היה באמת חושב על בנייה הוא לא היה מותיר את ברט בראון עם חבורת ילדים כשרוניים ללא שום מנהיג על המגרש…..
      ניתן לראות גם על שפת הגוף של בראון שהוא מתחיל לאבד תקווה.

      הרעיון שעידו הצית בי הסתדר לי במיוחד אם אתה קורא על ההתנהלות של האריס בעולם העסקים – הבחור לא סופר אף אחד. הוא עומד בראש שאחת החברות החזקות במשק האמריקאי ואת רוב הונו עשה מהשתלטיות, פירוק ומיזוג חברות.

      הסיקסרס נמצאים באחד המשברים הגדולים שהיו בו אני חושב מאז שנות ה-90 – אף אחד לא מדבר אל האוהדים, חוץ מססמאות נבובות של "This Start now" וכו'
      קח את מחירי המנויים של הסיקסרס, הבחור מעמיד קבוצה מפסידה שנה שלישית ברציפות עד גבול חוסר תחרתיות ולא נותן אפילו דולר הנחה לאוהדים על מחיר המנוי – וזה לא שהסיקסרס מפסידים כסף והוא לא יכול להרשות לעצמו- הוא לא שם בכלל על האוהדים.

      אין לי הוכחה חד משמעית שהינקי רוצה לפשוט את הקבוצה מנכסים, ולמעשה רוב הטריידים שעשה עד עתה מוצלחים , אבל מבחן התוצאה הוא איום ונורא. תחבר את דרכו של האריס עם צורת ההתהלות של הסיקסרס בשנתיים האחרונות – לדעתי יש פה משהו מסריח בגדול …….
      וזו הסיבה שחברתי לחבר מוריה בפיתוח התיאוריה הזו ….

  8. אגב, ערך כ-ל קבוצות ה-NBA הוכפל והושלש בחמש השנים האחרוות גן=ם ללא כל PROCESS אלא סתם בעצם היותן יחידה בליגה שערכה הוכפל והושלש

  9. כל קבוצת ספורט nfl nhl MLB nba היום בארצות הברית שווה קרוב למיליארד דולר , השאלה האמיתית לגבי כולן עד כמה הן רווחיות, 20 50 100 מיליון רווח בעונה? , האם באמת כל הרווח לקבוצות הוא באקויטי שלה שעולה לפי שווי שוק של הענף, לכך המשקיעים שווה להשקיע בקבוצות mls שרק התחילו את דרכן , הקמת קבוצה כיום עולה סביבות 100 מיליון , עונה 3-5;שנים בטוח שיהיו שווים הרבה יותר

  10. מרתק,
    פעילות קרנות הפרייבט אקוויטי,
    בדרך כלל לטובת מנהלי הקרן (שגובים דמי ניהול שחלקם ללא תלות ברווח),
    לטובת הגופים המוסדיים שהשקיעו בקרן.
    ובדרך כלל לא לטובת ההשקעות הריאליות שהם רכשו.
    ועסוקים רק בניקיון השומנים.

  11. קודם כל יפה ונכון .
    שנית למה ללכת רחוק ?
    יש בארץ גם כמה כאלו לא מעט אפילו …
    עובדים בדיוק באותה שיטה ….

    מי שלא מכיר ולא מעורה חפשו בוויקיפדיה את הערך תספורת …
    זו לא שיטה חדשה ותחת רה"מ הנוכחי עובדת יופי .

    עידו אתה בחור מבריק , ורפי יפה פירשת .

  12. עידו ורפי, זה אחד הפוסטים הכי איכותיים, שלמים, משכנעים ומדכאים שהיו כאן.
    הלב יוצא לאוהדי פילי המסכנים שמביטים מהצד ולא יכולים לעשות כלום מול המכונה הכלכלית, שלא רק טוחנת ומבזה להם את הקבוצה שהם אוהבים, אלא גם מתכננת לקחת להם אותה.
    אם הסיקסרס יעברו מפילדלפיה זה יהיה כתם שחור לתקופת הכהונה של סילבר. יותר גדול אפילו מזה של גניבת הקבוצה מסיאטל.

  13. וואו פוסט מעולה, כתוב בצורה כל כך משכנעת שאפשר להאמין שזה המצב האמיתי בפילדלפיה.
    האמת כמו תמיד קצת פחות קונספירטיבית אבל אין ספק שאיך שלא נסתכל על זה האריס עשה קופה על הקבוצה הזאת

  14. ראשית – וואו! כיף לקרוא פוסט כזה, שבשום מקום אחר לא תמצאו תודה לצמד הכותבים.

    כשהתחלתי לקרוא, חשבתי לעצמי שזה הזוי מידיי אך ככל שממשיכים לקרוא החתיכות בפאזל מתחברות ומשכנעות מאוד. יש בי עדיין תקווה שאין אמת בדברים. אחרת, מדובר בניצול ציני ומעט מטריד לגבי המשך ההסתכלות על הספורט.

    סיפורי שחיתות וגזירת קופונים ע"י הבעלים\סוכנים נפוצים גם בכדורגל כמובן אך מכיוון שהשיטה בארה"ב גורמת לדבר להיות משתלם (איני מאמין שמהלך דומה יכול להתרחש מעבר לים) אנו עלולים לבחון במקרים דומים בעתיד.

  15. כתיבה נפלאה, הצגה מרתקת של הנושא והסקת מסקנות מרחיקת לכת. ראוי לתרגום ופרסום בכל אתר אמריקאי שמכבד את עצמו. כל הכבוד לכותבים!

    1. אז למה הם בונים אותה כל כך גרועה? יכלו למכור אותה ברווח גם ב 25 הפסדים בעונה.. ואפיו אולי לעשות קופה להגיע לפלייאוף ולקבל קצת נשיונל טיוי?

      למה הפכו את פילי לקבוצה הגרועה בהיסטוריה?

      1. כדי למקסם רווח לקבל עוד בחירות דראפט ראשונות , ולמכור קבוצה עם עתיד מדהים , המטרה לא להרוויח אלא להרוויח בענק.

        ואגב אם כבר דיברנו על מדינת ישראל כדאי להיזכר באריה גאנגר שם בדוי וחברה בשם ESC MEDICAL שם בדוי כמובן ….

        החברה הזו לוותה בערך 300 מליון מבנק הפועלים למיטב זכרוני כאשר גאנגר היה בעלים ויאשה חפץ מנכ"ל ואחר כך …שוה לקרא עליה אגב בזמן פשיטת הרגל גאנגר כבר לא היה הבעלים הוא מכר ויצא כמה מפתיע …לא …אין חדש תחת השמש …האריס לא המציא כלום ..

      2. מייק צודק, אין להם הרבה התחיבויות ויש להם אפשרות להשיג הרבה מאוד שחקנים שיובילו את המועדון קדימה (בחירת לוטרי מהלייקרס, במידה והיא לא תהיה טופ 3;הבחירות סיבוב ראשון של גולדן סטייט, סקרמנטו, מיאמי, אוקלהומה סיטי ושלהם), לצד פרוספקטים כג'ליל אוקפור, נואל, סאריץ' ואמביד.

        כשחוזה הטלוויזיה החדש יתחיל להשפיע על הקבוצות בסוף העונה הבאה, יכנס כסף גדול לכיסים של הבעלים שלהם, מה שיתן רק עוד רווח ממכירה עתידית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט