מסקנות – מכבי (לא) במלאגה / יונתן שגב

1. קודם כל, אפשר להגיד ביי-ביי ליורוליג בשנה הזו. אז יכול להיות נס עיר מסוימת, אבל הסיכויים שמכבי יעלו – בטח כיצד שהם נראים כרגע – הוא קלוש עד קלוש ביותר.

אולי אהרון שדה יוציא פוסט שיעסוק בזה, אך מה שברור הוא שבשביל לשמור על סיכוי תיאורטי אפילו, מכבי צריכה לנצח בכל שלושת משחקיה הנותרים (השנה ביורוליג).

2. אז מה חסר בעצם במכבי? דבר שחרה לי מאוד הוא מחסור בתבונה. מכבי מודל 2015-16 היא פשוט קבוצה חסרת חכמת משחק. אז גם זו של מודל 2013-14 (למשל) לא הייתה קבוצה "מחוננת" אך היא לא הייתה כה חסרת תבונה כמו זו הנוכחית.

במה זה מתבטא? קודם כל – כמות בלתי הגיונית של איבודים – כולל כמה דפוקים עד מאוד כגון חמש שניות, הוצאת חוץ לידיים של המלגאיים ושלוש שניות בצבע. נוסף על כך, כמות לא פחות תמוהה של פאולים. החנוכייה של מכבי זהרה באור יקרות כבר באמצע הרבע השני כשגם  אמבקווה, גם אוחיון, גם סמית' ואולי עוד אחד או שני שחקנים – עברו את ה-2 עבירות וחלקם גם את השלוש.

רנדל – אולי הבורג החשוב ביותר – סיים את המשחק פחות או יותר בתחילת הרבע השלישי עם 4 עבירות, כל אחת טיפשית יותר מהשנייה.

 

 

3. הגנה – או יותר נכון – חוסר הגנה. אז ראינו את המלחמה נגד צסק"א בשבוע שעבר, חשבנו, ציפינו, קיווינו. גורנישט. המכביסטים לא שומרים כלל וכלל.

הקטע המעצבן הוא שהספרדים פתחו את הגנת מכבי מכל הכיוונים – הפיק אנד רול הוביל לחדירה פנויה לחלוטין של הגארד לתוך הטבעת. תרגיל קליעה פשוט עד פשוט מאוד (הכדור בפינה ונותנים חסימה על ה-elbow לשחקן שאמור לקבל את הכדור) מוביל לשלשה סופר פנויה. וואסקז, הנדריקס וכמובן קוזמינסקאס חוגגים גם בצבע וגם בחצי מרחק. בקיצור אין הגנה. זה לא אומר אגב שאין כמות מסחרית של פאולים.

4. קליעה. מכבי הייתה, נבנתה, ונשארה קבוצה של גאנרים. אפשר לומר שרק יום פסיכי השאיר את הצהובים במשחק ואף הספיק כדי להגיע להפרש חד ספרתי ברבע האחרון. (זה, וששמעון לא התבלבל שוב בחדר הלבשה עם הנאום). רוצ'סטי, פארמר, דווין סמית', סילבן לנסברג, פניני. כולם שחקנים שהשלשה באה להם כמו לקשור שרוכים. גם אוחיון מתחיל להכיר לאט לאט את הטווח לאורך הקריירה.

אז רוב הפעמים מכבי רגילה שקבוצות נגדה צריכות "לתפוס יום" כדי לנצח, אך נראה שעכשיו מכבי היא זו שזקוקה לימים המאורים.

5. דווין סמית', ג'ורדן פארמר ובעיקר גיא פניני הזדקנו. מרגישים את זה. השלושה ובייחוד האחרון, הפסיקו ללכת לטבעת כמעט בכלל ומעדיפים להתפשר על הדאון טאונ'ס או הג'אמפרס. אז זה קורה, זה טבעי, זה ידוע, אך צריך להתאים גם את הציפיות מהשלושה הנ"ל ובעצם מכל מכבי. אלו שלושה שחקנים שצברו קילומטרז' מאוד גבוה לאורך השנים וכמו כן גם פציעות. אז אל לנו להיות מופתעים.

 

 

6. מלאגה קבוצה רצינית עד מאוד. יש להם איזון בין הקו הקדמי והקו האחורי, פורוורדים נפלאים, נשקים מבחוץ (שלא עבדו היום), מבפנים, משחק קבוצתי והגנה קשוחה ומשחק האסל כשצריך. אל תתפלאו לראות אותם בשלבים המאוחרים של המפעל. לא בכדי הם מובילים בית עם צסק"א (ומכבי). וכמובן כמעט שכחתי את וויל ת'ומאס שפשוט פירק הלילה את מכבי.

7. הרוח המכביסטית עדיין חיה וקיימת. אותה הרוח שהפיקה אין ספור קאמבקים, הייתה לא רחוקה במיוחד מלהפיק עוד אחד כזה. אני לא יודע מה זה בדיוק, וזו נראית לי תופעה כמעט ייחודית בעולם הכדורסל בפרט והספורט בכלל, אך קבוצות המשחקות מול מכבי כאילו נלחצות ומכבי נוגסת בהפרש וחוטפת כדורים רבים.

הפעם ראינו את זה בסוף הרבע השלישי ובתחילת הרביעי, אך כאמור, זה לא הספיק.

8. אז מה ההשפעות לטווח ארוך של אי העפלה הפוטנציאלית כרגע הזו?

איני יודע, זה תלוי בעיקר במבנה המפעל בשנים הבאות. יכול מאוד להיות שמכבי תקבל שריון אוטומטי למפעל החדש, אך קטונתי מלעשוק בקלחת היורוליג שיש האומרים (כמו אוהדי מלאגה שמחאו בהמוניהם) מושחתת. אך בטוח שיש השפעות.

9. ובליגה?

האם המשחק הזה, ולמעשה ההדחה הזו, אומר/ת שמכבי פגיעה יותר בליגה? לדעתי בדיוק הפוך. מפעל אחד, מתאזרחים רבים, הרבה מנוחה וזמן למאמן החדש להחדיר את שיטתו. יכול מאוד להיות שדווקא הדחה מוקדמת תעזור למכבי להשתלט על הליגה ביתר קלות. בכל מקרה, אני רואה כרגע רק קבוצה וחצי היכולות לעצור את השד הצהוב.

10. לבסוף, אנחנו רואים ששינוי המאמן לא עזר כהוא זה, אלא רק נתן לנו אשליות. אין ספק שמוקדם מאוד לשפוט את עבודתו של טבק, ולדעתי הקבוצה עדיין אל התרגלה אל שיטתו של המאמן הקרואטי, אך תרופת הקסם שהתגלתה במשחק הקודם אינה המיתית.

למכבי יש עוד הרבה עבודה, אך כנראה שזה מאוחר מידי. יכול להיות שאני טועה ויש לצהבהבים עוד נס בשרוול? את זה רק אדון הזמן יודע והוא יגיד לנו – בבואו.

 

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. מעולה יונתן. ושוב הוכח שאסכולת הניסים חלפה מן העולם…
    מכבי בשביל לעלות צריכה לנצח 3 פעמים ושהטורקים או הגרמנים יעשו את אותו דבר. אז יש לי חדשות בשבילכם: בלי קשר לתוצאות היריבות הקושי הגדול בפנטזיה הזו הוא שמכבי תנצח 3 פעמים. פשוט קבוצה גרועה בלי הגנה סבירה.
    טבק לא יעזור. אולי סמים ממריצים כו

  2. מצוין.
    לא ראיתי את המשחק אבל אני חושב שצריך להודות בזה עכשיו
    מכבי פשוט קבוצה בינונית ומטה באירופה היום

  3. כל מילה בסלע.

    מכבי חייבת לשנות מהבסיס את כל תוכנית הרכש שלה-הם צריכים לבוא מוכנים מראש עם הסוגים של השחקנים שהם רוצים (ולא להנחית יותר מדי על אותה עמדה), אז למצוא את השחקנים והעלויות שלהם, ורק אחרי שהם נבדקים לעומק מבחינת סטט' וכושר (ואולי גם אבחון פסיכולוגי, לראות אם הם מתאימים ללחץ של מכבי), להחתים.

    ומעל הכל, הם חייבים להביא אנשי מקצוע טובים יותר. להחזיר את אבי קובלסקי כמאמן כושר, ולהביא עוזרי מאמן של ממש, ולא רפי בוגוטין ואבי אבן (יש מצב שצוות העוזרים החלש ביותר שאימן ביד אליהו, כולל אורן עמיאל).

    עם איך שהם נראים עכשיו, הם לא קבוצת טופ 8 ביורוקאפ.

  4. חפיף
    העיקר שהשנה יש מלא ישראלים בקבוצה
    מפתחים את הכדורסל בישראל עם בונבונים כמו פארמר , רוטצסטי ולנדסברג

  5. לתהייתך על ההשפעה לשנים הבאות: ההשפעה היא תקציבית נטו. מכבי משוריינת ביורוליג בעשר השנים הבאות בלי קשר להישגיה.
    ואגב, אהבתי את המחאה של אוהדי מלאגה לפני המשחק על השיטה החדשה. הבמאי עשה ככל יכולתו על מנת להתעלם מזה (סוג של פראבדה ביורוליג), אבל בסופו של דבר גם הוא נשבר והראה את המראות בלית ברירה.

  6. תודה יונתן. תאורטית, למכבי ת"א יכולים להספיק גם 2 ניצחונות בלבד, אך במצב כזה דרושפקה צריכה להפסיד את כל משחקיה הבאים (באמברג בית, מלאגה בית, צסק"א מוסקבה חוץ, מכבי ת"א בית) וכן ההפסד למכבי ת"א צריך להיות ב-11 הפרש לפחות (לא יבטיח עליה), כש-12 הפרש כבר יבטיח עליה, אם שאר הדברים אכן יקרו.

      1. אין ספק שאתה צודק, אבל זה כלל לא משיב לטענה של יונתן שכתב: "אך מה שברור הוא שבשביל לשמור על סיכוי תיאורטי אפילו, מכבי צריכה לנצח בכל שלושת משחקיה הנותרים (השנה ביורוליג)."
        אני פשוט מראה שהיא יכולה לעשות גם עם 2 ניצחונות בלבד מתוך 3 המשחקים הנותרים.

  7. פוסט מצויין. באמת שחומר השחקנים שם לא כזה גרוע ולא מצדיק תצוגות נפל כמו אתמול. זה לא שמה שהיה בשנה שעברה היה הרבה יותר מוצלח ועדיין רוב השנה, בטח ביורוליג, הם נראו יותר טוב.

  8. כתבה משובחת וניתוח יפה.
    מכבי זו קבוצה די פאתטית אבל מאידך מלאגה קבוצה מצוינת. גם כשהיו כאן וגם אתמול. הם וצסקא בקבוצת איכות נפרדת מהשאר במפעל הזה.

  9. מי צריך את חרבון כשיש את מכבי…
    זו באמת קבוצה אלופה … המוטו שלה כבר שלושים שנה בואו נהרוס את שחקני היריבות נקנה ונספסל …
    שוקי שורץ , חנן קרן , ג'מצי גודס ועוד רבים וטובים עברו את התהליך הזה , את שוורץ חיסלו לגמרי כשחקן , ואחר כך מתפלאים שישראלים לא רוצים להגיע לשם .
    עומרי כספי ברח בזמן מקל כנ"ל .
    הבלוף הזה הקבוצה של המדינה לא פחות גרוע ממה שקורה בפילדפיה .
    לא מבין איך מתיחסים אליה עדיין כאל קבוצה הקשורה באיזה קשר לספורט .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט