הפרשה שעשויה לשנות את כל עולם הספורט/רועי ויינברג

בימים האחרונים נפל דבר בעולם האתלטיקה העולמית. נשיא התאחדות האתלטיקה בין השנים 1999 ל-2015, לאמין דיאק, נעצר בחשד לכך שקיבל מאות אלפי יורו כדי לכסות על בדיקות סמים חיוביות, בפרט של נבחרת רוסיה. מדווח על לא פחות מ-1,417 בדיקות כאלו, לפחות, של האתלטיים הרוסיים, שהועלמו לאחר תשלום שוחד לנשיא הסנגלי.

לצד כל הבלאגן עם רוסיה, דבר שנרחיב עליו בהמשך (ומסביר ההופעה הנרפית של הרוסים באליפות העולם האחרונה לאתלטיקה, עם 4 מדליות לעומת 17 ב-2013), מדווח שדיאק ושותפיו, בכירים ברשות האתלטיקה בעבר ובהווה, סחטו אתלטים ומדינות באמצעות שוחד, בין אם באמצעות קניית הצבעות וקידום אירוח תחרויות (בנו של דיאק, יועץ שיווקי לאיגוד האתלטיקה בעבר, קיבל מיליונים מקטאר תמורת קידום אירוח אליפות העולם של 2019 לכאורה).

הם גם איימו לחשוף בדיקות סמים חיוביות של אתלטים. האלופה האולימפית ב-1,500 מטר, צ'קיר אלפטקין, סירבה לשתף פעולה עם ניסיון הסחיטה והושעתה ל-8 שנים. לכו תדעו אם גם אתלטים גדולים יותר שנתפסו במהלך השנה, כמו אסאפה פאוול וטייסון גיי, קיבלו איומים זהים. לכו תדעו איזה בדיקות (כולל אחת, לפי מקור רוסי, של מו פארח, האיש שזכה באולימפיאדה וב-3 אליפויות עולם בריצות ל-5,000 ו-10,000 מטר, דבר שאיש לפניו לא עשה). במעשה זה, ובאי חשיפת צדק שנותנת יתרון לחלק מהספורטאים (הספורטאים שהשתמשו בסטרואידים, נתפסו, שילמו לרשת של דיאק והמשיכו להתחרות כאחד האדם), התאחדות האתלטיקה נוגדת את רוח הספורט, ומראה שהכסף יכול לחדור גם עמוק לתוך מלכת הספורט (לכו תדעו איזה ספונסרים שילמו כדי שלא יחשפו את האתלטים שמפרסמים אותם).

עכשיו בואו נחזור לרוסיה, עם פרשה שנראית כאילו יצאה מימי ברית המועצות ומזרח גרמניה. דו"ח בן 335 עמודים (ניתן לקרוא פה את הדו"ח במלואו) מפרט על הסימום של האתלטים הרוסיים, כולל אנשים שזכו במדלית זהב בלונדון 2012 (מריה סאביונה, 800 מטר נשים; סרגיי קיפדרקין, 50 קילומטר הליכה גברים ואלופת העולם במרתון לנשים, ליליה שובוקובה). המאמנים הרוסיים סיממו באופן שיטתי את האתלטים, בעזרת תמיכה ממשלתית אשר סייעה לאתלטים לא להתפס בבדיקות, לצד המעבדה של הארגון למניעת סמים בספורט, אשר דרשה כסף (שנכנס לכיסי מנהלי המעבדה) כדי לא לחשוף בדיקות סמים חיוביות של האתלטים הרוסים.

בלאטר
ספ בלאטר מכריז על זהות מארחת גביע העולם של 2018. יגיע לרוסיה?
(מקור התמונה: BBC)

בטווח הישיר, זה אומר שמאוד סביר שלא נראה את רוסיה באולימפיאדת 2016, כפי שהמליצה הועדה. יתרה מזאת, ההתערבות הממשלתית, לכאורה, יכולה להוביל לפגיעה ברוסיה בתחומים נוספים, ויתכן שאף נראה את מונדיאל 2018 נלקח מרוסיה, לאור המדיניות הנוקשה של פיפ"א, אשר אוסרת התערבות ממשלתית בספורט, לצד העובדה כי שר הספורט הרוסי, שלכאורה עמד בראש העניין, נמצא בועדה המארגנת גביע העולם הבא. סנקציות אפשריות יכולות להגיע גם מפיב"א, גביע דיוויס וארגון השחייה העולמי, תלוי בממצאים העתידיים. ההשפעות העתידיות של תגלית זו יכולות לשנות את כל עולם הספורט כפי שאנו מכירים אותו.

נכון שעולם האתלטיקה לא היה נקי מסמים עד עכשיו, ויש את טייסון גיי ואסאפה פאוול שנתפסו, ואת מריון ג'ונס שנתפסה, אבל זה יותר גדול מכל דבר כזה. 1,417 בדיקות נהרסו בחודש אחד, דצמבר 2014. נפתחה פה תיבת פנדורה של ממש, וזה יכול לשנות את כל עולם הספורט כפי שאנו מכירים אותו, ואולי זה מה שצריך כדי לצאת לדרך חדשה, כשפחות אנשים משתמשים בסמים. עולם האופניים עבר את זה מ-2007 עד 2014, ועכשיו התור של האתלטיקה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. יש ספורטאים שמגיל צעיר כבר מגיעים לתוצאות מרשימות, כגון בולט או בקלה. לגביהם אני פחות חשדן, למרות שהספק מרחף מעל כולם.
    ויש ספורטאים, כמו פארה, שפתאום פורצים בשנות העשרים המאוחרות, מבלי שאף אחד שאינו עכברוש לא שמע עליהם. כל אחד מהם שלא נתפס הוא הפתעה.

    1. מסכים איתך, בגלל זה לדעתי חלק גדול מהג'מייקנים נקיים-הם בטופ העולמי לגילם מאז החטיבת ביניים בערך

  2. מעולה רועי, תודה רבה.
    באמת נשמע כמו פרשה עם השלכות אדירות. יכול להיות שזה ישפיע גם השתתפותה של רוסיה ביורו 2016?

  3. פוסט נהדר רועי.
    רק משחקים מכורים זה יותר מסריח והורס כיף מסמים באתלטיקה.
    בעיקר כואבת הפגיעה בספורטאי עצמו. אם לא הייתה פגיעה, שישתמשו כולם בהכל, מה אכפת? אנחנו סה"כ צופים שרוצים לראות אנשים רצים מהר וקופצים גבוה.
    אבל הספורטאים מסכנים שהם מחויבים להשתמש כדי להצליח.

  4. אופתע מאוד אם רוסיה תושעה.רוסיה היא לא מדינה קטנה וזוטרה, אלא מדינה עם המון כוח, והשעיה שלה עלולה לגרור עוד מדינות לווין שייעדרו מהטורניר. עאני בספק כמה זה מתאים לוועד האולימפי.
    באופן כללי ארגוני הספורט למיניהם חכמים על חלשים, ובסופו של דבר יימצאו פתרון כלשהו במסגרתו יושעו כמה אנשים ויוחלפו כמה שעירים לעזאזל, ורוסיה תשתתף כרגיל.

  5. החלק של ההשעיה של רוסיה באמת לא נראה הכי ראלי.
    זה סוג של מו"מ די נחמד.
    הועד האולימפי: "אתם לא משתתפים."
    פוטין: "סבבה, חפשו כוכב לכת אחרת לחיות עליו, כי זה אני מתכוון להשמיד."

  6. נו שוין המנחם הסביר סימום לא יכול לשפר תוצאות של אתלטים כי שריריהם לא יוסיפו להתתח איך הוא כתב אתלט על .
    ולכן סימום לא משפיע על תוצאות רגע בעצם הוא כן משפיע אחרת על מה דורשים שןחד ? עכשיו כבר התבלבלתי ואני לא יודע מי המאמן הטוב בליגה
    מנחם אמר לפני משחק שלישי דוראנט לוקח אליפות ואחרי המשחק הרביעי דוראנט לא לוקח אליפות עכשיו אני כמה קורא יותר מבין פחות .

  7. כמה נקודות:
    – קודם כל תן קרדיט לקוראים כאן. לא רציני להגיד משהו כמו "הפרשה הגדולה ביותר שלא שמעתם עליה" לכאלה שמתעניינים בספורט (לא רק נבא). סביר שפרשה מהסוג הזה שדי הכתה גלים בעולם הגיעה גם למס' אנשים כאן.
    – מסכים עם קודמיי שהעובדה שרוסיה תושעה אינה מובנת מאליה מכל הסיבות הברורות. לצערי מניח שיגיעו איתם לאיזשהו הסדר חלבי.
    – התייחסת לאתלטיקה מול ענף האפניים: אלו שני ענפים שמנסים לפחות לנקות את עצמם בשנים האחרונות מהסימום. דווקא הגילויים היחסית תכופים האלה הנובעים מהמאבק בסימום (בענף האפניים כבר אין סימום נרחב כמו בתקופת ארמסטרונג, אבל מגלים כל פעם בקטנה מישהו אחר) גוררים ביקורות על הענפים. לי דווקא יש הרבה יותר בעייה עם ענפים כמו כדורגל, כדורסל, פוטבול וטניס (לציין מקצתם) בהם די ברור שהתופעה קיימת, אבל לא נעשה דבר כדי להיאבק בזה.

  8. כתבה חשובה מאוד. העניין הזה יותר מורכב ממש שזה נשמע כי הממשלה מעורבת בכל פעילות ספורטיבית כמעט. הרי תקציבים גדולים נשפכים לכל מקצועות הספורט אז איך מבדילים בין מה שרוסיה עשתה לבין מקרי סימום אחרים ? אני רוצה לומר שהממשלה תמיד מעורבת בדרך ישירה יותר או פחות.

    1. לא מסכים, ברוב המקרים הסימום נעשה בהחלטה של הספורטאי או המאמן שלו וממש לא בהחלטה וארגון מגבוה. לי זה נשמע ממש חריג ביחס לכל פרשיות הסמים האחרות. ממש ממוסד וכל עניין השוחד חוצה את הגבול של הסימום עצמו.

  9. הכי מצחיק שפיפא מאיימת על רוסיה בגלל פרשיית שחיתות..
    האירגון הזה עשוי כולו משוחד ושלמונים המאכרים האירופים כועסים שעוד מדינות למדו את השיטה ולוקחים להם את הפרנסה. רק לראות אילו אנשים מסתובבים במשרדי ההתאחדות לכדורגל ולהכפיל את זה במספר המדינות

  10. הדבר הלא יאומן ביותר הוא שיודעים בוודאות שפוטין היה מעורב בכל אישית.
    הנבל הזה משתין על כל העולם. אילו הוא העיה נשיא ארה"ב הוא היה כובש, והופך את כל העולם לארה"ב

  11. תגובת רוסיה
    We'll make our own Olympic Games…. With hookers & drugs !!!

    ושוב אני נזכר בסצנה הבלתי נשכחת מ"סודי ביותר" על נבחרת הנשים של רוסיה….

    תודה על העדכונים, נראה מה יהיה.

  12. מאמר חשוב ביותר רועי כל הכבוד.
    אני לא מאמין שרוסיה תינזק בענפים שהם לא הענף בו נתפסו קרי רק את"ק אם בכלל.
    לצערי האתלטיקה מושחתת ופחות מעניינת.
    פארח "הבריטי" תמיד היה חשוד בעיני.
    אבל מה זה חשוד ?.
    האתלטיקה הגיע למצב כזה שאף שם לא יפתיע יותר מדי אם ייתפס. וזה העצוב .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט