על פיטורי קטש מהפועל תל אביב/אהרון שדה

בס"ד

1.העיתוי:

עודד קטש
מדוע לא פוטר בקיץ? קטש

בתחילת העונה דיברנו כאן על כך שכל קבוצות ליגת העל (למעט נהריה) המשיכו עם המאמנים מהעונה שעברה ….ונתנו תעודת כבוד להנהלות. אבל אנחנו בקושי חודש בתוך העונה, ומאמן הפועל תל אביב, עודד קטש, פוטר (כשגם חברו לקבוצה לשעבר, גיא גודס, על הכיסא החם ותלוי לדעתי לחלוטין במשחק במגרש הביתי של אלופת גרמניה, באמברג, מחר).

זה מעלה שאלה גדולה בקשר לעיתוי. ברור שהמעמד העכשווי של קטש נובע גם כתוצאה ממה שקרה אשתקד (כנ"ל גם אצל גודס).

ולכן נשאלת השאלה-מדוע בעצם קטש לא פוטר בקיץ?

נכון שאמון והמשכיות זה דבר יפה מאד, ובעיני מבטא חשיבה מקצועית ארוכת טווח, אבל איזה אמון יש בקבוצה שמפטרת מאמן מיד בפתיחת העונה? מכאן שלמעשה האמון לא היה כבר בקיץ, והמאמן המשיך עם מעמד מאד מפוקפק.

מה שקורה בהפועל מזכיר את מה שקורה במכבי, כשלוקחים למאמן את העוזרים ומנחיתים לו עוזרים על הראש. היום קראתי איזו כותרת שאומרת שקטש היה צריך לחשוש למעמדו מיד לאחר שהחתימו את שרון אברהמי לעוזרו (אברהמי אימן את הקבוצה בליגות הנמוכות, ולאחר שהפועל ת"א הגיעה לליגה השנייה פינה מקומו לארז אדלשטיין).

בשורה התחתונה, אני חושב שאם כבר אין אמון (או שקיים אמון מעורער עד כדי משברון קטן), עדיף כבר לסיים כבר את הסיפור בצורה מכובדת בקיץ כשלמאמן חדש יש את הזמן והגיבוי לבנות כראות עיניו את הקבוצה.

2. העיתוי-חלק שני.

מעבר לכביש (במכבי) לא עושים חיים קלים לגודס, אך לזכותם ייאמר שהם אינם שולפים מהמותן.

בהפועל לעומת זאת, לא פתחו מי יודע מה את העונה, אבל בכל זאת ניצחו בנס ציונה והפסידו בבית למכבי ראשון, הקבוצה החמה בליגה (לפי יאיר זעפרני), וגם ההפסד ברוממה הוא הפסד הגיוני, ולכן נדמה שההפסד הביתי המרגיז כ"כ חרץ את גורלו של קטש.

ייתכן שאם היה מדובר ב"סתם" הפסד ולא לאחר השמטת 22 הפרש מסופקני אם בהפועל תל אביב היו נמהרים לפטר את קטש . זו נמהרות ורגזנות על הפסד מעצבן (באותה מידה מכבי פ"ת במוצ"ש יכלה הייתה לפטר את רן בן שמעון ששמט יתרון 0-1 מול 9 שחקני מכבי חיפה…האמת זה לא היה מפתיע …אבל היה מעיד על חוסר מקצועיות ).

אמנם נכון שבהפועל ישנה בעיה מתמשכת במאני טיים, ואין ספק שמדובר בבעיה מנטלית קשה מאד ומתמשכת, ובכל זאת יש לקטש הרבה נסיבות מקלות כגון פציעת רביב והחלפות זרים עקב פציעות, ולכן לתחושתי הפיטורים היו נמהרים מדי ונבעו כתוצאה מתסכול רגעי וחוסר מחשבה צלולה.

3. עודד קטש

לאן קריירת האימון (מלאת העליות והירידות) של קטש תגיע עכשיו?

ילד הפלא של הכדורסל הישראלי, השחקן הישראלי הכי מוכשר שהיה כאן ב 20 השנה האחרונה (ואולי בכלל) מהווה עדיין חידה ויוצר הרבה מאד סימני שאלה.

מצד אחד, הוא כבר לקח אליפות כמאמן (אליפות בפיינל פור עם הפועל גליל/גלבוע, אבל תואר זה תואר), והגיע לאיזה 6 פעמים לפיינל פור הישראלי עד שהודח ברבע הגמר אשתקד ע"י הפועל תל אביב. מצד שני הוא לא מצליח לסיים יפה את הקדנציות בקבוצות הגדולות.

כך שמצד אחד, בקטנות הוא זכה באליפות בגליל והגיע לפיינל פור עם אילת כולל גמר גביע, ומאידך הוא התפוטר לאחר חודשים ספורים ממכבי תל אביב (2008), כשגם בירושלים הוא לא הצליח בשנתו הראשונה ועזב בתחילת העונה השנייה. הסנריו הזה חוזר גם בהפועל תל אביב.

בעיני לפחות, קטש הוא איש שיודע הרבה כדורסל, ויש בו קור רוח וקוליות במידה, ולדעתי יש לו גם מוסר עבודה ראוי. אבל הוא מתקשה מאד להצליח במערכות לוחצות (מכבי ת"א, הפועל ת"א וכו'). יהיה מעניין לראות מה יהיה הפרק הבא בקריירה שלו.

מאמני הכדורסל בארץ הם אנשים סבלניים שיודעים להתקמבק לא פעם.

אני עוד זוכר את הכישלונות של דרוקר בירושלים ובגליל שבאו אחרי שנים לא טובות באירופה, והנה השנה הוא עושה חיל במכבי ראשון לציון (שנה שנייה ברצף), ואת דן שמיר מפוטר בבושת פנים מאילת וכרגע מבוקש במכבי (לפחות כעוזר), וייתכן שגם בהפועל תל אביב.

זה נכון כמעט לכל מאמן בעל שם (ארז אדלשטיין היה מוקצה מחמת מיאוס, עד שלקח את הפועל תל אביב מליגת המשנה והגיע עד לנבחרת ישראל), אולם לא תמיד כולם חזרו לקדמת הבמה (מישהו זוכר את אבי אשכנזי ויורם חרוש?), אבל דומני שמי שרצה והתעקש גם חזר .

אני מקווה ומאמין שקטש יישאר בענף ונכונים לו לדעתי ימים יפים .

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. תודה אהרון.

    הקדמת אותי קצת עם הנושא לטור. השאלה היא לא למה קטש פוטר, אלא למה מלכתחילה הוא מאמן שמקבל קבוצות שלוקחות את עצמן ברצינות.

    קטש הוא מאמן לא טוב ואני לא אשתמש בסופרלטיביים פחות מחמיאים למרות שיש לי לא מעט. הוא עצלן וחושב שבעזרת כריזמה והילה הוא יסתדר. ובכן… לא.

    פיטורים מוצדקים וחבל שלא קרו קודם. מחר, ארחיב.

    1. יאיר ראשית שמחתי לשמוע שצפוי לצאת טור שלך בעניין.
      קטש הצליח לא רע כמאמן במיוחד בקבוצות ללא צפיות.
      3 פיינל פורים עם גליל של אז ועוד צמד פיינל פורים באילת מעידים על יכולות וכישרון .
      אשר למוסר העבודה …אני חושב שזו אגדה שקטש כל היום בסנוקר …התרשמתי שהוא עובד לא מעט ולא זו הבעיה.

  2. זעפרני, מחכה להרחבה מחר, בעיקר על העצלנות ( אני שמעתי דברים אחרים)
    רועי, תן לי 3 שמות נוספים של מאמנים בליגת העל(חוץ משיבק) שהם באמת מאמני כדורסל והיית לוקח לפני קטש?

      1. רועי, , פרנקו מאמן טוב, ועם 2 האחרים בעיקר דרוקר שיהיה לך בהצלחה. להגיד שאין לקטש מקום בליגת העל ושהוא שם רק בגלל היותו שחקן גדול, זה לא רציני

  3. הקטע עם מאמנים זה שאף אחד מחוץ למערכת לא יודע בדיוק מה הם עושים או לא עושים. שמועות, כידוע במדינתנו הקטנה, יכולות לנבוע מהרבה סיבות, רובן לא טובות (למשל קנאה).

    אז נשאר לנו להתייחס לתוצאות בשטח, ומהבחינה הזו, קטש באופן יחסי, בליגה של 2 קבוצות, די מצליח.

    עדי גורדון לטעמי היה יותר טוב מקטש כשחקן, ולא כי אני אוהד ירושלים.

  4. רק דיברת ולא בטוח שרב"ש ימשיך במכבי פ"ת (אם כי מיוזמתו ולא על רקע מקצועי).
    דווקא מהדירקטוריון של הפועל ת"א, שנשלט ע"י נציגי הציבור הייתי מצפה ליותר שיקול דעת ולא לפעול מהבטן, אבל אולי הם רק ממנים את המנכ"ל ולו יש את הסמכויות לגבי המאמן.
    הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון, עדי גורדון היה השחקן הישראלי האהוב אלי ולא הייתי במשחק כדורסל בליגת העל שלא כלל את עדי גורדון ולבטח שאינני אוהד מכבי ת"א. ברם, עודד קטש היה שחקן טוב ממנו. השחקן הישראלי האחרון שאוחז בתואר "אלוף אירופה" ללא כחל וסרק (כמו שריונים, מפעלים מפוצלים וכיו"ב) ועוד בתור המצטיין של משחק הגמר.

    1. מתן תודה.
      גורדון היה השחקן האהוב גם עליי והוא באמת משהו מיוחד …אבל קטש טוב יותר.
      בכל זאת מתן בורשטיין לקח את היורוליג כשחקן חמישייה 3 פעמים.
      אמנם זה לא גביע האלופות בהגדרה …אך למעט הפיצול של 2001 הרי שהתארים בשנת 2004-2005 היו מקבילים לכל דבר …כמדומני גם שכל אלופות היבשת שיחקו במפעל או במוקדמות ….למעט אלופות קטנטנות כמו מלטה /אלבני וכו'.
      בעניין המצטיין של הגמר …אז בעיני אתה צודק והוא היה מצטיין הגמר (מול מכבי כזכיור) …אבל פורמלית הוא לא נבחר אלא גבוה סרבי בשם רברצ'ה כמדומני .

      1. בורשטיין, כבודו במקומו מונח, אכן היה אלוף היורוליג, אך לא אלוף אירופה.
        אאל"ט, הבחירה הרשמית היא למצטיין הפיינל-פור ולזה נבחרת רברצ'ה. לא היתה בחירה רשמית למצטיין הגמר, אך אם זכור לי נכון אפילו חלק האמצעי התקשורת היוונים (לפחות מה שטרחו לרתגם ולפרסם בעיתונים בישראל) בחרו בקטש.

    2. תכלס "מגדלור", אתה צודק.

      רק על זה ש "הנסיך" דפק את מכבי בגמר לעיניי כל אוהדי החבילות המזדנבים, מגיע לו

      1. זאת אומרת, יש מצב ש קטש הוא גם השחקן הכי טוב בתולדות קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל.

  5. קטש נכשל בהפועל לצערי הרב בתור אוהד הקב׳, הוא קיבל את כל הקרדיט והמרחב לבנות קב׳ כראות עיניו, לא הבריק בבחירת זרים בשנתיים הללו ובעיקר הדבר שהכי בלט שלצערי לא הצליח להחדיר שיטה בעיקר בצד ההתקפי בקבוצה.(והס מלהזכיר ניהול משחק בדקות אחרונות) יש קצת משהו צורם אחד והוא העובדה שעוזר המאמן נשאר, מעט חוסר לויאליות למרות שמבחינה מקצועית שרון אברהמי הוא מאמן ראוי ביותר, אימן בכל הרמות והגילאים עד ליגת העל ובהצלחה רבה וגם אימן בהפועל בליגה השנייה בהצלחה רבה מקווה שיביא את השינוי המתבקש בעמדת המאמן.
    אגב דבר אחד קטש כן הצליח בהפועל- להיות המאמן הראשן בצורה הנוכחית והמחודשת של הקבוצה שמסיים קדנציה באמצע עונה….

  6. מכבי לא שולפים מהמותן?
    זה נכון שמכבי לא ממהרים לפטר, אבל לפעמים עדיף לעשות את זה חד ומהיר על פני שתיית הדם האיטית בקשית שהיא מנת חלקו של כל מאמן ביד אליהו.
    מילא גודס שהקבוצה שלו נראית כמו אסקופה נדרסת, אבל תיזכר מה עשו לבלאט שלא ידע שנייה של נחת מעבר לחיבוק ההכרחי אחרי גביע אירופה.
    עדיף לחתוך.

  7. לגבי לויאליות של העוזר – זה לא ששרון היה שם בשנה שעברה והיה חלק מהקבוצה, וגם לדעתי חלק גדול מהקיץ היה בלעדיו. קשה "להאשים" את שרון בתוצאות (המצטברות) ובהחלטות הקיץ של קטש

  8. לול עדי גורדון היה יותר מקטש, איזו בדיחה…
    אתם זוכרים שקטש כבר חתם ב.נ.בא כן?
    על יכולות האימון שלו סבבה דברו בכיף, אבל את זה שהוא היה שחקן ענק לא תיקחו ממנו.

  9. קטש באמת היה עם מוסר עבודה ירוד בימיו בגליל. זה ממקורות יודעי דבר. הניחוש שלי שזה בגלל שהיה רווק מבוקש.
    מאז התמסד, ואין תלונות על מוסר העבודה.
    הסיבה שלא פוטר בקיץ היה בגלל חוזה כובל של שני הצדדים.

    1. הוא גם ניצח את מיקי ברקוביץ' באחד על אחד בתוכנית הטלויזינשל דודו טופז.

  10. אין כמו קטש השחקן, אי אפשר שלא לאהוב אותו.
    חבל על הפיטורין אבל אני מקווה שהוא יקפוץ בחזרה על הרגליים כמה שיותר מהר.

  11. לפי שאראס גם מוסר העבודה של פיני גרשון לא היה משהו להתפאר בו. מישהו באמת חושב שהוא לא מגדולי המאמנים שהיו לנו?
    אני לא מת על קטש אבל אי אפשר כל הזמן להצליח וביחס לשלולית שלנו ההישגים שלו לא רעים בכלל.

    ולא צריך לעשות דרמה. זו דרכו של עולם הספורט.

  12. אהרון כרגיל עוד פוסט נהדר מבית היוצר שלך 🙂

    לגבי קטש ומה שזעפרני התחיל לשפוך עליו שם למעלה. מודה ומתוודה שאני אישית לא ממש מכיר לעומק את השיטות או את רמת ההשקעה או אי ההשקעה של האדון קטש. אני אישית בהחלט מחכה לנימוקים המלומדים מבית היוצר (המעולה) שלך.
    למרות זאת, אינטואיטיבית (בלבד) מאד קשה לי להאמין שמאמן שמצליח להגיע להישגיו של קטש מגיע לשם למרות יכולת האימון וההשקעה שלו.

    בהקשר אחר לגמרי – ההפסד של ירושלים הערב רק מוכיח את מה שאני כתבתי בעבר. ירושלים בנויה בצורה מעולה לליגה בארץ בעיקר בגלל הרכב "הישראלים" שלה שנותן לה פור גדול על שאר הקבוצות בליגה. אבל ברגע שהיא מתמודדת באירופה כל היתרונות שלה כאן בליגה מתגמדים והיא מתקשה הרבה יותר. התוצאות שלה באירופה מוכיחות זאת. אגב אני אשמח לבלוע את הכובע אבל אני מאריך שהקבוצה לא תגיע רחוק באירופה העונה (וחבל שכך)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט