תובנות מניז'ני נובוגרוד – הפועל ירושלים/מתן גילור

 

  • מאז רכשו אורי אלון ושותפיו את הפועל ירושלים, הם השתתפו ביורוקאפ בשתי עונות. לפיכך, למרות שמדובר על מדגם דל, ננסה להסיק מסקנה. בעוד שבעונה הראשונה הקבוצה הצליחה יפה והגיעה עד לרבע גמר המפעל, בעונה השניה היא כשלה והודחה כבר בשלב הבתים הראשון, בו, מכל בית, המכיל 6 קבוצות, 4 עולות לשלב הבא. עוד נוסיף על כך כי בעונה הראשונה הקבוצה הודחה בחצי גמר הפלייאוף הישראלי וברבע גמר גביע המדינה, בעוד שבעונה שעברה היא זכתה באליפות והעפילה לגמר הגביע. רוצה לומר, שבעונה השניה הקבוצה היתה טובה יותר. כמובן שעניין המקריות יכול לשחק תפקיד, אך לעניות דעתי, ההבדל המהותי בין השנים הינו נוכחותו של שחקן ציר בעל ממדי גוף גדולים. הפועל ירושלים מלאה כל טוב בעמדה 4, אך חסרה בעמדה 5, בה יש לה רק את ד'אור פישר, שהוא שחקן מצוין, אך מעט רך. זו בדיוק היתה גם נקודת התורפה הגדולה ביותר של הפועל ירושלים במשחקה נגד ניז'ני נובוגרוד. הן מבחינה התקפית, כאשר הקבוצה התקשתה לסיים קרוב לטבעת (פישר ואליהו עשו את רוב הנקודות בקליעות מחצי מרחק וגויאבות, בהתאמה), והן מבחינה הגנתית, כאשר שחקן הפנים המסיבי של ניז'ני פשוט טוחן אותה בצבע. זה גם הכריח את ההגנה להתכווץ עליו ואפשר קליעות פנויות משלוש לגארדים. בשלב כלשהו, דני פרנקו החליט שהוא נועל את הצבע ומשתלט על הכדורים החוזרים, והרכיב בחמישייה את פישר, אליהו, גפני, סמית' ורולנד. כלומר, 3.5 גבוהים. כמובן שזה לא עזר והרוסים עדיין הצליחו לזכות בכדורים חוזרים בהתקפה ולטייל לטבעת. הקבוצה נראתה כבדה וחסרה את הזריזות של שחקני החוץ. יתר על כן, ישנה מצבים בהם פישר וגפני לא ממש משחקים הגנה, אלא רק מנסים לחסום זריקות. פעמיים-שלוש במשחק זה מצליח וזה יפה, אך השאר הפעמים מדובר על סל קל, לפעמים בתוספת עבירה שמעניקה בונוס של זריקה מקו העונשין.
  • אני מניח שכל מי שצפה במשחק הרגיש בחסרונו של ברייסי רייט. הן מבחינת הקליעה מבחוץ, הן מבחינת הרוטציה בקו האחורי והן מבחינת המנהיגות ולקיחת האחריות. אין לי מושג מה בדיוק קורה איתו מעבר למה שמפורסם באתרי הספורט השונים, אבל אם הוא לא חוזר, הפועל ירושלים צריכים להביא קלע באופן בהול.
  • הגופה עוד לא התקררה וכבר נשמעות הקריאות הציניות "העיקר שהם רצו לשחק ביורוליג". ראשית כל, ברור שהם ירצו לשחק במפעל הבכיר. כשניתנה להם האפשרות והם לא רצו לשחק שם האשימו אותם שהם לא רוצים ושהם כן רוצים מאשימים אותם שהם כן רוצים. כל הכבוד למי שרוצה להתחרות עם הטובים ביותר. האם מועברת ביקורת על כי מי שקיבל כרטיס חופשי לטורניר טניס גדול, אך כשל בו? אולי יבקשו להוציא את הניקס מהנ.ב.א. ולהעביר אותם לליגת הפיתוח…כל עוד אין קריטריונים ברורים וחד משמעיים, צודקים הפועל ירושלים שהם עושים כל שביכולתם לדריסת רגל במפעל הבכיר. להיכנס לשם זה החלק הקשה.
  • ועוד דבר חשוב לגבי זה – כשקבוצה משתתפת ביורוליג היא יודעת שככל שהיא תשקיע יותר כסף כך גדלים סיכוייה להמשיך לשלבים מתקדמים ולהכניס עוד כסף. כלומר, גידול הוצאה מגדיל את הפוטנציאל לגידול ברווחים. ביורוקאפ המצב הפוך. ככל שקבוצה מצליחה יותר, היא רק תוציא יותר כסף לעומת הגידול בהכנסות. כלומר, השקעה מובילה לגידול בהפסד. לפיכך, נראה לי די ברור שאם הפועל ירושלים היתה משתתפת ביורוליג תמהיל השחקנים הזרים היה שונה, שכן לא זו בלבד שזרים בכירים יותר מעדיפים קבוצות יורוליג על קבוצות יורוקאפ וצריך לשפות אותם בפרמיה נאה כדי להסכים לרדת ברמה, אלא שהמסגרת התקציבית היתה גדלה באופן משמעותי עם הסיכוי לגידול בהכנסות. כן, ביורוליג גם היריבות חזקות יותר, אבל זה לא שאם ביורוקאפ מפסידים 5 הפרש המשמעות היא 20 ביורוליג. זה לא עובד ככה. להכריע כבר אחרי משחק בודד שהפועל ירושלים "חצופים" או "מגוחכים" כשהם מעוניינים להשתתף ביורוליג, זה גם נמהר וגם מתעלם מחלק מהעובדות.

 

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. יפה.
    א. ברייסי רייט יהיה בארץ בשבוע הקרוב אם לא יהיו הפתעות.
    ב. המגמה מהשנים האחרונות ממשיכה. משחקי היורוקאפ של הפועל מ-ש-ע-מ-מ-י-ם.

  2. כרגיל,
    ענייני, מנומק, שקול ולא מתלהם. מצויין ונכון.
    2 שאלות:
    1. כפי שציינת זה קטן מדיי למדגם כו', אבל יש לי הרגשה שאיך שהוא פרנקו יודע בסוף העונה להוציא הרבה מקבוצותיו, אך האם ייתכן שלאורך העונה יש לו עדיין בעיה בניהול קבוצה על פני 2 מסגרות? זה נשמע מוזר מעט, אבל זה רושם שקיבלתי, גם מהעונה האחרונה שלו בחיפה.
    2. האם זה רק אני או שהסוג הדיווחים שמטפטפים לנו על הפועל י-ם מתחילים להזכיר את סוגי הדיווחים שמודלפים מהנהלת הצהובים? "בקבוצה יעקבו אחרי המוטיוואציה של רייט"\ "בקבוצה הביעו אכזבה מדאנקן", השיטה הזו של התנהלות תקשורתית, בצירוף רף היסטריה משוגע על בסיס אימונים ועוד משחק ורבע מזכיר לי את הצהובים, וכמו שאמר מזריקי הכסוף "וזה סימן נורא"?

  3. ירושלים לא עשו את קפיצת המדרגה בקו הקדמי, הוויתור על תומפסון המצויין וההחלטה ללכת על פישר, למרות היותו מתארח, זה צעד אחורה (במיוחד לנוכח החוזה המגוחך שפישר דרש וקיבל) אבל מתקבל על הדעת לליגה הישראלית.
    בנוסף הלפרין פצוע ולא יציב ואין להם ישראלי שיכול למלא את מקומו (בר טימור לא שם) – דוסון יכל להיות פתרון אבל העדיף דקות משחק ובצדק.

  4. השנה זכינו באליפות ראשונה. מה אני אגיד לכם לכם…האליפות הכי משעממת, נטולת אמוציות, קרה, ומאופקת אי פעם. ככה נראים זומבים כשהם שמחים. האליפות ה 37 של מכבי תל אביב ריגשה אותי יותר.
    הענף הזה גוסס. אני מזדקן. אולי הגיע הזמן שלי לתלות את הפונפונים.
    השנה לא קיללתי שופט אחד. זה סימן. אף חפץ שלי לא עשה היכרות עם המצח של אחד השחקנים, האוהדים או השופטים של אחוזת בית. זה סימן. אני עובר ליד מכוניות עם צעיפים כחולים צהובים בשוויון נפש בלי שתבזיק אף מחשבת ונדליזם. זה סימן. "יש למשטרת ירושלים יותר מדי על הראש גם ככה" חחח פעם מי היה בכלל מתחשב בהם. זה סימן. אלו נישואים קתולים עם סקס רק פעם בגמר גביע. זה סימן. קברנו את מלחה, ולא ישבתי שבעה. זה סימן. לארנה אני מתכחש כמו לילד ממזר. זה סימן. העסק הזה טובע למצולות, לא רחוק מגומא אגייאר. זה סימן. האהבה מתה ?

      1. בשביל לראות את יותם הלפרין חוגג ? לא תודה. (לא השגתי כרטיסים…)

    1. תעשה קצת כושר גופני. צא מהבית לך תראה קצת ים. לחייך גם אם זה קשה וצריך לזייף את זה, תוריד את מפלס הציניות תפסיק לחשוב שאתה חכם מכולם ( גם אם זה נכון). ותהייה בריא. רק טוב

  5. מה זה ניז'ני נובוגראד ?
    מומי קיבל קונטצייה מקראית של בית בושה על גדות הוולגה שהכניסה בו מותרת עם ממרח קוויאר , בקבוק וודקה וכלי נשיפה

  6. הבעיה שלהם בקו הקדמי ממש לא מובנת. איך הם בנו קבוצה עם סנטר אמיתי אחד בלבד שגם הוא כבר מבוגר, אחרי קיץ ארוך ולא השחקן הכי קשוח שיש.
    כבר במשחק מול אשדוד הבעיה זעקה לשמיים, אין להם הגנה בצבע כל מי שחודר קולע.
    מאוד לא ברור לי למה הם ויתרו על גייטס. סנטר קשוח, חזק, כבד עם משחק פוסט טוב. בהתחלה אמרו שרוצים שהוא ישתפשף עוד עונה בסוף שלחו אותו לסין.
    אסור להם לוותר על ברייסי רייט לא משנה מה קורה, שחקן התקפה נהדר ביחס לרמה האירופית.
    קצת חבל לי על מנקו, אמנם רק שני משחקים אבל לא נראה שבאמת מאמינים בו. מאוד מקווה שיקבל את הצ'אנסים שלו העונה.

  7. יהיו לירושלים בעיות לקחת תואר העונה.
    דונטה לא מתאים לקבוצה גדולה ואוברייטד.
    ברייסי שחקן מצוין אבל שכיר חרב ובכול קבוצה שמשחק רואים שלא מחובר לשאר..
    הלפרין כישרוני אבל פחדן ולא מוביל ופרנקו
    לא הרשים אותי למרות הזכייה באליפות, משתמש ברוטציה קצרה מדי ובחירת שחקנים שלו חלשה.

  8. לא יודע על איזה עומס בעמדה מספר 4 מדברים. דאנקן עוד לא הגיע לעונה ונראה לא בכושר משחק, אליהו 4 רק בהתקפה וחסר משמעות בהגנה, דונטה סמית' 3 עם מימדי 4 לליגה שלנו וגפני … נו, טוב, גפני.

    עם זה הגבוהים וזה הכושר שלהם – להפועל אין הרבה סיכוי וכמו שגידנס ותומאס מאשדוד חגגו עליה, כן יחגגו עוד הרבה גבוהים

  9. לדעתי הבעיה הגדולה של הפועל י-ם היא שהיא יכולה ללכת או על הליגה או על אירופה.
    עם החוק הרוסישחקנים ישראלים בכירים מהווים יתרון אדיר בליגה (אליהו, הלפרין, אפילו טימור ובטח שפישר יהיה העונה) אבל אותו היתרון – שעולה הרבה כסף – הוא חסרון באירופה. פעם אחר פעם אנחנו רואים – למרבה הצער – שאותם השחקנים פשוט לא מספיק טובים באירופה (גם באליפות אירופה האחרונה). אותם שחקנים שהם רמה מעל הליגה, וחייבים להיות על המגרש, הם רמה מתחת לאירופה.

    הפתרון של מכבי לזה פשוט – הם בונים למעשה שתי קבוצות, או קבוצה וחצי, אחת לליגה ואחת לאירופה. לירושלים בכל זאת יש חמישית תקציב, כך שהם צריכים לבחור או או ולדעתי גם השנה וגם שנה שעברה הלכו יותר על הליגה (גם אם לא במודע).

    ההוכחה לכך היא פישר – שמקבל סכומי עתק – הוא יהיה מפלצת בארץ עם החוק הרוסי; ובאירופה שחקן בינוני ומעט רך.

  10. אגב אם מישהו תהה למה הפועל ויתרו על גייטס – הסיבה היא כסף. זו לא השערה שלי, גיא הראל אמר את זה. מיליון דולר לעונה בשביל סנטר מחליף זה יותר מידי בשביל הפועל, עם כל הרצון הטוב.

  11. מתן מסכים עם כל הנקודות שהעלית.
    אני חייב להוסיף שגם דאנקן שהוא שחקן מאד משמעותי כשהוא במיטבו נראה לא בכושר ולא בעניינים. בכל אופן אני אחרי שני משחקים מתרשם מרולנד. הוא רכז קבוצתי מאד עם קליעה טובה, אגרסיבי ויודע להריץ את הקבוצה. לצערי הקבוצה לא נבנתה מספיק מאוזן כגם מספרי ארבע הם לא מספיק בעלי גוף ואגרסיביים לחפות על חסרון הגובה וגם פישר רך מדי.

    הבעיה היא שביורוקאפ בניגוד ליורוליג יש רק שישה משחקים בשלב הראשון מה שהופך את המשחק הבא בבית נגד נפטונאס לחשוב ביותר.
    בשורה התחתונה לצערי הפועל לא נראית כקבוצה מספיק טובה לאירופה במיוחד בכל הנוגע למשחק הפנים.

    במעבר חד עצוב מאד היה לשמוע על פטירתו של נייט האפמן. שחקן ענק ואחד הגדולים ביותר ששיחקו כאן ובאירופה.

  12. לא צפיתי במשחק אבל ירושלים נחלשה מעט וגם המומנטום מה שנקרא נעצר… השאלה איך פישר ואליהו ישמרו על הצבע וכן איך הרכזים ייתפקדו מבחינת הקליעה.
    תודה על המסקנות

  13. מתן תודה רבה
    לקחת את כל המחשבות שטסו לי בראש ופרטת אותם לנקודות ברורות ונכונות .
    בעניין הקליעה מבחוץ יבזורי היה יכול להיות פתרון טוב אולם הוא החליט לחמם ספסלים במכבי
    בנוסף מאט ג'נינג חתם עד סוף העונה אולם אני לא מכיר את יכולות הקליעה שלו
    לסמיילי : אני דווקא חושב שבר טימור ממש בדרך הנכונה ל-"שם"

    1. מאט ג'נינג היה שחקן שהפועל רצתה כבר לפני שנתיים אבל בסוף הוא חתם בסיינה והפועל החתימה את רייט במקומו. רייט קלע ברמה הכי גבוהה אבל בשנה האחרונה כל הזמן היו חיכוכים בינו לבין ההנהלה ונראה שהוא לא מרוצה מהמקום שלו בקבוצה.

  14. חבל על האפמן. שחקן ענק, אהבתי אותו עוד מהאימונים בכפר המכביה. ישלו ילד קטן בן 6 שתוך חודש-חודשים פתאום איבד אבא

כתיבת תגובה

סגירת תפריט