האם חסן ווייטסייד גרם למהפך ב-NBA? / מנחם לס

(מהפך בליגת ה-"D")

המקרה של חסן ווייטסייד הוא אות לעתיד

מיאמי היט גילו תיבת זהב כשהביאו את חסן ווייטסייד מליגת D”". כמובן שהיום פט ריילי ואריק ספואלסטרה לוקחים קרדיט על הגילוי, אך יודעי דבר בתוך העניינים שם (ולי יש סטודנט לשעבר שהוא היום בוס גדול שם במרקטינג)   יודעים "שהגאון" האמיתי שהציע אותו היה צעיר שעשה את האינטרנשיפ (סטאז') בקבוצה ולא אף אחד אחר.

העניין הוא שהוא לא היחיד. בליגת "D" משחקים עשרות שהם כמו ג'רמי לין וחסן ווייטסייד. אולי יותר כמו ג'רמי לין כי אתה לא מוצא באיזה חור בקבוצה של טולסה שחקנים בגובה 2.14 מ' כחסן טורפי סלים ובוני גגות, אבל ישנם בליגת ה'די' צעירים רבים שהם שחקנים מצויינים,  משכורת נמוכה, מהווי סיכון כמעט אפסי, שיותר ויותר קבוצות מוכנות ללכת עליהם במקום היאנקים באירופה ובסין.

אחד בשם פלדמן מ-NBA.קום כתב ל-NBA DAILY מאמר בו הוא מביע את דעתו שליגת ה-D הופכת להיות ממש מין ליגת ב' של ה-NBA, ומקרי לין וווייטסייד – והיום רבים אחרים – הם הוכחה למהפך.

כמו לין, ווייטסייד עשה קפיצה מקבוצת D לא ידועה להיות שחקן חמישייה פותח ב-NBA, ובמקרה של ווייטסייד העתיד עלול להיות כה וורוד ובלתי מצופה, שישנם הטוענים שהוא מסוגל לקנות העונה מקום בסגל ארה"ב לריו אפילו שהוא "סגור". קואנג'לו יכול "לפתוח" אותו באותה קלות שמומי פותח את המאכל האהוב עליו ביותר – קופסת סרדינים מבולגריה.

למעשה העסק לא היה כזה מהיר עבור ווייטסייד. אחרי שהסטאג'יסט הצעיר המליץ עליו לספואלסטרה, מיאמי התקשרו אליו והציעו לו שינסה להוכיח את עצמו בקבוצת ה-D שלהם  בסו פולס, דרום דקוטה באמצע דצמבר. אחרי 10 משחקים מאמן ה-D הרים טלפון לספואלטרה ואמר: "קח אותו!".

בשני המשחקים הראשונים הוא שיחק רק כמה דקות. הפיצוץ קרה במשחק נגד ממפיס כשהוא הוכנס במחצית הראשונה והשתלט על הסל כשהוא גונב ריבאונדים וחוסם את מארק גאסול וזאק רנדולף כאילו הם – ולא הוא – רק הגיעו מ-D.

המשחק פקח עיניים לאריק והבוס שלו פט ריילי. נותרו רק שני משחקים בעונה נגד אורלנדו ואינדיאנה לסגור את השנה האזרחית. ההיט החליטו לחתום איתו על חוזה נמוך-מצלצלים לשנתיים, ולשים אותו על הקו בין הקלוב הגדול וסו פולס עד שיחליטו מה באמת לעשות איתו. בכך הוא היה 'שייך להם' ושום קבוצה לא יכולה היתה לשים עליו יד, והכל בכסף מצחיק – 770K לשנה הראשונה, ו-981K לשנה השנייה (שהיא לא GUARANTEED; השנה השנייה, הזאת, תלוייה במיאמי).

היי. הבנאדם שיחק שנה לפני בביירות, כש-70% מהצופים הם חיזבאללה, אז 770 אלף במיאמי במקום ביירות נראה כהון עצום. כמובן שהוא חתם מבלי לחשוב פעמיים. עכשיו למיאמי יש LEVERAGE: אם הוא טוב – יש להם אותו לשנה שנייה. אם הוא לא טוב – שלום על ישראל וכל הסיכון היה 770 אלף, כסף שהוא חמישית ממה שמייק אריסון עושה בשליחת אוניית קרוז שלו לשלושה ימים לבהאמאס.

פציעות לג'אש מקרוברטס וכריס אנדרסון פתחו את השער עבור חסן.

מה התגלה? שמיאמי מצאו מכונת ריבאונדים, ואתלט עם אברים של מטוס בואינג 747 וטיימינג מעולה גם לחסימות, וגם לסלים קלים. כשעונת 2015 הסתיימה, לצעיר היו 22 דאבל-דאבלים (כולל טריפל-דאבל בשיקגו שאחד מהם היה תריסר חסימות), וקבוצות נגדו הצטמצמו ל-44.8% בצבע, האחוז הרביעי בקטנותו בליגה. לא רק זה, אלא שבשלוש הקבוצות עם אחוז קטן מזה ההישג הושג ע"י סנטר ופאור פורוורד כמו מרק גאסול וזאק רנדולף, אנדרה דרמונד וגרג מונרו, או דיאדרה ג'ורדן ובלייק גריפין. במיאמי ללא כריס בוש, מקרוברטס, ואנדרסון, ברוב המשחקים הפאור של ווייטסייד היה האסלם אדוניס, עם ה-2.03 מ' שלו.

גם באופן אינדיבידואלי הוא היה הרביעי בתור RIM PROTECTOR:

.

 

NBA's Top 10 Rim Protectors in 2014-15
Name Mins Blk/Game Opp FGA at rim Opp FG% at rim
Rudy Gobert 26.3 2.3 8.3 40.4%
Serge Ibaka 33.1 2.4 9.3 40.8%
Nerlens Noel 30.8 1.9 9.5 45.4%
Hassan Whiteside 24.2 2.6 8.3 46.5%
Jonas Valanciunas 26.2 1.2 8.1 46.5%
Tim Duncan 29 1.9 9.1 46.9%
DeMarcus Cousins 33.9 1.7 8.7 47%
Andre Drummond 30.5 1.9 8.9 48%
Pau Gasol 34.3 1.9 10.3 48%
Robin Lopez 27.8 1.4 8.8 48%

minimum 8 at-rim attempts faced per game, NBA.com

 

נכון. מיאמי עדיין לא עשתה את הפלייאוף. אבל ללא כריס בוש ומקרוברטס (כריס אנדרסון חזר, אבל לא היה עצמו), לא היה לה כל סכוי.

כשהעונה הזאת תחל מיאמי תעלה עם גוראן דראג'יק, דוויין ווייד, לואל דנג, כריס בוש, וחסן ווייטסייד. איתו – עם חסן – הם יהיו מיד מתחרים על עליונות המזרח שנתיים בלבד אחרי שלברון תקע להם סכין בלב. למזלם הסכין החמיץ וניתקע בצלעות, והם חזרו לרלוונטיות לפני שהספקת לומר "אוי, אוי, הלטיניות בביקיני בסאות' ביץ'!"

 

המצב של ההיט אינו פשוט. הם יצטרכו לנוע כספית בשכל, אפילו שסף השכר יעלה כנראה ל-90 מיליון.

לפי פלדמן מה-NBA.קום, להיט יש זכות על ווייטסייד לפי ה-EARLY BIRD RIGHTS. הזכויות האלה יאפשרו למיאמי להחתים אותו על 'שנתיים עד ארבע שנים' חוזה. ממוצע השכר בליגה הוא 5,885,440$, אבל אם ווייטסייד ממשיך לשחק ברמה שהוא שיחק, אמין אלהסן מ-ESPN (ESPN.com's Amin Elhassan,  ) מעריך שמיאמי יצטרכו לשלשל 19 מיליון לכיסו בעונה הבאה. הם לא  ח-י-י-ב-י-ם  לשלם לו זאת, אבל הבנאדם ישתכר עד סוף העונה הזאת ס"כ כשני מיליון בליגה. אם מיאמי לא תשלם לו מה שמגיע לו כערכו כשחקן הוא פשוט לא ישחק, או יישאר בקבוצה כרעל ארסי.

המצב של חסן הוא מאד מיוחד: לא זכורים לי הרבה מקרים של שחקנים ששכרם פחות ממיליון (981 אלף) שפתאום שכרם עולה לעד פי 20. אבל הם יהיו מוכרחים לשלם לו. דעת הקהל תדרוש זאת מהמולטי-ביליונר מייק אריסון.

המקרה של חסן אינו יחיד במינו. העונה ישנם 46 שחקני ליגת D במחנות האימון של 30 הקבוצות. הם למעשה "שחקנים חופשיים מוגבלים" שלקבוצת האם ישנה זכות ראשונה עליהם, אבל אם הם לא חוטפים אותם, הם FREE GAME עבור כל מי שרוצה אותם, ללא הגבלה במשכורת מהנמוכה ביותר עד הגבוהה ביותר.

דוגמה טובה הוא רוברט קובינגטון שהיה שחקן ליגת "D” של דריל מוריי ביוסטון. יוסטון החתימה אותו על חוזה כמו חוזהו של ווייטסייד כשהשנה השנייה לא היתה מובטחת. משך עונת 2013-14 הם הביאו אותו מקבוצת ה-D שלהם בריו גרנדה 7 פעמים לרוקטס. בסוף 2014 הם שיחררו אותו ממחנה האימונים, ונתנו לו 150K עבור הצרות והמאמץ שלו.

הוא ניבחר ראשון בדראפט של ליגת ה-D ב-2014 ע"י גראנד רפידס, אבל סם הינקי מפילדלפיה החליט להחתים אותו על חוזה נמוך לארבע שנים שהשנה הרביעית היא אופציה של הקבוצה. בניגוד לג'קאר סמפסון, ג'רמי גראנט, פייר ג'קסום,  ריצ'און הולמס, או סקוטי  וילבקין – שכולם הגיעו ל-'עיר אחוות האחים' כבחירות דראפט סיבוב שני, או רוקי'ס שהם UNDRAFTED, הינקי הביא את קובינגטון כ-"D LEAGUER".

קובינגטון הוא 9'6 עם 37.4% מה-3, וגבוה כמוהו עם קליעה כזאת הוא מוצר דרוש בימים הטרופים האלה של ליגת צמאת דאונטאונים. אם קובינגטון נותן עונה טובה, הוא במצב טוב יותר מהמוזכרים למעלה לקבל כסף גדול, כמו במקרה של חסן ווייטסייד.

הסיכויים הם שג'רמי לין, ווייטסייד, ועתה קובינגטון הם לא האחרונים. למעשה הם הראשונים לבוא מליגת ה-D ולעשות כסף גדול. הליגה החליטה שכל קבוצה יכולה לבחור ארבעה שחקנים כ-"AFFILIATE PLAYERS" שהם 'שלה' בליגת ה-D בהנחה שהם לא חתמו חוזים בחו"ל,( the leagues announced

כפי שכבר ציינתי, 46 שחקנים העדיפו לחתום על "AFFILIATED PLAYERS". לפני ההחתמה הם היו למעשה 'שחקנים חופשיים' שיכולים היו לעשות מה שרצו – מהפועל חולון עד לחכות לצילצול מאיזו שהיא קבוצה. ג'יימס מייקל מדקו (ווריורס), ג'בארי בראון (לייקרס), טיילר ג'ונס (היט) ולנגסטון גלוויי (ניקס) הם חלק מה-"שייכים". כל אחד מהם חתום היום על חוזה MULTIYEAR שהם זכו בו כתוצאה מ-AUDITION של 20 יום בקבוצותיהם.

זאת התחלה של יחסים חדשים וקרובים הרבה יותר מאשר היו בין הליגה ואחותה הצעירה.

ככל שליגת ה-D תגדל כן יגדלו הסיכויים של שחקנים כווייטסייד וקובינגטון לעשות זאת בגדול. לא רק זאת, אלא שליגת ה-D מתחילה לנסות להיות רווחית, לשלם משכורות שניתן לחיות מהן, ולהוות אטרקציה גדולה בהרבה מהפועל חולון. אבל רק לשחקנים טובים ממש שרואים את ה-NBA כמטרתם העיקרית. להפועל חולון יגיעו השאר. ז"א לא עוד משכורות של 25,000$, אלא משכורות של 100 עד 200 אלף.

פלדמן מסיים מאמרו במילים האלה:.

How much Whiteside's situation affects that calculus is difficult to predict now, before he's hit free agency, and won't be much easier afterward. But if Whiteside and the Heat both continue to benefit from their arrangement, there could be many more D-League call-ups like his in the years to come.

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. אני מסכים איתך לחלוטין בקשר לדי-ליג. יש בכמה שיותר קבוצות שחקני די ליג בעבר, חוץ מוויטסייד ולין. יש גם את דמאר קארול ששיחק בליגת ההתפתחות, רוברט קובינגטון שהיום בפילדלפיה, וגם את דני גרין (יש עוד כמה פחות בולטים).

    לדעתי הליגת התפתחות רק תתחזק, ולא רחוק היום שיהיו שם 30 קבוצות-אחת לכל קבוצה. יש כמה שחקנים מאוד מבטיחים שם, והרבה מאוד קבוצות התחילו לשלוח שחקנים שהם חושבים שצריכים להתפתח בשביל להתחזק, וזה עובד (יש גם שני שחקנים שזכו בתואר השחקן המשתפר עם עבר בדי ליג). זאת הופכת להיות הליגת מילואים של הנבא, וזה מצויין.

  2. התחזית שלך על מיאמי פשוט נוראית, בעונה הרגילה הסגל הרחב שלה יספק סביב ה50 ניצחונות,אבל בפליאוף זה לא יספיק יותר מסיבוב שני במזרח החלש. אני בספק שוויד יוכל להוביל את הקבוצה ליותר מזה מצבו לא מאפשר לו,כמו כן הירידה החדה של דנג בסיום עונה שעברה שקלע בסופה באחוזים פשוט איומים (ואל תגיד לי על גסטין וינסלו אין לו מקום בעמדת sf הוא 1.96 עם נעליים ולא יכול להתמודד עם המפלצות האתלטיות בעמדה זו). לגבי ווטסייד סנטר מדהים אבל במרץ התחילו לצוץ הבעיות משמעת שעיכבו אותו עד היום,לטעמי אחרי קאזינס הוא הסנטר הטוב בליגה.

    1. אם ישמרו על וויד טוב מספיק (ויש לנו את ג'רלד גרין שיכול להיות מחליף סביר, וגם צ'למרס/ווינסלו יכולים לשחק דקות שם), יש לך סגל מלא בחוכמה וניסיון פלייאוף. ראינו שנה שעברה כמה זה קריטי, וכשיש לך שחקנים כמו וויד ובוש, עם 5 ו-4 גמרים כל אחד ברזומה (וגם שחקנים כמו צ'למרס, האסלם וכריס אנדרסן שנשארו מהריפיט), זה ישפיע לטובה.

      אם אנחנו פוגשים את שיקגו, הכל פתוח, ואין סיכוי מול קליבלנד לצערי. אבל אם לא (אטלנטה/טורונטו בסיבוב השני), נגיע לגמר המזרח.

    2. למר מנחם היקר!
      אתה נשמע לי לא רק כרפה הבנה, אלא כנטול הבנה לחלוטין, ולכן תגובתך לא ראוייה להתייחסות

  3. אני גיליתי אותו:]

    אחרי דראפט 2010 כתבתי באתר הישן.
    שזה יום גדול לקינגס וליגה ששנים מהגבוהים הטובים ביותר הגיעו אליה- קאזינס וויטסהיד שששניהם גניבה ממקומות 5 ו31.

    קאזינס נשאר וויטסהיד הלך אחרי שנה וחצי – אבל הנבואה הגשימה את עצמה טוב מהמצופה :]

  4. נושא ה-d ליג מעניין מאוד.
    אמרתי את זה כבר לפני שנה או שנתיים שהליגה הזו הופכת להיות ליגה ב' של ה-nba וקבוצות מבינות שניתן באמת להשתמש בליגה הזו לפיתוח שחקנים.
    יוסטון באופן קבע נותנת לשחקנים הרוקים שלה להשתפשף שם ולעבוד על המשחק שלהם תוך הנחיות ברורות במה צריך להשתפר. כשהטרנד הזה יגבר, הדי ליג תצבור עוד יוקרה כליגה להכיר את השחקנים הצעירים ישירות מהקולג' או מהתיכון (כשיפסיקו עם חוק ה-one and done המפגר) ואפילו שחקנים מאירופה יגיעו לשם כדי להיות קרובים יותר לסקאוטים. עם חוזי שידור מוגברים גם המשכורות שם יהפכו נורמליות יותר עם הזמן.
    באמת ליגה ששווה לבחון את ההתפתחות שלה.

  5. וואו מנחם הסוף של המאמר הכי מעניין – אם הנמוכה תצליח לשלם סכומים של 70-80K ומעלה זאת תהיה מכה אנושה לתחום הזרים בכדורסל ברחבי אירופה. למעשה רק 20-30 בכל אירופה ישלמו כמו קודם מעל 200K לזר והשאר יעברו לפיתוח שחקנים מקומיים! שחקן שלא יתקבל לליגה הנמוכה בארה"סב , כלומר יהיה שווה 25-50K לא יהיה איכותי יותר משחקן מקומי ברוב הליגות באירופה ואז יהיה קל יותר לשחקן המקומי להתבלט.

    לגבי האיכות – זה כבר סיפור אחר לגמרי ופה עלולה מכה לא קטנה לקבוצות אירופאיות בינוניות….

  6. מנחם פוסט מעניין מאוד!
    אני זוכר שלייקרס הביאו את ה״מיני ממבה״ על פי קובי – אנדרו גאודולוק שעכשיו משחק בפנרבחצה והוא אחד השחקנים הטובים ביורוליג.

    1. נדבר על זה במאי.

      חוץ מזה, קבוצה שכבר עכשיו יש לה פרנצ'ייז פלייר בפוטנציה כמו ג'סטיס ווינסלואו והרבה כסף פנוי מתחת לתקרה בעוד כמה שנים (אין חוזים ארוכים במיאמי כרגע), במצב טוב מאוד. אין בחירות דראפט או זכויות בין לאומיות, אבל ריילי מכוון לשוק השחקנים החופשיים, והוא יודע לדוג את השחקנים החופשיים הגדולים ביותר.

      מיאמי היא שוק ענק והארגון הכי יציב בליגה אחרי זה בסן אנטוניו, ויש לה מאמן שיודע לתחזק ארגונים יציבים, הגנה טובה ולאמן כוכבים. אם לצד ווינסלואו גם וויטסייד (רק בן 26, יש לו עוד 4-5 שנים טובות לפניו) ישאר, יש לך כבר שני שחקנים בחמישייה העתידית. ריילי הולך על All-in, אבל ה-7 טבעות אליפות שלו (2 כמנג'ר) אומרות שהוא יודע מה הוא עושה.

      1. בנקודת הזמן הנוכחית, להגיד שווינסלואו הוא פרנצייז בפוטנציה זה כמו להגיד שאני מנכל גוגל בפוטנציה.

        כה אמרה הבננה:
        מיאמי עמוק בבור הצואה ועונה אחת של סיבוב ראשון בפליאוף לא תשנה את זה.

        1. "קבוצה בלי סיכוי לאליפות ובלי לריבילד".

          דיברתי על הריבילד.

          סיכוי לאליפות-יש, גם יש. לקבוצה הזאת יש הכל (אולי חוץ משחקן טופ 10 בליגה). גם שנה-שנתיים של גמר מזרח ואולי הגעה אחת לגמר זה אחלה.

          דרך אגב, איזה קבוצה אתה אוהד? סטטיסטית יש לה פחות סיכוי לאליפות מלמיאמי

          1. אני אופורטוניסט, אוהד בדיעבד. ככה שסטטיסטית אני מכוסה.

            אני שם את כל אוסף חבורת הזבל שלי שמיאמי לא מתקרבת לאליפות בשנים הקרובות.

            מה שכן, המאפיוזי שלכם כן יכול לעשות איזה תעלול מלוכלך.

            בוא נראה.

  7. עם שם כמו חסן וויטסייד ועבר בלבנון הוא גרם למהפך במערך האבטחה של הליגה
    מומי כל כניסה שלו ליו אס איי עובר בדיקות מקיפות בגלל העבר האלים באל איי

  8. פוסט מצויין
    ראשית אפשר לראות שחסן מצטיין מול קבוצות עם ביג מן קלאסי. לא בטוח שהוא יהיה כזה אפקטיבי בסמול בול.
    שנית, כמו שצויין קודם אם הדי-ליג תוכל לשלם אז באמת תרד רמת השחקנים באירופה ובישראל, שזה מעולה לשחקן המקומי 🙂

  9. אני לא בטוח שווייטסייד עשה את המהפיכה אבל כן, ללא ספק הדי ליג משתנה במהירות והופכת לרלוונטית יותר ויותר. החוזה הגדול של ווייטסייד יגיע רק אם הוא ימשיך להתפתח העונה הזאת, אסור לו לקפוא על השמרים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט